EUROPEES PROJECT STEEDS AANTREKKELIJKER Europese ruimtevaart in Nederlandse duinen MAANDAG 16 FEBRUAR11987 EXTRA Madam Cyn DE Europese ruimtevaart, volgend jaar een kwart eeuw oud, gaat steeds meer op eigen be nen staan. In niet geringe mate is dat te dan ken aan de Ariane, Europa's eigen draagraket. Na een onderbreking vanwege problemen met de ontsteking van de derde trap, zullen de Ariane-lanceringen binnenkort weer worden hervat. LOSSE FLODDERS Ariane-raket succesvol Enkele technici vallen in het niet bij de Ariane-1 raket op de starttafel in Kourou, Frans Guyana. trap, 2175 kilo naar de bekende hoge baan kan vervoeren. In dat gewicht is zoals altijd in begrepen een kleine motor aan de kunstmaan zelf die de baan haar definitieve vorm geeft op 36.000 kilometer boven de eve naar. Ariane-3 (voor het eerst ge lanceerd op 4 augustus 1984) is hetzelfde als de Ariane-2, maar ook nog voorzien van 2 opduwraketten (zogenaamde boosters) aan de eerste trap, werkend op vaste brandstof. Daarmee komt de nuttige last op 2580 kilo en daarvoor is dan ook een grotere neuskegel be schikbaar. Ariane-4, die dit jaar voor het eerst zal worden gelanceerd, kan liefst 4300 kilo omhoog brengen, dankzij een verhoging van de capaciteit van de eerste trap en vier grote boosters op vloeibare brandstof. Daarmee zullen de lanceerkosten per kilogram nuttige last met 55 procent zijn gedaald ten opzichte van de Ariane-1. Meer lanceringen Inmiddels is op Kourou een tweede lanceerplaats ge bouwd, die binnenkort voor het eerst zal worden gebruikt. Hierdoor wordt het niet alleen mogelijk die zwaardere ver sies van de Ariane te lanceren, maar zal het aantal lancerin gen per jaar ook belangrijk kunnen worden opgevoerd. Naar verwachting zal straks elke maand een Ariane rich ting ruimte kunnen vertrek ken. Daarmee kan Europa ruimschoots voldoen aan de wensen die de satellietmarkt naar verwachting nu en in de afzienbare toekomst zal stel len. Een nieuw lid van de Ariane-familie is de Ariane-5, die midden negentiger jaren liefst vijftien ton in een lage omloopbaan kan brengen en acht ton naar een geostatio naire baan. De Ariane-5 zal ondermeer worden gebruikt om elementen van het ESA Columbus ruimtestationpro ject en een Europees bemand ruimtevliegtuig, Hermes, om hoog te brengen. Daarmee be treedt Europa dan zelfstandig het toneel van de bemande ruimtevaart, onafhankelijk van de Amerikanen. vermogens zijn ook niet dat. Cynthia's feestjes voor mij ideale therapeut] opkikkertjes." De Britten vonden het proces van Madam Cyn waar festein. Er werd over praat op de tv. „Waar heb h laatst weer gezien? Och Madam Cyn!" Want vo Britten is seks nog altijd chertje. Er eerlijk over pt, doen ze niet gauw. Kontti toch te berde, dan is het of» kluchtige ofwel in misda zin. Vanwege een of andett wijking proberen ze elkande van te overtuigen, dat seks] au sérieux dient te worden men. Door Rogor Simons I Madam Cyn, die vani haar trotse boezem volgens i mige verslaggevers geleek op bollig roodborstje, werd vr sproken. Op de beklaagden! had zij heftig ontkend dat woning een bordeel was, mag toch zoveel feestjes g als ik wil?" vroeg ze veronta digd. En dat een van haart welijke gasten helemaal in was gehuld, had ook niks t tekenen, want zelfs de her van York draagt tegenwo leren mantelpakjes, en wt mag, mogen mijn gasten oo De jury van 4 dames en ren gaven Madam Cyn i schot van gelijk. Het publi de gerechtszaal applaudissti Madam Cyn ging tevreden huis en vierde haar overwin op de politie met een feest I ze er nog nooit een op tout gezet. Haar film, 'Persona' vices', met Julie Walters rol van Madam Cyn, mag Groot-Brittannië vertoond] den. In West-Duitsland is I te zien en in april komt hij Londen. Regisseur Terry Jones, nationaal bekend wegen Monty Python-televisies baseerde deze film op het 'An English Madam', ge' ven door de steengoede E romanschrijver Paul Baile) verscheen afgelopen jaar, i Madam Cyn een gevang straf van 6 maanden had zeten wegens een ander als bordeelhoudster dat had verloren. Cynthia Payne heeft i boek en die film al 60.0001 verdiend. Ze is ook veel ger geworden - zo glad ze ze volgens het conservatie» gerhuislid Nicholas Fait eigenlijk een decoratie vet Hij voegde er direct aan hij dit als een grapje bei: maar je kan nooit weten, de Britten zijn toch zulke1 crieten! IllIlllllllll n i- ie >- le re r" :n >P Li lt, !tS el at ht ir- ke ar en Lil let ra- en sn. rk- len re ide iet lén na- y°; hrj de i je im- rele Door Piet Smolders De Ariane werd voor het eerst gelanceerd op 24 no vember 1979. Die eerste start was een groot succes. In- j middels zijn er achttien lanceringen geweest, waar van er vijf mislukten. Dat is, zo leert de geschiedenis, I een vrij normaal verschijnsel bij de aanloop van een I nieuw programma. Duidelijk is in elk geval ge worden dat de vijftig meter hoge raket Europa de moge lijkheid verschaft niet alleen eigen satellieten en kunstma nen te lanceren, maar ook die van derden, inclusief de Ame rikaanse kunstmanen. Door de problemen mat de Space Shuttle is de Ariane als 'ruim tewerkpaard' wereldwijd nog aantrekkelijker geworden dan tevoren. De Ariane wordt op de vrije markt aangeboden door een speciaal daarvoor in het leven geroepen organisa tie, Arianespace, zetelend in Parijs. Tot nu toe zijn er al 59 boekingen, voornamelijk om communicatiesatellieten om hoog te brengen. De zaken gaan uitstekend. Fokker Bij Fokker in Hoogeveen worden delen van de Ariane gemaakt. Een Ariane-3 raket gaat tan start met twee satellie ten onder de neuskegel. Tien van de dertien ESA- landen nemen deel in het Ariane-project; Frankrijk voor bijna zestig procent. In opdracht van ESA is de raket grotendeels in Frankrijk ont wikkeld en wordt daar ook voor een belangrijk deel ge bouwd. Maar ook Fokker heeft een aandeel in de Arianepro- duktie. Bij Fokker Hoogeveen worden de verbindingsstuk ken gemaakt tussen de eerste en tweede en tussen de tweede en derde trap en de motorop hanging voor de derde trap. Bij ESTEC in Noordwijk is in de grote vacuümkamer de reusachtige neuskegel van de raket beproefd. Er werd beke ken of de kegel in de ruimte goed opengaat en wegvalj, zo dat de lading van de raket kan worden gescheiden. De Ariane wordt gelanceerd vanaf de basis Kourou in Frans Guyana. Die startplaats ligt erg voordelig: niet ver van de evenaar. Dat betekent dat een daar startende raket in hoge mate profiteert van de draaiing van de aarde - als de raket tenminste in oostelijke richting vertrekt. De basis ligt aanmerkelijk gunstiger dan de startplaatsen van Ameri kanen en Russen. Zo kan Ariane 17 procent meer vracht meenemen vanaf Kourou dan mogelijk zou zijn bij een start vanaf het noordelijker gelegen Cape Kennedy. Natuurlijk kan de Ariane, zoals het een draagraket be taamt, satellieten in lage ba nen om de aarde brengen (een paar honderd kilometer hoog). Maar de raket is vooral be doeld om satellieten naar zeer hoge banen te vervoeren, met name de baan die ideaal is voor communicatiesatellieten. Dat is de zogenaamde geo-sta- tionaire baan, een cirkel op 36.000 kilometer, precies bo ven de aardse evenaar. Een kunstmaan die in die baan zit heeft voor een omloop precies 24 uur nodig en dat is dezelfde tijd die de aarde nodig heeft om een keer om haar as te draaien. Met andere woorden: zo'n satelliet blijft boven het zelfde punt van de aarde han gen en vormt als het ware het topje van een onzichtbare zendmast van 36000 kilometer hoogte. Vanaf die positie kan de sa telliet bijna een compleet half rond overzien en is dus ideaal voor het verzorgen van ver bindingen tussen ver uiteen gelegen punten. In principe kan met enkele satellieten in deze geo-stationaire baan de hele aarde worden bestreken, maar in de praktijk wordt er met gerichte antennes ge werkt, die een beperkt gebied (bijvoorbeeld Europa) bedie nen. Daarom zijn er nog erg veel communicatiesatellieten nodig. Vrijwel alle bekende communicatiekunstmanen (zoals Europa's ECS en de Amerikaanse Intelsats) zitten in deze befaamde baan. Natuurlijk kan ook de Ame rikaanse Space Shuttle com municatiekunstmanen lance ren, maar die heeft een be langrijke beperking: hij kan niet hoger komen dan een paar honderd kilometer. Als er dus met de Space Shuttle een communicatiekunstmaan moet worden gelanceerd, dan wordt die satelliet door de shuttlebemanning in een lage baan om de aarde uitgezet met een grote raket eraan vast. Als de shuttle tot op veilige af stand is gemanoeuvreerd, wordt de motor van die raket ontstoken en vliegt de combi natie naar de gewenste hoge baan. In het verleden is geble ken dat dit recept niet altijd, even feilloos werkt Bovendien - FOTO'S ESA zal de Shuttle, ook nadat hij zijn vluchten volgend jaar heeft hervat, voorlopig geen commerciële lanceringen meer verrichten. Al met al heeft de Ariane dus volop kansen, en dat wordt ook bewezen door de goed gevulde orderporte feuille. De standaard Ariane kan zo'n 1825 kilo naar een hoge baan brengen en dat is ruim voldoende voor de tegenwoor dige communicatiesatellieten. Er is een systeem. Sylda ge naamd, dat het mogelijk maakt twee kunstmanen met één Ariane te lanceren. Maar met het oog op de zwaardere satellieten van de toekomst staan nieuwe generaties van de raket alweer op stapel. Daarmee kunnen niet alleen zwaardere satellieten worden gelanceerd, maar wordt ook een aanzienlijke besparing per kilo nuttige last verkregen. Zo is daar de Ariane-2, die voor zien van een sterkere derde de er- lat de Tie le ap ten ok: irk jen een dat Ide Id- ■di- The Ro uen oli- den gen t en gen des ge- des Na ver- ho- sche Ro- pjes, Lten. feit trew keer i g te uvel An- drew tot z'n schrik een here vlek in de sneeuwt voelde de nodige pijn w'}i rechterheup. Zeer veTOIrl stak hij de hand in fcfV zak, voelde nattigheid keek de hand daarop ij®] keurig en riep °P0e3 The Lord be praised, &»1 maar bloed, m'n fles heel. f Rosalind heeft gelild het Water des Levens, «J Gaelic T/isge Beatha' op Whisky, zoals mij het )V ■verminken is een boek m te schrijven, dikker dan Life in Scotland, «W" kan ze beter overlaten Andrew. Voor je het ux je in de Geschiedenis N i Water des Levens oog} j met de ballade van TMl of Kirrimuir en je kuuj Rosalind niet verland^ j ze in biezonderheden i uitbrengt over the hung lads' met hun dat 'a standing cock conscience' en hun drinking - song van pletten waarvan de 3 nog krenkend was «0^1 salind, toevallig ook j minee's dochter: Op een' steenworp afstand van de Noordzee worden Europese kunstmanen ontworpen en getest. vas there toe rr a bale o' hay o. Door Piet Smolders IN Noordwijk, direct achter de duinen, ligt een uitge strekt en nog steeds iweiend complex van ge touwen die, hoewel op een steenworp afstand van de Noordzee, weinig te maken tobben met de verkenning v»n zeeën en oceanen, waar- nee de Hollanders in de loop tor eeuwen zowel roem als geldelijk gewin binnenhaal den. Nee, voor de mensen die toer werken is een andere Jjceaan belangrijk, een die dtt jaar dertig jaar geleden voor het eerst werd ontslo ten: de oceaan van de ruim te. Het gebouwencomplex is tot van ESTEC, het Euro- toan Space Research and technology Center. ESTEC ts het belangrijkste onder deel van ESA, het European opace Agency of het Euro pees ruimteagentschap, dat 'nt964 werd opgericht. ESA is een organisatie dertien Europese landen die ®toaan ruimtevaartprojec- ?n v°or vreedzame doelein- ea realiseren op basis van toa jaarbudget dat in 1990 zo'n 1,7 miljard dollar zal bedragen. Die landen zijn: België, Denemarken, Frank rijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Zweden en Zwitserland. Bovendien nemen Finland en Canada in beperkte mate deel aan bepaalde ES A-projecten. Binnen ESA werken 1200 mensen, waarvan 800 bij ES TEC. In de Europese indu strie verdienen al met al zo'n twintigduizend werknemers hun brood in de ruimte vaart. Het hoofdkwartier van ESA staat in Parijs. Behalve ESTEC omvat ESA nog een aantal vesti gingen, ondergebracht in di verse deelnemende landen. Zo is daar ESOC in Darm stadt (Bondsrepubliek Duitsland). Dit centrum is verantwoordelijk voor het onderhouden van contact met satellieten die in een 'baan om de aarde draaien. Grote schotelantennes staan voor dit doel op verschil lende punten van de aardbol opgesteld: in Carnavon (Australië), Kourou (Frans Guyana), Malindi (Kenia), Redu (België), Fucino (Ita- Via deze antenne, in Villafranca bij Madrid, onderhoudt ESA het contact met verbindingssatellieten voor de zeevaart. - FOTO'S ESTEC lië), Michelstadt (Bondsre publiek) en Villafranca (Spanje). Het datacentrum ESRIN in Frascati, vlakbij Rome, zorgt ervoor dat onderzoe kers en ingenieurs in heel Europa de weg kunnen vin den in de enorme hoeveel heid literatuur die nodig is voor het bedrijven van ruimtevaarttechniek en ruimteonderzoek. Een grote computer vormt het geheu gen van deze databank, waarin meer dan 30 miljoen publicaties zijn opgeslagen. Ook is hier de Earthnet- groep gevestigd, die zorgt voor het bewerken en distri bueren van aardfoto's, die gemaakt zijn door satellie ten. Verscheidene technische teams van ESA zijn gehuis vest in ruimtevaartcentra van de aangesloten landen, zoals de Franse lanceerbasis Kourou in Frans Guyana, waar de Europese Ariane- raketten worden gelanceerd. De Meteosat-groep, gespe cialiseerd in het werken met weerkunstmanen, is in Tou louse te vinden. ESA bestaat volgend jaar een kwart eeuw, zij het niet steeds onder deze naam. In 1964 werden door een aantal Europese landen twee af zonderlijke ruimtevaartor ganisaties opgericht: ELDO, die zich zou gaan bezighou den met de ontwikkeling van eigen Europese draag- raketten, en ESRO, opgezet voor het ontwerpen van kunstmanen voor weten schappelijk onderzoek. In 1975 werden deze twee orga nisaties samengevoegd tot ESA. ESTEC in Noordwijk is veruit het grootste en be langrijkste onderdeel van ESA. Hier zijn ongeveer 800 mensen uit zestien verschil lende landen in dienst en nog eens vierhonderd con tractwerkers. Zij houden zich bezig met het ontwer pen en testen van ruimte voertuigen en onderdelen hiervan. Dus zowel de eerste fase van een project als de fase voorafgaande aan de lancering krijgen bij ESTEC gestalte. De bouw van kunstmanen en draagraket- ten vindt plaats bij de Euro pese industrie naar rato van de door elk land geleverde bijdrage. Omdat Nederland maar een kleine vijf procent bij draagt aan het ESA-budget komt hier ook maar een be trekkelijk klein deel van het werk terecht. Dat wordt voornamelijk gedaan door Fokker, Philips (Holland Signaal), TNO en het Natio naal Lucht- en Ruimte vaartlaboratorium. Maar buiten het gemiddelde quo tum om kan een land van een bepaald ESA-project een groter deel voor zijn re kening nemen. Dat is bij voorbeeld het geval met de Europese communicatiesa telliet Olympus, waarvan Nederland 11,8 procent be taalt. Dat heeft tot gevolg dat Fokker een daarmee corresponderend aandeel heeft in de totstandkoming van deze grote televisie kunstmaan. Nabootsing Bij ESTEC kunnen com plete satellieten en onderde- ESTEC, Europa's ruimtevaartcentrum in Noordwijk. len van raketten en kunst manen in alle opzichten aan de tand worden gevoeld. Dat gebeurt onder andere door de condities van lancering en verblijf in de ruimte zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Zo is er een collectie triltafels waarop satellieten kunnen worden blootgesteld aan de belastingen die ze straks tijdens de lancering zullen ondergaan. Er zijn vacuümkamers waarin het luchtledige van de ruimte kan worden nagebootst. En tenslotte kunnen ook de hitte en het licht van de on getemperde zon en de kou van de ruimte op de satelliet worden losgelaten door mid del van sterke booglampen en koelinstallaties. In enkele testfaciliteiten kunnen de diverse milieufactoren van de ruimte tegelijkertijd op de te testen kunstmaan in werken. Kortgeleden werd door minister De Korte bij ES TEC een unieke installatie in bedrijf gesteld: een cilin dervormige testkamer van tien meter doorsnee en veer tien meter hoog, met daar aan gekoppeld een gigan tisch zonnekanon. Deze zo genaamde Large Space Si mulator is een stukje 'heelal-in-blik', waarin grote kunstmanen kunnen worden getest bij hoog va cuüm, lage temperaturen, hoge temperaturen ep fel zonlicht. Het zonnekanon bevat 19 lampen van elk twintigduizend watt. Via een speciale spiegel wordt een lichtkegel van zes meter doorsnee geworpen op de sa telliet in de testkamer. Dankzij de koelinstallatie, waar vloeibare stikstof doorheen stroomt, daalt de temperatuur aan de scha duwkant van de satelliet tot 180 graden Celsius onder nul. Het spreek vanzelf dat ESTEC ook onderzoek doet op het gebied van technie ken die van belang zijn voor komende projecten. Bijvoor beeld de ontwikkeling van kleine motoren voor stand regeling van satellieten en research op het gebied van een nieuwe verbeterde tem peratuurregeling van kunstmanen. Ook de ener gievoorziening van satellie ten en van onbemande ver kenners die verder de ruimte in gaan is erg be langrijk. Daarom worden onder leiding van ESTEC nieuwe type zonnecellen ontwikkeld die een hoger rendement geven bij de om zetting van de energie van het zonlicht in electriciteit. Achter de duinen van Noordwijk is de toekomst dagelijks werk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 5