Iredaas bedrijf
liet gat in
nderdelenmarkt
iiëtours '87
okker en Bols zwak
IEUWSOVERZICHT DDDOO
EinUDODDOD ECONOMIE
ïXa/%U
MM
ISTERDAMSE EFFECTENBEURS
iTERDAG 14 FEBRUAR11987
FINANCIËN/ECONOMIE
IdJIslPIN
/wörtherseeI
GARIJE
RVERHUUR
ONESIE
en Wendel BV
siëspecialisten
ibboets. Daar teer je ja
:^GnJ:RGl<fGCiti<
I
Taiwan op één na rijkste land
Directeur slaagt niet in kwade opzet
Privatisering internationaal groot succes
Amsterdamse diamantbeurs verhuist
Belgische economie krijgt ruggesteun
'ORT TIROL V.A. 275,-.
voer per luxe touringcar
pas, 6 dg. skiles, 7 dg. ski+J
•ad, Tiroler-avond.). PracJ
orting v.a. 10 pers.
gar.fonds. 070-633938.
inger. stacaravans.
Idere Wörthersee, alle komf. J
Caravan Interland", PostbJ
158-5533.
VAK. WONING OF BOERDE]
ervakantie, v. 2 t/m 8 pers.
Krokus bezet. Info: 05910-222
uringcar! 10 dgn. incl. skimat
Opstappl. door geh. Nederl.
uto mog. 04950-30958.
- en skiplezier
:hotel
jerland. T. 09-49.6414.292,
tv, tel., balkon, overd. zwem
bar, naast loipe en skilift
>ki-arr.: mrt.: 7 dgn. h.p. +7
iwzeker. Droomskigebied en
obaan. St.-Johann in Pongau
iTi»=lU=I'
;DA - Vanuit een
van bescheiden
ieting op het Bre-
industrieterrein
Krogten werken P.
[ruiter en H. Ernst
de opbouw van
naar hun inzicht
uwe bedrijfstak:
demonteren van
adeauto's om de
derdelen door te
iaën naar welke
:age dan ook.
burg, chalets en stacar. t.h. R
»e Feischterberg". 09-35290374.1
?n hotels in dit pr. en goedk, lj
u ook vliegreizen, b.v. 2 wk.
nieuwe gids '87.
85-435050.
hotels in geheel Hongarije.
ZG 's-Gravenmoer. 01623-2219^
VERHUUR EN -VERKOOP.
n, Maasstr. 52, Arcen, tel. 04703-li
de Indonesiëspeeiaiisten bij
verzorgde rondreizen incl.
ied. reisleiding, nu in 1987 in
beide heren kijken am-
een jaar na de start om
reen grotere behuizing. In
Idiwerking met een sleep-
fjjf bereiden zij nieuw-
iplannen voor. „De con-
■ntie zit ons op de hielen,
noeten ze voor zijn", aldus
jruiter in het kantoortje
Carrec. Hij schetst een
se-organisatie waar-
iedere deelnemer een
ir automerk vertegen-
rdigt. Carrec Breda draait
„ïteel met Mitsubishi en
io-onderdelen, er zijn
icn voor vestigingen in
in en Enschede.
obelt
it initiatief wordt ver-
beoordeeld. Heeft Carrec
gat in de markt aange-
of heeft het idee weinig
van slagen?
•ec ontmantelt sloop
auto's. Slopen vindt De
ter overigens een ver
uitdrukking. „Slopen
ledereen, wij ontmantelen
vagen compleet om bruik-
onderdelen te verhande-
In feite zijn wij dan ook
handelsonderneming in
dehands auto-onderde-
Om onze voorraad op peil
luden moeten we wel slo-
an 30-dgse rondreizen
umatra, Java, Bali, Sulawesi
binatie met Bangkok.
RONDREIS v.a. f 3695,-
amma de volgende rondreizen:
hailand, 4995,- all-in. 15 dgn
;n. Sri Lanka, Thailand 3750,-.
APRESENTATIE INDONESIË
itieve diapresentatie in Heemsti
Hieveuidpiwciitducu.ucu^ vprwprkers
land met onze diashow en welnele aivaiverwerKers.
febr. Arnhem 17 febr.
ebr. Maastricht 23 febr
Bel ons even, 023-339151
L. 53,2101 HD HEEMSTEDE
151. Lid ANVR-gar.fonds.
wagen (bijna nooit
dan vier jaar) wordt bij
Sc binnen een week com-
ontmanteld. De bruik-
onderdelen verdwijnen
schappen, na eerst in de
luter van een nummer
te zijn. De onbruik-
delen (zoals benzine, olie
ibber) gaan naar de pro-
aiopslag kent Carrec niet.
lit de milieuhoek wordt
ook enthousiast gerea-
bij uw ANVR-Reisbureauof! 1 „In theorie kunnen wij
oor zorgen dat alle auto-
o verdwijnen, maar dat
streven we niet na. Nog-
wij verhandelen auto-
'rdeien en die zijn alleen
te verkrijgen doordat je zelf
schadeautos uit elkaar haalt."
Niet nieuw
Helemaal nieuw is de
schone sloopmethode van Car
rec niet. Frans van de Mosse
laar uit Dongen toont niet zon
der trots zijn vijf hectare grote
sloperij. Ook Van de Mosse
laar demonteert zo snel moge
lijk de aangevoerde wagens.
Dat zijn er heel wat meer dan
de vijf die Carrec per week
haalt en de Dongenaar pakt
alle merken aan. Een giganti
sche hal van een hectare vol
gestouwd met onderdelen is
het resultaat. Buiten liggen
autoskeletten. Van de Mosse
laar: „Ik durf te zeggen dat ik
milieuvriendelijk bezig ben.
Jaren geleden al ben ik begon
nen met het gescheiden afvoe
ren van olie en je kunt ook niet
zeggen dat ik aan horizonver
vuiling doe. Vanaf de weg zie
je niet dat hier een vijf hectare
groot sloopterrein ligt."
Het verschil van aanpak
tussen Van de Mosselaar en
Carrec is hoofdzakelijk de
buitenopslag en het computer
gebruik. Van de Mosselaar:
„Die buitenopslag is erg be
langrijk. Hier ligt toch zeker
voor een half miljoen aan
bruikbare delen. Onmogelijk
om binnen op te slaan. De een
heeft alleen een linker deur
stijl nodig, de ander de com
plete zijkant Alles wordt op
maat afgezaagd. De computer
is voor onze bedrijfstak geen
haalbare kaart Te gecompli
ceerd. Stel, je voert een ver
snellingsbak in en dan komt er
een klant alleen voor de pook.
Het kost meer geld om dat in
de computer aan te passen dan
de opbrengst van die pook. Ik
schat dat een man er een com
plete dagtaak aan heeft. Een
collega heeft eens geprobeerd
zijn hele voorraad in de com
puter te stoppen. Na een half
jaar is hij er mee gestopt. Niet
mee te werken."
Buurtgarages
Carrec houdt desondanks
vast aan de computer als spil
van het bedrijf. De Gruiter:
„Het lijkt me inderdaad moei
lijk om een bestaande voor
raad in de computer te stop
pen, maar zoals wij werken is
de computer onmisbaar. Zo
weten we welke onderdelen
van eenzelfde wagens afkom
stig zijn, wat de kwaliteit is,
wat de voorraad, wanneer we
die moeten aanvullen, enzo
voort".
„Ik heb bij een dealer ge
werkt en ik weet dat auto's
ouder dan vijf jaar daar niet
meer ter reparatie worden
aangeboden. De onderdelen
zijn te duur. De klant zoekt
zijn heil bij buurtgarages die
hem met materiaal van de slo
perij goedkoper helpen. Als
dealer moet je zoiets niet ne
geren. Nu is het zo dat erkende
garagebedrijven niet graag
met sloopmateriaal werken. Ik
denk daarom dat er behoefte
is aan een solide tweedehands
onderdelenmarkt. Een bran
che die een constante aanvoer
van goede onderdelen garan
deert. Een nette presentatie
hoort daarbij. Dus niet op een
modderig terrein zoeken naar
de gewenste spullen, maar
even de telefoon pakken en het
onderdeel bestellen. Via de
computer weten we meteen
wat er in voorraad is en indien
voorradig leveren we het ge
vraagde een dag later gratis
af, met garantie."
Het is niet de eerste keer dat
De Gruiter zijn visie moet ver
dedigen. De autobranche staat
bepaald niet te juichen. De Bo-
vag vindt het verhaal in theo
rie aardig, maar zegt dat haar
leden nauwelijks gebruik ma
ken van tweehands onderde
len. De slooptak en handel in
gebruikt materiaal is overi
gens niet vertegenwoordigd
binnen de Bovag.
Het verzekeringswezen
heeft volgens De Gruijter ook
baat bij een levendige handel
in gebruikte goederen.
„Waarom oudere auto's repa
reren met nieuwe onderdelen,
terwijl terugbrengen in de
oorspronkelijke staat de op
dracht is", vraagt De Gruijter
zich af. Hij wijst op Engeland
en Zweden, waar de verzeke
raars dit standpunt huldigen.
In Nederland wil men daar
echter niet aan. De markt is te
complex (Engeland en Zweden
zijn van oudsher vrij geïso
leerde autolanden, waar een
klein aantal merken de boven
toon voert) en niet de onderde
len maar het uurloon is de
grootste kostenfactor bij scha-
dereparaties.
Als autohandel en verzeke
raars geen behoefte hebben
aan een gemoderniseerde han
del in gebruikte onderdelen,
waar ligt dan voor Carrec de
markt? De Gruiter lacht.
„Voor wij hiermee begonnen,
hebben studenten van de
HEAO in Eindhoven voor ons
een gedegen marktonderzoek
gedaan. Daaruit blijkt dat er
wel degelijk behoefte is aan
goede betrouwbare tweede
hands auto-onderdelen. Bo
vendien heeft ervaring ons het
laatste half jaar geleerd dat er
voor ons bedrijf wel degelijk
een markt is. Bel je een dealer
dan zal hij je zeggen dat hij
geen behoefte aan ons werk
heeft.
De heerP. de Gruiter: „De concurrentie zit ons op de hielen. Wie moeten ze voor zijn."
- foto de stem/johan van gurp
Een misplaatst soort ar
rogantie. Sommige bedrijven
gaan er prat op dat er bij hen
geen auto's ouder dan twee
jaar in de zaak komen. Het is
ook een kwestie van mentali
teit. Een klant wordt alleen de
mogelijkheid van reparatie
met dure nieuwe onderdelen
aangeboden. In feite zou hij
moeten kiezen tussen een A-
of een B-prijs. A, wat kost het
me met nieuwe onderdelen, B.
wat met gebruikte onderdelen.
Het is misschien het imago dat
de sloperij nog heeft."
Ook Van de Mosselaar be
grijpt de houding van de gara
ges niet helemaal. „Ik heb hier
een 'miljoenen-bedrijf'. Denk
je nou echt dat ik het kan bol
werken als er zo af en toe een
particulier komt die een ken
nis aan zijn wagen laat sleute
len? Ik verkoop voor 95 pro
cent aan de autohandel, de rest
gaat particulier over te toon
bank." Hij erkent dat de auto
sloperij te lang in een louche
sfeer heeft gezeten. „Daar
komt nu verandering in. De
grootste fout is dat alles over
één kam wordt geschoren. Je
hebt schrootslopers en hande
laren in gebruikte onderdelen.
Die eersten bepalen bij de
massa nog het beeld. Ter-
reintjes vol roestige wrakken.
Een handel trouwens waar ik
geen kwaad woord over wil
zeggen. Ze zijn onmisbaar. Om
ons te onderscheiden, hebben
we vorig jaar de Stiba opge
richt. Een soort Bovag voor de
autosloperij. Alleen bedrijven
die aan alle gestelde eisen vol
doen (met name de milieuwet
geving) worden toegelaten. We
tellen nu tweehonderd leden."
Carrec streeft aansluiting
bij de Bovag na. De erkenn-
ning blijft vooralsnog uit. Ver
trouwend op het marktonder
zoek gaan de Bredanaars ech
ter door. „Dat onderzoek is
van vitaal belang. Een soort
gelijk initiatief is enkele we
ken geleden gestrand. Gewoon
omdat de markt niet vol
doende was onderzocht", aldus
De Gruiter. Hij heeft het toe
komstbeeld duidelijk voor
ogen. „De consument moet be
langstelling krijgen voor de
mogelijkheid om bij zijn ga
rage tweedehands onderdelen
aan te schaffen. We hebben er
vertrouwen in dat steeds meer
mensen die interesse aan de
dag gaan leggen. Onder de
Carrec-vlag willen we over
het hele land een netwerk van
handelsmaatschappijen gaan
opzetten. In Breda komt de
centrale sloperij. Van daaruit
gaan de onderdelen naar de
diverse steunpunten, die ieder
een merk vertegenwoordigen.
Je ziet dat we nu werken in
een simpele hal van honderd
twintig vierkante meter. Dat
zal snel veranderen."
H Gespecialiseerd in: electronische
app voor beeld- en geluids
registratie. high-fidehty-app., ktv,.
computers, printers en randapp
brejaart
electronics
ginnekenweg 41 -4818 JB Breda 076-139281
:reis is een onvergetelijke ervari
jelijk.
eren uit vele landen,
re manier om Israël te leren ken
ook Egypte.
het Israël-programma aan
stap naar je ANVR-reisag®'
;68, Amsterdam/Bui tenveldert
VRAAG:
el en zonder al te veel kosten
jngalow, een kampeerplaats,
nodatie of een vakantiereis
volkgeboekt?
NTWOORD:
idverteren in de rubriek
WAAROM?
se iedere zaterdag weer, maa'
liefst
3.000 gezinnen
tunt bereiken!
schijnt in 5 AUDET-dagbladen
ibant, Gelderland, Limburg en
and door meer dan
1 MILJOEN
zen worden, die ook dit jaar
op vakantie gaan.
MFORMATIE?
I dan de folder aan
;t meer informatie
i alle tarieven bij: i
N.V. A IJ DE I
Postbus 65, 5900 AB Venk>°'
■551221 of 077-551222
Inlichtingen over beurskoersen 020-211711
(ANP) - Fokker kwam
°P de Amsterdamse effecten-
Wak voor de dag. Het bericht
voorwaarden voor de terugbe
ven eerder verleende kredieten
staat zijn versoepeld heeft be-
blijkbaar niet gerust gesteld.
lag al meteen ruim een
kger en in de loop van de dag
bot vliegtuigfonds zelfs meer
je gulden tot 53,50. Op die prijs
ii weer wat kopers in de markt,
loor het slot op 54,10 kwam, een
van 1,60.
ook Bols, die geleidelijk
^eed naar 151, een verlies van
handel wilde vrijdag in het
niet goed van de grond ko-
dollar was goed prijshoudend,
Was het behalve het feit dat
Sb!?6 dag van de week was ook
®®®t dat tegenzat Erg groot
e meeste verschuivingen al
De omzet bleef met 898,3
^Waarvan 484 miljoen in aan-
jn de bescheiden kant.
'nternationale sector had Ko-
ie te lijden van de tendens
van de olieprijs. De olie-aan-
tot ƒ214,50, maar later
8 herstel in tot een slot van
waarmee het verlies uiteinde-
fortius
fortius
">gr.o.Lv
foei
•thuis
'thuis
thuis
thuis
ghuys
aeneas
(oostb.)
(oostb.)
lourdes
de brouwer
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(het)
klokkenberg
liduina
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
VK
81,60
102,30
132,00
SK
81,90
102,00
131,20
lijk op 1,30 kwam. KLM moest van de
forse winst van de vorige dag twee
kwartjes prijsgeven op ƒ41,10, Unile
ver werd ƒ1 lager gewaardeerd op
ƒ502,50 en ook Akzo, Hoogovens en
Philips werden wat lager verhandeld,
maar de verliezen bleven beperkt
In de uitgeverssector ging KLuwer
nog ƒ3 verder vooruit naar ƒ250,50,
maar VNU moest 3 terug naar 306.
De Telegraaf, die de vorige dag wat
was achtergebleven bij de andere uit
gevers, maakte mede op een gunstige
beoordeling in een beleggersblad nu
een sprong voorwaarts van ƒ13 op
307. Zwak lag weer HBG, die nu 2
verloor op 101. Goed in de markt lag
Van Ommeren, die ƒ1 duurder werd
op 35,40.
De bevestiging van Enraf-Nonius
dat er maatregelen worden genomen
bij het dochterbedrijf Cityprint duwde
dit fonds een rijksdaalder omlaag naar
ƒ39. Grasso zette het herstel van de
laatste dagen voort met een vooruit
gang van 4 op 95. De obligatiemarkt,
die in de ochtend wat lagere noterin
gen van de staatsleningen liet zien,
sloot onveranderd tot iets hoger.
Op de optiebeurs was sprake van
een rustige en behoedzame handel. Er
werd echter wel flink gehandel in
Nedlloyd, die in de ochtenduren ruim
twee gulden hoger noteerde.
1968-98
1972-02
1972-02
1958-88
1971-01
1971-01
1972-02
1952-92
1959-01
1972-02
1950-90
1966-96
1971-01
1973-03
1972-02
abn
alrenta
amev
amro-bank
ass. r'dam
bols
bühim.tett
dordtsche p.
else vier
fgh
fokker
gist-broc. eert
heineken
hbg
hoogovens
hunter dougl.
int.müller
kim
kluwer
kon.papier
kon.olie
natned.
nmb
nedlloyd
nijv.-tenc.
océ-v.d.gr.
ommeren van
pakhoed
philips
idem (div.87)
robeco
rodamco
rolinco
rorento
stork vmf
unilever
vnu
wessanen
201,50
238,50
10,10
55,70
39,80
156,50
103,00
34,00
56,50
61,70
41,60
247,50
147,30
217,00
73,30
181,50
161,00
124,50
395,00
35,40
63,50
46,50
45,90
97,20
140,30
84,60
50,30
24,80
503,50
309,00
74,50
AANDELEN BINNENLAND
VK
SK
100,50
100,50
100,50
100,50
95,00
-
100,50
-
100,50
102,00
101,00
-
91,50
-
90,00 b
100,00
-
90,00
100,00
-
102,00
102,00
100,00
100,00
100,00
100,00
513,00
513,00
142,00
142,00
66,00
66,00
85,00
84,50
126,00
127,00
154,50
151,00
51,00
51,20
acf
audet
blydenstein
borsumy
boskalis
braat bouw
bredero nrc
calvé nrc
csmnrc
ceteco nrc
cln
desseaux
econosto
eriks
gamma
grasso
hagemeyer
heineken hld
hoek's mach.
holee
hoop en co
hss
ihc caland
ibb kondor
igb holding
kbb nrc
kbb 10%
leidsche wol
macintosh
medicopharma
meneba
moeara enim
moeara opr.
59,00
189,00
40,20
141,00
7,80
310,00
79,00
61,40
193,00
74,50
170,00
117,00
246,00
323,00
91,00
72,60
134,50
180,00
30,90
20,00
2,50
16,70
457,00
26,50
117,00
114,00
97,50
80,50
58,00
49,00
940
125000
198,50
238,00
10,00
54,10
40,00
156,50
101,00
33,80
56,50
61,80
41,10
250,50
148,00
215,70
72,60
180,00
162,20
122,50
394,00
35,40
62,90
46,20
45,60
96,90
140,30
84,50
50,30
24,90
502,50
306,00
75,40
59,50
188,00
40,50
140,00
7,50
315,00
75,00
684,00
61,50
190,50
74,50
173,00
117,00
242,00
321,00
95,00
73,00
134,50
179,00
30,70
20,00
2,50
16,70
457,00
26,50
117,00
113,50
95,00
80,50
58,20
50,30
930
124000
moeara winst
13100
13000
nbm bouw
9,50
9,50
norit
314,00
314,00
nutricia nrc
235,00
233,00
idem div.87
palthe
91,00
91,00
pont
86,00
85,00
samas groep
97,50
97,80
sarakreek
32,00
31,30
schuitema
974,00
974,00
smit int
23,00
23,80
telegraaf
294,00
307,00
ubbink
215,00
215,50
ver.glas
161,00
162,00
verto
37,50
36,50
23,30
volker-stev.
23,50
vrg
119,00
116,00
westhaven
258,00
255,50
wolters
107,20
106,50
wyers
52,00
52,00
AANDELEN BUITENLAND
allied lyons
328,00
328,00
att
47,50
48,00
atl.richf.
140,00
138,40
boeing
104,50
104,00
dow chemical
146,60
146,50
eastman k.
156,80
160,00
geaelectric
202,00
201,50
hoechst
248,00
247,60
ibm
280,00
272,00
itt
124,00
124,00
pepsico
64,00
64,00
philip morris
170,00
171,00
schlumberger
79,00
76,50
1 BELEGGINGSINSTELLINGEN
abn aandf.
325,10
326,50
abn bel.f.
50,30
50,30
alg.fondsb.
237,00
236,00
america fnd
288,00
285,00
amvabel
109,50
110,80
asa
80,00 a
-
asia pac.gf
29,30
28,50
bemco austr.
67,00
65,70
bever beleg.
32,20
32,40
bogamij
153,00
154,50
chemical F
16,00
15,80
col.growth
29,20
29,20
eng.holl.bel.tr.
155,00
155,00
equity mortg.fnd
57,10
57,60
eur.assets
9,00
8,70
holl.f.
62,20
61,20
holl.pac.f
69,00
520,00
69,50
interbonds
518,00
japan fund
33,00
33,80
leveraged
255,00 b
259,50
mk int. vent
60,50
60,20
natresources
215,00
208,00
nmb dutch fund
33,80
32,40
new york ind
2160,00
2160,00
obam
180,20
181,30
orco austr.
9,20
9,50
rentalent bel.mij
1250,60
2249,90
rentefonds ne<±
108,80
108,00
rentotaal nv
27,90
27,80
rolinco (cum.pref.)
102,00
102,00
sci/tech
16,50
16,50
technology fnd
26,60
27,00
tokyo pac.hold.
171,20
168,70
transpac.fnd
395,00
390,00
unico
79,00
79,20
unifonds
29,80
29,80
vance sanders
17,00
17,00
vibnv
83,00
82,80
viking
34,00
34,00
who int
78,80
78,80
wereldhave
182,00
183,00
vk vorige koers a -laten
sk =slotkoers gisteren b -bieden
c -exclaim e -gedaan/bieden
d -ex dividend f -gedaan/laten
g -bieden en ex dividend
h -laten en ex dividend
k -gedaan en laten ex dividend
1 -gedaan en bieden ex dividend
STAATSLENINGEN
12% nl 81-91
12 V* nl 81-88
12 nl 81-91
12 nl 81-88
11% nl 82-92
11Va nl 82-92
11 nl 82-92
10% nl 82-92
10% nl 82-89
10 y* nl 82-92
10 nl 182-89
10 nl 1182-89
10 nl 85-92
9% nl 80-90
9% nl 83-90
9 nl 83-93
8% nl 84-94
8% nl 83-94
8% nl 184-94
8% nl 1184-94
8% nl 184-91
8% nl 1184-91
8% nl HI84-91
8% nl 84-94
8V4 nl 85-95
8 nl 78-88
8 nl 83-93
8 nl 85-95
7% nl 82-93
7% nl 85-00
7% nl 183-90
7% nl 1183-90
7% nl 84-00
7% nl 185-95
7% nl 1185-95
7 nl 85-96
3% nl st47-87
117,00
107,80
111,90
105,30
114,80
114,45
115,00
112,70
106,90
126,10
105,25
107,60
114,35
106,80
106,80
111,55
112,20
110,20
110,40
116,80
112,35
106,60
106,85
109,60
110,50
102,50
107,65
109,40
106,40
109,50
103,10
102,60
107,80
106,60
107,05
104,60
100,00
GEMEENTELENINGEN
2% breda 54-03
6 breda 65-96
A Va breda 59-89
AVa eindh.58-89
4% eindh.59-90
AVa eindh.60-90
AVa eindh.63-93
3Va eindh.54-94
A Va tilb.59-89
4% tüb.160-00
80,10
99,90
95,50
94,50
95,10
94,50
94,00
90,80
94,80
94,00
117,00
107,80
111,90
105,30
114,85 f
114,45
115,00
112,70
106,80
126,10
105,25
107,60
114,35
106,80
106,80
111,55
112,20
110,20
110,40
116,90
112,35
106,70
106,95
109,60
110,50
102,50
107,65
109,40
106,40
109,50
103,15
102,60
107,65
106,70
107,15
104,70
100,00
80,10
95,50
AVa tilb.H60-00
89,00
4 tilburg 53-93
95,00
95,10
PANDBRIEVEN
12% fgh 81-89
108,50
108,50
12 fgh 81-89
108,20
108,10
11 fgh 81-88
104,25
104,35
12% rabo 81-88
105,00
105,00
11 rabo 80-88
103,65
103,60
8% rabo 83-93
109,85
109,85
8% rabo 82-90
105,00
105,20
9 wuh 82-91
106,90
106,90
8% wuh 82-89
104,20
104,20
8 wuh 83-90
103,50
103,50
PARALLELMARKT
rademak.
19,00
19,00
rsveert.
3,85
3,80
7% rsv 69-99
46,00
46,00
breevast aand.
6,20
6,00
breevast cert
6,20
6,00
grt.west.res.inc.
0,80 d 0,80
melle van cert.
225,00
225,00
necLelevator
7100,00 e 7300,00 b
neways elec.
18,20
18,80
ruys kramer
102,50
103,50
verkade cert
163,00
161,00
VREEMD GELD
Ink.
verk.
US dollar
2,02
2,14
Britse pond
2,99
3,29
Belg. fr.
5.23
5.53
Duitse mark
110,75
114,75
Ital. lire
14.90
16.90
Port escudo
1.25
1.75
Can. dollar
1.48
1.60
Franse fr.
32,50
35,50
Zwits. fr.
131,50
136,00
Zweedse kr.
30,00
33,00
Noorse kr.
27,75
30,75
Deense kr.
28,25
31,25
Oost. schill.
15.85
16.35
Spaanse pes.
1.49
1.74
Griekse dr.
1.20
1.80
Finse mark
43,50
46,50
Joeg. dinar
0.20
0.60
Ierse pond
2.84
3.14
G0UD/ZILVERH
Goud
Inkoop
26.150 per kg
Verkoop
26.650 per kg
Zilver
Inkoop
325 per kg
Verkoop
395 per kg
TAIPEI - Taiwan beschikt op dit moment over een deviezenre
serve van 48 miljard dollar, meer dan enig ander landen ter we
reld, met uitzondering van West-Duitsland. Nog deze maand zal
de reserve groeien tot vijftig miljard dollar.
In 1986 nam de voorraad buitenlandse valuta's in het bezit van
de centrale bank maandelijks met twee miljard dollar toe. Een
groei van de export met 29 procent en een groei van de invoer
met slechts 18 procent zorgden voor een verdubbeling van het
handelsoverschot tot 15,6 miljard dollar.
Vooraanstaande ondernemers in Taiwan zijn van mening dat
deze situatie vanuit economische optiek onzin is. Bovendien kan
de uitpuilende deviezenvoorraad de afgunst opwekken van de
Verenigde Staten waarmee Taiwan toch al op gespannen voet
staat wat betreft de handelsrelaties. In Taiwan vreest men een
toenemende protectionistische druk vanuit de VS.
Wil Taiwan meer gaan investeren in het buitenland dan zal de
centrale bank eerst de strenge deviezencontrole losser moeten
maken. De centrale bank heeft gezegd daartoe bereid te zijn zo
dra de snel stijgende koers van de Taiwan-dollar tot rust is ge
komen. Het 'Wirtschaftswunder' van Taiwan heeft zich voltrok
ken achter hoge tariefmuren en onder een draconische regle
mentering van het economisch leven. (RTR)
AMBT-DELDEN - De 40-jarige directeur en de 32-jarige be
drijfsleider van een machinefabriek in Ambt-Delden hebben
bekend bij het bedrijf van twee oud-medewerkers in Goor te
hebben ingebroken om in gereedschappen het stempel van hun
firma aan te brengen. Op die manier wilde het tweetal de politie
extra materiaal in handen geven om de ex-personeelsleden te
kunnen vervolgen.
De twee oud-werknemers van de machinefabriek werden in
augustus vorig jaar gearresteerd nadat hun ex-baas aangifte
had gedaan van verduistering in dienstbetrekking. Behalve ge
reedschappen zou het tweetal bedrijfsgegevens hebben gestolen
die hen bij het opzetten van een eigen bedrijf goed van pas zou
den kunnen komen.
De politie nam gereedschap en documenten in beslag. De twee
mannen legden een gedeeltelijke bekentenis af. Ze zouden vol
gens eigen zeggen enkele spullen, vooral administratieve gege
vens, hebben meegenomen.
In de loop van het onderzoek bleek dat de firmastempel van de
onderneming uit Ambt-Delden was aangebracht in gereedschap
dat de beide mannen in eigen bedrijf hadden vervaardigd of ge
leend en daarom onmogelijk van hun voormalige werkgever kon
zijn. Ook werden sporen van braak aangetroffen in het Goorse
bedrijf. (ANP)
LONDEN TOKIO PARIJS - Het verkopen van staatsbedrij
ven aan particulieren blijkt in veel landen een groot succes te
zijn.
Zo toont de Britse bevolking een enorme belangstelling voor de
aandelen van de luchtvaartmaatschappij British Airways (BA).
De verkoop van BA-aandelen zijn maar liefst dertien maal
overtekend. Door het publiek zijn 7,8 miljard aandelen aange
vraagd, terwijl er maar ruim 580 miljoen beschikbaar zijn. De
aandelen worden verkocht voor 125 pence per stuk, waarmee de
regering bijna een miljard pond binnenhaalt.
Ook de geprivatiseerde Japanse telefoonmaatschappij Nippon
Telegraph and Telephone maakt een bliksemstart. De vraag
naar aandelen overtrof deze week op de Effectenbeurs van To
kio het aanbod veertig maal. De koers steeg in nog geen week
tijd van 2.700 gulden per aandeel naar 18.900 gulden. In tegen
stelling tot Groot-Brittannië mogen buitenlanders in Japan
geen aandelen van voormalige staatsbedrijven kopen.
In Frankrijk tenslotte is de inschrijving op aandelen van het te
privatiseren bankconcern Paribas veertig maal overschreden.
Ook in het buitenland overtrof de vraag het aanbod ruim. De
enorme belangstelling geeft aan dat beleggers een flinke winst
op aandelen Paribas denken te behalen. En het ziet ernaar uit
dat zij niet zullen worden teleurgesteld. Paribas is de tweede on
derneming die in het kader van het omvangrijke privatiserings
programma van de Franse regering overgaat in particuliere
handen. In december werd de fabrikant van glas en verpak
kingsmaterialen St. Gobain verkocht. Ook deze operatie was een
groot succes. (ANP/AFP/RTR)
Amsterdamse diamanthandel vertrekt van het Weesper-
plein naar een nieuw gebouw. - fotoarchief de stem
AMSTERDAM - De Amsterdamse diamantbeurs - de oudste in
de wereld heeft verhuisplannen. Gezocht wordt naar nieuwe
huisvesting elders in de hoofdstad.
De leden van de beurs moeten eind februari de plannen goed
keuren. De diamantbeurs is thans gevestigd in een gebouw aan
het Weesperplein. Het gebouw verkeert in goede staat, maar de
diamantbeurs stond voor de keuze: verhuizen naar een modern
onderkomen of dure investeringen in het huidige gebouw (onder
andere computerlij nen).
De verhuizing betekent dat de diamantbeurs het 100-jarig be
staan in 1990 in het nieuwe pand viert. Dat is ook wel nodig,
want in 1990 wordt in Amsterdam het congres van de wereldfe
deratie van diamantbeurzen gehouden.
Het gaat overigens goed met de diamantmarkt in Nederland.
Van de zijde van beleggers is sprake van een hernieuwde vraag
naar grote diamanten. Er zijn bij de diamantbeurs in de hoofd
stad 200 diamantairs, juwelenf abrikanten en grossiers aangslo-
ten. (ANP)
BRUSSEL - België heeft vorig jaar meer dan enig ander indus
trieland geprofiteerd van goedkope invoer, met name van ener
gie. De prijzen van ingevoerde diensten en goederen daalden vo
rig jaar gemiddeld met 11,1 procent. Daardoor kon de inflatie be
perkt blijven tot 1,3 procent, het laagste cijfer sinds 1962. Dat
schrijft de Nationale Bank van België in haar jongste jaarver
slag, dat deze week is verschenen. Volgens de bank heeft de ge
ringe inflatie in de eerste plaats te maken met de forse daling
van de olieprijs. Verder speelden het verloop van de dollarnote
ringen van verscheidene grondstoffen, de lagere inflatie in de
landen die naar België exporteren en de koersstijging van de
Belgische frank een rol. Sinds maart 1985, toen de dollar begon te
dalen, zou de frank 14 procent meer waard zijn geworden. De lo
nen gingen slechts één procent omhoog, overigens na een reële
daling in de afgelopen vijf jaar. De gemiddelde particuliere in
komens stegen met 3,7 procent. De bruto winsten van de bedrij
ven stegen met 34 procent. Al met al konden de Belgen vorig jaar
dus meer uitgeven. Het niveau van de binnenlandse bestedingen
steeg met 3 procent. De investeringen van de bedrijven gingen
met 7,6 procent omhoog (tegen 3,9 procent in 1985). Hoewel de in
voer sneller groeide dan de uitvoer, kon de Belgische economie
als geheel vorig jaar met 2,1 procent groeien. Zwakke plekken in
de Belgische economie zijn de ontwikkeling van de werkgele
genheid en de situatie van de overheidsfinanciën. Eind vorig
jaar was nog steeds 12,3 procent van de beroepsbevolking werk
loos, vergeleken met 12,7 procent een jaar eerder. De regering-
Martens wil voornamelijk in dit jaar bijna 11 miljard gulden be
zuinigen (ANP).