ialgenhumor en sobere feiten in 'Aids-show' 'PRO BRENGT DOCUMENTAIRE OVER THEATERGROEP door dirkvellenga Verotische verhalen Capitool: 'Grenzen aan de psychiatrie' Hoe heette de secretaresse van Perry Mason ook weer? noeglijk dubbelleven Mastroianni jpe voorgeschiedenis is vrij lang. Aids heeft al meer 31000 mensen in San Francisco gedood, voorname- lenstplicht Sakelijk Onzichtbaar Schuldig NIEUWE AANDACHT VOOR OUDE TV-SERIES Plaatjes Dader &TERDAG 14 FEBRUAR11987 ZATERDAG I A FEBRUAR119871T- „Ik ben snel verveeld. Ik heb het voor mezelf maar zo uitgelegd dat het komt omdat ik zo vreselijk snel weet hoe iemand in elkaar zit" Jan Lenferlnk, tv-presentator T2 PAGINA GIDS 1 tien pro- ving Door Jan Koeten i is maar één omroep die iets zal uitzenden [t 'The Aids Show' heet en dat is natuurlijk VPRO. Wie hier op de voorhand kwaad [,er wordt of mistroostig, vergist zich toch. indanks zijn provocerende titel is 'The Aids (how' een integer werkstuk, waarin burleske nor ontroerend vermengd is met een doku- ,Entaire (zondag, Nederland 2,22.27 uur). 1 homoseksuelen en het is begrijpelijk dat dit de by scene' verschrikkelijk heeft ontwricht. Aids was invankelijk voor iedereen een mysterieuze ziekte en (en wordt nog) door sommigen gezien als een laf van God voor het begaan van onnatuurlijke da- i. Toen Aids zich over de wereld verspreidde en ook j hetero's er aan stierven, veranderde dit de me- 2 van de 'die-hards' nauwelijks. I toevlucht tot een commissie van wij nen." Ivergrijztngsproblema Hek zal tot pijnlm izes moeten leiden. Het verruimen van/1 rip passende arbeid voor-werkelozen isl jpemd en ook de sociale dienstplicht duit Ids weer op. Wat vindt u van dienstplicli lik zou daar niet tegen zijn, wart 1 ld het merkwaardig dat een deel vanj lolking dienstplicht heeft en het gij fi de bevolking niet. Maar dienst pfiii It onder de verantwoordelijkheid i a collega in het kabinet. Zelf ben ik dj as afgekeurd voor militaire dienst. I vond ik toch onjuist, want anderl testen wel. Gevoelsmatig heb ik er el tere voorkeur voor. In veel organisaï i je op die manier voor wat meer conj ïiteit kunnen zorgen en mensen doeni ag op in de sfeer van maatschappelijf hnstverlening." I vindt het gezin een hoeksteen van dl - knleving. Maar prof. Iteke Weeda miA ft dat gezin alleen maar levensvatbaarhf Ieft als er een verdeling komt van tor, licht en arbeidsplicht tussen man en WW oeveel tijd heeft u voor uw kinderen? I „In de vorige kabinetsperiode ontbeelj poit met de kinderen en at ik 's avon] pk zelden met ze. Nu ontbijten we fchtend met z'n allen, dan komen leine dingen van het leven ook eensl prake. Ik kom zelf uit een jongensfamilie Jeb nu behalve een zoon, ook twee doe Irs. Dan vraag ik me natuurlijk ook wat gaan die meisjes later doen? -M »ch als meisje zelf de kost moeten verdij en, een huwelijk is geen levensverzeker |eer. Ik ben voor deling van rechten en pKj tn tussen mannen en vrouwen, maar ifl lat wel een privé-zaak. De gevolgen®! let met zijn tweeën werken moet je Jiet z'n tweeën delen. De roep om collej leve kinderopvang verwerp ik, die moeiJ verwegende mate betaald worden doo'j ebruikers zelf, niet door de overheid. 'indt u het nog steeds leuk om minis!# I ijn? Wat trekt u aan juist in deze tijd "jj ztters WVC staan voor inleveren en nen. En wat doet u met al die kritiek? „De afwisseling trekt mij aan, de sp« ïng, het op je vingers gekeken woirw ók. Je doet dit werk, omdat je vindt oj emand het moet doen. Het trekken iwarte Pieten hoort erbij. Je moet ang zijn voor impopulaire maatregel"' kis je werkehjk geen gevoel voor de i> lebt, moet je niet -bij WVC gaan zij lan kan je je ook niet zo intensief meI ejaardenproblematiek bezighouden. Maar je moet je gevoelens niet al te ichtig tonen. Er moeten een aantal z®" ijke beslissingen worden genomen, die ioneel te verdedigen zijn. Ik heb er jehoefte aan om de populaire bink C 1 langen, ik wil op basis van redelijke W nenten duidelijk kunnen maken, w< nensen geld krijgen en waarom niet- Als minister neem je geen beslissj1! n je eentje, daar gaat vaak zeer langd ;n intensief overleg met anderen aanv if. De macht van een minister is buit® e woon beperkt. Als minister word Je liet 's morgens wakker met het voo nen: kom ik ga eens een museum sluit" r kwamen sombere doku- intaires en elk medium ver- min of meer panie- j Aids-berichten. Ook in erland is Aids een hard- kig onderwerp geworden st ligt op de loer. Een betere reacties is uit Francisco afkomstig: The s Show', gemaakt door ho- isuele producers, regis- rs, schrijvers en acteurs, (ezien korte, veelal komische lende sketchjes, onderbroken Lr een sobere verteller die Kien brengt. |et valt veel te lachen in de m, maar de lach heeft de H» van bitterheid. Het is de jnor van joden in het con- ntratiekamp. Het is humor tterlijk onder de galgen. Hu- |or is misschien het enige id om de klappen van zo'n •ang lot op te vangen. En het |het privilege van homosek elen om juist datgene wat henzelf het meeste bedreigt door spot te ondermijnen. Ik geloof niet, zonder dat ik exact kan aangeven waarom, dat de 'Aids Show' door hetero's ge maakt zou kunnen. Vraag me niet om een bewijsvoering, het is een gevoel. In 1985 peinzen Robert Ep stein en Peter Adair over een film over Aids die anders moet zijn. Geen medisch werk, maar een film die de onzicht bare, onplaatsbare aspecten van de ziekte belicht Het tweetal komt uiteindelijk te recht bij The A.I.D.S. Show', een revue van sketches en liedjes gespeeld in het Theater Rhinoceros in San Francisco. De revue is genoemd naar een dier dat zachtaardig en vrien delijk is, behalve als het ge tergd wordt A.I.D.S. is een Scène uit 'The Aids Show' die de VPRO zondag brengt Een oude nicht brengt zijn wijsheid over op een aandachtig luisterende jonge man. - foto vpro letterwoord, gevormd uit Ar tists Involved with Death and Survival, Artiesten betrokken bij Dood en Overleven. En Epstein en Adair hebben nu hun formule. Ze nemen de len van de revue over, inter viewen deelnemers en onder breken de show-elementen met informatie. De sketches zijn vaak hard, soms afsto tend, er treden ostentatieve nichten in op en velen zullen niet gediend zijn van geinljes over een dergelijke ziekte, maar achter de grappen, ach ter de schmink, achter deze rauwe fagade schuilt iets dat ontroert, dat met respect men sen in pijn vertolkt. En dat laatste gevoel overheerst. Het programma is een mengsel van vertolkingen en dokumentaires, onderbroken door korte verklaringen van de deelnemers. Een oude nicht deelt een jonge man zijn wijs heid mee, een jonge vrouw vertelt over haar beste vriend die niet naar de dokter durft. En moeder spreekt berustend over haar homoseksuele zoon die op sterven ligt. Een verbit terde verpleegster verwijt haar Aids-patienten dat hun ziekte niet nodig was geweest. Er is een soort van 'Wie van de Drie' waarin een panel via vragen te weten moet komen wie van de drie Aids heeft Vier homo's spelen in een terugkerende sketch het bord spel Trivial Pursuit en een van hen zal de ziekte krijgen. Telkens verschijnt ook ene Murray die aan de telefoon aanvankelijk geintjes maakt over de nieuwe ziekte, maar die later bijna onder zijn angst zal bezwijken. Een minnaar praat aan het graf van zijn partner over zijn eenzaam heid. De show eindigt met het 'gemeenschappelijk gezongen lied 'Not a Day Goes by' (Geen dag verstrijkt zonder. „Ik had een vriend die een van de eerste was die zou gaan, maar toen, het was 1981, wisten we nog niet wat Aids was. Er bestond nog geen naam voor. Wij wisten niet dat het besmettelijk was. We wis ten niet dat het seksueel over gedragen werd. We dachten alleen maar dat hij ziek was. We maakten altijd grapjes achter zijn rug omdat hij al tijd wel iets mankeerde. En dat was toch niet normaal voor een 26 jaar oude ma il. .Ik voel me nog steeds schuldig," zegt Dough Hols- claw (mede-regisseur, acteur, schrijver). „Ik denk nu Aids er is toch niet minder over mezelf. En ik verdom het om weer stiekem te gaan doen. Ze zeggen dat wij ons nog lang nadat deze ziekte is overwonnen, zullen herinneren hoe we ons nu ge dragen hebben. Dit is een soort van lakmoes-test en sommige mensen zullen falen. Deze show moet de mensen tonen waar wij nu door heen moe ten. En tegen het einde vinden we troost en liefde bij elkaar als we elkaar bij de handen pakken. (Leiand Moss, mede regisseur, vertolker van 'Mur ray', schrijver). 'The Aids Show' kan grof overkomen, vooral bij de voo ringenomen kijker. Maar die gene die in staat is om achter de bluf en de grootspraak de angst te zien, en de liefde van mensen voor mensen, heeft een uitzending die qua kwali teit vergeleken kan woren met 'The Times of Harvey Milk' over een homoseksuele politi cus die vermoord werd (des tijds door de VARA uitge bracht.) Die vergelijkinhg is niet zo ver gezocht, omdat de in de aanhef vermelde Epstein ook voor dit docu-drama ver antwoordelijk was. Door Jan Koeten .VERSUM - Niemand minder dan Marcello ilanni heeft de hoofdrol in de driedelige komedie 'Het dubbelleven van Mat- iPascal,' naar een vertelling van Pirandello. 'VPRO zendt zondag het eer*te deel uit (Ne tland 2,20.10 uur). let vrolijke, gecompliceerde Italiaanse leven al zijn goede en slechte kanten trekt aan voorbij. Een dubbele moraal, de Kerk, de de bazige mama's, mottige dorpsgenoten Isluwe maar toch ook weer niet zo handige profiteurs. Het met niets te vergelijken licht doorzinderde landschap, de sfeer van ie straatjes, tegelvloeren, veranda's, ïen, de zon en de wind. ittia Pascal is een eeuwige vrijgezel op idelbare leeftijd die zichzelf van alles wijs- ikt en gaarne vrouwen versiert Maar als vader sterft, blijkt dat het familiebezit ne- ief is en Mattia moet zich bewijzen. Hij gaat 'Her ingewikkelde wijze een huwelijk aan 'bij hij twee vrouwen zwanger maakt, lijn huwelijk blijkt een hel, mede door mrnama. Maar als Mattia weer in zijn dorp 't nadat hij over zelfmoord heeft gebroed, 'ujaanvankelijk tot zijn ontzetting en dan Poot genoegen, dat hijzelf ten grave wordt gedragen. Een vergissing, maar Mattia ziet hier terstond een reuze kans is om aan zijn uitzicht loze leven te ontkomen en opnieuw te beginnen. Hij trekt naar de grote stad, ontmoet een mysterieuze vrouw die hem gebiedt op nummer 11 te worden, Mattia vergaart zich een fortuin, maar slaagt er maar niet in om aan behoorlijke, nieuwe identiteitspapieren te komen. Hij trouwt ten tweede male, maar zijn gok-geluk keert En weer biedt zich een kans aan om aan dit leven te ontsnappen. Hij verdwijnt uit het leven van zijn vrouw, maar omdat hij ambte lijk nooit bestaan heeft, kraait hier geen haan naar. Als Mattia weer in zijn dorp komt, blijkt zijn eerste vrouw getrouwd met zijn beste vriend. Dat is een leuk verhaal en het is met zwier in beeld gebracht Mastroianni is helemaal de overjarige charmeur zonder realiteitsbegrip, een onverantwoordelijke fantast op wie je toch moeilijk kwaad kunt worden. Hij wordt ge volgd door een zog van zonderlingen en gewone mensen. Er komen geen krachtige filosofieën aan bod, er is nergens een boodschap te bespeu ren, maar de film is plezierig, onderhoudend en heeft veel kwaliteiten. En het is ronduit een verademing iets te zien dat niet uit de Ameri kaanse stallen komt „Kan dat niet wat zach ter?", wordt er geroepen in de spot die Veronica voor zichzelf heeft gemaakt. „Nee", luidt het antwoord en daarna brult een zeer onsympathieke stem het telefoonnummer van deze omroep: „Nul twintig, acht nul acht, acht nul acht". Het blijft doordenderen in je oren en als je er niet te gen kunt, ben je oud en af gedankt. Want Veronica is jong en brutaal en bij Ve ronica kan alles. Er kan inderdaad veel. Als Bas de Gaay vindt dat de PPR een nieuw, vlot imago moet hebben, mag hij bij Tineke ongeremd reclame maken voor zijn partijDe presentatrice weet niets van politiek en praat hem maar naar de mond. Er kan veel bij Veronica. Als 'Nieuwslijn' te veel se rieuze onderwerpen brengt, roept Rob Out de makers tot de orde. Ook erotiek mag bij Acht Nul Acht. Woensdag was er weer een aflevering te zien uit de serie 'Erotische verhalen'. Een aardige kans om eens kijken hoe veel er nu precies mag bij onze jongste omroep. Na dat een in strak leer ge hulde dame de 'Hitchhiker' had afgesloten, kwam 'Met de billen bloot', weer een deel uit de bioscoopfilm 'Secrets of love' van de Belg Harry Kümel. Het verhaal is van Marguerite de Navarre. We gaan een paar eeuwen terug, zware kostuums ritselen, daar is de hooizolder, zacht kreunt een vrouw, aha, het eerste bloot dient zich aan: twee billen die met de zweep be werkt worden. Dat vrouwelijke gekreun blijft de hele film voortdu ren, nu eens is het een op gewonden gelach, dan weer een merkwaardig ge kir. Het lijkt of er 25 minu ten lang billen en borsten bezig zijn. Wordt de liefde bedreven? Zo te zien niet. De knecht en zij n bazin doen aan een kinderlijke stoeipartij. Waar blijft nu die erotiek? Volgende sce ne, mannenhanden diepen weer een paar borsten op. En het gekir gaat maar door. Ja, nee, dit is wel erotiek, maar dan erotiek met een knipoog. Het is om te la chen. Het nichtje neemt wraak op haar tante en wil dat haar man haar betrapt met de knecht. Hoewel alle deuren open staan en het gekir voor iedereen waar neembaar is, heeft de man maar steeds niets in de ga ten. Dit is komische ero tiek! Dit is gemaakt op het niveau van de Tiroler sex- films: man en vrouw lig gen in bed, ze neuken niet, ze doen iets komisch. Kijk en dan is sex toegestaan, dan kunnen de kijkers het wel hebben. Waarom gaat zo'n snelle omroep als Veronica terug naar het Tiroler stadium? De bioscopen die draaiden op de slipjes, de hooibergen en de hangborsten zijn al lang gesloten. Tiroler sex hoort bij de kindertijd van de erotische film, billen- films komen in pedagogi sche zin na het doktertje spelen. Wie zin heeft in een Alpenwip, kan terecht bij de videotheek. Veronica zou al veel verder moeten zijn. Nederlandse kijkers zien dagelijks doden vallen, in het echt en in films. Ze worden geconfronteerd met een zwervende jonge ren in de IKON-film 'Alex', worden opgesloten in een psychiatrisch zie kenhuis met schrijnende, onoplosbare gevallen in 'In de waren krij gen voor lichting van de EO over kindermishandeling. Waarom moeten zij het dan doen met kinderlijke sex-verhaaltjes, waarin de stemmen zo slecht zijn na gesynchroniseerd dat de knecht nog geaf fecteerder spreekt dan zijn baas? Een vraag aan Veronica, acht nul acht, acht nul acht: „Kan dat niet wat harder?" Marcello Mastroianni aan de goktafel in zijn tweede leven. foto vpro HILVERSUM (ANP) - In de NOS-rubriek het Capitool zondag (Ned. 2,12.00 uur) een discussie over het onderwerp 'grenzen aan de psychiatrie' naar aanleiding van een eerder deze week uitge zonden NOS-documentaire over dit onderwerp. Aan de discus sie onder leiding van Maartje van Weegen nemen onder andere deel I. Reichardt van de stichting Pandora en dr. YV. Wenniger, psychiater, verbonden aan de Valeriuskliniek. In KRO's Brandpunt zaterdag (Ned. 1, 17.41 uur) aandacht voor de affaire rond het gebruik van groeihormonen in de Belgi sche slachtvee-fokkerij. Voorts een reportage over de komst van het derde televisienet en aandacht voor de campagne van Am nesty International tegen de doodstraf. Door Dirk Vellenga speelde Elly May in [The Beverly Hillbillies? j Hoe heette de inspecteur die licht maakte op The Fugiti- IW Hoe heette de toegewijde secretaresse van Perry Ma llen? Wat was de naam van h't paard van Hoss Cartw- %ht? Hoe heette de trali es'uit-Rawhide-? Wie die vragen kan be antwoorden en bovendien r na te denken het me- itje van 'Car 54, where lire you?' kan zingen, is rijp I'oor een nieuwe hobby, het I'Kamelen van oude tv-se- |t:es. In Amerika bestaat al JJen blad dat zich met de tv- ig houdt, 'Re runs', en ook in de kolom- pen van The Big Reel' en I "lm Collector's World' duizenden titels van van oude se- die verkrijgbaar zijn op mm film of op video. De andel is illegaal, maar al I hig niet meer te stuiten. Vooral door de opkomst an video neemt het aantal hiatieke verzamelaars toe. de officiële filmmaat- fifPPijen houden zich nu If, dit verschijnsel bezig. l.„Han8s kwam in Neder- nd een videoband op de frkt met daarop twee af- enngen van The Virgi- "l®waarin Charles Bron- n en I^e Marvin de hoofd- nen spelen. Ook filmpjes met de Monkees zijn op vi deo verkrijgbaar. Over series die tot 1970 op onze tv te zien waren, heeft Thomas Leeflang het boek TV Klassieken' geschreven (Uitg. Loeb, prijs 39,50). Het zijn series die bij een hele generatie in het geheu gen staan gegrift Was dat omdat de kijkers jong en be ïnvloedbaar waren of omdat de televisie nieuw was en daarom nog werd aanbe den? Met die vragen houdt Leeflang zich niet bezig. Hij houdt niet van 'loodzware analyse', maar stelde zijn boek samen 'op de manier zoals de tv-series destijds redactioneel werden bege leid in Nederlandse 'lees mappen' en de Amerikaanse programmagids TV-Guide". Het boekje TV Klassie ken' is bedoeld om door te bladeren, plaatjes te kijken en een nostalgische kwis te organiseren, zoals aan het begin van dit verhaal. Het is jammer dat er niet meer uit gehaald is, maar zo is nu eenmaal de werkwijze van Thomas Leeflang, die eind vorig jaar met het boekje 'De Wereld van de Comedy' op de proppen kwam. Daarin hield hij zich op de zelfde luchtige en vluchtige wijze bezig met figuren als W.C. Fields, Lucille Ball, Abbott en CosteUo en Woody Allen (uitg. Van Holkema en Warendorf, prijs 24,90). Laten we eens kijken hoe het gesteld is met uw kennis van de klassieke series. In 'The Beverly Hillbillies' nestelen de onaangepaste Clampetts zich in het dure Beverly Hills. Granny be kijkt de wereld vanuit haar oude schommelstoel, vader Jed opent de deur als de te lefoon gaat en dochter Elly May vloert een galante knaap omdat ze zijn hand kus aanziet voor een bijtpo- ging. Elly May werd ge speeld door Donna Douglas en daarmee is de eerste vraag in de aanhef van dit verhaal beantwoord. Het serie-systeem stamt uit de bioscopen, waar voor films van bijna een uur wer den vertoond. Lucille Ball zorgde voor een van de eer ste tv-series (vanaf 1951), in Mary Tyler Moore: van tv-serie tot zakenimperium. - foto archief de stem Nederland begon het met (Donna Reed Show) en daar- Alles draait om moeder' voor nog 'Vader weet het be ter'. Die laatste serie komt in het boek van Leeflang niet voor. De auteur heeft zich beperkt tot Amerikaanse se ries, maar heeft om onbe kende renenen toch een flink aantal laten liggen, zo als 'Danger Man' en 'The Prisoner' (twee series van Patrick McGoohan), 'Man- nix', 'Pepper', 'The Naked City' en 'The Brady Bunch'. Wel aan bod komen 'De vliegende non' met Sally Field als zuster Bertrille, 'Get Smart' (geschapen door Mel Brooks), 'The Man from UNCLE met David McCal- lum als ILlya Kuryakin en Robert Vaughn als Napo leon Solo, 'The Defenders' met vader en zoon Preston, 'Gunsmoke' en 'The Virgi- nan'. Ook de VPRO deed mee en bracht 'The Untou chables' en 'Car 54', met de officieren Toody en Mul- doon. 'The Fugitive' volgde dr. Richard Kimble (David Janssen), die op de vlucht was geslagen, omdat hij ver dacht werd van de moord op zijn vrouw Helen. Kimble zocht de werkelijke dader, de man met één arm, maar werd op de hielen gezeten door inspecteur Philip Ge rard. De bedenker van deze serie paste hetzelfde foefje toe bij de serie 'Run for your life', waarin Ben Gazzara hoort dat hij nog maar 18 maanden heeft te leven. Perry Mason (Raymond Burr) won elke zaak van de openbare aanklager Hamil ton Burger, maar werd dan ook geholpen door een fa- natstische secretaresse: Delia Street. 'Bonanza' was de langst lopende western serie. De Cartwrights waren vaste gasten in de Neder landse huiskamers en we vielen vooral op de goedheid van dikzak Hoss, die het paard Chub bereed. Dan Blocker, die Hoss speelde, behoort allang niet meer tot de levenden. Er waren meer series met fatale afloop. Inger Stevens die 'De Zweedse gouvernan te' speelde, pleegde in 1970 zelfmoord, toen de serie ge stopt werd. In 'Rawhide' was Eric Fleming als 'trail- boss' Gil Favor de superster, ondanks de aanwezigheid van Clint Eastwood als Rowdy Yates en Paul Brina- ger als de kok Wishbone. Fleming werd echter onhan delbaar en werd in 1965 door de producenten ontslagen. Een jaar later kwam hij om bij filmopnamen in Peru. Andere series waren de leerschool voor grote ster ren. In 'Dubbelspion' ("I psy') speelde naast Robert Culp de jonge Bill Cosby (elke zondagavond na 'Sport in beeld'). Wat er met Cosby is geschied kunnen we weke lijks constateren. 'The Dick Van Dyke Show' lanceerde Mary Tyler Moore, die in 1970 de maatschappij MTM oprichtte. Ze werd actrice en zakenvrouw. MTM is nver- antwoordelijk voor nieuwe successen als 'Lou Grant', 'Hill Street Blues' en 'St.El- sewhere'. Wie de helden van vroe ger eens wil terugzien, zou kunnen afstemmen op Sky Channel en dan snel ontdek ken dat veel van de series flauw en slaapverwekkend zijn. Waarom zijn al die na men ons dan bijgebleven en zweren we dat de tv toen véél beter was dan nu? Het boek 'TV Klassiekers' is voer voor nostalgische verzame laars, mogelijk buigen ook mediadeskundigen zich in de toekomst nog eens over dit verschijnsel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 33