DE STEM Em1 PRO BB alge MINISTER BRINKMAN GELOOFT NIET IN BONA-GEZINNETJES moeglijk 'Ico Brinkman, minister van WVC, laat het land kermen over zijn beslissingen. Hij krijgt zachte slagroomtaarten naar zijn hoofd en harde kri tiek. Op de rellerige sfeer die met gezette regelmaat rond zijn persoon uitbreekt, lijkt hij het patent te heb ben. Hij is een grossier in affaires. Denk aan zijn aan pak van de sluikreclame, de PC Hooftprijs en de plan nen met het Openluchtmuseum. Zijn optreden is zake lijk, formeel en emotieloos, hij maakt negentig uur per week, begint 's morgens vroeg zijn bureau leeg te ma ken en 's avonds direct zijn tas 'leeg te eten'. Zelf is hij er trots op dat hij geen gemakkelijk eitje is. Anderen noemen hem een lefgozer, een manager met een huid van gelooid leer, een politicus zondere inhoud of juist een bekwaam bestuurder. In de auto - tussen twee af spraken - sprak Heieen Crul met hem. Ander been XTERDAG 14 FEBR Doorgeschoten Abnormaal Trend Vrijheidsgevoel Zakelijk Dienstplicht is maar één omrc iat 'The Aids Show' |e VPRO. Wie hier ver wordt of mistrc [jndanks zijn provoce how' een integer weij lumor ontroerend ver hentaire (zondag, Ne I iffS' verkrijgbaar zijn o] I. 111111 film of op video. I |nandel is illegaal, maar °g niet meer te stuiten. Door Heieen Crul U heeft vroeger gezegd dat u musea van na tionaal belang geld zou blijven geven. U heeft zich ook wel eens verzet tegen cultuur als iets heel elitairs. Het Openluchtmuseum is het meest toegankelijke museum van Ne derland en ademt bovendien de sfeer die u zo lief is, van het platteland, van natuurlijke verbanden, van kleinschaligheid Hoe is dat te rijmen? „Dat ik dat gezegd heb, klopt, maar dat was vóór het regeerakkoord. Sindsdien is er sprake van een nieuwe taakstelling. Want in het regeerakkoord staat dat in de hele sector cultuur het beginsel van priva tisering moet worden getoetst en toege past. Dat dringt kennelijk nu pas tot de mensen door. Er moet bezuinigd worden en je kunt een gulden maar op één manier mtgeven. Dat betekent dat je heel secuur moet afwe gen wat het belangrijkste is. Daarbij is een goed afwegingsmechanisme van belang want je kunt geen bibliotheken en bejaar den met elkaar vergelijken. De charme van WVC is tegelijkertijd de kwetsbaarheid. Want bij bezuinigingen knabbel je aan verworvenheden die iedere Nederlander kent en waar hij direct mee te maken heeft. Daarom komt er ook zo'n sterk protest in de trant van: zo hebben we dat met bedoeld. Als je op iets bezuinigt dat verder van het leven van een Nederlan der afstaat, bijvoorbeeld op arbeidsplaat- n, dan hoor je de enaren zijn ki niet zo"erg populair. sen voor ambtenaren, dan hoor je de be volking niet. Ambtenaren zijn kennelijk De bezuinigingen krijgen na een theore tische fase nu een praktische vertaling. Dat betekent dat er pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt in de sfeer van: dit wel en dat niet. Dat is onontkoombaar." De bezuinigingen in de gezondheids- en be jaardenzorg dreigen een nieuwe kloof tussen arm en rijk te creëren. De rijken kopen al lerlei soorten hulp bij particulieren om hun welzijn en zelfstandigheid te handhaven, de minder bedeelden moeten op de vaak enorme wachtlijsten van de wijkverpleging of gezins zorg gaan staan - of wachten tot er een vrij williger komt „Ik ben niet bang voor een nieuwe kloof tussen armen en rijken, het is niet alles of niets. We geven miljarden uit aan welzijn en gezondheidszorg en dat moet ook zo blijven. Het gaat ons om relatieve verande ringen, om ombuigingen. Er zijn nu, bij voorbeeld, al veel vrijwilligers, maar er kunnen er nog meer zijn. Ik neem stelling tegen argumenten als: 'ik heb geen tijd', 'het is mijn verantwoordelijkheid niet', 'ik heb niet genoeg kennis van zaken' of: 'daarvoor moet u bij de buurman zijn.'" Uw visie op de zorgzame samenleving door middel van burenhulp, verenigingsleven, vrij willigerswerk, kinderen die hand- en span diensten verrichten voor ouders, staat nogal haaks op de tijdgeest, die gekenmerkt wordt door individualisering. Mensen hebben ge noeg aan zichzelf en zo zorgzaam was die samenleving vroeger ook niet. Naastenliefde betekende toen maar al te vaak: sociale con trole, bekeringsdrang, bemoeizucht. U wilt toch ook geen opmerkingen van uw buurman over uw streepjespyama? „Mijn denkbeelden over de zorgzame samenleving zijn niet alleen gebaseerd op bezuinigingen. Ik wil de maatschappelijke discussie over zorg op een ander been zet ten, niet alleen omdat het financieel goed uitkomt, maar ook omdat er geluiden uit de maatschappij zijn die wijzen op de noodzaak er van. Het collectivistische antwoord op de maatschappelijke vraag naar zorg bevre digt veel mensen niet. Het is te vaag, te ver, het is te onoverzichtelijk, te traag en te kostbaar. We zitten met het dilemma van verdere bureaucratisering, van een verdere lastenverzwaring en een grotere vlucht naar het grijze en zwarte circuit. Een andere mogelijkheid is dat iedereen zich weer wat meer persoonlijk verant woordelijk gaat voelen voor de gang van zaken. Ër is een gulden middenweg tussen verschijnselen als collectivering en indivi dualisering. Dat lijkt zo'n vrijblijvende op merking van een politicus, maar de nood zaak van dat midden voel ik oprecht. „De macht van een minister Is buitengewoon beperkt Als minister word Je ook niet 's morgens wakker met het voornemen: kom, Ik ga eens een museum sluiten. .%f.n ZATERDAGAI 14 FEBRUAR11987 gigM m |v éJ „We moeten oppassen dat er geen merkwaardig vertekend beeld ontstaat van ouderen als één grote, hulpbehoevende groep. Maar tien pro cent van de ouderen Is uiteindelijk hulpbehoevend. De zorgzame samenleving „Je moet Je gevoelens niet al te op zichtig tonen. Er moet een aantal zake lijke beslissingen worden genomen, die rationeel te verdedigen zijn. Mensen die tegen de bemoeienis van de buurt zijn, tegen een handje helpen, zou den zich eens moeten afvragen hoe zij het zouden vinden om tegen hun zeventigste jaar onverzorgd en eenzaam te moeten le ven, omdat de buurt geen greintje belang stelling heeft. Dat is de andere kant. Ik geloof dat een mens van nature een sociaal wezen is. Dat hij zich wel degelijk bekommert om een ander. Als iemand in het water valt, als iemand achterblijft, als iemand een verlies üjdt, dan is er toch me deleven. Dan zegt niemand: ik doe dat, omdat het moet van Brinkman. Mensen kunnen bovendien een heleboel problemen zelf oplossen, maar ze zijn te afhankelijk geworden van allerlei instellin gen." Daar heeft de overheid dan toch zelf ook toe bijgedragen? Jarenlang zijn menselijke pro blemen vanuit een soort 'Father knows best'- houding met geld en zorg afgekocht. Dat kan een gevoel van passiviteit en onmondig heid versterken. „De overheid heeft daar inderdaad ook een rol bij gespeeld. Het is begonnen toen het hier allemaal nog kon, toen je op een knopje bij de overheid kon drukken en er een subsidie uitrolde. De overheid ging zelf ook uit van de maakbaarheid van een samenleving en maakte allerlei plannen om die samenleving te regelen. Maar tegelijkertijd zijn we doorgescho ten met de individualisering. Ieder pro bleem dat we hebben wordt te snel als zor gelijk ervaren. Ik ben er op tegen dat alle problemen en kwalen die wij stuk voor stuk kunnen hebben en die vaak bij het normale leven horen, niet meer in het da gelijks leefmilieu worden opgelost, maar door de een of andere instelling. In allerlei tv-uitzendingen vertellen mensen met veel verve hun probleem en dan volgt er de naam van een instelling en een telefoon nummer waar je terecht kunt. Op die manier voel je je met een pro bleem al snel afwijkend. Dat gevoel wordt nog versterkt door de norm van wat ik dan maar het Bona-gezinnetje noem. Die Ster- reclame van een zogenaamd gemiddeld Nederlands gezin, waar een bepaald soort snelheid, schoonheid en kennisniveau van afstraalt. Die Bonanorm van dat gezinnetje met man, vrouw, twee kinderen en een hond, die allemaal zo volmaakt probleemloos lij ken, dat heeft iets kunstmatigs. Daar spie gelen we ons aan en altijd in ons nadeel." U werkte daar zelf ook aan mee toen u in de Libelle stond als het volmaakte gezin, be staande uit een energieke, goedogende succ- cesvolle carrièremaker, een mooie, toege wijde vrouw en drie leuke goed geklede kin dertjes. Ik had mij hoogst ontevreden kun nen gaan voelen door dat perfecte plaatje. „We moeten beseffen dat de wereld meer bestaat uit abnormale, afwijkende mensen, dan uit zogenaamde gemiddelde mensen. U denkt toch zeker niet dat wij geen problemen hebben? Dat het bij ons allemaal honderd procent klopt? Als u met mij mee zou gaan naar Leiden, moet ik ook maar afwachten of mijn kinderen u wel netjes een hand geven. Ik zit ook met moeilijkheden over de schoolkeuze van mijn oudste, ik moet me er ook tegen ver zetten dat ze niet teveel tv kijken en ze oefenen heus niet iedere avond hun piano stukjes. Daarover kan ik dan ontevreden zijn met de vaste overtuiging dat dat elders allemaal wel op rolletjes verloopt. Of ik kan het accepteren, omdat dat er nu een maal onvermijdelijk bijhoort." Terug naar het staatsgezin. Hoe stelt u zich die zorg op maat voor? Uw eigen ministerie is al een zeer verdeeld huis met scheidslijnen tussen gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Hoe kunnen al die topzwa re, gescheiden van elkaar werkende organi saties als ziekenhuizen, verpleeginrichtingen, bejaardenoorden, wijkverpleging, kruiswerk enzovoort, met al hun verschillende geldstro men, ooit een flexibele, toegespitste zorg op maat wor den? „Ik heb steeds geprobeerd methoden te vinden waardoor zij iets van hun autono mie zouden inleveren. Maar de redelijk heid moest het afleggen tegen het beroep op bestuurlijke en juridische aspecten. Nu moeten we het op een andere manier voor elkaar zien te krijgen. De commissie Dek ker zal ons binnenkort adviseren hoe, die zoekt naar een financieel kader, waardoor je bij één loket - en niet bij allerlei ver schillende instanties- alle uiteenlopende zorg op maat kunt krijgen." Een internist noemde het naar huis sturen van bejaarden die zware operaties hebben ondergaan een verkapte vorm van euthana sie. Vaak blijven ouderen ook veel langer in ziekenhuizen of verpleegtehuizen dan nodig is, omdat er thuis geen verpleging en opvang mogelijk is. Dat is zeer kostbaar. Thuiszorg los je ook niet op met vrijwilligers, tenzij ze scholing en begeleiding krijgen, dan is er misschien een zekere mate van continuïteit. Maar daar is weer geen geld voor. „Er zijn her en der in ons land experi menten die tot doel hebben de hotelfunctie van ziekenhuizen en verpleeginrichtingen te voorkomen. Er zijn ook verzekeraars die de kosten van thuisverpleging vergoeden. Dat is stukken goedkoper. Wij volgen die beweging naar thuiszorg zeer nauwkeurig. Overigens is dit ook weer een verschijn sel dat niet door de overheid is afgedwon- fen, maar uit de samenleving zelf voort- omt. Er is een trend naar terug naar de natuur, naar je eigen omgeving, naar thuis veipleegd worden en thuis sterven. Binnen de Nederlandse verhoudingen is het onnatuurlijk om het vrijwlligerswerk te professionaliseren. In het buitenland ligt dat anders, maar de fondsen voor vrijwilli gers worden daar ook niet door de over heid gesubsidieerd, maar gesponsord door het bedrijfsleven. Ik wil het vrijwilligerswerk graag infor meel houden. Vrijwilligers zijn ook niet za ligmakend, je kunt ze maar op een beperkt aantal plaatsen laten werken. Je moet ook oppassen dat ze niet het aardige werk - het praten met mensen, bloemen en planten water geven en zo- van de professionals afpakken, dan wordt het voor die groep weer veel te zwaar." Soms krijg ik de indruk dat het jongerenbe leid meer uw aandacht heeft dan het oude renbeleid. U wil jongeren graag een toe komstperspectief geven, de jeugdwerkeloos heid aanpakken. Maar over het toekomst perspectief voor ouderen laat u zich weinig uit. Er wordt nu al hardop gezegd dat oude ren him vergrijzing maar zelf moeten gaan betalen. Maar jongeren zijn toch wel wat verplicht aan die ouderen. Die oudere gene ratie heeft heel hard gewerkt, lange dagen, lage lonen, weinig vakantie. Zij hebben deze welvaartstaat opgebouwd voor ons. Telt dat niet mee? „We moeten oppassen dat er geen merk waardig vertekend beeld ontstaat van ouderen als één grote, hulpbehoevende groep. Maar tien procent van de ouderen is uiteindelijk hulpbehoevend. Velen heb ben een groot gevoel van vrijheid, na al die jaren van werkdiscipline en denken niet in termen van zorg en nulpverlening. Daarmee wil ik niet zeggen dat er onder ouderen geen problemen zijn, maar zelfs bij het demonstreren en terugplagen dat mij ten deel valt, zeggen ze toch altijd weer: we hebben het nog nooit zo goed ge had als nu. Dat is geen bewijs van een goed beleid hoor, maar het geeft wel de re lativiteit aan. Daarnaast wordt het geluk van de oudere generatie in belangrijke mate be paalt door het toekomstperspectief van jongeren, van hun kinderen en kleinkinde ren. Als het met jongeren goed gaat krijgen ouderen het gevoel dat het in Nederland goed gaat, dat geeft levensoptimisme. Ik ben het met u eens dat er dringend een echt ouderenbeleid moet komen. Zo niet dan krijgen we opvattingen als: er zijn teveel ouderen en ze zijn overbodig - of wordt de euthanasie-discussie aangewak kerd. Of de geluiden in de trant van: 'jon geren moet meer kinderen krijgen' worden sterker en ik vind het niet de taak van de overheid een actieve bevolkingspolitiek te voeren. Met de levenswijsheid en ervaring van ouderen kunnen wij veel doen, zowel in ons persoonlijk leven als in een bedrijf. De staat neemt uiteindelijk ook regelmatig Vindt u het nog steeds leuk om mini'*' zijn? Wat trekt u aan juist in deze tijd'' letters WVC staan voor inleveren en' men. En wat doet u met al die kritiek. „De afwisseling trekt mij aan, de i ning, het op je vingers gekeken óók. Je doet dit werk, omdat je vMfl iemand het moet doen. Het trekkenj Zwarte Pieten hoort erbij. Je moei bang zijn voor impopulaire maatrej! Als je werkelijk geen gevoel voor dei hebt, moet je niet bij WVC gaan dan kan je je ook niet zo intensief m bejaardenproblematiek bezighouden, f Maar je moet je gevoelens niet al "j zichtig tonen. Er moeten een aantal fl lijke beslissingen worden genomen, tioneel te verdedigen zijn. Ik heb erf behoefte aan om de populaire binkl" hangen, ik wil op basis van redelijke' menten duidelijk kunnen maken, mensen geld krijgen en waarom niet. Als minister neem je geen beslist in je eentje, daar gaat vaak zeer en intensief overleg met anderen af. De macht van een minister is buit® woon beperkt. Als minister word niet 's morgens wakker met het men: kom ik ga eens een museum sM zijn toevlucht tot een commissie vant mannen." De vergrijzihgsproblematiek zal tot pijr.'M keuzes moeten leiden. Het verruimen vuil begrip passende arbeidyoor.werkelozenn genoemd en ook de sociale dienstplicht èi steeds weer op. Wat vindt u van dienstplii „Ik zou daar niet tegen zijn, wal vind het merkwaardig dat een deel vai| bevolking dienstplicht heeft en het van de bevolking niet. Maar dienst valt onder de verantwoordelijkheid een collega in het kabinet. Zelf ben ik( tijds afgekeurd voor militaire dienst. dat vond ik toch onjuist, want and moesten wel. Gevoelsmatig heb ik et zekere voorkeur voor. In veel organi zou je op die manier voor wat meer t nuïteit kunnen zorgen en mensen dottl varing op in de sfeer van maatschapp dienstverlening." U vindt het gezin een hoeksteen van menleving. Maar prof. Iteke Weeda dat dat gezin alleen maar levensvatbm heeft als er een verdeling komt van '1 plicht en arbeidsplicht tussen man en in Hoeveel tijd heeft u voor uw kinderen „In de vorige kabinetsperiode ontt nooit met de kinderen en at ik 's a ook zelden met ze. Nu ontbijten we is ochtend met z'n allen, dan ko kleine dingen van het leven ook sprake. Ik kom zelf uit een jongensfamSl heb nu behalve een zoon, ook twee d j ters. Dan vraag ik me natuurlijk ooi] af: wat gaan die meisjes later doen?J<j toch als meisje zelf de kost moeten w nen, een huwelijk is geen levensverzel# meer. Ik ben voor deling van rechten en] ten tussen mannen en vrouwgn, maat'] dat wel een privé-zaak. De gevolge"] het met zijn tweeën werken moetje] met z'n tweeën delen. De roep om tieve kinderopvang verwerp ik, die n overwegende mate betaald worden dootl gebruikers zelf, niet door de overheid DoorJanl De voorgeschiedenis is 11000 mensen in San 1 ijk homoseksuelen en h| fay scene' verschrikfceliji nvankelijk voor ieder (erd (en wordt nog) do iraf van God voor het bej lea. Toen Aids zich over i el hetero's er aan stier ng van de 'die-hards' nat Er kwamen sombere doku- jentaires en elk medium ver- iondigde min of meer panie Jerig Aids-berichten. Ook ir lederland is Aids een hard-1 Jekkig onderwerp geworden| i angst ligt op de loer. Een jan de betere reacties is uit! En Francisco afkomstig: Th Eds Show', gemaakt door ho foseksuele producers, regis-i schrijvers en acteurs, bezien korte, veelal komische] jgende sketchjes, onderbroken or een sobere verteller die feiten brengt Er valt veel te lachen in de maar de lach heeft de ho van bitterheid. Het is i nor van joden in het con-| ntratiekamp. Het is humor er lijk onder de galgen. Hu- lor is misschien het enige ïild om de klappen van zo'n Jrang lot op te vangen. En hetj I het privilege van homosek- lelen om juist datgene wat Door Jan Ka VERSUM - Niemand i itroianni heeft de hoofd aanse komedie 'Het dubt Pascal,' naar een vertelling' VPRO zendt zondag het eefj :land 2,20.10 uur), let vrolijke, gecompliceerd t al zijn goede en slechte voorbij. Een dubbele morj !t, de bazige mama's, mot sluwe maar toch ook weer idse profiteurs. Het met nie| licht doorzinderde land inune straatjes, tegelvlo men, de zon en de wind. tattia Pascal is een eeuv Idelbare leeftijd die zichzel] iakt en gaarne vrouwen ve n vader sterft, blijkt dat het itief is en Mattia moet zich 1 zeer ingewikkelde wijze arbij hij twee vrouwen zwaï! "ijn huwelijk blijkt een loonmama. Maar als Mattia j 't nadat hij over zelfmoor '1 hij aanvankelijk tot zijn groot genoegen, dat hijzelf Door Dirk Vellenga WIE speelde Elly May The Beverly HUlbillie Hoe heette de inspecteur u Jacht maakte op The Fugit ve? Hoe heette de toegew secretaresse van Perry son? Wat was de naam het paard van Hoss Cartw right? Hoe heette de hoss' uit 'Rawhide'? Wie die vragen kan I entwoorden en bovendieq zonder na te denken het me I 'odietje van 'Car 54, wher lare you?' kan zingen, is rij] IVoor een nieuwe hobby, he rerzamelen van oude tv-si jries. in Amerika bestaat I wn k.lad dat zich met de tv- I Uassiekers bezig houdt, 'Re- iruns', en ook in de kolom/ imen van The Big Reel' Ifhn Collector's Worl<j l»n n duizenden titels va I Mieveringen van ou<*e I va^°°ra' rioor de opkon- fan video neemt het aant fjïfrieke verzamelaars i sch de. officiële filmmaat L„aaPPijen houden zich nf [q riit verschijnsel L^ngs kwam in Neder] i i,een videoband op rirt met daarop twee a „vangen van The Virg !®n - waarin Charles Bron en Lee Marvin de hoofd n spelen. Ook filmpje

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 32