de stem W E E K E GEDINGEN LATEN FUNDAMENTELE WENDING tolitie IGE, |eembeheerder(v/m) ||N DE CULTUUR ZIEN ïkhouder (V/m) f van het district Breda, nst Financiën, Materieel en Jouwen et zijn maar moeilijke tijden voor lAdrianus, kardinaal Simonis. Leiding geven aan een Ivan de moeilijkste kerkprovincies ter wereld is toch al Igeen sinecure. Je moet een aardige evenwichtskun stenaar zijn om niet stelselmatig over de zaken en pro- Iblemen uit te glijden die je als bruggenbouwer op het Igladde ijs van het kerkert op je weg vindt. Maar nu zit lij ook nog opgezadeld met de wereldprimeur als [prins van de kerk' voor de rechter te zijn gedaagd. Meteen twee keer zelfs. In het ene geval wegens uit spraken over homosexualiteit waarbij hij de leer van kerk weergaf én een praktische toepassing: geen Loonruimte verhuren aan homo's. In het tweede geval [wegens de wijze waarop hij in een artikel in het tijd- Ischrift Communio met de feministische theologie heeft Sprekend. Grievend, vinden betrokkenen. Brief Aardverschuiving Niet misselijk Verankerd Meer aan de hand Humanisme Fundamenteel D ZATERDAGI 14 FEBRUAR119871 7-0282/0057 lan het district Middelburg, L Financiën, Materieel en luwen I: zorg dragen voor de fatuur, de gebruikplanning, Igsanalyse en afhandeling; Jdragen voor de naleving van |veiliging van bestanden; Jdragen voor het beheersen lomputer-configuratie en Tnaterialen; periodiek Jjrteren aan het hoofd van de 1st omtrent de voortgang van (tiviteiten. list; VWO/MEAO, basis- lis informatica; kennis van Indsorganisatie en data-base Inieken; kennis van data- municatie. Bidplaats: Middelburg, gris: maximaal 4098,- per lid. I psychologisch onderzoek ideel uitmaken van de letieprocedure. licitaties inzenden voor pbruari 1987. 7-0295/0057 Ik: verwerken van boekings- pheiden; voorbereiden en niveren van boekings- bheiden; verwerken van giro- Ihriften en verzamelgiro's; (sen van de aanvraagmachti- ben; registreren van de (eerskredieten; vastleggen van Terplichtingen; voeren van de (den-administratie; verschui len inwinnen van informatie, reist: diploma HAVO c.q. |ijkwaardig denkniveau, nede het praktijkdiploma bkhouden; aantoonbare kennis en inzicht in boekhoud- hdige systemen, voorschriften (procedures, andplaats: Breda. Ilaris: max. 3.271,- per ■and. Illicitaties inzenden voor februari 1987. De Rijksoverheid wil meer vrouwen in dienst nemen. Daarom worden zij ook verzocht te solliciteren. zenden aan de Rijks Psychologische Dienst, Postbus 20013, 2500 EA 's-Gravenhage. risselende en van uiste lerend en ndicapten. ndige mber st en een jen wat meer ;em dan rsoneels- ilichtingen of itings- H Door Jan Bouwmana ■Enige opwinding had de kardinaal wel ver lucht, heeft hij achteraf gezegd, maar voor [de rechter gedaagd worden toch aller minst. Hij heeft de publiciteitsmedia ver beten onzorgvuldig met zijn 'uitspraken'te 'ju omgesprongen. De Tilburgse emeri- s-hoogleraar Walter Goddijn geeft de idviseurs van de kardinaal mede de puld, maar mensen uit de omgeving van ie kardinaal gewagen van diens impulsivi- Itit, die ook zijn adviseurs regelmatig voor (onaangename) verrassingen plaatst, e wereld zal het overigens nog niet bele- |en een roomse kardinaal feitelijk in het :je te zien zitten. Kardinaal irnonis vertoeft volgende week zelf in },ome en zal zich voor de Utrechtse rech- laten vertegenwoordigen door mr. J. fc van het advocatenbureau Wijn Jiael. Maar zou kardinaal Simonis zich in ;en persoon voor de rechter hebben oeten verdedigen over met name zijn uit braken over homoseksualiteit, dan heeft ijin de grond van de zaak slechts één ver pier: „Hier sta ik, ik kan niet anders!" i niet anders kunnen is het effect van Kin persoonlijkheid én de officiële kerke- ïjte leer zoals neergelegd in de brief 'Pas- We zorg voor homoseksuelen' die kardi- 'i Josepf Ratzinger als hoofd van de Ungregatie voor de Geloofsleer, die Jsakt over de zuiverheid in de leer, vorig pr oktober met instemming van de paus Stade aan alle bisschoppen ter wereld, perlezing van die brief is met het oog op fi vrijdag 19 februari best nuttig. Kar- 1 Ratzinger claimt direct aan het be- i van zijn brief dat de kerk het enig riste standpunt verkondigt over homosek- "iliteit. Dat eist hij niet alleen op grond 1 Gods openbaring op - daar hebben "lovigen immers helemaal geen bood- aan en democratieën waar kerk en sat strikt gescheiden zijn, heel weinig; hij "imt het gelijk van de kerk ook op grond 1 het menselijke verstand - er hapert fas iets aan het verstandelijk vermogen 't mensen die er anders over denken - én pj ziet de opvattingen van de kerk weten- schappelijk bewezen „in de vaststaande re sultaten van de menswetenschappen". Dit laatste wordt in de brief verder nergens ge staafd, hetgeen ook onmogelijk is: Ratzin ger claimt hier het recht op een eigen feit. De leer zelf van de R.K.Kerk aangaande homofilie is, althans wat de hoofdzaak be treft, voldoende bekend: in praktijk ge bracht is ze immoreel, bedreigt ze leven en welzijn van vele mensen en is ze een ern stig gevaar voor het gezin. Toch even de bewoordingen van Ratzinger: de homosek suele aanleg is op zichzelf geen zonde, maar deze aanleg is wel een min of meer sterke gerichtheid op een gedrag dat in zichzelf- bewijsvoering derhalve overbodig - slecht is. De homoseksuele gerichtheid is daarom objectief een onregelmatigheid (lees: afwijking). Homoseksuele relaties beleven in seksuele handelingen zijn derhalve in zich zelf moreel slecht en kunnen op geen enkele manier ooit worden [tonf/naaf Ratzinger claimt direct aan het begin van zijn da' de kerk het enig juiste standpunt verkondigt over "kaualltelt Je zou er overheen lezen, maar de bewoor dingen van kardinaal Ratzinger bevatten al een niet geringe aardverschuiving in de traditionele kerkelijke leer: de historisch fezien recente erkenning dat homoseksua- teit aangeboren is. Dat is binnen én bui ten de kerk eeuwenlang ontkend: het was een ziekte die iemand opliep. Het leerge zag stribbelde tegen totdat het niet meer onder de wetenschappelijke conclusie uit kon dat homoseksualiteit aangeboren is. Zulk een overstag gaan in eerder onfeil baar geachte opvattingen en inzichten op basis van nieuwe wetenschappelijke feiten is de kerk de laatste eeuwen zo vaak ge beurd, dat je zou denken dat er iets van ge leerd zou zijn. Dat blijkt haar echter moei lijk te vallen. Zo ook bijvoorbeeld de ach tenswaardige prof. Van der Grinten, eme ritus-hoogleraar staatsrecht van Nijmegen en informateur van het kabinet Van Agt II. Dat het aangeboren zijn van homosek sualiteit niettemin toch als afwijking kon gezien worden, verdedigde hij desgevraagd door vergelijking met de geboorte van een kind dat mongooltje blijkt te zijn, hetgeen immers ook een afwijking van het norma le. Het niveau van deze denktrant spreekt mijns inziens voor zichzelf. Aan de kerkleer over homoseksualiteit zijn veel vragen te stellen, juist ook bij belse en theologische. Dat gebeurt in toe nemende mate, tot grote verontrusting - en ergernis? - van de hiërarchie. Kardi naal Ratzinger snijdt die vragen de pas af door de claim dat alleen het leergezag van de katholieke kerk de bijbel op de enig juiste manier verstaat en uitlegt. Ook die doctrine is in de loop der eeuwen op diverse terreinen door naakte feiten inge perkt. In de erkenning van het aangeboren zijn van homoseksuali teit -dat het dus een natuurlijke aanleg is van weliswaar een kleine minderheid van de mensheid zoals ook met albino's het geval is - ligt de kiem beslo ten van een stukje her haling van deze ge schiedenis: een toe komstige herziening van de leer op het punt dat homoseksuele lief desrelaties in zichzelf voor alle eeuwen mo reel slecht zijn. -foto AP Sinds zijn overstap naar Utrecht en misschien wel vooral sinds zijn opname In het college van kardinalen lijkt Simonis zich steeds sterkter te ontwikkelen tot een man van de harde lijn In de kerk. - foto anp Simonis: hier sta ik, ik kan niet anders Zou kardinaal Simonis zich In eigen persoon voor de rechter hebben moeten verdedigen over met name zijn uitspraken over homoseksualiteit, dan heelt hij In de grond van de zaak slechts één verweer: „Hier sta Ik, Ik kan niet anders!" - foto archief de stem De contouren van de kostprijs zien we in onze dagen doorschemeren. Het zal overigens nog wel even duren voor het zover komt. Want de zelfoverwinning van de kerk, die nodig is, is niet misselijk. Ratzinger verkondigt de overtuiging dat homoseksualiteit, bijbels gezien, het levend teken (bewijs) is én het effect van de zon deval van dfe mens. God openbaart in de heteroseksualiteit en de homoseksualiteit op tweeledige wijze zijn goddelijk plan van liefde en leven: in de heteroseksualiteit wordt weerspiegeld hoe Gods liefde wel is en in de homoseksualiteit hoe Gods üefde niet is. Heteroseksualiteit is dan ook de roeping tot het huwelijk dat door het sa crament geheiligd wordt en waarbinnen de partners tot menseüjke en christelijke zelf verwerkelijking komen. De kerkelijke afwijzing van de homo seksuele leefwijze is geen beperking van de vrijheid en de waardigheid van de persoon van de homo, maar juist een realistsiche en authentieke verdediging daarvan, zegt Ratzinger. Want de homoseksuele leef wijze belemmert de zelfverwerkelijking en het geluk van de persoon van de homofiele mens, omdat die leefwijze in strijd is met Gods scheppingswijsheid. De gelovige roe ping van homo s die uit hun aanleg voort vloeit, is de wil van God doen door zoals Christus aan het kruis te lijden om hun ge aardheid, opdat ook uit hun kruis leven en verlossing voortkomt. Ontwapenend is kardinaal Ratzinger als hij hieraan toevoegt dat op deze uitnodi ging best gelachen zal worden. Maar, zegt hij, lijden is de weg van het heil voor alle volgelingen van Christus. Zelfovergave is het sleutelwoord. Beoefenen hetero's de deugd van zelfovergave door zich weg te schenken aan de partner en schenkt God hen hiervoor als sacrament het huwelijk, zo is voor homo's de bron van zelfovergave hun lijden als overgave aan de wil van God waarbij hun speciaal sacrament de biecht is om hen in hun roeping gelovig te ster ken. De wat uitvoerigere theologische belich ting van de leer van de katholieke kerk ten aanzien van homoseksualiteit is maar om duidelijk te maken hoe diep in de mens én de kardinaal Simonis verankerd ligt: „Hier sta ik, ik kan niet anders." En het zal ook duidelijker zijn geworden tegen welke ver drukking in de kiem van de erkenning van homoseksualiteit als een natuurlijke aanleg moet zien te groeien in de kerk. En daar buiten, laten we wel wezen. Maar het korte geding van de 'Veren ging tot integratie van homoseksualiteit COC' reikt veel verder: het kan begrepen worden als markering van een fundamen tele sociaal-culturele wending. De correspondent van het orthodoxe Katholiek Nieuwsblad in Rome meldt dat allerlei 'officials' in het Vaticaan zich n.a.v. de rechtsgedingen tegen de Nederlandse primaat ais belangrijkste vraag stellen: „Is er dan in Nederland geen godsdienstvrij heid meer?" Hij voegt eraan toe dat men het in het Vaticaan een veeg teken noemt dat de primaat van de Nederlandse kerk provincie voor de rechter kan worden ge daagd in zaken die de leer van de katho lieke kerk betreffen. Inderdaad, pakweg 20 jaar geleden was dit inderdaad ondenkbaar en nu gebeurt het. En hier is inderdaad de vrijheid van gods dienst aan de orde. Het is echter te goed koop om alleen maar te denken aan aan tasting van die godsdienstvrijheid. Er is meer aan de hand. Elke staat garandeert rechten en vrijhe den, maar geeft er ook de grenzen van aan waarbinnen alle staatsburgers moeten blij ven om niet met de straffende hand van dfe rechterlijke macht in aanraking te komen. Voor het afbakenen van die grenzen ont wikkelt de staat en in een parlementaire democratie mede ook de publieke opinie normen en maatstaven. Die normen en maatstaven komen niet zomaar uit de lucht vallen en zijn ook niet zomaar los verkrijgbaar. Zij liggen ingebed in en wor den ais het ware geboren uit een algemeen geestelijk klimaat dat alle burgers in- en uitademen en dat het overgrote deel van hen als een vanzelfsprekendheid beleeft. Zo'n algemeen, door de meeste mensen als vanzelfsprekend ervaren geestelijk klimaat wordt altijd door een bepaalde levensbe schouwing gedomineerd. Hoe dominanter een bepaalde levensovertuiging in een be paalde maatschappij is, hoe sterker die ook de normen en maatstaven zal voeden en domineren die in de wetten van de staat worden vastgelegd. Eeuwenlang is het christendom die do minante levensovertuiging geweest. In de Middeleeuwen was kerkrecht staatsrecht. Later kregen andere godsdiensten en le vensovertuigingen van staatswege zoal enige vrijheid, dan toch niet méér publieke speelruimte en toepassingsmogelijkheden dan het dominante christendom voor juist en goed vond. Andere levensovertuigingen hebben zich in hun vrijheidsrecht van staatswege toch eeuwenlang moeten voe gen naar het christendom. Deze eeuw is er getuige van dat het christendom in de westerse beschaving, ook in eigen land, die dominante positie echt kwijt raakt. Door de steeds verder doorgevoerde scheiding van kerk en staat is de staat echter niet een geestelijk niets geworden, levensbeschouwelijk absoluut neutraal. Het geestelijk-culturele vacuüm, dat aanvankelijk ontstond met het verdrin gen van het christendom naar de marge van de samenleving, moet noodzakelijker wijs weer worden opgevuld. Het is in onze dagen duidelijk dat de atheïstische, humanistische levensbeschou wing bezig is dat vacuüm te vullen en op weg is de sociaal-cultureel dominante le vensbeschouwing te worden die de wetten van de staat wat betreft normen en maat staven zal gaan kleuren. Dat is al gebeurd met de publieke seksuele moraal. Dat heb ben we ook al beleefd met de abortuswet geving. Dat zien we met de gang van de euthanasiediscussie. De atheïstische, hu manistische levensbeschouwing slaagt te meer in de verwerving van die dominante positie omdat ze paradoxaal genoeg in veel ethische vragen steun voor haar inzichten krijgt van christenen. Uit opiniepeilingen blijkt bijvoorbeeld dat 41 van de katho lieken in de VS de opvattingen over homo filie, zoals neergelegd in de brief van kardi naal Ratzinger, verwerpt en in Nederland 64%. En we zien deze positiewisseling zich nu ook aftekenen ter zake van de vrijneid van godsdienst en van meningsuiting. De his torische rollen worden omgekeerd: in de uitoefening van de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging en publieke uitspra ken op grond daarvan moet het christen dom zich steeds meer voegen naar wat de atheïstische, humanistische levensbeschou wing fundamenteel betamelijk en funda menteel onbetamelijk beschouwt, voor zover dat steeds meer zijn neerslag vindt in de wetten van de staat. En niet in de laat ste plaats in de jurisprudentie die de rech terlijke macht aan de hand van concrete zaken ontwikkelt, zoals juist bij de eutha nasie in Nederland is geschied en die voor de formele wetgeving uit gaat. Tegen de achtergrond van deze funda mentele ontwikkeling van een nieuwe do minante levensbeschouwing als geesteüjke voedingsbron van publieke normen en maatstaven in onze maatschappij is het ten eerste inderdaad mogelijk geworden de primaat van de Nederlandse kerkprovincie voor de rechter te dagen wegens uitspra ken dat homoseksualiteit een afwijking is en homoseksuele liefdesrelaties een gevaar voor gezin en samenleving. Maar ten tweede hebben die gedingen daardoor een fundamentele betekenis. Zal de Utrechtse rechter geschiedenis schrijven door jurisprudentie te scheppen die de his torische omkering van de rollen van chris tendom en atheïsme, humanisme in de maatschappij in een stroomversnelling brengt? Óf zal de rechter, omdat het de primaat van de R.K.Kerk in Nederland betreft, het nog niet aandurven? De ver klaring van de Nederlandse bisschoppen begin deze week dat zij op grond van de godsdienstvrijheid en hun specifieke op dracht het volledige recht en de volle vrij heid opeisen de onverkorte leer van dfe kerk altijd ongehinderd te moeten kunnen verkondigen, is onmiskenbaar bedoeld als pressiemiddeltje in de richting van de on afhankelijke rechterlijke macnt en de iets minder onafhankelijke - electorale belan gen - politiek. Iets van jurisprudentie bestaat er al wel. De vrijheidi van godsdienst is onlangs ge troffen door een rechterlijk vonnis waarbij de evangelie-uitleg is veroordeeld dat de holocaust het gevolg is geweest van de ver werping van Jezus Christus door de joden - de zaak Goeree. Deze uitleg is ook de ka tholieke traditie allesbehalve vreemd. Ik heb nauwelijks het geding vanwege de feministische theologie in mijn be schouwing betrokken. Mijns inziens ligt dat ook op een heel ander niveau: overtre ding van de auteurswet door in een publi- katie geen bronnen te hebben vermeld. Maar je weet nooit welke overwegingen de rechter in zijn uitspraak ook in dit geding eventueel betrekt. 1. Archief van de Kerken, ire. 41, nr. 12 december 1986. 2. Archief van de Kerken, jrg. 31, nr. 4 februari 1976.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 31