DE STEM DE ANGST HOUDT DE STAD IN ZIJN BAN. ELK HUIS HEEFT KOGELGATEN DIGER BEIROET 5 OOST V"" GROENE LIJN ZATERDAG!H 14 FEBRUAR119871 eiroet, Libanon. Burgeroorlog sinds 1975. De wapens zwijgen er alleen bij het herla den. Bommen, puin en anarchie. De Heilige Oorlog, maar de ratten vreten jurken van oude vrouwen. Bele gerde Palestijnen willen mensenvlees eten, de honden en katten zijn op. Beiroet. Een stad van menselijk duister waar slechts explosies licht brengen. Ooit een bloeiend handelscentrum, nu een Danteske hel. Stadsdelen geregeerd door sluipschutters met de Ka- lashnikov als koning. En het Westen We kijken toe, machteloos, weten niet wat we er mee aan moeten. Fransen, Duiters, Engelsen en Amerikanen gegijzeld. We kunnen niets, begrijpen het niet. En wat moet Rea gan met zijn grote kanonnen en zijn vliegdekschepen? De gijzelaars, onderhandelen, ruilen of toch schieten? Een poging tot inzicht. Noodkreet ioor< dgoed. Wie tegen wie Eeuwenoud gebruik Tweederangs Gekleurde zakken Belgische artsen 1 r AMERIKAANSE ^.UNIVERSITEIT I PARLEMENT MOSLIM SEKTOR CHATILLA SABRA BOURJAL BARAJNEH LUCHTHAVEN 3pende bankdiensten ngen. Wij maken, als delijke vestigingen. :n premiespaarregeling. u meer weten over aard ihoud van deze functie, kunt u bellen met rouw AJAJA. Bokx, oon 01615-5351, tel 31. schriftelijke sollicitatie it met belangstelling 28 februari a.s. 'acht door de directeur de Rabobank, de heer M. v.d. Wildenberg, bus 13, 5126 ZG Gilze. □ndstoffen, n nieuwe contacten in de dukten te bevorderen. Biskienj-bakkersvetten, Angst en teneur houden Beiroet In hun greep. Woede en vertwijfeling bij de zoveelste aanslag. FOTO EPA Beiroet sterft, arm Beiroet economische onderdrukking van christe lijke zijde. Doel van Amal is het liquideren van de Palestijnse cultuur en identiteit. Vandaar de achtereenvolgende kampoor- logen en belegeringen. In het kamp Bouri al Barajneh verblijft de Nederlandse verpleger Ben Alofs samen met een Schotse collega en een Engelse chirurg. Onder primitieve omstandigheden proberen ze de kampbewoners een beetje gezondheidszorg te geven. Bourj al Barajneh ligt in zuid-Beiroet. Eigenlijk is het een gewone stadswijk met apartementen en winkelstraten, 25.000 mensen op een ruimte van 800 bij 1000 meter. In mei '86 begon de eerste kamp oorlog. De vierde, middeleeuws aandoende belegering is nu aan de gang. Dat betekent dagelijks bombardementen, mortiergrana ten en raketten. Vanuit de hoge flats rondom het kamp belagen sluipschutters de bewoners zodra ze zich op straat verto nen. Voor de 25.000 Palestijnen is er nu nog een ruimte van 200 bij 200 meter, veelal onder de grond. Verbindingen zijn er nauwelijks. Ben Alofs slaagde er deze week in een noodkreet de westerse wereld in te sturen. „We worden nu veertien weken bele gerd. De mensen gaan dood van de hon ger. We hebben kinderen zien wroeten in hopen vuilnis op zoek naar voedselresten. Een vrouw is neergeschoten, terwijl ze net buiten het kamp gras verzamelde om haar zeven kinderen te eten te geven. Veel kleine kinderen zijn gevangen genomen. Sommige mensen eten honden en wilde katten". Amal laat de Palestijnen kreperen. Het resultaat is onmenselijk. De Palestijnse vluchtelingen hebben nun geestelijke lei ders gevraagd of ze mensenvlees mogen eten omdat de huisdieren al op zijn. Kan nibalisme in de twintigste eeuw. De ingesloten verplegers in hun telex: „Het is winter. Twee maanden geleden is de elektriciteit afgesneden. Vrouwen die op straat water wilden halen, zijn gedood en verwond door sluipschutters. De ratten komen tevoor schijn. Er is hier een oude bedlegerige vrouw. De ratten knaagden drie dagen aan haar kleding eer ze gered kon worden. De voortdurende bombardementen dwingen de mensen in slecht geventi leerde schuilkelders zonder enig sanitair. Honderden kin deren hebben schurft en huidinfecties. Vijfendertig procent van de huizen in het kamp is tijdens deze nieuwe oorlog vernield". voldoet Gaat u maar1 Ier en maak een uitgeb^ de superieure wegli de formidabele binner ng. :ugeot 309 vanaf f 19*^ï 45,- excl. B.TW per 6 oorlog in Beiroet Is een oorlog op en om •ante meters. -fotoepa Libanon, Beiroet, oorlog, een bestand, schendingen van het bestand weer een oorlog, de zoveelste. Wie vecht tegen wie? In het westen hebben we het al lang opgegeven om wegwijs te worden in de slan genkuil die Libanon heet. Onverschiligheid ingegeven door verzadiging. Vijfendertig legertjes vech ten samen of tegen elkaar. Religieus en politiek zijn de milities geïnspireerd door Iran, Syrië, Libië of Israël. bombardeerd. De Palestijnen zijn in de schuilkelders gegaan. Ze nebben hun wa pens tevoorschijn gehaald, want ze ver wachtten meer. De dag na de beschieting zitten we thee te drinken aan de rand van het kamp, bij de elitetroepen van de Pales tijnen. Ineens klinkt er machinegeweer- vuur en een explosie. De eerste gedachte is; Oost-Beiroet. Bij de tweede explosie zeggen we: Oei, 't lijkt dichterbij. Even la ter kwamen ze de commandant halen. Er is die hele dag geschoten en 's nachts was er weer een bombardement". De gijzelaars, de westerse media staan er vol van, maar wie weet er van de dui zenden Libanezen die gegijzeld zijn „Twee i drieduizend zeker'schat Dirk van Duppen, „het is net als met die bom aanslagen. Negen doden in Parijs. Dan staan de kranten vol. Vijftig doden in win kelstraat in Beiroet, ach.Zijn Libane zen dan andere mensen?" Gijzeling is een eeuwenoud gebruik in het Midden-Oosten. Wie iets gedaan wil krij gen, gijzelt een familielid van de gewenste 'begunstiger'. De burgeroorlog in Libanon geeft echter een wrede variant te zien op de aloude traditie: je gijzelaars vermoor den om je tegenstanders een lesje te leren. Oog om oog tand om tand is een principe dat in Libanon en in Beiroet soms bijna letterlijk wordt toegepast. Het tonen van afgesneden vingers en oorlellen als oorlog sattributen is er niet ongewoon. In 1983 verdreven de Druzen, bondgenoten van Amal, hun christelijke medeburgers uit het Shouf-gebergte. Met een houtzaagmachine sneden ze tientallen christelijke gijzelaars langzaam in repen. Veel Palestijnen verdwijnen gewoon, een passerende auto, mannen met gewe ren, instappen en weg. Dirk van Duppen: „Het is een klassiek stramien. Eerst gaan de moeders de Amal-kantoren langs. Ho ren ze niks, dan gaan ze na een week ver missing naar de Amerikaanse universiteit. Ze kijken er in de koelkasten van het lij kenhuis. Ik heb er zelf een keer een Pales tijnse jongen opgehaald. Hij was verschrik kelijk gefolterd". Gijzeling is een industrie geworden. Gijze laars worden geruild en doorverkocht. Dat maakt het voor westerse bemiddelaars steeds moeilijker. Duizenden Libanezen wisten ach de afgelopen jaren vrij te ko pen. Met buitenlanders gaat dat minder makkelijk. Op 28 maart 1986 verdwenen in Beiroet twee Amerikanen en een Engels man. De ontvoerders verkochten hun buit voor 1 miljoen dollar door aan de Abu Ni- dal, de meest gezochte terrorist ter wereld. In opdracht van Gadaffi werden de drie mannen vervolgens vermoord als wraak voor de Amerikaanse aanval op Tripoli (15 april 1986). Iedereen in Libanon loopt het risico ontvoerd te woorden. Lieve Seuntjes en Dirk van Duppen ontkwamen ternauwer nood. Van Duppen: „Chatilla was omsin geld, al veertig dagen. Het was de eerste kampenoorlog in mei en juni '86. We gin gen voor 't eerst een keer buiten het kamp, te voet, langs de gevaarlijke weg naar de luchthaven. Toen we terugliepen kwamen we langs een controlepost van het Liba nese leger. We liepen op Libanees grond gebied, dus het gaf geen problemen. We lopen door en ineens komt er een auto achterop gereden met twee Amal-mensen met Kalashnikovs. 'Je moet meekomen', zeiden ze, maar wij liepen terug naar de Libanezen. We dachten: ze zullen ons niet neerschieten voor 't zicht van iedereen. Bij die Libanezen liep een Syrische officier. Toen kregen die Amal-mannen een beetje schrik. Die Libanezen zeiden tegen ons: 'Ga maar met ze mee, toe 't is maar een controle'. Dat deden we niet, want dan ben je gegijzeld. Vanuit het kamp kwamen de gealarmeerde Palestijnen. Die hebben ons meegenomen. Van de Amal was 't een slecht voorbereide kidnapping, een parti culier initiatief van die twee militieleden om ons bang te maken". Vluchten? Bijna alle buitenlanders zijn vertrokken. In Libanon hebben nooit meer dan een paar honderd Nederlanders ge woond en gewerkt. Grote bedrijven als Philips, KLM en de ABN hebben hun eigen vestigingen in Beiroet. Ze werken er met Libanees personeel. Alleen de ABN heeft er nog een Nederlandse filiaalhou der. De zakenlui zijn er lang weg. Eén Ne derlandse zakenman: „Laatst zag ik op de televisie het King George Hotel afbranden na een beschieting. Ik zeg tegen m'n vrouw: Kijk daar heb ik nog gelogeerd. Ik heb er wel zaken gedaan toen het nog goed ging. Nu gaat het niet meer. Voor je het weet ben je gekidnapt". De berichtgeving uit Beiroet wordt ver zorgd door de grote internationale persbu reaus. Ook zij werken met Libanezen. In de stad werken nog drie buitenlandse cor respondenten, allen vrouwen omdat die minder risico lopen. Islamieten zien de vrouw als tweederangs burger. Dat bete kent dat ze in de 'gijzeleconomie' minder waard zijn. De vijfendertig milities. Ze hebben alle maal hun buitenlandse beschermer maar vooral ayatollah Khomeiny, de man van de 'Islam-export' krijgt meer en meer in vloed. Hij is de stuwende kracht achter de nog jonge Hezbollah-beweging. Het Arabi sche 'zwarte kousendom' krijgt in Beiroet meer en meer voet aan de grond. Lieve Seuntjes: „Eerst kon je aan het strand ge woon in je zwempak terecht. Nu moet je als vrouw met kleren aan baden". Dirk van Duppen noemt Beiroet 'een apocalyps'. In zijn Antwerpse flat laat hij een paar dia's zien: „Een man met een gat in z'n bil. Iedereen draagt wapens. Deze had een pistool los in z'n achterzak. De veiligheidspal zat loshet hok van een duivenmelker, d'r viel een granaat in, weg duivendat meisje heeft haar eigen va der zien neerschieten in de slaapkamer dat is puin ja, drie generaties ruines: eerst de Romeinen, toen de kruisvaarders, daarna de Israëlische invasie. Dat heeft een enorme indruk gemaakt. Nog steeds vliegen de Israeli's elke dag boven Beiroet. Dat is een enorme psychologische ter reur". Hij laat kinderen zien, vertelt hoe ze 's nachts nachtmerries hebben van bombar dementen. „Ze worden wakker en dan staan de littekens van hun nagels in hun handen". Hij beschrijft de Palestijnen als grote organisatoren: „Elke keer opnieuw bouwen ze het kamp weer op. Ze werken dag en nacht, mixen beton met spa en schop. Ze kennen de kaliber van de mor tiergranaten 60 mm, 82 mm, 105 mm. Daar rekenen ze mee als ze een nieuw dak maken". Een blauwe lucht en wit puin, Beiroet, de kampen. Soms stijgt plots de spanning. Iedereen rept zich huiswaarts. Taxichauf feurs verdriedubbelen hun tarieven. Win keliers barricaderen hun etalage met zand zakken. Sommige middenstanders passen zich wonderwel aan en gebruiken ge kleurde zakken ter decoratie. In Bouij al Barajneh maakt de ijsboer van z'n winkel een schietstelling. Veel Libanezen zoeken de oorzaak de van de oorlogsellende in het buitenland. Ook Majib Mounzer, de kapper: „Laat Amerika en Rusland met elkaar praten. Dan is het binnen 24 uur voorbij, maar wat trekt het westen zich van ons aan. Ze verkopen hun wapens en hun munitie, maar onze mensen worden gedood. Geven ze iets om de Libanezen Nee, want oor log is business". „We zijn alleen, laat ons dan alleen. Stuur alle vreemdelingen het land uit: Sy- riërs, Israeli's, Palestijnen. Luister goed, als iedereen weg gaat dan wordt Beiroet beter dan in de jaren '70 en dan is Libanon binnen vijf jaar een hemel in het Midden- Oosten. Dan moetje komen, nu niet, maar als de oorlog voorbij is. Dan nodig ik je uit naar het echte Beiroet". Door Paul de Schipper Hij wil ze zaterdag wel meenemen naar de [stad, als ik beloof terug te bellen. it aanbeveling, schriftelijke sollicitatie te is 788,3000 AT Rotterdam. licitatieprocedure. Fares, een kapperszaak aan de win kelstraat Al Hamra in Beiroet. Eigenaar is Mounzer. Elke dag rijdt luj op en neer van zijn huis in de Chamoun-heuvels in het zuiden, naar het centrum van de twintig kilometer. Soms wordt hij aangehouden door gewapende mannen, soms vallen er granaten langs de weg. De afgelopen week bleef zijn vrouw Els thuis bi] de vier kinderen. Er vielen te veel gra naten langs de weg. Majib bleef in Beiroet, slep in de winkel. Majib is geen christen en geen moslim. Hij is middenstander, loet z'n best om afzijdig te blijven. „Met Ie oorlog wil ik me niet bemoeien, maar Ie oorlog bemoeit zich met mij". „Niemand is veilig, niemand weet waar o's exploderen en niemand weet wan- r de bommen vallen. We leven van dag r dag, van uur naar uur. De oorlog is :al. Hamra is de drukste winkelstraat Beiroet. Het is nu vier uur in de mid- ig. Als ik naar buiten kijk zie ik niemand :r. Normaal is het druk tot zeven uur, r iedereen gaat naar huis, zo vroeg mo lt. Beiroet sterft, arm Beiroet". MIDDELLANDSE ZEE AMBASSADE VS CHRISTELIJKE SEKTOR een welkome voedingsbodem. Oliecrisis en economische recessie misten hun uitwer king niet. De sociale onvrede nam snel toe. Traditioneel leidende families gingen zich desondanks te buiten aan zelfverijking en corruptie. Een aanslag op een bus met Pa lestijnse arbeiders in april 1975 leidde tot een eindeloze reeks akties van wraak en weerwraak. In december van dat jaar kreeg het conflict internationale dimensies toen de PLO van Yasser Arafat zich in de strijd mengde. Buurlanden gebruikten de partijen ge nadeloos als pionnen op het schaakbord van de internationale machtspolitiek. In 1975 kwam de uitbarsting; de burgeroor log. Beiroet in 1987 is een stad van angst. Kapotgeschoten hotels, flatgebouwen zon der gevels, armoedige krottenwijken. Elk huis telt zijn kogelinslagen. De Belgische artsen Lieve Seuntjes en Dirk van Duppen vertrokken oktober 1985 naar Beiroet. Ze gaven gehoor aan een oproep van de Palestijnse Rode Halve Maan, de medische hulporganisatie van de Pales tijnse Bevrijdingsorganisatie(PLO). Ze werkten meer dan een jaar in vluchtelin genkampen van de PLO. Twee van die kampen, Sabra en Chatilla kennen een zeer bloedig verleden. Christelijk georiën teerde militieleden slachtten er in septem ber 1982 honderden Palestijnen af. Dat ge beurde onder toeziend oog van de Israeli's. De twee Belgische artsen werkten in Cha tilla en in Bouij al Barajeneh, de twee kampen die nu belegerd worden. Sabra is door Amal met de grond gelijk gemaakt. Leven en overleven in Libanon. Dirk van Duppen: „De vierde kampoorlog be gon op 23 mei met het neerschieten van een verpleegster. Ze kwam naar Bouij el Barajneh om te werken. Ze voelde ineens iets door haar scheenbeen. Pijn en bloed, een sluipschutter. Diezelfde middag liep er een Palestijnse vrouw in de winkelstraat. Ze voelde een kogel net naast het hart. Meteen kwam er een enorme woede over het kamp. Wie zat er achter die provoca tie Twee dagen later schieten ze Zamzam neer, een kind van zeven jaar, midden op straat. Die straat konden ze bestrijken vanuit de hoge flats die óm het kamp heen staan. Die nacht hebben ze het kamp ge- Majib kwam in 1948 naar Beiroet. Hij is lees, maar trouwde met Els, een Hol- e vrouw, bouwde een bestaan op met .schaar en scheerkwast. Majib spreekt snel ii zinnen vol emotie. Of ik z'n vrouw wil spreken? Dat kan, maar ze is er nu niet, zit puis en is daar niet telefonisch bereikbaar. De kapper over de autobom van deze „Vijfenzeventig kilo explosieven, schttien doden, allemaal Libanezen, ons "ik". Hij vertelt ook over de kampoorlog He zuidelijke wijken van Beiroet, een jorlog die al meer dan drie maanden mm. Palestijnse vluchtelingenkampen, ™gerd door Amal, de strijdorganisatie He op Syrië georienteerde sji'iten. Het "isme is één van de twee hoofdstromin- s van de Islam en geeft veel Libanezen 1 impuls om zich te ontworstelen aan De Belgische arts Dirk van Duppen: „Het Is net als met die bomaanslagen. Negen doden In Parijs. Dan staan de kranten vol. Vijftig doden In winkel straat In Beiroet, ach.Zijn Libane zen dan andere mensen?" - foto e. schellens Milities die kidnappen, terreur uitoefenen, hun eigen stukje grond veroveren en con troleren: een streek, een stad, een wijk of een paar straten. Jonge Rambo's, in hun hand een machinegeweer en op hun shirt 'Fuck the Isreali'sEen jeugd die nooit een civiele beschaving kende. Libanon telt 4 miljoen inwoners. Het land is zo groot als Nederland beneden de rivieren. Beiroet, de hoofdstad, schitterde tot 1975 als het uitgaans- en handelscen trum van het Midden-Oosten. Fraaie vil la's, dure hotels en zonovergoten boule vards met palmbomen. Vrijheid, luxe en welvaart. De schijnwelvaart en glitter ca moufleerden scherpe maatschappelijke te genstellingen. Terwijl in het centrum van Beiroet het mondaine leven bloeide, trok ken meer en meer werkloze paupers uit noord en zuid Libanon naar de stad. On der hen veel Palestijnse vluchtelingen. In die sloppenwijken vonden radicale ideeën Twee fVSi Mte'ï :n dienst s.t* hei Paleshjnst» v®ffc e«ü* Plö

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27