UITBLAZEN Jan Pronk: 'Eerst stapje terug, daarna ontwikkeling^1 Kinderen zullen overheid een zorg zijn Volksraadpleging met oog op herverkiezing Mubarak even.i luthanasie Beste vriend BIJEENKOMST IN AMSTERDAM OVER ALLERARMSTE LANDEN |KNMG praal minister over euthanasie lau'ilUlfli ilitair ACHTERGROND limalaya f f OE moet dat straks I I met 'Die pet past "iedereen' en 'De po litie is je beste vriend'? Als de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken de ideeën van de werkgroep 'Politiebudget' overnemen dan zal 'oom Agent' zijn pappenheimers straks diensten meer mogen bewijzen. Alleen nog vechtersbazen scheiden, dieven opsporen en processen-verbaal uitschrijven. En hls de politie diensten be wijst, omdat het onvermijdelijk is, moet de profiteur ervoor be talen. Eén zin in het betreffende krantebericht heeft me vooral getroffen. Deze: „Politie-agen- ten moeten zich niet langer be zighouden met zaken als het ge ven van verkeersonderwijs op scholen en het afnemen van examens, het aanwezig zijn bij trekkingen van loterijen of het toezicht honden bij evenementen waarbij geen openbare orde- of verkeersproblemen te verwachten zijn." Die zin doet me denken aan een Koninginnedag, lang gele den, toen die nog op 31 augus tus vielen. Hoogstens een of twee heb ik er kunnen meema ken. Die van 1945 en misschien nog die van '46, het jaar waarin ik de lagere school verliet. Jonge boeren te paard, voor de gelegenheid in het feestpro gramma herauten genaamd, bliezen 's-morgens het dorp al vroeg uit de veren. Vader klom naar de vliering om de vlag uit te steken. Mijn zusjes en ik sta ken ons in de zondagse kleren om via de kerk naar de school te gaan. In de laatste weken voor de grote vakantie hadden we op school de vaderlandse üederen gerepeteerd. Eerst klassikaal en daarna massaal op de cour. 't Is plicht dat iedere jongen aan d'onafhankelijkheid van zijn ge liefde Vaderland zijn beste krachten wijdt. Het Hoezee! Hoezee! Voor 't Vaderland Hoezee! dat daarop volgde, kwam er in 1945 nog ferm uit. We stelden ons op in rotten van twee. De meesters, juffrou wen en soews zwermden rond de kolonne als exercitie-ser geants. De harmonie voorop, nog met het oude, versleten vaandel van 18-zoveel en zon der schellebomen, want het wa ren sobere tijden, trok de met oranje strikjes en linten ver sierde stoet aan. De achter hoede werd weer gevormd door herauten te paard. Op het plein stond Coppie- ters, de enige politieman die we rijk waren, met de fiets aan de hand te wachten om ons te be geleiden op het laatste stuk naar het gemeentehuis. Coppie- ters was zijn ambt nog begon nen als veldwachter. Hij was de opvolger van de martiaal be snorde Bergmans, die ik me al leen maar herinner omdat hij oud geworden is en na zijn pen sionering naast mijn grootmoe der woonde. Coppieters nam zijn plaats in, ongeveer halver wege onze rij en nog buiten de lijn van toezichthoudende on- derwijssergeants. Als een ware opperbevelhebber. WIMKOCK Ik weet niet hoe andere kin deren dat zagen, maar voor mij hoorde Coppieters, zoals hij rustig naast onze gelederen voortwandelde, met bedachtza me, lange passen en ondertus sen een onaantastbaar gezag uitstralend, méér bij Koningin nedag dan de burgemeester, met ketting en al, op de hard stenen stoep van het noodraad- huis. En zoals Coppieters, met een onbewogen gezicht en naar niets in het bijzonder kijkend, stond te luisteren naar het ge kweel van onze aubade, leek hij mij de enige toehoorder van be lang. Waaróm hij er was? Er wa ren geen verstoringen van de openbare orde te verwachten en geen boer zou het wagen zijn paard en wagen dwars door de menigte zingende schoolkinde ren te mennen. De bakker zou netjes afstappen als hij haast had en met zijn transportfiets het trottoir op moest om langs het koor te komen. Nee, Cop pieters had niets te doen, maar hij hoorde er wel te zijn. Jarenlang, in een tijd dat er door de overheid nog met geld gesmeten kon worden, is de po litie verwaarloosd. Nu vallen in de politiek ex-links en ex-rechts over elkaar heen in hun haast om nog voor de eerstvolgende verkiezingen de kleine crimina liteit aan te pakken. Maar nog niet zo heel lang geleden heette het dat 't met die criminaliteit wel meeviel. Wie anders be weerde vertelde 'Indianenver halen' of goochelde met statis tieken 'waarmee alles valt te bewijzen'. Iets positiefs zeggen over de politie, laat staan er voor pleiten, was in brede kring taboe. Je kon net zo goed zeg gen dat je Boerenpartij stemde of een broer had gehad bij de NSB. Een paar Makro-branden en de tot nationale plaag uitge groeide 'kleine' criminaliteit hebben dat alles bijna op slag veranderd. Nu is de politie op eens de beste vriend van de po litiek. Helaas echter: er is geen geld meer. En dus moet er ge sneden worden in wat dan ge makshalve franje heet. Repre sentatie (en dus preventie), ve lerlei contacten met het publiek om vertrouwen te verwerven en te behouden. Verkeersonder wijs aan kinderen. Wat is daar verkeerd aan? Moeten de kin deren maar weer terugvallen op het beeld van Bromsnor? Ik kan me niet voorstellen dat de politie zich te buiten gaat aan overdreven dienstbe toon en daarom vind ik dat ze het één niet mag laten om het andere te kunnen doen. Met andere woorden: als de politie moet worden versterkt dan moet daar geld voor worden ge vonden. We hebben die krank zinnig dure delta-dammen toch ook gebouwd? lllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllKir Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie; H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van J 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, f 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rankrrilatipc Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. VRIJDAG 13 FEBRUAR11987 -IlP^OjjllvRlJPAG 13 FEBRUARI Door Ivo Postma MOL IS de klinkende afkorting voor een Minst Ontwikkeld Land. In 1971 kregen 24 - vooral Afrikaanse landen dit etiket opgespeld door de Verenigde Naties. Het opstellen van een lijst van MOL's betekende een er kenning van het zorgwek kende probleem van de ont wikkelingslanden die on danks allerlei vormen van hulpverlening achterbleven en in veel gevallen zelfs ach teruitgingen. Het gaat om landen zonder verweer; in sommige ervan produceert de landbouw net genoeg om de bevolking van bijvoor beeld Tiel van voedsel te voorzien. Twee oliecrises en ramp zalige droogten hebben de lijst van MOL's inmiddels doen uitgroeien tot 36 en hun situatie is er niet op vooruit gegaan, ondanks een pakket bijzondere maatregelen waarover in 1980 overeen stemming werd bereikt tus sen hulpgevende en hulpbe hoevende landen, de Wereld bank en de UNDP (United Nations Development Pro gram). Onder de titel 'De armste landen buitenspel' belegt de NIO (Vereniging voor een Nieuw Internationaal Ont wikkelingsbeleid) vandaag in Amsterdam een discussie bijeenkomst over het pro bleem van de Minst Ontwik kelde Landen. Daar wordt onder andere het woord ge voerd door het Tweede Ka merlid Jan Pronk van de PvdA. In bijgaand interview zet deze voormalige minister van Ontwikkelingssamen werking zijn ideeën uiteen over het probleem en moge lijke oplossingen. „Het probleem van de Minst Ontwikkelde Landen is harder geworden", zegt Jan Pronk. „De armste lan den worden tegenwoordig Jan Pronk: „De armste landen worden tegen woordig eigenlijk een beetje over de rand van de tafel geschoven." - fotoanp eigenlijk een beetje over de rand van de tafel geschoven. Men heeft meer aandacht voor interessante ontwikke lingslanden als Indonesië en Brazilië, landen waar inves teerders iets van te verwach ten hebben. Er zijn echt lan den waarin wij niet geïnte resseerd zijn. Die worden vergeten. Die zijn zo arm, die kopen voorlopig niks en met voorlopig bedoel ik dan de eerste veertig vijftig jaar". Als we uitgaan van de offi ciële VN-lijst van 36 MOL's, dan gaat het hier over drie honderd miljoen mensen. Maar volgens Pronk bestaan er nog meer landen die even diep in de economische crisis zitten en kan men er rustig van uitgaan dat een half mil- jard mensen wonen in landen zoals hierboven door hem be schreven. „De benadering van de hulp is tegenwoordig zake lijk", zegt hij. „Korte termijn, met een bewuste keuze voor de markt. Zo ongeveer als we Thatcher zien regeren in En geland. Met aandacht voor groepen die weerbaar en in teressant zijn, en minder voor de economisch zwak kere gebieden". Pronk ziet deze verzakelij king, dit 'monetarisme' ook in het beleid van Nederland, dat een 'middenmoter' is ge worden. „Wat de omvang van de hulp betreft bevinden we ons nog in de kopgroep, samen met Frankrijk en de Skandinavische landen", zegt hij, „maar als vooroploper met een eigen beleid hebben we sterk gas teruggenomen. Noorwegen en Zweden ech ter spelen die rol nog steeds". Het aantreden van Buk man op Ontwikkelingszaken heeft Pronk enige hoop gege ven. „Met alle respect, maar mevrouw Schoo was geen krachtige en ook geen erg deskundige minister. Buk man is heel actief. Hij wil veel doen. Dat is goed, maar het beleid is niet in een keer om te buigen". „De verzakelijking van de hulp", gaat hij verder, „dat is een keuze. Als socialist zeg ik: een heel verkeerde keuze, omdat de stabiliteit van de samenleving op het spel wordt gezet. Het kan zover komen, dat woede en protest zich uiteindelijk op geweld dadige wijze uiten. Het kan terrorisme tot gevolg heb ben". Jan Pronk ziet het ver schijnsel van een toenemend verschil tussen arm en rijk zich op drie verschillende ni veaus afspelen. In rijke lan den (hij noemt de voorbeel den van de VS en Engeland), in de verhouding tussen hulpgevende en -ontvan gende landen, en zeker ook in ontwikkelingslanden en dan noemt hij India en Brazilië als voorbeelden. De officiële erkenning van het bestaan van Minst Ont wikkelde Landen dateert uit 1971, toen de Verenigde Na ties hun probleem 'eruit De Minst Ontwikkelde Landen dreigen steeds verder achterop te raken lichtten'. Pronk: „Sindsdien zijn zij een officieel agenda punt van de VN. Maar het heeft bijzonder weinig uitge haald. Zoals zo vaak bij de VN. Er wordt voortdurend gepraat over analyses, ge confereerd over de structuur van problemen, maar het be leid wordt weggeschoven". Tijdens de speciale MOL- conferentie in Parijs in 1981 werd een 'Substantial New Program of Action' (SNPA) opgesteld. Het behelst een aantal afspraken en doelstel lingen die in tien jaar moes ten zijn bereikt. Toen in 1985 de stand van zaken werd be keken, moest het optimisme dat het SNPA ademde, plaatsmaken voor een depri merende werkelijkheid. Pronk: „Belangrijk was dat de Minst Ontwikkelde Landen in 1981 zich bereid toonden om hun binnenlands beleid ter discussie te stellen. Dat was iets nieuws, een doorbraak. Ieder land legde zich vast op een aantal doel stellingen en ieder jaar wordt tijdens een bijeen komst van hulpverlenende en ontvangende landen de stand van zaken bekeken. Aan het eind van de vergade ring wordt gezegd: u moet het zo doen. En als u het zo - foto archief de stem. doet krijgt u steun". Is dat niet precies de veel bekritiseerde politiek van het Internationaal Monetair Fonds? Pronk beaamt dat en hij voegt eraan toe dat de Wereldbank, zuster van het IMF, nauw is betrokken bij het maken van de landen- rapporten. Het verschil is dat de door armoede geteisterde landen zich samen met de ge vende landen op een pro gramma hebben vastgelegd. Wat is er nu misgegaan? Pronk: „De Minst Ontwik kelde Landen zijn gaan be zuinigen, zoals afgesproken in het actieprogramma. Ze hebben prijsmechanismen in het leven geroepen. In Soe dan bijvoorbeeld is dat op grote schaal gebeurd. De Soedanese president El Mah di, die vorige week hier was, zei dat deze operatie de grootste herverdeling van welvaart in de geschiedenis van zijn land tot gevolg heeft gehad. Ook Tanzania heeft bezuinigd en verandering aangebracht in de overwaar dering van zijn munt". „Maar ondanks de maatre gelen die de MOL's genomen hebben op aansporing van de donorlanden, is de hulp daarna toch niet tot stand ge komen. De totale hulp aan de MOL's is achteruitgegaan het percentage van het natio naai inkomen van de hulpje vende landen. Ik moet erb;| zeggen dat dit vooral kot doordat de VS zijn hulp sterk heeft omlaagge schroefd. Men kan zich voor] stellen dat de MOL's op de manier hun interesse verlie zen". Een dreigende misli dus van een zoveelste out] wikkelingsplan voor ai landen. Pronk is betrekke geweest bij pogingen nieuwe failliet te voorkom; via de UNCTAD (wereldhar] delsconferentie van de VKj „Maar helaas is de VN nu menteel in diskrediet ge raakt Er wordt afgesl; Organen worden afgestoten] Er wordt thans gepraat ovt reddingspogingen die mint ambitieus zijn dan het a< plan SPNA. „We moeten gebruik ken van het succes dat de heeft gehad bij de coört tie van al die particuliere cl ganisaties die in actie kwa| men tegen de droogte van jaren tachtig in Afrika. Vit jaar geleden waren daar landen in een noodsituatj Nu nog twee. En dat kt mede doordat de VN dat uitstekend hebben aar pakt". Pronk denkt aan een riode voor herstel van staande structuren, als fase tussen de recente sut volle noodhulp en de toekor stige fase van ontwikkelk Hij spreekt over 'rehabilit tie van het transport, aan) van wegen zodat voedsel vt overschotgebieden gebrac kan worden naar gebit met een tekort, herstel vt opslagplaatsen en voorra; schuren, herstel van fabrie ken die eens in het verre vei leden zijn gebouwd maan ver onder hun capacite werken'. Hij noemt dit model: „E stapje terug doen. Eerst i habilitatie, daarna onti keling". Van onze Haagse redactie iEN HAAG - Minister Kort hals Altes (Justitie) heeft deze veek een geheim gesprek ge roerd met de artsenorganisa- le KNMG. Onderwerp is het binetsvoorstel voor een leuwe wettelijke euthanasie- igeling. De KNMG is het niets eens iet de uitgangspunten voor jn euthanasieregeling, zoals iet kabinet die half januari kend maakte. Het kabinet joudt vast aan de strafbaar- itelling van euthanasie. Tegen lat uitgangspunt heeft de G bezwaren. Die bezwaren zijn in duide- jjke bewoordingen aan de mi- iter kenbaar gemaakt. Bij de KNMG werd niet ont- ;end dat er een gesprek is ge- reest, maar over de inhoud an het onderhoud werd niets ;ezegd. Bij het ministerie vol- ,nd een woordvoerder met Ie opmerking 'dat er niets ordt gezegd'. De organisatie en de be- ndsman hebben afgespro- ;en over enige tijd opnieuw te ;aan praten. Het kabinet heeft eerder astgelegd met beroepsorga- aties en justitiële autoritei- in om de tafel te gaan zitten, at moet gebeuren nadat de :ondheidsraad (eind maart) in advies heeft uitgebracht, dat advies zal de raad de lisen van zorgvuldigheid om- ihrijven waaraan artsen loeten voldoen als ze tot suthanasie over gaan. Door Jan van de Ven 'KINDEREN zijn en blijven ouders een zorg, maar het lijkt dat kinde ren de regering een zorg zullen zijn.' Aldus con cludeert professor M. de Langen na een beschou wing over het verande ren van ouderlijke 'macht' in ouderlijke 'zorg'. Een voorgestelde ingrijpende verandering van het jeugdrecht, die wordt opgehangen aan 'belangen van het kind'. De belangen van het kind staan voorop bij mogelijke veranderingen in de wet, al thans dat willen de ontwer pers de goegemeente laten geloven. De Langen, die jeugdrecht doceert aan de universiteit van Amsterdam, prikt dat ballonnetje door. Als kinderen zo belangrijk zijn, waarom krijgen zij dan niet het recht zelf naar de rechter te stappen om voor eigen belangen op te komen? De minister komt in zijn memorie van antwoord op het ontwerp tot de volgende redenatie: De rechter zou het druk krijgen als kinderen zo maar naar hem kunnen toe stappen. En de rechter zou op hun klachten een oplossing moeten forceren. Alsof beslissingen op ver zoek van ouders voor kinde ren niet geforceerd overko men. 'Geen wonder dat kin deren die steeds weer buiten spel worden gezet soms een zeer opportunistisch gebruik zullen maken van de situatie waarin zij ondanks zichzelf zijn terecht gekomen', schrijft De Langen in het de cembernummer van het Ne derlands Juristenblad. Kinderen mogen wel vanaf hun twaalfde een 'eigen' me ning aan de rechter verkon digen als vader en moeder met elkaar overhoop liggen en tot toewijzing van de kin deren aan een van de twee moet worden overgegaan. Een dubieuze consultatie, want kinderen - onafschei delijk van moeder - staan voortdurend onder invloed van een van de twee en ma ken gebruik van haar advo caat. Moeder vindt de eigen mening prima, zolang be stendiging van een situatie wordt gediend. Mr. P. Vlaardingerbroek, docent universiteit van Til burg, is niet onder de indruk van de eigen rol, die het kind speelt bij toewijzing. „Als de minister het goed meent met kinderen geeft hij hun de ge legenheid zeil naar de rech ter te stappen." „Aan kinde ren is dus niet alleen geen enkele rechtsingang gegeven om enig initiatief te nemen, maar is zelfs geen stem gege ven bij de totstandkoming van de gezamenlijke zorg", schrijft mevrouw De Langen. Vlaardingerbroek deelt de mening, dat kinderen alleen in opperste nood van een gang naar de rechter gebruik zullen maken. Van nature zijn zij niet conflict-zoekend. Kinderen plegen zich soepel neer te leggen bij beslissin gen van ouderen, mits zij in rust tot zichzelf kunnen ko men. „Het kan voorkomen", zo schrijft de Amsterdamse hoogleraar, „dat een puber geheel tegen de wil onder ge zamenlijke zorg van moeder en nieuwe vriend komt te staan." Echtscheiding grijpt diep in in het leven van een kind, maar als het na verwerking van de schokgolven bij een of beide ouders rust kan vinden, peurt het daar kracht uit. De minister geeft er dus blijk van kinderen niet te kennen. Anders zou hij niet bang zijn voor overmatig gebruik van een eigen rechtsgang. Mevrouw De Langen stelt de vraag welk belang is ge diend met de in discussie zijnde voorstellen. Is het wel verstandigdeze ingrijpende voorstellen, waarvan nie mand de konsekwenties kan overzien, met grote haast af te werken? Zij zegt het met, maar uit lezing van haar be schouwing valt op de maken, dat modernisering van een deel van het jeugdrecht ouderen een kans biedt legi tiem met hun leven aan te rommelen, zonder zich be kommerd te hoeven voelen om de kinderen. Het veranderen van ouderlijke 'macht' in 'zorg' geeft gevoelsmatig al het los ser maken van de banden aan. Niemand heeft nog macht, controleert in volle verantwoording met de neus op de feiten het dagelijks rei len en zeilen. Nee, van enige afstand mag zorg aan de op voeding worden besteed. De na scheiding buiten het gezin wonende ouder mag globaal zorg dragen voor het op groeien van de kinderen. En de samen met de kinderen wonende ouder komt met veel verder. Zo zij al meer wil zullen de kinderen die drang weten in te dammen: Kinderen hebben ouders. Omdat er zoveel kinderen rondlopen die het zonder een van de ouders moeten stellen, heeft de wetgever regels gemaakt. Regels die aan verandering toe zijn. Ruimer dan de huidige, aangepast aan veranderde opvattingen in de samenle- ving. vader en moeder hebben im mers evenveel te vertellen. Mevrouw De Langen: „Een vraag blijft wat 'zorg' bete kent. Wordt hier nu mee be doeld, dat beide ouders gelij kelijk en gezamenlijk de ver antwoordelijkheid voor hun kinderen dragen of dat zij werkelijk de dagelijkse ver zorging en opvoeding op zich nemen? Het lijkt een begrip dat de ouderlijke rollen aar dig camoufleert." Als de wetgever van me ning is, dat beide ouders be last moeten zijn met de ouderlijke zorg, waarom krijgen zij dat recht dan niet bij wet? „Was het niet logi scher geweest om het geza menlijk ouderlijk gezag te laten doorlopen, totdat bei den of een van beiden vraagt om een regeling en alsnog een van beiden met het gezag belast wordt?" De kritiek van mevrouw De Langen reikt verder. Zij heeft haar bedenkingen over het 'omgangsregeling'. Een lange rij buitenstaanders kan dat recht claimen, zon der dat in het wetsvoorstel waarneembaar rekening wordt gehouden met gevoe lens van het kind. En zij zet vraagtekens bij de blijvende waarde van de man, die de BOM-vrouw het moeder schap gunde. De bedenkingen van de hoogleraar mondt uit in de constatering: „Met de voor gestelde regelingen - zowel wat betreft ouderlijke zorg als omgang - prevaleert het belang van ouders en ook an dere volwassenen boven dat van kinderen." Van een mo derne wetgeving mag het te genovergestelde worden ver wacht. Twee vorige afleve ringen van deze serie zijn in dagblad De Stem geplaatst op 11 en 12 februari. ROND vijftien miljoen stemgerechtigde inwo ners van Egypte hebben zich gisteren in een refe rendum kunnen uitspre ken over ontbinding van het Egyptische parle ment. Daarmee heeft president Hosni Muba rak vragen rond de grondwettelijke positie van de Volksvergade ring uit de weg willen ruimen met het oog op zijn herverkiezing, later dit jaar. De Egyptische nationale televisie onderbrak vorig week woensdagavond om acht uur de uitzendingen, waarna de president tot alge mene verrassing voor 12 fe bruari een referendum aan kondigde over de vraag of de Volksvergadering zal wor den ontbonden. Het 448 zetels tellende parlement werd in 1984 gekozen en wordt be heerst door Mubaraks Natio nale Democratische Partij (NDP - 391 zetels). Als de kie zers, zoals wordt verwacht, besluiten tot ontbinding van het parlement gaan zij bin nen twee maanden opnieuw naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Als ze ontbinding afwijzen krijgt het huidige parlement de goedkeuring van het volk en komen de protesten van de oppositie in de lucht te hangen. Mubaraks stap, hij had het parlement ook zelf kunnen ontbinden, lijkt erop gericht de in twijfel getrokken grondwettelijke positie van het parlement veilig te stel len. Dat is voldoende bijtijds in het licht van zijn in okto ber te verwachten herverkie zing. De 58-jarige ex-lucht machtpiloot kwam in okto ber 1981 aan de macht kwam na de moord op de toenma lige president Anwar Sadat door fundamentalistische is lamieten. Mubarak wil nu opnieuw voor een zesjarige ambtsperiode worden geko zen. Bij de verkiezingen wordt eén kandidaat voor het presidentschap door de Volksvergadering aangewe zen en daarna in een volks raadpleging bevestigd. De strategen van Muba raks NDP hebben voor dit jaar een vier-stappen-pro- gramma uitgestippeld: het referendum van gisteren, de verkiezingen voor de nieuwe Assemblée, zijn aanwijzing als presidentskandidaat door diezelfde Assemblée en de bevestiging door het volk bij presidentsverkiezingen. De twijfel over de rechts geldigheid van het in oktober 1984 gekozen Egyptische par lement gaat terug op het feit Het referendum van gis teren moet de weg naar een twee ambtsperiode vrij maken voor president Mu barak van Egypte. - foto ap dat de toen geldende kieswet geen partijloze kandidaten toestond. Eten advocaat die als onafhankelijke kandidaat wilde deelnemen, diende een klacht in over het systeem waarbij de zetels over de partijen worden verdeeld. Het Egyptische Hoogge rechtshof spreekt zich er vol gens plan op 7 maart over uit De advocaat argumen teerde dat de grondwet iedere Egyptenaar het recht toekent zich kandidaat te stellen. Inperking van dit recht, omdat men lid moet zijn van een partij en door haar kandidaat wordt ge steld, zou in tegenspraak met de grondwet zijn. Het oordeel van het Hooggerechtshof over de klacht laat nog op zich wachten, maar grond wetsdeskundigen lijken haar een aanzienlijke kans te ge ven. Kennelijk daarop voor uitlopend voerde de Egypti sche overheid in december een wetswijziging door, waarbij voor elk van de 48 kiesdistricten een zetel voor een onafhankelijke kandi daat wordt gereserveerd. Ook de Egyptische opposi tie, waarvan de rechtse (Neo- )WAFD de belangrijkste par tij is, heeft steeds te hoop ge lopen tegen de huidige Volksvergadering. Men juichte het referendum toe. „Wij hebben altijd gevraagd deze besmette Volksvergade ring te ontbinden en een nieuwe grondwet op te stel len", verklaarde WAFD-lei- der Fouad Serageddin. „Ik hoop dat Mubarak nu ook in gaat op onze tweede eis." De WAFD is de enige oppositie partij in de Volksvergade ring met 57 zetels. Khaled Mohieddin van de niet in het parlement verte genwoordigde linkse Unio nistische Progressieve Partij verklaarde dat Mubarak zich realiseerde dat hij dit jaar moet worden herkozen en dat de Volksvergadering was ge kozen op basis van een wet die mogelijk ongrondwet lijk wordt verklaard. Leiders van de opposit herhaalden vorige week ta eisen inzake de openl vrijheden. Behalve in: king van de kieswet bel fen die: beëindiging van sinds de moord op Sadat kracht zijnde noodtoes de vorming van een neul regering om toezicht te nt den op algemene verkieü gen die worden gehouden der controle van de recht lijke macht; het houden algemene presidentsverl zingen waarbij meer daten zij n betrokken. De Egyptische opposi' maakt weinig kans met eisen. Alle volksraadplep gen die door de Egypl regering werden uitgescrJ ven, hepen tot dusver uit een positief resultaat, met rond negentig pr< van de stemmen. Dat heeft alles te met de aard van de E| sche maatschappij. De massa van de fallasjas^ boeren, volgt bij verkil gen de officiële lijn, over in de nationale uitgebreid wordt gepü' ceerd. Ook van de mil) inwoners van de Egypt steden voelen de mi zich in hun hart boeren, veel Egyptenaren andei de politiek geen erg W hart toedragen blijkt uit opkomst-cij fers in de ste steden Cairo en Ale: rië bij de verkiezingen 1984: ruim 43 procent. Bij het referendum W] de grote problemen va» dichtstbevolkte Aran- staat op de achtergt Egypte's buitenlandse blijft zeer hoog en de mische crisis woedt Deze is het gevolg va» lage olieprijs,, de vei ring van de inkomsten ui> scheepvaartverkeer u> Suez-kanaal, en de dai inkomsten van, het kleiner wordende na»' Egyptische arbeiders het buitenland w vooral in de Golfs® Daarbij komt nog de sieve bevolkingsgroei, door het vijftig miljoen woners tellende land eis.; ruim een miljoen m' meer heeft te voeden. De definitieve uitslag het gisteren gehouden rendum wordt pas o mende dagen verwacht- sident Mubarak heeft al"; den het resultaat met trouwen tegemoet tezw de laatste volksraad!» in oktober 1981, werd rak, de Volksvergif had overigens alleen he\ kandidaat aangewezen, de kiezers met 98/ van de stemmen aan als staatshoofd. ;n expeditie, bestaande uit ijf Nederlandse bergbeklim- lers, vertrekt eind februari lar de Nepalese Himalaya bm de 8.481 meter hoge Ma- talu te beklimmen. Deze berg, bijgenaamd de Zwarte Reus, is Se op vijf na hoogste berg op |arde. Eind mei hoopt de ex- titie naar Nederland terug ikeren. KNHEM (ANP) - De rechtbank or de zomer beslissen of een ver handeling en verzorging mag sti lie al veertien jaar in coma ligt. Om een dergelijke uit- praak is gevraagd door de itgenoot van de vrouw, G. inissen uit Groningen. Het is or het eerst dat een Neder- bndse rechter zich zal uit- preken over de vraag of de ïhandeling van een comapa- ënte, voor wie geen kans op erstel bestaat, mag worden eëindigd. Dit heeft de advocaat van issen, mr. C. Sutorius uit Tem, meegedeeld. Volgens i advocaat is het verpleeg- tis in Haaksbergen, Het fiedenbroek, alleen na een itspraak van de rechter be id te overwegen om de be- andeling en verzorging van comapatiënte te beëindigen, erdere verzoeken van de itgenoot van de vrouw aan bal de| hu del PRIVATISERINGSGOLF in Neder rs-ll voert op dit terrein een bijzor iat om zaken in de dienstverlenend! tegenheden: het kabinet is bereid "en. Zoals er ook altijd handige jon in dit steeds aantrekkelijker gat in Ret is al te gemakkelijk om de pr sel te veroordelen. Niet alle sectore in de pap heeft, worden even effi| lis van goed beleid wanneer de po udt en desnoods privatiseringsmaa gezondmaking kunnen leiden. i Voorwaarde is echter dat dergelijka t no-nonsensfilosofie mogen word! 'nomische aspecten moeten meetj Hg ondergeschikt worden gemaak iteriële aard. Pat geldt bijvoorbeeld voor de gezc itional en een Nijmeegse arts hebbe 'ê-klinieken te openen. Een unicur huizen volgens de wet gehouden ik te werken. J et College van Ziekenhuisvoorzia IS van Volksgezondheid adviseren iri te weigeren. Ook de politiek -del 'ste instantie afwijzend gereageerl "dpunten van harte. Goede gezorf verworvenheid voor iedereen en 'an privé-klinieken mag je niet ven. zullen afgeven. Het gevaar van sela 'slotte om het profijtbeginsel- is le\| 'ende patiënten krijgen voorrang 'en. Eenmaal dit selectiecriterium! fe gezondheidszorg geboren, uvé-ziekenhuizen zouden norma '•Ike concurrentie kunnen aando* Afmeren om opleiding en wetensl °ok in de medische wereld - or| '®'d, draait de overheid op. Na de kfl Pnvé-klinieken vrij staan om de be| en gebruik in te huren. 'ernand zal kunnen volhouden da 'n9en in de gezondheidszorg mog ,^el Passen in de gedachte dat ie nten heeft op een goede gezondha 'dit basis-principe stevig ondermijij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2