i óDEBON nbieding rilou van Sprang: 3NDERDAG 12 FEBRUAR11987 T2 PAGINA GIDS 1 [ER IS MEER TUSSEN HEMEL EN AARDE') HILVERSUM - „Er is meer tussen Hemel en Aarde dan waarvan gij ooit gedroomd hebt," zegt Hamlet tegen zijn vriend Horatio. Een van Shakes peare's magische zinnen nu al enkele jaren de titel van een opmerkelijk KRO-programma. Drie Zeeuwen Theater Talier Schilder Strindberg Kleurig debuut I Jo most als artiest de luisteraar soms bij de lurven durven grijpen Cyndl Lauper ing van deze bon: amiluxprijsje: fraaie :l voor slechts 1.- Geen items, maar mensen' Door Jan Koeten Ir is meer tussen Hemel en Aarde' t over geloof en over mensen die ge- foven. Het onderwerp is waarachtig niet zo'n publiekstrekker. Toch vullen presentatrice Milou van Sprang en haar redactieteam elke maand zestien Feijenoord-stadions. 700.000 tot 1 miljoen mensen stem men op Milou en de hare af. 'Er is meer...' gaat minder over thieologie dan over mensen. De oecumene is hier geen loze theorie. Rome en Reformatie wor- gelijkelijk liefgehad en zelfs voor heidenen is er nog plaats in de Eg- mondskapel in de Utrechtse Domtoren, 100 traptreden hoog. Deze Jacobsladder naar de microfoon wordt deemoedig beklommen door mensen die hun erva ringen kwijt willen. Ervaringen over het leven, over de dood, over alles daar tussen en over datgene waar zelfs de fantasierijke Horatio niet in de nacht door wordt gekweld, of getroost Geen rariteiten Milou luistert, stelt vragen. Geen ra riteiten in haar show, geen zich ver- ineukelen in freaks, geen pathos met zelepoten. Soms iets te veel professio- lele religieuzen, bekent ze. In haar jar gon, „Zoals laatst Dan zeggen wij op ie redactie: Er zaten te veel 'kruisdra gers' in." Een jonge, modieuze vrouw, eerder het type dat een mode-trend lanceert, sportcar promoot of dynamisch haar computer-uitdraai tijdens de werklunch met een executive door neemt, dan een ondervraagster van nonnen, Theresa-vereersters, sterven den, of zoekers naar waarden en geluk. Weer in haar eigen woorden: „Geen iet keiiet ikpan items, maar mensen." Behalve 'Er is meer.doet ze ook het 'Schooltelevi sie Week Journaal' en is ze bezig aan een lange, in het najaar uit te brengen serie over gynaecologie en obstetrie (verloskunde). Cees Brinkhuizen startte in het na jaar van '84 de formule, bijgestaan door een redactieteam waarin Milou al was betrokken en mee-presenteerde. Maar Brinkhuizen kapte ermee toen hij een conflict met het toenmalige KRO-tv-hoofd Ad Langebent verloor (over een Limburgse bisschop). „Ik had kandidaats Nederlands gedaan en doc toraal Theaterwetenschappen. In 1983 was ik op een advertentie van de NCRV afgekomen waarin ze een free lance-presentator zochten voor een nieuw documentair programma. Ik was na mijn studie al een half jaar werkloos en greep deze kans om bij een omroep te werken met beide handen aan, temeer omdat deze baan toch nog iets met mijn studie te maken had. Na de NCRV kwam de educatieve RVU en toen de KRO en de NOS." Brinkhuizen verdween en de KRO moest beslissen om al dan niet met nieuwkomer Milou door te gaan. De omroep koos voor het eerste en heeft daar nog geen moment spijt van gehad. Zwaar werk „Het is erg zwaar werk, want ik heb zo weinig ervaring. Nog steeds is het voor mij erg moeilijk om zeg maar 5 gasten te ontvangen, omdat ik me dan 5 maal in een uur moet omschakelen. Vroeger met Cees kon ik me nog con centreren op mijn aandeel, terwijl hij met het zijne bezig was, nu moet ik het achter elkaar doen." Ben je gelovig, ben je praktiserend, is een vraag die ik eigenlijk niet van Milou mag stellen, maar ik doe het toch. Het gaat me eigenlijk niet aan, zegt ze. Het heeft ook niets met haar werk te maken, je vraagt toch ook niet aan Ria Bremer of die medisch ge schoold is, maar uiteindelijk erkent ze gelovig katholiek te zijn, „maar ik ga niet elke week naar de mis, hoor." Milou van Sprang: „Wat mij fasci neert is wat de mensen echt beweegt, waarom ze echt iets denken of vinden. Ik vind geloven heel interessant, hoe wel ik zelf mijn vraagtekens heb. Maar over de zuiverheid van de leer. Dat is voor ons niet interessant Wij willen weten wat de mensen voelen, denken." Milou van Sprang aast (nog) niet op hoge kijkcijfers. „Als iemand door de zenuwen iets geks zegt of doet waar hij of zij later spijt van heeft, dan zal ik die passage niet uitzenden. Dus zal ik nooit hoge kijkcijfers halen. Ik zou het überhaupt vreselijk vinden als iemand een ontzettende kater aan mijn pro gramma zou overhouden. En ik wil mezelf prettig voelen als het afgelopen is. Ik wil dat de mensen in betrekke lijke rust bij mij hun verhaal kwijt kunnen. Dat zij zeggen wat hen be weegt Het moet ook echt hun verhaal zijn." Zou je zelf in zo'n programma willen verschijnen? Milou schudt aarzelend haar hoofd. „Nee, ik zou dat niet doen. Ik weet trouwens niet of ik iets te ver tellen heb over geloof. Kijk, als je me zou vragen voor een programma over bv de positie van de vrouw in de om roep, ja, dan wel. Als ik 'Er is meer. niet zelf gemaakt zou hebben, zou ik denk ik ook niet kijken. Om te begin nen kijk ik weinig tv en ten tweede vind ik het onderwerp niet zo bijster interessant Ik zit ook niet gebakken aan het genre. In de loop der jaren ben ik het overigens steeds boeiender gaan vinden. Maar ik vind wel dat ik bof dat ik dit programma mag doen." Een voorbeeld hoe Milou haar taak opvat „Sterven vind ik geen item. Het gaat me niet om kanker en vragen als 'Wat voor kanker heb je? Hoe vaak ben je geopereerd? Zijn allebei je borsten geamputeerd?' en zo. Nee, ik denk aan de mens, hoe die dat wat aan haar ge beurt, beleeft Ik streef ook niet naar een soort van voyeuerisme. Nee, het wezen is: die mens gaat over zoveel tijd dood en hoe leeft hij/zij daarmee? Ik stel me voor dat ik de kijkers iets kan aanreiken, iets van: er is meer dan goed verdienen." Bijgeloof het gaat niet om Het Geloof maar om de mensen die het beleven." Milou heeft net als haar collega Sonja Barend voor uitzending geen contact met haar gasten, om de sponta niteit te behouden. „Maar ik ga er langzamerhand aan twijfelen of dat wel verstandig is. De mensen die eerst een goed voorgesprek hebben gehad, staan dan opeens voor een wildvreem de, voor mijen moeten dan in 10 minu ten weer dat verhaal afdraaien. Je krijgt geen kans zo een echte relatie met hen op te bouwen." Geen kerkpolitiek Is haar programma geen onverbid- dellijke uitdaging voor geestelijke ex hibitionisten? vraag ik. Nederland heeft immers nogal wat figuren die gaarne voor het hele land hun intiem ste zaken uitdragen Echte exhibitio nisten zijn vaak niet goed voor het pro gramma. Zeker als het over geloof Milou van Sprang: „Ik vind gelo ven heel interessant, hoewel ik zelf mijn vraagtekens heb. Maar het gaat niet om Het Geloof maar om de men sen die het beleven." - fotoisticht gaat, is het moeilijk een open gesprek te krijgen zonder dat het te getuigend wordt 'Er is meer.is geen getuige nisrubriek waar geloofsleer wordt ver kondigd. We stellen duidelijk van tevo ren: geen kerkpolitiek, geen discussies Donderdag is 'Er is meervoor een deel gewijd aan bijgeloof, met het oog op vrijdag de 13de februari. Laatste vraag, provocerend bedoeld: Wat doet een jonge, moderne vrouw in een atmosfeer van gemankeerde pa ters, nonnen en broeders? Ze reageert wat kribbig. „Om te be ginnen, betwijfel ik of ze gemankeerd zijn. Dat is jouw vooronderstelling, niet de mijne. Maar goed: de vraag dan Ik ben katholiek opgevoed. En ik heb dat altijd als iets vrolijks, iets positiefs er varen, ik heb daar geen negatieve her inneringen aan En ik verdiep me erg in de vrouw en het feminisme, ook al wordt je dat heden ten dage niet mak kelijk gemaakt Kun je feministisch zijn en ook gelovig? Ik zou niet weten waarom niet. Ik zit in de redactie om dat ik dat wil uitproberen Feminisme en geloof, een conflict dat ik me niet laat afnemen Die spanning, dat is mijn motivatie. Maar het programma gaat natuurlijk niet over mij, maar over mijn gasten Ik schep louter de conditie waarin ze hun verhaal kwijt kunnen Ik streef daarom ook niet naar een per sonality-show. Soms denk ik, o men senkinderen, dat geloof, die proble men. .maar dan vind ik het weer heel leuk. Het is een vak wat ik doe, een leuk vak." Drie kunstenaars uit Zeeland, fam Museum, Middelburg. Dim: ma.-vrlj. 10.00-17.00 uur. tot 27 maart. TENTOONSTELLING Drie Kunstenaars uit Zee land', die nu in Middelburg la zien is, heeft al een lange tis achter de rug: zij werd vorig jaar in Schotland [getoond in het kader van een tatoons tellingsuitwisseling (n naar aanleiding van het twintigjarig bestaan van de [Richard Demarco Gallery te igburgh. Zij is dus nu te- [tnggekeerd op haar basis, de "Wvincie Zeeland, waar ook [feet werk van de drie schil- Paul Bartels, Piet Die- Wan en Bob Pingen ont- [ttond. Zeker de beide laatst- loemde kunstenaars heb- 1 in Zeeland terecht een telter renommée. Bob Pin- i® blijft zichzelf al jaren lang trouw in zijn monoch- ftne, geheel nonfiguratieve "tltilderijen, waarin hij zich geestverwant toont van ®e grote inmiddels gestor- J® Vlaamse kunstenaar Jef "erheyen. Pingen heeft een tporliefde voor de kleur die soms het gehele 'nek bedekt, maar waarin 'aak ook wolkachtige bewe gen voorkomen, Hchtver- v.huivingen of beter mis ken nog verschuivingen Jjs stilte. Zijn schilderijen "W strak gepresenteerde nsditatieobjecten, die steeds 'ter te bieden hebben naar "ak men er langer naar omdat zij tegelijkertijd "kMe en diepte hbben. Pin- expositiegenoten zijn <»r de gemiddelde toe f-houwer natuurlijk gewo- r en gemakkelijker toe- [ankelijk, want figuratief gesteld. Duidelijk afkom- van het expressionisme JMldert p Dieleman figu- in een bepaalde omge- ™g met, naar het lijkt, een ramende neiging tot ab- J^teren. Zijn liefde ging den beginne uit naar met hun machtige 'acht en monumen tale verschijning. Ook hier behoort het schilderij met een boom tot zijn sterkste en persoonlijke stukken. P. Bartels is vertegenwoordigd met een dertigtal portretten op papier van jonge stieren, die tesamen een ingelijst wandtableau vormen en tot titel dragen 'Zonen van Sint-Lucas', een verwijzing ongetwijfeld naar de pa troonheilige der schilders wiens 'lijfdier' immers de stier is. Het zijn rake naar de natuur getekende phy- siognomische waarnemin gen en studies, humorvol vaak ook omdat het Bartels niet ontgaan is dat huisdie ren en hun verzorgers in de loop van de tijd elkaar qua gelaatsuitdrukking duide lijk beïnvloeden. Als geheel een expositie, die weliswaar bij een wat grotere omvang tot een duidelijker karakte risering van elk der expo santen zou hebben bijgedra gen maar die toch als korte inleiding op hun werk de moeite waard is. Willem Enzinck Taller Amsterdam; sculpturen, objecten, installaties en schilde rijen. De Beyerd, Breda. Open: dl.-vrij. 10.00-17.00 uur, za. en zo. 13.00-17.00 uur. Gesloten tijdens carnaval ALS ER ooit een expositie verdient met carnaval open te zijn dan deze! Zuidameri kaans theater van de boven ste plank. Hoewel beide Uruguayanen, Armando Bergallo en Hector Vilche deze kunstwerken als zelf standige grootheden hier exposeren, is er een onlos- makend verband met hun theaterprodukties. Niet en kel met de première van de Taller-opera 'Progress Pas sion' op 13/14 maart in Bre da's schouwburg - aanlei ding voor deze tentoonstel ling - maar met hun thea ter-mentaliteit. Veel van hetgeen in De Beyerd te zien is heeft een relatie met het 'décor of de requisiet'. Bergallo maakt met een Pollock-achtige al lure wandtapijten, drape rieën of een uit panelen op gebouwd scherm met de tweezijdige titel 'Walking by the inner side'. Dan weer schildert hij met acryl op een doek van 550x380 meter Descartes c.s. met een knip oog naar de Gouden Eeuw. Het is niet groots wel groot Dat werk van Bergallo bezit de in onze westerse ogen (ra tionele) oppervlakkigheid en emotioneel vitalisme, dat Zuid-Amerika zo theatraal van ons onderscheidt Van Vilche staan of han gen er met name sculpturen, opgebouwd uit hout, gips en acryl. Ze hebben de ingeto genheid van het puberach tige schoolmeisje; een ouderwetse stylering, ge tooid met een indiaanse sierdrift Vaak geestig, zoals bijvoorbeeld 'Big Pretender' waar een cirkelvormige arm een voet pakt Verder han gen er nogal wat kleinere objecten met collage-tech nieken, die zich méér van het theater schijnen te ver wijderen. Wie wel eens een theater- produktie van Talier se dert 20 jaar vanuit Neder land de wereld in gezien heeft en zo weet met welke veelkleurige pathos dit breed georiënteerde collec tief het leven op de hakken neemt kan vermoeden wat hier allemaal te zien is. An deren is een eerste kennis making dringend aanbevo len. HE. DIT IS een houtsnede van Johan Dijkstra (Chez Dicque,1926). Deze is te zien op de tentoonstelling 'Expressionismes', die tot 30 maart te zien is in het gemeentemuseum De Wieg er in Deurne. Twee belangrijke stromingen (De Ploeg en de Bergense School) uit de eerste helft van deze eeuw worden daar uitgelicht. Invloeden van de Franse fauvisten en van Die Brücke zijn er onder meer te ontdekken. Dat wordt geïllustreerd met werk van onder meer Sluyters, Gestel, Filarski, Colnot, gebroeders Wiegman, Kuyten, Wiegers, Dijkstra en Werkman. Men kan Expressionismes dagelijks van 13-17 uur bezoeken. August Strindberg, schilderij en. mjkmuseum Vincent Van Gogh, Amsterdam. Open: dins dag-zaterdag 10-17, zondag 13-17 uur. tot en met 12 apriJL EÉN ZINNETJE in zijn Oc cult Dagboek ('Afgrijselijke dag; heb geschilerd') zegt mogelijk iets over de achter grond van de schildersacti viteiten van Strindberg. Voor de hand ligt uiteraard om verbanden te leggen met zijn literaire werkzaamhe den. Duidelijk is wel dat zijn schilderen gevoed werd vanuit dezelfde somber dra matische geest Bekend als auteur van onder meer De dodendans, De vader, Freule Julie, De biecht van een dwaas of In de greep der ele menten, is zijn beeldende kunst nauwelijks onder de aandacht gekomen. Deze expositie met dertig schilderijen, alsmede foto werk van zijn hand, is uiter mate interessant. Van 'Gogh was nu ook niet direct een van de vrolijkste jongens die op deze aarde rondliep, maar kwam tot heel wat •vrolijker' schilderijen dan die van zijn tijdelijke buur man in dit museum. Hoewel Strindberg als schilder lang niet het niveau van Van Gogh heeft, was hij een zeer verdienstelijk schilder; zelf avant-gardistisch in zijn tijd. Samen met Edvard Munch werd hij indertijd geweigerd voor de Berliner Kunstausstellung. Zijn - vooral - zeegezich ten en landschappen zijn heel emotioneel met het mes opgebracht; in zware som bere tonen. In een schilderij als Stad (1903) wordt dat duistere geweld knap door sneden met een dunnen ho rizon in afwijkende kleur. In het woeste gebaar is Strind berg een meester. Als hij fi guratief wordt (bijvoorbeeld een vuurtoren) is het alle maal veel minder. Maar er zijn uitzonderingen zoals die ijle boompjes tegen de stormlucht Zijn schilderscarrière wordt ingedeeld in drie pe riodes. In een bepaalde tijd is hij rustiger gaan compo neren en wordt de kleur pastelachtiger. Grotten vol symboliek; een groenend eiland of een overstromende Donau zijn van een tedere poëzie. Zijn foto's bevatten veel zelfportretten, maar bijvoorbeeld ook sterrenhe mels, die een relatie lijken te hebben met zijn schilderij en. H.E. Franca Beljers, schilderijen. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10 (bij Ginnekenmarkt), Bre da. Open: dinsdag-vrijdag 10-18, donderdag tot 21 en saterdag tot 17 uur. Tot 15 maart. EEN SOLO-DEBUUT van een kunstenares, die op St- Joost haar opleiding voltooi de. Zij is onderweg in de schilderkunst De tentoon stelling laat globaal gespro ken, twee fases in haar ont wikkeling zien. Beiden met hun aantrekkelijke kanten. In haar gedroomde fanta sieën componeert zij zeer kleurrijk overdadige "mo zaïeken', die wat figuratieve herkenningspunten hebben, maar verder ook de be schouwer laat fantaseren. Haar manier van werken houdt dreigende verbrokke ling onder contróle door af gewogen kleurstellingen en in elkaar grijpende delen; af en toe ondersteund door col lage-technieken. Het zijn hele prettige composities om naar te kijken. Uit deze overdadigheid hebben zich grote monu mentale schilderijen losge maakt, die veel hoekiger (architectonischer) en ruim telij ker zijn. Niet de kleur, maar de afwezigheid ervan of de aanwezigheid van wit, bepaalt Vanuit de 'binnen- kamer'-kunst met het bonte palet ontstaat hier een veel zelfbewuster en naar buiten tredende beeldende vormge ving, die perspectieven biedt Ze is daarbij ook ster ker met de vorm dan de kleur bezig door spiegelin gen en andere avonturen. Daaruit ontwikkelen zich objecten; schilderijen, plas- tiekachtigen, die zich losma ken vna het platte vlak. De kleine stukken hebben iets totemachtigs. Hoe de grotere stukken zich gaan ontwik kelen is moeilijk te zeggen. Een apart hoofdstukken zijn de wat ikoonachtige portret ten. die intrigeren en wor den ook opgenomen in het spel van object-worden. HE. EXPOSITIES t UDENIn het museum voor religieuze kunst wordt tot 1 maart de thematentoonstelling 'De vlucht naar Egypte en de Te rugkeer uit Egypte' gehouden. Aan de hand van 57 prenten en 21 prentjes wordt getoond dat in de loop der tijden en in verschil lende landen kunstenaars door dit bijbelse onderwerp geïnspi reerd werden. Vanaf de 15e eeuw tot heden. Namen als Lu cas van Leyden, Herman van Swanevelt, Charles Eyck, Felix Timmermans, Albert Troost, Kees Mandos en Geertrui Char- pentier zul je er onder meer te genkomen. Open: maandag tot en met vrijdag 10-17 uur en za terdag en zondag 13-17 uur. DUSSEN: In het kasteel is een expositie met hedendaagse wandtapijten te zien. Daarbij ligt het accent op gobelin-weven. De kunstenaars die hun werk daar opgehangen hebben zijn: Liesbeth Lehr, Paula Dietz, Lokke Laurijssen, Irene Vlie- genthart, Helga Paetzold, Annie Vriezen, Erna Fransen en Ti neke van Trigt Open op 14,15,21 en 22 februari van 14-17 uur. OOSTEEKLOO: In dit dorp 15 km ten noorden van Gent (langs de weg Antwerpen, Zelzate, Knokke) exposeert Lucassen re cent werk in galerie William Wauters aan de Antwerpse Heirweg 5. Het gaat dus om niet eerder getoond werk van Lucas sen na zijn succes op de Biennale van Venetië. Open van donder dag tot en met maandag 14-18 uur. VLISSINGEN: Robert Smit laat nog tot en met 18 februari zijn tekeningen zien in Bellamy IB, Bellamypark 19. De titel van de tentoonstelling luidt To wards the liberation of dra wings'. Hij probeert daarbij in steeds extremere vorm de on zelfstandigheid van de teken handeling en dus ook van de te kening aan te tonen. Open dins dag-vrijdag 10-12.30 en 13.30-17 uur; zaterdag 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21