UITBLAZEN R.K. Kerk in VS accepteert homofilie stilzwijgend 'Refoeseniks' vallen buiten amnestie Politieke dooi betrekkingen Moskou en Peking Ouderlijke macht verder verruimd even 'Simonis •ouwen erk uit' Alternati ervangei geld [een o u Blauwe kiel (4) )EETMAN BEREIl R S V WIM KOCK ACHTERGROND ONDANKS OFFICIËLE AFWIJZING VAN BISSCHOPPEN JOODSE ACTIVISTEN ZIEN ZICHZELF NIET ALS DISSIDENTEN K,NDEREN WAT de ontwikke ling van de blauwe kiel betreft, van simpel werkkleed voor boeren en ambachtslui tot het 'traditionele' carnaval stenue in Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen, moeten we nu even de za ken op een rij zetten. - Vast staat dat de kiel tot in de vorige eeuw in onze contreien tamelijk algemeen was als werkkleding voor boeren en ambachtslui. Er is zelfs een tijd geweest dat de kiel - geglansd en gesteven - ook op zondag en bij feestelijkheden werd gedra gen. - Toen de kiel als practisch kle dingstuk in onbruik raakte - lo kale uitzonderingen daargela ten moet dat in zijn algemeen heid al voor de eeuwwisseling zijn geweest - hielden, vooral in de Kempen, de gilden en schut terijen hem nog een tijd in ere. - We hebben aan de hand van de eerste reacties op deze serie verondersteld dat de kiel via de gilden in het carnaval terecht gekomen is, maar inmiddels weten we dat lang geleden de boeren, na het dorsen van het laatste graan, een karwei waar van de voltooiing traditioneel samenviel met Vastenavond, een schone kiel aantrokken om uit dweilen te gaan. - Het is verleidelijk hieruit de conclusie te trekken dat de kiel op die manier altijd bij carna val heeft gehoord en zich daar ook heeft gehandhaafd. Daar mee in tegenspraak is echter dat in heemkundige geschriften en zelfs in camavalskranten van die tijd met geen woord wordt gerept over de (blauwe- of boerenjkiel. In de dorpen waar rond de eeuwwisseling op straat vastenavond werd ge vierd, voerden domino's en har lekijns de boventoon. Jan Schoenmakers uit Dorst, van 1974 tot en met 1983 prins Mienus IV van Kaai- endonk (Oosterhout), stuurt me fotokopieën van pagina's uit het boek A laaf! van de 'carnavals socioloog' drs. Theo Fransen en Gerrit Gommaars. Daarin wordt een rechtstreekse ver wantschap verondersteld tus sen de huidige Brabantse (Bourgondische) carnavalsvie ring en „de middeleeuwse Nar renfeesten en de feesten of ge bruiken van schutterijen en gil den; de boerenkiel bijvoor beeld", aldus Fransen/Gom- maars, „lijkt te verwijzen naar de gildekleding in haar eenvou digste Kempische vorm. Den Bosch en Bergen op Zoom zijn de trendsetters voor deze vie ring." Het zou wel eens kunnen zijn dat een eerder hier uitge sproken veronderstelling, na melijk dat de kiel via Den Bosch (Oeteldonk) in het hui dige carnaval terecht is geko men, juist is geweest. Dit on danks het gegeven dat sinds mensenheugenis boeren in kiel vastenavond vierden. Eigenlijk was dat normaal; ze gingen ook in hun (zondagse) kiel naar de markt en de kermis. Anders wordt het wanneer de stedeling de boerenkiel gaat dragen. Wel nu, dat laatste moet in Den Bosch al het geval zijn geweest nog voor de befaamde Oetel- donksche Club in 1882 werd op gericht. Aan de telefoon is Rob van de Laar, Minister voor Pers en Publiciteit van de Oeteldonk- sche Club. De Oeteldonkse mi nister vertelt dat hij zelf al ja renlang onderzoek doet naar de geschiedenis van het eigen car naval (het archief van de Oetel- donksche Club is in 1936 verlo ren gegaan. WK) en daarbij een kranteadvertentie uit 1881 heeft gevonden waarin 'Bra bantse kielen' worden aangebo den voor het carnaval. De boerenkielen die in Den Bosch dus al werden gedragen vóór de Vastenavondviering er werd georganiseerd met de op richting van de Oeteldonksche Club in 1882, pasten uitstekend in de filosofie van de Oetel donkse pioniers, aldus Van de Laar. Met Oeteldonk ver kleinde Den Bosch zich opzet telijk tot een dorp, met Peer van de Muggenheuvel als Bur- gervaojer en Driek Pakaon als (enige) veldwachter. Men ging plat praten, niet het authen tieke Bossche dialect, maar het plat van de middenstand, sterk beïnvloed door de dialecten van omliggende plaatsen als Schijndel en zelfs Tilburg. Ook nu nog verschilt het Oetel donkse Vastenavondplat van het eigenlijke dialect. Het is aannemelijk dat de oprichters van de Oeteldonkse Club zich hebben laten inspire ren door gewoonten die in de ongeorganiseerde Vasten avondviering in Den Bosch wa ren ontstaan. Te bewijzen valt er niets meer, maar er is wel iets te zeggen voor de stelling dat de boerenkiel als carnavals- dracht voor de stedeling, als pa rodie op de boer, destijds een authentiek Bosch' verschijnsel was. We zagen immers al, en ook Rob van de Laar wijst er op, dat elders domino en harle kijn favoriet waren. Als je dit allemaal voor zoete koek hebt geslikt is de conclusie gemakke lijk getrokken: de boerenkiel geniet als carnavalskledij een tweede leven en dat leven is be gonnen in Oeteldonk. Blijft natuurlijk de vraag: zijn die van Bergen op Zoom ooit naar Den Bosch gereisd om te kijken hoe ze het daar deden? Of had een van de voor zaten van de huidige prins ook al een kiel om toen hij uit de slikken en schorren van de Schelde kwam gekropen, opge daan wellicht tijdens een va kantie in een Oeteldonkse kik kerpoel? Wie nu nog een duit in het zakje wil doen is welkom, maar kan niet om dat harde Bossche feit van 1881 heen: de adver tentie waarin carnavalskielen werden aangeprezen. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinr. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. WOENSDAG 11 FEBRUAR11987 T5 PAGINÉH/OENSDAG 11 FEBRU Door Jo Wijnen BEGIN DEZE MAAND werd de Amerikaanse pater J. McNeill uit de orde van de Jesuiten ge zet. McNeill hield in New York regelmatig diensten voor homofie len. Rome kreeg lucht van de activiteiten van deze priester-psychiater en gaf de Amerikaanse jesui ten-orde opdracht McNeill te ontslaan. Dat gebeurde prompt. Het geval McNeill is teke nend voor de gespannen ver houding die in de VS tussen de R.K. Kerk en de homosek suelen bestaat. Afgelopen najaar namen de Ameri kaanse homo's met verbitte ring kennis van een pause lijke verklaring waarin het heette dat homofiele activi teiten 'zondig' en homosek suele neigingen 'een afwij king' waren. Overigens zwijgen de meeste Amerikaanse bis schoppen, ook die welke het zeer formele standpunt van Rome onderschrijven, het onderwerp het liefste dood. En in de kerkelijke praktijk van alledag worden homo seksuelen vrij algemeen ge accepteerd, zulks tot grote woede van de zeer behou dende gelovigen die de ge woonte hebben zich met hun klachten rechtstreeks tot Rome te wenden. Deze ka tholieken hebben onder meer grote bezwaren gemaakt te gen het optreden van aarts bisschop Hunthausen van Seattle en bisschop Sullivan seksuelen toch op een rede- en weer opnieuw getrouwde omvang aannemen als in van Richmond. Bovendien hebben die ka tholieken ook de theoloog pa ter Charles Curran in grote moeilijkheden gebracht. Deze drie vooraanstaande priesters werd onder meer verweten dat ze zich te lank moedig toonden ten opzichte van de homofilie. Aartsbis schop Hunthausen stelde de kathedraal van Seattle zelfs beschikbaar voor speciale diensten voor homofielen. Pater Curran wordt verwe ten dat hij homofilie 'in be perkte zin rechtvaardigt' Rome beperkte Hunthausens bevoegdheden en verbood Curran nog langer het woord te voeren in katholieke on derwijsinstituten. Dat de naar schatting 11 miljoen Amerikaanse homo lij ke verdraagzaamheid en hier en daar zelfs op een te gemoetkomende houding van de R.K. kerk kunnen reke nen, heeft vooral te maken met het feit dat ze, in reli gieus opzicht, geen kant uit kunnen. Van echte acceptatie is alleen in enkele progres sieve protestantse kerken sprake. De 'fundamentalisti sche kerken' in de VS, die zich veelal van zeer militante woordvoerders bedienen en die gebruik maken van radio en televisie om hun bood schap uit de dragen, staan daarentegen zeer afwijzend tegenover de homofilie. De R.K. kerk heeft even wel een 'niet-officiële' bena dering van het homovraag- stuk en behandelt homofie len doorgaans op dezelfde manier waarop gescheiden katholieken worden behan deld. In de kerkelijke prak tijk van alledag worden deze mensen met begrip tegemoet getreden en worden hen de sacramenten en actieve deel name aan het kerkelijke le ven allerminst geweigerd. De positie die de R.K.Kerk in de VS met betrekking tot de homofilie heeft ingenon- men, is de laatste maanden aanzienlijk gecompliceerder geworden nu is gebleken dat tussen de 10 en de 100 katho lieke priesters in de VS Aids blijken te hebben. Enkele van hen zijn intussen al overle den. Verwacht wordt dat het aantal priesters dat lijdt aan Aids de komende jaren nog zal toenemen. „Het probleem van pries ters die aan Aids lijden zal, verhoudingsgewijs, dezelfde gewone bevolkingsgroeper zo liet bisschop Quinn Sacramento onbewim weten. Volgens sommige Aids gespecialiseerde ren is 'het feit dat priesl aan die ziekte lijden in kringen in het geheel nieuws'. Voor de R.K. betekent een en ander dat geen ontkomen meer is ai de vaststelling dat homi sualiteit onder priesters bepaald niet onbekend schijnsel is. Overigens hebben soi mige aan Aids lijdende ters zich al in het openl over hun ziekte - en hun mofiele relaties - uitgespi ken. Ze hopen daarmee officiële standpunt van R.K. Kerk over de homi sualiteit te kunnen verzai ten. Door Hans Rooseboom HET HEEFT ER alle schijn van dat er in de Sovjet-Unie sprake is van een (vooralsnog be perkte) vrijlating van politieke gevangenen. Officieel is dat overigens niet bekendgemaakt. Wij weten in het westen van deze amnestie (of 'amnestie') alleen omdat de vrijgelaten gevange nen zelf opbellen naar mevrouw Sacharov, die het nieuws op haar beurt doorbelt naar westerse corresponden ten. De vrijlating geldt over het algemeen intellectuelen die zich op welke wijze dan ook kritiek op het Sovjet-systeem hadden veroorloofd en daar voor zware gevangenis- en kampstraffen moesten uitzit ten. De betrokkenen zijn dichters, schrijvers, weten schappers en nationalisten. Opmerkelijk genoeg geldt de amnestie tot nu toe geen joodse activisten. De specta culaire vrijlating van Ana toli Sjtsjaranski, precies een jaar geleden, was de laatste maal dat er iets positiefs be kend werd over het lot van de Russische joden. Afgelopen maandag vond er in Moskou een (uiteraard verboden) demonstratie plaats door familie en vrien den van de joodse dissident Josif Begoen. Zij demon streerden voor het recht naar Israël te mogen emigreren. De demonstranten droegen spandoeken waarop zij aan dringen op het beëindigen van 'de vervolging van Josif Begoen', die aan particulie ren hebreeuws leerde en tot 7 jaar opsluiting gevolgd door vijf jaar verbanning veroor deeld is wegens 'anti-Sovjet agitatie'. Behalve de vrouw en de zoon van Begoen deed aan de demonstratie mee Tanja Edelsjtein, de vrouw van Joeli Edelsjtein, die ook les sen in de joodse taal gaf en die in 1984 tot drie jaar ge vangenisstraf veroordeeld werd. De vrouw van Josif Be goen maakte duidelijk dat bij de huidige bescheiden golf van vrijlatingen geen joodse gevangenen betrokken zijn. „Iedereen die op grond van artikel 70 van het wetboek van strafrecht (anti-Sovjet- agitiatie en -propaganda) in de gevangenis van Tsjistopol zat, is vrijgelaten, behalve mijn man". Josif Begoen is momenteel het bekendste voorbeeld van een zogenaamde refoesenik. Deze refoeseniks (mensen die een uitreisvisum is gewei gerd) zijn geen dissidenten in de gebruikelijke zin des woords. Waar mensen als Andrej Sacharov zich open lijk opwerpen als bestrijder van het Sovjet-systeem, als maatschappijhervormer dus, Anatoli Sjtsjaranski - FOTO ANP daar is de joodse beweging voor de mensenrechten slechts op één ding uit: het land te mogen verlaten. Ondanks deze even een voudige als bescheiden doel stelling (een uitreisvisum) worden deze joodse activis ten door de Sovjet-autoritei- ten wel degelijk als politieke tegenstanders van het be wind beschouwt, als dissi denten dus, wat ze niet zijn. Beide groepen worden op de zelfde hardnekkige wijze op de huid gezeten door de staatsveiligheidsorganen. De beroemdste aller refoe seniks was en is Anatoli Sjtsjaranski. Hij mocht een klein jaar geleden, na negen jaar gevangenis- en kamp- straf, de Sovjet-Unie verla ten. Sjtsjaranski's enige ille gale activiteit was geweest zijn poging een uitreisvisum te verwerven voor hemzelf en zijn medejoden. Maar hij werd veroordeeld wegens spionage. Een absurde beschuldi ging, zoals blijkt uit de zo juist verschenen biografie van Sjtsjaranski, geschreven door de Engelse historicus Martin Gilbert. Gilbert schildert in zijn omvangrijke en rijk gedocu menteerde werk de opkomst en bestrijding van de hele joodse beweging in de Sov jet-Unie. Die beweging be gon grote vormen aan te ne men in 1967, toen Israël in de Zesdaagse Oorlog grote triomfen vierde. Voor de jo den in de Sovjet-Unie bete kenden deze joodse successen in het Midden-Oosten een geweldige morele opkikker. Tot dan had het Sovjet- propaganda-apparaat niets nagelaten de staat Israël af te schilderen als een aflopende zaak, een zwak klein landje dat wel spoedig door de Ara bische Sovjet-broedervolke ren van de kaart zou worden geveegd. De werkelijkheid van de Zesdaagse Oorlog, de gewel dige militaire en morele sterkte van Israël, veran derde dat beeld in één klap. Israël bleek wel degelijk een levensvatbaar land te zijn, met een toekomst. Kortom een land dat de moeite waard was om naar te emigreren. 'Volgend jaar in Jeruzalem', de eeuwenoude slogan van de diaspora, bleek ook voor de joden in de Sovjet-Unie wer kelijkheid te kunnen worden. Gedurende de jaren '70 zwol de stroom aanvragen voor een uitreisvisum aan. Niet alleen aanvragen voor Israël trouwens, want ook zeer veel Sovjet-joden be geerden te emigreren naar Frankrijk, Engeland, de Ver enigde Staten, Canada of zelfs Nederland. Helaas, de emigratie-auto riteiten van de Sovjet-Unie beschikten anders. Welis waar mochten in al die jaren ongeveer 150.000 joden het land uit, maar aan ontelbare anderen werd een visum ge weigerd. Zo ontstond de groep refoeseniks: keer op keer bleven zij het proberen, keer op keer werd er 'nee' verkocht. Naar schatting zijn er momenteel 11.000 refoese niks in de Sovjet-Unie. (Ver der zitten er op z'n minst der tien personen vast omdat zij les gaven in Hebreeuws). Het boek van Martin Gil bert maakt duidelijk dat het weigeren van een uitreisvi sum op zich al fnuikend is, maar dat de bijkomende om standigheden zo mogelijk nog vervelender zijn. Vrijwel zonder uitzondering wordt iedere refoesenik na de vi sumweigering uit zijn ba; gestoten en vervolgens elders werken in zijn of ha beroep onmogelijk gema; Ook Sjtsjaranski overkwa dit: zijn baan als wetstl schappelijk medewerk! (wiskundige) werd hem onj nomen, zodat hij moest zwei ven van het appartement' de ene vriend naar dat vaj de andere. Voor de autoriteiten dat voldoende om hem eindelijk doodleuk van rasitisme' te beschuldigen! andere gevallen wordt voorbeeld het paspoort ir nomen, waarna de betról) kene ervan beschuldig wordt geen paspoort te ht ben. Etcetera. Talloos zijn de voorbeeld die Martin Gilbert geeft de regelrechte pesterijen bedreigingen van de kaïj van de alomtegenwoordig KGB, een instituut dat wt:| kelijk geen verzinsel is uitc koker van de CIA. Sjtsjaranski is weg, duizenden refoeseniks lijc op dit moment nog een zwa bestaan in de Sovjet-Un Hoe zwaar, dat leert dit treffelijk gedoe umentee boek. Wie het leest, kennis te nemen van een langrijk wapen in de om de mensenrechten. Wa kennis van de feiten is belangrijk wapen. En meer mensen hier zich wust worden van de onhou bare situatie daar, des te 1 ter is dat voor die situatie. Martin Gilbert: 'Sjtsjara ki, strijder voor vrijht Uitg. Veen, Utrecht, f 49,50. (ANP) - Uw gg of de feministische ilogie de mensen weg dgt te leiden van God, weg de kerk, menen we met te moeten beantwoorden. denken eerder dat de ouw door U als bisschop, uw harde leerstelligheid kerk wordt uitgejaagd, ve- i met zich meenemend. schrijft het beraad van itrictscatecheten in het bis- n Haarlem aan de aartsbis- iop van Utrecht, kardinaal A.J. Simonis. De districts- techeten zijn verbijsterd yer de recente uitspraken jn mgr. Simonis over de fe- stische theologie en ho moseksualiteit. De districtscatecheten me- dat Simonis' uitlatingen te :1 zijn doordrongen van ;st om zekerheden te verlie- »n en om geconfronteerd te irorden met mondige en gewe- snsvolle mensen die evenzeer mlgens de katholieke traditie leer en vanuit bijbelse larden en normen leven. Voorts vrezen zij dat dicta- jrs misbruik kunnen maken in uitspraken van kerklei- >rs als mgr. Simonis om hun iderdrukkende systeem te ïtvaardigen en vrouwen en jmoseksuelen nog meer te iderdrukken, te martelen of >chien zelfs te doden. bisschoppen in Neder- id houden er overigens aan dat zij op grond van het idamentele recht op gods- lenstvrijheid en hun speci- !ke opdracht de volledige en iverkorte leer van de Kerk 1 ongehinderd moeten len verkondigen. bisschoppen laten dit iten in een verklaring naar leiding van de kritiek op recente uitlatingen van irdinaal Simonis over de fe- itische theologie en ho- ksualiteit. te ee dt ni tr HET GRENSOVERLEG tussen de Sovjetunie en China, dat maandag na een onderbreking van bijna negen jaar in Moskou werd hervat, is een symbool van een beginnende dooi in de poli tieke betrekkingen tussen beide com munistische mogendheden. Na een duidelijke verbetering van de bilate rale handel, de economische samen werking en de culturele betrekkingen wordt nu in het kader van de 'normali sering' een politiek probleem aange pakt. Tot de hervatting van het grensoverleg is besloten tijdens een onderhoud van de minis ters van buitenlandse zaken Edoeard Shevard nadze en Wu Xueqian vorig jaar in New York. Volgens westerse waarnemers is het nieuwe overleg slechts mogelijk omdat de Sovjets be reid zijn concessies te doen. De Sovjetdelegatie staat onder leiding van vice-minister van buitenlandse zaken Igor Rogatsjov en aan het hoofd van de 13 man tel lende Chinese delegatie staat vice-minister Qian Qichen. Deze twee functionarissen voe ren ook de 'normaliseringsbesprekingen' die eens per half jaar worden gehouden. Het grensoverleg is bedoeld om eikaars opvattin gen over het conflict grondig te bestuderen, lieten Aziatische bronnen weten. Hoewel de onderhandelingen in Moskou door beide par tijen met enig optimisme tegemoet worden ge zien, ligt een doorbraak niet onmiddellijk bin nen bereik, zeiden waarnemers in Moskou. Naar verwachting zullen de gesprekken twee weken duren. Deze gesprekken over het omstreden deel van de 7500 kilometer lange grens waren in 1964 begonnen en hadden bij tussenpozen plaats tot 1978. In dat jaar verbrak Peking het overleg, dat nog geen enkel tastbaar had opge leverd. De onenigheid over het verloop van de grens bereikte haar hoogtepunt in 1969 toen Chinese en Russische grenstroepen bij de Oes- soeri-rivier betrokken raakten bij een gewa pend conflict, dat aan enkele tientallen mili tairen en burgers het leven kostte. De gesprekken concentreren zich op de pre cieze grensbepaling in de rivieren de Oessoeri en de Amoer. China is van mening dat de hui dige grensafbakening voortvloeit uit 'oneerlij ke' verdragen uit de tijd van de Russische tsa ren. Maar vice-minister Michail Kapitsa liet in augustus van het vorige jaar weten dat Moskou bereid is rekening te houden met het standpunt van Peking dat de grens door het midden van de hoofdstroom van de Oessoeri en de Amoer loopt, en niet aan de Chinese ri vieroever. Kapitsa deed deze uitspraak een week na de inmiddels beroemd geworden rede van partijleider Michail Gorbatsjov in Vladi vostok, waar hij overduidelijk de hand uit strekte naar China. Deze veranderde opstelling betekent vol gens Aziatische diplomaten dat de Sovjetunie de soevereiniteit van China zou kunnen er kennen over het Chenpao-eiland (Damanski- eiland) en een aantal kleinere eilanden. De zeggenschap over dat eiland is een van de kernproblemen in het dispuut. Chenpao ligt aan de Chinese zijde van de Oessoeri en wordt sinds de gewapende botsing uit 1969 door Chi nese troepen bezet gehouden. Naast het politieke aspect spelen ook econo mische redenen een rol in het overleg. De her vatting van de scheepvaart op de twee rivie ren is voor beide landen van regionaal econo misch belang. De handel in het betrokken grensgebied is de afgelopen drie jaar met 300 procent gestegen. Tot nu toe heeft Peking steeds gezegd dati ontwikkelingen op economisch en culture gebied niet gepaard zijn gegaan met ont 1 kelingen op het politieke vlak. Volgens China zijn er drie 'obstakels' op weg naar een verbetering van de politieke' trekkingen tussen beide landen. De Russisi troepenconcentraties aan de grens met Cl de Sovjetbezetting van Afghanistan en Vietnamese steun voor het bewind in Kam] chea. De afgelopen twee jaar viel er op aantal gebieden wel beweging te signaler De jongste stap van Moskou was vor maand toen het bekendmaakte dat een van de Sovjettroepen zouden worden terui trokken uit Mongolië, een stap waarop terughoudend heeft gereageerd. Verder zijni vorig jaar enkele duizenden Sovjetmilitai teruggetrokken uit Afghanistan. De A ghaanse partijleider Najib heeft bovend een staakt-het-vuren afgekondigd om voorwaarden voor een politieke oplossing verbeteren. Het derde 'obstakel' moet in eers instantie door Vietnam uit de wereld wore geholpen, maar het is duidelijk dat Moskou Hanoi over een aanzienlijke invloed beschik! (AFP/RTR) Van onze Haagse I HAAG - Minister Deetman (C i te zoeken voor de vervanger Door Jan van de Ven NU NOG HEBBEN ouders 'ouderlijke macht'. De regering wil echter die macht meer eigentijds omzetten in 'ouderlijke zorg'. Ge voelsmatig een verrui ming van het begrip, en zo denken de ontwerpers van het wet-vooront- werp er ook over. Ouderlijke macht strekt zich volgens de huidige wet geving niet verder uit dan het huwelijk. Binnen een hu welijk kunnen ouders 'macht' over nakomelingen uitoefenen. Buiten gezins verband verdwijnt die macht. Zowel voor degene die met de dagelijkse zorg is be last als voor - na echtschei ding - degene die niet met de kinderen onder één dak leeft. Als het gezin geen volledig gezin meer is krijgen de ouders een andere taak, die van voogd en toeziend-voogd. Was het tot enkele tiental len jaren geleden normaal, dat kinderen in een volledig gezin opgroeiden en waren uitzonderingen ook echt uit zonderingen; tegenwoordig denkt en doet de gemeen schap anders. De uitzonde ringen van toen zijn regel ge worden door meer echtschei dingen, meer buitenhuwe- lijkse kinderen en de opvat ting dat twee mannen of twee vrouwen ook in staat moeten worden geacht kin deren op te voeden. Het vrijere denken over kinderen 'hebben' en opvoe den zal het opgroeien in het gezin nooit verdringen, maar het vraagt wel van de rege ring een andere regelgeving. Regels horen met iedereen rekening te houden. Zeker met een veranderde werke lijkheid en nog steeds evolue rend denken over het samen leven en de mogelijke rol van kinderen daarin. Of de rege ring dat alles nu wel of niet leuk vindt, zij zal zich moe ten aanpassen. In het geval van ouderlijke macht en het daaruit voort vloeiende stond de regering geheel niet te trappelen om veranderingen aan te bren gen. Er ligt nu een vooront werp ter discussie, opgesteld door departementsjuristen. Aangezet door recente uit spraken van de Hoge Raad, die een deel van de huidige wetgeving buiten werking stelde, togen de ambtenaren aan het werk, maar het staat niet vast dat de Tweede Ka mer het voorontwerp in wet geving omzet. Vanuit de politiek mag zelfs het nodige tegengas worden verwacht. Het CDA bijvoorbeeld houdt er zeer behoudende ideeën over ouderlijke macht op na. Het CDA kon zich niet verenigen met een rapport van het eigen wetenschappelijk bu reau. Het rapport '1 1 sa men' werd gezien als te ver afstaand van beginselen en de samenstellers mochten het vervolgens onvindbaar op bergen. Aangezien het CDA op dit moment een doorslag gevende stem heeft bij de wetgeving, mag het niemand verbazen als de ouderlijke macht als begrip nog even onveranderd blijft. Het voorontwerp ligt er echter. En in tal van organi saties, die zich met het j eugd- en familierecht bezighouden, komt het nu ter sprake. De regering heeft zelfs zeven or ganisaties om commentaar gevraagd. Wetgeving valt nog even tegen te houden. De discussie over het onderwerp is volop gaande. Tot op de huidige dag geldt, zoals gezegd, dat ouders alleen binnen het hu welijk ouderlijke macht heb ben. Samen beslissen over opvoeding, scholen, enzo- Kinderen hebben ouders. Omdat er zoveel kinderen rondlopen die het zonder een van de ouders moeten stellen, heeft de wetgever regels gemaakt. Regels die aan verandering toe zijn. Ruimer dan de huidige, aangepast aan veranderde opvattingen in de samenle- ving. voorts. Alledaags wikken en wegen, bij het groter worden van de kinderen al of niet in samenspraak met de jeugd. Valt een huwelijk uit elk aar, door scheiding of dood, dan houdt de ouderlijke macht op te bestaan. Van het ene op het andere moment heet degene, die de dagelijkse zorg voor de kinderen heeft, voogd. Van buiten de leefge meenschap wordt een toe ziend-voogd benoemd. De rechter bepaalt wie toeziend- voogd wordt. In geval van scheiding zal in de meeste ge vallen vader toeziend-voogd gaan heten. Als vader is overleden benoemt de rech ter in samenspraak met moe der een vertrouwenspersoon tot toeziend-voogd. Bewust-ongehuwde-moe- ders zijn volgens de wet van begin af voogd. Haar is de status van ouderlijke macht niet gegund. Hetzelfde geldt voor gemeenschappen, die uit twee vrouwen, twee mannen, of zelfs uit vrouw en man be staan. Neem het geval dat moeder hertrouwt, dan zal de ouderlijke macht in principe niet herleven. Zij blijft voog des. En als de natuurlijke va der nog leeft blijft hij. in principe - elke regel kent uit zonderingen - toeziend- voogd. Te gek om waar te zijn, zo vindt de Hoge Raad vrij taald. Er moet een einde k men aan de simpele regel van ouderlijke macht, ■geline structuren van de samei» ving zijn lang zo eenvoui evaiuaue van ae ir. De Hoge W f gen met de meuwe re- -■ung, waarna minister niet meer. verpakt die mening in de "aar[la minister en gende redenering: voo8jj„^ ach zouden moeten aan een van de ouders t met kennen is strijdig Europese verdrag fende de mensenrechten, beiden nog leven beha beiden voogd te kunnen (ouderlijk gezag te kunt krijgen). Iedere ouder, rechter erom vraagt, L, principe tegenwoordig m®1 voogd worden. Er moeten al heel z\W' wegende argumenten zijn de niet met de kinderen menwonende ouder voo! te ontzeggen. Zijn die er dan is een verzoek niet weigeren. Na scheiding het heel goed in het be van de kinderen zijn, beide ouders zich met de bf te, niet tevens in te houden, tussen kinderen en ook onenigheid bestaat. lijke zorg te ontnemen of te verlenen. Die zorg Waarom dan het beestje' gewoon bij de naam noemd? Daaraan verbindt de be- idsman echter wel de voor- iarde dat dergelijke alter- 'tieven eenzelfde bezuini- '8 (7,5 miljoen gulden) moe- opleveren als de invoering de vervangersregeling, 'at zei de minister gisteren debatje naar aanleiding ■n vragen van de WD en 'dA Beide fracties hadden m vragen onder meer geba- ïrd op kranteberichten, larin melding werd iakt van de chaos die de in dring van de vervangersre- nS in het basisonderwijs gevolg heeft. De minister kreeg de wind n voren van de woordvoer- [s van de oppositie. Uit hun togen bleek dat ze het liefst vallen van die vervangers- Ze drongen aan op spoedige evaluatie van de do di lir kc pl sp de ja ge fe; m: ge scl i- da va 'gen over de vraag of de re- .8 gehandhaafd dient te 'dA-zegsman Wallage liet da W£ ka lui op mi dei Aa mc we mi vei op va ko< vai Drxyr Pieter Eggen ijf. Haag Rotterdam sterker door strijd'. Dat o J®a„re Motto siert sinds u_T?t wapen van de stad _^a<n. Vanaf gisteren is nhJL naam van een zie- "°nds in oprichting. iHd verzekeringsbedrijf j i "otterdam heeft gisteren Jl bij staatssecretaris (volksgezondheid) een ,aaS voor goedkeuring nieuwe ziekenfonds 'eponeerd. voeding blijven bezighow P°oeerc Onmin tussen ouders ?rein achter het nieuwe "frnds is de oud-staats wal? J- van der Heijden. 0u stad Rotterdam ge- Te gek ook om de be# wn de structuur van het of anderszins ongel# «we ziekenfonds te maken, ouder van het kind de ou» m het oogspringende Hv-V?n de nieuwkomer is l 7i ,;andelijk gaat opere- a!lo °n<^en t°t nu inl„ regionaal werkzaam. Sens Van der Reijden hee den ken lent het uitg che, ders Stac ken brai van stap D litie voel met voor ont\

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2