Jack Spijkerman wil links en grappig zijn Twaalf weken sabels, historie en romantiek VANMIDDAG WEER TE HOREN IN DE STEEN EN BEEN-SHOW 'NORTH AND SOUTH'; MODERNE 'GEJAAGD DOOR DE WIND VPRO: middagprogramm; enkel in het winterseizoen! Filmfestival Rotterdam: 20 procent meer bezoekers DINSDAG 10 FEBRUAR11987 blNSPAG 10 FEBRUAR Kerkblaadje Eigen emoties Nederlandse Opera komt NEDERLAND 2 ven Piekeren. Onheil en geluk öf/y/r DAT IH MNNf xJ?. VOO* UIT Soundmixen is topsport, absoluut Jean-Pierre van der Sluis, winnaar Soundmlxshow. T2 PAGINA GIDS We live again lu n iWHWiil Wiiiiwi^iiuppmii ■Ju Door Karei Verdonschot Jack Spijkerman zit te telefoneren in zijn eenpersoonsflatje in een Zeister nieuwbouwwijk. Als hij heeft opgehangen: „Al het vijfhonderdste verzoek om op 1 mei een dag van de arbeid te komen presenteren." De roep om een Bekende Nederlander gaat kennelijk niet aan hem voorbij. Spij kerman: „Als ik op alles zou ingaan, was ik de hele dag met dat soort dingen bezig. Aanbiedingen te over. Laatst belt iemand van een artsencongres, of ik daar even tien minuten van die flauwekul van de radio wilde komen doen. Er lag een fortuin op me te wach ten. Nou, de bomen kunnen ze in. Wat ik aanpak, moet ik leuk vinden. Voor geld al leen doe ik het niet. Ik ben geen Koos Postema, die op bijeenkomsten van Shell staat te schnabbelen. Zoiets verdom ik. Maar als een jon gerenafdeling van de indus triebond in Groningen belt, zeg ik ja." Niettemin doe jij die heel populaire, maar ook tame lijk onbenullige 'Steen en Been-show' op Radio 3. Doe je dan geen consessie? „Radio 3 is een amuse mentszender. Zo simpel is dat. En ik vind het leuk om mensen te amuseren. Ik heb jaren lopen schreeuwen dat ik iets bij de radio wilde doen en nou doe ik het. Maar let op: met dat soort amuse ment heb ik toch ook maar mooi de gelegenheid om voor een héél groot publiek zinvolle dingen te zeggen. Tussen de flauwekul door kan ik bij een paar miljoen mensen kwijt dat de AVRO stinkt door zich voor Am nesty International in te zet ten en tegelijk Hilterman Zuid-Afrika te laten verde digen. Dat ik zulke opmer kingen kwijt kan, maakt voor mij alles goed." Altijd met dergelijke bedoe lingen bezig geweest „Als veertienjarige schreef ik brieven in het kerkblaadje. Dat de dominee moderner preken moest houden en zo. Later ben ik van de HBS en van de kweekschool getrapt omdat ik te veel dwars lag. (Later voegt hij daar voor de eer lijkheid aan toe: '...en ook omdat ik altijd de leukste wilde zijn. Wat moet ik een etter in de klas zijn ge weest'). Ik heb mijn klep nooit gehouden over de din gen die ik belangrijk vond. Kernenergie, milieu, defen sie, het kabinetsbeleid. Nog steeds vind ik dat ik me moet roeren. En dat ik moet protesteren. Hele schoenzo len heb ik versleten met de monstreren, werkelijk waar. En ik geloof er nog steeds in, al wordt het steeds moeilij ker." Het is heel vroeg in IJ- muiden begonnen, met het schrijven van luisterliedjes, samen met Arie van der Wulp, zijn huidige begelei der. „Heel af en toe traden we samen op in het jongeren centrum dat ik toen runde. Dat was in de tijd van Elly en Rikkert en van Dimitri van Toren. Dat soort liedjes maakten wij toen ook. In die tijd heb ik allerlei instru menten leren bespelen. Ik kocht bijvoorbeeld een bala laika en een zas, leerde daar welgeteld één deuntje feil loos op spelen en maakte daarmee dan de blits. Stoer was dat." Later, toen hij als onder wijzer werkte, schreef hij ook. Liedjes en sketches voor allerlei gelegenheden, voornamelijk samen met zijn toenmalige collega Gert Hoeksma. „In '81 werden we ge vraagd om wat liedjes te ko men zingen op de vredesde monstratie in Soesterberg. Dat hebben we gedaan, Arie, Gert en ik. En dat was dan de geboorte van Dubbel en Dwars. Succes! Meteen daarop werden we gevraagd voor de grote vredesdemon stratie in Amsterdam. Ston den we daar met kanjers als Freek de Jonge en Herman van Veen op een podium. Tjonge-jonge. Toen belde Harrie Kiers, onze huidige Jack Spijkerman. - FOTO GELDERLAND PERS Jack Spijkerman (38) is zonder overdrijving een van de snelst stijgende sterren aan het amusements-firmament. Hij is bijvoorbeeld een van de makers van de 'Nacht- show', het tv-programa dat ruim beantwoordt aan het doel dat VARA-baas Marcel van Dam eraan stelde: 'zorg voor iets spraakmakends'. Ook presenteert hij dinsdags op Radio 3 tussen de middag 'De steen en en beenshow', een programma vol vervulde wensen en quasi-technl- sche onzin. Bovendien trekt de gewezen onderwijzer Spijkerman met zijn cabaretgroep Dubbel en Dwars sinds jaren langs de vaderlandse schouwburgen en kieinkunst- podia. Op het moment gaat 'De Vogelaar', een voorstel ling die de pers unaniem bijzonder grappig vond. Ge meenschappelijke noemer van Spijkermans activiteiten: het is leuk en het is links. Een gesprek over - hoe kan het anders - links en leuk op radio, tv en de planken. manager. Of we wilden meedoen met het Leids Ca baretfestival. We wonnen en toen hingen de theaters aan de lijn. In recordtempo heb ben we ons eerste avondvul lende programma 'De kern van de zaak' in elkaar gezet. We speelden overwegend in buurthuizen en vormings centra. Daar heb ik leren improviseren, dat kan ik je verzekeren." Inmiddels was hij ook wat voor de VARA-radio gaan doen. Eerst als invaller, later met een vaste gesproken co lumn. „Daarna kreeg ik een eigen nachtprogramma. Het werd in die tijd zo druk dat ik mijn baan in het onder wijs heb opgezegd. Sinds twee en een half jaar sta ik niet meer voor de klas. Geen spijt van, nee." Sinds kort speelt Dubbel en Dwars 'De Vogelaar'. Na de spijkerharde humor uit 'Mag ik even afrekenen' en 'Levend verbrand', is dit programma door de bank genomen milder. Wilde ha ren kwijt? „Die mildheid heeft te maken met het karakter van de voorstelling. In 'De Voge laar' zit een nogal persoon lijk verhaal, het verhaal over mijn eigen vader. Het is een soort zoektocht naar de man die ik nooit heb kunnen bereiken. Voor hem heb ik diep respect, zonder dat hij ooit iets van begrip voor me heeft getoond. Dit is een vol strekt ander, persoonlijker thema dan in de eerdere voorstellingen. Toen liep ik voortdurend tegen het pu bliek aan te beuken en te schreeuwen hoe het moest. Toen stond ik actie te voeren in het theater, stencilt] es uit te delen en met met span doeken te zwaaien." 'De Vogelaar' gaat vooral over zijn eigen emoties. „Ik wil erin laten zien dat ik ook twijfel en dat ik niet alleen maar een krijsende kanke raar ben. Ik wil ook aérdig gevonden worden. Natuur lijk staat dit allemaal tussen de kerncentrales, Zuid- Afrika en Lubbers. In mijn opvattingen over dergelijke zaken ben ik echt niet mil der geworden. Ik zal me blijven verzetten tegen wat ik onrecht vind." Heeft geëngageerd cabaret nog wel een functie? Raakt een links artiest niet moede loos in deze no-nonsens-tijd „Ik heb niet de illusie dat ik de wereld verbeter. Wel hoop ik dat ik mensen aan het denken zet, al is het maar voor even. Met zo'n nummer als 'Generaals in vredestijd' bij voorbeeld. Ik hoop dat mijn publiek even stilstaat bij de waanzin die zich vervelende generaals kunnen uitbroeden. Ik weet verdomd goed dat me als ac tievoerder vaak de moed in de schoenen zonk. En dan vond ik het fijn als iemand me een hart onder de riem stak. Datzelfde probeer ik nu voor mijn publiek te be tekenen." Als cabaretier probeer je volgens hem eigenlijk alles tegelijk. „Ik zeg de waarhe den die ik te zeggen heb en tegelijk probeer ik mensen te ontroeren, aan het denken te zetten en ze een fijne avond uit te bezorgen." Is dat ook het geval in VA RA 's "Nachtshow'? „Ja hoor. Het is de bedoe ling dat daar de actualiteit naast het amusement een belangrijke rol speelt. Zo'n parodie op 'Opsporing ver zocht' is toch wel duidelijk, zeker. De manier waarop de AVRO misdaad opblaast tot harteloze sensatie, vind ik walgelijk. En zo'n minister Brinkman-act spreekt ook voor zich, dunkt me. Het zit er toch maar mooi in, samen met al die blote dames. In tussen komt ook jong caba ret-talent bij een miljoenen publiek in de huiskamer. Toch mooi meegenomen, vind je niet?" Hij geeft toe dat er nog heel wat aan de 'Nachtshow' te verbeteren valt. „We moe ten onze draai echt nog vin den. Met Adelheid Roosen, Titus Tiel Groenestege en Bavo Galama klikt het pri ma, maar vergeet niet dat we ieder uit een ander caba ret-nest komen. En we moe ten nog leren hoe dat moet, tv-maken. Dat is echt wen nen hoor. Er is niemand die je bij de hand neemt en je een beetje coacht. Zoek het zelf maar uit, zie maar wat je doet, je hebt er zelf de verantwoordelijkheid voor." Ook voor die roemruchte sado-masochistische act in de eerste aflevering? „Marcel van Dam heeft alleen gezegd: als dat ons 20.000 leden kost, schrap ik het hele programma. We moesten zelf beslissen of dat nummer erin kwam. We hebben er met z'n vieren lang over gediscussieerd en uiteindelijk ja gezegd. En niemand had er daarna iets op tegen. Alleen de pers, die schreef dat de dames van 'Hoor haar' nu wel op oor logspad zouden gaan. Onzin: 'Hoor haar' heeft geen krimp gegeven." Wel geeft hij toe: „Mis schien hadden we de con- tekst duidelijker moeten maken. De man en vrouw die het deden zijn acht jaar getrouwd. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben en hoe ver ze kunnen gaan. Die act kwam uit de huiskamer en niet uit de nachtclub. De vrouw vindt het prettig. Het was een staaltje van mooie erotiek. En daar ben ik niet op tegen. Maar inderdaad, er zijn boeren die het met hun koe doen. De vraag is alleen of je dat ook op tv moet brengen." HILVERSUM (ANP) - De VPRO wil tijdens het nieuwe winti seizoen de middaguitzendingen handhaven. De daarvoor bruikte zendtijd wil de omroep vervolgens compenseren tijdens de zomermaanden later met de uitzendingen te nen. Het gaat hier om de situatie per 1 oktober waarin de VPRO samen met Veronica, TROS en AVRO het tweede net bedient. De VPRO heeft de zondag toe gewezen gekregen. De omroep wil nu in de periode van okto ber tot en met mei van 16.00 tot 23.30 uur uitzenden en in de periode juni tot en met augus tus van 19.00 tot 23.30 uur. Volgens de VPRO blijkt uit ervaring dat er voor middag televisie in de zomermaanden weinig belangstelling bestaat. Door op deze manier met zendtijd te schuiven kan het gat dat is getrokken door de komst van het derde net het beste worden gevuld, zo meent de VPRO. De omroep voegt daar aan toe dat zij zich niet heeft aan gesloten bij het verzoek van de andere omroepen aan minister ipe inmiddels ruim vijftig jaar oude film 'We live again', die de KRO vanmid dag uitzendt, ontleent zijn [scenario aan Tolstoi's tragi sche verhaal 'Opstanding*. In het tsaristische Rusland keert prins Dimitri uit het eger terug en ontdekt dat Ijn jeugdvriendinnetje in en knappe vrouw is veran- _>rd. Dimitri verleidt haar |ën vertrekt weer naar Mos kou. Na verloop van tijd brengt Katusha een baby ter cereld, die sterft, waarna (k zij naar Moskou ver- ekt en de prostitutie in laat 20.28 North South ROTTERDAM (ANP) - Het Filmfestival Rotterdam, dat zondagavond werd afgesloten, heeft 20 procent meer bezoe kers getrokken dan vorig jaar. De organisatoren zijn dan ook zeer tevreden en vinden dat terecht is besloten de capaci teit dit jaar uit te breiden. De afgelopen week werden 125.000 bezoeken aan de deel nemende bioscoopzalen ge bracht (14 procent meer dan vorig jaar) door in totaal 20.000 bezoekers. De kaartverkoop bracht 235.000 gulden op. Tijdens het internationale festival werden 130 films ver toond. Vijftig regisseurs kwa men naar Rotterdam om tij dens talkshows uitleg te geven over de films en te discussië ren met het publiek. Volgens de organisatoren is ook de Cinemart, die dit jaar voor de vierde keer is gehou den, een succes geweest. Deze 'markt' waarop filmmakers en andere belanghebbenden uit de filmwereld elkaar ontmoe ten en zaken proberen te doen, groeit met het jaar. Brinkman om tegen een uurbedrag de benodigde zendtijd voor de middai sie te verkrijgen. „Da: valt geen ordentelijk gramma-aanbod te brengi aldus de VPRO. De andere partners van VPRO op Nederland 2 wiljL nog geen uitspraak doen o\ Vanavond brengt de AVRO het voorstel. De AVRO h« Je eerste aflevering van het nog steeds dat minister Brit amvangrijke epos van John man alsnog zijn standpunt: M1®8' North South Dit verhaal over twee families iegint twintig jaar voor de Veronica', Amerikaanse burgeroorlog. De aristocratische Mains cijn plantage-bezitters in Euid-Carolina en de Ha- sards rijke industriëlen in wijzigen. De TROS 'bes deert' de plannen van VPRO en bij niemand voor comment! bereikbaar. iet Noordelijke Pennsylva nia. Hun geschiedenissen raken verweven, wanneer Ie jonge zoons Orry Main en Jeorge Hazard vriendschap duiten, als zij beiden een nilitaire opleiding in West met première 'oint gaan volgen. AMSTERDAM (ANP) - Bi Nederlandse Opera gaan nenkort in Het Muziekthei in Amsterdam twee pi ties in premières. Op bruari brengt het gi 'Der Rosenkavalier* van chard Strauss op de plas] )e IKON begint vanavond en op 14 maart 'II Barbiert iet een serie van drie por- Siviglia' van Giacchino Ra retten van jongeren, die ni. poms noodgedwongen - een eheel eigen weg zijn ge- De voorstellingen zijn ge aan. Het eerste, getiteld gisseerd door respectieve! ilex", gaat over een jonge- i John Cox en Dario Fo. Der senkavalier wordt tan, die al twee jaar dak los door het leven gaat. door het Rotterdams Philh Uex vertelt waarom hij een monisch Orkest onder leid wervend bestaan leidt en van Hartmut Hanchen en Barbier door het Nederlai Philharmonisch Orkest Richard Buckley als muzit leider. Het opera-gezelschap hi voor de enscenering van Barbier van Sevilla Dario weten te engageren. De con natie van deze theaterreusi deze opera van Rossini bel) een internationaal opzienl rende muziektheatergebeu nis te worden, aldus De derlandse Opera. Overigens zijn alle uitv ringen in Het Muziekthei uitverkocht. Met II Barbien Siviglia maakt het gezelsc! een tournee door het ii Opera-liefhebbers kus nog terecht in Utrecht, hoven, Heerlen, Gronisj Scheveningen, Tilburg, Va Nijmegen en Breda. Alex b oe hij zijn toekomst ziet twee- deurs- kast ongeluk wind richting godin van de aarde onenig heid boom ont kenning James Reed als George Hazard en Patrick Swayze als Orry Main. Door Jan Kocsen HILVERSUM -„North and South is een moderne variant op 'Gejaagd door de Wind'", zei vorige week David Carra- dine, een van de hoofdrolspe lers in dit twaalfdelige AVRO-epos rond de Ameri kaanse Burgeroorlog (1860- 1865). En David heeft groot ge lijk. Hetgeen betekent dat 'North and South' een boeiend kostuumstuk is vol veldslagen, sjieke lady's met parasols die schrijlings te paard zitten, be snorde duellerende cavaliers, plantages, liefde, slaven, een knallende zweep en wolken die jagen voor de maan. Dat betekent natuurlijk ook beantwoorde liefdes, ver smade liefdes, smachtende liefdes. Kranige luitenantjes, beulen en hartverscheurende afscheidscènes. Vuistgevech ten, gehijg op de sprei, paar den die tijdens een charge neerdonderen en heel veel blanke sabels. 'North and South' zit perfect in elkaar. Het is eerste klas vakwerk. Natuurlijk is het een aaneenrijging van clichés met de historie als bindmiddel. Natuurlijk valt er het een en ander aan te merken op diepte, uitwerking van de karakters en historisch realisme. Maar wat doet dat er toe! 'North and South' is bedoeld als amuse ment en niet ter verbreding van de menselijke horizon. 'Gejaagd door de Wind' was ook een kostuumstuk, maar honderden miljoenen hebben er plezier aan beleefd en voor lopig zal deze eerste echte soap-opera (nogmaals een ci taat van David Carradine) nog talloze tranen doen pinkelen en boezems doen zwoegen. We stappen terug in de tijd, zo'n jaar of tien voor de oorlog, die zogenaamd als inzet de be vrijding van de slaven had, maar in werkelijkheid een economisch conflict tussen het Noorden en het Zuiden van Amerika is geweest. Op een zuidelijke plantage huppelen twee meisjes verzorgd door het gedesinfecteerde woud. Maar ziet, ogenblikkelijk wordt de geschoolde kijker duidelijk dat de een een engel is en de ander een kreng. Dat belooft later wat voor de heren. Daar komen ze al aan. Orry Main (Patrick Swayze): jong, knap, vurig, goed in het pak, neemt af scheid van de plantage om ka- det te worden op de elite broedplaats ivoor hoge officie ren: West Point. De slaven staan aangetreden in het zon licht. Ma grijpt verkrampt het kanten doekje. Pa slikt iets weg en mompelt dat hij trots op zijn zoon is. En daar rennen de twee meisjes ?1 aan, vech tend op Orry's gunst. Volgende scène. Een dame in nood. Liefde op het eerste gezicht, maar Orry blijft gent leman. Dat kun je niet zeggen van Justin LaMotte (Carradi ne), een lepe hond die een sla vin een backhand geeft en wulps naar de geredde lady kijkt. Men ziet het: de conflict stof wordt professioneel aan gedragen. Orry in de grote stad. Gajes. Knokken. Een gentleman uit het noorden snelt nabij, George Hazard genaamd (Ja mes Read). En beide heren werken een boef over de hage- beuk. Ze kloppen het stof af, kijken elkaar met puntgave gebitten aan, worden vriend, en marcheren zij aan zij het exercitie-terrein van West Point op, waar een ploert van een instructeur met contact stoornissen wel even soldaten van hen maken zal. Zo gaat het door. Geen se conde verveling. Een formule die nergens stokt. Actie volgt liefde op, soldatenscènes wor den afgewisseld met zonson dergangen op de plantages, blank botst op bruin. De bur geroorlog breekt uit: twee fa milies worden door de politiek uit elkaar gerukt. Ware liefde krijgt het zwaar te verduren. En ondertussen komen slaven in opstand, duikt blank op bruin en omgekeerd maar dat mag natuurlijk helemaal niet, liefdesbrieven worden ver donkeremaand, de ploert trouwt de lady en de jaren gaan voorbij. Onheil en geluk, ieder wordt ouder maar niet wijzer. En de nieuwe tijd breekt aan. 'North and South' is geba seerd op een lijvige historische bestseller van de Amerikaan John Jakes. Van zijn boeken zijn 40 miljoen exemplaren verkocht, dus daar willen tv- makers gaarne een serie van maken. Het zijn grondige wer ken met veel historie en ro mantiek. In de serie is vooral de romantiek overgebleven, al dartelen er bekende politici rond als Abraham Lincoln, Jefferson Davis, General Ro bert E.Lee en General Grant. We mogen dus geen 'Oorlog en vrede' op zijn Amerikaans verwachten, maar onderhou dend is de serie buiten kijf, te meer omdat er een hele reeks Patrick Swayze als kranig luitenantje met grote liefde1 deline (Leslie-Anne Down). sterren een gastrol vervullen. Zo doen mee Johnny Cash (als moordzieke yank), Gene Kelly (als senator en vader van een onwettige zoon die psychopatische officier is), Ro bert Mitchum (als chirurg), Jean Simmons (als begrij pende moeder van Orrie)Da vid Ogden Siers (als verliefde Congresman), Hal Holbrook (als Abraham Lincoln), James Stewart (als advocaat), de Havilland (als verplee? en Elizabeth Taylor (als deelhoudster). De makers' ben topseries op hun naa® 'Roots', 'De Doornvogels 'The Winds of War.' Vee namen zijn op historische den gemaakt. Bekende h<# en dieptepunten uit de geroorlog zijn in het verweven. i8Ï \£m/ lrtibone.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14