ito
ïinder
ning.
DESTEM
LANGE MENSEN VRAGEN MEER
BEGRIP AUTO-FABRIKANT
VERKOPER TEGEN AUTOVERKOOP OP RAI
^AUTO-RAir
w
Door de bank genomen wordt het er allemaal niet
beter op voor lange mensen die auto willen rijden.
Kleiner en lager lijkt het devies voor veel
autofabrikanten. Duitse en Skandinavische
wagens voldoen nog het best voor de lange lijzen.
llillllililill!
foto
bestem/
j0han
vangurp
Je zou verwachten dat de tweejaarlijkse Auto-RAI
in Amsterdam het Mekka is voor mensen die in de
autobranche werkzaam zijn. Toch staan bij
voorbeeld autoverkopers nu niet direct te juichen
over de beurs, zo valt op te maken uit de woorden
van verkoopleider Hans Pauw van de Bredase
Nissan-dealer Van de Bom.
S3 VRIJDAG 6 FEBRUAR11987
m
lenen bij de
i is een voordelige
iets aan te
waarvoor u zelf
niet hebt. De rente
ïkenen ligt
stuk lager dan wat
;staat. Het ver-
00- kan zelfs wel
alleen maar voor
:t begrip
u u a
hebt.
rs
Wijdbeens
achter
het stuur
rs.
e, het ziet er somber uit voo
we een greintje medelijdei
i.
roestvrije Audi 80
TW en katalysator. Exclusie
/ijzigingen voorbehouden,
dres van uw dichtstbijzijnd
[>-867651.
Door Jack Arentsen
Een boom van een kerel. Die
kwalificatie is volledig op
zijn plaats voor Rob
Bruintjes, met een lichaamslengte
van twee meter en precies 21
centimeter de langste man van
Nederland. Bruintjes was een van de
leden van de Klub Lange Mensen,
die (gewapend met een centimeter)
al voor de opening van de RAI
tussen het glanzende 'blik' was te
vinden.
„Twee jaar geleden hebben we ook
geprobeerd om voor de opening van
de tentoonstelling binnen te komen,
maar toen werden we tijdens de
persdagen geweigerd. Dit jaar
konden we door bemiddeling van
enkele importeurs kaarten krijgen
voor de zogenoemde VIP-dag
voorafgaande aan de publieksdagen
in Amsterdam. Op ons dooie gemak
hebben we nu eens lekker veel
nieuwe auto's kunnen uitproberen".
Echt veel nieuws was er voor de
KLM'ers niet te ontdekken. „Het is
nog altijd zo dat auto's die in Noord
en Midden-Duitsland en in
Skandinavië gebouwd worden aan
lange mensen de meeste ruimte
bieden. Voor enkele honderden
guldens kunnen deze wagens vaak
aangepast worden aan onze
lichaamslengte".
Al zo'n dertig jaar probeert de Klub
Lange Mensen (KLM) begrip bij de
industrie te kweken voor de
problemen die deze groep
tegenkomt als naar een auto wordt
uitgekeken. De KLM moet, met zo'n
2500 leden (na de Westduitse
organisatie met 3000 leden) de een
na grootste van Europa, beslist niet
gezien worden als een actie-groep.
Het streven is om door gesprekken
met ontwerpers, ontwikkelaars en
fabrikanten begrip op te roepen voor
de mensen die met een
uitzonderlijke lichaamslengte door
het leven moeten gaan.
KWAAD
„Lang zijn is op zich natuurlijk al een
maatschappelijk probleem", zegt
Rob Bruintjes die in het KLM-bestuur
de Public Relations en Marketing
onderzijn hoede heeft, „maar je
loopt natuurlijk ook met een stukje
frustatie rond. Af en toe ben je ook
weieens kwaad op deze
maatschappij. Als Opel een erg
opvallende advertentie-campagne
voert rond de nieuwe Opel Kadett en
er staat met vette letters geschreven:
„Eerst de mens, dan de auto", dan
concluderen wij dat lange mensen
dus voor Opel niet menselijk zijn".
Nderland telt op dit moment zo'n
400.000 mannen en 150.000
vrouwen die aan de normen voldoen
om lid te kunnen worden van de
KLM: de lengte van de man moet dan
minimaal 1.90 meter zijn en voor de
vrouw geldt een minimum 'maat' van
1.80 meter. Voor deze groep loopt
Rob Bruintjes het vuur uit zijn
reusachtige sloffen. „In het verleden
liepen we steeds tegen een muur van
onbegrip of onwil, maar doordat in
Europa nu 27 KLM-organisaties zijn
opgericht moeten we met al die
mankracht in staat zijn om die muur
toch omver te krijgen", zegt
Bruintjes vanuit zijn functie van
Europese voorzitter van de
overkoepelende organisatie.
RAMP
In de RAI zijn de KLM'ers tijdens hun
rondgang opnieuw tot de conclusie
gekomen dat de komst van de
windtunnel bij het ontwikkelen van
personenwagens een regelrechte
ramp voor lange mensen is. De
daken zijn nog lager dan vroeger,
terwijl in het interieur vooral de
schouderruimte steeds verder
afneemt. Daarnaast wordt de ruimte
die voor de voeten van de passagiers
bestemd is bij heel veel wagens iets
'dieper uitgebouwd' en dat heeft
voor autorijders met een forse
lichaamslengte weer het nadeel dat
de slee, waarop de stoel staat, niet
ver genoeg verplaatst kan worden.
„In het midden van de wagen is bij
veel auto's een soort drempel te
vinden die plaats biedt aan een
dwarsbalk als versteviging van het
chassis. Over deze verhoging is
geen stoelgeleider meer te
plaatsen".
De voorruiten worden ook steeds
schuiner en dus lager. „Het zicht is
daardoor voor ons nog slechter
geworden. Vaak moet je vanuit je ver
naar achteren geschoven stoel, met
een verdraaide nek, pogen de hoog
geplaatste verkeerslichten te zien.
Daarom wachten enkelen tot er
getoeterd wordt", schreef Rob
Bruintjes in de Auto-special, die de
KLM twee jaar geleden ter
gelegenheid van de RAI uitbracht.
VEREN
Enkele opvallende op- en
aanmerkingen uit het testoverzicht
'Languit':
sommige KLM'ers hebben de
veren uit de stoel gehaald om een
'zitzak-systeem' te krijgen, waardoor
het hoofd net onder het dak past;
een zogenoemd 'Sunroof-dak'
(een wat verhoogd lichtdoorlatend
schuif- of klapdak) wordt ook vaak
gebruikt om extra hoofdruimte te
creëren;
een duidelijk voorbeeld van een
slecht nieuw model is de nieuwe
Renault 5; in vergelijking met de
oude 5 is zowel de beenruimte als de
zithoogte minder geworden;
XL betekent bij de Peugeot 205XL
beslist niet Extra Large, hoewel de
binnenruimte voor zo'n kleine auto
behoorlijk genoemd mag worden;
over de kleinste Ford, de Fiesta,
enthousiaste woorden: met een paar
kleine aanpassingen is deze auto
ruim genoeg te maken voor extreem
lange mensen;
Een heel andere waardering voor
de veel duurdere en grotere Ford
Sierra: bij deze wagen blijkt weer
eens dat hoe meer luxe aan de auto
wordt toegevoegd, hoe meer ruimte
in het interieur verloren gaat.
ACHTERHAALD
De auto-industrie bouwt nog altijd
auto's die gebaseerd zijn op normen
uit 1955 en dat betekent dat de tabel
voor de lichaamslengte eindigt bij
1.93 meter. „Die tabel is door de
ontwikkeling van de laatste jaren
volledig achterhaald. En dat
proberen wij op allerlei manieren de
fabrikanten duidelijk te maken".
De auto wordt een steeds
rampzaliger produkt voor de
KLM'ers. „In een oude Audi uit de
jaren zeventig kon ik behoorlijk
zitten en had ik een goed zicht naar
alle kanten. Bij de nieuwe Audi 100 is
het treurig gesteld met de
beschikbare schouder- en
hoofdruimte en de verstelbaarheid
van de stoelen. Bij die wagen zijn de
standaard gemonteerde
hoofdsteunen voor ons niets meer
dan schoudersteunen geworden".
„Citroën blijft met ontwikkelingen als
Rob Bruintjes en veel leden van de
Klub Lange Mensen hebben
problemen met auto's.
FOTO HELMUTH VONK
bij de BX en de CX, waar het
dashboard door de vete satellieten
tot ver in het interieur doordringt
(met de knie kunnen we de claxon
bedienen) ook heel ver van onze
idealen verwijderd. Ook de Citroën
2CV, de Fiat Panda, de Honda Civic,
maar eveneens de Mercedes 190 en
de BMW 3-serie zijn voor ons
rampzalige auto's. Bij een aantal van
deze auto's kan alleen de deur nog
net dicht ais we erin zitten. Aan
autorijden hoef je dan niet te
denken. Een extra mogelijkheid van
het verstellen van de stoel (b.v.
slechts acht cm) is voor ons van
doorslaggevende betekenis als het
gaat om wel of niet autorijden".
WIJDBEENS
De Japanse auto-industrie mag dan
het etiket hebben van kleine wagens
met niet al te forse stoelen, de
KLM'ers zijn de laatste tijd
uitstekend te spreken over de
mogelijkheden die bij voorbeeld
Mazda biedt bij de 323-, de 626- en
de 929-serie. „Allemaal wagens die
door kleine extra voorzieningen
(kosten rond 150 gulden) ook
extreem lange mensen voldoende
bewegingsvrijheid geven".
Over het laten 'aanmeten' van een
speciale stoel (prijs variërend tussen
1500 en 3000 gulden) maken de
KLM'ers zich al lang niet meer druk.
Dat zijn immers extra kosten die aan
iedere auto verbonden zijn. Ook het
verbuigen van de versnellingspook,
waardoor het rechterbeen verder
naar buiten kan worden geplaatst, is
voor velen de gewoonste zaak van
de wereld. „Het verbuigen van de
pook is veelal noodzakelijk omdat
anders alleen schakelen mogelijk is
wanneer het rechterbeen naar
binnen is geplaatst. En dat kan niet
want dan komen we in de knoop met
het stuur. In de regel zitten wij dan
ook wijdbeens achter het stuur".
BESTEL WADEN
Rob Bruintjes heeft aan den lijve
ondervonden dat er voor zijn
extreme lengte geen echt
gemakkelijk zittende personenauto's
zijn te vinden. Daarom heeft hij zijn
toevlucht gezocht tot een
bestelwagen, waar hij -nog altijd
enigszins gebogen- nog net onder
de bovenste rand van de voorruit
kan kijken.
We staan niet te juichen'
Voorsprong door techniek
Autoverkoper
kans Pauw.
Door Ton Boender
Eigenlijk zou er geen enkele
auto mogen worden
verkocht op de RAI. Dat is
de uitgesproken mening van
autoverkoper Hans Pauw in Breda.
„Er gebeuren irreële dingen bij de
verkoop van auto's op de RAI.
Daarom zou het gewoon moeten zijn
wat het in feite is: een tentoonstelling
van nieuwe auto's, niets meer en
niets minder".
Die 'irreële dingen', die de verkoper
steken, zijn zaken als fikse kortingen
op de nieuwprijs van wagens en
vaak te hoge inruilprijzen, aldus
Pauw. „Op het moment dat bij
voorbeeld Opel zes procent korting
gaat geven op de RAI, zullen de
andere merken niet achterblijven en
zeven procent korting gaan geven.
Ook worden er vaak veel te hoge
inruilprijzen geboden".
Zo komt het nogal eens voor dat de
verkoper een kater overhoudt aan
een op de RAI gemaakte deal. „Want
je geeft het uit handen. Nissan
verkocht bij voorbeeld eens een
nieuwe auto op de RAI aan iemand
uit Breda en sprak een inruilprijs van
10.000 gulden af. Die inruilauto zou
in smetteloze staat verkeren.
Vervolgens leveren wij de nieuwe
wagen, maar blijkt de inruilwagen
toch niet zo smetteloos te zijn. De
bumper stond een eind omhoog.
Daar kun je dan achteraf niet meer
moeilijk over gaan doen, want de
inruilprijs is eenmaal afgesproken".
Pauw denkt dat het merendeel van
het publiek dat de Auto-RAI bezoekt
niet echt op het kopen van een
nieuwe auto uit is. „Als je toch
serieus overweegt een nieuwe
wagen aan te schaffen, ga je in je
omgeving op je gemak rondkijken.
Op die beurs staan duizenden
modellen, dan zie je door de bomen
het bos niet meer Dan kun je
helemaal geen keus meer maken. Ja,
je hebt wel mensen die het prachtig
vinden om op de RAI bij een stand
interessant te doen. Zo van,
iedereen kan zien dat ik hier een
auto sta te kopen. Vaak zijn het dan
achteraf pseudo-kopers. Die hebben
prospectussen gehad, hun naam en
adres zijn genoteerd. Als we dan na
de beurs eens informeren of ze nog
geïnteresseerd zijn in die Nissan
Patrol Turbo Diesel, die de
paardentrailer moet gaan trekken,
blijkt dat ze er toch nog eens diep
over na moeten denken".
KUL
„Ach er is veel kul omheen, op zo'n
beurs. Artiesten die bij stands
optreden en zo. Alleen de
Oosteuropese merken doen het in de
regel allemaal wat soberder.
Misschien dat dat dit jaar ook
verandert hoor, dat weet ik niet. De
importeurs vinden toch dat ze
wagens moeten verkopen op zo'n
beurs als de klant 'heet' is. Nu ja, dat
moet dan maar. Je kunt je als
automerk niet permitteren om niet op
de RAI te staan. Maar aan de andere
kant zijn er serieuze kopers op de
RAI die niet aan bod komen. Ik kreeg
hier in Breda 's avonds eens wat
mannen op bezoek met een grote
Amerikaan, een Oldsmobile. Die
kwamen chagrijnig van de Auto-RAI
af. Wilden daar een auto kopen,
maar werden niet of nauwelijks te
woord gestaan. Misschien omdat ze
er wat asociaal uit zagen. Die gasten
hebben hier tot na elven anderhalve
bak bier leeg zitten drinken. Toen ze
weg gingen hadden ze wel een
nieuwe Bluebird gekocht".
SELECTIEF
„Ach, natuurlijk is het wel mooi, zo'n
RAI. Het heeft altijd enig effect.
Mensen zien daar een bepaald
model en komen er later hier op
terug. Dat wel. En ook is het
interessant om te zien wat de
concurrentie allemaal doet. Daar
moet je als verkoper van op de
hoogte zijn. En het is altijd leuk om je
te vergapen aan een dure auto die je
toch nooit kunt betalen. Ik denk dat
de helft van de mensen die naar de
Auto-RAI gaan dat doen omdat ze er
iets krijgen. Neem nou een
gezinnetje met twee kinderen. Dat is
vier keer een entreeprijs van meer
dan een tientje, de reis erheen, een
hapje, een drankje. Voor die mensen
is het gewoon een dagje uit. Wat dat
betreft krijg je op een Bedrijfsauto-
RAI toch een heel ander, selectief
publiek. Dat er wel op uit is nieuwe
auto's aan te schaffen".
DEUKEN
Het demonteren van onderdelen van
de geëxposeerde automobielen door
het grijpgrage publiek is een
gegeven waar de autobranche al
jaren mee moet leren leven. „Ik denk
dat dat de laatste jaren wel erger is
geworden. Alles wat maar los kan,
zoals choke-knoppen en asbakken,
wordt van tevoren al uit de auto's
gehaald. Gereedschap laatje
sowieso niet in de kofferbak liggen.
Toch wordt er nog steeds veel
gesloopt. Knoppen van
versnellingspoken, die normaal
gesproken door geen zeven man los
te krijgen zijn, verdwijnen toch. Als
er bij een stand iets aparts te doen is,
een optreden of zo, schroomt men
niet om op de kofferdeksel van een
auto van tachtig mille te gaan staan.
Die moet dan in de schaarse uren
dat de RAI voor het publiek gesloten
is wel worden vervangen. Want een
auto met deuken kun je niet laten
staan".
Vorst - Met hulp van een
vorstverklikker kan de
automobolist vroegtijdig
ontdekken dat het wegdek glad
kan worden. Een
kristalthermometer voorzien van
een zelfklevende rug plakt men
tegen de buitenspiegel. De
vorstverklikker (prijs 6,95) geeft
binnen tien seconden de
buitentemperatuur tussen plus 2
en min 10 graden celcius aan.
Audi - Bij Audi heeft men ernst
gemaakt van de ontwikkeling van
de Audi 300, de nieuwe
prestigewagen uit Ingelstadt die
wordt aangedreven door een V8-
motor. Het ligt in de lijn van de
verwachtingen dat de nieuwe
Audi 300 tijdens de
autotentoonstelling in Frankfurt
(oktober dit jaar) wordt
geïntroduceerd.
Bromscooter - Yamaha komt
met een nieuwe bromscooter, de
Mint. De brommer is uitgerust
met een elektrisch startsysteem,
trommelremmen en
knipperlichten. Als krachtbron
dient een tweetakt automaat met
gescheiden smeersysteem. De
prijs van de Mint, die in het
voorjaar verschijnt, ligt net onder
de 2300.
R5 Renault heeft een speciale
serie van de R5 geïntroduceerd:
de Flash. De wagen
onderscheidt zich van de andere
R5's door een speciale striping,
andere wieldoppen, van
binnenuit verstelbare linker
buitenspiegel, radio-
cassettespeler en andere
bekleding. De Flash wordt in
twee uitvoeringen geleverd: de
5TI voor 18.750 en de TD Flash
voor 22.950.
Turbodiesel-Alfa Romeo heeft
de 75-serie in ons land uitgebreid
met een turbodiesel. Gelijktijdig
is de turbodiesel uit de Alfa 90-
serie verdwenen. Naast de
bekende benzineversies in de
18 en de 2 liter klasse (met of
zonder turbo), kan nu ook voor
een 1995cc 4-cilinderlijnmotor
worden gekozen die genoegen
neemt met dieselbrandstof. Deze
motor is goed voor een
topsnelheid van 175 km/u. De
prijs van de nieuwe Alfa Romeo 2
liter turbo diesel is 45.040.
_s_
Wisser - Met een kunststofblokje
ter grootte van een luciferdoosje
is het mogelijk om 'stompe'
ruitewissers te slijpen. In het
blokje is een uitsparing te vinden
waarin alle profielen ruitewissers
passen. Door het rubber profiel
door de opening te halen wordt
het rubber oppervlak weer
'scherp' en werkt de wisser weer
voor honderd procent. De
Wisher-Boy (importeur Bejoco te
Schaesberg) kost nog geen tien
gulden.
Kinderzitje - Bijna 300
botsproeven zijn voorafgegaan
aan de introductie van het Volvo
kinderzitje dat als wereldprimeur
op de RAI wordt getoond. Het
nieuwe kinderzitje kan gebruikt
worden voor kinderen tot vier
jaar. Het past op elke
passagiersstoel en kan in beide
richtingen op de stoel worden
bevestigd.