ito ïinder ning. DESTEM LANGE MENSEN VRAGEN MEER BEGRIP AUTO-FABRIKANT VERKOPER TEGEN AUTOVERKOOP OP RAI ^AUTO-RAir w Door de bank genomen wordt het er allemaal niet beter op voor lange mensen die auto willen rijden. Kleiner en lager lijkt het devies voor veel autofabrikanten. Duitse en Skandinavische wagens voldoen nog het best voor de lange lijzen. llillllililill! foto bestem/ j0han vangurp Je zou verwachten dat de tweejaarlijkse Auto-RAI in Amsterdam het Mekka is voor mensen die in de autobranche werkzaam zijn. Toch staan bij voorbeeld autoverkopers nu niet direct te juichen over de beurs, zo valt op te maken uit de woorden van verkoopleider Hans Pauw van de Bredase Nissan-dealer Van de Bom. S3 VRIJDAG 6 FEBRUAR11987 m lenen bij de i is een voordelige iets aan te waarvoor u zelf niet hebt. De rente ïkenen ligt stuk lager dan wat ;staat. Het ver- 00- kan zelfs wel alleen maar voor :t begrip u u a hebt. rs Wijdbeens achter het stuur rs. e, het ziet er somber uit voo we een greintje medelijdei i. roestvrije Audi 80 TW en katalysator. Exclusie /ijzigingen voorbehouden, dres van uw dichtstbijzijnd [>-867651. Door Jack Arentsen Een boom van een kerel. Die kwalificatie is volledig op zijn plaats voor Rob Bruintjes, met een lichaamslengte van twee meter en precies 21 centimeter de langste man van Nederland. Bruintjes was een van de leden van de Klub Lange Mensen, die (gewapend met een centimeter) al voor de opening van de RAI tussen het glanzende 'blik' was te vinden. „Twee jaar geleden hebben we ook geprobeerd om voor de opening van de tentoonstelling binnen te komen, maar toen werden we tijdens de persdagen geweigerd. Dit jaar konden we door bemiddeling van enkele importeurs kaarten krijgen voor de zogenoemde VIP-dag voorafgaande aan de publieksdagen in Amsterdam. Op ons dooie gemak hebben we nu eens lekker veel nieuwe auto's kunnen uitproberen". Echt veel nieuws was er voor de KLM'ers niet te ontdekken. „Het is nog altijd zo dat auto's die in Noord en Midden-Duitsland en in Skandinavië gebouwd worden aan lange mensen de meeste ruimte bieden. Voor enkele honderden guldens kunnen deze wagens vaak aangepast worden aan onze lichaamslengte". Al zo'n dertig jaar probeert de Klub Lange Mensen (KLM) begrip bij de industrie te kweken voor de problemen die deze groep tegenkomt als naar een auto wordt uitgekeken. De KLM moet, met zo'n 2500 leden (na de Westduitse organisatie met 3000 leden) de een na grootste van Europa, beslist niet gezien worden als een actie-groep. Het streven is om door gesprekken met ontwerpers, ontwikkelaars en fabrikanten begrip op te roepen voor de mensen die met een uitzonderlijke lichaamslengte door het leven moeten gaan. KWAAD „Lang zijn is op zich natuurlijk al een maatschappelijk probleem", zegt Rob Bruintjes die in het KLM-bestuur de Public Relations en Marketing onderzijn hoede heeft, „maar je loopt natuurlijk ook met een stukje frustatie rond. Af en toe ben je ook weieens kwaad op deze maatschappij. Als Opel een erg opvallende advertentie-campagne voert rond de nieuwe Opel Kadett en er staat met vette letters geschreven: „Eerst de mens, dan de auto", dan concluderen wij dat lange mensen dus voor Opel niet menselijk zijn". Nderland telt op dit moment zo'n 400.000 mannen en 150.000 vrouwen die aan de normen voldoen om lid te kunnen worden van de KLM: de lengte van de man moet dan minimaal 1.90 meter zijn en voor de vrouw geldt een minimum 'maat' van 1.80 meter. Voor deze groep loopt Rob Bruintjes het vuur uit zijn reusachtige sloffen. „In het verleden liepen we steeds tegen een muur van onbegrip of onwil, maar doordat in Europa nu 27 KLM-organisaties zijn opgericht moeten we met al die mankracht in staat zijn om die muur toch omver te krijgen", zegt Bruintjes vanuit zijn functie van Europese voorzitter van de overkoepelende organisatie. RAMP In de RAI zijn de KLM'ers tijdens hun rondgang opnieuw tot de conclusie gekomen dat de komst van de windtunnel bij het ontwikkelen van personenwagens een regelrechte ramp voor lange mensen is. De daken zijn nog lager dan vroeger, terwijl in het interieur vooral de schouderruimte steeds verder afneemt. Daarnaast wordt de ruimte die voor de voeten van de passagiers bestemd is bij heel veel wagens iets 'dieper uitgebouwd' en dat heeft voor autorijders met een forse lichaamslengte weer het nadeel dat de slee, waarop de stoel staat, niet ver genoeg verplaatst kan worden. „In het midden van de wagen is bij veel auto's een soort drempel te vinden die plaats biedt aan een dwarsbalk als versteviging van het chassis. Over deze verhoging is geen stoelgeleider meer te plaatsen". De voorruiten worden ook steeds schuiner en dus lager. „Het zicht is daardoor voor ons nog slechter geworden. Vaak moet je vanuit je ver naar achteren geschoven stoel, met een verdraaide nek, pogen de hoog geplaatste verkeerslichten te zien. Daarom wachten enkelen tot er getoeterd wordt", schreef Rob Bruintjes in de Auto-special, die de KLM twee jaar geleden ter gelegenheid van de RAI uitbracht. VEREN Enkele opvallende op- en aanmerkingen uit het testoverzicht 'Languit': sommige KLM'ers hebben de veren uit de stoel gehaald om een 'zitzak-systeem' te krijgen, waardoor het hoofd net onder het dak past; een zogenoemd 'Sunroof-dak' (een wat verhoogd lichtdoorlatend schuif- of klapdak) wordt ook vaak gebruikt om extra hoofdruimte te creëren; een duidelijk voorbeeld van een slecht nieuw model is de nieuwe Renault 5; in vergelijking met de oude 5 is zowel de beenruimte als de zithoogte minder geworden; XL betekent bij de Peugeot 205XL beslist niet Extra Large, hoewel de binnenruimte voor zo'n kleine auto behoorlijk genoemd mag worden; over de kleinste Ford, de Fiesta, enthousiaste woorden: met een paar kleine aanpassingen is deze auto ruim genoeg te maken voor extreem lange mensen; Een heel andere waardering voor de veel duurdere en grotere Ford Sierra: bij deze wagen blijkt weer eens dat hoe meer luxe aan de auto wordt toegevoegd, hoe meer ruimte in het interieur verloren gaat. ACHTERHAALD De auto-industrie bouwt nog altijd auto's die gebaseerd zijn op normen uit 1955 en dat betekent dat de tabel voor de lichaamslengte eindigt bij 1.93 meter. „Die tabel is door de ontwikkeling van de laatste jaren volledig achterhaald. En dat proberen wij op allerlei manieren de fabrikanten duidelijk te maken". De auto wordt een steeds rampzaliger produkt voor de KLM'ers. „In een oude Audi uit de jaren zeventig kon ik behoorlijk zitten en had ik een goed zicht naar alle kanten. Bij de nieuwe Audi 100 is het treurig gesteld met de beschikbare schouder- en hoofdruimte en de verstelbaarheid van de stoelen. Bij die wagen zijn de standaard gemonteerde hoofdsteunen voor ons niets meer dan schoudersteunen geworden". „Citroën blijft met ontwikkelingen als Rob Bruintjes en veel leden van de Klub Lange Mensen hebben problemen met auto's. FOTO HELMUTH VONK bij de BX en de CX, waar het dashboard door de vete satellieten tot ver in het interieur doordringt (met de knie kunnen we de claxon bedienen) ook heel ver van onze idealen verwijderd. Ook de Citroën 2CV, de Fiat Panda, de Honda Civic, maar eveneens de Mercedes 190 en de BMW 3-serie zijn voor ons rampzalige auto's. Bij een aantal van deze auto's kan alleen de deur nog net dicht ais we erin zitten. Aan autorijden hoef je dan niet te denken. Een extra mogelijkheid van het verstellen van de stoel (b.v. slechts acht cm) is voor ons van doorslaggevende betekenis als het gaat om wel of niet autorijden". WIJDBEENS De Japanse auto-industrie mag dan het etiket hebben van kleine wagens met niet al te forse stoelen, de KLM'ers zijn de laatste tijd uitstekend te spreken over de mogelijkheden die bij voorbeeld Mazda biedt bij de 323-, de 626- en de 929-serie. „Allemaal wagens die door kleine extra voorzieningen (kosten rond 150 gulden) ook extreem lange mensen voldoende bewegingsvrijheid geven". Over het laten 'aanmeten' van een speciale stoel (prijs variërend tussen 1500 en 3000 gulden) maken de KLM'ers zich al lang niet meer druk. Dat zijn immers extra kosten die aan iedere auto verbonden zijn. Ook het verbuigen van de versnellingspook, waardoor het rechterbeen verder naar buiten kan worden geplaatst, is voor velen de gewoonste zaak van de wereld. „Het verbuigen van de pook is veelal noodzakelijk omdat anders alleen schakelen mogelijk is wanneer het rechterbeen naar binnen is geplaatst. En dat kan niet want dan komen we in de knoop met het stuur. In de regel zitten wij dan ook wijdbeens achter het stuur". BESTEL WADEN Rob Bruintjes heeft aan den lijve ondervonden dat er voor zijn extreme lengte geen echt gemakkelijk zittende personenauto's zijn te vinden. Daarom heeft hij zijn toevlucht gezocht tot een bestelwagen, waar hij -nog altijd enigszins gebogen- nog net onder de bovenste rand van de voorruit kan kijken. We staan niet te juichen' Voorsprong door techniek Autoverkoper kans Pauw. Door Ton Boender Eigenlijk zou er geen enkele auto mogen worden verkocht op de RAI. Dat is de uitgesproken mening van autoverkoper Hans Pauw in Breda. „Er gebeuren irreële dingen bij de verkoop van auto's op de RAI. Daarom zou het gewoon moeten zijn wat het in feite is: een tentoonstelling van nieuwe auto's, niets meer en niets minder". Die 'irreële dingen', die de verkoper steken, zijn zaken als fikse kortingen op de nieuwprijs van wagens en vaak te hoge inruilprijzen, aldus Pauw. „Op het moment dat bij voorbeeld Opel zes procent korting gaat geven op de RAI, zullen de andere merken niet achterblijven en zeven procent korting gaan geven. Ook worden er vaak veel te hoge inruilprijzen geboden". Zo komt het nogal eens voor dat de verkoper een kater overhoudt aan een op de RAI gemaakte deal. „Want je geeft het uit handen. Nissan verkocht bij voorbeeld eens een nieuwe auto op de RAI aan iemand uit Breda en sprak een inruilprijs van 10.000 gulden af. Die inruilauto zou in smetteloze staat verkeren. Vervolgens leveren wij de nieuwe wagen, maar blijkt de inruilwagen toch niet zo smetteloos te zijn. De bumper stond een eind omhoog. Daar kun je dan achteraf niet meer moeilijk over gaan doen, want de inruilprijs is eenmaal afgesproken". Pauw denkt dat het merendeel van het publiek dat de Auto-RAI bezoekt niet echt op het kopen van een nieuwe auto uit is. „Als je toch serieus overweegt een nieuwe wagen aan te schaffen, ga je in je omgeving op je gemak rondkijken. Op die beurs staan duizenden modellen, dan zie je door de bomen het bos niet meer Dan kun je helemaal geen keus meer maken. Ja, je hebt wel mensen die het prachtig vinden om op de RAI bij een stand interessant te doen. Zo van, iedereen kan zien dat ik hier een auto sta te kopen. Vaak zijn het dan achteraf pseudo-kopers. Die hebben prospectussen gehad, hun naam en adres zijn genoteerd. Als we dan na de beurs eens informeren of ze nog geïnteresseerd zijn in die Nissan Patrol Turbo Diesel, die de paardentrailer moet gaan trekken, blijkt dat ze er toch nog eens diep over na moeten denken". KUL „Ach er is veel kul omheen, op zo'n beurs. Artiesten die bij stands optreden en zo. Alleen de Oosteuropese merken doen het in de regel allemaal wat soberder. Misschien dat dat dit jaar ook verandert hoor, dat weet ik niet. De importeurs vinden toch dat ze wagens moeten verkopen op zo'n beurs als de klant 'heet' is. Nu ja, dat moet dan maar. Je kunt je als automerk niet permitteren om niet op de RAI te staan. Maar aan de andere kant zijn er serieuze kopers op de RAI die niet aan bod komen. Ik kreeg hier in Breda 's avonds eens wat mannen op bezoek met een grote Amerikaan, een Oldsmobile. Die kwamen chagrijnig van de Auto-RAI af. Wilden daar een auto kopen, maar werden niet of nauwelijks te woord gestaan. Misschien omdat ze er wat asociaal uit zagen. Die gasten hebben hier tot na elven anderhalve bak bier leeg zitten drinken. Toen ze weg gingen hadden ze wel een nieuwe Bluebird gekocht". SELECTIEF „Ach, natuurlijk is het wel mooi, zo'n RAI. Het heeft altijd enig effect. Mensen zien daar een bepaald model en komen er later hier op terug. Dat wel. En ook is het interessant om te zien wat de concurrentie allemaal doet. Daar moet je als verkoper van op de hoogte zijn. En het is altijd leuk om je te vergapen aan een dure auto die je toch nooit kunt betalen. Ik denk dat de helft van de mensen die naar de Auto-RAI gaan dat doen omdat ze er iets krijgen. Neem nou een gezinnetje met twee kinderen. Dat is vier keer een entreeprijs van meer dan een tientje, de reis erheen, een hapje, een drankje. Voor die mensen is het gewoon een dagje uit. Wat dat betreft krijg je op een Bedrijfsauto- RAI toch een heel ander, selectief publiek. Dat er wel op uit is nieuwe auto's aan te schaffen". DEUKEN Het demonteren van onderdelen van de geëxposeerde automobielen door het grijpgrage publiek is een gegeven waar de autobranche al jaren mee moet leren leven. „Ik denk dat dat de laatste jaren wel erger is geworden. Alles wat maar los kan, zoals choke-knoppen en asbakken, wordt van tevoren al uit de auto's gehaald. Gereedschap laatje sowieso niet in de kofferbak liggen. Toch wordt er nog steeds veel gesloopt. Knoppen van versnellingspoken, die normaal gesproken door geen zeven man los te krijgen zijn, verdwijnen toch. Als er bij een stand iets aparts te doen is, een optreden of zo, schroomt men niet om op de kofferdeksel van een auto van tachtig mille te gaan staan. Die moet dan in de schaarse uren dat de RAI voor het publiek gesloten is wel worden vervangen. Want een auto met deuken kun je niet laten staan". Vorst - Met hulp van een vorstverklikker kan de automobolist vroegtijdig ontdekken dat het wegdek glad kan worden. Een kristalthermometer voorzien van een zelfklevende rug plakt men tegen de buitenspiegel. De vorstverklikker (prijs 6,95) geeft binnen tien seconden de buitentemperatuur tussen plus 2 en min 10 graden celcius aan. Audi - Bij Audi heeft men ernst gemaakt van de ontwikkeling van de Audi 300, de nieuwe prestigewagen uit Ingelstadt die wordt aangedreven door een V8- motor. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat de nieuwe Audi 300 tijdens de autotentoonstelling in Frankfurt (oktober dit jaar) wordt geïntroduceerd. Bromscooter - Yamaha komt met een nieuwe bromscooter, de Mint. De brommer is uitgerust met een elektrisch startsysteem, trommelremmen en knipperlichten. Als krachtbron dient een tweetakt automaat met gescheiden smeersysteem. De prijs van de Mint, die in het voorjaar verschijnt, ligt net onder de 2300. R5 Renault heeft een speciale serie van de R5 geïntroduceerd: de Flash. De wagen onderscheidt zich van de andere R5's door een speciale striping, andere wieldoppen, van binnenuit verstelbare linker buitenspiegel, radio- cassettespeler en andere bekleding. De Flash wordt in twee uitvoeringen geleverd: de 5TI voor 18.750 en de TD Flash voor 22.950. Turbodiesel-Alfa Romeo heeft de 75-serie in ons land uitgebreid met een turbodiesel. Gelijktijdig is de turbodiesel uit de Alfa 90- serie verdwenen. Naast de bekende benzineversies in de 18 en de 2 liter klasse (met of zonder turbo), kan nu ook voor een 1995cc 4-cilinderlijnmotor worden gekozen die genoegen neemt met dieselbrandstof. Deze motor is goed voor een topsnelheid van 175 km/u. De prijs van de nieuwe Alfa Romeo 2 liter turbo diesel is 45.040. _s_ Wisser - Met een kunststofblokje ter grootte van een luciferdoosje is het mogelijk om 'stompe' ruitewissers te slijpen. In het blokje is een uitsparing te vinden waarin alle profielen ruitewissers passen. Door het rubber profiel door de opening te halen wordt het rubber oppervlak weer 'scherp' en werkt de wisser weer voor honderd procent. De Wisher-Boy (importeur Bejoco te Schaesberg) kost nog geen tien gulden. Kinderzitje - Bijna 300 botsproeven zijn voorafgegaan aan de introductie van het Volvo kinderzitje dat als wereldprimeur op de RAI wordt getoond. Het nieuwe kinderzitje kan gebruikt worden voor kinderen tot vier jaar. Het past op elke passagiersstoel en kan in beide richtingen op de stoel worden bevestigd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17