Amsterdam voor auto-industrie provinciestadje DE STEM AARDIGHEIDJES IN PLAATS VAN GROOT NIEUWS AUTO-RAI f S2 VRIJDAG 6 FEBRUAR11987 De Amsterdamse Auto-RAI biedt één aardige primeur: de Sierra met kofferbak, Sierra Sedan geheten. Interessant maar niet wereldschokkend zijn de Peugeot 309 in een tweedeursuitvoering en de Mazda 929. De Honda Legend, de Citroën AX en de Jaguar XJ6 waren weliswaar op andere tentoonstellingen reeds te bezichtigen, maar op de Nederlandse wegen rijden ze nog niet en dus leuk om eens te zien. De Stem maakte, voordat de vijfhonderdduizend verwachte bezoekers langs de stands schuifelen, alvast een rondje op de Auto- RAI. De Honda Legend. ..en de Rover 800 komen van dezelfde band. FOTO'S DE STEM/ DICK DE BOER schitterende auto, die hier helaas bijna het dubbele kost in vergelijking met Engeland. Lancia heeft de topper in de Thema-lijn als middelpunt van de stand: de Thema 8.32, uitgerust met een Ferrari V8- motor van drie liter, die 32 kleppen telt en de wagen een topsnelheid van 240 km/u geeft. Mazda heeft de 929 vervangen. Vanaf 40.000 levert de Japanse fabrikant een grote, maar wat onopvallende wagen. Voor de man die geen Porsche betalen kan is de RX7 Turbo II een mogelijk alternatief. Degene die niet op een of meer dubbeltjes hoeft te kijken kan beter doorlopen naar de Maserati Biturbo ES. Toch iets exclusiever en duurder. Nissan heeft onlangs de Cherry en Sunny onder de noemer van Sunny samengesmeed. Een nette doch weinig avontuurlijke middenklasser. Daarom is er nu de Sunny 1.616- klepper, die aan de serie een flitsender imago moet geven. Dat geldt evenzeer voor de Laurel 3.0 V6. Voor de gewone man is er de Micra met vijf portieren. Dat handzaam stadswagentje is trouwens een van de snelste uit de kleine klas. OPGEFRIST Opel stelt vanzelfsprekend de Omega centraal. Van de Auto van het Jaar 1987 is er een drie liter uitvoering. Peugeot heeft de 309- serie uitgebreid met de tweedeurs- uitvoering. 'Driedeurs' vindt men zelf, maar wie gaat in hemelsnaam door de achterdeur naar binnen? Snelheidswaanzin ook hier: de 205 1.9GTI en de 309GTI zorgen met snelheden van rond de tweehonderd km/u zonder veel moeite voor bonnen van vierhonderd gulden. De eerste keer althans. Renault heeft het moeilijk. De 11 en 9 zijn wat opgefrist, maar de voormalige Auto van het Jaar is eigenlijk al weer aan vervanging toe. De 25 loopt, vreemd genoeg trouwens, ook al niet zo hard en de 21 is in Frankrijk belangrijk populairder dan hier. Aan de toekomst wordt echter gewerkt, zo laat Renault met het Ergos-project zien: een auto van de toekomst. DROEVIG De Saab 9000 is niet spiksplinternieuw, maar wel aardig voor het oog. Toyota heeft de kleine Starlet van een dieselmotor voorzien. De politie kan verder de handen vol hebben aan de MR2 T- bar, die de 200 km/u ruimschoots overschrijdt. Ruimte volop is er te vinden in de Camry Sedan Wagon. Laten we eerlijk zijn: wie deze primeurlijst doorneemt moet tot de conclusie komen dat het met echt nieuws droevig is gesteld. Het betreft vrijwel uitsluitend uitbreidingen van bestaande series en dan nog met uitvoeringen die voor de gewone automobilist nauwelijks interessant zijn. Hoeveel mensen zitten nu te wachten op vierwielaandrijvers en cabrioletjes? Vorig jaar is er in de Nederlandse pers nogal geschamperd over de 'dorpsbeurs' in Brussel. Maar dan is Amsterdam in Europa toch zeker niet meer dan een provinciestadje te noemen. Een extra aardigheid is natuurlijk ook dat op de RAI Jan Modaal zich eens mag verlustigen aan wagens die nooit binnen zijn financieel bereik zullen komen te liggen. Helaas vanachter een hekje, dat wel, want alleen de draagkrachtigen mogen een poortje passeren om een Rolls Roys (prijs op aanvraag) of een Ferrarri Testarossa 392.426) aan te raken. Voor foldertjes hoeft de gewone man zich trouwens ook niet aan deze stands te vervoegen. DAKLOZEN Wat is er zoal te zien? De Taunus is terug: de Sierra sedan. Citroen AX: nieuwe Fransman in een druk bezette kleine klasse. Door Willem Reijn Nog maar zelden gebruiken autofabrikanten autobeurzen om het publiek met grootse primeurs te verrassen. Dat is het gevolg van de enorme betekenis die de media voor de auto-industrie hebben. Een fabrikant nodigt liever twintig journalisten uit om in Griekenland kennis te maken met de nieuwe Renault 21 dan plots op de tentoonstelling in Amsterdam een geheel ander model te introduceren. De industrie heeft daar goede redenen voor. Het is zowel voor haar als voor de media van belang dat de verslaggevers uitvoerig in een wagen rijden en intensief met de ontwerpers en bouwers spreken. Het oordeel over de auto kan zo beter worden onderbouwd dan wanneer de wagen stilstaat op een plateau en hooguit buiten het gebouw een rondritje van een half uurtje kan worden gemaakt. Uitgebreidere publiciteit is voor de producent al evenzeer interessant. Soms komt het nog wel voor dat een beurs een regelrechte primeur toont. De autosalon in Parijs kreeg in het najaar van '86 onverwacht de nieuwe Jaguar XJ6 toegespeeld, die 's nachts heimelijk op de plaats van zijn voorganger werd gereden. Vierwielaandrijvers en cabriolets voeren de boventoon. Nieuwe daklozen zijn de BMW 325Xi, de Opel Kadett, Saab 900 en Toyota Celica. De Volvo 480ES Carbiolet is nog niet produktierijp en ook een prototype ontbreekt op de RAI. Onder andere Mitsubishi (drie keer: Lacer Wagon, L300 en Space Wagon) doet het met vier wielen. Ondanks de toenemende verkopen van deze aandrijvers blijft het in de gehele markt een marginaal verschijnsel, want slechts een op honderd verkochte wagens heeft dit systeem. We laten de merken in alfabetische volgorde passeren. Alfa Romeo laat in ieder geval één wagen niet meer zien: de sportieve GTV is uit produktie genomen. De opvolger wordt de 'tipo 4' ofwel Alfa 164, maar de introductie van dit topmodel wordt op zijn vroegst in Turijn (april) verwacht. Alfa showt wel de 2,5 liter-V6 motor met 'modulaire turbo'. Eenvoudig gezegd is het principe van deze motor dat de helft van de cilinders loos meerijdt als de motor laag wordt belast. Wordt volle kracht gereden dan draaien de andere cilinders ook mee. TROEF BMW toont haar nieuwe troef in de strijd om de top van de markt: de 730i. Voor een ton rijdt de dealer hem bij U voor de deur. Zeer snel zijn de M3 en M635CSi, meer voor rally- dan voor filerijden geschikt. Citroën presenteert de 'revolutionaire' AX, een wagentje dat zich onderscheidt door betere prestaties en benzineverbruik dan de naaste concurrenten als Renault 5 en Peugeot 205. Het karretje schijnt toe te moeten geven op het gebied van uitrusting (t.o.v. Fiat Uno bij voorbeeld), wegligging en geluidsproduktie. Vanaf 15.000 gulden kunt U bij de dealer terecht. DUURKOOP Fiat biedt de 750 CL aan, een aangeklede Panda met de eerder geïntroduceerde 750-FIRE-motor. Gezien de concurrentie die de Italianen krijgen van de Seat- Marbella, een ietwat afwijkende Spaanse Panda, een belangrijke uitgave. Vanwege de grote vraag naar Uno's is de 45 nu weer met de oude 903 cc motor te krijgen. Stiekem prijzen we toch de Uno 45 met 1000 cc FIRE-motor aan. Weliswaar duurder, maar zuiniger, onderhoudsvriendelijker en van hogere kwaliteit. Goedkoop mag hier als duurkoop worden gezien. De Uno is er nu ook als 75 i.e. katalysator. De driedeurswagen heeft een 1500 cc motor en heeft benzine-inspuiting. De auto, topsnelheid 170, kost 19.500. Ford is terug met de Taunus: nu als Ford Sierra sedan. De Sierra is leverbaar met een 1800 cc motor, die een zeer acceptabel alternatief voor de twee-litermotoren vormt. Honda showt de Legend (vanaf 66.490), die we eerder al bij Auston-Rover noemden. De wagens komen van dezelfde band in het Engelse Crowley als de Rover 800. Hyundai, de Koreaanse autofabrikant, heeft in Nederland nog geen vaste voet aan de grond gekregen. De Pony is daarom gefacelift en mag het met velerlei ondersteunende acties opnieuw proberen. HANDZAAM Jaguar heeft een van de mooiste wagens van de RAI. De XJ6 is met diep respect voor zijn gelijknamige voorganger ontworpen en heeft de moderne techniek gecombineerd met de klassieke lijn. Een waarlijk Verrassend, want de trots van de geprivatiseerde Engelse industrie werd juist op de Motorshow in Birmingham verwacht, die twee weken later werd gehouden. Toch zal de bezoeker van de RAI niet echt rouwig zijn dat spectaculaire primeurs ontbreken. Hij zal de beurs eerder opzoeken omdat daar alle informatie over auto's die bij zijn beurs passen op één plaats te krijgen is. In enkele uren kan hij alle wagens hebben gezien, er in zitten en met vele kilo's folders naar huis keren om alles nog eens rustig na te lezen. Een bezoekje aan Audi is de moeite waard omdat de Audi 80 als tweede is geëindigd bij de verkiezing van de Auto van het Jaar. De Austin- Rover-stand toont de Rover 800, een zusje van de Honda Legend. De 800 is vooralsnog beter bekend van de vele reclames dan van de autoweg. De 800 moet Austin-Rover uit het diepe dal halen waarin het Britse concern is afgegleden. Het is een tamelijk onopvallende auto met een goede wegligging en prima prestaties. Internationale belangstelling voorde Mazda 929: Japanners keuren in Nederland 'hun'produkt. Primeurtje: Peugeot309met twee Instapdeuren. Niet zo mooi als de vierdeursversie. Zoek de zon op: de Opel Kadett als Carbriolet (f 45.000). De Seat Marbel la Is de Spaanse Panda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15