Amsterdam voor auto-industrie provinciestadje
DE STEM
AARDIGHEIDJES IN PLAATS VAN GROOT NIEUWS
AUTO-RAI f
S2 VRIJDAG 6 FEBRUAR11987
De Amsterdamse Auto-RAI biedt één aardige
primeur: de Sierra met kofferbak, Sierra Sedan
geheten. Interessant maar niet wereldschokkend
zijn de Peugeot 309 in een tweedeursuitvoering en
de Mazda 929. De Honda Legend, de Citroën AX
en de Jaguar XJ6 waren weliswaar op andere
tentoonstellingen reeds te bezichtigen, maar op de
Nederlandse wegen rijden ze nog niet en dus leuk
om eens te zien. De Stem maakte, voordat de
vijfhonderdduizend verwachte bezoekers langs de
stands schuifelen, alvast een rondje op de Auto-
RAI.
De Honda Legend.
..en de Rover 800 komen van dezelfde band.
FOTO'S
DE STEM/
DICK
DE BOER
schitterende auto, die hier helaas
bijna het dubbele kost in vergelijking
met Engeland.
Lancia heeft de
topper in de Thema-lijn als
middelpunt van de stand: de Thema
8.32, uitgerust met een Ferrari V8-
motor van drie liter, die 32 kleppen
telt en de wagen een topsnelheid
van 240 km/u geeft.
Mazda heeft de 929 vervangen.
Vanaf 40.000 levert de Japanse
fabrikant een grote, maar wat
onopvallende wagen. Voor de man
die geen Porsche betalen kan is de
RX7 Turbo II een mogelijk alternatief.
Degene die niet op een of meer
dubbeltjes hoeft te kijken kan beter
doorlopen naar de Maserati Biturbo
ES. Toch iets exclusiever en
duurder.
Nissan heeft onlangs de Cherry en
Sunny onder de noemer van Sunny
samengesmeed. Een nette doch
weinig avontuurlijke middenklasser.
Daarom is er nu de Sunny 1.616-
klepper, die aan de serie een
flitsender imago moet geven. Dat
geldt evenzeer voor de Laurel 3.0 V6.
Voor de gewone man is er de Micra
met vijf portieren. Dat handzaam
stadswagentje is trouwens een van
de snelste uit de kleine klas.
OPGEFRIST
Opel stelt vanzelfsprekend de
Omega centraal. Van de Auto van
het Jaar 1987 is er een drie liter
uitvoering. Peugeot heeft de 309-
serie uitgebreid met de tweedeurs-
uitvoering. 'Driedeurs' vindt men
zelf, maar wie gaat in hemelsnaam
door de achterdeur naar binnen?
Snelheidswaanzin ook hier: de 205
1.9GTI en de 309GTI zorgen met
snelheden van rond de tweehonderd
km/u zonder veel moeite voor
bonnen van vierhonderd gulden. De
eerste keer althans.
Renault heeft het moeilijk. De 11 en
9 zijn wat opgefrist, maar de
voormalige Auto van het Jaar is
eigenlijk al weer aan vervanging toe.
De 25 loopt, vreemd genoeg
trouwens, ook al niet zo hard en de
21 is in Frankrijk belangrijk
populairder dan hier. Aan de
toekomst wordt echter gewerkt, zo
laat Renault met het Ergos-project
zien: een auto van de toekomst.
DROEVIG
De Saab 9000 is niet
spiksplinternieuw, maar wel aardig
voor het oog. Toyota heeft de kleine
Starlet van een dieselmotor
voorzien. De politie kan verder de
handen vol hebben aan de MR2 T-
bar, die de 200 km/u ruimschoots
overschrijdt. Ruimte volop is er te
vinden in de Camry Sedan Wagon.
Laten we eerlijk zijn: wie deze
primeurlijst doorneemt moet tot de
conclusie komen dat het met echt
nieuws droevig is gesteld. Het betreft
vrijwel uitsluitend uitbreidingen van
bestaande series en dan nog met
uitvoeringen die voor de gewone
automobilist nauwelijks interessant
zijn. Hoeveel mensen zitten nu te
wachten op vierwielaandrijvers en
cabrioletjes?
Vorig jaar is er in de Nederlandse
pers nogal geschamperd over de
'dorpsbeurs' in Brussel. Maar dan is
Amsterdam in Europa toch zeker niet
meer dan een provinciestadje te
noemen.
Een extra aardigheid is natuurlijk
ook dat op de RAI Jan Modaal zich
eens mag verlustigen aan wagens
die nooit binnen zijn financieel
bereik zullen komen te liggen.
Helaas vanachter een hekje, dat wel,
want alleen de draagkrachtigen
mogen een poortje passeren om een
Rolls Roys (prijs op aanvraag) of een
Ferrarri Testarossa 392.426) aan
te raken. Voor foldertjes hoeft de
gewone man zich trouwens ook niet
aan deze stands te vervoegen.
DAKLOZEN
Wat is er zoal te zien?
De Taunus is terug: de Sierra sedan.
Citroen AX: nieuwe Fransman in een druk bezette kleine klasse.
Door Willem Reijn
Nog maar zelden
gebruiken
autofabrikanten
autobeurzen om het publiek met
grootse primeurs te verrassen. Dat is
het gevolg van de enorme betekenis
die de media voor de auto-industrie
hebben. Een fabrikant nodigt liever
twintig journalisten uit om in
Griekenland kennis te maken met de
nieuwe Renault 21 dan plots op de
tentoonstelling in Amsterdam een
geheel ander model te introduceren.
De industrie heeft daar goede
redenen voor. Het is zowel voor haar
als voor de media van belang dat de
verslaggevers uitvoerig in een
wagen rijden en intensief met de
ontwerpers en bouwers spreken. Het
oordeel over de auto kan zo beter
worden onderbouwd dan wanneer
de wagen stilstaat op een plateau en
hooguit buiten het gebouw een
rondritje van een half uurtje kan
worden gemaakt. Uitgebreidere
publiciteit is voor de producent al
evenzeer interessant.
Soms komt het nog wel voor dat een
beurs een regelrechte primeur toont.
De autosalon in Parijs kreeg in het
najaar van '86 onverwacht de nieuwe
Jaguar XJ6 toegespeeld, die
's nachts heimelijk op de plaats van
zijn voorganger werd gereden.
Vierwielaandrijvers en cabriolets
voeren de boventoon. Nieuwe
daklozen zijn de BMW 325Xi, de
Opel Kadett, Saab 900 en Toyota
Celica. De Volvo 480ES Carbiolet is
nog niet produktierijp en ook een
prototype ontbreekt op de RAI.
Onder andere Mitsubishi (drie keer:
Lacer Wagon, L300 en Space
Wagon) doet het met vier wielen.
Ondanks de toenemende verkopen
van deze aandrijvers blijft het in de
gehele markt een marginaal
verschijnsel, want slechts een op
honderd verkochte wagens heeft dit
systeem. We laten de merken in
alfabetische volgorde passeren.
Alfa Romeo laat in ieder geval één
wagen niet meer zien: de sportieve
GTV is uit produktie genomen. De
opvolger wordt de 'tipo 4' ofwel Alfa
164, maar de introductie van dit
topmodel wordt op zijn vroegst in
Turijn (april) verwacht. Alfa showt
wel de 2,5 liter-V6 motor met
'modulaire turbo'. Eenvoudig gezegd
is het principe van deze motor dat de
helft van de cilinders loos meerijdt
als de motor laag wordt belast.
Wordt volle kracht gereden dan
draaien de andere cilinders ook mee.
TROEF
BMW toont haar nieuwe troef in de
strijd om de top van de markt: de
730i. Voor een ton rijdt de dealer
hem bij U voor de deur. Zeer snel
zijn de M3 en M635CSi, meer voor
rally- dan voor filerijden geschikt.
Citroën presenteert de
'revolutionaire' AX, een wagentje dat
zich onderscheidt door betere
prestaties en benzineverbruik dan de
naaste concurrenten als Renault 5
en Peugeot 205. Het karretje schijnt
toe te moeten geven op het gebied
van uitrusting (t.o.v. Fiat Uno bij
voorbeeld), wegligging en
geluidsproduktie. Vanaf 15.000
gulden kunt U bij de dealer terecht.
DUURKOOP
Fiat biedt de 750 CL aan, een
aangeklede Panda met de eerder
geïntroduceerde 750-FIRE-motor.
Gezien de concurrentie die de
Italianen krijgen van de Seat-
Marbella, een ietwat afwijkende
Spaanse Panda, een belangrijke
uitgave. Vanwege de grote vraag
naar Uno's is de 45 nu weer met de
oude 903 cc motor te krijgen.
Stiekem prijzen we toch de Uno 45
met 1000 cc FIRE-motor aan.
Weliswaar duurder, maar zuiniger,
onderhoudsvriendelijker en van
hogere kwaliteit. Goedkoop mag hier
als duurkoop worden gezien. De
Uno is er nu ook als 75 i.e.
katalysator. De driedeurswagen
heeft een 1500 cc motor en heeft
benzine-inspuiting. De auto,
topsnelheid 170, kost 19.500.
Ford is terug met de Taunus: nu als
Ford Sierra sedan. De Sierra is
leverbaar met een 1800 cc motor, die
een zeer acceptabel alternatief voor
de twee-litermotoren vormt.
Honda showt de Legend (vanaf
66.490), die we eerder al bij
Auston-Rover noemden. De wagens
komen van dezelfde band in het
Engelse Crowley als de Rover 800.
Hyundai, de Koreaanse
autofabrikant, heeft in Nederland
nog geen vaste voet aan de grond
gekregen. De Pony is daarom
gefacelift en mag het met velerlei
ondersteunende acties opnieuw
proberen.
HANDZAAM
Jaguar heeft een van de mooiste
wagens van de RAI. De XJ6 is met
diep respect voor zijn gelijknamige
voorganger ontworpen en heeft de
moderne techniek gecombineerd
met de klassieke lijn. Een waarlijk
Verrassend, want de trots van de
geprivatiseerde Engelse industrie
werd juist op de Motorshow in
Birmingham verwacht, die twee
weken later werd gehouden.
Toch zal de bezoeker van de RAI
niet echt rouwig zijn dat
spectaculaire primeurs ontbreken.
Hij zal de beurs eerder opzoeken
omdat daar alle informatie over
auto's die bij zijn beurs passen op
één plaats te krijgen is. In enkele
uren kan hij alle wagens hebben
gezien, er in zitten en met vele kilo's
folders naar huis keren om alles nog
eens rustig na te lezen.
Een bezoekje aan Audi is de moeite
waard omdat de Audi 80 als tweede
is geëindigd bij de verkiezing van de
Auto van het Jaar.
De Austin-
Rover-stand toont de Rover 800,
een zusje van de Honda Legend. De
800 is vooralsnog beter bekend van
de vele reclames dan van de
autoweg. De 800 moet Austin-Rover
uit het diepe dal halen waarin het
Britse concern is afgegleden. Het is
een tamelijk onopvallende auto met
een goede wegligging en prima
prestaties.
Internationale belangstelling voorde Mazda 929:
Japanners keuren in Nederland 'hun'produkt.
Primeurtje: Peugeot309met twee Instapdeuren.
Niet zo mooi als de vierdeursversie.
Zoek de zon op: de Opel Kadett als Carbriolet (f 45.000).
De Seat Marbel la Is de Spaanse Panda.