DESTEM
'rgel uit
oning
eslolen
ergoedt
rde
Itie schooil
De twintig best verkochte merken:
Kina zeeland 4
laatselijk nieuws
ndplaat
stburg
irdenburg
[TOESTEMMING]
Gisteren opende de RAI de poorten voor de
tweejaarlijkse Amsterdamse autobeurs. Het is het
hoogtepunt van de autobranche, waarop de
fabrikanten hun modellen van nu en hun ideeën
voor de toekomst publiek maken. Onze redacteur
onderzocht welke trends dit jaar tekenen. De
conclusie: snelheid is in, zuinigheid is uit.
Top 20 naar model
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1987
arting - De FNV-I
roep Hoofdplaat heeft I
vrijdag 6 februari een]
avond op het programmal
Plaats van handeling:
Temmerman, aanvang!
uur. Men kan bieden dan|
bkeren.
te - De bridgesociëteitl
purg speelde in het kader I
Ide wintercompetitie eenl
[tijd in Chez René. Uit-I
1. dames Rosseel-Ris.r
v, 2. heren Neve-RemijnJ
■eren Arkenhout-Ouwe-1
ge - De Oostburgse brid-|
tb speelde een wedstrijd]
f de competitie. Uitslag A-I
1. echtpaar Den Hamer,I
evrouw Marteijn-de heer]
gedijk, 3. dames Baren-]
-De Vries. B-groep: 1,1
rouw Van Wanrooy-dtl
f De Badts, 2. dames Lalle-I
t-Termoten, 3. dames Bel-|
tk-Poissonnier.
sbolders - Bolclub Del
sbolders hield bij me-l
Jiw De Geeter een clubbol-l
Uitslag: 1. H. Marclé-J.l
/reeze-A. Minnaert, 2. AI
bbelaere-W. Gijsel-R|
ethals, 3. P. Laridaen-R|
pnt-A. Blaauw.
|igdkoning - Bij de jaar-]
se koningsschieting voor]
doren van het handboog-I
de St-Sebastiaan is Fr]
npaert koning geworden opl
[liggende wip. Er namen vijfj
jutters deel. M. de MuijnlJ
est zijn titel verdedigen!
lar in de derde ronde school]
Impaert de koningsvogel afi
|arna was er nog een pun-l
schieting, waarbij M. de]
uijnk de meeste kleine vo-l
(3) afschoot en daardoor]
[ïgdprins 1987 werd.
lOES - In de nacht var]
]oensdag op donderdag is uil
woning van J. C. aan del
egstede te Goes een electro-]
lisch orgel ter waarde van on-f
]eveer 19.000 gulden gestolen|
4en had zich toegang tot i'
voning verschaft door hetl
lernielen van de achterdeur.
[erd begonnen met de reparatl
stromenschool in Groede conl
ijk het dakbeschot aan vernieuj
de gemeentelijke tech
Re bevinding dat slechts enkel]
noesten worden. Afgesproken
ou plaatsvinden zodra de ouit
1 was.
In eerste instantie wilde
gemeente daarom de koste]
van reparatie niet voor zijl
rekening nemen. Immers
wet bepaalt dat toester
voor reparatie vóóraf mof
worden gevraagd, terwijl i,
gemeente slechts mag betateL
op basis van gebleken nood]
zaak.
Het schoolbestuur zat ui tel
aard met de handen in hei
haar en vroeg een nieuw gn
sprek met de gemeente. Elf
leidde tot een compromis. „C
let op het feit dat was gecotl
stateerd dat het dak slech]
delen had, hebben we
compromis voorgesteld:
vergoeding van eenderde val
de kosten", aldus het college I
een ontwerp-raadsvoorstó]
Erop gewezen wordt dat 4
een zeer incidenteel geval is®
er wordt uitgegaan van l
goede trouw van het schoolt»
stuur. Gevraagd wordt
krediet van 6.347 gulden,
andere 12.694 gulden van 1
reparatiekosten moet
schoolbestuur zelf betalen.
De financiële commissie, i
maandag 9 februari van
14.00 uur bijeenkomt, krijj]
nog een andere 'schoolzaak' i
behandelen. De r.k. bast]
school in IJzendijke moet i
aanpassing ondergaan,
rond 120.000 gulden gaat k<*
ten. Daarbij zijn inbegrep*.
de inrichting van een speeM
kaal en het treffen van lJ
luidswerende voorzieningen]]
zowel dit lokaal als het aanF
lende werklokaal. Besprok
wordt ook de aanschaf «fl
automatiseringsapparatuur 1
voor het gemeentehui
27.120) en een gemeentelijH
bijdrage in het Nationaal r
schenk aan het prinselijk P-i
wegens zijn 50-jarig huwehil
kosten 366,48.
Snelheid is in, zuinigheid uit
Door Willem Reijn
Wat zijn trends? Als het
gaat om de voorkeur
van de doorsnee
consument is er niets nieuws onder
de zon: Jan met de Pet rijdt Opel
Kadett, al bijna twintig jaar lang. Een
op de tien nieuw verkochte wagens
is een Kadett, dan komt er een hele
tijd niets en dan pas volgt nummer
twee op de top twintig van de best
verkochte wagens van Nederland, de
Ford Escort, met 4,8 procent van de
markt. Vervolgens is er de
Volkswagen Golf met 4,6 procent. De
degelijke Duitse drie bepalen ai
sinds jaar en dag het beeld op de
Nederlandse wegen.
Trends moeten elders worden
gezocht. De kleine groep van
mensen met geld en
onderscheidingsdrift bepalen de
mode nu eenmaal meer dan de
klanten van C A. De trendsetters,
in Amerika wel yuppies geheten
maar in Nederland minder
herkenbaar, rijden Mercedes 190 en
Lancia Thema, zo heet het in
zakenkringen. Saab is al weer 'uit',
evenals BMW. Deze dure, snelle en
exclusieve wagens zijn er niets
minder om, maar de modieuze
voorlopers zijn er op uitgekeken.
Saab is niet snel genoeg, BMW heeft
niets trendy in het pakket.
Yuppies zijn aardig voor het
modebeeld en in de hockeykantine,
maar voor de autofabrikanten zijn ze
niet bijster interessant. Het
voornaamste kenmerk van de
Nederlandse yuppie is dat-ie geen
yuppie wil zijn en daarom voor de
marketing-mensen ongrijpbaar en
dus onbetrouwbaar is. „Het is niet
zo'n belangrijke groep", zegt Rob
Groot van het reclamebureau
McCann-Erickson, dat de
campagnes voor General Motors
(Opel) voert. „En je moet nog
uitkijken ook. Voor het je weet ben je
geen yuppie meer".
KOPPELBAZEN
Zijn collega Mirjam van Essen van
PRAD, dat de reclames voor
Mercedes-Benz ontwerpt, heeft meer
belangstelling voor de geslaagde
jonge zakenman. Met de 190 heeft
dit merk van dikke automobielen
voor directeuren, koppelbazen en
pendelende bouwvakkers een
geheel nieuwe doelgroep
aangeboord. „We hebben een
jonger publiek bereikt", zegt Van
Essen voldaan. Sportiviteit - daar
hebben we toch nooit aan gedacht
bij een 200Diesel-met-trekhaak-voor-
het-bakkie - is een trefwoord
geworden bij de 190.
En wie denkt er bij Mercedes aan
goedkoop? Weliswaar moet er bij de
dealer nog zo'n vijftig mille voor een
190 worden neergeteld, en dan mag
je nog blij zijn als je er eentje krijgt,
maar de leaseprijzen van de kleine
Mercedes liggen op een absurd laag
niveau. De leasemaatschappijen
rekenen zo weinig afschrijving en
vinden de wagen dermate
betrouwbaar, dat de tarieven zelfs
lager liggen dan van wagens, die
15.000 gulden goedkoper zijn. Dat
leidt tot vrolijke annekdotes. Zo
vertelde een bedrijfsadviseur dat hij
geen 190 mocht rijden, hoewel die
■wel binnen het budget van zijn
bedrijf paste. De klanten zouden het
niet prettig vinden als de adviseur
met zo'n dure wagen voorrijdt.
ORDINAIR
Overigens is bij elk merk sportiviteit
het trefwoord geworden. Zelfs de
altijd zo comfortabele Citroen, die
het savoire vivre en een vleug
1Opel Kadett
2. Ford Escort
3. Volkswagen Golf
4. Volvo 3-serie
5. Citroën BX
6. Peugeot 205
7. Ford Sierra
8. Opel Corsa
9. Toyota Corolla
10. Mazda 323
11. Opel Ascona
12. Fiat Uno
13. Toyota Stalet
14. Suzuki Alto
15. Fiat Panda
16. Mazda 626
17. Nissan Sunny
18. BMW 3-serie
19. Renault 5
20. Volkswagen Jetta
eigenzinnigheid boven on-Franse
haastigheid voerde, heeft zich
overgegeven aan de
vergankelijkheid van de tien
seconden die bolides van nul naar
honderd brengen. De letters GTI, wat
ordinair van Volkswagen gejat, staan
garant voor fasten-your-seatbelts-
acceleraties en vliegtuigsnelheden
van tweehonderd of meer kilometers
per uur.
Die trend is versterkt door de
ingestorte benzineprijzen.
Zuinigheid interesseert de
consument een stuk minder dan in
de tijd dat aan de pomp nog een
kleine twee gulden per liter super
moest worden afgerekend. De
sprinters zijn weer onder ons, bij dit
stoplichten bij het volgende, want
veel sneller gaat het met piepende
banden echt niet.
Zuinigheid is uit, heet het ook in de
reclamewereld. R. Nye, account
manager Fiat van het reclamebureau
PMSvWY&R (geen tikfouten, maar
een naam): „Zuinigheid hebben we
bij een benzineprijs van 1,50 wel
een beetje gehad". Natuurlijk, er
wordt nog steeds volop geschermd
met tamelijk onbetrouwbare ECE-
normen, maar de kracht van het
verkoopargument heeft ingeboet.
SCHEURIJZER
Een door de overheid
gepropageerde trend van de schone
automobiel lijkt vooralsnog geheel
geen weerklank te vinden bij het
publiek. Wagens die min of meer bij
toeval al een schone motor hebben,
wil de consument nog wel kopen,
maar katalysatoren hebben geen
enkele invloed op zijn koopgedrag.
Opel-reclamist Groot: „Alleen
Volkswagen verkoopt er wat omdat
die bij wijze van spreken niet anders
kan leveren. Maar de consument
blijkt voor het schone-motor-
argument nauwelijks gevoelig".
In tegenstelling tot tien jaar terug
biedt elke fabrikant een uitgebouwde
range van hetzelfde model. De Opel
Kadett is verkrijgbaar met een
zuinige 1.2-liter motor voor 20.500,
maar ook als GSi-scheurijzer van
een slordige 37.000. Een Golfje
kost tussen de 21.000 en 40.000
en daar tussenin kun je alle kanten
uit.
In de reclames zit de aardigheid vaak
in het op een hoop gooien van de
voordelen van alle modellen: je kunt
met deze wagen 1 op 20 rijden en
van nul naar honderd in acht
seconden. Waarbij alleen wordt
vergeten dat er over twee
verschillende uitvoeringen wordt
gesproken.
Een trend is ook te ontdekken in de
prijsontwikkeling: hoger en hoger
dus. De Opel Kadett is voor de
automobilist die zijn wagen zelf moet
betalen, al schier onbereikbaar
geworden. Weliswaar geeft een
Kadett altijd zo'n mooie inruilprijs,
maar wie kan er de eerste keer
twintig mille op tafel leggen?
OORLOG
De prijsspiraal is mede een gevolg
van een andere spiraal: onder
dezelfde noemer groeit een wagen
met de jaren naar een andere klasse.
De Volkswagen Golf van 1987 is van
binnen een klasse groter dan de Golf
van vijfjaar terug. De consument
moet meegroeien met het model.
Voor de goede rekenaar zeggen
aanschafprijzen niet zoveel. De
ANWB en de Consumentenbond
hebben onlangs onderzocht hoeveel
een groot aantal populaire auto's per
maand kost. De Peugeot 205, toch al
razend populair en een goede zesde
plaats op de auto top 20 innemend,
blijkt een tientje voordeliger dan de
2CV6. Het Lelijk Eendje is dan wel in
aanschaf vijf mille goedkoper, maar
in onderhoud en benzineverbruik
een stuk duurder.
De oorlog om de gewone consument
is inmiddels zo hevig dat er
nauwelijks een actiemiddel aan het
arsenaal van marketingwapens kan
worden toegevoegd. We hebben
acties in de financiering: nu halen,
straks betalen, drie jaar lenen tegen
lage rente; de hoge inruil nu: tien
procent boven de ANWB-koerslijst,
tweeduizend gulden meer dan de
ANWB-koerslijst, de tweeduizend
gulden terug voor elke nog rijdende
auto; de gegarandeerde inruil straks:
over twee jaar krijgt U 65 procent
terug; en niet te vergeten de stripjes
en velgjes.
Deze acties zullen niet verdwijnen,
want, zo zegt Fiat-reclame-adviseur
Nye, je kunt niet voorbijgaan aan de
concurrentie. Fiat loopt voorop bij
prijslokkertjes en wordt door de
concurrentie wel eens van
marktbederf beticht. „De prijs is voor
de consument nu eenmaal erg
belangrijk", zegt Nye.
VERTROUWEN
Hij ziet in deze vormen van reclame
overigens ook wel een belangrijk
nadeel voor de fabrikant. „Je legt de
aandacht meer op de actie dan op
de auto zelf. Wij willen daarom in de
toekomst de auto meer focussen
door met thematische advertenties te
werken. Ook bij acties zal de wagen
zelf meer centraal moeten staan".
Slechts op één terrein laten de
autofabrikanten opvallend verstek
gaan. Dat is het vertrouwen in het
eigen produkt. Vergeleken met
Merk
Verkopen 1986
Verkopen 1985
Verande
marktaandeel
marktaandeel
ring in
1.
1)
Opel
92.279
(16,5)
87.722
(17,6)
5,2
2.
2)
Ford(E)
57.674
(10,3)
56.423
(11,3)
2,2
3.
3)
VW-Audi
52.394
9,3)
44.969
9,1)
+16,5
4.
(10)
Peugeot/Talbot
34.053
6,1)
24.169
4,8)
+40,9
5.
4)
Fiat
33.558
6,0)
33.021
6,9)
1,6
6.
8)
Citroën
31.124
5,6)
24.870
5,0)
+25,1
7.
9)
Toyota
29.903
5,3)
24.569
4,9)
+21,7
8.
6)
Volvo
29.056
5,2)
26.676
5,3)
8,9
9.
5)
Renault
27.713
4,9)
28.916
5,7)
- 4,2
10.
7)
Nissan
27.377
4,9)
25.110
5,0)
9,0
11.
(11)
Mazda
23.080
4,1)
16.785
3,4)
+37,5
12.
(14)
Suzuki
15.657
2,8)
12.267
2,4)
+27,6
13.
(16)
Honda
14.834
2,6)
11.896
2,3)
+24,7
14.
(13)
Mitsubishi
14.629
2,6)
12.697
2,5)
15,2
15.
(15)
Mercedes
13.317
2,4)
11.912
2,4)
+11,8
16,
(12)
BMW
12.777
2,3)
12.834
2,6)
- 0,4
17.
(17)
Lada
12.737
2,3)
8.737
1.8)
+45,8
18.
(20)
Daihatsu
6.461
1,2)
4.436
0,9)
+45,6
19.
(19)
Austin-Rover
5.365
1.0)
5.774
1,1)
- 7,1
20.
Skoda
5.030
0,9)
3.271
0,7)
+53,8
TOTAAL
560.512
495.720
13,1
Opmerkelijk is de val van Renault en de opkomst van Peugeot, die
voornamelijk te danken is aan de goede verkopen van de 205. Nissan had te
lijden onder de vervanging van de Sunny/Cherry door de nieuwe Sunny.
buitenlandse markten geven de
autoproducenten in Nederland maar
kort garantie op hun duurzaam
consumptiegoed. Weliswaar zijn er
maar weinig merken die geen vijf,
zes of zelfs acht jaar garantie op
roest-van-binnenuit geven, als het
om de motor of andere onderdelen
gaat, geven de fabrikanten na een
jaar slechts zelden thuis.
Een positieve uitzondering is Toyota
met een garantietermijn van twee
jaar. Ford geeft op bepaalde
onderdelen ook wat langer de
consument genoegdoening, maar de
markt komt maar aarzelend in
beweging. Het zou de consument
bepaald deugd doen als de merken
hier wat actiever zouden worden.
RISICO
De concurrentiestrijd lijkt voorlopig
elders te worden uitgevochten. De
nieuwe oorlog, zo denkt Nye, zal
woeden op de leasemarkt. De
economische groei heeft de
behoefte aan de auto als
produktiemiddel doen stijgen. Maar
tegelijkertijd willen bedrijven minder
geld in auto's vastleggen en al
evenmin het risico van kapotte
wagens en navenante kosten lopen.
De leasemarkt in Nederland, pas
enkele jaren van enige omvang,
groeit dan ook snel en wordt
daarmee ook voor de fabrikanten
interessanter.
„De leaseprijzen zullen onder druk
komen te staan", voorspelt Nye,
„want in deze markt gaat het puur
om kosten en niet om de aankleding
van de wagen". Zaken als het
leveren van een leenauto als de
wagen in onderhoud is en het
afsluiten van flexibele
leasecontracten voor tijdelijk
personeel of voor werknemers die
een jaar proeftijd hebben, zullen
meer aandacht krijgen.
VROUW
Een maatschappelijke trend die aan
de commerciële wereld niet voorbij
gaat is de toenemende invloed van
de vrouw op de aankoopbeslissing.
Opel, zo vertelt reclameman Groot,
heeft daarom de toernee van Anita
Meijer gesponsord. „Ze is allereerst
vrouw en bovendien een goede
zangeres, die in brede lagen van de
bevolking populair is. We gaan
binnenkort ook weer met auto's bij
V D binnen, want op die manier
kun je de vrouwen ook bereiken".
In bladen als Viva en Libelle
adverteert Opel met de Corsa
specifiek in de richting van de vrouw.
„De doelgroep van jonge vrouwen
wordt belangrijker. Het is ook voor
het owners-image van je wagen
interessant als er jonge vrouwen in
rond rijden. Automobilisten
spiegelen zich aan de andere
mensen, die dezelfde wagen rijden".
■/ordes,