DESTEM 'rgel uit oning eslolen ergoedt rde Itie schooil De twintig best verkochte merken: Kina zeeland 4 laatselijk nieuws ndplaat stburg irdenburg [TOESTEMMING] Gisteren opende de RAI de poorten voor de tweejaarlijkse Amsterdamse autobeurs. Het is het hoogtepunt van de autobranche, waarop de fabrikanten hun modellen van nu en hun ideeën voor de toekomst publiek maken. Onze redacteur onderzocht welke trends dit jaar tekenen. De conclusie: snelheid is in, zuinigheid is uit. Top 20 naar model VRIJDAG 6 FEBRUARI 1987 arting - De FNV-I roep Hoofdplaat heeft I vrijdag 6 februari een] avond op het programmal Plaats van handeling: Temmerman, aanvang! uur. Men kan bieden dan| bkeren. te - De bridgesociëteitl purg speelde in het kader I Ide wintercompetitie eenl [tijd in Chez René. Uit-I 1. dames Rosseel-Ris.r v, 2. heren Neve-RemijnJ ■eren Arkenhout-Ouwe-1 ge - De Oostburgse brid-| tb speelde een wedstrijd] f de competitie. Uitslag A-I 1. echtpaar Den Hamer,I evrouw Marteijn-de heer] gedijk, 3. dames Baren-] -De Vries. B-groep: 1,1 rouw Van Wanrooy-dtl f De Badts, 2. dames Lalle-I t-Termoten, 3. dames Bel-| tk-Poissonnier. sbolders - Bolclub Del sbolders hield bij me-l Jiw De Geeter een clubbol-l Uitslag: 1. H. Marclé-J.l /reeze-A. Minnaert, 2. AI bbelaere-W. Gijsel-R| ethals, 3. P. Laridaen-R| pnt-A. Blaauw. |igdkoning - Bij de jaar-] se koningsschieting voor] doren van het handboog-I de St-Sebastiaan is Fr] npaert koning geworden opl [liggende wip. Er namen vijfj jutters deel. M. de MuijnlJ est zijn titel verdedigen! lar in de derde ronde school] Impaert de koningsvogel afi |arna was er nog een pun-l schieting, waarbij M. de] uijnk de meeste kleine vo-l (3) afschoot en daardoor] [ïgdprins 1987 werd. lOES - In de nacht var] ]oensdag op donderdag is uil woning van J. C. aan del egstede te Goes een electro-] lisch orgel ter waarde van on-f ]eveer 19.000 gulden gestolen| 4en had zich toegang tot i' voning verschaft door hetl lernielen van de achterdeur. [erd begonnen met de reparatl stromenschool in Groede conl ijk het dakbeschot aan vernieuj de gemeentelijke tech Re bevinding dat slechts enkel] noesten worden. Afgesproken ou plaatsvinden zodra de ouit 1 was. In eerste instantie wilde gemeente daarom de koste] van reparatie niet voor zijl rekening nemen. Immers wet bepaalt dat toester voor reparatie vóóraf mof worden gevraagd, terwijl i, gemeente slechts mag betateL op basis van gebleken nood] zaak. Het schoolbestuur zat ui tel aard met de handen in hei haar en vroeg een nieuw gn sprek met de gemeente. Elf leidde tot een compromis. „C let op het feit dat was gecotl stateerd dat het dak slech] delen had, hebben we compromis voorgesteld: vergoeding van eenderde val de kosten", aldus het college I een ontwerp-raadsvoorstó] Erop gewezen wordt dat 4 een zeer incidenteel geval is® er wordt uitgegaan van l goede trouw van het schoolt» stuur. Gevraagd wordt krediet van 6.347 gulden, andere 12.694 gulden van 1 reparatiekosten moet schoolbestuur zelf betalen. De financiële commissie, i maandag 9 februari van 14.00 uur bijeenkomt, krijj] nog een andere 'schoolzaak' i behandelen. De r.k. bast] school in IJzendijke moet i aanpassing ondergaan, rond 120.000 gulden gaat k<* ten. Daarbij zijn inbegrep*. de inrichting van een speeM kaal en het treffen van lJ luidswerende voorzieningen]] zowel dit lokaal als het aanF lende werklokaal. Besprok wordt ook de aanschaf «fl automatiseringsapparatuur 1 voor het gemeentehui 27.120) en een gemeentelijH bijdrage in het Nationaal r schenk aan het prinselijk P-i wegens zijn 50-jarig huwehil kosten 366,48. Snelheid is in, zuinigheid uit Door Willem Reijn Wat zijn trends? Als het gaat om de voorkeur van de doorsnee consument is er niets nieuws onder de zon: Jan met de Pet rijdt Opel Kadett, al bijna twintig jaar lang. Een op de tien nieuw verkochte wagens is een Kadett, dan komt er een hele tijd niets en dan pas volgt nummer twee op de top twintig van de best verkochte wagens van Nederland, de Ford Escort, met 4,8 procent van de markt. Vervolgens is er de Volkswagen Golf met 4,6 procent. De degelijke Duitse drie bepalen ai sinds jaar en dag het beeld op de Nederlandse wegen. Trends moeten elders worden gezocht. De kleine groep van mensen met geld en onderscheidingsdrift bepalen de mode nu eenmaal meer dan de klanten van C A. De trendsetters, in Amerika wel yuppies geheten maar in Nederland minder herkenbaar, rijden Mercedes 190 en Lancia Thema, zo heet het in zakenkringen. Saab is al weer 'uit', evenals BMW. Deze dure, snelle en exclusieve wagens zijn er niets minder om, maar de modieuze voorlopers zijn er op uitgekeken. Saab is niet snel genoeg, BMW heeft niets trendy in het pakket. Yuppies zijn aardig voor het modebeeld en in de hockeykantine, maar voor de autofabrikanten zijn ze niet bijster interessant. Het voornaamste kenmerk van de Nederlandse yuppie is dat-ie geen yuppie wil zijn en daarom voor de marketing-mensen ongrijpbaar en dus onbetrouwbaar is. „Het is niet zo'n belangrijke groep", zegt Rob Groot van het reclamebureau McCann-Erickson, dat de campagnes voor General Motors (Opel) voert. „En je moet nog uitkijken ook. Voor het je weet ben je geen yuppie meer". KOPPELBAZEN Zijn collega Mirjam van Essen van PRAD, dat de reclames voor Mercedes-Benz ontwerpt, heeft meer belangstelling voor de geslaagde jonge zakenman. Met de 190 heeft dit merk van dikke automobielen voor directeuren, koppelbazen en pendelende bouwvakkers een geheel nieuwe doelgroep aangeboord. „We hebben een jonger publiek bereikt", zegt Van Essen voldaan. Sportiviteit - daar hebben we toch nooit aan gedacht bij een 200Diesel-met-trekhaak-voor- het-bakkie - is een trefwoord geworden bij de 190. En wie denkt er bij Mercedes aan goedkoop? Weliswaar moet er bij de dealer nog zo'n vijftig mille voor een 190 worden neergeteld, en dan mag je nog blij zijn als je er eentje krijgt, maar de leaseprijzen van de kleine Mercedes liggen op een absurd laag niveau. De leasemaatschappijen rekenen zo weinig afschrijving en vinden de wagen dermate betrouwbaar, dat de tarieven zelfs lager liggen dan van wagens, die 15.000 gulden goedkoper zijn. Dat leidt tot vrolijke annekdotes. Zo vertelde een bedrijfsadviseur dat hij geen 190 mocht rijden, hoewel die ■wel binnen het budget van zijn bedrijf paste. De klanten zouden het niet prettig vinden als de adviseur met zo'n dure wagen voorrijdt. ORDINAIR Overigens is bij elk merk sportiviteit het trefwoord geworden. Zelfs de altijd zo comfortabele Citroen, die het savoire vivre en een vleug 1Opel Kadett 2. Ford Escort 3. Volkswagen Golf 4. Volvo 3-serie 5. Citroën BX 6. Peugeot 205 7. Ford Sierra 8. Opel Corsa 9. Toyota Corolla 10. Mazda 323 11. Opel Ascona 12. Fiat Uno 13. Toyota Stalet 14. Suzuki Alto 15. Fiat Panda 16. Mazda 626 17. Nissan Sunny 18. BMW 3-serie 19. Renault 5 20. Volkswagen Jetta eigenzinnigheid boven on-Franse haastigheid voerde, heeft zich overgegeven aan de vergankelijkheid van de tien seconden die bolides van nul naar honderd brengen. De letters GTI, wat ordinair van Volkswagen gejat, staan garant voor fasten-your-seatbelts- acceleraties en vliegtuigsnelheden van tweehonderd of meer kilometers per uur. Die trend is versterkt door de ingestorte benzineprijzen. Zuinigheid interesseert de consument een stuk minder dan in de tijd dat aan de pomp nog een kleine twee gulden per liter super moest worden afgerekend. De sprinters zijn weer onder ons, bij dit stoplichten bij het volgende, want veel sneller gaat het met piepende banden echt niet. Zuinigheid is uit, heet het ook in de reclamewereld. R. Nye, account manager Fiat van het reclamebureau PMSvWY&R (geen tikfouten, maar een naam): „Zuinigheid hebben we bij een benzineprijs van 1,50 wel een beetje gehad". Natuurlijk, er wordt nog steeds volop geschermd met tamelijk onbetrouwbare ECE- normen, maar de kracht van het verkoopargument heeft ingeboet. SCHEURIJZER Een door de overheid gepropageerde trend van de schone automobiel lijkt vooralsnog geheel geen weerklank te vinden bij het publiek. Wagens die min of meer bij toeval al een schone motor hebben, wil de consument nog wel kopen, maar katalysatoren hebben geen enkele invloed op zijn koopgedrag. Opel-reclamist Groot: „Alleen Volkswagen verkoopt er wat omdat die bij wijze van spreken niet anders kan leveren. Maar de consument blijkt voor het schone-motor- argument nauwelijks gevoelig". In tegenstelling tot tien jaar terug biedt elke fabrikant een uitgebouwde range van hetzelfde model. De Opel Kadett is verkrijgbaar met een zuinige 1.2-liter motor voor 20.500, maar ook als GSi-scheurijzer van een slordige 37.000. Een Golfje kost tussen de 21.000 en 40.000 en daar tussenin kun je alle kanten uit. In de reclames zit de aardigheid vaak in het op een hoop gooien van de voordelen van alle modellen: je kunt met deze wagen 1 op 20 rijden en van nul naar honderd in acht seconden. Waarbij alleen wordt vergeten dat er over twee verschillende uitvoeringen wordt gesproken. Een trend is ook te ontdekken in de prijsontwikkeling: hoger en hoger dus. De Opel Kadett is voor de automobilist die zijn wagen zelf moet betalen, al schier onbereikbaar geworden. Weliswaar geeft een Kadett altijd zo'n mooie inruilprijs, maar wie kan er de eerste keer twintig mille op tafel leggen? OORLOG De prijsspiraal is mede een gevolg van een andere spiraal: onder dezelfde noemer groeit een wagen met de jaren naar een andere klasse. De Volkswagen Golf van 1987 is van binnen een klasse groter dan de Golf van vijfjaar terug. De consument moet meegroeien met het model. Voor de goede rekenaar zeggen aanschafprijzen niet zoveel. De ANWB en de Consumentenbond hebben onlangs onderzocht hoeveel een groot aantal populaire auto's per maand kost. De Peugeot 205, toch al razend populair en een goede zesde plaats op de auto top 20 innemend, blijkt een tientje voordeliger dan de 2CV6. Het Lelijk Eendje is dan wel in aanschaf vijf mille goedkoper, maar in onderhoud en benzineverbruik een stuk duurder. De oorlog om de gewone consument is inmiddels zo hevig dat er nauwelijks een actiemiddel aan het arsenaal van marketingwapens kan worden toegevoegd. We hebben acties in de financiering: nu halen, straks betalen, drie jaar lenen tegen lage rente; de hoge inruil nu: tien procent boven de ANWB-koerslijst, tweeduizend gulden meer dan de ANWB-koerslijst, de tweeduizend gulden terug voor elke nog rijdende auto; de gegarandeerde inruil straks: over twee jaar krijgt U 65 procent terug; en niet te vergeten de stripjes en velgjes. Deze acties zullen niet verdwijnen, want, zo zegt Fiat-reclame-adviseur Nye, je kunt niet voorbijgaan aan de concurrentie. Fiat loopt voorop bij prijslokkertjes en wordt door de concurrentie wel eens van marktbederf beticht. „De prijs is voor de consument nu eenmaal erg belangrijk", zegt Nye. VERTROUWEN Hij ziet in deze vormen van reclame overigens ook wel een belangrijk nadeel voor de fabrikant. „Je legt de aandacht meer op de actie dan op de auto zelf. Wij willen daarom in de toekomst de auto meer focussen door met thematische advertenties te werken. Ook bij acties zal de wagen zelf meer centraal moeten staan". Slechts op één terrein laten de autofabrikanten opvallend verstek gaan. Dat is het vertrouwen in het eigen produkt. Vergeleken met Merk Verkopen 1986 Verkopen 1985 Verande marktaandeel marktaandeel ring in 1. 1) Opel 92.279 (16,5) 87.722 (17,6) 5,2 2. 2) Ford(E) 57.674 (10,3) 56.423 (11,3) 2,2 3. 3) VW-Audi 52.394 9,3) 44.969 9,1) +16,5 4. (10) Peugeot/Talbot 34.053 6,1) 24.169 4,8) +40,9 5. 4) Fiat 33.558 6,0) 33.021 6,9) 1,6 6. 8) Citroën 31.124 5,6) 24.870 5,0) +25,1 7. 9) Toyota 29.903 5,3) 24.569 4,9) +21,7 8. 6) Volvo 29.056 5,2) 26.676 5,3) 8,9 9. 5) Renault 27.713 4,9) 28.916 5,7) - 4,2 10. 7) Nissan 27.377 4,9) 25.110 5,0) 9,0 11. (11) Mazda 23.080 4,1) 16.785 3,4) +37,5 12. (14) Suzuki 15.657 2,8) 12.267 2,4) +27,6 13. (16) Honda 14.834 2,6) 11.896 2,3) +24,7 14. (13) Mitsubishi 14.629 2,6) 12.697 2,5) 15,2 15. (15) Mercedes 13.317 2,4) 11.912 2,4) +11,8 16, (12) BMW 12.777 2,3) 12.834 2,6) - 0,4 17. (17) Lada 12.737 2,3) 8.737 1.8) +45,8 18. (20) Daihatsu 6.461 1,2) 4.436 0,9) +45,6 19. (19) Austin-Rover 5.365 1.0) 5.774 1,1) - 7,1 20. Skoda 5.030 0,9) 3.271 0,7) +53,8 TOTAAL 560.512 495.720 13,1 Opmerkelijk is de val van Renault en de opkomst van Peugeot, die voornamelijk te danken is aan de goede verkopen van de 205. Nissan had te lijden onder de vervanging van de Sunny/Cherry door de nieuwe Sunny. buitenlandse markten geven de autoproducenten in Nederland maar kort garantie op hun duurzaam consumptiegoed. Weliswaar zijn er maar weinig merken die geen vijf, zes of zelfs acht jaar garantie op roest-van-binnenuit geven, als het om de motor of andere onderdelen gaat, geven de fabrikanten na een jaar slechts zelden thuis. Een positieve uitzondering is Toyota met een garantietermijn van twee jaar. Ford geeft op bepaalde onderdelen ook wat langer de consument genoegdoening, maar de markt komt maar aarzelend in beweging. Het zou de consument bepaald deugd doen als de merken hier wat actiever zouden worden. RISICO De concurrentiestrijd lijkt voorlopig elders te worden uitgevochten. De nieuwe oorlog, zo denkt Nye, zal woeden op de leasemarkt. De economische groei heeft de behoefte aan de auto als produktiemiddel doen stijgen. Maar tegelijkertijd willen bedrijven minder geld in auto's vastleggen en al evenmin het risico van kapotte wagens en navenante kosten lopen. De leasemarkt in Nederland, pas enkele jaren van enige omvang, groeit dan ook snel en wordt daarmee ook voor de fabrikanten interessanter. „De leaseprijzen zullen onder druk komen te staan", voorspelt Nye, „want in deze markt gaat het puur om kosten en niet om de aankleding van de wagen". Zaken als het leveren van een leenauto als de wagen in onderhoud is en het afsluiten van flexibele leasecontracten voor tijdelijk personeel of voor werknemers die een jaar proeftijd hebben, zullen meer aandacht krijgen. VROUW Een maatschappelijke trend die aan de commerciële wereld niet voorbij gaat is de toenemende invloed van de vrouw op de aankoopbeslissing. Opel, zo vertelt reclameman Groot, heeft daarom de toernee van Anita Meijer gesponsord. „Ze is allereerst vrouw en bovendien een goede zangeres, die in brede lagen van de bevolking populair is. We gaan binnenkort ook weer met auto's bij V D binnen, want op die manier kun je de vrouwen ook bereiken". In bladen als Viva en Libelle adverteert Opel met de Corsa specifiek in de richting van de vrouw. „De doelgroep van jonge vrouwen wordt belangrijker. Het is ook voor het owners-image van je wagen interessant als er jonge vrouwen in rond rijden. Automobilisten spiegelen zich aan de andere mensen, die dezelfde wagen rijden". ■/ordes,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13