FORD SCORPIO.STANDAARD METABS.VANAF F37.078,-.* BREJAA Doordacht Dynamisch. WINTERS! V INTER! DONDERDAG 5 FEBRl Ook al bent u een ervaren automobilist, dan nog is de kans klein dat u ooit in een auto met ABS hebt gereden. Niet dat u zich daarvoor hoeft te schamen, want behalve de Ford Scorpio is er nog geen enkele auto die in alle versies stan daard met dit systeem is uitgerust. Waarschijnlijk heeft u, net als iedereen, geleerd om in noodsituaties bij slecht weer niet vol op uw remmen te gaan staan, maar 'pompend' te remmen. Daarmee voorkomt u dat de wielen blokkeren en maakt u een optimaal gebruik van het remvermogen van uw auto. In theorie is dit een sluitend verhaal. Want zolang de wielen blijven draaien kunt u blij - ven sturen en plotselinge obstakels vermijden, of gewoon de bocht in de weg blijven volgen. In de praktijk daarentegen vergeet u in negen van de tien gevallen van schrik de theorie, en zet u bij 'n noodstop spontaan uw volle gewicht op het rempedaal. Met als gevolg dat de wifelen zullen blokkeren en u - hoe hard u ook aan het stuur draait - maar één kant uit glijdt: recht vooruit! Het Anti- Blokkeer Remsysteem (ABS) waarmee Ford al z'n Scorpio's standaard heeft uitgerust voorkomt bovenbedoelde uitglijders. Het zorgt ervoor dat de wielen nimmer kunnen blokkeren, hoe zwaar u ook op het rempedaal gaat staan. Want zodra één van de wielen dreigtteblok- keren wordt de remdruk onmiddellijk onder broken en weer even snel hersteld - en dat zo'n 15 keer per seconde. Eigenlijk óók een manier van pompend remmen, maar dan veel sneller dan u met uw voet kunt doen. Zelfs bij een noodstop op 'n besneeuwde'of be-ijzelde weg zorgt het elektronisch ABS van Ford voor optimale macht over het stuur. En dat is geen overbodige luxe in de huidige weers omstandigheden. Maar mocht u op dit moment nog niet toe zijn aan een Ford Scorpio, of aan welke andere nieuwe auto dan ook, vergeet dan met de gladheid niet dat 'pompend remmen' in elk geval beter is dan niets. BREDA/MILAAN - D< over naderende transfe naar één van de clubs ii hoogtepunt nog lang nie i Leen Looyen keert terug naar NEC VEEMARKTSTRAAT 12 t 's maandags geopend v a 13 00 uur I Het elektronisch gestuurde ABS-systeem van Ford. Ndg een bewijs van Ford's voortdurende technologische ontwikkeling is de introductie van twee compleet nieuwe motoren voor de Scorpio. Dezescilinder 2.4injectieen de zescilinder 2.9injectie. De laatste vervangt de huidige 2.8injectie- motor, en is desgewenst leverbaar met katalysator. Beide nieuwe zescilinders zijn uitgerust met het meest vervolmaakte motorbesturingssysteem ter wereld: de EEC IV. Dit systeem regelt alle vitale functies van de motor en kan zo'n 250.000 signalen per seconde verwerken. Door Chris va Op korte termijn, naar vei door de Italiaanse voetbalt men over het al of niet toela twee, buitenlandse spelers p< In het geval van uitbreiding van het buitenlands contin gent, lijkt de zuigkracht van uit het 'calcio' nauwelijks nog te stoppen voor clubs uit de rest van Europa en Zuid- Amerika. De Serie A telt zestien clubs; de werkgelegenheid voor gastarbeiders' zou dus op een otaal van achtenveertig kun nen komen. Of dat potentieel ook werkelijk benut wordt, is nog de vraag. Er zouden nu 32 niet-Italianen actief kunnen hjn, maar in werkelijkheid voetballen er 26. Napoli, Hellas /erona, Empoli, Fiorentina, Irescia en Como hebben ilechts één contractspeler van luiten de landsgrenzen in hun selectie. Het zijn vooral de topclubs nter Milan, Juventus, AC Mi an, Napoli, Hellas Verona, AS lorna en Sampdoria, die zich terk maken voor de komst an een extra buitenlander. Ie oppositie heeft zich ver enigd achter Como. De Noord- taliaanse middenmoter acht sen versoepeling van de 'im- tegratiewet' moordend voor si a si ADVIESPRIJS INCL BTW AF IMPORTEUR AFLEVERINGSKOSTEN f 500, PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN FORD GEEFT 6 JAAR GARANTIE TEGEN DOORROESTEN VAN BINNENUIT VRAAG UW FORD DEALER NAAR DE GUNSTIGE GARANTIE EXTRA: 2 JAAR EXTRA GARANTIE OP VOORDELIGE VOORWAARDEN HIJ KAN U OOK DESKUNDIG INFORMEREN OVER EEN VLOTTE FINANCIERING VIA FORD CREDIT EN OVER DE VOORDELEN VAN FORD LEASING 1< t< V g V Van onze sportredactie BREDA - Met ingang van het nieuwe seizoen fungeert Leen Looyen als hoofdtrainer van NEC. Be 37-jarige oefenmees- ter volgt Sandor Popovics op. die aan het eind van dit seizoen vertrekt naar SVV. Looyen tekende een contract van een jaar, niet een optie voor een ♦weede jaar. NEC en Leen Looyen zijn oude bekenden-van elkaar. Als hulptrainer en hoofdtrainer was de huidige werknemer van het Bredase NAC al in Nijmegen actief. In 1981 vertrok Looyen naar Arnhem en trainde kort stondig eerste divisie club Vitesse. Na een on derbreking van een jaar kwam de in Nijmegen woonachtige oefenmees- ter in dienst van RKC en bereikte hij tweemaal achtereen in de eerste di- v*sie de na competitie. Met het aantrekken van Looyen is het be stuur van NEC nadruk- keli3k ingegaan op de Mensen van de spelers- ^aad. Bovendien is de lei- van de Nijmeegse club van mening met J-^eyen een trainer te «ebben binnengehaald, e goed met jeugdige v°etballers kan werken. ri; le kr ki so co Ui ja or wi nii in' de he nc en LE GRAU-DU-ROI (AFP) - Frits Pirard heeft woensdag tijdens de Week van Bessèges een koers over 138 kilometer gewonnen. De in Sprundel woonachtige wielrenner was aan het eind van de rit van Miramas naar Le Grau-du- Roi in Zuid-Frankrijk het snelst in de sprint van een vluchtgroepje. De Franse renners André Chappuis en Pascal Dubois 'eindigden respectively k als tweede ,en derde. Frank Pi rard, een broer van Frits, werd tiende. Frits Pirard rijdt dit seizoen voor de Belgische ploeg van i'Willy Teirlinck. Vorig jaar stond hij onder contract bij de ploeg Swerts. Uitslag: 1. Frits Pirard (Ned) 138 kilometer in 3 uur, 11 minuten en 24 seconden, 2. André Chappuis (Fra) op 0.01, 3. Pascal Dubois (Fra), 4. Ronan Pensee (Fra), 5. Thierry Marie (Fra), 6. Philippe Poissonnier (Fra), 7. Christian Chaubet (Fra) allen in dezelfde tijd als Chappuis, 8. Soren Lilholt (Den)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6