FORD SCORPIO.STANDAARD METABS.VANAF F37.078,-.*
BREJAA
Doordacht Dynamisch.
WINTERS!
V INTER!
DONDERDAG 5 FEBRl
Ook al bent u een ervaren automobilist, dan
nog is de kans klein dat u ooit in een auto met
ABS hebt gereden. Niet dat u zich daarvoor hoeft
te schamen, want behalve de Ford Scorpio is
er nog geen enkele auto die in alle versies stan
daard met dit systeem is uitgerust.
Waarschijnlijk heeft u, net als iedereen,
geleerd om in noodsituaties bij slecht weer niet
vol op uw remmen te gaan staan, maar
'pompend' te remmen. Daarmee voorkomt u
dat de wielen blokkeren en maakt u een optimaal
gebruik van het remvermogen van uw auto.
In theorie is dit een sluitend verhaal.
Want zolang de wielen blijven draaien kunt u blij -
ven sturen en plotselinge obstakels vermijden,
of gewoon de bocht in de weg blijven volgen.
In de praktijk daarentegen vergeet u in
negen van de tien gevallen van schrik de theorie,
en zet u bij 'n noodstop spontaan uw volle
gewicht op het rempedaal. Met als gevolg dat de
wifelen zullen blokkeren en u - hoe hard u ook
aan het stuur draait - maar één kant uit glijdt:
recht vooruit!
Het Anti- Blokkeer Remsysteem (ABS)
waarmee Ford al z'n Scorpio's standaard heeft
uitgerust voorkomt bovenbedoelde uitglijders.
Het zorgt ervoor dat de wielen nimmer kunnen
blokkeren, hoe zwaar u ook op het rempedaal
gaat staan.
Want zodra één van de wielen dreigtteblok-
keren wordt de remdruk onmiddellijk onder
broken en weer even snel hersteld - en dat zo'n
15 keer per seconde. Eigenlijk óók een manier
van pompend remmen, maar dan veel sneller
dan u met uw voet kunt doen.
Zelfs bij een noodstop op 'n besneeuwde'of
be-ijzelde weg zorgt het elektronisch ABS van
Ford voor optimale macht over het stuur. En dat
is geen overbodige luxe in de huidige weers
omstandigheden. Maar mocht u op dit moment
nog niet toe zijn aan een Ford Scorpio, of aan
welke andere nieuwe auto dan ook, vergeet
dan met de gladheid niet dat 'pompend
remmen' in elk geval beter is dan niets.
BREDA/MILAAN - D<
over naderende transfe
naar één van de clubs ii
hoogtepunt nog lang nie i
Leen Looyen
keert terug
naar NEC
VEEMARKTSTRAAT 12 t
's maandags geopend v a 13 00 uur I
Het elektronisch gestuurde ABS-systeem van Ford.
Ndg een bewijs van Ford's voortdurende technologische ontwikkeling is
de introductie van twee compleet nieuwe motoren voor de Scorpio. Dezescilinder
2.4injectieen de zescilinder 2.9injectie. De laatste vervangt de huidige 2.8injectie-
motor, en is desgewenst leverbaar met katalysator. Beide nieuwe zescilinders zijn
uitgerust met het meest vervolmaakte motorbesturingssysteem ter wereld: de
EEC IV. Dit systeem regelt alle vitale functies van de motor en kan zo'n 250.000
signalen per seconde verwerken.
Door Chris va
Op korte termijn, naar vei
door de Italiaanse voetbalt
men over het al of niet toela
twee, buitenlandse spelers p<
In het geval van uitbreiding
van het buitenlands contin
gent, lijkt de zuigkracht van
uit het 'calcio' nauwelijks nog
te stoppen voor clubs uit de
rest van Europa en Zuid-
Amerika.
De Serie A telt zestien clubs;
de werkgelegenheid voor
gastarbeiders' zou dus op een
otaal van achtenveertig kun
nen komen. Of dat potentieel
ook werkelijk benut wordt, is
nog de vraag. Er zouden nu 32
niet-Italianen actief kunnen
hjn, maar in werkelijkheid
voetballen er 26. Napoli, Hellas
/erona, Empoli, Fiorentina,
Irescia en Como hebben
ilechts één contractspeler van
luiten de landsgrenzen in hun
selectie.
Het zijn vooral de topclubs
nter Milan, Juventus, AC Mi
an, Napoli, Hellas Verona, AS
lorna en Sampdoria, die zich
terk maken voor de komst
an een extra buitenlander.
Ie oppositie heeft zich ver
enigd achter Como. De Noord-
taliaanse middenmoter acht
sen versoepeling van de 'im-
tegratiewet' moordend voor si
a
si
ADVIESPRIJS INCL BTW AF IMPORTEUR AFLEVERINGSKOSTEN f 500, PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN FORD GEEFT 6 JAAR GARANTIE TEGEN DOORROESTEN VAN BINNENUIT VRAAG UW FORD DEALER NAAR DE GUNSTIGE GARANTIE EXTRA: 2 JAAR EXTRA GARANTIE
OP VOORDELIGE VOORWAARDEN HIJ KAN U OOK DESKUNDIG INFORMEREN OVER EEN VLOTTE FINANCIERING VIA FORD CREDIT EN OVER DE VOORDELEN VAN FORD LEASING
1<
t<
V
g
V
Van onze sportredactie
BREDA - Met ingang
van het nieuwe seizoen
fungeert Leen Looyen als
hoofdtrainer van NEC.
Be 37-jarige oefenmees-
ter volgt Sandor Popovics
op. die aan het eind van
dit seizoen vertrekt naar
SVV. Looyen tekende een
contract van een jaar,
niet een optie voor een
♦weede jaar.
NEC en Leen Looyen
zijn oude bekenden-van
elkaar. Als hulptrainer
en hoofdtrainer was de
huidige werknemer van
het Bredase NAC al in
Nijmegen actief. In 1981
vertrok Looyen naar
Arnhem en trainde kort
stondig eerste divisie
club Vitesse. Na een on
derbreking van een jaar
kwam de in Nijmegen
woonachtige oefenmees-
ter in dienst van RKC en
bereikte hij tweemaal
achtereen in de eerste di-
v*sie de na competitie.
Met het aantrekken
van Looyen is het be
stuur van NEC nadruk-
keli3k ingegaan op de
Mensen van de spelers-
^aad. Bovendien is de lei-
van de Nijmeegse
club van mening met
J-^eyen een trainer te
«ebben binnengehaald,
e goed met jeugdige
v°etballers kan werken.
ri;
le
kr
ki
so
co
Ui
ja
or
wi
nii
in'
de
he
nc
en
LE GRAU-DU-ROI (AFP) -
Frits Pirard heeft woensdag
tijdens de Week van Bessèges
een koers over 138 kilometer
gewonnen. De in Sprundel
woonachtige wielrenner was
aan het eind van de rit van
Miramas naar Le Grau-du-
Roi in Zuid-Frankrijk het
snelst in de sprint van een
vluchtgroepje.
De Franse renners André
Chappuis en Pascal Dubois
'eindigden respectively k als
tweede ,en derde. Frank Pi
rard, een broer van Frits,
werd tiende.
Frits Pirard rijdt dit seizoen
voor de Belgische ploeg van
i'Willy Teirlinck. Vorig jaar
stond hij onder contract bij de
ploeg Swerts.
Uitslag: 1. Frits Pirard (Ned) 138
kilometer in 3 uur, 11 minuten en
24 seconden, 2. André Chappuis
(Fra) op 0.01, 3. Pascal Dubois
(Fra), 4. Ronan Pensee (Fra), 5.
Thierry Marie (Fra), 6. Philippe
Poissonnier (Fra), 7. Christian
Chaubet (Fra) allen in dezelfde tijd
als Chappuis, 8. Soren Lilholt (Den)