theater! 'Toch zit ik het liefste in een toneelgezelschap Slotvoorstelling 'Het spook van de polder' Robert Holl, Nederlandse bas met internationale carrière Filmhuis Zuidland met 'Death of a Salesman' Kindervoorstelling 'Weterik' in De Halle in Axel DONDERDAG 5 FEBRUAR11987 li, VICTOR VAN SWAAY IN MUSICAL 'PUBLIEK' EN 'WEDDEN DAT...' Winterconcert in Zuidzande Danser Hockeybal Lucko's kindershow voor de jeugd van St.-Jansteen Tissue in Imageclub Italiaanse muziek in Antwerpse Opera De Wesp in St.-Niklaas Drie avonden 'De lege ceT in schouwburg St.-Niklaas John Lanting met blijspel in Brugge De Media Opera voor Vlaanderen met Otello in Gent Van Rooyen in Zuidlandtheater Ballet en orkest in Antwerpen en Oostende De Nieuwe Snaar Met UIT West naar West- Vlaams Orkest PONDERDAG 5 FEBRl NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 ïven Piekeren Lijm en zand Door Marjan Mes „Na de audities zijn we met de hele cast twee keer bij Seth thuis geweest op zijn boerderij in Brabant. Daar hebben we verhalen over onszelf zitten vertellen en een beetje gezongen. Pas daarna is hij 'Publiek' gaan schrij ven, dus helemaal op de men sen, die hijzelf gekozen had. Drie jaar geleden stapte hij een keer met de producent binnen in het theatercafé van de ouders van Heddy Lester. Ik deed daar een chansonpro gramma met Serge Henri Valcke. Toen hij ons had ge hoord, zei hij: 'Nu ga ik die musical maken'." Acteur/zanger Victor van Swaay (29) is een van de jonge artiesten, die de musi cal 'Publiek' van Seth Gaai- kema tot een swingende show maakt. Zijn acteertalent en mooie zangstem vielen al op toen hij nog een leerling was op het Stedelijk Gymnasium in Breda. Als jong jochie zong hij al Franse chansons en de rituelen uit de katholieke kerk waren voor hem als klein kind handelingen om MUZIEKLIEFHEBBERS uit Zuidzande kunnen aan staande zaterdag, 7 februari, jun ophalen bij het winter concert van de Koninklijke Muziekvereniging Veronica. Onder leiding van Ronny D'Herck speelt Veronica in de Nederlands Hervormde Kerk een gevarieerd ouevre, van Johan Straus tot enb met de Beatles. Als het pauze is ver trekt het gezelschap naar ho tel de Gouden Leeuw. Daar gaat de drumband van de muziekvereniging onder lei ding van Jan Jansen verder met het programma. De D.C. Band, de jeugdafdeling van de bloeidende vereniging be sluit de avond. Daarna is er een bal. De aanvang van het win terconcert, in de Nederlands Hervormde Kerk, is 19.30 uur. eindeloos te imiteren. „Vertrouwen is heel be langrijk, omdat je als acteur zoveel van je persoonlijkheid moet uitleveren. Bij de ploeg van 'Ik, Jan Cremer' was dat heel fijn en ook de groep van 'Publiek' kan lekker met elk aar opschieten. Maar toch ga ik het liefst terug naar een toneelgezelschap, in vaste dienst, zodat je een hechte band met je collega's kunt opbouwen. Ik ben blij, dat ik het vol gend seizoen bij toneelgroep Theater terecht kan. Ik ga spelen in de musical 'Wou tertje Pieterse' en in een to neelstuk van Ischa Meijer. Wat de toekomst verder zal brengen, is me volslagen een raadsel met al die omwente lingen in de toneelwereld. Ik heb geheel geen ambitie om door te gaan in televisie shows, al vind ik het gewel dig om die ervaring te hebben opgedaan met Wedden Dat". Victor van Swaay maakt dit seizoen deel uit van de showgroep van Jos Brinks showquiz, hij zingt en danst bij de Douglas Squires Dan cers. „Maar een danser," zegt hij grinnikend, „ben ik na tuurlijk niet echt. Toen ik bij de auditie moest tapdansen, deed ik maar alsof. Ik ben meer als acteur aangetrok ken. Tijdens de balletlessen op de Toneelschool was ik al niet de meest enthousiaste student, hoewel ik ze - in te genstelling tot anderen - re delijk trouw heb gevolgd. Het leuke van televisiewerk is, dat in heel korte tijd iets in elkaar moet worden gezet. En het wordt ook aardig betaald. Maar ik doe toch liever een mooie toneelrol". „Auditie doen vond ik aan vankelijk vreselijk spannend en eng", aldus Victor van Swaay. „Nu realiseer ik me, dat het toch vooral om een bepaald type gaat, dat ze zoe ken. Als je donker bent, zoals ik en ze zoeken een blond iemand dan gaat het gewoon niet door. Bij de auditie voor 'Ik, Jan Cremer' zaten er wel twaalf mensen achter tafels, ook Cremer zelf. Ze moesten nogal lachen toen ik 'Kom van dat dak af' deed. Nie mand had dat verwacht, maar voor mij was het een goed voorbeeld van Neder landse rock en tenslotte ging het om een Nederlandse roek-opera. Ik heb trouwens van de zomer wel drie maan den een speciale ballettrai ning gedaan in verband met 'Publiek' en 'Wedden dat...'." Tijdens deze televisieshow draagt Victor van Swaay bruingekleurde contactlen zen voor zijn blauwe ogen. Op dertienjarige leeftijd sloeg een hockeybal een brilleglas door zijn rechteroog, dat sindsdien praktisch blind is. „Dan valt het minder op," vertelt hij. „Er valt goed mee te leven, maar je evenwichts gevoel is er wel enigszins door gestoord en ook het ge voel voor diepte. Met dansen moet ik er rekening mee hou den. Het liefst sta ik rechts in de groep opgesteld en een pi rouette zou ik niet graag draaien." „Zelf zou ik graag onder een Belgische regisseur als Dirk Tange spelen, omdat die zo emotioneel zijn. Dat zal mijn zuidelijke aard wel we zen. Ik ben absoluut een voorstander van een emotio nele rolbenadering. Dat moet beslist terugkomen in het Ne derlandse theater. Ik houd niet zo van die analystische, intellectuele benaderingen; het grootste gedeelte van het publiek weet er evenmin raad mee, denk ik. Die Belgen zijn zo verlekkerd en zo flam boyant.... heerlijk." De musical 'Publiek' is dankzij de regie van Willem Nijholt, de muziek van Bob Victor van Swaay: Vertrouwen is belangrijk. Zimmerman, de flitsende choreografie van Lindsay Dolan en de pit van de negen jonge uitvoerende artiesten een succes. Minder door de tekst van Seth Gaaikema, die een verhaallijn, diepgang en humor mist. „Toch," zegt Van Swaay, „kan je je erg verkijken op de reacties van het publiek. Vooral in kleinere provincie plaatsen. In Doetinchem zijn tachtig mensen opgestapt, omdat ze kennelijk vielen over het liedje over homo's. Een man uit het publiek stond tijdens de voorstelling op, omdat het hem niet aan stond. Hij is vertrokken, ge volgd door twintig anderen. En na de pauze zijn zestig mensen niet meer teruggeko men. Het gekke is, dat we in Lochem in dezelfde regio de meest succesvolle voorstel ling hebben gehad. De wegen - FOTO MARCEL BEKKEN van het publiek blijven on doorgrondelijk." EEN TONEELSTUK VER FILMEN is een lastige klus. Toch is regisseur Volker Schlöndorf er goed in ge slaagd Arthur Miller's drama 'Death of a Salesman' op het celluloid vast te leggen. Het Filmhuis van het Zuidland- theater in Terneuzen ver toont zijn rolprent vanavond. Dustin Hoffman speelt de handelsreiziger Willy Lo- man, die in de war raakt met zijn eigen emoties, als hij op gevorderde leeftijd teruglij kt op zijn leven. Alles waar hij vroeger op hoopte is mislukt; zowel zijn carrière als zijn gezinsleven. Zijn twee zoons zijn verbit terd en verveeld door de des illusie van hun vader. Moeder probeert de strijd tussen va der en zoons nog te sussen, maar het plot ontkomt niet aan een tragisch einde. Volker Schlöndorf ge bruikt in zijn film duidelijk zichtbare toneeldecors. Ook zijn kleurgebruik is opval lend. Willy Loman's heden is gefilmd in grauwe kleuren, en de terugblikken op zijn toen nog hoopvolle verleden hebben felle heldere kleuren. De aanvang van de film is 20.00 uur. Het volkstheater De Schelde- galm mag zich thans in een overweldigende belangstel ling verheugen. Het maakt op het moment furore met het Zeeuws-Vlaamse volksstuk Het spook van de Polder van de auteur George Sponselee, in het onvervalste dialect (anno 1950). Het prikt nu een datum als sluitstuk van de Zeeuws-Vlaamse toernee. Hiertoe heeft het bestuur van de Kloosterzandse to neelvereniging besloten, nu blijkt dat alle zalen te klein zijn om de liefhebbers van dialect-stukken te kunnen herbergen. Het Zuidland- theater in Terneuzen en De Halle te Axel, evenals de za len van Van Leuven te Kloos- terzande, bleken telkens uit verkocht, al dagen voor de opvoering. Het gezelschap staat 14 fe bruari in cultureel centrum Den Dullaert in Hulst, waar de kaartverkoop al loopt als een trein. Dit volkstheater heeft met het brengen van Oost-Zeeuws-Vlaamse volksstukken (in het eigen dialect) een eigen plaats ver worven in geheel Zeeuwsch- Vlaanderen, die De Schelde- galm tot een begrip heeft ge maakt. De slotvoorstelling op de thuisbasis in zaal Van Leu ven te Kloosterzande is maandag 23 februari. Kaar ten zijn telefonisch te bestel len. Daarna verdwijnt Het spook van de polder in de ar chieven. In tegenstelling tot andere toneelverengingen duurt het dan weer twee jaar voor het volkstheater de bühne bestijgt. Niettemin be studeert regisseuse Nellie Boogaart-de Bakker een nieuw volksstuk, dat speciaal voor De Scheldegalm wordt geschreven. Luko is een veelzijdidge clown die mooie muziek maakt en altijd pech heeft. Hij vertoont zijn kunsten en fratsen in gemeenschapshuis De Warande in St.-Jansteen zaterdag 7 februari. Voor de jeugd van 4 tot 13 jaar goochelt hij samen met de kinderen en daarbij ge beuren allerlei gekke dingen. De Grote Notenkolder is een carnavaleske en komische act, waarin veel muziek ge maakt wordt en door de zaal volop wordt meegezongen Na de pauze laat Luko zijn kwaliteiten als klassieke mu ziekliefhebber zien en brengt hij ook een hoogst originele ballonnenact. Met Luko is het lachen en plezier maken van de eerste tot de laatste mi- nuut. Aanvang 14.00 uur, toe gang 2,50. Een eigen geluid dat al sne uitnodigt tot het meezinger en swingen, dat brengt groep Tissue, die bijna twe jaar bestaat. Zaterdag 7 fe bruari brengen Renee Kooli (zang/gitaar), Joop de Wintei (basgitaar) en Hans Walravi (drums/zang) met enkeli gastmuzikanten een muziek' programma dat bestaat uil lekker in het gehoor liggendi melodieën. De muziek is gebaseerd o; stevige blues (rock) en laai veel ruimte voor zang en j taar. Tissue is te zien en horen in de Imageclub in Terneuzen, aanvang 22.0C uur, toegang 3,50. WEINIG MENSEN kennen de prachtige liederen en kamermuziek van de Ita liaanse componisten Verdi er Puccini, zo beroemd om hun opera's. De Opera vooi Vlaanderen in Antwerpen brengt daarom deze 'andere kant' van deze twee grote componisten. Aan dit zoge naamde 'aperitiefconcert' op zondag 8 februari doen onder andere de volgende solisten mee: Adolf Liégois en Merk Mayerson (viool), Alex Jova- novic (altviool), Janik Mar tens (cello), Rolande van der Paal (sopraan) en René Cuve- lier (piano). In de strijkkwar tetten en de liederen is de melodieuze vindingrijkheid, die de opera's zo aantrekke lijk maakt, terug te vinden. Het concert vindt plaats in de grote zxaal van de opera in Antwerpen en begint om 11.00 uur. De stadsschouwburg te St.- Niklaas is dinsdag 10 fe bruari de plaats waar het boeiende toneelstuk De Wesp van William Mastrosimone wordt opgevoerd. Ernst en humor met vergelijkingen naar het hedendaagse door- trekkene het hele stuk. Drie dames wonen samen in een oud huis. Twee van hen gaan uit werken, terwijl de jonge vrouw Majorie al leen thuis achterblijft. Een indringer weet zich toegang tot het oude huis te verschaf fen. Hij tracht Majorie te overvallen, maar deze verde digt zich op een buitenge wone manier. Zij weet zelfs de indringer te overmeeste ren. Het ongeluk is echter dat Majorie zelf het eigen recht in handen neemt, omdat ge vreesd wordt voor een streng verhoor van de politie. Haar mede-huisgenoten, die alles vernemen bij hun thuis komst, willen met deze hele affaire niets te maken heb ben. Niettemin komt alles weer tot een goede oplossing. De voorstelling begint om 20.00 uur. Het toneelstuk De lege cel van René Swartenbroeckx wordt drie avonden opge voerd in de stadsschouwburg van St.-Niklaas. Het wordt geregisseerd door Reinhilde Demets. Het stuk is een lief desverhaal met de dochter van een Turkse gastarbeider, die verliefd is geraakt op een Vlaamse j ongen. De gemoederen lopen hoog op, want de Turkse vader wil niets weten van deze affaire. Hij heeft zijn dochter uitge huwelijkt in het buitenland. Ook de ouders van de jongen zijn afkeurend. De dochter uit het Turkse gezin verlaat het huis en neemt haar intrek bij de Vlaamse jongen. De woede van de Turkse vader loopt zo hoog op dat hij de. jongen met een mes een dode lijke steek toebrengt. En dan pas komen de gemoederen tot inkeer. Waarom moest dit al les zo? De opvoeringen begin nen om 20.00 uur. JohnLanting. - FOTO ARCHIEF DE STEM 'Een trouwring mag niet knellen' is een blijspel dat door het Theater van de Lach al twee siezoenen op de plan ken wordt gezet. De 'avontu ren' van een jonge dame, een berooide kunstschilder, zijn vriendin, een beredenerende vader en een verkeerd geko zen hulp in de huishouding, houden de liefhebbers weer een avondje bezig in Brugge. In de stadsschouwburg wordt dit Franse stukje pure komedie van Cl. Magnier dinsdag 10 februari gespeeld door John Lanting, Teuntje de Klerk, Yvonne Valken burg en anderen. Aanvang 20.00 uur. RHYTHM AND BLUES- GROEPEN zijn er genoeg in Vlaanderen. Een van de be tere is de Rusty Thomas Band, die zaterdagavond 7 februari optreedt in De Me dia in Eeklo. De groep bestaat uit tal van oudgedienden uit de Bel gische popmuziek, onder an dere uit ex-leden van de Kreuners. De groep bestaat nu een jaar en speelt iedere week, wat tekenend is voor hun populariteit. De Rusty Thomas Band speelt ruige, felle rhythm and blues, zoals de J. Geils Band en de Blues Band. Het optre den in De Media begint om 20.30 uur. De opera Otello is, naast Fal- staff, ongewijfeld de rijpste compositie van de componist Verdi. In het libretto dat ge schreven is naar het drama van Shakespeare, staat het thema van de jaloezie cen traal. De haat en het wan trouwen van Otello wordt zijn vrouw Desdemona nood lottig. De dramatiek is op mees terlijke wijze door Verdi ver werkt in de soli. De Opera voor Vlaanderen heeft met de sopraan Jacqueline van Quaille, Jean Segani, Wolf gang Neumann en Koen Crucke een uitgelezen bezet ting van de hoofdrollen. Het orkest staat onder leiding van Frits Celis. Otello wordt opgevoerd in de Opera van Gent op 7, 13, 15, 20 en 22 fe bruari, aanvang 19.30 uur. Op zondag om 15.00 uur. Laurens van Rooyen. - FOTO ARCHIEF DE STEM LA GRANDE PARADE is de naam van het muziekpro gramma, waarmee pianist Laurens van Rooyen morgen, vrijdag 6 februari, het Zuid landtheater in Terneuzen aandoet. De bezetting van zijn 'mini-orkest' is bas, cel lo, fluit en piano. De strijkers en tal van andere instrumen ten komen uit de electroni- sche doos. Het programma is zeer afwisselend; een paar nummers van zijn plaat 'In spiration', maar ook werk van Elton John, Leonard Bernstein en klassieke mees ters. Van Rooyen zit al ruim twintig jaar 'in het vak'. Zijn platen werden bestsellers, goud en platina. Het is nu vijf jaar geleden dat hij besloot zijn composities in de Neder landse theaters te brengen. La Grande Parade is daarom een extra feestelijke lus- trumtoernee. De in smette loos wit geklede pianist zal morgen om 20.00 uur achter zijn piano in het Zuiland- theater plaatsnemen. Het is geen gemakkelijke zaak om als Nederlandse vo calist een carrière op te bou wen, die over de landsgren zen reikt. Toch zijn er enkele kopstukken die hierin ge slaagd zijn. Voor de jongere zangers is het grote voorbeeld de bas Robert Holl. Hij werkt mee aan de plaatopnamen van de volledige kantantese- rie van Bach, die onder lei ding van Harnoncourt en Leonardt al jarenlang ge maakt worden. Hij zong op vele festivals en staat bekend om zijn liedrecitals in vele Europese landen. In De Singel in Antwerpen verzorgt hij vrijdag 6 fe bruari het openingsconcert van de serie liederen. Hij wordt aan de piano begeleid door Jozef de Beenhouwer, een zeer gewaardeerd bege leider die ook vaak te vinden is op de concertpodia tijdens grote muziekuitvoeringen en kamermuziekevenementen. Op het programma liederen op gedichten van Goethe van de componisten Van Beetho ven, Reichardt, Schubert, Wolf, Schumann, Brahms en Pfitzner. In de blauwe zaal van De Singel in Antwerpen, aanvang 20.00 uur, toegang 450 en 350 Bfrs, CJP en 65+ 350 en 200 Bfrs. Het ballet en het orkest van de Opera van Warschau ma ken momenteel een rondreis door België. Ongeveer 72 dansers brengen in een feeë rieke omgeving het verhaal van Het Zwanenmeer, in een klassieke choreografie. Het orkest staat onder leiding an Bohdan Hoffman. Na een succesvol optreden in Brussel doet het gezel schap deze week Antwerpen aan. Vanavond in de Elisa- bethzaal om 20.30 uur. Het sprookje van de betovering en de onbaatzuchtige liefde wordt nogmaals op 8 februari ten tonele gevoerd in het Ca sino van Oostende. Aanvang 20.30 uur. 'MUZIKALE CLOWNS be staan nog'. Met die woorden kenschetste een Vlaamse krant het optreden van de Belgische muzikale theater groep De Nieuwe Snaar. Hun programma La-La is samen gesteld uit klassieke thema's, honingzoete en bikkelharde muziek op accordeon, viool en hobo. Veel humor en een hoog tempo kenmerken de act waarmee het trio al een aan tal Nederlandse zalen heeft platgekregen. Het trio bestaat uit Jan Desmet (accordeon), Geert Vermeulen (viool) en Kris Desmet (hobo). De Nieuwe Snaar begint om 20.00 uur. De afdeling buitenland van de werkgroep UIT West- Zeeuwsch-Vlaanderen houdt niet alleen busreizen naar groots opgezette evenemen ten in België. Het bemiddelt ook in de reservering van plaatsbewijzen bij culturele evenementen buiten onze eigen regio. Zaterdag 7 februari con certeert het West-Vlaams Orkest in de concertzaal in Middelburg en via De Hoek zak kunnen kaarten besteld worden, 19,50 en CJP en 65+ 14,50. Het orkest staat onder leiding van Patrick Peire en op het programma staan on der andere een ouverture van G. Rossini en het derde pia noconcert van S. Rachmani- 19.24 Hallo Nederland In Brazilië wonen 25 miljoen kinderen op straat. Ze hou den zich in leven met kleine baantjes of door te bedelen en te stelen. Deze dakloze jeugd vormt voor de over heid een groot probleem. In het programma Hallo Ne derland' vertelt het Neder landse echtpaar Johan en Jeanette Lucasse van de or ganisatie 'Youth with a mis sion', hoe zij deze kinderen proberen op te vangen. 20.28 Holland ze zeggen Het EO-streekprogramma ■Holland ze zeggen.staat vanavond in het teken van onze nationale luchthaven Schiphol. In april is het twintig jaar geleden, dat de toenmalige koningin Ju liana het vernieuwde Schip hol opende. Vanuit het luchtvaartmuseum Avio- dome presenteren Hans Le Poole en Henriëtte Laan een programma, dat ook aan dacht besteed aan de ge schiedenis van Schiphol. 21.50 Profiel In 'Profiel' ontvangt Niek Heizenberg ditmaal prof. dr. W.F. de Gaay Fortman (75). De uit anti-revolutionaire kringen afkomstige De Gaay Fortman heeft lange tijd een belangrijke rol ge speeld in het academische, sociale en politieke leven van ons land. Hij was onder meer rector-magnificus van de Vrije Universiteit en van 1973 tot 1977 minister van Binnenlands Zaken. Wat doe je als een robot men selijk wordt? Vooral als er een heleboel geld mee ge moeid is? Een probleem dat in Axel door het kinderthea ter Wim Zomer wordt aange sneden. In cultureel centrum De Halle wordt woensdag 11 februari het toneelstuk We terik gespeeld voor de jeugd van 4 tot 13 jaar. Het spel begint als profes sor Wijsneus (Paul van Gent) en zijn assistent Klojo (Onno de Jong) bezig zijn om de ro bot Alfa 3 (Rik Luyten) naar de zon te schieten in een ra ket. De bedoeling van dit pro ject is dat de robot met een magnetische trekhaak de zon dichter naar de aarde haalt. Dit zou gunstig zijn want dan is er meer warmte met min der energie. Klojo is echter niet zo lief als hij er uit ziet. Hij heeft zijn zinnen gezet op het goud dat Alfa voor hem en de professor van de zon mee moet brengen. EEN RUIG SOORT kunst bedrijft Rijnhard Schregar- dus uit Brouwershaven, die momenteel in Art House in Biervliet exposeert. Hij maakt schilderingen van een gekleurd mengsel van zand en lijm; een unieke methode. Dat mengsel brengt hij met palletmessen of gewoon met zijn handen op het doek. Het resultaat is een gipsachtige afbeelding, waarbij Schregardus zich laat inspireren door oude symbolen en oosterse cultu ren. Er zit veel reliëf in de schilderingen. Als het licht uit verschillende richtingen komt, onstaat er telkens een nieuw 'zicht' op het schilde rij. In het werk komen veel driehoeken voor, een sym bool dat kennelijk veel be tekent voor de van geboorte Rotterdamse kunstenaar. Als kind bezocht hij op vrije middagen de vele mu sea die de maasstad rijk was. Tpen hij 15 jaar was, kwam hij in contact met de schilder en glazenier Krijn van Dijke, die hem de liefde voor de natuur bijbracht) Na zijn opleiding aan grafische school ontwik kelde hij zich van 'gewoon] schilder tot de materie zandschilder die hij nu is Zand, steen ijzer en hout) zijn geliefde materialen. Tot en met 28 februari Open: maandag tot en me1 vrijdag 9 tot 12 uur. Zater dag van 9 tot 12 en van 13 tot| 16 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18