theater!
'Toch zit ik het liefste in
een toneelgezelschap
Slotvoorstelling 'Het
spook van de polder'
Robert Holl, Nederlandse bas
met internationale carrière
Filmhuis Zuidland met 'Death of a Salesman'
Kindervoorstelling 'Weterik' in De Halle in Axel
DONDERDAG 5 FEBRUAR11987
li,
VICTOR VAN SWAAY IN MUSICAL 'PUBLIEK' EN 'WEDDEN DAT...'
Winterconcert
in Zuidzande
Danser
Hockeybal
Lucko's kindershow
voor de jeugd
van St.-Jansteen
Tissue in
Imageclub
Italiaanse muziek
in Antwerpse Opera
De Wesp in
St.-Niklaas
Drie avonden
'De lege ceT
in schouwburg
St.-Niklaas
John Lanting
met blijspel
in Brugge
De Media
Opera voor
Vlaanderen
met Otello
in Gent
Van Rooyen in
Zuidlandtheater
Ballet en orkest
in Antwerpen
en Oostende
De Nieuwe Snaar
Met UIT West
naar West-
Vlaams Orkest
PONDERDAG 5 FEBRl
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
ïven Piekeren
Lijm en zand
Door Marjan Mes
„Na de audities zijn we met
de hele cast twee keer bij
Seth thuis geweest op zijn
boerderij in Brabant. Daar
hebben we verhalen over
onszelf zitten vertellen en een
beetje gezongen. Pas daarna
is hij 'Publiek' gaan schrij
ven, dus helemaal op de men
sen, die hijzelf gekozen had.
Drie jaar geleden stapte hij
een keer met de producent
binnen in het theatercafé van
de ouders van Heddy Lester.
Ik deed daar een chansonpro
gramma met Serge Henri
Valcke. Toen hij ons had ge
hoord, zei hij: 'Nu ga ik die
musical maken'."
Acteur/zanger Victor van
Swaay (29) is een van de
jonge artiesten, die de musi
cal 'Publiek' van Seth Gaai-
kema tot een swingende show
maakt. Zijn acteertalent en
mooie zangstem vielen al op
toen hij nog een leerling was
op het Stedelijk Gymnasium
in Breda. Als jong jochie zong
hij al Franse chansons en de
rituelen uit de katholieke
kerk waren voor hem als
klein kind handelingen om
MUZIEKLIEFHEBBERS uit
Zuidzande kunnen aan
staande zaterdag, 7 februari,
jun ophalen bij het winter
concert van de Koninklijke
Muziekvereniging Veronica.
Onder leiding van Ronny
D'Herck speelt Veronica in de
Nederlands Hervormde Kerk
een gevarieerd ouevre, van
Johan Straus tot enb met de
Beatles. Als het pauze is ver
trekt het gezelschap naar ho
tel de Gouden Leeuw. Daar
gaat de drumband van de
muziekvereniging onder lei
ding van Jan Jansen verder
met het programma. De D.C.
Band, de jeugdafdeling van
de bloeidende vereniging be
sluit de avond. Daarna is er
een bal.
De aanvang van het win
terconcert, in de Nederlands
Hervormde Kerk, is 19.30 uur.
eindeloos te imiteren.
„Vertrouwen is heel be
langrijk, omdat je als acteur
zoveel van je persoonlijkheid
moet uitleveren. Bij de ploeg
van 'Ik, Jan Cremer' was dat
heel fijn en ook de groep van
'Publiek' kan lekker met elk
aar opschieten. Maar toch ga
ik het liefst terug naar een
toneelgezelschap, in vaste
dienst, zodat je een hechte
band met je collega's kunt
opbouwen.
Ik ben blij, dat ik het vol
gend seizoen bij toneelgroep
Theater terecht kan. Ik ga
spelen in de musical 'Wou
tertje Pieterse' en in een to
neelstuk van Ischa Meijer.
Wat de toekomst verder zal
brengen, is me volslagen een
raadsel met al die omwente
lingen in de toneelwereld. Ik
heb geheel geen ambitie om
door te gaan in televisie
shows, al vind ik het gewel
dig om die ervaring te hebben
opgedaan met Wedden Dat".
Victor van Swaay maakt
dit seizoen deel uit van de
showgroep van Jos Brinks
showquiz, hij zingt en danst
bij de Douglas Squires Dan
cers. „Maar een danser," zegt
hij grinnikend, „ben ik na
tuurlijk niet echt. Toen ik bij
de auditie moest tapdansen,
deed ik maar alsof. Ik ben
meer als acteur aangetrok
ken. Tijdens de balletlessen
op de Toneelschool was ik al
niet de meest enthousiaste
student, hoewel ik ze - in te
genstelling tot anderen - re
delijk trouw heb gevolgd. Het
leuke van televisiewerk is,
dat in heel korte tijd iets in
elkaar moet worden gezet. En
het wordt ook aardig betaald.
Maar ik doe toch liever een
mooie toneelrol".
„Auditie doen vond ik aan
vankelijk vreselijk spannend
en eng", aldus Victor van
Swaay. „Nu realiseer ik me,
dat het toch vooral om een
bepaald type gaat, dat ze zoe
ken. Als je donker bent, zoals
ik en ze zoeken een blond
iemand dan gaat het gewoon
niet door. Bij de auditie voor
'Ik, Jan Cremer' zaten er wel
twaalf mensen achter tafels,
ook Cremer zelf. Ze moesten
nogal lachen toen ik 'Kom
van dat dak af' deed. Nie
mand had dat verwacht,
maar voor mij was het een
goed voorbeeld van Neder
landse rock en tenslotte ging
het om een Nederlandse
roek-opera. Ik heb trouwens
van de zomer wel drie maan
den een speciale ballettrai
ning gedaan in verband met
'Publiek' en 'Wedden dat...'."
Tijdens deze televisieshow
draagt Victor van Swaay
bruingekleurde contactlen
zen voor zijn blauwe ogen. Op
dertienjarige leeftijd sloeg
een hockeybal een brilleglas
door zijn rechteroog, dat
sindsdien praktisch blind is.
„Dan valt het minder op,"
vertelt hij. „Er valt goed mee
te leven, maar je evenwichts
gevoel is er wel enigszins
door gestoord en ook het ge
voel voor diepte. Met dansen
moet ik er rekening mee hou
den. Het liefst sta ik rechts in
de groep opgesteld en een pi
rouette zou ik niet graag
draaien."
„Zelf zou ik graag onder
een Belgische regisseur als
Dirk Tange spelen, omdat die
zo emotioneel zijn. Dat zal
mijn zuidelijke aard wel we
zen. Ik ben absoluut een
voorstander van een emotio
nele rolbenadering. Dat moet
beslist terugkomen in het Ne
derlandse theater. Ik houd
niet zo van die analystische,
intellectuele benaderingen;
het grootste gedeelte van het
publiek weet er evenmin
raad mee, denk ik. Die Belgen
zijn zo verlekkerd en zo flam
boyant.... heerlijk."
De musical 'Publiek' is
dankzij de regie van Willem
Nijholt, de muziek van Bob
Victor van Swaay: Vertrouwen is belangrijk.
Zimmerman, de flitsende
choreografie van Lindsay
Dolan en de pit van de negen
jonge uitvoerende artiesten
een succes. Minder door de
tekst van Seth Gaaikema, die
een verhaallijn, diepgang en
humor mist.
„Toch," zegt Van Swaay,
„kan je je erg verkijken op de
reacties van het publiek.
Vooral in kleinere provincie
plaatsen. In Doetinchem zijn
tachtig mensen opgestapt,
omdat ze kennelijk vielen
over het liedje over homo's.
Een man uit het publiek
stond tijdens de voorstelling
op, omdat het hem niet aan
stond. Hij is vertrokken, ge
volgd door twintig anderen.
En na de pauze zijn zestig
mensen niet meer teruggeko
men. Het gekke is, dat we in
Lochem in dezelfde regio de
meest succesvolle voorstel
ling hebben gehad. De wegen
- FOTO MARCEL BEKKEN
van het publiek blijven on
doorgrondelijk."
EEN TONEELSTUK VER
FILMEN is een lastige klus.
Toch is regisseur Volker
Schlöndorf er goed in ge
slaagd Arthur Miller's drama
'Death of a Salesman' op het
celluloid vast te leggen. Het
Filmhuis van het Zuidland-
theater in Terneuzen ver
toont zijn rolprent vanavond.
Dustin Hoffman speelt de
handelsreiziger Willy Lo-
man, die in de war raakt met
zijn eigen emoties, als hij op
gevorderde leeftijd teruglij kt
op zijn leven. Alles waar hij
vroeger op hoopte is mislukt;
zowel zijn carrière als zijn
gezinsleven.
Zijn twee zoons zijn verbit
terd en verveeld door de des
illusie van hun vader. Moeder
probeert de strijd tussen va
der en zoons nog te sussen,
maar het plot ontkomt niet
aan een tragisch einde.
Volker Schlöndorf ge
bruikt in zijn film duidelijk
zichtbare toneeldecors. Ook
zijn kleurgebruik is opval
lend. Willy Loman's heden is
gefilmd in grauwe kleuren,
en de terugblikken op zijn
toen nog hoopvolle verleden
hebben felle heldere kleuren.
De aanvang van de film is
20.00 uur.
Het volkstheater De Schelde-
galm mag zich thans in een
overweldigende belangstel
ling verheugen. Het maakt op
het moment furore met het
Zeeuws-Vlaamse volksstuk
Het spook van de Polder van
de auteur George Sponselee,
in het onvervalste dialect
(anno 1950). Het prikt nu een
datum als sluitstuk van de
Zeeuws-Vlaamse toernee.
Hiertoe heeft het bestuur
van de Kloosterzandse to
neelvereniging besloten, nu
blijkt dat alle zalen te klein
zijn om de liefhebbers van
dialect-stukken te kunnen
herbergen. Het Zuidland-
theater in Terneuzen en De
Halle te Axel, evenals de za
len van Van Leuven te Kloos-
terzande, bleken telkens uit
verkocht, al dagen voor de
opvoering.
Het gezelschap staat 14 fe
bruari in cultureel centrum
Den Dullaert in Hulst, waar
de kaartverkoop al loopt als
een trein. Dit volkstheater
heeft met het brengen van
Oost-Zeeuws-Vlaamse
volksstukken (in het eigen
dialect) een eigen plaats ver
worven in geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen, die De Schelde-
galm tot een begrip heeft ge
maakt.
De slotvoorstelling op de
thuisbasis in zaal Van Leu
ven te Kloosterzande is
maandag 23 februari. Kaar
ten zijn telefonisch te bestel
len. Daarna verdwijnt Het
spook van de polder in de ar
chieven. In tegenstelling tot
andere toneelverengingen
duurt het dan weer twee jaar
voor het volkstheater de
bühne bestijgt. Niettemin be
studeert regisseuse Nellie
Boogaart-de Bakker een
nieuw volksstuk, dat speciaal
voor De Scheldegalm wordt
geschreven.
Luko is een veelzijdidge
clown die mooie muziek
maakt en altijd pech heeft.
Hij vertoont zijn kunsten en
fratsen in gemeenschapshuis
De Warande in St.-Jansteen
zaterdag 7 februari.
Voor de jeugd van 4 tot 13
jaar goochelt hij samen met
de kinderen en daarbij ge
beuren allerlei gekke dingen.
De Grote Notenkolder is een
carnavaleske en komische
act, waarin veel muziek ge
maakt wordt en door de zaal
volop wordt meegezongen
Na de pauze laat Luko zijn
kwaliteiten als klassieke mu
ziekliefhebber zien en brengt
hij ook een hoogst originele
ballonnenact. Met Luko is het
lachen en plezier maken van
de eerste tot de laatste mi-
nuut. Aanvang 14.00 uur, toe
gang 2,50.
Een eigen geluid dat al sne
uitnodigt tot het meezinger
en swingen, dat brengt
groep Tissue, die bijna twe
jaar bestaat. Zaterdag 7 fe
bruari brengen Renee Kooli
(zang/gitaar), Joop de Wintei
(basgitaar) en Hans Walravi
(drums/zang) met enkeli
gastmuzikanten een muziek'
programma dat bestaat uil
lekker in het gehoor liggendi
melodieën.
De muziek is gebaseerd o;
stevige blues (rock) en laai
veel ruimte voor zang en j
taar. Tissue is te zien en
horen in de Imageclub in
Terneuzen, aanvang 22.0C
uur, toegang 3,50.
WEINIG MENSEN kennen
de prachtige liederen en
kamermuziek van de Ita
liaanse componisten Verdi er
Puccini, zo beroemd om hun
opera's. De Opera vooi
Vlaanderen in Antwerpen
brengt daarom deze 'andere
kant' van deze twee grote
componisten. Aan dit zoge
naamde 'aperitiefconcert' op
zondag 8 februari doen onder
andere de volgende solisten
mee: Adolf Liégois en Merk
Mayerson (viool), Alex Jova-
novic (altviool), Janik Mar
tens (cello), Rolande van der
Paal (sopraan) en René Cuve-
lier (piano). In de strijkkwar
tetten en de liederen is de
melodieuze vindingrijkheid,
die de opera's zo aantrekke
lijk maakt, terug te vinden.
Het concert vindt plaats in
de grote zxaal van de opera
in Antwerpen en begint om
11.00 uur.
De stadsschouwburg te St.-
Niklaas is dinsdag 10 fe
bruari de plaats waar het
boeiende toneelstuk De Wesp
van William Mastrosimone
wordt opgevoerd. Ernst en
humor met vergelijkingen
naar het hedendaagse door-
trekkene het hele stuk.
Drie dames wonen samen
in een oud huis. Twee van
hen gaan uit werken, terwijl
de jonge vrouw Majorie al
leen thuis achterblijft. Een
indringer weet zich toegang
tot het oude huis te verschaf
fen. Hij tracht Majorie te
overvallen, maar deze verde
digt zich op een buitenge
wone manier. Zij weet zelfs
de indringer te overmeeste
ren.
Het ongeluk is echter dat
Majorie zelf het eigen recht
in handen neemt, omdat ge
vreesd wordt voor een streng
verhoor van de politie. Haar
mede-huisgenoten, die alles
vernemen bij hun thuis
komst, willen met deze hele
affaire niets te maken heb
ben. Niettemin komt alles
weer tot een goede oplossing.
De voorstelling begint om
20.00 uur.
Het toneelstuk De lege cel
van René Swartenbroeckx
wordt drie avonden opge
voerd in de stadsschouwburg
van St.-Niklaas. Het wordt
geregisseerd door Reinhilde
Demets. Het stuk is een lief
desverhaal met de dochter
van een Turkse gastarbeider,
die verliefd is geraakt op een
Vlaamse j ongen.
De gemoederen lopen hoog
op, want de Turkse vader wil
niets weten van deze affaire.
Hij heeft zijn dochter uitge
huwelijkt in het buitenland.
Ook de ouders van de jongen
zijn afkeurend. De dochter
uit het Turkse gezin verlaat
het huis en neemt haar intrek
bij de Vlaamse jongen. De
woede van de Turkse vader
loopt zo hoog op dat hij de.
jongen met een mes een dode
lijke steek toebrengt. En dan
pas komen de gemoederen tot
inkeer. Waarom moest dit al
les zo? De opvoeringen begin
nen om 20.00 uur.
JohnLanting.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
'Een trouwring mag niet
knellen' is een blijspel dat
door het Theater van de Lach
al twee siezoenen op de plan
ken wordt gezet. De 'avontu
ren' van een jonge dame, een
berooide kunstschilder, zijn
vriendin, een beredenerende
vader en een verkeerd geko
zen hulp in de huishouding,
houden de liefhebbers weer
een avondje bezig in Brugge.
In de stadsschouwburg
wordt dit Franse stukje pure
komedie van Cl. Magnier
dinsdag 10 februari gespeeld
door John Lanting, Teuntje
de Klerk, Yvonne Valken
burg en anderen. Aanvang
20.00 uur.
RHYTHM AND BLUES-
GROEPEN zijn er genoeg in
Vlaanderen. Een van de be
tere is de Rusty Thomas
Band, die zaterdagavond 7
februari optreedt in De Me
dia in Eeklo.
De groep bestaat uit tal
van oudgedienden uit de Bel
gische popmuziek, onder an
dere uit ex-leden van de
Kreuners. De groep bestaat
nu een jaar en speelt iedere
week, wat tekenend is voor
hun populariteit.
De Rusty Thomas Band
speelt ruige, felle rhythm and
blues, zoals de J. Geils Band
en de Blues Band. Het optre
den in De Media begint om
20.30 uur.
De opera Otello is, naast Fal-
staff, ongewijfeld de rijpste
compositie van de componist
Verdi. In het libretto dat ge
schreven is naar het drama
van Shakespeare, staat het
thema van de jaloezie cen
traal. De haat en het wan
trouwen van Otello wordt
zijn vrouw Desdemona nood
lottig.
De dramatiek is op mees
terlijke wijze door Verdi ver
werkt in de soli. De Opera
voor Vlaanderen heeft met de
sopraan Jacqueline van
Quaille, Jean Segani, Wolf
gang Neumann en Koen
Crucke een uitgelezen bezet
ting van de hoofdrollen. Het
orkest staat onder leiding
van Frits Celis. Otello wordt
opgevoerd in de Opera van
Gent op 7, 13, 15, 20 en 22 fe
bruari, aanvang 19.30 uur. Op
zondag om 15.00 uur.
Laurens van Rooyen.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
LA GRANDE PARADE is de
naam van het muziekpro
gramma, waarmee pianist
Laurens van Rooyen morgen,
vrijdag 6 februari, het Zuid
landtheater in Terneuzen
aandoet. De bezetting van
zijn 'mini-orkest' is bas, cel
lo, fluit en piano. De strijkers
en tal van andere instrumen
ten komen uit de electroni-
sche doos. Het programma is
zeer afwisselend; een paar
nummers van zijn plaat 'In
spiration', maar ook werk
van Elton John, Leonard
Bernstein en klassieke mees
ters.
Van Rooyen zit al ruim
twintig jaar 'in het vak'. Zijn
platen werden bestsellers,
goud en platina. Het is nu vijf
jaar geleden dat hij besloot
zijn composities in de Neder
landse theaters te brengen.
La Grande Parade is daarom
een extra feestelijke lus-
trumtoernee. De in smette
loos wit geklede pianist zal
morgen om 20.00 uur achter
zijn piano in het Zuiland-
theater plaatsnemen.
Het is geen gemakkelijke
zaak om als Nederlandse vo
calist een carrière op te bou
wen, die over de landsgren
zen reikt. Toch zijn er enkele
kopstukken die hierin ge
slaagd zijn. Voor de jongere
zangers is het grote voorbeeld
de bas Robert Holl. Hij werkt
mee aan de plaatopnamen
van de volledige kantantese-
rie van Bach, die onder lei
ding van Harnoncourt en
Leonardt al jarenlang ge
maakt worden. Hij zong op
vele festivals en staat bekend
om zijn liedrecitals in vele
Europese landen.
In De Singel in Antwerpen
verzorgt hij vrijdag 6 fe
bruari het openingsconcert
van de serie liederen. Hij
wordt aan de piano begeleid
door Jozef de Beenhouwer,
een zeer gewaardeerd bege
leider die ook vaak te vinden
is op de concertpodia tijdens
grote muziekuitvoeringen en
kamermuziekevenementen.
Op het programma liederen
op gedichten van Goethe van
de componisten Van Beetho
ven, Reichardt, Schubert,
Wolf, Schumann, Brahms en
Pfitzner. In de blauwe zaal
van De Singel in Antwerpen,
aanvang 20.00 uur, toegang
450 en 350 Bfrs, CJP en 65+
350 en 200 Bfrs.
Het ballet en het orkest van
de Opera van Warschau ma
ken momenteel een rondreis
door België. Ongeveer 72
dansers brengen in een feeë
rieke omgeving het verhaal
van Het Zwanenmeer, in een
klassieke choreografie. Het
orkest staat onder leiding an
Bohdan Hoffman.
Na een succesvol optreden
in Brussel doet het gezel
schap deze week Antwerpen
aan. Vanavond in de Elisa-
bethzaal om 20.30 uur. Het
sprookje van de betovering
en de onbaatzuchtige liefde
wordt nogmaals op 8 februari
ten tonele gevoerd in het Ca
sino van Oostende. Aanvang
20.30 uur.
'MUZIKALE CLOWNS be
staan nog'. Met die woorden
kenschetste een Vlaamse
krant het optreden van de
Belgische muzikale theater
groep De Nieuwe Snaar. Hun
programma La-La is samen
gesteld uit klassieke thema's,
honingzoete en bikkelharde
muziek op accordeon, viool en
hobo. Veel humor en een hoog
tempo kenmerken de act
waarmee het trio al een aan
tal Nederlandse zalen heeft
platgekregen.
Het trio bestaat uit Jan
Desmet (accordeon), Geert
Vermeulen (viool) en Kris
Desmet (hobo). De Nieuwe
Snaar begint om 20.00 uur.
De afdeling buitenland van
de werkgroep UIT West-
Zeeuwsch-Vlaanderen houdt
niet alleen busreizen naar
groots opgezette evenemen
ten in België. Het bemiddelt
ook in de reservering van
plaatsbewijzen bij culturele
evenementen buiten onze
eigen regio.
Zaterdag 7 februari con
certeert het West-Vlaams
Orkest in de concertzaal in
Middelburg en via De Hoek
zak kunnen kaarten besteld
worden, 19,50 en CJP en 65+
14,50. Het orkest staat onder
leiding van Patrick Peire en
op het programma staan on
der andere een ouverture van
G. Rossini en het derde pia
noconcert van S. Rachmani-
19.24
Hallo
Nederland
In Brazilië wonen 25 miljoen
kinderen op straat. Ze hou
den zich in leven met kleine
baantjes of door te bedelen
en te stelen. Deze dakloze
jeugd vormt voor de over
heid een groot probleem. In
het programma Hallo Ne
derland' vertelt het Neder
landse echtpaar Johan en
Jeanette Lucasse van de or
ganisatie 'Youth with a mis
sion', hoe zij deze kinderen
proberen op te vangen.
20.28
Holland ze
zeggen
Het EO-streekprogramma
■Holland ze zeggen.staat
vanavond in het teken van
onze nationale luchthaven
Schiphol. In april is het
twintig jaar geleden, dat de
toenmalige koningin Ju
liana het vernieuwde Schip
hol opende. Vanuit het
luchtvaartmuseum Avio-
dome presenteren Hans Le
Poole en Henriëtte Laan een
programma, dat ook aan
dacht besteed aan de ge
schiedenis van Schiphol.
21.50
Profiel
In 'Profiel' ontvangt Niek
Heizenberg ditmaal prof. dr.
W.F. de Gaay Fortman (75).
De uit anti-revolutionaire
kringen afkomstige De
Gaay Fortman heeft lange
tijd een belangrijke rol ge
speeld in het academische,
sociale en politieke leven
van ons land. Hij was onder
meer rector-magnificus van
de Vrije Universiteit en van
1973 tot 1977 minister van
Binnenlands Zaken.
Wat doe je als een robot men
selijk wordt? Vooral als er
een heleboel geld mee ge
moeid is? Een probleem dat
in Axel door het kinderthea
ter Wim Zomer wordt aange
sneden. In cultureel centrum
De Halle wordt woensdag 11
februari het toneelstuk We
terik gespeeld voor de jeugd
van 4 tot 13 jaar.
Het spel begint als profes
sor Wijsneus (Paul van Gent)
en zijn assistent Klojo (Onno
de Jong) bezig zijn om de ro
bot Alfa 3 (Rik Luyten) naar
de zon te schieten in een ra
ket. De bedoeling van dit pro
ject is dat de robot met een
magnetische trekhaak de zon
dichter naar de aarde haalt.
Dit zou gunstig zijn want dan
is er meer warmte met min
der energie. Klojo is echter
niet zo lief als hij er uit ziet.
Hij heeft zijn zinnen gezet op
het goud dat Alfa voor hem
en de professor van de zon
mee moet brengen.
EEN RUIG SOORT kunst
bedrijft Rijnhard Schregar-
dus uit Brouwershaven, die
momenteel in Art House in
Biervliet exposeert. Hij
maakt schilderingen van
een gekleurd mengsel van
zand en lijm; een unieke
methode. Dat mengsel
brengt hij met palletmessen
of gewoon met zijn handen
op het doek. Het resultaat is
een gipsachtige afbeelding,
waarbij Schregardus zich
laat inspireren door oude
symbolen en oosterse cultu
ren.
Er zit veel reliëf in de
schilderingen. Als het licht
uit verschillende richtingen
komt, onstaat er telkens een
nieuw 'zicht' op het schilde
rij. In het werk komen veel
driehoeken voor, een sym
bool dat kennelijk veel be
tekent voor de van geboorte
Rotterdamse kunstenaar.
Als kind bezocht hij op
vrije middagen de vele mu
sea die de maasstad rijk
was. Tpen hij 15 jaar was,
kwam hij in contact met de
schilder en glazenier Krijn
van Dijke, die hem de liefde
voor de natuur bijbracht)
Na zijn opleiding aan
grafische school ontwik
kelde hij zich van 'gewoon]
schilder tot de materie
zandschilder die hij nu is
Zand, steen ijzer en hout)
zijn geliefde materialen.
Tot en met 28 februari
Open: maandag tot en me1
vrijdag 9 tot 12 uur. Zater
dag van 9 tot 12 en van 13 tot|
16 uur.