Band met doelgroepen zijn we kwijtgeraakt' Première Taller-project in Breda en Roosendaal Marlborough mispunt ïvoli rouw ui estdorp erkrach Grafiek en democratisering GINA ZEELAND Hjft evaarlijlt DONDERDAG 5 FEBRUAR11987 PAGINA GIDS 1 UESBETH VAN WELL VAN FILMERS: Milieudienst MUZIEKTHEATER EN EXPOSITIE 607 TALLER markten School en kunst Dieren Mensen Van een onzer verslat/geven JZENDIJKE - De ge eente Oostburg gaa pnieuw bij Rijkswater taat aandringen op he nemen van een proef me stopborden op het kruis, punt Tivoli bij IJzendi} Dit werd gisteren dooi ethouder A. de Feytei toegezegd naar aanlei. 'ng van verontruste ge uiden in de commissi! oor openbare werken. H. van der Weegei Dorpsbelangen en Toe isme) stelde dat he spunt „levensge vaarlijk blijft" en dat he aantal ongevallen nie vermindert. Met nami voor de Belgische wegge bruikers, komend uit di richting Watervlie werkt het kruispunt 'ver warrend' volgens Vai der Weegen. De Feyter zei deze in druk te delen, ook al ziji de precieze cijfers ovei vorig jaar nog niet kend. De knipperlichte bij Tivoli zijn volgen hem al een extra voorzie ning, maar hij zegde ta een en ander nog eens on der de aandacht van verkeerscommissie t brengen. Van een onzer verslaggevers TDORPE - Een 23-jar rouw uit Westdorpe is gist vond door een tot nu toe ekende man verkracht. Het slachtoffer kwam r< uur van haar werk te Slv „De volkeren rondom Duitsland moeten niet dat kinderlijke geloof blijven hechten aan^ het idee dat het probleem is opgelost nu er 'twee Duitslanden zijn" Wolf Blermann, zanger Door Marjan Mes REGISSEREN IS het leukst. monteren; zien hoe het produkt vorm krijgt. Maar ik betreur het wel, dat wij geen contact meer hebben met de instanties aan wie wij onze films verhuren. Achteraf hoor je dan: het beeld trilde zo. En dan gaat er wel even iets door je heen." Liesbeth van Well (31), een van de vijf vaste medewerkers van de Kritiese Filmers in Breda, heeft zich de laatste ja ren enthousiast op het filmen zelf geworpen na jarenlang als discussiebegeleider met de filmvoorstellingen mee te zijn gereisd. Vers van de sociale academie achtte zij het eind jaren zeventig haar plicht om de groepen, waarvoor de films van de Kritiese Filmers ver toond werden, persoonlijk van commentaar te voorzien en de discussie naar aanleiding van die programma's te begelei den. „Wij gingen met drie vrouwen de boer op en als het een programma over rolpatro nen was, moest er ook nog een man mee. Dat is allemaal al lang voorbij." „Tegenwoordig verhuren we onze films voor ongeveer dertig gulden per keer en zelfs het vervoer wordt door een speciaal bedrijf geregeld. De met je doelgroepen ben je dus kwijt. En de romantiek van het van hot naar her rei len ook. God, wat we niet heb- meegemaakt onderweg. Middenin de nacht in de mist stranden in Drente, de boot naar Texel missen of de auto het liet afweten op een kruispunt. Ik zou het niet over niets. Ik ben nu wat ouder en denk genuanceerder en vind het helemaal geen punt om in opdracht te werken. Dat was vroeger volstrekt taboe bij de Kritiese Filmers. Tegenwoor dig draaien we wel met men sen met een uitkering overi gens - op opdrachten en ver der zien we instanties voor onze initiatieven te interesse ren." Liesbeth van Well heeft zo juist de documentaire, 'Draag uw batterijtje bij', voltooid. Een opdracht van de milieu dienst van de gemeente Breda bestemd voor o.a. het onder wijs en milieu-organisaties en inmiddels ook verkocht aan het bibliotheekwezen en de Kinderboerderij in Breda. Een speels filmpje waarin batterij - gebruikers op lichtvoetige wijze worden getoond en de gang, die lege batterijen door gaans gaan; naar dé vuilnis belt, waar zij met hun kwik en cadmium zorgen voor de ver vuiling van het milieu. In een stad als Breda worden per jaar 840.000 lege batterijen weggegooid en in Nederland 100 miljoen. De videofilm van de Kritiese Filmers wijst op de schadelijkheid en de mogelijk heid om de afgedankte batte rijen te verzamelen. TNO Apeldoorn is namelijk bezig met een onderzoek om ze te verwerken tot nieuwe grond stoffen. 1 en fietste langs het Kan a"en doen, maar toch is die -nt-Terneuzen richting n Gent. Ter hoogte van de poort van de CPC wi plotseling door een uit 'chte mist opdoemende m an haar fiets getrokken i -n auto in gesleurd. Verontruste familie lich nd 20.30 uur de politie mdat zij nog niet thuis I earriveerd. De politie star nmiddellijk een zoekactie ond de fiets van de vrouw e berm van de weg. Rond 22.10 uur kwam ouw overstuur thuis aakte melding van de v -achting. Nadere bij zond eden kon de politie, hangen et onderzoek, gisteravo erder niet verstrekken. verhuur, wat natuurlijk het meest economisch is, wel een nejatieve keus geweest. Eigenlijk ben je te weinig betrokken. Maar met vijf man op pad om een film te verto- ia, is ook waanzin. En die oeverloze discussies leiden tot „Ik vond het meteen een leuk onderwerp", aldus de sce narioschrijfster en regisseuse van deze videofilm van zeven- (jewiicl tien minuten. „Maar in mijn enthousiasme heb ik met ze venduizend gulden genoegen genomen en dat blijkt achteraf dan toch weer te weinig. Het gevolg is dat je een componist (in dit geval Dionys Breukers) moet vragen om zijn werk voor 250 gulden te doen. Altijd dat gebedel om gratis of bijna gratis medewerking van men sen ben ik wel eens beu. Maar aan de andere kant ben je blij dat je nog altijd door kunt gaan. Ik sta er zelf vaak versteld van dat onze oude diaproduk- ties nog altijd in trek zijn. De films voor vrouwengroepen hebben altijd het hardst gelo pen, maar sinds veel van die groepen geen subsidie meer krijgen, is dat afgelopen. Om dat we toch ook geen echt commerciële concessies willen doen, betekent het dat we ge noegen moeten nemen met werken met een sociale uitke ring. Telkens is een van ons vijven aan de beurt voor een betaalde functie als er weer opdrachten en subsidies in het verschiet liggen." Liesbeth van Well heeft het filmvak in de praktijk geleerd en met enkele korte cursussen, zoals een cursus scenario schrijven bij de schrijfster Annie den Oever. Zij is bezig met het schrijven van een sce nario over het thema stiefou ders; een onderwerp dat haar na aan het hart ligt vanwege een persoonlijke ervaring. Het probleem blijft om een subsi diërende instantie te vinden. De onderwerpen incest, rela ties van gedetineerden (een verzoek van de betreffende belangenverenigingen), pros titutie, ouders en kinderen en vriendschap staan op de nomi natie van de Kritiese Filmers om te worden verfilmd, de laatste drie als langere speel film. Liesbeth van Well: Oude diaprodukties zij nog altijd in trek. - foto johan van gurp „Onderwerpen blijven er genoeg", aldus Liesbeth van Well, „en de afzetmarkt valt ook nog altijd mee, maar er geld aan verdienen; nee. Al ja ren denken we over een dis cussiefilm over de dood. Maar dan moet je ook weer jaren lang leuren om hem gefinan cierd te krijgen en dan kies je toch eerder voor een gewild onderwerp. We zoeken trou wens naar een producent, die geldschieters kan vinden, want dat is een dagtaak, die je er maar niet even bij doet." In haar gerenoveerde wo ning in de Bredase Klooster laan kijken wij op geavan ceerde video-apparatuur naar de film, die zij samen met Heili Bassa maakte voor de Vereniging van Vrouwen met een Academische Opleiding. Eigenlijk een diaproduktie (de Kritiese Filmers hadden ja renlang geen geld voor films), die de kopstukken in de Ne derlandse vrouwenemancipa tiebeweging belicht. Voor haar eigen plezier heeft ze hem op video laten zetten. „Video is zoveel goedkoper dan film als je de apparatuur eenmaal hebt en gemakkelijker per bandje te verhuren. Maar die speel films willen we toch op 16 mm-film gaan maken, want dat biedt natuurlijk veel be tere projectiemogelijkheden." Opmerkelijk is, dat Liesbeth van Well in een van de huisjes woont in de straat die de Kri tiese Filmers jaren geleden al uitkozen als typische sane ringsstraat. In mei verschijnt het derde deel van de Kloos- terlaanprodukties; een video film van veertig minuten, waarin de renovatie wordt ge volgd aan de hand van het verhaal van een van de bewo ners. Overigens zijn het vooral de produkties over homosek suele relaties ('Zonder baga ge') en de relatie tussen man nelijke artsen en vrouwelijk patiënten ('Als je lijf je lief is'), die momenteel het meest wor den verhuurd. Van onze kunstredactie TALLER AMSTERDAM, een collectief van beeldende en theaterkunstenaars, zal op 13 en 14 maart de wereld première van zijn nieuwste theaterproduktie, 'Progress Passion', in Concordia Breda geven. Tegelijkertijd wordt vanaf zondag 8 februari in De Beyerd in Breda een ten toonstelling gehouden van beelden, schilderijen en ob jecten van Hector Vilche en Armando Bergallo, de drij vende krachten achter Tal ler. Na Breda volgen de an dere Brabantse steden, de Documenta in Kassei en het Muziektheater in Amster dam. Op 26 september wordt het nieuwe theaterseizoen in De Kring in Roosendaal ge opend met deze beeldende 'opera', terwijl de Taller-ex- positie in het Tongerlohuys wordt gehouden omstreeks dezelfde tijd. Begin 1985 was de vorige Taller-produktie, 'The Night of the Third Day', een groot publiek-succes in Breda. Een spectaculaire montage vol visueel effectbejag, die niet zelden aan kitsch en nacht- clubvermaak herinnerde. Een Don Juan met ontblote billen speelde de hoofdrol in o.a. scènes met een homo sauna en dito elegant uit ziend urinoir. Dit alles ge huld in zachte nevelen, rood licht en voorzien van zoete Thijs van Leer-achtige mu ziek. De gigantische vrou wenpoppen deden denken aan het theaterwerk van Ro bert Wilson. Net als hij wil len Vilche en Bergallo een 'Gesamtkunstwerk' maken, waarin elementen uit mu ziek, theater en beeldende kunst zijn verenigd. Beiden zijn afkomstig uit Uruguay en begonnen met Taller in 1960 in Montevideo. Na internationale omzwer vingen kwamen zij in 1973 in Amsterdam terecht, waar zij in een fraai gerestaureerd koetshuis aan de Keizers gracht ateliers en een galerie AMSTERDAM Armando Bergallo (links) en Hector Vilche van Taller Amsterdam. - foto c. boon voor anderen hebben open gesteld. In hun vaderland hielden zij zich nog bezig met kinetische kunst met een speelse aanpak, omdat ze be lang hechtten aan de partici patie van het publiek. In Londen bracht de groep haar eerste multi-media-en- vironment tot stand in 1966 en sindsdien bleef de combi natie van verschillende dis ciplines kenmerkend voor haar werk. In Londen ont stond ook een kubusproject, waarbij leden van de groep zich met kubussen over het hoofd onder het publiek be gaven. De kubussen symbo liseerden een andere ruimte en maatschappij. Het pu bliek, gepreoccupeerd door het Vietnam-drama, rea geerde buitengewoonn agressief en vond dat Taller beter met geweren kon gaan lopen. Deze onverwachtse con frontatie leidde tot een meer politieke stellingname. Er werd een film gemaakt over de politieke situatie in La tijns-Amerika, maar kort daarna stopte Taller met alle artistieke activiteiten en be sloten de leden hun eigen po litieke weg te gaan. In Am sterdam, toen alleen Bergallo en Vilche nog over waren van de oude groep, liet het nieuwe Taller Amsterdam de politiek los. In 1977 werd in het Stede lijk Museum een nieuw pro ject gelanceerd, waarbij het publiek een doos met spie gels binnen kon gaan, waar door een visuele chaos ont stond. Tussen 1980 en 1982 ontstond de eerste grote theaterproduktie, 'The De sert'; associatief muziek theater zonder verhaallijn, waarin eenzaamheid het hoofdthema was. In 'The Night of the Third Day' was het de erotiek, ontdaan van liefde en in 'Progress Pas sion' moet het een eigentijds Dodenrijk worden. De mu ziek wordt uitgevoerd door Nederlands Kamerkoor en Nederlands Blazersensem ble. Taller Amsterdam gaat deze zomer ook naar de Do cumenta in Kassei, met mu ziektheater en kunstwerken. De laatste, vaak zeer kleur rijke, beschilderde beelden en woeste expressionistische schilderijen, blijven tot en met 15 maart in De Beyerd. In de galerie van Concordia word met foto's, knipsels en affiches de geschiedenis van het Talier-theater belicht. AMSTERDAM, 4 feb. - Aardapp ermijnmarkt. In Bintje 50 r irerden 10 contracten verhand oor levering februari bij een pi an 28,00 per 100 kg, 218 conti en levering april tegen 35,40 34,00 en 105 contracten lever nei tegen ƒ36,80 tot ƒ35,10. temming was voor februari kl ?n voor april en mei goed prijsrï lend. jOES, 3 febr. - Aardappelen BTW) op auto geleverd: Bin veldgewas, directe levering 17-2 sent per kg. Voeraardappelen sent per kg. Notering Rotterdar Beurs 2-2; Bintje 35-50mm 17-1 sent per kg. Bintje 50mm opwaï 28-29 cent per kg. Uien (excl. BI op auto geleverd: 40mm opwaa .0-12% tarra 10-15 cent per kg. excl. BTW) op auto geleverd: gerepeld 41-60 cent per kg, cende partijen 30-40 cent per Granen, zaden en peulvrucn excl. BTW): Tarwe basis 16% 15.70 per 100 kg. Tarwe basis1 aakwaardig tot 48.75 per 100 ürouwgerst basis 16% 52.50 per kg. Voergerst (uitmaal) 43.50 100 kg. Haver 42.50-48.00 per 100 Erwten, kleine groene 77-79.50 100 kg. Capucijners tot 78.50 per kg. Bruine bonen, vrij van gf en halve, basis 18% 102.50 per kg. Karwij, boerenschoon 135* per 100 kg. Karwij, prima do sneekwaliteit 170 per 100 Blauwmaanzaad boerenschoon per 100 kg. Blauwmaanzaad pf1 doorsneekwaliteit 215 per 100 Hooi en stro (excl. BTW) op geleverd: Weidehooi le snede 325 per. 1000 kg. Weidehooi 2e sfl 250-275 per 1000 kg. Dijkhooi 300 per 1000 kg. Lucernehooi 425 per 1000 kg. Veldbeemd 19» per 1000 kg. Roodzwenk 140-175 1000 kg. Raaigrassen 140-175 11000 kg. Gerstestro 130-150 per kg. Tarwestro 100-125 per WJJ Erwtenstro 150-175 per 1000 Bruine bonenstro 130-150 per kg. Ha verstro 120-130 per 1000 n GOES, 4 febr. - Sla glas, 210 st, A 0.40. Spruiten ongeschoond. kg, kl. 1 B 0.40-0.70, D 2.40. W. 500 kg, kl. 1 1.50-1.55, kl. 2 0.90-^ A 1.52. Prei, 80 kg, kl. 1 A 1.52, f A 1.48. Rodekool, 850 kg, kl. 1 0.10-0.12. Wittekool, 100 kg, kl.1 0.25-0.26. Kroten, 210 kg, kl. 2 M B 0.22, C 0.14, MA 0.12. Uien, 15J1 kl. 2 BO 0.44, MI 0.08-0.23. Knojj derij zonder blad, 380 kg, kl. 1 0.14, kl. 2 0.08. Late aardappf; 490 kg, kl. 1 MI 0.10-0.20, kL 2' 0.17. The Foundation Veranneman invites Marlborough'. Expo sitie in stichting Veranneman, Kruishoutem. Open: di.-za. van 14.00-18.00 uur. Tot 21 maart Ter gelegenheid van het honderdvijftigjarig bestaan van de staat België nodigde de in New York, Londen en Tokio gevestigde galerie Marlborough de stichting Veranneman uit naar haar New Yorkse vestiging om er de kunstenaars van haar stal te tonen. Thans, ter gelegenheid van het veer tigjarig bestaan van de Marlborough-galerie, revancheerde Veranneman zich met een tegeninvitatie. Het resultaat daarvan is te zien op de jongste expositie in de fraaie ruim ten van de stichting, waar 38 aan de Marlborough-galerie verbonden kunstenaars van diverse nationaliteiten een groot aantal werken tonen. Daaronder klinkende en minder klinkende namen. Tot de laatste behoren ongetwijfeld Barbara Hepworth, Oskar Ko- koschka, Jacques Lipschitz, Henry Moore, Lopez-Garcia, Victor Newsome, Lynn Chadwick, Fernando Botero, die, le vend of reeds gestorven, met recht internationale faam heb ben verworven. Van Kokoschka is er een prachtig portret van Ludwig Adler uit 1934/14, van Henry Moore zijn er en kele sterke plastieken en tekeningen. Ook de beeldhouwers Barbara Heptworth en Lynn Chadwick zijn sterk vertegen woordigd. Hetzelfde geldt overigens voor Kurt Schwitters. Francis Bacon is aanwezig met een schilderij 'Woman on a red couch' dat kenmerkend is voor zijn visie. Fernando Botero trekt ook hier weer de bewonderende aandacht met zijn dikke vrouwenfiguren. Afgezien van het werk van ge noemde kunstenaars blijkt ook bij Marlborough niet alles goud wat er (ook met internationaal renommé) blinkt. Er zijn nogal wat Engelse en Amerikaanse schilders op grond van wie naar visie en factuur weinig originele werk men zich afvraagt waar zij hun internationale faam van- daangehaald hebben. Twee verrukkelijke met Mexicaanse mystiek geladen schilderijen van de grote Ruffino Tamayo wegen daar weliswaar ruimschoots tegenop, maar uit het geheel van de expositie blijkt toch dat ook de Marlborough Galerie haar beperkingen heeft. Te bezichtigen tot 21 maart a.s. W.E. Rond het tunnelproject. TB Galerie, Vijverheidsweg Etten-Leur. Open: ma-za 10.00-17.00 uur. Tot 28 fe bruari. Op 10 oktober werd de voorpagina van De Stem ge sierd door een kleurenfoto van de door 170 leerlingen van enkele scholengemeen schappen in Etten-Leur be schilderde fietstunnels. Kunst haalt zelden de voor- Pagina; laat staan in kleur. Kaat staan van, wat heet, amateurs. Maar hoe profes sioneel di schitterende pro- jekt met 1600 vierkante me ter beschilderde muren be geleid werd, kun je op deze expositie heel goed zien. Do cent Sjaak Jansen pakte de uitdaging tot dit werkstuk door burgemeester Houben op en wist zich vervolgens onder meer gesteund door de academie van Tilburg, de gemeente en het bedrijfsle ven. De expositie is niet alleen een omzien in ver(be)won- dering via beeldscherm en actiefoto's, maar laat bij voorbeeld ook de gekozen ontwerptekeningen zien met toegevoegd een foto van de uitvoering. Verder zijn er ook de van te voren ver vaardigde strips, waarmee een totaalbeeld werd opge roepen. Het moet een hei dens werk geweest zijn om al die individualistische te keningen in vorm en kleur in een goed ritme samen te voegen. Dat is gelukt. Zo'n expositie is verder 'voer voor psychologen'. Ze brengt de tekenles (deze oude naam lijkt wel weer gehanteerd te kunnen wor den) van school op straat. Ze brengt de jeugdcultuur in beeld; een stripwereld, waar (bijna) geen woord Neder lands meer bij is. Het mora liseren blijkt deze jongeren allesbehalve vreemd Zo de ouden zongen piepen de jongen! Thema's als 'Vieze man' of 'Knoeiers' spreken voor zich. Verder is het al Ahhhh, Crash of andere oer- kreten. Invloed van reclame en de graffiti-kunst is merkbaar. Ook die van de professionele hand van de begeleiders; niet dwingend, maar sturend en lerend. Een bezoek aan de ten toonstelling dient gevolgd te worden aan de fietstunnels (één kilometer er vandaan), als dit nog niet het geval is geweest. Opvallend is dat de feestelijke wanden na vier maanden nog geen bescha diging hebben opgelopen. Duidelijk gaat er van dit creatieve projekt een opvoe dende waarde uit. Tenslotte was de vader van Vincent van Gogh in Etten dominee. De Truus Trompertcol- lectie van de stichting Mo dem Maecenaat in Breda toont van 6 februari tot 1 maart een selectie uit zijn bezit in Het Oud Raadhuis in Aalsmeer. Zoals bekend verzameld Frits Huysmans uit Breda tot heden 500 kunstwerken, die gemaakt werden door 150 kunste naars op het model Truus Trompert; in een periode van veertig jaar. De ten toonstelling, die in Neder land, Duitsland en België al grote belangstelling trok, is in Aalsmeer voor de elfde keer opnieuw opgezet. Het boek daarbij, 'Truus Trompert, een leven als model' (uitg. Van Spijk), is praktisch uitverkocht. Vanmiddag (donderdag 5 februari) besteedt Henk Enkelaar zijn radiopro gramma 'Een Leven Lang' (Nederland Vijf-AM) van 16.30-17.00 uur geheel aan Truus Trompert. Hij heeft daarin gesprekken met Frits Huysmans, de kunste naressen Charlotte van Pallandt en Ellen Roos, als mede met een zus van Truus Trompert, die zelf ook model stond. De expo sitie in Aalsmeer is tot en met 1 maart te zien van do. tot zo. van 14.00 (zat. 12.00)- 17.00 uur. Grafiek van Engelman, Latatster en Sierhuis. Tongerlo huys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open: dagelijks van 14.00- 17.00 uur. Tot 21 februari. In de zeventiger jaren kwam er een 'democratisering van de beeldende kunst' op gang door middel van de grafiek. Er groeide een publiek dat in staat was voor enkele honderden guldens een oorspronkelijk kunstwerk in huis te halen. Het aantal kunstenaars dat grafiek wilde maken groeide enorm, zodat deze tak van de kunst bloeide. Door het huidige kunst beleid wordt, ook met betrekking tot de kunstmarkt, de af stand tussen rijk en arm weer steeds groter. Omzetten stij gen met betrekking tot het dure kunstwerk. Er wordt steeds meer geld voor kunst uitgegeven (je weet maar nooit wat het als belegging gaat doen!), maar het aantal mensen dat in staat is of wordt gesteld het te kopen, neemt zienderogen af. De markt versmalt naar de rijken toe. Wat deze drie gerenommeerde kunstenaars in het Ton gerlohuys laten zien, heeft iets van een nabloei. Het zijn drie vakmensen, die veel en goed geproduceed hebben; met name via de grafiekwerkplaats van Clement in Amsterdam. Ger Lataster, die het abstract-expressionisme een grote impuls gegeven heeft, is letterlijk en figuurlijk de meest opvallende. Tegenover een driftig gebarenspel staan hele intieme naar het figuratief/anecdotisch neigende prenten. De kleur speelt daarbij een fijne rol. Bij Martin Engelman vloeien grafiek en schilderkunst in elkaar over; pastelachtig verfstreken in gedrukte vorm, die zorgen voor hele precieuze bladen. Van de veelzijdige Jan Sierhuis is er ook hele schilderachtige grafiek aanwezig; zelfbewuste allure binnen het kleine vlak. Deze tentoonstelling, opgezet als een keuze uit tien jaar grafisch werk van drie Nederlandse kunstenaars, mogen liefhebbers van grafiek niet missen. Marijke van Veldhoven en Lieneke de Klerk; etsen, te keningen, lino's en boards- nedes. Galerie 'De Nobelaer*, Vincent van Goghplein 1, Etten-Leur. Open: vrij-za 19.30-21.30 en zo 14.00-16.00 en 18.30-20.30 uur. Tot 10 fe bruari. Deze galerie is gekoppeld aan de openingstijden van de bioscoop in De Nobelaer. Daarbij is de duur van deze tentoonstelling slechts veer tien dagen, zodat de toegan kelijkheid (te) minimaal is. Groepen kunnen wel van maandag tot vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur afspraken maken, maar dat is voor plaatselijk gebruik. Dat is jammer, want het werk dat er nu te zien is, verdient aandacht. Marijke van Veldhoven heeft een voorliefde voor zwart-wit. In overheersend zwart zet zij monumentaal menselijke figuren in ka rakteristieke leefhoudingen (baden, slapen e.d.) op. Dat wordt met verve gedaan; het sterkst als ze zich beperkt tot één duidelijke figuur, zo dat het gevaar voor ver brokkeling vermeden wordt. Ze weet op een fraaie en overtuigende manier men selijke emoties te karakteri seren en over te dragen. Lieneke de Klerk werkt op veel kleinere formaten. Haar kleurrijke snedes heb ben een typische toon en lijnvoering; laten denken aan een wat Felix-Timmer- mansachtige wereld, maar zijn soberder en symboli- scher. Haar kleine tekenin gen hebben iets van car toons; geestig en met een ogenschijnlijke kinderlijk heid gemaakt. Goed gedaan. Jan de Mug Galerie 47, Dubbelstraat 4, Bergen op Zoom. Open do, vrij 13-17 uur, za. 12-17 uur, tot en met 13 februari. Heel direct vanuit een ge voel van medeleven, dat heel dramatisch overkomt schil dert en tekent Jan de Mug uit Den Bosch over leed, vooral van dieren. Hij schil dert niet de ellende op zich maar de gevoelens van af keer voor de mens als ver oorzaker en het mededogen voor het dierlijke slachtoffer van het jachtgebeuren. Het zouden zelfs verwijzingen kunnen zijn naar de jacht- stukken, de stillevens waar mee een aantal zeventiende en achttiende-eeuwse schil ders eer mee inlegden. Van de afstandelijke fraaie uitstalling op zo'n stuk is bij de Mug geen spra ke. Angst een doodsbedrei ging en de onontkoombaar heid van het noodlot spre ken hier duidelijke .al. Jan de Mug bereikt deze drama tische sfeer door een knappe verwerking van hevige kleuren en tekenachtige vormen. Ondanks dat de figuratie niet dominant aanwezig is, speelt ze wel een nadrukke lijke rol. Op de doeken wor den de forse hevig gekleurde vegen van nuances voorzien door detaillistisch penseel werk dat een tekenachtig karakter heeft. Een echt verschil in aanpak tussen de tekeningen en de schilderin gen is er niet: Bij de lijnvoe ring in de houtskool en de pasteltekeningen is het blad evenzeer een eenheid van vormen en kleuren als bij de acryls. De langgerekte haas, de vogel met wijdgespannen vleugels en de ineengedoken piëta zijn van dezelfde im portantie voor de beeldop- bouw en tekens eromheen. Daarom zijn vooral enkele van de tekeningen bijzonder en overtuigend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17