AAM. Miami Vice: vechten tegen de ondergang van een paradijs 'Het verlangen om muziek te maken, houdt me overeind' DE TOERISTEN STROMEN TOE EN DE DRUGSHANDELAREN OOK *381 BOBBY WOMACK MAAKT AL 30 JAAR PRACHTIGE SOUL PAGINA GIDS 1 Lijndienst Wagens Zwart geld Don Johnson Carrière LM", Geen ego Eenvoudig Sam Cooke Licht VOENSDAG 4 FEBRUAR11987 I V 9/. egen het decor van Miami cheuren de twee helden van /liami Vice', gestoken in ge- roomlijnde jasjes van Ar- iani en Boss, rond in hun errari. Een serie die gesty- erd is als een videoclip, en aarin de nieuwste pop- jngs voor de juiste sfeer jrgen. In Amerika zijn Dal- is en Dynasty reeds voorbij- estreefd door 'Miami Vice' ook op de Nederlandse 1 Duitse televisie is de serie jn een zegetocht bezig, aar komt de werkelijkheid ligszins overeen met de ïonturen van Crocket (Don ohnson) en Tubbs (Philip ichael Thomas)?. DoorJo Cortenraedt ropische temperaturen, ;auwe oceaan, palmenstran- in, tientallen jachthavens, eisjes in fraai gesneden bad- ikken, sportwagens en een aaie skyline. Het decor van tv-serie klopt alvast met de erkelijkheid. Maar, de agen- van de échte Miami Vice eten hier trachten onder glamour-image van de te- isiehelden Don Johnson en ilip Michael Thomas uit te n. Politieman Ted Rid- ,y, gekleed in een eenvoudig nd: „Het is keihard werken r een paar centen." opnames vinden bijna elijks plaats, van 's mor- tot 's avonds. Steeds weer een ander deel van de stad. hoewel de beide sterren niet elke dag bij de 'shoo- aanwezig zijn, waren ze als geesten door Miami. tisch Werelds beste popsterren muziek als behang r de serie, terwijl enkelen s een gastrol krijgen. Maar is niet alleen pop en gla- iur. 'Miami Vice' durft af en ook een kritische positie in nemen, hetgeen zeer onge- .likelijk is voor Ameri- anse series. Zo namen any Crocket en Ricardo bbs in een recente afleve- stelling tegen de Ameri- anse politiek tegenover Ni- en leverden zij zelfs met door FBI ■unde contra-rebellen. In andere aflevering werd lans gebroken voor de mi- ibeweging Greenpeace. De WV van Miami heeft maar moeilijk met de se- Terwijl de hostessen zich oven om ons in de ochtend de mooiste plekjes van stad te sleuren, blijven we bestoken met vragen 'Miami Vice'. „Tja,", zegt hostess stamelend, „het werk is mooi. Dat wel Door het vele geweld in de serie vreest ze echter dat het image van de stad er op den duur bekaaid vanaf zal ko men. Desondanks slaat de toe ristenindustrie momenteel flink munt uit de serie. Miljoe nen voelen zich aangetrokken door de pastelkleuren van Miami, die voor een belangrijk deel de aantrekkingskracht van de serie bepalen. Virgin-baas Richard Bran son, altijd gevoelig voor nieuwe trends, heeft een nieuwe lijndienst vanuit En geland en Nederland op Miami geopend, en vervoert met de Boeing 747's duizenden toeris ten naar het decor dat weke lijks op de buis te zien is. Het is middag geworden als we het hoofdbureau van poli tie in Miami binnenstappen. De temperatuur bereikt met 34 graden haar hoogtepunt. Terry Sidway, agent van de échte Miami Vice, zit met op gerolde hemdsmouwen achter zijn bureau. Hij ziet er heel gewoontjes uit. Geen dure col bert, geen colt onder zijn oksel. „Natuurlijk praat hier ieder een over de serie. We kijken ook allemaal. Al wordt er hier wel flink gelachen als een col lega, na het bekijken van een aflevering, in een iets te snel pak binnenstapt. De praktijk is natuurlijk wat anders dan de serie. Dat feestje hier, vrouwtje daar en hup de Fer rari in om een dealer te pak ken, zo werkt dat niet. Nee, het is keihard werken voor een re sultaat dat je niet kunt over zien." Ridway wil liever niet op de foto. Het leven van een politie man in Miami is toch al geen polis voor een levensverzeke ring. Bovendien is het geen vetpot. „Hou het maar op zo'n 25.000 dollar", zegt hij. Goed 50.000 gulden per jaar dus. Een Ferrari kun je daarvan niet betalen. Ridway rijdt in een witte Chevrolet-politiewagen. „Als we in het geheim ('under cover') moeten werken, rijden we in gewone, onopvallende bakken", zegt Sidway. De 'life-style' van Crocket en Tubbs heeft echter wel de gelijk invloed op het politie apparaat van Miami. Vorig jaar gaven enkele agenten, die wegens corruptie gearresteerd werden, toe jaloers te zijn op hun televisie-collega's. Cor ruptie is een pijnlijk onder werp voor de politie en Sid way hult zich dan ook in neve len. „Och, het zal natuurlijk weieens voorkomen. Drugs handel is een ernstig probleem hier. Op mij is al een paar keer geschoten. Je moet erg voor zichtig zijn. Dus het zou best kunnen dat sommige agenten aan vrouw en kinderen den ken, en smeergelden aanne men." Serieuze schattingen wijzen uit dat maar liefst de helft van de leden van Miami Vice be zwijkt voor het grote geld van de drugshandelaren. Het leven van de jet-set lijkt voor veel agenten aantrekkelijker dan het dagelijkse ploeterwerk. De FBI stelt al geruime tijd een onderzoek in naar de handel en wandel van de politie in Miami, maar veel heeft het nog niet geholpen. De serie 'Miami Vice' is daar trouwens tamelijk eerlijk in. In een recente aflevering werd Don Johnson zélf op de hielen gezeten door 'Interne Zaken', wegens verdenking van cor ruptie. Don Johnson en Philip Michael Thomas, de hoofdrolspelers uit 'Miami Vice'. - foto veronica Bij Een van de politiebureau's in Miami staan geen Ferra ri's maar oude Chrevrolets. - foto guy van grinsven. Bill Scout, een gesoigneerde kantoorman van het drugsbe- strijdingsbureau DEA (Drugs Enforcement Agency) legt ons wat rauwe cijfers voor. „75 procent van alle drugs komt voornamelijk uit Colombia, Bolivia en de Bahama's via Florida het land binnen. In Miami gaat jaarlijks voor meer dan 20 miljard dollar (meer dan 40 miljard gulden) om in de drugshandel. De stad zwemt in het zwarte geld. Re den waarom hier zoveel ban ken naar toe komen. Die was sen dat allemaal wit. Het eco nomische succes van de stad is voor een groot deel te danken aan de drugshandel, en dat is natuurlijk geen verdienste." Scout legt omstandig uit dat zijn organisatie wel degelijk probeert de zware misdaad te bestrijden. De Zuidameri- kaanse drugsbendes gaan ech ter met hun tijd mee. Open lijke schietpartijen op straat tussen verschillende bendes, zoals we ze ook nog weieens in de tv-serie zien, komen veel minder vaak voor dan enige jaren geleden. Het gaat nu al lemaal veel geruislozer. Maar wel meedogenloos. In de moe rassen van de Everglades is menig slachtoffer van onder linge afrekeningen kopje on der geduwd. De aanvoer van de grote partijen cocaïne gaan goed deels nog altijd via de lucht en over het water. Honderden transporten per dag. Met vliegtuigen, helicopters, snelle speedboten (ja, zoals in de se rie) en radarapparatuur pro beert de politie tegenstand te bieden. Het is echter vaak dweilen met de kraan open. Ook in de serie wint de politie lang niet elke slag. De drugsmafia wordt steeds geraffineerder én gruwelijker in het bedenken van sluipwe gen. „Pas geleden bemerkte de bemanning van een vliegtuig bij de landing in Miami dat een kind dood in de stoel zat. De maag bleek volgestouwd te zijn met plastic zakjes cocaïne. Helaas voor het kind was één zakje voortijdig opengespron gen", zo vertelt Scout. De sfeer in de clubs in Miami is op het eerste oog vaak heel losjes. Modieuze he ren en dames keuvelen en schuifelen. Hier ruik je het grote geld. De wantrouwige sfeer is eigenlijk in heel Miami voelbaar. Niet vreemd, aange zien bijna alle geweld is terug te voeren op de drugshandel. Daarbuiten is dit tropisch oord een tamelijk onschuldige stad met in Miami Beach de mooi ste verzameling art deco-hui- zen die er bestaat. Deze stijl is ook gebruikt voor het logo van de televisieserie. De twee sterren zélf laten zich nauwelijks zien. Philip Michael Thomas wil nog wei eens naar buiten treden. Don Johnson sluit zich af van de buitenwereld. Hij moet wel, wil hij door de vrouwelijke fans niet verslonden worden. Het ironische is dat uitgere kend een acteur die zelf in de goot heeft gelegen en zwaar aan de drugs en de alcohol verslaafd was, nü de grootste tv-ster van Amerika is gewor den. En dat dankzij de vertol king van een agent, die het drugsspook met hand en tand bestrijdt. In zijn losbandige jeugd heeft hij alles gedaan wat God verboden heeft. Op zijn 'topdagen' verwerkte hij in zijn eentje anderhalf kratje bier, een fles wodka, drie cog nacs, een paar flessen wijn en een paar gram cocaïne. De tien joints dienden daarbij slechts als versiering. Hij is nu afge kickt en wil nooit meer terug. De hoofdrolspeler ziet zijn uitglijder nu als een teken des tijds. „In de hippietijd wilde je alles proberen. Drugs, vrije seks, noem maar op", zei hij onlangs tegen de Amerikaanse Playboy. De man is vroeger zélf re gelmatig met de politie in aan raking kwam, speelt nu de po pulairste agent van Amerika. Hij werkt keihard aan zijn carrière als acteur en popster. Van drugsverslaafde en alco holic is hij work-a-holic ge worden, met een flinke dosis cynisme. 1622. iDRIJF EVERS B.V., 50-51785. 2321. in één vakje benutten, advertentie wordt in een groter mtie met het belangrijkste woord, n bondig. lefoonnummer in de advertentie op. men gemakkelijk en snel. DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat izending van brieven onder nummer letalen. Als contante betaling kunt u een een blauwe girokaart (dus géén giro- of ;uren. g ontvangt u een acceptgirokaart 4,- administratiekosten in rekening tg aan Dagblad De Stem, Postbus 3229, rubrieksadvertenties. één vakje overslaan, ima één vakje gebruiken. I Prijs incl. 6% BTW - J 5.88 7.84 9.80 11.77 13.73 15.69 Telefoon: 01-87 moeite, grote resultaten. Door Wim van Leest I BOBBY Womack is een soul I survivor. Al bijna 30 jaar I speelt hij een rol in de Ameri- Ikaanse zwarte muziek VVo- I mack (42) maakt sinds het be- J gin van de jaren '70 elpees die litem meer en meer laten ho pen als een begenadigd com ponist en zanger. Zijn laatste jtwee elpees, 'So many rivers' jen "Womagic', zijn schitte- I rende platen vol met bewogen |en intense soul, zoals die I waarschijnlijk alleen ge- I maakt kan worden door I iemand die er van begin af |aan bij is geweest. En Bobby Womack was er Isteeds bij. In 1957 maakt hij Isamen met zijn broers als The IWomack Brothers zijn eerste ■plaatjes. Gospel en country I western stonden toen op het I repertoire. Een ontmoeting «met Sam Cooke en zijn Soul (Stirrers leidden tot een koers verandering. Als 'The Valen- I tino's' legden de Womack I Brothers zich toe op rhythm blues en meer popgerichte (muziek. Dat leverde hits op lals 'Looking for a love' en 'It's ■all over now'. Dat laatste (hummer werd door de Rolling |Stones tot een wereldhit ge haakt. Bobby Womack hield p o.a. een nog immer voort- Purende vriendschap met de ptones aan over. Bobby Womack speelde na The Valentino's tot aan Sam Cookes dood in diens begelei dingsband. Nadien belandde JJÜ in de befaamde Muscle jShoals-studio's als sessie-gi- arist. Daar schreef hij o.a. de Wilson Pickett-hits '634-5789' p 'Midnight mover'. Aan het eind van jaren '60 part Bobby een solo-carrière Pie tot op heden voortduurt. heeft inmiddels 14 elpees P zijn naam staan, waarvan 'iet name 'The poet' en 'The pat II' tot klassieke soulpla- fen gerekend worden. Be- Palve voor zichzelf schrijft pobby Womack ook voor an- Pwen. George Benson, Janis P°plin, Sly Stone en Leon Tiussell zijn een paar van de ptiesten die werk van Bobby PPnamen. Hij was ook van de partij op 'Dirty work', de laat- NP SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST ste elpee van de Rolling Sto nes. Vorige week was Bobby Womack in het land voor wat promotiewerk. Bij die gele genheid werd er met hem ge praat. Hoe speelt Bobby Wo mack het klaar om het zo lang vol te houden? Wat maakt hem zo bijzonder? Bobby Womack: „Wat mij bijzonder maakt, is het feit dat ik door de jaren heen een gewone jongen ben gebleven. Ik heb geen ego. Ik kom pas voor mezelf op als ik helemaal in het nauw gedreven word. Als ik met andere artiesten omga, voel ik dat ze negatieve 'vibes' uitstralen. Ze dulden me in hun omgeving, maar ik ben dan wel overgeleverd aan hun genade. Ik trap daar in, want ik speel geen spelletjes. Als ik een andere artiest te genkom die ik goed vind, vraag ik hem om zijn handte kening. Mijn vrienden zeggen dat ik dat niet moet doen, om dat het goedkoop staat, maar ik meen 't echt, ik kan iemand mateloos bewonderen. Maar ja, door al die bewondering praat je die artiest dan wel weer een ego aan, dat veel groter is dan het eigenlijk zou moeten zijn." „Ik handhaaf me door me op de muziek te concentreren. Ik probeer er menselij kheid in te laten door klinken. Wat me overeind gehouden heeft, is het verlangen om muziek te maken, niet om het geld maar om de boodschap. Veel van mijn mede-artiesten en tijd genoten hebben het tot 'star dom' gebracht, maar dat is enkel uiterlijk. Ze zijn wel licht groot in verkoopcijfers, maar ze zijn niet groot als mens. Ze zijn zo verdomde op gefokt dat ze hier niet aan een tafeltje met je zouden kunnen praten. Ze zouden geen se conde stil kunnen zitten, maar zich voortdurend krabben, draaien op hun stoel en noem maar op. Als dat de tol van dat soort roem is dan wil ik die roem niet hebben." Bobby Womack: „Ik streef ernaar om in de muziekwereld beschouwd te worden als iemand, die echt met zijn muziek bezig is, iemand die zijn specifieke rol in het geheel speelt. - foto lex van rossen „Ik probeer eenvoudig te blijven. Ik logeerde laatst in een hotel in een Amerikaanse stad en ik kreeg toen op mijn kamer een telefoontje. Het bleek een fan in een platen winkel om de hoek te zijn. 'Meneer Womack, ik heb al uw platen en ik ben er gek op. Ik bel u nu om gewoon eens uw stem te horen. Neem me niet kwalijk dat ik u bel'. Ik zei hem: 'Kom gerust langs, dan kan ik je zien, dan kun nen we wat praten'. Hij zei: 'Meent u dat serieus, mag ik mijn platen meebrengen, zo dat u ze signeert?'. Mijn ma nager zag dat helemaal niet zitten. Die zei: 'Stuur hem maar bij mij langs, dan scheep ik hem wel af'. 'Nee', zei ik, 'dit is echt. Ik wil die man gewoon ontmoeten om dat ik blijkbaar iets voor hem beteken'." „Ik geef niet om dat soort bescherming, bodyguards en zo. Ik heb geleerd dat het die bodyguards geen moer inte resseert wat er met j e gebeurt. Ik heb een tijdlang mijn li chaam kwaad gedaan met drugs en zo. Gewoon uit ver veling. Een echte bodyguard zou dan je lichaam moeten beschermen en die troep uitje handen moeten slaan, maar ze keken gewoon toe hoe ik me vol met dope stopte." „Ik ben door die fase heen gekomen godzijdank. Nu heb ik me een aantal nieuwe doe len gesteld. Dat heb ik voor op veel andere artiesten van mijn leeftijd, ik heb nog steeds een doel om te berei ken. Ik hou me opzettelijk in om daar niet te snel te gera ken, want ik weet niet wat het zal zijn om geen doelen of uit dagingen te hebben." „Ik ben altijd egoloos ge weest. Dat heb ik van Sam Cooke geleerd. Ik ben van be gin af aan idolaat geweest van Sam. Ik kuste de grond waarover hij liep. Ik hield van zijn manier van doen, de ma nier waarop hij mensen be handelde. Hij zorgde ervoor dat iemand zich in zijn omge ving bijzonder voelde als mens. Andere artiesten, ik zal geen namen noemen, kanke ren als de pest op alles en iedereen en ze maken mis bruik van hen. Als iemand ze komt interviewen, dan pak ken ze die journalist keihard aan. Ik zeg dan 'Wat is er mis met jou? Ik ken je nog uit de tijd dat je journalisten aan klampte, omdat er nog niet over je geschreven werd, nog niemand een foto van je wilde maken. Nu neem je hem kwa lijk dat hij over je schrijft. Dat is je ego, man.' Als je ze dat vertelt, vinden ze dat he lemaal niet leuk, want ze wil len die rol blijven spelen." „Ik heb nu pas een nieuwe manager en ik heb hem dui delijk moeten maken dat ik niet zo'n type ster ben. Als ik interviews doe, wil ik het goed doen. Mijn manager begrijpt ook niet dat ik journalisten in mijn hotelkamer wil ontvan gen, dat is veel te privé, vindt hij. Maar ik ga er van uit dat een hotelkamer mijn thuis is. Als mensen de moeite opbren gen om echt over mij te schrijven, dan wil ik ze ook thuis ontvangen, wil ik iets voor ze doen. Want ze geloven in me." „Ik streef ernaar om in de muziekwereld beschouwd te worden als iemand, die echt met zijn muziek bezig is, iemand die zijn specifieke rol in het geheel speelt. Ik weet dat ik de kwaliteiten heb. Ik heb alleen nog niet de kans gehad om het allemaal te ex ploreren. Ik heb nog volop brandstof in mijn tank." „De muziek is belangrijker dan de persoonlijkheid, maar als je het goed doet, zijn mu ziek en persoonlijkheid syno niem, zowel als je een num mer schrijft als wanneer je andermans werk vertolkt. Je hebt artiesten die andermans werk doen en als je ze dan vraagt naar het waarom daarvan, dan zeggen ze dat ze te horen kregen dat het een goed nummer was dat wel een hit zou worden en dat ze het daarom maar opgenomen hebben. Die mensen hebben geen hart in him donder. Het zijn geen artiesten, maar en tertainers. Een artiest is zo begaan met zijn kunst, dat hij niet opneemt voordat het tijd is. Het beste dat de platenwe- reld is overkomen, is dat je te genwoordig nog maar een el pee per jaar hoeft te maken. Je hebt nu veel meer tijd en gelegenheid om je op zo'n plaat te ontplooien. Ik ben van plan om eens in twee jaar een elpee te maken. Op die manier kan ik het allemaal beter overzien, kan ik mijn levens ervaringen beter verwerken in mijn nummers." „Dat ik per elpee beter word, heeft te maken met de groei van mijn persoonlijk heid. Je zou het kunnen zeg gen dat ik vijf keer in de vijfde klas ben blijven zitten en die klas is dan de school die je als muzikant hebt te door lopen, de school van mijn le ven ook. Ik heb een tijdlang het gevoel gehad dat ik tel kens met mijn kop tegen de zelfde muur aanliep. Ik zocht de juiste manier om verder te komen. Uiteindelijk is er iets in mijn leven geweest dat me verder geholpen heeft. Mis schien was het verlies van mijn kind, misschien was het de dood van mijn broer, mis schien was het mijn eerste echtscheiding of mischien kwam het door een bankroet of door het druggebruik. Iets in mijn leven heeft me het licht doen zien. Nu weet ik hoe ik het moet doen en vooral hoe ik het niet moet doen. Als ik nu een nummer zing, praat ik rechtstreeks tot jou als luiste raar. Ik vind dat zalig. Ik hou mezelf tegenwoordig voor dat ik eindelijk mijn schooldi ploma heb gehaaid." „Van al die jaren artiest zijn, heb ik geleerd, dat je je niet kunt verwijderen van wat je mee hebt gekregen. Je moet bij je 'roots' blijven. Je kunt verhuizen of op de vlucht gaan, maar als je dat doet, verlies je het contact met je vertrouwde omgeving, ver lies je het contact met jezelf. Dan raak je onzeker. Ik heb veel artiesten als vrienden. De jongens van de Rolling Stones zie ik geregeld, maar als ik naar die mensen kijk dan lij ken het wel kasplantjes. Ze zijn niet 'in control'. Ze zijn ver van de werkelijkheid ver wijderd. Als je mij vraagt waarom de Stones niet meer samenwerken, dan zeg ik: ze hebben zoveel geld dat ze elk aar niet meer uit kunnen staan. Het waren ooit schof fies, nu zitten ze vastgeroest. Ze moeten er nota bene een oude man als ik bijhalen om opgepept te worden. Op 'Dirty work' moest ik voor een ver nieuwend geluid zorgen. De Stones hebben te veel geld. Ze kunnen zich geen nieuwe doe len meer stellen." „Als ik een liedje schrijf, moeten tekst en muziek in elkaar passen als een hand in een handschoen. Het nummer moet de boodschap overbren gen. Daar hoeven niet veel woorden voor nodig te zijn. Het succes van een nummer meet ik ook niet af aan de verkoop ervan. Als ik één per soon met een song bereik, dan is dat voor mij voldoende. Ik kreeg eens een keer een brief uit België. Een man schreef dat ik zijn huwelijk had gered met het nummer 'A woman got to have it'. Door dat num mer had hij begrepen hoe met zijn vrouw om moest gaan. Als zoiets gebeurt dan is een nummer voor mij geslaagd, dan valt er niets meer aan toe te voegen." De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Frankie Goes to Hollywood, 4 fe bruari in Rotterdam (Ahoy) en 9 februari in Brussel (Vorst) Spandau Ballet, 26, 27,28 februari en 1 maart in Rotterdam (Ahoy) Europe, 14 februari in Amsterdam (Edenhal) Deep Purple, 21 februari in Brussel (Vorst) en 23 februari in Rotter dam (Ahoy) Cyndl Lauper, 21 februari in Rot terdam (Ahoy) Commodores, 8 maart in Rotter dam (Ahoy) Los Lobos, 25 februari in Utrecht (Vredenburg) Style Council, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) Tina Turner, 2, 3 en 4 april in Rot terdam (Ahoy)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19