179 assay SCHEEPVAART EN BODEM STRUIKELBLOKKEN Vaste oeverbinding zonder kanaaltunnel is 'onaanvaardbaar' Binnenvaarttanker lek na stranding Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen verheugd over tracé ZMF wil onderzoek naar gevolgen WOV 3. Autobedrijf v. Dorst-Breda ENTEN m/\ Zeeland: in april knopen doorhakken HET WEER Zeldenrust- college houdt open dag agina zeeland 1 EERSTE SPA OP Z'N VROEGST EIND '88 BURGEMEESTER SPIJKERBOER: IDDELBURG - Een Westerschelde Oever erbinding westelijk van Terneuzen ligt zo ilecht dat de keuze voor zo'n tracé uitgesloten kg gö philips HD5743 koffiefilter! m ken imiel inventum theelichtje indesit gasfornuis! R 3raun keukenmachine hilips 2-kops philips ladyshav Vrijgesproken \m alleen, I bekentenis De kop dinsdag 3 februar11987 Verspreide mist Weer in Europa 'NADELIG VOOR ZEELAND' IEMEENSCHAP^J gymnaslum-havo-mavo Officieel Toyota-dealer voor Breda, Nieuw Ginneken, Prinsenbeek,Etten-Leur, Zundert. Rijsbergen, Terheijden en Tetenngen Speelhuislaan 156 A. Breda-Noord. Tel. 076-712000 VAN ZEELAND T27 idig mogelijk uur natuurkunde (2e graads) afwezigheid van een docent wi nlijke omstandigheden. an 9 maart 1987 Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Al in april kunnen volgens gedeputeerde r. Barbé, voorzitter van de stuurgroep WOV, knopen worden doorgehakt over het al jf niet doorgaan van de Wes- [erschelde Oeververbinding, godsdienst (1e en 2e graads) e Bat zou dan moeten gebeuren schappijleer (1 e graads). deze vacature om vervanging val'ussenMiddelburg en Den afwezige collega. De voorkei voor 8 april op de één docent die beide vakken ka igenda staat. verdeeld over dinsdag en woens ran 23 maart 1987 Nederlands (1e graads). Deze va aat wegens zwangerschapsverlol o spoedig mogelijk, doch ultei sdag 11 februari 1987, terlchte van de school, ook gaarne Ween. ;ijdens een bestuurlijk overleg Knelpunten als de vraag of et vak godsdienst en maandai r echt een voetveer Vlissin- en vrijdag voor maatschappijleë ;en-Breskens moet komen, de n deel van de uren kan gesollic oncessie voor de bouw en de leuze van een tracé en/ of een san de aannemingscombina- ies komen dan aan de orde. Be echte voorbereidingen moeten dan nog wel even op zich laten wachten, want al leen al de noodzakelijke mi lieu-effect-rapportage gaat ongeveer anderhalf jaar ver gen. Daarnaast moeten aan weerszijden van de Wester schelde ook bestemmingsplan nen worden aangepast. „Op z'n vroegst kan de eerste spa dus eind 1988 de grond in," zo sprak Barbé zijn collega-gede puteerde W. Don tegen. Deze merkte onlangs op dat het werk nog dit jaar zou kunnen beginnen. Haast is volgens de voorzit ter van de stuurgroep wel ge boden. „We zitten op dun ijs, daar kun je alleen op schaat sen met grote snelheid, anders zak je erdoor." Volgens Barbé zal de WOV zeker een rol spe len in de campagne voor de statenverkiezingen van maart. „Een topic voor Zeeland. Er zijn lijsttrekkers die daar ge bruik van zullen willen ma ken," aldus de gedeputeerde die zelf de CD A-lijst trekt. In het overleg op 8 april zal overigens zeker ook de rijks bijdrage aan het project ter sprake komen. Op het ogen blik steekt het rijk jaarlijks 34 miljoen gulden in de Zeeuwse veren en de stuurgroep gaat ervan uit dat die bijdrage vanaf 1992 ten goede kan ko men aan de WOV-exploitatie. In de gesprekken tot nu toe is die garantie echter niet gege ven. Volgens het rijk gelden de afspraken over die bijdrage maar tot 1989. „Het is een kwestie van interpreteren van de afspraken," zei Barbé giste ren. „Het bedrag zou vanaf '89 inderdaad lager kunnen wor den, maar daar zal toch heel deze zaak niet op afspringen." De stuurgroep twijfelt er niet aan dat de WOV ook ren dabel kan zijn als er allerlei kosten bijkomen: de aanleg vanaansluitende wegen (90 miljoen gulden), de afbouw van de PSD (jaarlijks ook et telijke miljoenen voor wacht gelden en voor afschrijving van de schepen), en een voet- veer Vlissingen-Breskens (jaarlijks 2,5 miljoen). De af bouw van de PSD zou nog duurder uitvallen als niet een deel van het personeel kon worden ingezet bij het beheer van de nieuwe verbinding. Men denkt daarvoor ongeveer vijftig mensen nodig te heb ben. Wat er gaat gebeuren met de PSD-boten, die begin jaren negentig nog ruim 56 miljoen gulden waard zijn, is onduide lijk. 'Of! ÊSfO/m IC flwfllc Westelijk tracé van WOV slecht Mr. C. Spijkerboer: .ziekenhuis. - FOTO ARCHIEF DE STEM lijkt. Problemen met de scheepvaart en de bodemgesteld 'an de rivier ter plaatse zijn wel op te lossen, maar loen waarschijnlijk de kosten uit de pan rijzen, zo ileek gisteren bij de presentatie van het rapport van Ie stuurgroep WOV. 3 5 Volgens voorzitter drs. R. rbé is een westelijk tracé ig niet helemaal losgelaten. Jen wil de aannemers nog een :ans geven om oplossingen an te dragen. De voorkeur oor een oostelijk tracé is ech- er overduidelijk, temeer om- at bij een westelijke WOV in ïder geval bij Sluiskil een iinnel onder het kanaal Gent- 'erneuzen moet worden ge- raven. De bestaande brug zou veel een obstakel vormen. Van de zeven verbindingen ie de stuurgroep onder de mpe nam, komt in de rappor- de meest oostelijke dan ik als beste uit de bus. Het lat om een variant, die is ge- 'esenteerd door de Tolbrug iploitatiemaatschappij ~IM, met deelname van Lub- ts' familiebedrijf). Deze 'landt' in Zeeuwsch- aanderen ergens tussen [erneuzen en de Griete en at zodoende ook de uitbrei- ig van Terneuzen over de ieense kreek niet in de weg. aansluitende weg komt ilgens voorlopige schetsen Spui uit op de Tractaatweg, it betekent dat er een leuwe oversteek van de 3 VK1 HEERAPPARAAT. HP 2615 oplaadbaar" GOES Marconistraat 4 naast Torro - tel. 01100-14224 vlissingen Hermesweg 23 inkoopcentrum Groenendijk tel. 01184-12563 terneuzen schependijk 9 tel. 01150-12423 Afbeeldingen kunnen jrwu*' Van onze correspondent I TERNEUZEN - „Je kunt door de jusititie In Ne derland in dit geval niet op je eigen verklaring veroordeeld worden. [Daarvoor is meer bewijs - [materiaal nodig." Toch [wel enigszins verbaasd [boorde de Belg l.F. uit [Lokeren dit aan uit de [mond van officier van [justitie mr.C.Nijmeijer. E. was ten laste gelegd at hij als bestuurder [van een bestelauto van de [Brusselse vestiging Fa- tiricom 16 december 1985 [over de Oostkade te [Sluiskil had gereden met [een te hoge snelheid. Dat [was geconstateerd met [fadarapparatuur, waar- [door de bestuurder niet [fot stoppen werd ge dwongen. Op 30 maart 1986 [klopte de politie aan bij [kot bedrijf. F. zou toen {hebben gezegd: „Zeg 'aar dat ik achter het Jtuur zat, want om nog op sporen wie daar die »g in een van de 500 be- luto's van Fabricom gereden, zou te veel ijd vergen." Geen vol doende bewijzen voor het wrneuzense kantonge- cht dat F. het wel was teweest, dus volgde vrij maak. Otheense Kreek, zuidelijk van de bestaande, moet worden gemaakt. Ook de andere aannemings combinatie is nog met een oostelijke variant in de strijd, een brug-tunnel combinatie, waarbij de tunnel onder de Pas van Terneuzen komt te liggen. Op Zuid-Beveland landt de brug in beide gevallen ooste lijk van Ellewoutsdijk. Vol gens de werkgroepen die de stuurgroep van advies dien den is aansluitend een noord- zuidverbinding nodig met de rijksweg A 58. Barbé wees dat gisteren echter resoluut van de hand. Dit uit een oogpunt van bescherming van de land schappelijk fraaie Zak van Zuid-Beveland, waarvan aan tasting ook politiek niet haal baar is. De aansluitende weg zal daarom meteen ombuigen in westelijke richting naar het Sloegebied. Het omrijden wat daarvan het gevolg kan zijn, valt vol gens de stuurgroep wel mee. Men wil wel voorkomen dat er op Zuid-Beveland sluipwegen ontstaan als aftakking van de tolweg. Het tolplein, waar dus moet worden gedokt om de ri vier over te steken is overigens aan Zeeuws-Vlaamse kant ge pland. De stuurgroep denkt ook een oplossing te hebben voor het geval Belgie aanmerkin gen zou maken over een te ge ringe doorvaarhoogte onder de brug(gen). Er kan in het brug- deel dat de nevengeul over spant -dus niet in het hoofd vaarwater- een beweegbaar deel worden aangebracht. Bij uitzonderlijk hoge transporten kan dat worden verwijderd. Blik op de toekomstige Westerschelde. Althans daar begint het steeds meer op te lijken - TEKENING ARCHIEF DE STEM ZIJPE - Dinsdagmorgen is de Belgische binnenvaarttanker Henny F jr. (3300 ton) in de omgeving van de Krammer sluizen tijdens vallend water aan de grond gelopen. Het 110 meter lange schip was geladen met 1150 ton stookolie onder weg van Vlissingen naar Mannheim in Duitsland en liep omstreeks tien over half twaalf ter hoogte van de boei Zuid-vlije 2 vast op de Kram- mersche slikken. Het tankschip dat gedeelte lijk geboeid aan de grond zat, begon langzaam door te bui gen en maakte enige slagzij. Omdat niet alle ladingtanks geladen waren, bestond de mogelijkheid om bij lekkage lading over te pompen in de lege tanks. De scheepvaart dienst Oosterschelde was met een patrouillevaartuig ter plaatse en stelde een onder zoek in naar de stranding. De sleepboten Furie 3, die door Rijkswaterstaat is ge charterd en de Zephyrus wa ren eveneens ter plaatse om assistentie te verlenen. Om streeks half drie tijdens laag water zat het schip gewrongen op de slikken, maar de tanker verloor geen olie, wel trad er lekkage op waardoor er water in een van de landingtanks stroomde. De schipper van het gestrande schip tekende een contract met de sleepboot Ze phyrus van de sleepdienst Multraship uit Terneuzen. Dinsdagmiddag omstreeks tien over vier kwam het tank schip met assistentie van de sleepboot Zephyrus vlot, waarna de tanker dinsdag avond door experts werd ge controleerd. Het was dinsdag avond nog niet bekend of de lading in een ander schip moest worden overgepompt of dat het zo naar een losplaats kon varen. KLOOSTERZANDE/ HULST/AXEL/TERNEUZEN - Verheugd dat die hij er kan komen. Maar niet helemaal tevreden dat de WOV straks op grondgebied van Terneu zen aanlandt. Die reactie gaf burgemeester A. Kessen van de gemeente Hontenisse gis termiddag op de bevindingen van de stuurgroep die de ver schillende mogelijkheden voor een vaste oeververbinding heeft bekeken. Over de voorkeur voor een oostelijk tracé: „We zijn zeer verheugd als het zou worden wat de stuurgroep suggereert. Maar we zouden nog verheug der zijn als de WOV nog meer oostelijk van Terneuzen komt te liggen. Het is met pijn in ons hart dat we zien dat Honte nisse niet meer het aanlan- dingspunt is. In het licht ge zien van de mogelijkheden echter is dit voor ons de beste oplossing. De verbinding zou voorbij de Otheense Kreek ko men te liggen om de uitbrei dingsmogelijkheden van Ter neuzen niet te bemoeilijken. Dat betekent dat de WOV he melsbreed gezien praktisch op de grens van onze gemeente ligt". Welke effecten de WOV voor de gemeente Hontenisse zal hebben is volgens Kessen moeilijk in te schatten. „Maar laten we ervan uitgaan dat als de WOV dat uitstralingseffect heeft als altijd wordt veron dersteld, onze gemeente daar natuurlijk ook van profiteert. Als het in Terneuzen regent, druppelt het bij ons, hopen we". De door de stuurgroep voor zichtig uitgesproken voorkeur voor het oostelijk tracé komt voor Kessen niet helemaal als een verrassing. Als lid van de klankbordgroep had hij al ge merkt dat het die richting zou uitgaan. Een kleine kantteke ning wil Kessen er wel bij ma ken. „De nieuwe verbinding gaat gepaard met het verval len van de veerdiensten. Stel dat er een WOV komt zonder fietspad. Ik wil er dan wel voor pleiten dat er een goede verbinding voor de schoolkin deren komt. Er moet een snelle busverbinding naar Goes ko men". Kessen zegt te begrijpen dat de uitspraken van de stuur groep voor West-Zeeuwsch- Vlaanderen teleurstellend moeten zijn. „Als men had ge zegd dat de WOV in het wes ten zou komen, zouden wij ook teleurgesteld zijn. Maar ik hoop niet dat men in het wes ten allerlei eisen gaat stellen zodat het plan topzwaar wordt gemaakt. Niet meer bakke leien, laat de redelijkheid ze gevieren. Het belangrijkste is dat verbinding er nu komt". Kessens collega's burge meester F. Jacobs van de ge meente Hulst en burgemeester A. Hack van de gemeente Axel zijn is al evenzeer te spreken over de huidige ontwikkelin gen. „Voor de ontsluiting van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen is dit een goede oplossing", zegt burgemeester A. Hack. Maar Hack had ook geen moeite ge had met een tracé westelijk van Terneuzen. „Als er dan te gelijkertijd ook een tunnel on der het kanaal Gent-Terneu- zen wordt aangelegd. Maar daar hoeven we ons nu geen zorgen om te maken. Alles blijft kennelijk aan de oost kant van het kanaal". Jacobs ziet een tweeledig belang. „Voor het hele gewest is het erg belangrijk dat de VOW er komt. Dat het tracé ten oosten van Terneuzen komt, kan op het eerste gezicht enkel maar de goedkeuring van de Oost-Zeeuws-Vlaamse gemeenten wegdragen, lijkt mij. Voor de sociaal economi sche ontwikkeling van Hulst is de voorkeur voor deze locatie een gunstige ontwikkeling. De bereikbaarheid wordt een stuk groter". Concrete voorde len op korte termijn ziet Ja cobs niet meteen. Dat kan 'van de een op de andere dag' niet worden verwacht. De Terneuzense burgemees ter C. Ockeloen wilde gisteren nog niet reageren op de inhoud van het rapport. „De verant woordelijkheid voor de ruim telijke ordening is opgedragen aan de gemeenten, in dit geval Terneuzen en Borssele. Hoe men erbij komt te rapporteren aan de pers zonder de zaak aan de gemeente voor te leg gen, vind ik onbegrijpelijk. Daarom wil ik wachten met commentaar tot we worden ingeschakeld". Ook over de tracékeuze wilde hij niets zeg gen. „De tracékeuze is een technische aangelegenheid. En wat een eventueel oostelijk tracé betreft: we hebben van rijkswaterstaat niet gehoord of dat een realistische keuze is". Van een onzer verslaggevers OOSTBURG - Een vaste oeververbinding ten oosten van Terneuzen, zonder dat er een tunnel komt onder het Ka naal Gent-Terneuzen, is voor West-Zeeuwsch- Vlaanderen onaanvaardbaar. Dit was de eerste reactie van Oostburgs burgemeester mr. C. Spijkerboer op de voor lopige voorkeur van de stuur groep om een Vaste Oeverver binding ten oosten van Ter neuzen te realiseren. Daarnaast zou het voorziene voetgangersveer Breskens- Vlissingen moeten worden uitgebouwd tot een beperkt autoveer, zodat personenau to's van die verbinding ge bruik kunnen blijven maken. „Een onverteerbare brok", zo kwalificeerde hij de opvat ting van de stuurgroep dat een tunnel onder het kanaal bij een oostelijke WOV niet met een nodig is. „Bij de bespre king van een oeververbinding ten westen van Terneuzen was een tunnel onder het kanaal van essentieel belang, ze moe ten dat rekensommetje ook voor 'het westen' maken." Spijkerboer wijst erop dat West-Zeeuwsch-Vlaanderen een heel essentiële relatie heeft met Walcheren. „De brug bij Sluiskil staat een kwart van de tijd open. Dat betekent behalve omrijden om in Middelburg te geraken ook nog eens dat je zo'n 20 minuten wachttijd moet incalculeren. Bovendien komt oostelijk van het kanaal straks het grote streekziekenhuis en dat moet toch elk moment van dag en nacht zo snel mogelijk bereik baar zijn. Ook dan is een tun nel noodzakelijk", zo stelt hij. Uitbreiding van het voorge nomen voetgangersveer tot een autoveer Breskens-Vlis- singen hoeft volgens Spijker boer de kop niet te kosten. „Er is een walinrichting, het maakt financieel niet zoveel uit die te blijven gebruiken voor personenauto's. Als zo'n veer alleen moet bestaan van de veergelden van voetgan gers en fietsers komt er bo vendien ook niet al te veel geld binnen. Wij zullen er dan ook alles aan doen een autoveer te krijgen". West-Zeeuwsch-Vlaande ren komt in ieder geval in een beperkt isolement, zo meent Spijkerboer. Een en ander be tekent ook dat een rondweg om Schoondijke straks zeker niet nodig is. Dat geldt volgens hem niet direct voor Oostburg. „Daar is een rondweg ook straks nog zeer wel denkbaar, want er zal altijd verkeer via Hoek-Schoondij ke-Oostburg naar Cadzand rijden". De weersverwachting voor vandaag: zwakke veranderlijke wind. Zeer verspreide mist met nog wat neerslag. Min. van +1 tot -3. In de loop van de dag slechts langzaam optrekkende mist en nadien krijgen we ge leidelijk breder wordende op klaringen. Max. van +2 tot +6 graden. De vooruitzichten, veel be wolking, flinke stijging van de temperatuur en geen vorst meer. (Bron: Ukkel) Amsterdammist3 gr Eindhovenmist3 gr Vlissingenmotregen3 gr Aberdeenzwaar bew.6 gr Atheneonbewolkt11 gr Berlijnonbewolkt-1 gr Boedapestzwaar bew.-2 gr Bordeauxzwaar bew.10 gr Brusselmist3 gr Dublinhalf bew.8 gr Frankfortzwaar bew.-2 gr Genèvemotregen3 gr Helsinkionbewolkt1 gr Innsbrucklicht bew.5 gr Ktagenturtonbewolkt-7 gr Kopenhagenonbewolkt-2 gr Lissabonlicht bew.16 gr Locarnolicht bew.3 gr Londenzwaarbew.9gr Luxemburgmist1 gr Maltaonbewolkt17 gr Moskouzwaar bew.1 gr Münchenzwaarbew.-2gr Nicezwaarbew.10gr Oslozwaarbew.-2gr Praagzwaarbew.-6gr Romeonbewolkt14 gr Splithalf bew.11 gr Stockholmonbewolkt1 gr Warschauonbewolkt-2 gr Wenenonbewolkt-4 gr Zurichijzel-1 gr Casablanca zwaarbew.16gr Cyprusregen18 gr Istanbulzwaarbew.6gr Tel-Avivhalf bew.18 gr Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - Het Zelden- rustcollege in Terneuzen houdt vandaag een open dag voor toekomstige leerlingen, ouders en omwonenden. Een 22 meter lang spandoek op de gevel kondigt de open dag al van ver aan. Het Zel- denrustcollege verwacht 500 mensen. Van 14.00 tot 17.00 uur is het open huis voor leerlin gen die belangstelling hebben voor een van de schooltypen die het college biedt: mavo, havo of atheneum. Aan de hand van korte demonstratie- lessen wil het onderwijzend personeel een indruk geven van de school. Tevens is de school van bin nen feestelijk aangekleed en treden er diverse bands op. 's Avonds is het 'open avond' voor de ouders en andere be langstellenden. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) moet eerst de effecten van een vaste oeververbinding voor het milieu laten onderzoeken, voordat ze een beslissing neemt over de aanleg van die verbinding. Dat stelt de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) in een aanbe veling aan het adres van de minister. ZMF-woordvoerder Thijs Kramer verweet gisteren op een bijeenkomst van de lande lijke stichting Natuur en Mi lieu het Zeeuwse provinciebe stuur dat het, in zijn enthou siasme voor de WOV-plannen, te weinig oog heeft voor het milieu. Volgens Kramer zal de aan leg van de WOV nadelige ge volgen hebben voor de positie van Zeeland als 'groene long' tussen de industriegebieden van Antwerpen en Rotterdam. De ZMF voorziet namelijk dat de WOV een schakel wordt in een verbinding tussen de Rijn mond en de toekomstige 'chunnel' onder het Kanaal bij Calais. Zeeland zal, zo is de verwachting, dientengevolge een veel grotere verkeers stroom te verwerken krijgen. Dat de oeververbinding m de ogen van het Zeeuwse pro vinciebestuur de status van regionale verbinding heeft, doet aan de angst van de mi lieufederatie niets af. Kramer: „De toekomst zal uitwijzen dat die oeververbinding alleen rendabel is als ze ook door het internationaal verkeer ge bruikt wordt. Bovendien, de oeververbinding wordt in de ogen van de Gedeputeerde Staten een vierbaansweg; pro vinciale wegen plegen door gaans tweebaans te zijn". Omdat de aanleg van de WOV de toegankelijkheid van Zeeland vergroot, is de ZMF ook bang voor een toename van toeristen. „En toeristen hebben we in Zeeland al meer dan voldoende", aldus Kra mer. Ook zouden inwoners van de Randstad in de toe komst sneller genegen zijn zich in Zeeland te vestigen, wat op den duur verstedelij king van het platteland tot ge volg zou hebben. Tenslotte wijst Kramer nog op de te ver wachten nadelige effecten voor het landschap in de Zak van Zuid-Beveland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 11