179
assay SCHEEPVAART EN BODEM STRUIKELBLOKKEN
Vaste oeverbinding
zonder kanaaltunnel
is 'onaanvaardbaar'
Binnenvaarttanker lek na stranding
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen verheugd over tracé
ZMF wil onderzoek
naar gevolgen WOV
3.
Autobedrijf
v. Dorst-Breda
ENTEN m/\
Zeeland: in april knopen doorhakken
HET WEER
Zeldenrust-
college
houdt
open dag
agina zeeland 1
EERSTE SPA OP Z'N VROEGST EIND '88
BURGEMEESTER SPIJKERBOER:
IDDELBURG - Een Westerschelde Oever
erbinding westelijk van Terneuzen ligt zo
ilecht dat de keuze voor zo'n tracé uitgesloten
kg
gö
philips HD5743
koffiefilter!
m
ken
imiel
inventum
theelichtje
indesit
gasfornuis!
R
3raun keukenmachine
hilips
2-kops
philips
ladyshav
Vrijgesproken
\m alleen,
I bekentenis
De kop
dinsdag
3 februar11987
Verspreide mist
Weer in Europa
'NADELIG VOOR ZEELAND'
IEMEENSCHAP^J
gymnaslum-havo-mavo
Officieel Toyota-dealer voor Breda, Nieuw Ginneken,
Prinsenbeek,Etten-Leur, Zundert. Rijsbergen, Terheijden en Tetenngen
Speelhuislaan 156 A. Breda-Noord. Tel. 076-712000
VAN ZEELAND
T27
idig mogelijk
uur natuurkunde (2e graads)
afwezigheid van een docent wi
nlijke omstandigheden.
an 9 maart 1987
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Al in april
kunnen volgens gedeputeerde
r. Barbé, voorzitter van de
stuurgroep WOV, knopen
worden doorgehakt over het al
jf niet doorgaan van de Wes-
[erschelde Oeververbinding,
godsdienst (1e en 2e graads) e Bat zou dan moeten gebeuren
schappijleer (1 e graads).
deze vacature om vervanging val'ussenMiddelburg en Den
afwezige collega. De voorkei voor 8 april op de
één docent die beide vakken ka igenda staat.
verdeeld over dinsdag en woens
ran 23 maart 1987
Nederlands (1e graads). Deze va
aat wegens zwangerschapsverlol
o spoedig mogelijk, doch ultei
sdag 11 februari 1987, terlchte
van de school,
ook gaarne
Ween.
;ijdens een bestuurlijk overleg
Knelpunten als de vraag of
et vak godsdienst en maandai r echt een voetveer Vlissin-
en vrijdag voor maatschappijleë ;en-Breskens moet komen, de
n deel van de uren kan gesollic oncessie voor de bouw en de
leuze van een tracé en/ of een
san de aannemingscombina-
ies komen dan aan de orde.
Be echte voorbereidingen
moeten dan nog wel even op
zich laten wachten, want al
leen al de noodzakelijke mi
lieu-effect-rapportage gaat
ongeveer anderhalf jaar ver
gen. Daarnaast moeten aan
weerszijden van de Wester
schelde ook bestemmingsplan
nen worden aangepast. „Op
z'n vroegst kan de eerste spa
dus eind 1988 de grond in," zo
sprak Barbé zijn collega-gede
puteerde W. Don tegen. Deze
merkte onlangs op dat het
werk nog dit jaar zou kunnen
beginnen.
Haast is volgens de voorzit
ter van de stuurgroep wel ge
boden. „We zitten op dun ijs,
daar kun je alleen op schaat
sen met grote snelheid, anders
zak je erdoor." Volgens Barbé
zal de WOV zeker een rol spe
len in de campagne voor de
statenverkiezingen van maart.
„Een topic voor Zeeland. Er
zijn lijsttrekkers die daar ge
bruik van zullen willen ma
ken," aldus de gedeputeerde
die zelf de CD A-lijst trekt.
In het overleg op 8 april zal
overigens zeker ook de rijks
bijdrage aan het project ter
sprake komen. Op het ogen
blik steekt het rijk jaarlijks 34
miljoen gulden in de Zeeuwse
veren en de stuurgroep gaat
ervan uit dat die bijdrage
vanaf 1992 ten goede kan ko
men aan de WOV-exploitatie.
In de gesprekken tot nu toe is
die garantie echter niet gege
ven. Volgens het rijk gelden de
afspraken over die bijdrage
maar tot 1989. „Het is een
kwestie van interpreteren van
de afspraken," zei Barbé giste
ren. „Het bedrag zou vanaf '89
inderdaad lager kunnen wor
den, maar daar zal toch heel
deze zaak niet op afspringen."
De stuurgroep twijfelt er
niet aan dat de WOV ook ren
dabel kan zijn als er allerlei
kosten bijkomen: de aanleg
vanaansluitende wegen (90
miljoen gulden), de afbouw
van de PSD (jaarlijks ook et
telijke miljoenen voor wacht
gelden en voor afschrijving
van de schepen), en een voet-
veer Vlissingen-Breskens
(jaarlijks 2,5 miljoen).
De af
bouw van de PSD zou nog
duurder uitvallen als niet een
deel van het personeel kon
worden ingezet bij het beheer
van de nieuwe verbinding.
Men denkt daarvoor ongeveer
vijftig mensen nodig te heb
ben. Wat er gaat gebeuren met
de PSD-boten, die begin jaren
negentig nog ruim 56 miljoen
gulden waard zijn, is onduide
lijk.
'Of! ÊSfO/m IC flwfllc
Westelijk tracé van
WOV
slecht
Mr. C. Spijkerboer:
.ziekenhuis.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
lijkt.
Problemen met de scheepvaart en de bodemgesteld
'an de rivier ter plaatse zijn wel op te lossen, maar
loen waarschijnlijk de kosten uit de pan rijzen, zo
ileek gisteren bij de presentatie van het rapport van
Ie stuurgroep WOV.
3
5
Volgens voorzitter drs. R.
rbé is een westelijk tracé
ig niet helemaal losgelaten.
Jen wil de aannemers nog een
:ans geven om oplossingen
an te dragen. De voorkeur
oor een oostelijk tracé is ech-
er overduidelijk, temeer om-
at bij een westelijke WOV in
ïder geval bij Sluiskil een
iinnel onder het kanaal Gent-
'erneuzen moet worden ge-
raven. De bestaande brug zou
veel een obstakel vormen.
Van de zeven verbindingen
ie de stuurgroep onder de
mpe nam, komt in de rappor-
de meest oostelijke dan
ik als beste uit de bus. Het
lat om een variant, die is ge-
'esenteerd door de Tolbrug
iploitatiemaatschappij
~IM, met deelname van Lub-
ts' familiebedrijf). Deze
'landt' in Zeeuwsch-
aanderen ergens tussen
[erneuzen en de Griete en
at zodoende ook de uitbrei-
ig van Terneuzen over de
ieense kreek niet in de weg.
aansluitende weg komt
ilgens voorlopige schetsen
Spui uit op de Tractaatweg,
it betekent dat er een
leuwe oversteek van de
3
VK1
HEERAPPARAAT.
HP 2615
oplaadbaar"
GOES Marconistraat 4
naast Torro - tel. 01100-14224
vlissingen Hermesweg 23
inkoopcentrum Groenendijk
tel. 01184-12563
terneuzen schependijk 9
tel. 01150-12423
Afbeeldingen kunnen jrwu*'
Van onze correspondent
I TERNEUZEN - „Je kunt
door de jusititie In Ne
derland in dit geval niet
op je eigen verklaring
veroordeeld worden.
[Daarvoor is meer bewijs -
[materiaal nodig." Toch
[wel enigszins verbaasd
[boorde de Belg l.F. uit
[Lokeren dit aan uit de
[mond van officier van
[justitie mr.C.Nijmeijer.
E. was ten laste gelegd
at hij als bestuurder
[van een bestelauto van de
[Brusselse vestiging Fa-
tiricom 16 december 1985
[over de Oostkade te
[Sluiskil had gereden met
[een te hoge snelheid. Dat
[was geconstateerd met
[fadarapparatuur, waar-
[door de bestuurder niet
[fot stoppen werd ge
dwongen.
Op 30 maart 1986
[klopte de politie aan bij
[kot bedrijf. F. zou toen
{hebben gezegd: „Zeg
'aar dat ik achter het
Jtuur zat, want om nog op
sporen wie daar die
»g in een van de 500 be-
luto's van Fabricom
gereden, zou te veel
ijd vergen." Geen vol
doende bewijzen voor het
wrneuzense kantonge-
cht dat F. het wel was
teweest, dus volgde vrij
maak.
Otheense Kreek, zuidelijk van
de bestaande, moet worden
gemaakt.
Ook de andere aannemings
combinatie is nog met een
oostelijke variant in de strijd,
een brug-tunnel combinatie,
waarbij de tunnel onder de
Pas van Terneuzen komt te
liggen.
Op Zuid-Beveland landt de
brug in beide gevallen ooste
lijk van Ellewoutsdijk. Vol
gens de werkgroepen die de
stuurgroep van advies dien
den is aansluitend een noord-
zuidverbinding nodig met de
rijksweg A 58. Barbé wees dat
gisteren echter resoluut van
de hand. Dit uit een oogpunt
van bescherming van de land
schappelijk fraaie Zak van
Zuid-Beveland, waarvan aan
tasting ook politiek niet haal
baar is. De aansluitende weg
zal daarom meteen ombuigen
in westelijke richting naar het
Sloegebied.
Het omrijden wat daarvan
het gevolg kan zijn, valt vol
gens de stuurgroep wel mee.
Men wil wel voorkomen dat er
op Zuid-Beveland sluipwegen
ontstaan als aftakking van de
tolweg. Het tolplein, waar dus
moet worden gedokt om de ri
vier over te steken is overigens
aan Zeeuws-Vlaamse kant ge
pland.
De stuurgroep denkt ook
een oplossing te hebben voor
het geval Belgie aanmerkin
gen zou maken over een te ge
ringe doorvaarhoogte onder de
brug(gen). Er kan in het brug-
deel dat de nevengeul over
spant -dus niet in het hoofd
vaarwater- een beweegbaar
deel worden aangebracht. Bij
uitzonderlijk hoge transporten
kan dat worden verwijderd.
Blik op de toekomstige Westerschelde. Althans daar begint het steeds meer op te lijken
- TEKENING ARCHIEF DE STEM
ZIJPE - Dinsdagmorgen is de
Belgische binnenvaarttanker
Henny F jr. (3300 ton) in de
omgeving van de Krammer
sluizen tijdens vallend water
aan de grond gelopen. Het 110
meter lange schip was geladen
met 1150 ton stookolie onder
weg van Vlissingen naar
Mannheim in Duitsland en
liep omstreeks tien over half
twaalf ter hoogte van de boei
Zuid-vlije 2 vast op de Kram-
mersche slikken.
Het tankschip dat gedeelte
lijk geboeid aan de grond zat,
begon langzaam door te bui
gen en maakte enige slagzij.
Omdat niet alle ladingtanks
geladen waren, bestond de
mogelijkheid om bij lekkage
lading over te pompen in de
lege tanks. De scheepvaart
dienst Oosterschelde was met
een patrouillevaartuig ter
plaatse en stelde een onder
zoek in naar de stranding.
De sleepboten Furie 3, die
door Rijkswaterstaat is ge
charterd en de Zephyrus wa
ren eveneens ter plaatse om
assistentie te verlenen. Om
streeks half drie tijdens laag
water zat het schip gewrongen
op de slikken, maar de tanker
verloor geen olie, wel trad er
lekkage op waardoor er water
in een van de landingtanks
stroomde. De schipper van het
gestrande schip tekende een
contract met de sleepboot Ze
phyrus van de sleepdienst
Multraship uit Terneuzen.
Dinsdagmiddag omstreeks
tien over vier kwam het tank
schip met assistentie van de
sleepboot Zephyrus vlot,
waarna de tanker dinsdag
avond door experts werd ge
controleerd. Het was dinsdag
avond nog niet bekend of de
lading in een ander schip
moest worden overgepompt of
dat het zo naar een losplaats
kon varen.
KLOOSTERZANDE/
HULST/AXEL/TERNEUZEN
- Verheugd dat die hij er kan
komen. Maar niet helemaal
tevreden dat de WOV straks
op grondgebied van Terneu
zen aanlandt. Die reactie gaf
burgemeester A. Kessen van
de gemeente Hontenisse gis
termiddag op de bevindingen
van de stuurgroep die de ver
schillende mogelijkheden voor
een vaste oeververbinding
heeft bekeken.
Over de voorkeur voor een
oostelijk tracé: „We zijn zeer
verheugd als het zou worden
wat de stuurgroep suggereert.
Maar we zouden nog verheug
der zijn als de WOV nog meer
oostelijk van Terneuzen komt
te liggen. Het is met pijn in ons
hart dat we zien dat Honte
nisse niet meer het aanlan-
dingspunt is. In het licht ge
zien van de mogelijkheden
echter is dit voor ons de beste
oplossing. De verbinding zou
voorbij de Otheense Kreek ko
men te liggen om de uitbrei
dingsmogelijkheden van Ter
neuzen niet te bemoeilijken.
Dat betekent dat de WOV he
melsbreed gezien praktisch op
de grens van onze gemeente
ligt".
Welke effecten de WOV
voor de gemeente Hontenisse
zal hebben is volgens Kessen
moeilijk in te schatten. „Maar
laten we ervan uitgaan dat als
de WOV dat uitstralingseffect
heeft als altijd wordt veron
dersteld, onze gemeente daar
natuurlijk ook van profiteert.
Als het in Terneuzen regent,
druppelt het bij ons, hopen
we".
De door de stuurgroep voor
zichtig uitgesproken voorkeur
voor het oostelijk tracé komt
voor Kessen niet helemaal als
een verrassing. Als lid van de
klankbordgroep had hij al ge
merkt dat het die richting zou
uitgaan. Een kleine kantteke
ning wil Kessen er wel bij ma
ken. „De nieuwe verbinding
gaat gepaard met het verval
len van de veerdiensten. Stel
dat er een WOV komt zonder
fietspad. Ik wil er dan wel
voor pleiten dat er een goede
verbinding voor de schoolkin
deren komt. Er moet een snelle
busverbinding naar Goes ko
men".
Kessen zegt te begrijpen dat
de uitspraken van de stuur
groep voor West-Zeeuwsch-
Vlaanderen teleurstellend
moeten zijn. „Als men had ge
zegd dat de WOV in het wes
ten zou komen, zouden wij ook
teleurgesteld zijn. Maar ik
hoop niet dat men in het wes
ten allerlei eisen gaat stellen
zodat het plan topzwaar wordt
gemaakt. Niet meer bakke
leien, laat de redelijkheid ze
gevieren. Het belangrijkste is
dat verbinding er nu komt".
Kessens collega's burge
meester F. Jacobs van de ge
meente Hulst en burgemeester
A. Hack van de gemeente Axel
zijn is al evenzeer te spreken
over de huidige ontwikkelin
gen. „Voor de ontsluiting van
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen is
dit een goede oplossing", zegt
burgemeester A. Hack. Maar
Hack had ook geen moeite ge
had met een tracé westelijk
van Terneuzen. „Als er dan te
gelijkertijd ook een tunnel on
der het kanaal Gent-Terneu-
zen wordt aangelegd. Maar
daar hoeven we ons nu geen
zorgen om te maken. Alles
blijft kennelijk aan de oost
kant van het kanaal".
Jacobs ziet een tweeledig
belang. „Voor het hele gewest
is het erg belangrijk dat de
VOW er komt. Dat het tracé
ten oosten van Terneuzen
komt, kan op het eerste gezicht
enkel maar de goedkeuring
van de Oost-Zeeuws-Vlaamse
gemeenten wegdragen, lijkt
mij. Voor de sociaal economi
sche ontwikkeling van Hulst is
de voorkeur voor deze locatie
een gunstige ontwikkeling. De
bereikbaarheid wordt een
stuk groter". Concrete voorde
len op korte termijn ziet Ja
cobs niet meteen. Dat kan 'van
de een op de andere dag' niet
worden verwacht.
De Terneuzense burgemees
ter C. Ockeloen wilde gisteren
nog niet reageren op de inhoud
van het rapport. „De verant
woordelijkheid voor de ruim
telijke ordening is opgedragen
aan de gemeenten, in dit geval
Terneuzen en Borssele. Hoe
men erbij komt te rapporteren
aan de pers zonder de zaak
aan de gemeente voor te leg
gen, vind ik onbegrijpelijk.
Daarom wil ik wachten met
commentaar tot we worden
ingeschakeld". Ook over de
tracékeuze wilde hij niets zeg
gen. „De tracékeuze is een
technische aangelegenheid. En
wat een eventueel oostelijk
tracé betreft: we hebben van
rijkswaterstaat niet gehoord
of dat een realistische keuze
is".
Van een onzer verslaggevers
OOSTBURG - Een vaste
oeververbinding ten oosten
van Terneuzen, zonder dat er
een tunnel komt onder het Ka
naal Gent-Terneuzen, is voor
West-Zeeuwsch- Vlaanderen
onaanvaardbaar.
Dit was de eerste reactie
van Oostburgs burgemeester
mr. C. Spijkerboer op de voor
lopige voorkeur van de stuur
groep om een Vaste Oeverver
binding ten oosten van Ter
neuzen te realiseren.
Daarnaast zou het voorziene
voetgangersveer Breskens-
Vlissingen moeten worden
uitgebouwd tot een beperkt
autoveer, zodat personenau
to's van die verbinding ge
bruik kunnen blijven maken.
„Een onverteerbare brok",
zo kwalificeerde hij de opvat
ting van de stuurgroep dat een
tunnel onder het kanaal bij
een oostelijke WOV niet met
een nodig is. „Bij de bespre
king van een oeververbinding
ten westen van Terneuzen was
een tunnel onder het kanaal
van essentieel belang, ze moe
ten dat rekensommetje ook
voor 'het westen' maken."
Spijkerboer wijst erop dat
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
een heel essentiële relatie
heeft met Walcheren. „De
brug bij Sluiskil staat een
kwart van de tijd open. Dat
betekent behalve omrijden om
in Middelburg te geraken ook
nog eens dat je zo'n 20 minuten
wachttijd moet incalculeren.
Bovendien komt oostelijk van
het kanaal straks het grote
streekziekenhuis en dat moet
toch elk moment van dag en
nacht zo snel mogelijk bereik
baar zijn. Ook dan is een tun
nel noodzakelijk", zo stelt hij.
Uitbreiding van het voorge
nomen voetgangersveer tot
een autoveer Breskens-Vlis-
singen hoeft volgens Spijker
boer de kop niet te kosten. „Er
is een walinrichting, het
maakt financieel niet zoveel
uit die te blijven gebruiken
voor personenauto's. Als zo'n
veer alleen moet bestaan van
de veergelden van voetgan
gers en fietsers komt er bo
vendien ook niet al te veel geld
binnen. Wij zullen er dan ook
alles aan doen een autoveer te
krijgen".
West-Zeeuwsch-Vlaande
ren komt in ieder geval in een
beperkt isolement, zo meent
Spijkerboer. Een en ander be
tekent ook dat een rondweg
om Schoondijke straks zeker
niet nodig is. Dat geldt volgens
hem niet direct voor Oostburg.
„Daar is een rondweg ook
straks nog zeer wel denkbaar,
want er zal altijd verkeer via
Hoek-Schoondij ke-Oostburg
naar Cadzand rijden".
De weersverwachting voor
vandaag: zwakke veranderlijke
wind. Zeer verspreide mist met
nog wat neerslag. Min. van +1
tot -3. In de loop van de dag
slechts langzaam optrekkende
mist en nadien krijgen we ge
leidelijk breder wordende op
klaringen. Max. van +2 tot +6
graden.
De vooruitzichten, veel be
wolking, flinke stijging van de
temperatuur en geen vorst
meer. (Bron: Ukkel)
Amsterdammist3 gr
Eindhovenmist3 gr
Vlissingenmotregen3 gr
Aberdeenzwaar bew.6 gr
Atheneonbewolkt11 gr
Berlijnonbewolkt-1 gr
Boedapestzwaar bew.-2 gr
Bordeauxzwaar bew.10 gr
Brusselmist3 gr
Dublinhalf bew.8 gr
Frankfortzwaar bew.-2 gr
Genèvemotregen3 gr
Helsinkionbewolkt1 gr
Innsbrucklicht bew.5 gr
Ktagenturtonbewolkt-7 gr
Kopenhagenonbewolkt-2 gr
Lissabonlicht bew.16 gr
Locarnolicht bew.3 gr
Londenzwaarbew.9gr
Luxemburgmist1 gr
Maltaonbewolkt17 gr
Moskouzwaar bew.1 gr
Münchenzwaarbew.-2gr
Nicezwaarbew.10gr
Oslozwaarbew.-2gr
Praagzwaarbew.-6gr
Romeonbewolkt14 gr
Splithalf bew.11 gr
Stockholmonbewolkt1 gr
Warschauonbewolkt-2 gr
Wenenonbewolkt-4 gr
Zurichijzel-1 gr
Casablanca zwaarbew.16gr
Cyprusregen18 gr
Istanbulzwaarbew.6gr
Tel-Avivhalf bew.18 gr
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - Het Zelden-
rustcollege in Terneuzen
houdt vandaag een open dag
voor toekomstige leerlingen,
ouders en omwonenden.
Een 22 meter lang spandoek
op de gevel kondigt de open
dag al van ver aan. Het Zel-
denrustcollege verwacht 500
mensen. Van 14.00 tot 17.00 uur
is het open huis voor leerlin
gen die belangstelling hebben
voor een van de schooltypen
die het college biedt: mavo,
havo of atheneum. Aan de
hand van korte demonstratie-
lessen wil het onderwijzend
personeel een indruk geven
van de school.
Tevens is de school van bin
nen feestelijk aangekleed en
treden er diverse bands op.
's Avonds is het 'open avond'
voor de ouders en andere be
langstellenden.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat)
moet eerst de effecten van een vaste oeververbinding voor het
milieu laten onderzoeken, voordat ze een beslissing neemt over
de aanleg van die verbinding.
Dat stelt de Zeeuwse Milieu
Federatie (ZMF) in een aanbe
veling aan het adres van de
minister.
ZMF-woordvoerder Thijs
Kramer verweet gisteren op
een bijeenkomst van de lande
lijke stichting Natuur en Mi
lieu het Zeeuwse provinciebe
stuur dat het, in zijn enthou
siasme voor de WOV-plannen,
te weinig oog heeft voor het
milieu.
Volgens Kramer zal de aan
leg van de WOV nadelige ge
volgen hebben voor de positie
van Zeeland als 'groene long'
tussen de industriegebieden
van Antwerpen en Rotterdam.
De ZMF voorziet namelijk dat
de WOV een schakel wordt in
een verbinding tussen de Rijn
mond en de toekomstige
'chunnel' onder het Kanaal bij
Calais. Zeeland zal, zo is de
verwachting, dientengevolge
een veel grotere verkeers
stroom te verwerken krijgen.
Dat de oeververbinding m
de ogen van het Zeeuwse pro
vinciebestuur de status van
regionale verbinding heeft,
doet aan de angst van de mi
lieufederatie niets af. Kramer:
„De toekomst zal uitwijzen dat
die oeververbinding alleen
rendabel is als ze ook door het
internationaal verkeer ge
bruikt wordt. Bovendien, de
oeververbinding wordt in de
ogen van de Gedeputeerde
Staten een vierbaansweg; pro
vinciale wegen plegen door
gaans tweebaans te zijn".
Omdat de aanleg van de
WOV de toegankelijkheid van
Zeeland vergroot, is de ZMF
ook bang voor een toename
van toeristen. „En toeristen
hebben we in Zeeland al meer
dan voldoende", aldus Kra
mer. Ook zouden inwoners
van de Randstad in de toe
komst sneller genegen zijn
zich in Zeeland te vestigen,
wat op den duur verstedelij
king van het platteland tot ge
volg zou hebben. Tenslotte
wijst Kramer nog op de te ver
wachten nadelige effecten
voor het landschap in de Zak
van Zuid-Beveland.