Kunstwerk in kleine Justy
erste auto's met schakelband rijden in Japan
JepeJ.
EWUST GEKOZEN VOOR PRODUKTIE DOOR ANDERE BEDRIJVEN
Damrak houdt goede
stemming vast
IEUWSOVERZICHT
'inonnnnnn economie
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
ZATERDAG 31 JANUAR11987
BH Of HM
FINANCIËN/ECONOMIE
T11
9
'ILBURG - „Hoe zou u het vinden als wij in heel Europa de electrici-
it betrokken uit één centrale? Toch niet zo'n geruststellende gedachte,
el? Nou, zo redeneren autofabrikanten ook. Die willen niet van één
leverancier in Tilburg afhankelijk zijn".
EZtótólll
I
Lakeman stapt naar Hoge Raad
Chemiewinkel Eindhovense TU stopt
Geen vertrouwen meer in HAL-directeur
Minder premie reders buitenlandse order
Fokker betaalt schade aan Swissair
Van een onzer verslaggevers
LBURG - De eerste auto's
de veelbesproken schakel
van Van Doorne's
ansmissie in Tilburg zijn
linds twee weken in Japan op
weg. Het Japanse concern
i Heavy Industries ligt met
automatisch geschakelde
iubaru Justy enkele maanden
oor op de Europese concur-
nten.
In mei/juni wil Ford in
;uropa de met een 'continu
ariabele transmissie' uitge-
te Fiesta CTX presenteren,
ïat zal, aldus een woordvoer-
ter in Diemen, 'zeker niet la-
ir' zijn Unomatic uitbrengen.
De vinding van dr. Hub -
;an Doorne, afgeleid van de
ariomatic van DAF, is daar
mee definitief doorgebroken.
De rij-ervaringen met deze to
taal nieuwe automaat zijn
zeer gunstig. Directeur
ir. P. de Bruin van VDT in Til
burg verwacht, nu het bedrijf
na een moeizame omschake
ling op serieproduktie is over
gegaan, de komende jaren een
sterke groei.
VDT in Tilburg maakt al
leen de schakelband zelf. Dat
is het technologische hoog
standje waarom het in deze
traploze overbrenging draait.
De versnellingsbakken voor
Fiat en Ford worden voorals
nog - onder verantwoordelijk
heid van VDT - gemaakt bij
Volvo Car in St. Truiden. Het
is de bedoeling dat Ford zelf
gaat produceren in Bordeaux
en van daaruit ook Fiat toele
vert. Subaru maakt de bakken
van meet af aan zelf.
Directeur De Bruin van
VDT is enkele weken geleden
in Japan geweest om uit te
kijken naar partners die daar
ook de produktie van de scha
kelband zelf ter hand kunnen
nemen. Het is de bedoeling te
zijner tijd ook in de Verenigde
Staten deze produktie in licen
tie te geven.
Dat VDT daarmee lichtzin
nig een deel van de produktie
voor een veelbelovende we
reldmarkt uit handen geeft,
bestrijdt De Bruin in felle be
woordingen. „Zulke kritiek
komt voort uit onbegrip, re
gionalisme en geestelijke laks
heid".
De VDT-directeur voorziet
desondanks een toename van
de werkgelegenheid in Til
burg. Deskundigen zien een
markt van vele miljoenen voor
de automatische transmissie
van Van Doorne. Een deel van
de produktie daarvoor zal in
Tilburg blijven. Bovendien
ontstaat daardoor een betere
basis voor verder onderzoek.
VDT heeft, nu de seriepro
duktie voor lichtere motoren
op gang is gekomen, armslag
gekregen om te werken aan
zwaardere versies. Daarover
is het bedrijf in gesprek met
General Motors. Dit concern
haakte enkele jaren geleden af
omdat de ontwikkeling in die
richting te traag ging.
Een opengewerkte continue variabele transmissie van
VDT. - FOTO ARCHIEF DE STEM
DT Tilburg niet bang
(ADVERTENTIES)
cJ-lanka
Olivetti dealer
kintoormachinas b.v
nakie benutten,
entie wordt in een groter
et het belangrijkste woord.
ig-
ummer in de advertentie op.
imakkelijk en snel.
KANT HET BEDRAG AFLEZEN dat
g van brieven onder nummer
Als contante betaling kunt u een
uwe girokaart (dus géén giro- of
ingt u een acceptgirokaart
ministratiekosten in rekening
Dagblad De Stem, Postbus 3229.
eksadvertenties.
tkje overslaan,
t vakje gebruiken.
Prijs incl. 6% BTW
5.88
7.84
9.80
ƒ11.77
13.73
15.69
lefoon:
01-87
ite. grote resultaten.
01620-31000
H Gespecialiseerd in electromsche
app. voor beeld- en geluids
registratie. high-fidelity-app., ktv.
computers, printers en randapp.
brejaart
electronics
giMekenweg 41 - 4818 JB Breda 076-139281
klaren dat de Fiat Unomatic
nog niet op de RAI staat.
De neiging om naar VDT te
wijzen als er iets mis gaat, is
verklaarbaar. Sinds de oprich
ting van het bedrijf in 1969
hebben zich de tegenslagen
aaneen geregen. Het concept
van Van Doorne vroeg om een
nieuw technologie. Het vinden
van de juiste constructie en
het geschikte materiaal
vergde meer tijd dan de geld
schieters hadden verwacht.
Toen vervolgens ook de om
schakeling van het laborato
rium naar de serieproduktie
steeds opnieuw vertraging op
liep, raakte het geduld op.
Borg Warner, de grootste fa
brikant van versnellingsbak
ken, trok zich in 1985 terug als
partner. Met medeneming van
het recept, zeggen sommige
waarnemers. Feit is dat de
Amerikanen momenteel met
Fuji Heavy Industries in on
derhandeling zijn om voor de
Amerikaanse markt te gaan
produceren.
De schakelband wordt mo
menteel nog uitsluitend bij
VDT in Tilburg gemaakt. Vo
rig jaar zijn ongeveer 5.000
banden afgeleverd. Volgens
directeur De Bruin ligt het be
drijf met de aanloop naar se
rieproduktie op schema. Dat
zou betekenen dat er momen
teel dagelijks enkele honder
den banden worden geprodu
ceerd. Aan het einde van het
jaar zit VDT op een jaarpro-
duktie van circa zestigdui
zend. De Bruin zegt daarop
geen nee maar wil, met het oog
op de verhouding met zijn af
nemers, zelf geen getallen noe
men.
De conclusie lijkt gewettigd
dat VDT grotendeels voor Fuji
aan het werk is. Fiat en Ford
hebben nog geen eigen pro
duktie van CVT-bakken op
stapel staan en krijgen voor
alsnog maar beperkte aantal
len aangeleverd van Volvo
Car. Fuji, geen partner maar
wel een geduldige klant, trekt
voorlopig aan het langste eind.
Door Louis van de Geijn
Directeur ir. P. de Bruin
ran Van Doorne's Trans-
issie reageert getergd
de kritische vragen
|;iaarmee het bedrijf nu al
jarenlang wordt achter
volgd.
Hij probeert uit te leggen
waarom hij dezer dagen in Ja
pan heeft uitgekeken naar be-
jirijven die voor het Verre
Oosten de schakelband kun
nen gaan fabriceren.
I Critici als ir. M.H. Cuypers
ian de Technische Universi
teit in Eindhoven menen dat
IDT door deze licentie-handel
ie kans verspeelt om een
speerpuntindustrie te worden
in een miljardenmarkt. „Wat
mij verbaast", zegt De Bruin
daarover, „is dat er mensen
zijn die menen dat VDT de
auto-industrie in de hele we
reld naar zijn hand kan zetten.
Zo'n redenering getuigt alleen
maar van regionalisme en
geestelijke laksheid".
Het heeft er alle schijn van
dat de Europese automobielfa
brikanten zich verschuilen
achter VDT, dat er immers
toch al jaren gekleurd op
staat. Algemeen directeur
Greco van Fiat Auto Neder
land verwees onlangs nog
naar 'problemen bij de pro
duktie in Tilburg' om te ver-
Het complex van VDT in Tilburg.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Jack Arentsen
AALSMEER - „Kies maar uit; de voor
ste Justy heeft ruim 150.000 km gelo
pen, de andere net iets meer dan 11.000
km". Jim Court, directeur van de Ne
derlandse Subaru-vestiging in Aals
meer is zo trots als een pauw. Als eer
ste in ons land heeft hij 2 auto's voor de
deur staan waarin de Continu Varia
bele Transmissie van Van Doorne is te
vinden.
Hij zegt het niet, maar zijn glim
mende ogen verraden zijn gedachten:
„Twee (Fiat en Ford) vechten om een
been, de derde (Subaru) loopt er hard
mee heen". In het najaar van 1983 stak
Fiat al de loftrompet over de Neder
landse vinding. De eerste testperiode
van ruim 2 jaar (150 Ritmo's voorzien
van de Continu Varibale Transmissie
als taxi) was succesvol afgerond. De
Unomatic 70 was klaar om geïntrodu
ceerd te worden, maar het project ver
dween in de ijskast.
Subaru, een van de autofabrikanten
die vanaf de eerste dag groot vertrou
wen in deze transmissie had en daarom
belangrijke leveringscontracten met
Tilburg had afgesloten, liet zich niet
van de wijs brengen en werkte in alle
rust aan de verdere ontwikkeling van
de versnellingsbak. Bijna 2 jaar gele
den had Subaru de eigen versnellings
bak klaar; compact en licht (nog geen
35 kilo) waarin heel bescheiden tand-
wielljes (als bij een horloge-uurwerk)
in elkaar vallen. De nu ruim 3 jaar ge
leden getoonde Unomatic-bak is daar
bij vergelijken een sterk verouderd,
zeg maar rustig achterhaald ontwerp.
Subaru heeft rond het 'hart' van de
CVT een schitterend en licht - zelfs
beetje kunstzinnig - 'huis' gebouwd.
Nadat de eerste met de hand ge
maakte duwbanden vanuit Tilburg
naar Japan waren verzonden, is Sub
aru met de testen gestart. De Justy met
150.000 km op de 'klok' is er nu het le
vende bewijs van. En frappant is het
om te kunnen constateren dat dit 'oud
je' nog net zo goed kan presteren als de
veel jongere uitvoering die ook enkele
dagen in ons land is. En op zo'n mo
ment gaan de gedachten onmiddellijk
terug naar de Italiaanse hoofdinge
nieur Scolari die in oktober 1983 al zei:
„Over de levensduur van de stalen
schakelband maak ik me geen zorgen.
Die gaat veel langer mee dan de hele
auto. Bij tests kwamen we al over het
miljoen kilometer voor de band kapot
ging".
De beide in Nederland zijnde Justy's
hebben nog altijd een gelijk prestatie
niveau. Bij het wegrijden doet de CVT
denken aan de vroegere Variomatic
van DAF, maar al snel valt op dat de
Subaru's veel sneller en geruislozer
reageren op het gaspedaal; er treedt
ook veel minder vermogensverlies op.
Schokvrij wordt in vrij korte tijd een
hoge snelheid bereikt. Wanneer bij vol
gasgeven het toerental aanzienlijk
wordt verhoogd, dan leidt de oneindig
en schokvrij werkende stalen scha-
kel(duw)band de chauffeur soepel en
snel naar de gewenste snelheid.
In stadsverkeer wordt optimaal van
deze transmissievorm geprofiteerd. Bij
het wachten voor een stoplicht hoeft
men de wagen niet af te remmen, zoals
bij een gewone automatische tranmis-
sie wel noodzakelijk is. Bij de huidige
standaardautomaat blijft - ook bij gas
loslaten - nog altijd aandrijving aan
wezig. Bij stationair toerental staat de
Subaru Justy gewoon stil.
Het eindeloos schakelpatroon van de
Continu Variabele Transmissie leidt er
ook toe dat geen terrein wordt verloren
als het op accelereren aankomt. De
Van Doorne CVT staat ook als 'sprin
ter' z'n mannetje. Het brandstofver
bruik wordt - omdat de transmissie al
tijd de meest optimale verhouding
kiest vermogen-toerental - ook gunstig
beïnvloedt.
Over de prijs van deze transmissie is
nog weinig bekend. Verwacht wordt
wel dat de meerprijs beduidend lager is
dan voor een standaardautomaat: mis
schien wel 70 Een wagen met CVT
zou daardoor 10 duurder kunnen
worden dan een auto met een handge-
schakelde versnellingsbak.
Inlichtingen over beurskoersen 020-211711
EKH:Mimd:nr.a;n
AMSTERDAM (ANP) - De Amster-
damse effectenbeurs wist vrijdag de
goede stemming van de voorgaande
dag vast te houden. Bij een omzet van
1 miljard kwam bijna twee
derde van de aandelenkoersen uit bo-
Ven het peil van de voorgaande dag.
Akzo was vrijdag favoriet op de
donderdagmiddag bekendgemaakte
Jaarcijfers. Het chemiefonds verliet de
Jarkt 3,80 beter op 136,50. Elders bij
de internationals steeg Unilever 4,50
naar S 504,50. KLM behoorde tot de
weinige verliezer bij de hoofdfondsen
met een dubbeltje teruggang op 37,90.
ad?6 financiële sector lag er goed bij.
?BN werd 6 duurder op 518, Mid-
jenstandsbank 3 op 188,50 en Stad
"otterdam een rijksdaalder op 126,50.
an de uitgevers ging Elsevier 7
vooruit naar ƒ241, VNU ƒ5,80 naar
1324,80 en Kluwer 4 naar 239. Ned-
joyd voegde geleidelijk ƒ3,50 aan de
oors toe op 165. Ook Heineken klau-
£rde 5,50 omhoog naar 165,50. Hun-
»r Douglas was 1,80 beter op 54,
10570 2,40 °P 26 6n Ahold f4-10 °P
Het koersverloop van Océ-van der
8*« antonius
antonius
5V« congr.o.l.v.
8h daniel
gasthuis
8V< gasthuis
J* gasthuis
J* gasthuis
7V< hooghuys
protz.hs
8Prot.z.hs
7V" Protz.hs
aegon
ahold
akzo
abn
Grinten was grillig, maar uiteindelijk
wisselden de aandelen ƒ4 lager van
eigenaar op 410. HBG moest fractio-
neel terug. Op de obligatiemarkt was
in de loop van de dag sprake van een
licht afbrokkelende tendens.
Ook de lokale markt gaf een goede
stemming te zien. Van Berkel werd
nog eens 3,50 duurder op 20, terwijl
KBB eenzelfde bedrag verder steeg
naar 123. Geveke steeg 7 naar 122,
GTH 2,90 naar 43,90 en Van der
Giessen de Noord 10 naar 121. Ma
cintosh veranderde een rijksdaalder
hoger van eigenaar op 83 en Sport-
huis Centrum 6,50 hoger op 143. Ook
fondsen als Begemann, Bredero en
Wegener zaten in de lift
Op de parallelmarkt stal Textlite de
show. De koers ging constant omhoog
en het slot kwam op ƒ15. Dat bete
kende een winst van 4,50. Crown van
Gelder trok nog eens ƒ5,70 aan tot
126. Wolff won 4 op 90 en Content
Beheer 2 op 31,50.
Op de optiebeurs was sprake van
een vriendelijke stemming. Bij de ope
ning kwamen direct nagenoeg alle
fondsen onveranderd tot iets hoger uit
De totale omzet op de beurs kwam op
36.914 contracten.
SK
101,00
MMridM
VK
aeneas
1968-98
101,00
(oostb.)
1972-02
100,00
(oostb.)
1972-02
100,00
lourdes
1958-88
95,00
de brouwer
1971-01
100,50
(tilburg)
1971-01
100,50
(tilburg)
1972-02
100,00
(tilburg)
1952-92
91,50
(tilburg)
1959-01
90,00 b
(het)
1972-02
100,00
klokkenberg
1950-90
90,00
liduina
1966-96
100,00
('s-h'bosch)
1971-01
102,50
('s-h'bosch)
1973-03
101,00
('s-h'bosch)
1972-02
100,50
alrenta
amev
VK
SK
amro-bank
80,50
82,20
ass. r'dam
101,60
105,70
bols
132,70
136,50
bührm.tett
512,00
518,00
dordtsche p.
101,60
101,50
101,00
141,80 141,80
67,80 68,90
86,00 86,80
124,00 126,50
159,00 d 159,30 d
50,90 52,60
199,50 200,40
else vier
234,00
241,00
fgh
10,10
10,20
fokker
51,50
51,50
gist-broc. eert
39,40
40,40
heineken
160,00
165,50
hbg
106,50
106,30
hoogovens
32,60
33,60
hunter dougl.
52,20
54,00
intmüller
62,50
65,00
kim
38,00
37,90
kluwer
235,00
239,00
kon.papier
134,70
135,00
komolie
214,00
214,60
natned.
75,80
76,70
nmb
185,50
188,50
nedlloyd
161,50
165,00
nijv.-ten c.
124,80
12630
océ-v.cLgr.
414,00
410,00
ommeren van
34,50
3530
pakhoed
63,50
65,30
philips
43,40
4430
idem (div.87)
42,40
4330
robeco
96,00
96,70
rodamco
140,00
140,00
rolinco
83,70
8430 e
rorento
50,40
5030
stork vmf
23,60
26,00
unilever
500,00
504,50
vnu
319,00
324,80
wessanen
73,00
75,00
BELEGGINGSINSTELLINGEN
abn aancLf
323,00 d
327,00 d
abn bel.f.
50,00 d
50,30 d
alg.fondsb.
237,00
238,00
america f nd
282,00
283,50
amvabel
107,60 d
108,60 d
asa
80,00 a
-
asia pac.gf
29,80
30,70
bemco austr.
63,30
64,00
bever beleg.
31,10
31,10
bogamij
157,00
156,00
chemical F
14,70 d
14,70 d
col. growth
28,50
28,70
eng.holLbel.tr.
155,00
155,50
equity mortg.fnd
56,80
5730
eur .assets
9,30
930
goldmines
208,00
210,00
holLf.
60,40
61,00
holl.pac.f
66,00
64,50
interbonds
515,00 d
515,00 d
japanfurid
32,10
33,00
leveraged
247,50
245,00
mk int vent
62,00
62,00
nmb dutch fund
33,00
33,50
new york ind
2150,00
-
obam
178,70
180,50
orco austr.
9,80
11,10
rentalent bel.mij
1244,50
124830
rentefonds ned.
109,00
108,70
rentotaal nv
27,70
27,70
rolinco (cunxpref.)
100,00
100,00
sci/tech
16,20
16,50
technology fnd
24,80 d
24,80 d
tokyo pac.hold.
174,00
172,50
transpac.fnd
380,00
390,00
unico
78,70
78,80
unifonds
29,40
29,40
vance sanders
16,10
16,10
vibnv
82,50
82,60
viking
34,00
33,60
wboint
7830
78,50
wereldhave
180,50
180,00
AANDELEN BINNENLAND!
acf
57,00
60,00
audet
186,00
186,00
blydenstein
41,10
41,50
borsumy
134,00
143,00
boskalis
8,40
8,50
braat bouw
264,00
300,00 b
bredero nrc
75,50
78,00
calvénrc
690,00
690,00
csmnrc
60,50
63,90
ceteconrc
249,50
246,00
cln
75,50
77,00
desseaux
168,00
175,00 b
econosto
116,50
118,00
eriks
250,00
254,00
gamma
322,00
326,00
grasso
78,00
79,00
hagemeyer
73,30
74,50
heineken hid
139,50
142,50
hoek's mach.
175,50
178,00
holec
29,50
3OfiO
hss
2,60
2,60
ihc caland
17,00
1730
ibb kondor
430,00
430,00
igb holding
28,30
2830
kbbnrc
119,50
123,00
kbb 10%
123,00
123,50
leidsche wol
85,00
84,00
macintosh
80,50
83,00
medicopharma
64,00
64,80
meneba
49,00
49,00
moeara enim
918,00
925,00
moeara opr.
120000
119500
moeara winst
12930
12850
nbm bouw
9,40
9,60
norit
302,00
308,00
nutricia nrc
244,00
244,00 e
palthe
90,00
90,00
pont
85,00
87,00
samas groep
100,50
101,50
sarakreek
32,00
32,50
schuitema
974,00
974,00
smitint
24,00
24,00
telegraaf
305,50
310,00
ubbink
201,00
205,00
ver.glas
163,00
160,00
verto
3630
39,50
volker-stev.
25,00
25,00
vrg
129,00
129,00
westhaven
260,00
260,00
wolteTs
114,50
117,00
wyers
5730
59,00
AANDELEN BUITENLAND
allied lyons
315,00 d
310,00 d
att
51,50
51,10
atl.richf.
129,00 d
131,50 d
boeing
99,80 d
99,80 d
dow chemical
145,00
14330
eastmank.
151,00 d
154,50 d
gen.electric
203,00
204,00 b
hoechst
236,50
240,00
ibm
256,00 d
256,00 d
itt
119,50 d
119,80 d
pepsico
64,00 d
63,00 d
philip morris
172,50 d
182,00 d
schlumberger
74,50
72,40
STAATSLENINGEN
1
12% nl 81-91
138,00
12 V4 nl 81-88
10730
107,80
12 nl 81-91
111,80
111,80
12 nl 81-88
105,30
10530
11% nl 82-92
114,80
114,80
11 %nl 82-92
114,40
114,40
11 nl 82-92
115,00
115,00
10% nl 82-92
112,60
112,60
10% nl 82-89
106,90
106,90
10% nl 82-92
126,10
126,10
10 nl 182-89
10530
10530
10 nl 1182-89
107,60
107,60
10 nl 85-92
11435
11435
9% nl 80-90
106,90
10630
9% nl 83-90
106,80
106,80
9 nl 83-93
111,40
111,40
8% nl 84-94
112,10
112,10
8% nl 83-94
110,10
11030
8% nl 184-94
110,10
11030
8% nl 1184-94
117,60
117,60
8% nl 184-91
112,45
11230
8% nl 1184-91
106,70
106,85
8% nl 11184-91
107,05
107,00
8V«nl 84-94
10930
109,40
8% nl 85-95
110,60
110,60
8 nl 78-88
102,35
102,35
8 nl 83-93
10730
10730
8 nl 85-95
10935
10935
7% nl 82-93
106,00
106,10
7% nl 85-00
109,80
109,80
7% nl 183-90
103,10
103,15
7% nl 1183-90
102,60
102,60
7% nl 84-00
108,00
108,00
7% nl 185-95
106,90
106,80
7% nl 1185-95
107,05
107,00
7 nl 85-96
104,95
10435
3% nl st47~87
99,85
99,85
2% breda 54-03
8030
99,90
80,05
6 breda 65-96
4% breda 59-89
95,50
4y« eindh.58-89
94,50
4% eindh.59-90
95,00
4% eindh.60-90
94,50
4 Vt eindh.63-93
94,00
3 eindh.54-94
90,50
4% tilb.59-89
94,00
4% tilb.I60-00
94,00
-
vk «vorige koers a «laten
sk «slotkoers gisteren b «bieden
c «exclaim e «gedaan/bieden
d «ex dividend f «gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h «laten en ex dividend
k gedaan en laten ex dividend
1 «gedaan en bieden ex dividend
4% tilb.IJÖU-00
4 tilburg 53-93
PANDBRIEVEN
87,80
95,00
12% fgh 81-89
10830
108,50
12 fgh 81-89
10830
10830
11 fgh 81-88
10435
10435
12% rabo 81-88
10530
10530
11 rabo 80-88
103,70
103,70
8% rabo 83-93
109,75
109,75
8% rabo 82-90
10430
105,00
9 wuh 82-91
106,80
106,80
8% wuh 82-89
104,15
104,15
8 wuh 83-90
103,50
103,50
PARALLELMARKT
rademak.
18,00
1830
rsv cert
338
3,90
7% rsv 69-99
51,00
50,00
breevast aand.
530
630
breevast cert
530
630
grtwestres.inc.
0,65 d
0,88
melle van cert
226,00
228,00
ned.elevator
8000,00
-
neways elec.
1830
19,00
ruys to-amer
103,00
105,50
ver kade cert
16430
170,00
VREEMD GELD
Ink.
verk.
US dollar
139
2,11
Britse pond
237
3.27
Belg. fr.
5.21
5.51
Duitse mark
110,75
114,75
Ital. lire
14.80
16.80
Port escudo
1.25
1.75
Can. dollar
1.46
1.58
Franse fr.
3235
3535
Zwits. fr.
13235
136,75
Zweedse kr.
29,75
32,75
Noorse kr.
27,50
30,50
Deense kr.
28,00
31,00
Oost schill.
15.85
16.35
Spaanse pes.
1.47
1.72
Griekse dr.
1.20
1.80
Finse mark
4335
4635
Joeg. dinar
030
0.60
Ierse pond
2.84
3.14
GOUD/ZILVER
Goud
Inkoop
Verkoop
Zilver
Inkoop
Verkoop
26.300 per kg
26.800 per kg
330 per kg
400 per kg
AMSTERDAM - De Stichting
Onderzoek Bedrijfsinformatie
(Sobi) van Pieter Lakeman en
15 schuldeisers van het fail
liete Hurks Bouwbedrijf
(HBA) hebben de bouwgroep
Hurks BV voor de Hoge Raad
gedagvaard. Ze zijn het oneens
met de uitspraak van de On
dernemingskamer dat zij geen
belang zouden hebben bij de
jaarrekening van de Bouw
groep Hurks.
Men heeft beroep aangete
kend, omdat Theo Hurks eerst
HBA heeft 'leeggezogen' alvo
rens haar failliet te laten gaan,
daarna de moedermaatschap
pij Bouwgroep Hurks heeft
'leeggehaald' en vervolgens
heeft geweigerd de winst- en
verliesrekening, waaruit deze
gang van zaken zou blijken, in
de jaarrekening te overleggen.
Pieter Lakeman
..klacht.. - FOTO ANP
In 1984 is het eigen vermogen van de Bouwgroep Hurks, mede
als gevolg van onttrekkingen, gedaald van plus 12 miljoen naar
min 0,6 miljoen gulden. Theo Hurks heeft volgens Lakeman de
schuldeisers van HBA onrechtmatig benadeeld door de beide
vennootschappen leeg te halen.
Door het cassatieberoep zal de Hoge Raad zich voor het eerst
uitlaten over de vraag of schuldeisers van dochtermaatschap
pijen op basis van de vierde richtlijn van de Europese Gemeen
schap als belanghebbenden bij een jaarrekening worden erkend.
Deze richtlijn houdt een belangrijke uitbreiding van de publika-
tieplicht van vennootschappen in.
Bouwgroep Hurks heeft eerder een strafklacht wegens laster en
smaad tegen Lakeman heeft ingediend. Reden daarvoor was dat
Sobi eind 1985 had bekendgemaakt dat Theo Hurks HBA had
leeggezogen. (ANP)
EINDHOVEN - De chemiewinkel van de Technische Universi
teit Eindhoven is gestopt met alle activiteiten. De medewerkers,
overwegend chemiestudenten, vinden dat ze onvoldoende onder
steuning krijgen van het bestuur van de universiteit.
De chemiewinkel stond open voor individuele burgers en actie
groepen om milieuproblemen te onderzoeken. Jaarlijks kwamen
ongeveer honderd aanvragen binnen.
Al meer dan twee jaar wordt aan het bestuur van de TU ge
vraagd het werk van de winkel structureel te steunen. Zowel het
bestuur van de faculteit als dat van de universiteit weigeren dat.
Daar komt bij dat dit jaar op het budget is bezuinigd. Een
woordvoerder van de TU erkent dat. (ANP)
ROTTERDAM - Ongeveer 30
personeelsleden van de in fi
nanciële moeilijkheden ge
raakte luchtvaartmaatschap
pij Holland Aero Lines (HAL)
hebben het vertrouwen in di
recteur-eigenaar Theo Schols
opgezegd.
Deze heeft vorige week van de
Rotterdamse rechtbank tot 3
februari de tijd gekregen om
de financiële problemen op te
lossen. Tegen Schols was door
de oude financier van de HAL,
Norlease, een kort geding sa
mengespannen. Reden voor
het uitstel was de verzekering
van Schols dat hij voor die tijd
een nieuwe financier zou heb
ben gevonden.
De HAL-directeur zegt als sinds november vorig jaar te onder
handelen met een buitenlands consortium, dat de financiering
van de HAL voor de komende tien jaar wil garanderen.
Het personeel gelooft daar weinig van. Er zou volgens hun advo
caat een tweede belangstellende voor de HAL zijn, een Neder
lands consortium. Maar Schols wil daar niet mee in zee gaan
omdat de voorwaarden hem niet welgevallig zouden zijn. Zo zou
Schols niet langer het bedrijf in z'n eentje mogen leiden en zou
den er voor hem persoonlijk financieel nadelige gevolgen aan
zijn verbonden.
Het gehele personeel heeft wel vertrouwen in de toekomst van
de HAL. Maar een belangrijk deel, waaronder het vliegend per
soneel, heeft grote moeite met directeur Schols en verwijt hem
een gebrek aan 'managementkwaliteiten'. De luchtvloot van de
HAL staat al sinds eind vorig jaar werkloos op de Rotterdamse
luchthaven Zestienhoven. (PJD)
DEN HAAG - Investeringssteun voor Nederlandse rederijen zal
voortaan minder snel worden gegeven als de reders schepen
door buitenlandse werven laten bouwen. De ministers van Ver
keer en Waterstaat en van Economische Zaken willen de voort
gezette investeringspremieregeling zeescheepvaart (IPZ) tevens
aanwenden om meer opdrachten voor Nederlandse werven te
realiseren.
Dat betekent dat de reders, op straffe van het niet krijgen van
investeringssteun, wat grotere prijsverschillen tussen Neder
landse en buitenlandse werven zullen moeten accepteren dan in
het verleden het geval is geweest.
Tot nu toe konden de reders voor geld uit de IPZ-pot in aanmer
king komen als het technisch onmogelijk was een schip in Ne
derland te bouwen, als het te lang duurde voordat het schip door
een Nederlandse werf kon worden afgeleverd of als een buiten
landse werf een schip aanmerkelijk goedkoper kon bouwen.
Bij beperkte prijsverschillen tussen een Nederlandse en een bui
tenlandse werf werden de reders met de premie als stok achter
de deur gestimuleerd een schip in Nederland te laten bouwen. In
verband met de problemen waarin de Nederlandse scheeps-
nieuwbouw zich bevindt vinden beide ministers dat de reders de
komende jaren wat grotere prijsverschillen zullen moeten ac
cepteren, willen ze tenminste voor overheidssteun in aanmer
king komen. (ANP)
..slecht management..- fotoanp
Fokker-100 ..te laat.
- FOTOANP
SCHIPHOL - Fokker en de Zwitserse luchtvaartmaatschappij
Swissair zijn een schaderegeling overeengekomen voor de te late
oplevering van acht Fokker- 100-toestellen. Om welk bedrag het
gaat wil Fokker niet meedelen.
De schaderegeling voorziet in een aantal oplossingen voor de in
terimperiode tussen april van dit jaar - toen de eerste F-100 aan
de Zwitserse luchtvaartmaatschappij geleverd had moeten wor
den - en november waarin, verzekert Fokker, de nieuwe toestel
len zullen worden afgeleverd.
De vertraging bij de leverantie van de F-100 is ontstaan door de
te late oplevering van de vleugels, die niet door Fokker zelf wor
den gemaakt. Swissair was de eerste die het nieuwe toestel gele
verd zou krijgen. Swissair is ook de enige maatschappij die een
schadevergoeding heeft geëist.
Swissair heeft acht Fokker-100-toestellen gekocht en heeft nog
een optie op zes toestellen. Totaal zijn nu 88 Fokker-100 toestel
len verkocht, terwijl maatschappijen nog op 99 toestellen een op
tie hebben. (ANP)