Kunstwerk in kleine Justy erste auto's met schakelband rijden in Japan JepeJ. EWUST GEKOZEN VOOR PRODUKTIE DOOR ANDERE BEDRIJVEN Damrak houdt goede stemming vast IEUWSOVERZICHT 'inonnnnnn economie AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS ZATERDAG 31 JANUAR11987 BH Of HM FINANCIËN/ECONOMIE T11 9 'ILBURG - „Hoe zou u het vinden als wij in heel Europa de electrici- it betrokken uit één centrale? Toch niet zo'n geruststellende gedachte, el? Nou, zo redeneren autofabrikanten ook. Die willen niet van één leverancier in Tilburg afhankelijk zijn". EZtótólll I Lakeman stapt naar Hoge Raad Chemiewinkel Eindhovense TU stopt Geen vertrouwen meer in HAL-directeur Minder premie reders buitenlandse order Fokker betaalt schade aan Swissair Van een onzer verslaggevers LBURG - De eerste auto's de veelbesproken schakel van Van Doorne's ansmissie in Tilburg zijn linds twee weken in Japan op weg. Het Japanse concern i Heavy Industries ligt met automatisch geschakelde iubaru Justy enkele maanden oor op de Europese concur- nten. In mei/juni wil Ford in ;uropa de met een 'continu ariabele transmissie' uitge- te Fiesta CTX presenteren, ïat zal, aldus een woordvoer- ter in Diemen, 'zeker niet la- ir' zijn Unomatic uitbrengen. De vinding van dr. Hub - ;an Doorne, afgeleid van de ariomatic van DAF, is daar mee definitief doorgebroken. De rij-ervaringen met deze to taal nieuwe automaat zijn zeer gunstig. Directeur ir. P. de Bruin van VDT in Til burg verwacht, nu het bedrijf na een moeizame omschake ling op serieproduktie is over gegaan, de komende jaren een sterke groei. VDT in Tilburg maakt al leen de schakelband zelf. Dat is het technologische hoog standje waarom het in deze traploze overbrenging draait. De versnellingsbakken voor Fiat en Ford worden voorals nog - onder verantwoordelijk heid van VDT - gemaakt bij Volvo Car in St. Truiden. Het is de bedoeling dat Ford zelf gaat produceren in Bordeaux en van daaruit ook Fiat toele vert. Subaru maakt de bakken van meet af aan zelf. Directeur De Bruin van VDT is enkele weken geleden in Japan geweest om uit te kijken naar partners die daar ook de produktie van de scha kelband zelf ter hand kunnen nemen. Het is de bedoeling te zijner tijd ook in de Verenigde Staten deze produktie in licen tie te geven. Dat VDT daarmee lichtzin nig een deel van de produktie voor een veelbelovende we reldmarkt uit handen geeft, bestrijdt De Bruin in felle be woordingen. „Zulke kritiek komt voort uit onbegrip, re gionalisme en geestelijke laks heid". De VDT-directeur voorziet desondanks een toename van de werkgelegenheid in Til burg. Deskundigen zien een markt van vele miljoenen voor de automatische transmissie van Van Doorne. Een deel van de produktie daarvoor zal in Tilburg blijven. Bovendien ontstaat daardoor een betere basis voor verder onderzoek. VDT heeft, nu de seriepro duktie voor lichtere motoren op gang is gekomen, armslag gekregen om te werken aan zwaardere versies. Daarover is het bedrijf in gesprek met General Motors. Dit concern haakte enkele jaren geleden af omdat de ontwikkeling in die richting te traag ging. Een opengewerkte continue variabele transmissie van VDT. - FOTO ARCHIEF DE STEM DT Tilburg niet bang (ADVERTENTIES) cJ-lanka Olivetti dealer kintoormachinas b.v nakie benutten, entie wordt in een groter et het belangrijkste woord. ig- ummer in de advertentie op. imakkelijk en snel. KANT HET BEDRAG AFLEZEN dat g van brieven onder nummer Als contante betaling kunt u een uwe girokaart (dus géén giro- of ingt u een acceptgirokaart ministratiekosten in rekening Dagblad De Stem, Postbus 3229. eksadvertenties. tkje overslaan, t vakje gebruiken. Prijs incl. 6% BTW 5.88 7.84 9.80 ƒ11.77 13.73 15.69 lefoon: 01-87 ite. grote resultaten. 01620-31000 H Gespecialiseerd in electromsche app. voor beeld- en geluids registratie. high-fidelity-app., ktv. computers, printers en randapp. brejaart electronics giMekenweg 41 - 4818 JB Breda 076-139281 klaren dat de Fiat Unomatic nog niet op de RAI staat. De neiging om naar VDT te wijzen als er iets mis gaat, is verklaarbaar. Sinds de oprich ting van het bedrijf in 1969 hebben zich de tegenslagen aaneen geregen. Het concept van Van Doorne vroeg om een nieuw technologie. Het vinden van de juiste constructie en het geschikte materiaal vergde meer tijd dan de geld schieters hadden verwacht. Toen vervolgens ook de om schakeling van het laborato rium naar de serieproduktie steeds opnieuw vertraging op liep, raakte het geduld op. Borg Warner, de grootste fa brikant van versnellingsbak ken, trok zich in 1985 terug als partner. Met medeneming van het recept, zeggen sommige waarnemers. Feit is dat de Amerikanen momenteel met Fuji Heavy Industries in on derhandeling zijn om voor de Amerikaanse markt te gaan produceren. De schakelband wordt mo menteel nog uitsluitend bij VDT in Tilburg gemaakt. Vo rig jaar zijn ongeveer 5.000 banden afgeleverd. Volgens directeur De Bruin ligt het be drijf met de aanloop naar se rieproduktie op schema. Dat zou betekenen dat er momen teel dagelijks enkele honder den banden worden geprodu ceerd. Aan het einde van het jaar zit VDT op een jaarpro- duktie van circa zestigdui zend. De Bruin zegt daarop geen nee maar wil, met het oog op de verhouding met zijn af nemers, zelf geen getallen noe men. De conclusie lijkt gewettigd dat VDT grotendeels voor Fuji aan het werk is. Fiat en Ford hebben nog geen eigen pro duktie van CVT-bakken op stapel staan en krijgen voor alsnog maar beperkte aantal len aangeleverd van Volvo Car. Fuji, geen partner maar wel een geduldige klant, trekt voorlopig aan het langste eind. Door Louis van de Geijn Directeur ir. P. de Bruin ran Van Doorne's Trans- issie reageert getergd de kritische vragen |;iaarmee het bedrijf nu al jarenlang wordt achter volgd. Hij probeert uit te leggen waarom hij dezer dagen in Ja pan heeft uitgekeken naar be- jirijven die voor het Verre Oosten de schakelband kun nen gaan fabriceren. I Critici als ir. M.H. Cuypers ian de Technische Universi teit in Eindhoven menen dat IDT door deze licentie-handel ie kans verspeelt om een speerpuntindustrie te worden in een miljardenmarkt. „Wat mij verbaast", zegt De Bruin daarover, „is dat er mensen zijn die menen dat VDT de auto-industrie in de hele we reld naar zijn hand kan zetten. Zo'n redenering getuigt alleen maar van regionalisme en geestelijke laksheid". Het heeft er alle schijn van dat de Europese automobielfa brikanten zich verschuilen achter VDT, dat er immers toch al jaren gekleurd op staat. Algemeen directeur Greco van Fiat Auto Neder land verwees onlangs nog naar 'problemen bij de pro duktie in Tilburg' om te ver- Het complex van VDT in Tilburg. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Jack Arentsen AALSMEER - „Kies maar uit; de voor ste Justy heeft ruim 150.000 km gelo pen, de andere net iets meer dan 11.000 km". Jim Court, directeur van de Ne derlandse Subaru-vestiging in Aals meer is zo trots als een pauw. Als eer ste in ons land heeft hij 2 auto's voor de deur staan waarin de Continu Varia bele Transmissie van Van Doorne is te vinden. Hij zegt het niet, maar zijn glim mende ogen verraden zijn gedachten: „Twee (Fiat en Ford) vechten om een been, de derde (Subaru) loopt er hard mee heen". In het najaar van 1983 stak Fiat al de loftrompet over de Neder landse vinding. De eerste testperiode van ruim 2 jaar (150 Ritmo's voorzien van de Continu Varibale Transmissie als taxi) was succesvol afgerond. De Unomatic 70 was klaar om geïntrodu ceerd te worden, maar het project ver dween in de ijskast. Subaru, een van de autofabrikanten die vanaf de eerste dag groot vertrou wen in deze transmissie had en daarom belangrijke leveringscontracten met Tilburg had afgesloten, liet zich niet van de wijs brengen en werkte in alle rust aan de verdere ontwikkeling van de versnellingsbak. Bijna 2 jaar gele den had Subaru de eigen versnellings bak klaar; compact en licht (nog geen 35 kilo) waarin heel bescheiden tand- wielljes (als bij een horloge-uurwerk) in elkaar vallen. De nu ruim 3 jaar ge leden getoonde Unomatic-bak is daar bij vergelijken een sterk verouderd, zeg maar rustig achterhaald ontwerp. Subaru heeft rond het 'hart' van de CVT een schitterend en licht - zelfs beetje kunstzinnig - 'huis' gebouwd. Nadat de eerste met de hand ge maakte duwbanden vanuit Tilburg naar Japan waren verzonden, is Sub aru met de testen gestart. De Justy met 150.000 km op de 'klok' is er nu het le vende bewijs van. En frappant is het om te kunnen constateren dat dit 'oud je' nog net zo goed kan presteren als de veel jongere uitvoering die ook enkele dagen in ons land is. En op zo'n mo ment gaan de gedachten onmiddellijk terug naar de Italiaanse hoofdinge nieur Scolari die in oktober 1983 al zei: „Over de levensduur van de stalen schakelband maak ik me geen zorgen. Die gaat veel langer mee dan de hele auto. Bij tests kwamen we al over het miljoen kilometer voor de band kapot ging". De beide in Nederland zijnde Justy's hebben nog altijd een gelijk prestatie niveau. Bij het wegrijden doet de CVT denken aan de vroegere Variomatic van DAF, maar al snel valt op dat de Subaru's veel sneller en geruislozer reageren op het gaspedaal; er treedt ook veel minder vermogensverlies op. Schokvrij wordt in vrij korte tijd een hoge snelheid bereikt. Wanneer bij vol gasgeven het toerental aanzienlijk wordt verhoogd, dan leidt de oneindig en schokvrij werkende stalen scha- kel(duw)band de chauffeur soepel en snel naar de gewenste snelheid. In stadsverkeer wordt optimaal van deze transmissievorm geprofiteerd. Bij het wachten voor een stoplicht hoeft men de wagen niet af te remmen, zoals bij een gewone automatische tranmis- sie wel noodzakelijk is. Bij de huidige standaardautomaat blijft - ook bij gas loslaten - nog altijd aandrijving aan wezig. Bij stationair toerental staat de Subaru Justy gewoon stil. Het eindeloos schakelpatroon van de Continu Variabele Transmissie leidt er ook toe dat geen terrein wordt verloren als het op accelereren aankomt. De Van Doorne CVT staat ook als 'sprin ter' z'n mannetje. Het brandstofver bruik wordt - omdat de transmissie al tijd de meest optimale verhouding kiest vermogen-toerental - ook gunstig beïnvloedt. Over de prijs van deze transmissie is nog weinig bekend. Verwacht wordt wel dat de meerprijs beduidend lager is dan voor een standaardautomaat: mis schien wel 70 Een wagen met CVT zou daardoor 10 duurder kunnen worden dan een auto met een handge- schakelde versnellingsbak. Inlichtingen over beurskoersen 020-211711 EKH:Mimd:nr.a;n AMSTERDAM (ANP) - De Amster- damse effectenbeurs wist vrijdag de goede stemming van de voorgaande dag vast te houden. Bij een omzet van 1 miljard kwam bijna twee derde van de aandelenkoersen uit bo- Ven het peil van de voorgaande dag. Akzo was vrijdag favoriet op de donderdagmiddag bekendgemaakte Jaarcijfers. Het chemiefonds verliet de Jarkt 3,80 beter op 136,50. Elders bij de internationals steeg Unilever 4,50 naar S 504,50. KLM behoorde tot de weinige verliezer bij de hoofdfondsen met een dubbeltje teruggang op 37,90. ad?6 financiële sector lag er goed bij. ?BN werd 6 duurder op 518, Mid- jenstandsbank 3 op 188,50 en Stad "otterdam een rijksdaalder op 126,50. an de uitgevers ging Elsevier 7 vooruit naar ƒ241, VNU ƒ5,80 naar 1324,80 en Kluwer 4 naar 239. Ned- joyd voegde geleidelijk ƒ3,50 aan de oors toe op 165. Ook Heineken klau- £rde 5,50 omhoog naar 165,50. Hun- »r Douglas was 1,80 beter op 54, 10570 2,40 °P 26 6n Ahold f4-10 °P Het koersverloop van Océ-van der 8*« antonius antonius 5V« congr.o.l.v. 8h daniel gasthuis 8V< gasthuis J* gasthuis J* gasthuis 7V< hooghuys protz.hs 8Prot.z.hs 7V" Protz.hs aegon ahold akzo abn Grinten was grillig, maar uiteindelijk wisselden de aandelen ƒ4 lager van eigenaar op 410. HBG moest fractio- neel terug. Op de obligatiemarkt was in de loop van de dag sprake van een licht afbrokkelende tendens. Ook de lokale markt gaf een goede stemming te zien. Van Berkel werd nog eens 3,50 duurder op 20, terwijl KBB eenzelfde bedrag verder steeg naar 123. Geveke steeg 7 naar 122, GTH 2,90 naar 43,90 en Van der Giessen de Noord 10 naar 121. Ma cintosh veranderde een rijksdaalder hoger van eigenaar op 83 en Sport- huis Centrum 6,50 hoger op 143. Ook fondsen als Begemann, Bredero en Wegener zaten in de lift Op de parallelmarkt stal Textlite de show. De koers ging constant omhoog en het slot kwam op ƒ15. Dat bete kende een winst van 4,50. Crown van Gelder trok nog eens ƒ5,70 aan tot 126. Wolff won 4 op 90 en Content Beheer 2 op 31,50. Op de optiebeurs was sprake van een vriendelijke stemming. Bij de ope ning kwamen direct nagenoeg alle fondsen onveranderd tot iets hoger uit De totale omzet op de beurs kwam op 36.914 contracten. SK 101,00 MMridM VK aeneas 1968-98 101,00 (oostb.) 1972-02 100,00 (oostb.) 1972-02 100,00 lourdes 1958-88 95,00 de brouwer 1971-01 100,50 (tilburg) 1971-01 100,50 (tilburg) 1972-02 100,00 (tilburg) 1952-92 91,50 (tilburg) 1959-01 90,00 b (het) 1972-02 100,00 klokkenberg 1950-90 90,00 liduina 1966-96 100,00 ('s-h'bosch) 1971-01 102,50 ('s-h'bosch) 1973-03 101,00 ('s-h'bosch) 1972-02 100,50 alrenta amev VK SK amro-bank 80,50 82,20 ass. r'dam 101,60 105,70 bols 132,70 136,50 bührm.tett 512,00 518,00 dordtsche p. 101,60 101,50 101,00 141,80 141,80 67,80 68,90 86,00 86,80 124,00 126,50 159,00 d 159,30 d 50,90 52,60 199,50 200,40 else vier 234,00 241,00 fgh 10,10 10,20 fokker 51,50 51,50 gist-broc. eert 39,40 40,40 heineken 160,00 165,50 hbg 106,50 106,30 hoogovens 32,60 33,60 hunter dougl. 52,20 54,00 intmüller 62,50 65,00 kim 38,00 37,90 kluwer 235,00 239,00 kon.papier 134,70 135,00 komolie 214,00 214,60 natned. 75,80 76,70 nmb 185,50 188,50 nedlloyd 161,50 165,00 nijv.-ten c. 124,80 12630 océ-v.cLgr. 414,00 410,00 ommeren van 34,50 3530 pakhoed 63,50 65,30 philips 43,40 4430 idem (div.87) 42,40 4330 robeco 96,00 96,70 rodamco 140,00 140,00 rolinco 83,70 8430 e rorento 50,40 5030 stork vmf 23,60 26,00 unilever 500,00 504,50 vnu 319,00 324,80 wessanen 73,00 75,00 BELEGGINGSINSTELLINGEN abn aancLf 323,00 d 327,00 d abn bel.f. 50,00 d 50,30 d alg.fondsb. 237,00 238,00 america f nd 282,00 283,50 amvabel 107,60 d 108,60 d asa 80,00 a - asia pac.gf 29,80 30,70 bemco austr. 63,30 64,00 bever beleg. 31,10 31,10 bogamij 157,00 156,00 chemical F 14,70 d 14,70 d col. growth 28,50 28,70 eng.holLbel.tr. 155,00 155,50 equity mortg.fnd 56,80 5730 eur .assets 9,30 930 goldmines 208,00 210,00 holLf. 60,40 61,00 holl.pac.f 66,00 64,50 interbonds 515,00 d 515,00 d japanfurid 32,10 33,00 leveraged 247,50 245,00 mk int vent 62,00 62,00 nmb dutch fund 33,00 33,50 new york ind 2150,00 - obam 178,70 180,50 orco austr. 9,80 11,10 rentalent bel.mij 1244,50 124830 rentefonds ned. 109,00 108,70 rentotaal nv 27,70 27,70 rolinco (cunxpref.) 100,00 100,00 sci/tech 16,20 16,50 technology fnd 24,80 d 24,80 d tokyo pac.hold. 174,00 172,50 transpac.fnd 380,00 390,00 unico 78,70 78,80 unifonds 29,40 29,40 vance sanders 16,10 16,10 vibnv 82,50 82,60 viking 34,00 33,60 wboint 7830 78,50 wereldhave 180,50 180,00 AANDELEN BINNENLAND! acf 57,00 60,00 audet 186,00 186,00 blydenstein 41,10 41,50 borsumy 134,00 143,00 boskalis 8,40 8,50 braat bouw 264,00 300,00 b bredero nrc 75,50 78,00 calvénrc 690,00 690,00 csmnrc 60,50 63,90 ceteconrc 249,50 246,00 cln 75,50 77,00 desseaux 168,00 175,00 b econosto 116,50 118,00 eriks 250,00 254,00 gamma 322,00 326,00 grasso 78,00 79,00 hagemeyer 73,30 74,50 heineken hid 139,50 142,50 hoek's mach. 175,50 178,00 holec 29,50 3OfiO hss 2,60 2,60 ihc caland 17,00 1730 ibb kondor 430,00 430,00 igb holding 28,30 2830 kbbnrc 119,50 123,00 kbb 10% 123,00 123,50 leidsche wol 85,00 84,00 macintosh 80,50 83,00 medicopharma 64,00 64,80 meneba 49,00 49,00 moeara enim 918,00 925,00 moeara opr. 120000 119500 moeara winst 12930 12850 nbm bouw 9,40 9,60 norit 302,00 308,00 nutricia nrc 244,00 244,00 e palthe 90,00 90,00 pont 85,00 87,00 samas groep 100,50 101,50 sarakreek 32,00 32,50 schuitema 974,00 974,00 smitint 24,00 24,00 telegraaf 305,50 310,00 ubbink 201,00 205,00 ver.glas 163,00 160,00 verto 3630 39,50 volker-stev. 25,00 25,00 vrg 129,00 129,00 westhaven 260,00 260,00 wolteTs 114,50 117,00 wyers 5730 59,00 AANDELEN BUITENLAND allied lyons 315,00 d 310,00 d att 51,50 51,10 atl.richf. 129,00 d 131,50 d boeing 99,80 d 99,80 d dow chemical 145,00 14330 eastmank. 151,00 d 154,50 d gen.electric 203,00 204,00 b hoechst 236,50 240,00 ibm 256,00 d 256,00 d itt 119,50 d 119,80 d pepsico 64,00 d 63,00 d philip morris 172,50 d 182,00 d schlumberger 74,50 72,40 STAATSLENINGEN 1 12% nl 81-91 138,00 12 V4 nl 81-88 10730 107,80 12 nl 81-91 111,80 111,80 12 nl 81-88 105,30 10530 11% nl 82-92 114,80 114,80 11 %nl 82-92 114,40 114,40 11 nl 82-92 115,00 115,00 10% nl 82-92 112,60 112,60 10% nl 82-89 106,90 106,90 10% nl 82-92 126,10 126,10 10 nl 182-89 10530 10530 10 nl 1182-89 107,60 107,60 10 nl 85-92 11435 11435 9% nl 80-90 106,90 10630 9% nl 83-90 106,80 106,80 9 nl 83-93 111,40 111,40 8% nl 84-94 112,10 112,10 8% nl 83-94 110,10 11030 8% nl 184-94 110,10 11030 8% nl 1184-94 117,60 117,60 8% nl 184-91 112,45 11230 8% nl 1184-91 106,70 106,85 8% nl 11184-91 107,05 107,00 8V«nl 84-94 10930 109,40 8% nl 85-95 110,60 110,60 8 nl 78-88 102,35 102,35 8 nl 83-93 10730 10730 8 nl 85-95 10935 10935 7% nl 82-93 106,00 106,10 7% nl 85-00 109,80 109,80 7% nl 183-90 103,10 103,15 7% nl 1183-90 102,60 102,60 7% nl 84-00 108,00 108,00 7% nl 185-95 106,90 106,80 7% nl 1185-95 107,05 107,00 7 nl 85-96 104,95 10435 3% nl st47~87 99,85 99,85 2% breda 54-03 8030 99,90 80,05 6 breda 65-96 4% breda 59-89 95,50 4y« eindh.58-89 94,50 4% eindh.59-90 95,00 4% eindh.60-90 94,50 4 Vt eindh.63-93 94,00 3 eindh.54-94 90,50 4% tilb.59-89 94,00 4% tilb.I60-00 94,00 - vk «vorige koers a «laten sk «slotkoers gisteren b «bieden c «exclaim e «gedaan/bieden d «ex dividend f «gedaan/laten g bieden en ex dividend h «laten en ex dividend k gedaan en laten ex dividend 1 «gedaan en bieden ex dividend 4% tilb.IJÖU-00 4 tilburg 53-93 PANDBRIEVEN 87,80 95,00 12% fgh 81-89 10830 108,50 12 fgh 81-89 10830 10830 11 fgh 81-88 10435 10435 12% rabo 81-88 10530 10530 11 rabo 80-88 103,70 103,70 8% rabo 83-93 109,75 109,75 8% rabo 82-90 10430 105,00 9 wuh 82-91 106,80 106,80 8% wuh 82-89 104,15 104,15 8 wuh 83-90 103,50 103,50 PARALLELMARKT rademak. 18,00 1830 rsv cert 338 3,90 7% rsv 69-99 51,00 50,00 breevast aand. 530 630 breevast cert 530 630 grtwestres.inc. 0,65 d 0,88 melle van cert 226,00 228,00 ned.elevator 8000,00 - neways elec. 1830 19,00 ruys to-amer 103,00 105,50 ver kade cert 16430 170,00 VREEMD GELD Ink. verk. US dollar 139 2,11 Britse pond 237 3.27 Belg. fr. 5.21 5.51 Duitse mark 110,75 114,75 Ital. lire 14.80 16.80 Port escudo 1.25 1.75 Can. dollar 1.46 1.58 Franse fr. 3235 3535 Zwits. fr. 13235 136,75 Zweedse kr. 29,75 32,75 Noorse kr. 27,50 30,50 Deense kr. 28,00 31,00 Oost schill. 15.85 16.35 Spaanse pes. 1.47 1.72 Griekse dr. 1.20 1.80 Finse mark 4335 4635 Joeg. dinar 030 0.60 Ierse pond 2.84 3.14 GOUD/ZILVER Goud Inkoop Verkoop Zilver Inkoop Verkoop 26.300 per kg 26.800 per kg 330 per kg 400 per kg AMSTERDAM - De Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (Sobi) van Pieter Lakeman en 15 schuldeisers van het fail liete Hurks Bouwbedrijf (HBA) hebben de bouwgroep Hurks BV voor de Hoge Raad gedagvaard. Ze zijn het oneens met de uitspraak van de On dernemingskamer dat zij geen belang zouden hebben bij de jaarrekening van de Bouw groep Hurks. Men heeft beroep aangete kend, omdat Theo Hurks eerst HBA heeft 'leeggezogen' alvo rens haar failliet te laten gaan, daarna de moedermaatschap pij Bouwgroep Hurks heeft 'leeggehaald' en vervolgens heeft geweigerd de winst- en verliesrekening, waaruit deze gang van zaken zou blijken, in de jaarrekening te overleggen. Pieter Lakeman ..klacht.. - FOTO ANP In 1984 is het eigen vermogen van de Bouwgroep Hurks, mede als gevolg van onttrekkingen, gedaald van plus 12 miljoen naar min 0,6 miljoen gulden. Theo Hurks heeft volgens Lakeman de schuldeisers van HBA onrechtmatig benadeeld door de beide vennootschappen leeg te halen. Door het cassatieberoep zal de Hoge Raad zich voor het eerst uitlaten over de vraag of schuldeisers van dochtermaatschap pijen op basis van de vierde richtlijn van de Europese Gemeen schap als belanghebbenden bij een jaarrekening worden erkend. Deze richtlijn houdt een belangrijke uitbreiding van de publika- tieplicht van vennootschappen in. Bouwgroep Hurks heeft eerder een strafklacht wegens laster en smaad tegen Lakeman heeft ingediend. Reden daarvoor was dat Sobi eind 1985 had bekendgemaakt dat Theo Hurks HBA had leeggezogen. (ANP) EINDHOVEN - De chemiewinkel van de Technische Universi teit Eindhoven is gestopt met alle activiteiten. De medewerkers, overwegend chemiestudenten, vinden dat ze onvoldoende onder steuning krijgen van het bestuur van de universiteit. De chemiewinkel stond open voor individuele burgers en actie groepen om milieuproblemen te onderzoeken. Jaarlijks kwamen ongeveer honderd aanvragen binnen. Al meer dan twee jaar wordt aan het bestuur van de TU ge vraagd het werk van de winkel structureel te steunen. Zowel het bestuur van de faculteit als dat van de universiteit weigeren dat. Daar komt bij dat dit jaar op het budget is bezuinigd. Een woordvoerder van de TU erkent dat. (ANP) ROTTERDAM - Ongeveer 30 personeelsleden van de in fi nanciële moeilijkheden ge raakte luchtvaartmaatschap pij Holland Aero Lines (HAL) hebben het vertrouwen in di recteur-eigenaar Theo Schols opgezegd. Deze heeft vorige week van de Rotterdamse rechtbank tot 3 februari de tijd gekregen om de financiële problemen op te lossen. Tegen Schols was door de oude financier van de HAL, Norlease, een kort geding sa mengespannen. Reden voor het uitstel was de verzekering van Schols dat hij voor die tijd een nieuwe financier zou heb ben gevonden. De HAL-directeur zegt als sinds november vorig jaar te onder handelen met een buitenlands consortium, dat de financiering van de HAL voor de komende tien jaar wil garanderen. Het personeel gelooft daar weinig van. Er zou volgens hun advo caat een tweede belangstellende voor de HAL zijn, een Neder lands consortium. Maar Schols wil daar niet mee in zee gaan omdat de voorwaarden hem niet welgevallig zouden zijn. Zo zou Schols niet langer het bedrijf in z'n eentje mogen leiden en zou den er voor hem persoonlijk financieel nadelige gevolgen aan zijn verbonden. Het gehele personeel heeft wel vertrouwen in de toekomst van de HAL. Maar een belangrijk deel, waaronder het vliegend per soneel, heeft grote moeite met directeur Schols en verwijt hem een gebrek aan 'managementkwaliteiten'. De luchtvloot van de HAL staat al sinds eind vorig jaar werkloos op de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven. (PJD) DEN HAAG - Investeringssteun voor Nederlandse rederijen zal voortaan minder snel worden gegeven als de reders schepen door buitenlandse werven laten bouwen. De ministers van Ver keer en Waterstaat en van Economische Zaken willen de voort gezette investeringspremieregeling zeescheepvaart (IPZ) tevens aanwenden om meer opdrachten voor Nederlandse werven te realiseren. Dat betekent dat de reders, op straffe van het niet krijgen van investeringssteun, wat grotere prijsverschillen tussen Neder landse en buitenlandse werven zullen moeten accepteren dan in het verleden het geval is geweest. Tot nu toe konden de reders voor geld uit de IPZ-pot in aanmer king komen als het technisch onmogelijk was een schip in Ne derland te bouwen, als het te lang duurde voordat het schip door een Nederlandse werf kon worden afgeleverd of als een buiten landse werf een schip aanmerkelijk goedkoper kon bouwen. Bij beperkte prijsverschillen tussen een Nederlandse en een bui tenlandse werf werden de reders met de premie als stok achter de deur gestimuleerd een schip in Nederland te laten bouwen. In verband met de problemen waarin de Nederlandse scheeps- nieuwbouw zich bevindt vinden beide ministers dat de reders de komende jaren wat grotere prijsverschillen zullen moeten ac cepteren, willen ze tenminste voor overheidssteun in aanmer king komen. (ANP) ..slecht management..- fotoanp Fokker-100 ..te laat. - FOTOANP SCHIPHOL - Fokker en de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair zijn een schaderegeling overeengekomen voor de te late oplevering van acht Fokker- 100-toestellen. Om welk bedrag het gaat wil Fokker niet meedelen. De schaderegeling voorziet in een aantal oplossingen voor de in terimperiode tussen april van dit jaar - toen de eerste F-100 aan de Zwitserse luchtvaartmaatschappij geleverd had moeten wor den - en november waarin, verzekert Fokker, de nieuwe toestel len zullen worden afgeleverd. De vertraging bij de leverantie van de F-100 is ontstaan door de te late oplevering van de vleugels, die niet door Fokker zelf wor den gemaakt. Swissair was de eerste die het nieuwe toestel gele verd zou krijgen. Swissair is ook de enige maatschappij die een schadevergoeding heeft geëist. Swissair heeft acht Fokker-100-toestellen gekocht en heeft nog een optie op zes toestellen. Totaal zijn nu 88 Fokker-100 toestel len verkocht, terwijl maatschappijen nog op 99 toestellen een op tie hebben. (ANP)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7