BOEKEN Astrologische troep Het dagelijkse leven van China dichterbij Een kijkje in de naoorlogse wijken Roszak waarschuwt tegen computergekte Dichters schrijven over hun collega's 'Land van geslagen kinderen': een intelligente smartlap Irak-Iran Je denkt: I 'ZWARE VLEUGELS' VAN ZHANG JIE De literaire produktie op 'n rijtje ZATERDAG 31 JANUAR11987 Optimisme Doorwerking VERSCHENEN Fout Dikke babies iri SusJce en Wiske: „D Hambone Door Wim van Leest DE astrologie ls aan een herwaardering toe. Langzamerhand beginnen steeds meer mensen te beseffen dat astrologie veel meer kan Inhouden dan een tamelijk ongeloofwaardig rubriekje met voorspellingen in een familieblad. Astrologie is misschien wel de oudst bekende wetenschap. In de oudheid hadden alle hoogbeschaafde volken (en dat waren heel wat meer dan wij vaak geneigd zijn te denken) instituten waar op uitgebreide schaal aan astrologie werd gedaan. Ge schriften uit die tijd leren dat astrologie toen een exacte weten schap was. Zo zijn er geschreven bronnen van o.a. Phoeniciërs en Inka's waarin heel nauwgezet de standen van sterren en pla neten genoteerd staan en dat over een lange reeks van jaren. Mede door invloed van de kerk en de opkomst van de natuur- en wiskunde na de renaissance onder invloed van figuren als Newton en Descartes nam in de westerse wereld de belangstel ling voor astrologie drastisch af. De nieuwe wetenschappen claimden het monopolie van de exactheid en de astrologie be landde in het verdomhoekje met andere fantastische' weten schappen als alchemie en handleeskunde. Tegenwoordig staat astrologie weer volop in de belangstel ling. Dankzij de 'paranormale' rage, waarin niets te dol is, krijgt ook astrologie weer volop aandacht Tal van astrologen prijzen in advertenties hun bekwaamheden aan en ons land heeft zelfs al een heuse academie voor astrologie. Het aantal publicaties op astrologisch gebied is bijna niet te tellen en het gros daarvan is verwantwoorde literatuur. Zo niet het boekje dat onlangs onder de misleidende titel 'De nieuwe astrologie' bij Bigot Van Rossum verscheen. Ene Poppé Folly is schrijver van dat boek en hij (of zij) bestaat het om, juist nu er 11=^ een opwaardering voor astrologie aan de gang is, te komen met een boekje dat bol staat met gemeenplaatsen over sterrebeelden, zoals je die ook in een derderangs roddelblad tegen kunt komen. Folly heeft bovendien nodig geacht de diverse sterrenbeelden te omschrijven met het oog op een typisch Amerikaanse levens stijl, die meer nog dan decadent leeghoofdig is. Het boekje doet qua schrijfstijl een beetje aan Penthouse of Playboy denken, zij het dat het aanmerkelijk minder goed geschreven is. In het Ne derlands slaan beschreven situaties en vermoede eigenschappen nergens op. Het gaat hier om een typisch staaltje van wansma kelijk Amerikanisme. Troep van de bovenste plank. 'De nieuwe astrologie' is een flutboekje. Zo rond de jaarwisse ling kan men bij tabakshandelaar of tijdschriftenkiosk voor een paar gulden boekjes kopen met als titel bijvoorbeeld 'Wat doet de maagd in 87'. Die weinig diepgravende lectuur is stukken be ter dan deze volstrekt overbodige pennevrucht van Folly. Poppé Folly: 'De Nieuwe Astrologie'. Uitgeverij Bigot Van Rossum, prijs 24,90. Door Henk Egbers VAN de actuele Chi nese literatuur weten we weinig. Zhang Jie (1937) wordt als de be langrijkste heden daagse Chinese schrijfster beschouwd. 'Zware vleugels' werd op verzoek van Zhang Jie door José Bruur- mijn vertaald vanuit de Duitse versie, waarvoor Michael Kahn-Ackermann de Richard Wilhelmprijs kreeg. In deze bijna 400 pagina's tellende roman roept Zhang Jie de sfeer op van het Chi nese maatschappelijke leven na de Culturele Revolutie. In het verleden werden de voor ons exotische en vreemde landen altijd be schreven en geromantiseerd door westerse bezoekers of kolonialen. Doordat vanuit Derde- en andere cultureel- emotioneel afstandelijke landen de eigen literatuur internationale verspreiding begint te krijgen, worden we veel directer geconfronteerd met de binnenkant van het leven daar. Zhang Jie laat je China anders beleven dan bijvoorbeeld Pearl Buck. Het boek is een soort Chi nees toneelstuk. Voorin worden de namen gegeven van 'de optredende perso nen', hetgeen overigens op de eerste plaats zeer prak tisch is omdat je met je wes terse oren en letterbeeld maar moeilijk uit elkaar kunt houden wie wie is. Er wandelen nogal wat minis teriële figuren door het boek. Verder mensen uit de industrie - van hoog tot laag -, terwijl Ye Zhique, journa liste, een verbindende figuur is tussen de verschillende Zhang Jie. deurtjes die opengezet wor den. Het is geen roman met een plot en een duidelijke the matische constructie. Zhang Jie geeft via - vaak wat tè uitvoerige - scènes een soort culturele zedengeschiedenis van het Chinese volk, dat gebukt onder een bureau cratisch marxisme met kin derlijk optimisme en per soonlijke vijandschappen uit de startblokken probeert te komen bij de (industriële) opbouw van het land. Naast het officiële gerede- - FOTO DE GEUS kavel zit er ook veel fami liale sores dat het leven er niet gemakkelijker op maakt. In de kern verschilt het leven er niet zoveel van dat bij ons; alleen de ver pakking en de mogelijkhe den zijn anders. Ellebogen werk op bedrijven en in de partij, huwelijksproblemen, voorkeuren voor slagroom taarten en het dagelijkse stukje vlees boven de dis cussie over de verwetensch appelijking van het marxis me, snauwende mensen op de tram, verdachtmakingen over liefdesrelaties, knoeiende ambtenaren, idealisten tegen beter weten in, het (niet) functioneren van de vrouw in de maat schappij etcetera.... allemaal onderwerpen die wij ook kennen en waarmee vaak niet zo anders omgegaan wordt dan hier. Zhang Jie plaatst deze al ledaagse dingen binnen een context, die je als lezer meer vertrouwd kan maken met de doorwerking van histori sche gebeurtenissen daarin als Rectificatiecampagne, Tij geij acht, Anti-Rechts- campagne en de Culturele Revolutie. De ouderen vra gen zich er nu afwaar is de tijd gebleven dat je als je verkering kreeg elkaar eerst vertrouwd maakte met de leerstellingen van de Partij vóór te gaan vrijen? Veel aandacht krijgt bij voorbeeld hoe in dat 'China, waar het feodale gedachten- goed nog uit alle poriën en spleten dringt' een autofa- briek gereorganiseerd wordt. Socialistische theo rieën en persoonlijke belan genstrijd botsen voortdu rend met elkaar; op het werk en in de gezinnen. Bij een partij vergadering heet het: „Net een show van Rea gan in zijn verkiezingsstrijd. Wat een onzin dit huichel achtige gedoe..." Zhang Jie brengt met haar roman het dagelijkse leven van China emotioneel een stuk dichter bij. De Bredase uitgeverij De Geus had dit al tijdig ont dekt. Toen na langdurige contacten de rechten ver kregen waren stonden er nogal wat gerenommeerde grote uitgeverijen op de stoep. Te laat. Dit voorjaar verschijnt een andere roman van Zhang Jie, De Ark, bij De Geus. Zhang Jie: 'Zware vleugels'. Uitg. De Geus, prijs 39.50. Door Henk Egbers HET wonen in wijken, die na de oorlog zijn gebouwd, wordt door mensen die zich maar moeilijk als kuddedier kunnen op stellen, niet als prettig ervaren. Ethel Portnoy vertolkt in de in leiding deze gevoelens aan de hand van haar ervaringen in Bel gië, waar alles kan op gebied van woningbouw. Theo Baart en Cary Markerink maakten elk een serie foto's, die moeten illu streren hoe tussen vijftig en tachtig 'zoveel naoorlogse nieuw bouwwijken een liefdeloze indruk maken'. Als een mogelijke eerste confrontatie met deze problematiek een aardig boek werkje, maar toevoegen aan alles wat daarover al gezegd en ge schreven is, doet het niet. Jan Rutten, hoofdredacteur van het tijdschrift Bouw, doet in een nabeschouwing uit de Bert Peene: 'Eerste druk '86'. Overzicht en bespreking van Nederlandstalig literair proza dat voor het eerst verscheen in in het jaar 1986. Uitg. Walva- Boek, Apeldoorn, prijs 15,-. Nederland is al een jaar of vijftien een land met een bloeiende literaire cultuur. Die cultuur bestond natuurlijk al veel langer, maar nooit eer der was er sprake van zo'n overstelpende jaarlijkse pro ductie. Resultaat: niemand, ook geen professionele litera tuur-recensent, kan alles lezen wat er verschijnt In 1986 bijvoorbeeld deden de verzamelde Nederlandse en Vlaamse literaire uitgevers meer dan tweehonderd proza- titels het licht zien: romans, verhalen, novellen en be schouwend proza. Wie niet alles kan lezen, maar wel volledig 'bij' wil blijven, wordt de helpende hand geboden door een initia tief van Walva-Boek in Apel doorn. Voor vijftien gulden kan men een compleet over zicht in huis halen van alles wat er in 1986 aan oorspronke lijke Nederlandstalige romans en verhalen is verschenen. Uit die ruim 200 titels heeft de samensteller van deze gids, de neerlandicus Bert Peene, een keus gemaakt van 45 boe ken die kennelijk 'gezichtsbe palend' zijn voor de literaire stand van zaken op dit mo ment Deze 45 werken worden aan een korte analyse onder worpen, zo'n bladzij of twee per stuk. Inhoud, thematiek, stijl en tenslotte de ontvangst door de literaire kritiek ko men aan de orde. Voor wie het weten wil: van die 45 boeken zijn en acht ge schreven door Vlamingen, en tien door vrouwen. Het is de bedoeling dat Eerste druk 19. ieder jaar in januari zal ver schijnen. H.R. Door Dirk Vellenga TEGENOVER het gejuich van schrijvers als Al vin Toffler en John Naisbitt, die een paradij selijk informatie-tijdperk zien naderen, plaatst Theodore Roszak twijfel, vraagtekens en veel nuchterheid. De Cali- fornische hoogleraar schreef zijn boek 'De informatiecultus' met behulp van een handige tekstverwerker, maar waar schuwt tegen het idee dat de computer alles kan, alles over neemt en de mens in intelli gentie overtreft Roszak stelt heel simpel: „De computer is een informatie-hulpmiddel dat andere middelen aanvult, maar niet vervangt". Roszak vatte in de jaren zestig chaotische ontwikkelin gen samen in zijn beroemde boek 'De opkomst van een te gencultuur'. Nu acht hij het hoog tijd te waarschuwen te gen de 'informatie-cultus', die vooral is gecreëerd door con servatieve krachten in Ameri ka: „Achter de overgang ver bergen zich grote onderne mersbelangen die bezig zijn een nieuwe sociale orde te scheppen. De overheid (met name Defensie) werkt als grootste afnemer en gebruiker van informatie-technologie nauw samen met de onderne mers aan de opbouw van de nieuwe orde". De computerindustrie groeide in de VS door gewel dige militaire contracten en deed toen een greep naar de macht in de kantoren en fa brieken van het land. Weg met het 'linkse doemdenken' en 'de nostalgie van de hippies', rie pen rechtse politici. Weg met de oude industrële samenle ving, de hoge loonkosten, de lastige vakbonden. Leve de cleane laboratoria in de zuide lijke staten, waar niemand lid is van een bond. Werknemers rechten zijn er nauwelijks, de bedrijven werken het liefste met ongeschoolde en slecht be taalde vrouwen. Hoogwaardige elektronica op het kantoor: volledige ondergeschiktheid aan de computer? Over de gevolgen bekom merde niemand zich. Hoogge kwalificeerde arbeiders kre gen ontslag of een vervelend baantje achter een toetsen- bord.De topjongens kregen de kans een heel bedrijf te behe ren achter het bureau, zonder rekening te hoeven houden met allerlei overlegstructuren. Er moet nog steeds geprodu ceerd worden, ook al proberen de futurologen dat in hun sen sationele scenario's te verdoe zelen, maar de produktie wordt gewoon verschoven naar landen met lage lonen. Bedrijven en instellingen geven zich met huid en haar over aan de computerleveran ciers. Ze liggen helemaal lam als het systeem niet werkt en moeten van tijd tot tijd oude computers vervangen door nieuwe. Scholen en huizen worden door de informatie-in dustrie bestookt met prachtige aanbiedingen. Maar hebben we wel behoefte aan de golven van informatie die we 'zo maar' binnen kunnen krijgen? Waarom zou een computer handelingen van ons overne men die helemaal geen moeite kosten? Het is merkwaardig, zegt Theodore Roszak, dat de toe komstdenkers zo weinig aan dacht besteden aan de rol die de bibliotheek kan spelen in de samenleving. Juist daar zou een uitgekiend informatiesys teem van groot nut zijn: gege vens kunnen snel toegankelijk worden gemaakt voor ieder een. Maar dat aspect vinden de zakenmensen niet interessant. Roszak windt er zich over op dat reclamemensen en ook wetenschappers informatie verwarren met kennis. Is in telligentie hetzelfde als infor matie verwerken? Door de computergekte wordt verge ten dat ons verstand werkt met ideeën, niet met 'data'. Kinderen zouden op schoool juist moeten leren zich NIET te onderwerpen aan de tech niek. Het leven is niet een pro grammaatje dat je even in elkaar draait. Creativiteit moet geactiveerd worden, on derwijzers moeten een grote rol spelen in plaats van een stap terug doen voor de ma chine. Een te grote aandacht voor de computer blokkeert de inventieve vermogens, stelt Roszak. Het boek 'De informatiecul tus', dat als ondertitel 'Com- puterfolklore en de kunst van het denken' heeft, opent een discussie die al veel eerder ge voerd had moeten worden. Roszak helpt een nieuw even wicht te zoeken tussen ma chine en mens, feiten en fanta sie, computer en creativiteit. Thedore Roszak zal in de ko mende jaren nog vaak aange haald worden. Theodore Roszak: 'De infor matiecultus'. Uitg. Meulen- hoffprijs 39,50. Door Henk Egbers ONS kent ons. „Toen ik de bekende dichter/ voor de eerste maa ontmoette/ was hij dronken...", dichtte Buddingh over Aatjes „Het beste glas staat in het volgende café,/ zegt Gerard den Bra bander en hij drinkt gedwee.-," zo begint Achterberg een ge dicht op Den Brabander. „Gij die met fonk'lend hart en fijn< geest,/ met glazen bier en wijn het levensfeest/ als Carnava kunt vieren-." aldus Frans Babylon over Anton van Duinker ken. Denk nu niet dat alle dich ters drinkeboers zijn, maar deze regels lagen zó voor het grijpen in het boek van Dirk Kroon: 'Dichters door Dich ters'. Een hele interessante verzameling van ruim hon derd gedichten waarin dich ters hun collega's hebben ge portretteerd. Opvallend vaak als hij net dood was gegaan, maar ook zijn er echte levens liederen bij. Model stond de bloemlezing van Theo Vesseur (Kleine lite ratuurgeschiedenis in verzen) uit 1953, maar Kroon zocht méér bijeen (van 1880 tot he den) - 108 dichters onder han den genomen door 94 collega auteurs. Het zijn praktisch al leen kerels. Andreus over El- burg en Holst; H.C. ten Berge over Kouwenaar; Elschot over Greshoff; Gerhardt over Va- salis; Van Ostaijen over Ge- zelle; Vinkenoog over Arman do; Wilmink over Van Os taijen etc. Een tamelijk bele gen gezelschap. Dat wel, maar toch een leuk boek. Helemaal eigen werk brengt Dirk Kroon in zijn nieuwe dichtbundel 'Geruchten'. Daarin is een dertigtal gedich ten bijeengebracht Ze getui gen van vakmanschap. Bij de inhoud valt op dat het vergan kelijkheidsthema hem nogal bezig houdt „Nu wijzen woor den terug -/ voltooide cirkel vorm/ waarin zijn leven rond tolt/ eindigt en opnieuw be gint/ Hoe beter men de le vensfeiten schikt/ als elemen ten met valenties van de tijd,/ hoe zuiverder het deelbare atoom/ waarin zijn kracht steeds schuilt" Enkele regels die min of meer representatief zijn voor de totale inhoud. In 'Herinnering aan het ver dwenen licht' schrijft Jacques Hamelink ook de voorbije tijd, de vergankelijkheid, van zich weg. Het sterven van zijn va der dwingt hem tot verzen, die hem verder afscheid laten ne men van het Zeeuwse boeren land, waarin zijn vader - 'met dat protestantse mengsel van halstarrigheid en élan' - zijn gepredestineerde historie op de zoon overdraagt Afstand nemen. „Hij heeft gelijk. Ik ben een vreemde/ in je hof, doeken hoe deze ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Twee contrastrerende architectoni sche richtingen hebben dit beeld bepaald. Maar ook de greep van de nivellerende overheid met een hoos aan voorschriften is daaraan niet vreemd. Rutten vraagt zich overigens af of het niet veel meer een economisch dan een architectonisch probleem is geweest Ook hier ligt een waarheid in het midden. Levensbeschouwelijke kan ten zitten in dit landje ook steeds als verpakking om pro blemen. De KVP-politiek stuwde de woningbouw op in de richting van het gezin, in de jaren zestig. Het industriële bouwen hielp daarbij niet al leen de woningnood maar ook deze politieke visie. Rutten merkt op dat in 1960 de één- tweepersoonshuishoudingen nog een minderheid (36 pro cent) uitmaakten,, nu vormen zij al een meerderheid, groeiend naar boven de 60 pro cent 'De familie Doorsnee zal niet langer het gezicht van de naoorlogse wijken bepalen'.... In de beide korte teksten van Portnoy en Rutten wor den nogal wat kanten van de woningbouwproblematiek aangeraakt, maar niet uitge werkt. De teksten werden blijkbaar geschreven bij de fo to's voor een uitgever die foto grafie vaak prachtig in boeken en tijdschriften verwerkt De foto's van dit boek zijn welis waar vaak van een behoor lijke kwaliteit, maar hebben vooral een documentair ka rakter. Het betreft een be paald fotografisch zicht op bouwwerken van architecten als Rietveld, Berghoef, Duintjer, Weber en Blom in met name het noorden van Nederland (Randstad), al is de Goese Molenbuurt als enige uit onze regio ook aan de orde. Slotsom een aardig boek werk voor iemand die zich voor het eerst in deze materie verdiept De uitgave is echt 'gemaakt' bij gelegenheid van de foto's - zo lijkt het - en le vert geen wezenlijke bijdrage aan het verschijnsel in de titel genoemd. Theo Baart/Cay Markerink e.a.: "Wonen in naoorlogse wij ken'. Uitg. Fragment, prijs ƒ3250. Door Henk Egbers „NA twintig jaar beweerd te hebben dat ze een goed huwelijk hadden, wij zijn een modelgezin, na twintig jaar stortte it fa$ade in... Zij had van haar leven genoeg gelogen, nu was de beurt aan de waarheid, héér waarheid." In 'Het land van de ge slagen kinderen' (oorspr. Die Ziichtigung 1985) heeft Waltraui Anna Mitgutseh zoveel leed van drie generaties vrouwen bij eengezet, dat het goed geschreven boek vaak iets krijgt van een intelligente smartlap. een onguur heer/ die braak en vernieling heeft beraamd/ en dat verbloemt en nu met te genzin maar toch/ twee stap pen doet, zijn hand uitsteekt/ zich vastklampt aan het laat ste/ wat hij van je heeft, de achternaam." De volgende teksten, onder gebracht als Acta, Eblemen, Manifestaties e.d. worden ge-| voed vanuit dezelfde oud-testamentisch/ calvinist! sche bodem. Hamelink han-l teert daarbij verschillende vormen. Van cryptisch duister tot helder scherp worden het lieflijke bitter en de duistere god telkens onder een andere lichtval gezet. Niet altijd ge makkelijk te volgen. „Je bent onverzettelijk,/ maar in frag menten/ houwende ogenblik ken/ was onlangs nog// in de blik van/ de hier levende Asu- riër, hem/ die begreep dat ik het spel/ van de man en het dier/ in de arena au sérieui neem." Dirk Kroon: 'Dichters door dichters'. Uitg. BZZTöH, priji ƒ1950. Dirk Kroon: 'Geruchten'. Uitg. BZZTöH, prijs 1650. Jacques Hamelink: 'Herinne ring aan het verdwenen licht', Uitg. De Bezige Bij, priji ƒ2750. Robert F. Marx: 'De verove ring van de zilvervloot'. Uitg Hollandia. Het verhaal over grote daden van Piet Hein Hoe de man met de kleint naam, via het stelen van di Spaanse zilverschatten, de ba sis legde voor onze Gouda Eeuw. Een gedegen en zee leesbaar historisch onderzoek. Prof.drJ. Bastiaans: Isole ment en bevrijding*. Uitg. Ba lans. Puttend uit dertig jaar ervaring analyseert de oorza ken en gevolgen van geweld in sociaal, psychisch en lichame lijk opzicht. Bernard Dixon: 'De mens1 Uitg. Elsevier. Tweede deel in ambitieus 'wetenschapspro ject'. Deel één was 'Het heelal', deel drie wordt 'De aarde'. Ann Roth: "Practisch Brei- boek'. Uitg. Het Spectrum, prijs 20,50. Karteen Koen: 'Als door eer donkere spiegel'. Uitg. Lui- tingh, prijs 39,90. Romantiek in hogere kringen in de acht tiende eeuw. 'Elseviere Belasting-alma nak 1987'. Uitg. Elsevier, priji 21,50. De 32-ste uitgave var deze gids. Mitgutseh (1948), die Engels en Duits studeerde, werkt en woont in Oostenrijk, na in Is raël, Engeland, Korea en de Verenigde Staten werkzaam geweest te zijn. Dit moet haar roman-debuut zijn. Op de om slag zegt een zekere Emma: „Dit boek moet gelezen wor den. Met huilen en beven..." Het Is waarschijnlijk een calvinistisch trekje wantrou wend te zijn tegen 'huilen en beven' en tegen zoveel opge stuwd leed. Niemand zal kun nen ontkennen dat het leed van dit boek gefantaseerd is - zo is de wereld wel -, maar de Nederlandse aard ontkent vaak pijn of draagt het man moedig met opeengeklemde kaken en maagzweren kwe kend. In één zin uit deze roman ('Bij ons thuis ging alles zoals het hoort') wordt deze menta liteit eigenlijk in zijn geheel gekarakteriseerd. In die zin kom je veel tegen van hetgeen ook onze samenleving, huwe lijken en relaties voor een be langrijk deel bepaalt De ge volgen daarvan zijn in deze roman tot in het kwadraat verheven. Mitgutseh maakt helder beeldend de psycholo gische processen die daarmee gepaard gaan duidelijk. In het begin klinkt het nogal defaitistisch: „Het noodlot van de moeders werkt verder in de dochters." De dochter zegt te gen de moeder: „Ik ben in ver zet gekomen tegen mijn moe der en haar leven, jij zult later in verzet komen tegen mij. En word ik dan net als mijn grootmoeder?" Hoe dan ook, de lijdensweg van de drie vrouwen wordt gevoed dooi gebrek aan liefde; hetzij kind van de ouders, hetzij in relaties gebouwd op valse ver wachtingen of vergissingen. De grootmoeder leidt als handicapt kind op een boerde rij al een Assepoesters be staan, terwijl haar moedei uitgebuit de ene ziekte na dt andere krijgt. „De liefdeloos heid en de vernederingen van haar kindertijd veranderden in de eenzaamheid en peilloos diepe zelfverachting van haai meisjesjaren." Ze begon mannen te haten en genoot van de terreur en ds angst die Hitiers bruinhemden in het land aanrichten. Zelden wordt zó een relatie ge tussen het nazisme en een ver knipte jeugd.... Ze werd ver liefd op de verliefdheid van een dagloner voor haar, ter wijl deze zelf zijn carrière aan de oorlog ontleende. Daar® was het afgelopen... Een kind moest haar uit ds ellende van haar huwelijk leven verlossen. Ze moest een modelkind worden. Binnen ds fagade van het fatsoenlijke ge zin, waar de vuile was wet» binnengehouden. De gods dienst was daarbij 'een tragi sche opera'. Liefde als h®'- grootste bedrog. Deze ontwik keling schetst Waltraud Arm1 Mitgutseh heel pijnlijk scherp maar als gezegd tamelijk een zijdig. Waltraud Anna Mitgutw11 "Het land van de geslagen kin deren'. Uitg. Van GenDtP prijs 3450. De dag heeft blauwe kleren aan het licht heeft een gezicht ik heb alles van mijn engels fout gedaan ik wil de nacht liefst zonder maan en alle gordijnen dicht Zeehondenbabies groeien na hi de babies van Weddell-zeehor bun geboorte wegen ze 28 kilo, ze al op 150 kilo en als ze volwar kilo. Daar zijn onze Wadden-zer Het is een raadsel waar groeien, want volgens onderzoe weinig vis voor alle zeerobben Toch moet er heel veel vis zwe; ook veel algen onder de ijskap, gewoon betere vissers zijn dan r DE OORLOG tussen Irak en Iran houdt maar niet op, ook al vechten ze steeds harder. Hun buur landen en andere landen vinden dat niet eens écht erg. In dat stuk van de wereld is tot nu toe geen enkel land echt de baas. Het land dat de oorlog wint, zou misschien ge noeg macht hebben om de baas te wórden. Als dat Iran is, krijgen de fana tieke Islamieten het voor het zeggen en daar zijn de andere landen bang voor. Als het socialistische Irak wint, zijn de andere lan den, die koninkrijkjes B? komt Moeien wear ik, een re eexKS&iM maak ik MA6UEM I NIET ZIEN TERNEUZEN - Je kijkt op een zit lekker thuis op de bank, de I avonds moet je altijd naar bed. heel spannend en je wilt hem f film duurt tot half tien. Maar. Want afspraak is afspraak, en o je, zegt je vader of moeder. Heb je dan ook wel eens die g ker zelf weten? Aldus begint het ker zelf weten?' van Dick Met Stichting Humanistisch Vorrr kracht John van der Rijk uit Bi der de HVO-leerlingen in Zeem „Natuurlijk denkt ieder kind we zelf weten", aldus John. De volj orde komt is 'mogen mensen het gens het boekje hangt dat er van zelfs niet anders. Gedachten zijl ken watje wilt John: „Tijdens de HVO-lessen kening moeten houden met and GJ/s ten /uitsrcmnKtnot sim msi m OF HIS01 HOLUWOntK OF 610/10 OHFFKi Ciloof dit 2i trfenoii m htbbm Hotrate Jsrom kimt als }rolt onrui/maar uit dt striji M" Zostr £eN Van Ofi D e LfBGTs- //V Mijn LeverJ k \/au.eNj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 34