'Russische lente' onderwerp Capitool DAVID CARRADINE, TUSSEN 'KUN EN 'NOORD EN Hoe kan Kohl mij nog steeds een Hollander noemen RUDI CARRELL MET NIEUWE REEKS TAGESSHOWS dooi Dit is. niet zo best 'Pamela' wil uit 'Dallas' Kees en Wim geven uitleg ZATERDAG INUAR11987 ZATERDAG 31 JANUAR11987 ile rel jachtig G1 PAGINA GIDS 1 Ware kunst Incident Onzeker Nieuwjaarsrede Tros sluit tv-avond af met volkslied n!' letklaar aan dek. Ze kwamen (g naar de thuishaven en on- l aan het oordeel van admi- stitie. Wie zich schuldig Ingedrag moest z'n kaapver- Ijk of definitief inleveren. inzicht tussen de gewesten i Zeeland liep tijdens de Issie Oorlog uit op een natio- rel. Wat was het geval? Alles fgenbelang en geldelijke ge tijen handelden illegaal. De kooplieden hadden er alle ondanks de oorlog, han- ijven met de vijand Frank- <en brachten elk schip wat Ie Frans rook onverwijld op. ie zijde van Engeland in het leen totale oorlog. Evenzo Zeeuwen ijverig neutrale |op, terwijl ze ook Amster- aanhielden. I eerste oorlogsmaanden van brachten de Zeeuwen het l'Juffrouw Elisabeth' op. De :hip en lading protesteerde Iding, wijn en brandewijn, ligendom, van de vijand dus. 1 waren landgenoten, onder- Cadiz wonende Brabantse Noy. Bovendien was er ge- scheepspapieren. "lisabeth had zowel Amster- igen als bestemming. Ar- eg voor de Zeeuwen om het Igenomen blijft genomen' toe xhts bij hoge uitzondering schip met z'n lading aan de veilingmeester. Geen won- ïdse kooplieden de handel aeer en meer camoufleerden ider neutrale vlag. handel op de vijand ontoe- J om vaderlandslievende mo- lleef de Franse handel buiten ren er voor de kapers minder en gingen zeer huichelach- staten van Zeeland wilden Ie Fransen op de Wester- taan. Zoniet dan zou deze stien via Brabant gaan lopen jr de oppotunistische Zeeu- r aan te verdienen. )t Den Haag om de Zeeuwse immissie-brieven meer te ge- een uitstekende dwangmid- ppige Zeeuwen in het gareel ivendien verlaagden de sta- n 1707 de premies voor het n vijandelijke schepen te ver- 'jatsubsidie' was het snel ge- caapvaart. De Middelburgse in de financiële problemen >k het eens zo welvarende ge- De kaap- en kruitnering lend. De eens zo florerende ierij', de haringvangst, ver laat het noorden en Rotter- ilaats van Middelburg als ha- jdens de volgende twee eeu- üeeland in armoede en isole- de jaren '60 van deze eeuw Middelburgse regenten weer :nde rol gaan spelen in de het gewest. eeuwse Kaapvaart tijden de Spaanse Successieoorlog 1702-1713. Auteur lH.Verheers-van Meer. Prijs 44»'- bet Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschap te Middelburg' HILVERSUM (ANP) - De NOS-televisierubriek Het Ca- pitool is zondag (Ned. 2, 12.00 uur) gewijd aan de vraag of de hervormingen van partijleider Gorbatsjov een Russische lente inluiden. Aan de discus sie onder leiding van Pieter de Vink wordt onder andere deelgenomen door Kyrill Gra- dov, Rusland-deskundige en Karei van het Reve. In het KRO-televisiepro- gramma Brandpunt in de markt, zaterdag (Ned. 1, 22.07 uur) een uitgebreid interview met G.A. Wagner, president commissaris van Shell. Voorts een demonstratie van nieuwe lijmtechnieken voor vliegtuig onderdelen en auto's en aan dacht voor de eerste Neder landse hoovercraft, die in op dracht van rijkswaterstaat in gezet zal worden voor bodem onderzoek, meubels van kar ton, een nieuw steenstortsys- teem voor het beschermen van kabels en pijpleidingen op de zeebodem en tot slot een ge filmd portret van de eerste vrouwelijke proces-operator. In het TROS-radiopro- gramma Kamerbreed zater dag (Radio 1,11.00 uur) een ge sprek met voorzitter Scher- penhuizen van het college van overleg van de gezamenlijke banken, over de informatie verstrekking door banken aan de fiscus en de val van de dol lar. Staatssecretaris Van Rooy van economische zaken gaat in op de gevolgen die de waar devermindering van de dollar heeft voor de export. Tot slot wordt met de Tweede-Kamer leden Lansink (CDA), Mueller van Ast (PvdA) en Nijhuis (WD) gesproken over de be taalbaarheid van de gezond heidszorg. In het VARA-radiopr- gramma de Rooie Haan zijn zaterdag (Radio 2,12.00 uur) te gast Bas de Gaay Fortman, PPR-voorman bij de aan staande statenverkiezingen, Henk Hofstede voorzitter van het CNV en het D66-kamerlid Louise Groenman. Tevens wordt aandacht geschonken aan de campagnes van de vier grote politieke partijen met het oog op de statenverkiezin gen. 'Ze maken toch al zoveel tienerfilms' Door Jan Koesen HILVERSUM - Even is hij in Nederland: Da vid Carradine, compleet met vrouw en doch tertje. De man die als Kwai Chang Caine vele jaren geleden de Kung Eu rage op gang bracht in de hele wereld, speelt nu in de massale, twaalfdelige AVRO-serie 'North and South' de rol van een wrede plantage-baas aan de voor avond van de Amerikaanse Burgeroorlog. Hij is in de Lage Landen neergestreken om deze serie te promoten. Een onopvallende man, deze wereldster. Ruim vijftien jaar geleden schuifelde hij nederig als losgelaten Shaolin- monnik door het Wilde Westen. David Carra dine is hiermee een superster geworden, speelde in films als 'The Long Riders' en Bound for Glory', maar leende zijn getalte ook aan een reeks middelmatige produkties. Eerste vraag: Wat speel je liever, de engel achtige knokmachine van de Kung Fu-serie of de eerste klas ploert in 'North and South?' Onaangedaan kijkt hij voor zich uit. Een grijns. „Je kunt gemakkelijker de rol van schoft spelen. Een ploert spelen is een makkie. Je hoeft alleen maar een sigaar te roken en af en toe iemand weg trappen." 'North and South' (start 10 februari) is vol gens David Carradine een moderne versie van het eeuwige kasstuk 'Gejaagd door de wind'. Zijn eigen creatie in deze romantische mon- sterproduktie die enorm in Amerika is aange slagen omschrijft de acteur dan ook 'als een kruising tussen Rhett Butler en Dracula'. „Maar ik hou er niet van om getypecast te worden, om alsmaar dezelfde rollen te spelen. Jullie hebben er geen weet van hoeveel rollen ik afsla. Veel van mijn collega's bewegen zich slechts op één vlak, maar dat probeer ik te ver mij den." David Carradine heeft ook artistieke aspira ties, „Maar ik ben vaak gedwongen aan iets minders mee te werken om geld voor een be tere film te verdienen." Die opmerking slaat vooral op zijn eigen produkties. „Hollywood", constateert Carradine opgewekt, „zit nu een maal zo in elkaar." Hoe ziet hij zijn rol en de televisie-serie 'North and South?' David, Carradine en zijn dochter Kanses gaan zich te buiten aan Nederlandse drop. - foto anp „Het is geen routine. Bij toeval heb ik die rol gekregen. Ik werkte aan een film waar ik de rol van een gekke tuinman moest spelen, een echte griezel die de helft van zijn hersens mis- VerVOlff te. Maar die produktie stagneerde en ik was maar al te blij toen ik voor deze rol werd ge vraagd. Ik zie mijn karakter (de boze planter Justin LaMotte) als een goede rol voor een vol wassene. Ze maken toch al zoveel tienerfilms in Hollywood. Dat is werkelijk vreselijk. We hebben een jaar aan de serie gewerkt en ik moet zeggen, het is voor mij een enerverende belevenis geweest." Dan ontwikkelt David een eigen filosofie, namelijk die van de tweede film. „De tweede Star Trek was beter dan de eerste, de tweede Star Wars beter dan de eerste, de tweede Rocky beter dan de eerste. Ik geloof heftig dat een vervolg op 'North and South' ook beter zal worden. Bij de studio mankeert het niet aan ideeën, maar bij televisie hebben buitenstaan ders het vaak voor het zeggen. Met name de distributeurs van een serie bemoeien zich met de inhoud. En de studio kan zich niet permitte ren om te zeggen, barst maar. We overwegen een tweede Kung Fu serie. De ideeën van toen zijn nog steeds gangbaar, maar er is natuurlijk het een en ander in die tijd veranderd. Pas toen ik vijfjaar met die se rie bezig was, begon ik de achtergronden te be- grijpen." De filmmakers kunnen met meer integriteit te werk gaan dan hun collega's van de televi sie, vindt Carradine. „Bij de tv heb je echt cen suur, het moet goedkoper, en je bent aan een zeker formaat gebonden, meestal onder het uur. Bovendien komt er om de 13 minuten en 45 seconden een reclame-spot waar je je ver haal aan hebt aan te passen, Dat is alles bij elkaar behoorlijk beperkend om iets echt goeds te maken." Moet een film sociale of politieke relevantie hebben? Traag schudt de ster het hoofd. Hij denkt se conden na. „Ik heb weinig gevoel voor poli tieke films en het sociale element beweegt me ook niet zo. Het liefst zie ik films met Fred As- taire of Gene Kelly, kijk, ik geef toe dat dat al leen maar entertainment is, maar in die enter tainment zit ook heel veel ware kunst ver stopt". „North and South", vat Carradine samen, „is in eerste instantie een schets van emoties en hartstochten. Het gaat niet zozeer om de histo rie ais om mensen. Twee vrienden worden door een burgeroorlog uit elkaar gerukt. Mijn rol is een voormalige Franse piraat die respect wil kopen en een welvarende planter wordt. Hij zoekt rehabilitatie in de politiek en de so ciety, zijn kinderen moeten de nieuwe aristo cratie worden van Amerika. Kijk, met historie heeft dit natuurlijk weinig te maken. „North and South is voor mij een soap opera, zoals 'Gejaagd door de wind' destijds de eerste echte soap opera was. Wel erg verzorgd zijn de historische details, de kleding, het praten, de wapens en sommige gebeurtenissen." In de serie is hij een zuiderling, maar als hij een tijdreis mag maken, voor welke kant zou hij dan willen strijden? Carradine knort van genoegen. „Voor geen van beiden. Ik ben geen soldaat. En de oorlog ging destijds natuurlijk niet om de slaven te bevrijden, maar had een economische achtergrond. Niettemin, mensen in slavernij houden, dat kan niet." David Carradine komt regelmatig in Neder land sinds de film 'Angela' werd opgenomen in Friesland. Daarin speelde zijn toenmalige vriendin Barbara Hershey te hoofdrol. Carra dine besloot toen in Leeuwarden te bginnen met de opnamen voor zijn Mata Hari-film. Hij maakte in 1977 de eerste opnamen met zijn dochter Kanses als de jonge Mata Hari. Over een paar jaar gaat hij opnieuw filmen. Dan moet zijn dochter een verleidelijke tiener zijn geworden en in 1992 worden de laatste opna men gemaakt met een rijpe Mata Hari. Door Raoul van den Booren „De verkiezingen in Duits land zijn voorbij. Het is weer tijd voor satire". Onder dit motto start Rudi Carrell zondag, na een pauze van een jaar, weer met zijn Ta- gesshow op de Duitse televi sie. Zes zondagavonden lang neemt de Nederlandse pre sentator dan op de van hem bekende manier een loopje met de Duitse politiek. Daarbij zal 'Der Rudi' dank baar gebruik maken van de verkiezingsstrijd zoals die de afgelopen maanden in Duitsland is gevoerd. De eerste uitzending is morgen avond om 22 uur op Duits land 1. Rudi Carrell staat in Duitsland nog altijd garant voor hoge kijkcijfers. Zijn Tagesshow, een parodie op de Tagesschau, het Duitse televisiejournaal, is zeer po pulair. Het satirische pro gramma toont vooral beel den van Duitse politici die in ongewone situaties worden geplaatst. Daarnaast speelt Carrell zelf sketches die overigens voornamelijk door Engelse schrijvers worden bedacht. Van het program ma, dat zondag aan zijn vierde seizoen begint, zijn inmiddels 29 afleveringen uitgezonden. Als vaste partner vindt Rudi Carrell dit seizoen de actrice Susanne Czepl aan zijn zijde. Czepl presen teerde al eerder samen met Rudi Carrell (midden) in de sauna met zijn medewerkster Susanne Czepl en andere Tagesshow-medewerkers. - fotoard Carrell diens tv-show 'Die Verlixte 7', de Duitse versie van de '1-2-3 Show', verder ontvangt de showman in iedere uitzending een 'ster- gast'. Komende zondag is dat Uwe Ochsenknecht die bekendheid kreeg met de film 'Manner'. In Rudi's Tagesshow moe ten vooral politieke leiders als Kohl, Genscher en Strauss het voortdurend ontgelden. Dat leidde vorig jaar tot een incident toen bondskanselier Helmuth Kohl in een brief aan de ARD liet weten dat 'die Hol lander zijn grappen maar voor de deur van Beatrix moest gaan maken'. Rudi Carrell doet aanvankelijk wat onverschillig over deze opmerking. „Ach, je weet hoe dat gaat. Die brief heeft Kohl waarschijnlijk nooit zelf geschreven, maar een van zijn medewerkers. Kohl heeft hem gewoon met een hele stapel andere papieren getekend terwijl hij op de tv naar de Mainzelmanchen zal te kijken," Maar even later vaart Carrell feller uit tegen de bondskanselier. „Ik begrijp absoluut niet hoe die man mij nog een Hollander kan noemen. Ik woon nu eenen twintig jaar in Duitsland. Ik heb een Duitse vrouw, een Duitse zoon en twee Duitse dochters. Ik rijd in een Duitse auto. Ik denk Duits, ik slaap Duits en ik droom Duits. Wie praat dan nog over een Hollander?" Toen Rudi Carrell vorig jaar zijn laatste Tagesshow presenteerde was het onze ker of het programma een vervolg zou krijgen. Volgens Carrell was er in de zomer zo weinig op de televisie dat hij geen materiaal bij elkaar kon krijgen. De afgelopen zondag geëindigde verkie zingsstrijd in Duitsland heeft de Tagesshow echter gered en voor Carrell de no dige bruikbare beelden op geleverd. Maar ook de uit slag van de verkiezingen zelf speelt het programma in de kaart. „Er zijn geen echte verlie zers. Dat betekent dat ik iedereen even hard kan aan pakken. Kijk, als Johannes Rau royaal verloren zou hebben, dan zouden alle kij kers dat zielig hebben ge vonden. Zoiets wekt mede lijden op en als je daar de spot mee gaat drijven, pik ken de kijkers dat niet. Maar nu kan ik zonder slecht geweten over iedereen grappen maken." Ook de nieuwjaarstoe spraak uit 1985 van bonds kanselier Kohl, die de ARD tijdens de laatste jaarwisse ling uitzond, is voor Carrell 'Gefundenes Fressen'. „Ik kom daar in de Tagesshow op terug, maar ik zeg nog niet hoe. Toen ik met oud jaar naar de televisie zat te kijken had ik eerst niet in de gaten dat de verkeerde toe spraak werd uitgezonden. Dat merkte ik pas toen de ARD zijn verontschuldigin gen aanbood. Ik besefte met een dat hier iets geweldigs gebeurde voor mijn pro gramma." Een terugkeer op de Ne derlandse buis zit er voor Carrell voorlopig niet in. „Te druk," zo wijst de presenta tor alle aanbiedingen bij voorbaat van de hand. „Ik ben vorig jaar gevraagd om 'Wedden Dat' te presenteren. Maar ook toen had ik nog te veel werk in Duitsland. Ik had 'Wedden Dat' trouwens wel graag gedaan want het is een fantastisch program ma." Over zijn werk in Duits land is 'Der Rudi' voorlopig dik tevreden. „We maken een intelligent programma, geen Scheisse. Der Tages show is een van de best be keken programma's in Duitsland. Dat doet me goed. Want zo gauw als de kijkers afhaken, stop ik ermee." Het Journaal van de NOS blijft zich vernieuwen. Hoofdredacteur Peter Brusse wil de Journaal-stu dio zien als een huiskamer waarin mensen met elkaar praten over het nieuws van de dag. Alles moet zo per soonlijk mogelijk. Af en toe komen Noortje, EUeke en Noraly zo 'close' in beeld dat je door hun make-up heen kunt kijken. Een paar maanden geleden beloofden wij het Journaal kritisch te blijven volgen. Hier volgt weer een tussenrapport. „Fijn dat je weer heelhuids terug bent", zei Noraly Beyer tegen Hugo van Rhij n, die vertelde wanneer hij het bij Basra in zijn broek deed van angst en wanneer niet. Ze praatten met elkaar, niet met de kij kers. De beelden die Hugo meenam uit Irak waren niet duidelijker dan de kiekjes van de Marowijne die hij eerder in Suriname had ge schoten. Dat had nog wel iets persoonlijker gekund. Waarom kregen wij de schrammen en builen van de oorlogsverslaggever niet even levensgroot in beeld? De rol van de weermannen wordt steeds groter. Aan het eind van het Journaal stap pen ze naar voren als een deelnemer aan 'Wie van de drie' en dan mogen ze an derhalve minuut wolken flarden aanwijzen op de sa tellietfoto. Erwin Kroll lijkt met zijn Haagse tongval de grootste ster te worden, „Kijk, je hoeft er ook niet zo'n show van de te maken als Armand Pien in België of zoals die Amerikanen", zei Kroll onlangs in een inter view. „Maar ik wil mijn ver haal graag op een vlotte ma nier vertellen, met af en toe een grapje en met enthou siasme, zodat je mensen amuseert". Weerman Henk van Dorp is wat soberder. Hij raadt eerst de mensen aan naar de open dag van de Volkssterre- wacht in Hoeven te gaan en vervolgt dan: „De overstap van Hoeven naar het weer in Nederland is niet zo groot". Tenslotte vraagt El- leke van Doorn: „Kan er in het weekend geschaatst worden?" Van Dorp ant woordt: „Ja, maar niet al het water is betrouwbaar". Is dat nu deskundige informa tie, gebaseerd op gegevens van alle Nederlandse rayon hoofden, of gewoon een beetje amusement? Over kleine foutjes zullen we het niet hebben (bij nieuws over Marcos wordt de kerncentrale van Bors- sele getoond), maar over het illustreren van het nieuws valt wel het een en ander op te merken. Bij de moord in Krommenie worden beelden uit de buurt getoond, het huis waar het gebeurde (op grote afstand), een politie man met hond. Niets voeg den die plaatjes toe aan wat in de studio werd voorgele zen. Het deed denken aan reportage die TROS-Aktua ooit maakte over de arresta tie van Menten in Zwitser land. De woning van Menten was afgesloten en daarom filmde Aktua maar in de woning ernaast, die 'precies zo was ingericht'. Peter Brusse leunt zwaar op zijn Engelse jaren. Daar melden presentatoren hun persoonlijke sores en richt men de camera maar al te graag op bloedsporen en ko gelgaten in huizen waar zich vreselijke tragedies hebben afgespeeld. Onder zijn lei ding zoekt de Journaal-re dactie ook steeds naar de mens achter het cijferma tige nieuws. Toen zware vorst ons land teisterde, werd iedere avond een po ging gedaan een kreperende bejaarde of een afgesloten bijstandsmoeder op te spo ren. Veel verder dan een oude man die in de keuken zijn naast fornuis zat te la chen, kwam men niet. Er kwam nog wel een buiten slapende ex-econoom uit de DDR aan het woord, maar die beweerde dat het hele maal niet koud was. Met die schrijnende gevallen om de ernst van het nieuws te illustreren, lukt het nog niet zo goed. Met de uitke ringen is veel aan de hand, echtparen krijgen soms veel minder dan vorig jaar. Dat werd duidelijk gemaakt met beelden van een werkloze vormingswerker die wat in zijn keukentje scharrelde. Werd het item daar begrij pelijker van? De naam van de man verstond ik als Kees-Jan Ballast. Op dat moment vraag je je af of zo'n man wel echt bestaat. Werkt het Journaal met vaste figuranten om het saaie nieuws 'amusant' te maken? Er is nog een ander nieuw grapje. De stem in de studio laat de zin afmaken door een levend persoon in het filmp je. Toen werd gemeld dat militaire hospitalen zullen moeten sluiten, begon de stem met: „De verpleegkun digen vinden dit"In het filmpje zagen we een verpleegkundige en die zei niet zo best". Ook mi nister Van Eekelen maakte een ingesproken zin af. „De minister wil de organisatie ingrij pendverande ren". Op lange zinnen op persconferenties moet be- zuigigd worden, dat is dui delijk. Denkt de politie van Stockholm binnenkort nieuwe aanwijzingen te vin den in de moordzaak-Pal- me? De politiecommissaris die we al een tijdje in beeld hadden, zei maar één woord: „No". Einde van deze repor tage. Misschien moeten we wen nen aan de Engelse aanpak van het Journaal en zijn we pas na jaren kijken naar BBC en Super Channel rijp voor de methode van Peter Brusse. Als hij dan maar niet wordt afgelost door broer Jan Brusse, die alles op de Franse manier wil doen. Van onze RTV-redactie HILVERSUM - De Tros zal In het vervolg al haar tv-avonden afsluiten met de klanken van het Wilhelmus. De Hilversumse omroep deed dat al bij wijze van proef sinds begin januari. Vol gens de Tros zijn daar zoveel positieve reacties van kijkers op gekomen dat besloten is het uitzenden van de nationale hymne voortaan tot een gewoonte te maken. De Tros zou graag zien dat de andere omroepen het idee over nemen en praat binnenkort hierover met de Avro en Veronica. Door onze rtv-redactie HILVERSUM - Wat is er met Kees van Kooten aan de hand? Betekent zijn optreden in pro gramma's als AVRO's "Wed den dat?' en 'Rur' van Vero nica het einde van zijn samen werking met Wim de Bie? Het antwoord op die vraag was niet bij Kees, noch bij Wim, noch bij de VPRO-pers- dienst te krijgen. Het duo en de VPRO hulden zich in stil zwijgen. Maar de VPRO heeft nu een veelzeggend persbe richt de wereld ingestuurd: „Het recente optreden van Kees van Kooten in program ma's als 'Wedden dat?', 'Rur', 'Zeg 't maar', 'Hints' en 'Ne derland C' heeft zoveel vragen en reacties bij de VPRO doen binnenkomen, dat hier zon dagavond nader op zal worden ingegaan. Het geplande pro gramma van Van Kooten en De Bie komt daarom te ver vallen. In plaats daarvan zal het duo, aansluitend bij de momentele discussie over de rol van Televisie, de eigen po sitie binnen het medium nader toelichten." Het programma is zondag avond op Nederland 2 vanaf 20.10 uur te zien. LOS ANGELES (AP) - De Amerikaanse actrice Victoria Princi pal stopt na dit seizoen met haar rol in de populaire tv-serie Dallas. Negen jaar lang was zij Pamela Ewing, de vrouw van Bobby Ewing. Haar contract met de produktiemaatschappij Lorimar, die Dallas op het scherm brengt, loopt dit jaar af en zij wenst haar verbintenis niet te verlengen. Haar woordvoerder liet we ten dat zij in gesprek is met andere maatschappijen over nieuwe televisieprodukties. Ze overweegt ook zelf een televisieserie op het scherm te brengen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 33