'Russische lente' onderwerp Capitool
DAVID CARRADINE, TUSSEN 'KUN EN 'NOORD EN
Hoe kan Kohl mij nog steeds een Hollander noemen
RUDI CARRELL MET NIEUWE REEKS TAGESSHOWS
dooi
Dit is. niet zo best
'Pamela' wil uit 'Dallas'
Kees en Wim geven uitleg
ZATERDAG
INUAR11987
ZATERDAG 31 JANUAR11987
ile rel
jachtig
G1 PAGINA GIDS 1
Ware kunst
Incident
Onzeker
Nieuwjaarsrede
Tros sluit tv-avond af met volkslied
n!'
letklaar aan dek. Ze kwamen
(g naar de thuishaven en on-
l aan het oordeel van admi-
stitie. Wie zich schuldig
Ingedrag moest z'n kaapver-
Ijk of definitief inleveren.
inzicht tussen de gewesten
i Zeeland liep tijdens de
Issie Oorlog uit op een natio-
rel. Wat was het geval? Alles
fgenbelang en geldelijke ge
tijen handelden illegaal. De
kooplieden hadden er alle
ondanks de oorlog, han-
ijven met de vijand Frank-
<en brachten elk schip wat
Ie Frans rook onverwijld op.
ie zijde van Engeland in het
leen totale oorlog. Evenzo
Zeeuwen ijverig neutrale
|op, terwijl ze ook Amster-
aanhielden.
I eerste oorlogsmaanden van
brachten de Zeeuwen het
l'Juffrouw Elisabeth' op. De
:hip en lading protesteerde
Iding, wijn en brandewijn,
ligendom, van de vijand dus.
1 waren landgenoten, onder-
Cadiz wonende Brabantse
Noy. Bovendien was er ge-
scheepspapieren.
"lisabeth had zowel Amster-
igen als bestemming. Ar-
eg voor de Zeeuwen om het
Igenomen blijft genomen' toe
xhts bij hoge uitzondering
schip met z'n lading aan de
veilingmeester. Geen won-
ïdse kooplieden de handel
aeer en meer camoufleerden
ider neutrale vlag.
handel op de vijand ontoe-
J om vaderlandslievende mo-
lleef de Franse handel buiten
ren er voor de kapers minder
en gingen zeer huichelach-
staten van Zeeland wilden
Ie Fransen op de Wester-
taan. Zoniet dan zou deze
stien via Brabant gaan lopen
jr de oppotunistische Zeeu-
r aan te verdienen.
)t Den Haag om de Zeeuwse
immissie-brieven meer te ge-
een uitstekende dwangmid-
ppige Zeeuwen in het gareel
ivendien verlaagden de sta-
n 1707 de premies voor het
n vijandelijke schepen te ver-
'jatsubsidie' was het snel ge-
caapvaart. De Middelburgse
in de financiële problemen
>k het eens zo welvarende ge-
De kaap- en kruitnering
lend. De eens zo florerende
ierij', de haringvangst, ver
laat het noorden en Rotter-
ilaats van Middelburg als ha-
jdens de volgende twee eeu-
üeeland in armoede en isole-
de jaren '60 van deze eeuw
Middelburgse regenten weer
:nde rol gaan spelen in de
het gewest.
eeuwse Kaapvaart tijden de Spaanse
Successieoorlog 1702-1713. Auteur
lH.Verheers-van Meer. Prijs 44»'-
bet Koninklijk Zeeuws Genootschap
der Wetenschap te Middelburg'
HILVERSUM (ANP) - De
NOS-televisierubriek Het Ca-
pitool is zondag (Ned. 2, 12.00
uur) gewijd aan de vraag of de
hervormingen van partijleider
Gorbatsjov een Russische
lente inluiden. Aan de discus
sie onder leiding van Pieter de
Vink wordt onder andere
deelgenomen door Kyrill Gra-
dov, Rusland-deskundige en
Karei van het Reve.
In het KRO-televisiepro-
gramma Brandpunt in de
markt, zaterdag (Ned. 1, 22.07
uur) een uitgebreid interview
met G.A. Wagner, president
commissaris van Shell. Voorts
een demonstratie van nieuwe
lijmtechnieken voor vliegtuig
onderdelen en auto's en aan
dacht voor de eerste Neder
landse hoovercraft, die in op
dracht van rijkswaterstaat in
gezet zal worden voor bodem
onderzoek, meubels van kar
ton, een nieuw steenstortsys-
teem voor het beschermen van
kabels en pijpleidingen op de
zeebodem en tot slot een ge
filmd portret van de eerste
vrouwelijke proces-operator.
In het TROS-radiopro-
gramma Kamerbreed zater
dag (Radio 1,11.00 uur) een ge
sprek met voorzitter Scher-
penhuizen van het college van
overleg van de gezamenlijke
banken, over de informatie
verstrekking door banken aan
de fiscus en de val van de dol
lar. Staatssecretaris Van Rooy
van economische zaken gaat
in op de gevolgen die de waar
devermindering van de dollar
heeft voor de export. Tot slot
wordt met de Tweede-Kamer
leden Lansink (CDA), Mueller
van Ast (PvdA) en Nijhuis
(WD) gesproken over de be
taalbaarheid van de gezond
heidszorg.
In het VARA-radiopr-
gramma de Rooie Haan zijn
zaterdag (Radio 2,12.00 uur) te
gast Bas de Gaay Fortman,
PPR-voorman bij de aan
staande statenverkiezingen,
Henk Hofstede voorzitter van
het CNV en het D66-kamerlid
Louise Groenman. Tevens
wordt aandacht geschonken
aan de campagnes van de vier
grote politieke partijen met
het oog op de statenverkiezin
gen.
'Ze maken toch al zoveel tienerfilms'
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Even is hij in Nederland: Da
vid Carradine, compleet met vrouw en doch
tertje. De man die als Kwai Chang Caine vele
jaren geleden de Kung Eu rage op gang bracht
in de hele wereld, speelt nu in de massale,
twaalfdelige AVRO-serie 'North and South' de
rol van een wrede plantage-baas aan de voor
avond van de Amerikaanse Burgeroorlog.
Hij is in de Lage Landen neergestreken om
deze serie te promoten. Een onopvallende man,
deze wereldster. Ruim vijftien jaar geleden
schuifelde hij nederig als losgelaten Shaolin-
monnik door het Wilde Westen. David Carra
dine is hiermee een superster geworden,
speelde in films als 'The Long Riders' en
Bound for Glory', maar leende zijn getalte ook
aan een reeks middelmatige produkties.
Eerste vraag: Wat speel je liever, de engel
achtige knokmachine van de Kung Fu-serie of
de eerste klas ploert in 'North and South?'
Onaangedaan kijkt hij voor zich uit. Een
grijns. „Je kunt gemakkelijker de rol van
schoft spelen. Een ploert spelen is een makkie.
Je hoeft alleen maar een sigaar te roken en af
en toe iemand weg trappen."
'North and South' (start 10 februari) is vol
gens David Carradine een moderne versie van
het eeuwige kasstuk 'Gejaagd door de wind'.
Zijn eigen creatie in deze romantische mon-
sterproduktie die enorm in Amerika is aange
slagen omschrijft de acteur dan ook 'als een
kruising tussen Rhett Butler en Dracula'.
„Maar ik hou er niet van om getypecast te
worden, om alsmaar dezelfde rollen te spelen.
Jullie hebben er geen weet van hoeveel rollen
ik afsla. Veel van mijn collega's bewegen zich
slechts op één vlak, maar dat probeer ik te ver
mij den."
David Carradine heeft ook artistieke aspira
ties, „Maar ik ben vaak gedwongen aan iets
minders mee te werken om geld voor een be
tere film te verdienen." Die opmerking slaat
vooral op zijn eigen produkties. „Hollywood",
constateert Carradine opgewekt, „zit nu een
maal zo in elkaar."
Hoe ziet hij zijn rol en de televisie-serie
'North and South?'
David, Carradine en zijn dochter Kanses gaan zich te buiten aan Nederlandse drop.
- foto anp
„Het is geen routine. Bij toeval heb ik die rol
gekregen. Ik werkte aan een film waar ik de
rol van een gekke tuinman moest spelen, een
echte griezel die de helft van zijn hersens mis- VerVOlff
te. Maar die produktie stagneerde en ik was
maar al te blij toen ik voor deze rol werd ge
vraagd. Ik zie mijn karakter (de boze planter
Justin LaMotte) als een goede rol voor een vol
wassene. Ze maken toch al zoveel tienerfilms
in Hollywood. Dat is werkelijk vreselijk. We
hebben een jaar aan de serie gewerkt en ik
moet zeggen, het is voor mij een enerverende
belevenis geweest."
Dan ontwikkelt David een eigen filosofie,
namelijk die van de tweede film. „De tweede
Star Trek was beter dan de eerste, de tweede
Star Wars beter dan de eerste, de tweede
Rocky beter dan de eerste. Ik geloof heftig dat
een vervolg op 'North and South' ook beter zal
worden. Bij de studio mankeert het niet aan
ideeën, maar bij televisie hebben buitenstaan
ders het vaak voor het zeggen. Met name de
distributeurs van een serie bemoeien zich met
de inhoud. En de studio kan zich niet permitte
ren om te zeggen, barst maar.
We overwegen een tweede Kung Fu serie.
De ideeën van toen zijn nog steeds gangbaar,
maar er is natuurlijk het een en ander in die
tijd veranderd. Pas toen ik vijfjaar met die se
rie bezig was, begon ik de achtergronden te be-
grijpen."
De filmmakers kunnen met meer integriteit
te werk gaan dan hun collega's van de televi
sie, vindt Carradine. „Bij de tv heb je echt cen
suur, het moet goedkoper, en je bent aan een
zeker formaat gebonden, meestal onder het
uur. Bovendien komt er om de 13 minuten en
45 seconden een reclame-spot waar je je ver
haal aan hebt aan te passen, Dat is alles bij
elkaar behoorlijk beperkend om iets echt
goeds te maken."
Moet een film sociale of politieke relevantie
hebben?
Traag schudt de ster het hoofd. Hij denkt se
conden na. „Ik heb weinig gevoel voor poli
tieke films en het sociale element beweegt me
ook niet zo. Het liefst zie ik films met Fred As-
taire of Gene Kelly, kijk, ik geef toe dat dat al
leen maar entertainment is, maar in die enter
tainment zit ook heel veel ware kunst ver
stopt".
„North and South", vat Carradine samen, „is
in eerste instantie een schets van emoties en
hartstochten. Het gaat niet zozeer om de histo
rie ais om mensen. Twee vrienden worden
door een burgeroorlog uit elkaar gerukt. Mijn
rol is een voormalige Franse piraat die respect
wil kopen en een welvarende planter wordt.
Hij zoekt rehabilitatie in de politiek en de so
ciety, zijn kinderen moeten de nieuwe aristo
cratie worden van Amerika. Kijk, met historie
heeft dit natuurlijk weinig te maken.
„North and South is voor mij een soap opera,
zoals 'Gejaagd door de wind' destijds de eerste
echte soap opera was. Wel erg verzorgd zijn de
historische details, de kleding, het praten, de
wapens en sommige gebeurtenissen."
In de serie is hij een zuiderling, maar als hij
een tijdreis mag maken, voor welke kant zou
hij dan willen strijden? Carradine knort van
genoegen. „Voor geen van beiden. Ik ben geen
soldaat. En de oorlog ging destijds natuurlijk
niet om de slaven te bevrijden, maar had een
economische achtergrond. Niettemin, mensen
in slavernij houden, dat kan niet."
David Carradine komt regelmatig in Neder
land sinds de film 'Angela' werd opgenomen in
Friesland. Daarin speelde zijn toenmalige
vriendin Barbara Hershey te hoofdrol. Carra
dine besloot toen in Leeuwarden te bginnen
met de opnamen voor zijn Mata Hari-film. Hij
maakte in 1977 de eerste opnamen met zijn
dochter Kanses als de jonge Mata Hari. Over
een paar jaar gaat hij opnieuw filmen. Dan
moet zijn dochter een verleidelijke tiener zijn
geworden en in 1992 worden de laatste opna
men gemaakt met een rijpe Mata Hari.
Door Raoul van den Booren
„De verkiezingen in Duits
land zijn voorbij. Het is
weer tijd voor satire". Onder
dit motto start Rudi Carrell
zondag, na een pauze van
een jaar, weer met zijn Ta-
gesshow op de Duitse televi
sie. Zes zondagavonden lang
neemt de Nederlandse pre
sentator dan op de van hem
bekende manier een loopje
met de Duitse politiek.
Daarbij zal 'Der Rudi' dank
baar gebruik maken van de
verkiezingsstrijd zoals die
de afgelopen maanden in
Duitsland is gevoerd. De
eerste uitzending is morgen
avond om 22 uur op Duits
land 1.
Rudi Carrell staat in
Duitsland nog altijd garant
voor hoge kijkcijfers. Zijn
Tagesshow, een parodie op
de Tagesschau, het Duitse
televisiejournaal, is zeer po
pulair. Het satirische pro
gramma toont vooral beel
den van Duitse politici die in
ongewone situaties worden
geplaatst. Daarnaast speelt
Carrell zelf sketches die
overigens voornamelijk door
Engelse schrijvers worden
bedacht. Van het program
ma, dat zondag aan zijn
vierde seizoen begint, zijn
inmiddels 29 afleveringen
uitgezonden.
Als vaste partner vindt
Rudi Carrell dit seizoen de
actrice Susanne Czepl aan
zijn zijde. Czepl presen
teerde al eerder samen met
Rudi Carrell (midden) in de sauna met zijn medewerkster Susanne Czepl en andere
Tagesshow-medewerkers. - fotoard
Carrell diens tv-show 'Die
Verlixte 7', de Duitse versie
van de '1-2-3 Show', verder
ontvangt de showman in
iedere uitzending een 'ster-
gast'. Komende zondag is
dat Uwe Ochsenknecht die
bekendheid kreeg met de
film 'Manner'.
In Rudi's Tagesshow moe
ten vooral politieke leiders
als Kohl, Genscher en
Strauss het voortdurend
ontgelden. Dat leidde vorig
jaar tot een incident toen
bondskanselier Helmuth
Kohl in een brief aan de
ARD liet weten dat 'die Hol
lander zijn grappen maar
voor de deur van Beatrix
moest gaan maken'. Rudi
Carrell doet aanvankelijk
wat onverschillig over deze
opmerking. „Ach, je weet
hoe dat gaat. Die brief heeft
Kohl waarschijnlijk nooit
zelf geschreven, maar een
van zijn medewerkers. Kohl
heeft hem gewoon met een
hele stapel andere papieren
getekend terwijl hij op de tv
naar de Mainzelmanchen zal
te kijken,"
Maar even later vaart
Carrell feller uit tegen de
bondskanselier. „Ik begrijp
absoluut niet hoe die man
mij nog een Hollander kan
noemen. Ik woon nu eenen
twintig jaar in Duitsland. Ik
heb een Duitse vrouw, een
Duitse zoon en twee Duitse
dochters. Ik rijd in een
Duitse auto. Ik denk Duits,
ik slaap Duits en ik droom
Duits. Wie praat dan nog
over een Hollander?"
Toen Rudi Carrell vorig
jaar zijn laatste Tagesshow
presenteerde was het onze
ker of het programma een
vervolg zou krijgen. Volgens
Carrell was er in de zomer
zo weinig op de televisie dat
hij geen materiaal bij elkaar
kon krijgen. De afgelopen
zondag geëindigde verkie
zingsstrijd in Duitsland
heeft de Tagesshow echter
gered en voor Carrell de no
dige bruikbare beelden op
geleverd. Maar ook de uit
slag van de verkiezingen
zelf speelt het programma in
de kaart.
„Er zijn geen echte verlie
zers. Dat betekent dat ik
iedereen even hard kan aan
pakken. Kijk, als Johannes
Rau royaal verloren zou
hebben, dan zouden alle kij
kers dat zielig hebben ge
vonden. Zoiets wekt mede
lijden op en als je daar de
spot mee gaat drijven, pik
ken de kijkers dat niet.
Maar nu kan ik zonder
slecht geweten over iedereen
grappen maken."
Ook de nieuwjaarstoe
spraak uit 1985 van bonds
kanselier Kohl, die de ARD
tijdens de laatste jaarwisse
ling uitzond, is voor Carrell
'Gefundenes Fressen'. „Ik
kom daar in de Tagesshow
op terug, maar ik zeg nog
niet hoe. Toen ik met oud
jaar naar de televisie zat te
kijken had ik eerst niet in de
gaten dat de verkeerde toe
spraak werd uitgezonden.
Dat merkte ik pas toen de
ARD zijn verontschuldigin
gen aanbood. Ik besefte met
een dat hier iets geweldigs
gebeurde voor mijn pro
gramma."
Een terugkeer op de Ne
derlandse buis zit er voor
Carrell voorlopig niet in. „Te
druk," zo wijst de presenta
tor alle aanbiedingen bij
voorbaat van de hand. „Ik
ben vorig jaar gevraagd om
'Wedden Dat' te presenteren.
Maar ook toen had ik nog te
veel werk in Duitsland. Ik
had 'Wedden Dat' trouwens
wel graag gedaan want het
is een fantastisch program
ma."
Over zijn werk in Duits
land is 'Der Rudi' voorlopig
dik tevreden. „We maken
een intelligent programma,
geen Scheisse. Der Tages
show is een van de best be
keken programma's in
Duitsland. Dat doet me goed.
Want zo gauw als de kijkers
afhaken, stop ik ermee."
Het Journaal van de NOS
blijft zich vernieuwen.
Hoofdredacteur Peter
Brusse wil de Journaal-stu
dio zien als een huiskamer
waarin mensen met elkaar
praten over het nieuws van
de dag. Alles moet zo per
soonlijk mogelijk. Af en toe
komen Noortje, EUeke en
Noraly zo 'close' in beeld dat
je door hun make-up heen
kunt kijken. Een paar
maanden geleden beloofden
wij het Journaal kritisch te
blijven volgen. Hier volgt
weer een tussenrapport.
„Fijn dat je weer heelhuids
terug bent", zei Noraly
Beyer tegen Hugo van
Rhij n, die vertelde wanneer
hij het bij Basra in zijn
broek deed van angst en
wanneer niet. Ze praatten
met elkaar, niet met de kij
kers. De beelden die Hugo
meenam uit Irak waren niet
duidelijker dan de kiekjes
van de Marowijne die hij
eerder in Suriname had ge
schoten. Dat had nog wel
iets persoonlijker gekund.
Waarom kregen wij de
schrammen en builen van de
oorlogsverslaggever niet
even levensgroot in beeld?
De rol van de weermannen
wordt steeds groter. Aan het
eind van het Journaal stap
pen ze naar voren als een
deelnemer aan 'Wie van de
drie' en dan mogen ze an
derhalve minuut wolken
flarden aanwijzen op de sa
tellietfoto. Erwin Kroll lijkt
met zijn Haagse tongval de
grootste ster te worden,
„Kijk, je hoeft er ook niet
zo'n show van de te maken
als Armand Pien in België of
zoals die Amerikanen", zei
Kroll onlangs in een inter
view. „Maar ik wil mijn ver
haal graag op een vlotte ma
nier vertellen, met af en toe
een grapje en met enthou
siasme, zodat je mensen
amuseert".
Weerman Henk van Dorp is
wat soberder. Hij raadt eerst
de mensen aan naar de open
dag van de Volkssterre-
wacht in Hoeven te gaan en
vervolgt dan: „De overstap
van Hoeven naar het weer
in Nederland is niet zo
groot". Tenslotte vraagt El-
leke van Doorn: „Kan er in
het weekend geschaatst
worden?" Van Dorp ant
woordt: „Ja, maar niet al het
water is betrouwbaar". Is
dat nu deskundige informa
tie, gebaseerd op gegevens
van alle Nederlandse rayon
hoofden, of gewoon een
beetje amusement?
Over kleine foutjes zullen
we het niet hebben (bij
nieuws over Marcos wordt
de kerncentrale van Bors-
sele getoond), maar over het
illustreren van het nieuws
valt wel het een en ander op
te merken. Bij de moord in
Krommenie worden beelden
uit de buurt getoond, het
huis waar het gebeurde (op
grote afstand), een politie
man met hond. Niets voeg
den die plaatjes toe aan wat
in de studio werd voorgele
zen. Het deed denken aan
reportage die TROS-Aktua
ooit maakte over de arresta
tie van Menten in Zwitser
land. De woning van Menten
was afgesloten en daarom
filmde Aktua maar in de
woning ernaast, die 'precies
zo was ingericht'.
Peter Brusse leunt zwaar op
zijn Engelse jaren. Daar
melden presentatoren hun
persoonlijke sores en richt
men de camera maar al te
graag op bloedsporen en ko
gelgaten in huizen waar zich
vreselijke tragedies hebben
afgespeeld. Onder zijn lei
ding zoekt de Journaal-re
dactie ook steeds naar de
mens achter het cijferma
tige nieuws. Toen zware
vorst ons land teisterde,
werd iedere avond een po
ging gedaan een kreperende
bejaarde of een afgesloten
bijstandsmoeder op te spo
ren. Veel verder dan een
oude man die in de keuken
zijn naast fornuis zat te la
chen, kwam men niet. Er
kwam nog wel een buiten
slapende ex-econoom uit de
DDR aan het woord, maar
die beweerde dat het hele
maal niet koud was.
Met die schrijnende gevallen
om de ernst van het nieuws
te illustreren, lukt het nog
niet zo goed. Met de uitke
ringen is veel aan de hand,
echtparen krijgen soms veel
minder dan vorig jaar. Dat
werd duidelijk gemaakt met
beelden van een werkloze
vormingswerker die wat in
zijn keukentje scharrelde.
Werd het item daar begrij
pelijker van? De naam van
de man verstond ik als
Kees-Jan Ballast. Op dat
moment vraag je je af of
zo'n man wel echt bestaat.
Werkt het Journaal met
vaste figuranten om het
saaie nieuws 'amusant' te
maken?
Er is nog een ander nieuw
grapje. De stem in de studio
laat de zin afmaken door een
levend persoon in het filmp
je. Toen werd gemeld dat
militaire hospitalen zullen
moeten sluiten, begon de
stem met: „De verpleegkun
digen vinden dit"In
het filmpje zagen we een
verpleegkundige en die zei
niet zo best". Ook mi
nister Van Eekelen maakte
een ingesproken zin af. „De
minister wil de organisatie
ingrij pendverande
ren". Op lange zinnen op
persconferenties moet be-
zuigigd worden, dat is dui
delijk. Denkt de politie van
Stockholm binnenkort
nieuwe aanwijzingen te vin
den in de moordzaak-Pal-
me? De politiecommissaris
die we al een tijdje in beeld
hadden, zei maar één woord:
„No". Einde van deze repor
tage.
Misschien moeten we wen
nen aan de Engelse aanpak
van het Journaal en zijn we
pas na jaren kijken naar
BBC en Super Channel rijp
voor de methode van Peter
Brusse. Als hij dan maar
niet wordt afgelost door
broer Jan Brusse, die alles
op de Franse manier wil
doen.
Van onze RTV-redactie
HILVERSUM - De Tros zal In het vervolg al haar tv-avonden
afsluiten met de klanken van het Wilhelmus. De Hilversumse
omroep deed dat al bij wijze van proef sinds begin januari. Vol
gens de Tros zijn daar zoveel positieve reacties van kijkers op
gekomen dat besloten is het uitzenden van de nationale hymne
voortaan tot een gewoonte te maken.
De Tros zou graag zien dat de andere omroepen het idee over
nemen en praat binnenkort hierover met de Avro en Veronica.
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM - Wat is er met
Kees van Kooten aan de hand?
Betekent zijn optreden in pro
gramma's als AVRO's "Wed
den dat?' en 'Rur' van Vero
nica het einde van zijn samen
werking met Wim de Bie?
Het antwoord op die vraag
was niet bij Kees, noch bij
Wim, noch bij de VPRO-pers-
dienst te krijgen. Het duo en
de VPRO hulden zich in stil
zwijgen. Maar de VPRO heeft
nu een veelzeggend persbe
richt de wereld ingestuurd:
„Het recente optreden van
Kees van Kooten in program
ma's als 'Wedden dat?', 'Rur',
'Zeg 't maar', 'Hints' en 'Ne
derland C' heeft zoveel vragen
en reacties bij de VPRO doen
binnenkomen, dat hier zon
dagavond nader op zal worden
ingegaan. Het geplande pro
gramma van Van Kooten en
De Bie komt daarom te ver
vallen. In plaats daarvan zal
het duo, aansluitend bij de
momentele discussie over de
rol van Televisie, de eigen po
sitie binnen het medium nader
toelichten."
Het programma is zondag
avond op Nederland 2 vanaf
20.10 uur te zien.
LOS ANGELES (AP) - De Amerikaanse actrice Victoria Princi
pal stopt na dit seizoen met haar rol in de populaire tv-serie
Dallas.
Negen jaar lang was zij Pamela Ewing, de vrouw van Bobby
Ewing. Haar contract met de produktiemaatschappij Lorimar,
die Dallas op het scherm brengt, loopt dit jaar af en zij wenst
haar verbintenis niet te verlengen. Haar woordvoerder liet we
ten dat zij in gesprek is met andere maatschappijen over nieuwe
televisieprodukties. Ze overweegt ook zelf een televisieserie op
het scherm te brengen.