DESTEM W E E K E HOE ZEELAND ZICH ZOWAT GEHEEL SCHATRIJK KAAPTE Hoe kaï DAVID O. LEGAAL RUDI CAR: ZATERDAG \A 31 JANUAR119871H ZATERDAG 31 JANU/ 'eld stinkt niet. Of je het nou ver dient met de handel in slaven of met het stelen van an dermans schepen. Die Zeeuwen toch. Vrome hard werkende en zuinige lieden. En in het verleden. Minstens even vroom, minstens even nijver. We gaan naar het begin van de achttiende eeuw. De republiek is in oorlog. Dat betekent 'stelen met vergunning' voor de Nederlandse kooplieden, de Zeeuwen voorop. Me vrouw J.Verhees-van Meer uit Bergen op Zoom maakte een studie van het kapen als een volwassen bedrijfstak: 'De Zeeuwse Kaapvaart tijdens de Spaanse Successieoorlog 1702-1713'. Een mooi ver haal over ordinaire Zeeuws-Hollandse naijver en over die typische combinatie van ondernemersgeest, eigenbelang en politiek gekonkel. Illegaal Tegen Frankrijk FLUYT SCHIP, Werkgelegenheid Boekhouder Koopmansmoraal Verdiensten Wereldwijd Nationale rel Huichelachtig G Door Paul de Schipper Wie wat worden wil, wel die zit niet stil. Nee hij trekke het zeegat uit. Zie hem wacht rijke buit" Tussen roven en kapen is een merkelijk onderscheid. Het eerste betekent vrienden en vijanden zonder enig verlof beroven: het laatste „met last en verlof der hoge machten vijandelijke schepen aan boord klampen en wegnemen". Zo staat het in een maritiem woordenboek uit 1718. Ja, het verschil tussen gewoon stelen en stelen met vergunning. Die vergunning was de kaperbrief, ook wel commissie- brief genoemd. Met die brief bonden kapi tein-en reders zich aan spelregels. In de middeleeuwen berustte het kapen van schepen van de vijand op vergeldings maatregelen. Oog om oog, tand om tand. Kooplui die in perioden van oorlog goede ren of schepen kwijt raakten aan de vijand moesten maar zorgen dat ze de geleden schade verhaalden bij diezelfde vijand. Met de groei van de internationale rechts orde veranderde dat en begonnen vorsten schriftelijke toestemming tot 'verhaal' te geven. Óp den duur werd zo'n 'represaille- brief onontbeerlijk. Zonder een dergelijk document liep een kaperkapitein kans als zeerover te worden beschouwd. Voor re ders en kooplieden betekende de kaper brief zoiets ais een oorlogsverzekering. De aanleiding tot het aanvragen van een ka perbrief vormde persoonlijk geleden scha de. De kaperbrief werd de basis van een bloeiende nering, waarin vooral de Zeeu wen zeer bedreven waren. In onze geschie denis worden de Duinkerker kapers altijd afschilderd als booswichten, waartegen Michiel de Ruyter immer in het geweer moest komen. Een aardige episode uit onze eigen geschiedenis zijn we - wellicht uit schaamte - vergeten. Toch was het ka pen jaren lang een van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor zuid-west- Nederland. De kaperbrief mocht niet verhinderen dat het onderscheid tussen vriend en vijand wel eens vervaagde in de jachtroes van de de kapers. Zo kon het gebeuren dat Am- Geleijn Hurgronje, hier geschilderd door Cornells Troost, was een van de bekendste boekhouders die ervoor zorgden dat de Zeeuwse kaapvaart zo kon floreren sterdamse koopvaarders bij Zoutelande werden aangehouden en in beslag geno men. De heren reders in Middelburg en Vlissingen speelden voor onnozele hals en de Zeeuwse admiraliteit confiskeerde deze illegaal buitgemaakte schepen en verkocht doodgemoedereerd de lading. Een optre den dat binnen het gewest Zeeland alle in stemming had. Immers vele Walcherse burgers investeerden hun goede geld in de commissievaart. Leden van de Middelburgse en VUssingse vroedschap behoorden tot de aandeelhou ders van de kaper-rederijen. De reders ver kochten schip en lading soms nog voor dat Admiraliteit de schepen verbeurd ver klaarde. De staten-generaal sommeerde als landelijke overheid de Zeeuwse Staten om de betrokken schepen vrij te geven, maar de Zeeuwen gaven niet thuis. Dergelijke conflicten tussen Holland en Zeeland zou den tijdens de Spaanse Successie-Oorlog zo hoog oplopen dat zelfs de broze eenheid van de nog zeer jonge Republiek in het ge ding kwam. Hoe dan ook, het leverde de Zeeuwse kapers geen beste reputatie op. Het verhaal begint eigenlijk in 1700. In Spanje overlijdt de geesteszieke koning Karei II. Hij laat een groot rijk na, maar heeft geen opvolger en dan begint de her rie. De erfeniskwestie brengt in 1702 bijna heel Europa onder de wapens. De Spaanse Successie-oorlog zal tot 1713 duren. Ne derland kiest de zijde van Engeland tegen Frankrijk. Op zee wordt de strijd gevoerd met oorlogsschepen en, naar ouder ge woonte, ook met kapers. Thuishavens voor de kapers zijn Jersey, St Malo, Duinker ken, Oostende, Vlissingen, Middelburg en Amsterdam. In Zeeland zijn alle vereisten voor kaap vaart aanwezig: schepen, bemanningen, zeemanschap en generaties ervaring met oorlog op zee. Al in de vijftiende eeuw voerden Holland en Zeeland kaperoorlo- gen tegen de steden van het Hanzever bond. In de oorlog tegen Frankrijk van 1551 tot 1556 waren de Zeeuwen opnieuw van de partij. Vlissingse kapers, twintig tot dertig schepen, maakten toen 700 prijzen buit. En het zou niet bij deze acties blijven. In 1621 werd de Westindische Compag- nie(WIC) opgericht. Het toebrengen van schade aan de vijand in diens overzeese ge biedsdelen behoorde tot een van de be langrijkste doelstel lingen van de WIC. Hollandse schepen die leeg uit het Carai- bisch gebied terug kwamen kregen toe stemming om onder weg 'ter vrije nering' te gaan. De Spanjaar den vreesden vooral de kapers die zij beti telden als 'Pixarin- gos' een Zuideuro- pese verbastering voor het woord Vlis- singers. Tot 1649 lagen er voor Walcherse re ders jaren van tome loze kaapvaart in het verschiet. Recife in Brazilië kende een eigen Hollandse pnjsrechtbank om de buitgemaakte sche pen te veilen. Moeite loos veroverdende Zeeuwen in die pe riode 547 Brazilië- schepen. In 1646 kwam in Middelburg De Zeeuwse kapervloot op de rede van Vlissingen. 'Niet pannekoeken, kapen! VERKOOPINGE Genaanirdc Stad Bordeaux, En GOEDEREN, Vmw doo, O» r—if.i.Bilw JAM LINJ. «ERAlMUl MUL LIL toe AMSTERDAM, O» Vrr*, lm JMy, 5 PSflr* Gecommitteerde Raden ter Admiralityr Re- S GLy>derende binnen Amfterdamqm bin jMctnógt bp ILSSet-t opraban OBbnfcngr am fltafl-btooüx htttopm: CtnFLUYT -SCHIP0ouant bt Stad Bordeaux, i*mtlir IttRottcrdam, ra Goederen (|tronDtT44B|ttorfm «DraBryant) Verovert,MactxCaonlklMntOTjan LensmEralmus Muller ijoo Drnofolluyilca DECailcRai^Uf|BlcBccnriLhii|, ci OptflWp^fi talen4c Een affiche voor de velling In Amsterdam van een door Zeeuwse kapers buitgemaakt Frans schip de zogenaamde 'Brasilse Directie' tot stand, een instantie die het kapen van Por tugese schepen coördineerde. Tijdens de eerste Engelse Oorlog(1652- 1654) verlegden de Zeeuwen hun acties naar de Nnördzee. In 1665, bij het begin van de Tweede Engelse Oorlog, verenigden de Vlissingse kaperreders zich in de 'Direc tie van de Nieuwe Equipage" en namen hun oude beroep weer op. Tijdens de En gelse Oorlog viel de buit voor de kapers wat tegen. In de oorlogsjaren gold voor de kapers de beperking dat ze zich ter be schikking moesten houden in verband met uitrusting en bemanning van 's lands oor logsvloot. In Zeeland werd de hand gelicht met die regel. I Stadhouder Willem III ergerde zich nogal aan de concurrentie bij de werving van personeel voor de vloot. In 1690, tijdens de Negenjarige Oorlog met Frankrijk kon het Zeeuwse oorlogsschip 'Zeelandia' niet uit varen wegens gebrek aan matrozen. Wil lem III trok daarop alle kaperbrieven in. Tijdens de hele zeventiende eeuw bleek de Zeeuwse kaapvaart - mede dankzij de vele oorlogen - een bedrijf met continuïteit en rendement. Geen wonder dat de Zeeuwen niet zo hard liepen als er vrede gesloten moest worden. Dreigde er vrede dan schroomden de Walcherse reders niet om hun kapers snel naar verre kusten te stu ren, waar ze 'onwetend* ter vrije nering konden gaan om pas maanden later te ho ren dat er vrede gesloten was. De cijfers van de Zeeuwse kaapvaart zijn indrukwekkend. In de periode van de Spaanse Successie-oorlog gaf het kapen werk aan 7000 man. Dat is drie keer de werkgelegenheid van een bedrijf als Dow Chemical in Terneuzen. In die periode maakten de Zeeuwen bijna 1800 schepen buit. Inclusief premies verdienden ze aan het kapen een bedrag van 22 miljoen gul den. Omgerekend naar 1987 is dat onge veer 400 miljoen gulden. In die jaren een aardige bijdrage aan het bruto nationaal produkt. Tekenen daarbij is de opmerking van mevrouw Verkeer-van Meer, dat de verzwegen inkomsten en de gepleegde fraude 'onmeetbaar' zijn. De bevoegdheden van kapers verschilden van land tot land. Kapers wierpen zich het liefst op koopvaarders en vissersschuiten. Veel kapers meden goedgewapende oor logsschepen. Maar Amerikaanse kapers mochten tijdens de Onafhankelijkheids oorlog geen Britse koopvaarders nemen, maar alleen oorlogsschepen afbreuk doen. De Zeeuwen waren wel degelijk bereid hun goed uigeruste schepen en hun manschap pen te riskeren in een gevecht tegen een vijandelijke kaper of tegen een oorlog schip, daartoe aangemoedigd door de hoge premies. Het geld maakte eerbiedwaardige kapiteins tot premiejagers. Het door de staten-generaal gehanteerde premiestelsel maakte die sterke staaltjes lonend. Daar door werden de Zeeuwen de meest verme tele kapers van de Spaanse Successie-oor- log. De vertegenwoordiger van de eige naars van het Zeeuwse kaperschip de Her cules schreef aan de kapitein waagd den Hercules daar eens aan.ik hebbe nog wel vrienden genoeg om Uwe edele een ander te beschikken Kaapvaart bracht veel risico's met zich mee. Een kaper kon zich niet verzekeren. Door de aard van z'n werk was z'n schip een drijvend kruitvat. Zodoende ontstond de 'partenrederij', een methode om het on dernemersrisico te spreiden. In testamen ten van Zeeuwse kaperkapiteins ontdekt mevrouw Verhees-van Meer dat ze vaak aanzienlijke 'scheepsportiën' bezaten. De parten varieerden van 1/2 tot 1/128 deel. Centrale figuur in het kaperbedrijf was de boekhouder. Hij kon tegelijkertijd de be langen van verschillende rederijen beharti gen en zodoende fungeerde hij eigenlijk als hoeder van een aantal brievenbus-bv's. De boekhouder onderhield contacten met scheepsbouwers, leveranciers van kanon nen en proviand, met financiers en met ka piteins. De meeste boekhouders waren lieden van gewicht binnen de Zeeuwse samenleving. De boekhouder verzorgde de contacten met de admiraliteit en andere hoge lieden, maar hij kreeg ook de weduwen aan z'n deur en het scheepsvolk als er onvrede over de gage was. Maar de man werd er niet slechter van: de boekhouder ontving 1 procent provisie van de bruto uitredings- kosten en 1 procent van de bruto-op- brengst van de de reis. Dikwijls had de boekhouder aandeelhou ders van de kaperrederijen in de familie of trad hij zelf op als reder. Een van de be kendste boekhouders is Geleijn Hurgronje. Hij schrijft in januari 1711 aan z'n broer Daniel: „Wij hebben het ongeluk gehad van een kaper te verliesen door misgissing. Dat heeft hier weduwen en weesen ge maakt: mijn moeder was daar voor een ag- stepart in geïnteresseerd". Hurgronje was een secuur man. Zo stond hij erom bekend dat hij een goede kwaliteit kanonnen wenste. Degelijkheid dus, dat in tegenstelling tot sommige Franse kapers die alleen van handwapens gebruik maak ten. De welvaart van een stad als Middelburg kwam rond 1700 voor rekening van de VOC en de WIC. De Zeeuwse kamer van de VOC nam de handel op de Oost voor haar rekening. De WIC en de latere Mid delburgse Commercie Compagnie bezaten een monopolie in de slavenhandel. De kaapvaart betekende een niet geheel sta biele, maar wel lucratieve pijler van de Zeeuwse economie. Oorlog voeren en je vijand kanonnen ver kopen. Dat deden wij Nederlanders al on bekommerd tijdens de Tachtigjarige oor log. Deze koopmansmoraal speelde op nieuw een grote rol tijdens de Spaanse Successie-oorlog. Zeeland bezat in die jaren een bloeiende buskrui tindus trie. Zo kende het gewest een kruitmolen met de toepasselijke naam 'Niemant sonder vijand'. De eerder ge melde Gelijn Hurgronje inde eenachtste deel van de opbrengst van de kruitmolen 'Zeelandfortuin' te Middelburg. Naar schatting produceerde Zeeland tijdens de Spaanse Successie-oorlog 3,5 miljoen pond buskruit. Over de export van dat kruit moest belasting betaald worden. Mevrouw Verhees-Van Meer noteert in haar studie: „Men moet rekening houden met de moge lijkheid dat voor de admiraliteit veel lagere hoeveelheden werden verantwoord dan men in werkelijkheid vervoerde". Veel buskruit ging naar de kapers, soms wel zo'n acht k tienduizend pond per schip. Net als tegenwoordig stimuleerde de over heid destijds het bedrijfsleven. In 1705 ver dubbelden de staten-generaal de premies voor de kaapvaart. Dat leidde tijdelijke tot grote bedrijvigheid in de scheepsbouw. In sociaal opzicht werden kapers niet als piraten beschouwd, maar als moedige zee lui. Succesvolle kapiteins verdienden grote sommen geld. Een matroos die op een kaper diende, ver diende bijna 4 gulden in de week. Dat was lang geen slecht salaris. Ter illustratie: rond 1900 verdiende de landarbeiders op Walcheren nog steeds niet meer dan een gulden per dag! De matrozen maakten bo vendien kans op buitgeld, maar werd z'n schip tijdens 'een kruistocht' in elkaar ge schoten dan wilde het wel eens gebeuren dat de reder dat buitgeld achter hield om dat de heren zeelui wat onvoorzichtig met z'n spullen was omgesprongen. De kapers beschikten ook over een eigen 'ongevallenverzekering'. Wie in een ge vecht met de vijand gewond raakte, werd op staatskosten verpleegd. Verminkten kwamen in de *wao' en kregen een uitke ring: voor het verlies van een voet 200 gul den en voor het verlies van beide armen of beide ogen 1500 gulden. De kapers opereerden wereldwijd zoals dat tegenwoordig heet. Geliefde werkterreinen waren het Engelse Kanaal, de Middel landse Zee en het Caraïbisch gebied. Maar in 1706 opereerden er zelfs Zeeuwse ka pers voor de kusten van Peru. Hun buit verkochten ze in neutrale havens. Het op onthoud aan wal vonden de reders maar een kostbare zaken. De kapiteins werd ver teld dat ze niet werden betaald om 'landen te besien'. Geen toerist spelen dus. Geleijn Hurgronje schreef aan een van z'n kapi teins om Vooral niet te pannekoeken in eenige havens'. Die Zeeuwen.ora et labora, bid en werk: niet pannekoeken, kapen! Want bid den deden ze. De staten-generaal en de re ders stelden het dwingend op prijs dat er aan boord elke morgen een gebedsoefe ning plaatsvond. Wie ontbrak bij dit reli gieus appèl kreeg een boete. Tijdens een dienst op de Zeeuwse kaper 'De Jonge Krijgsman' kreeg de uitkijk een zeil in zicht. Dat gebed zal verder wel afgeraffeld zijn, zo veronderstelt de auteur van 'De Zeeuwse Kaapvaart'. Volgens mevrouw Verhees-van Meer is er geen sprake van dat de Zeeuwse kapers de genereerden tot piraten. De Zeeuwse ka pers waren 'maritieme ondernemers' met kanonnen schietklaar aan dek. Ze kwamen altijd weer terug naar de thuishaven en on derwierpen zich aan het oordeel van admi raliteit en justitie. Wie zich schuldig maakte aan wangedrag moest z'n kaapver gunning' tijdelijk of definitief inleveren. Het verschil in inzicht tussen de gewesten Holland en Zeeland liep tijdens de Spaanse Successie Oorlog uit op een natio nale politieke rel. Wat was het geval? Alles draaide om eigenbelang en geldelijke ge win. Beide partijen handelden illegaal. De Amsterdamse koopheden hadden er alle voordeel bij om, ondanks de oorlog, han del te kunnen drijven met de vijand Frank rijk. De Zeeuwen brachten elk schip wat maar een beetje Frans rook onverwijld op. Zeeland koos de zijde van Engeland in het streven naar een totale oorlog. Evenzo brachten de Zeeuwen ijverig neutrale koopvaarders op, terwijl ze ook Amster damse schepen aanhielden. Al tijdens de eerste oorlogsmaanden van het jaar 1702 brachten de Zeeuwen het Deense schip 'Juffrouw Elisabeth' op. De eigenaar van schip en lading protesteerde heftig. De lading, wijn en brandewijn, bleek Frans eigendom, van de vijand dus. De verladers waren landgenoten, onder meer de in Cadiz wonende Brabantse koopman F.de Noy. Bovendien was er knoeid met de scheepspapieren. De Juffrouw Elisabeth had zowel Amster dam als Kopenhagen als bestemming. Ar gumenten genoeg voor de Zeeuwen om het principe 'eens genomen blijft genomen' toe te passen. Slechts bij hoge uitzondering ontkwam zo'n schip met z'n lading aan de hamer van de veilingmeester. Geen won der dat de Hollandse koopheden de handel op de vijand meer en meer camoufleerden met schepen onder neutrale vlag. Zeeland achtte handel op de vijand ontoe laatbaar. Niet om vaderlandslievende mo tieven, maar bleef de Franse handel buiten schot, dan waren er voor de kapers minder prijzen te nemen! Maar de Zeeuwen gingen zeer huichelach tig te werk. De staten van Zeeland wilden negotie met de Fransen op de Wester- schelde wel toestaan. Zoniet dan zou deze trafiek klandestien via Brabant gaan lopen en vièl er voor de oppotunistische Zeeu wen niets meer aan te verdienen. In 1705 besloot Den Haag om de Zeeuwse kapers geen commissie-brieven meer te ge ven. Dat was een uitstekende dwangmid del om de koppige Zeeuwen in het gareel te krijgen. Bovendien verlaagden de sta ten-generaal in 1707 de premies voor het opbrengen van vijandelijke schepen te ver lagen. Zonder 'jatsubsidie' was het snel ge daan met de kaapvaart. De Middelburgse reders raakten in de financiële problemen en daarmee ook het eens zo welvarende ge west Zeeland. De kaap- en kruitneriug werd noodlijdend. De eens zo florerende 'groote visscherij', de haringvangst, ver plaatste zich naar het noorden en Rotter dam nam de plaats van Middelburg als ha venstad in. Tijdens de volgende twee eeu wen verzonk Zeeland in armoede en isole ment. Pas in de jaren '60 van deze eeu» zouden de Middelburgse regenten weet een dominerende rol gaan spelen in d£ economie van het gewest. Bron: De Zeeuwse Kaapvaart tijden de SjwiT-V Successieoorlog 1702-1713. AtHef J.Th.H.Verheers-van Meer. Prijs O- Veritrijgbaar via bet Koninklijk Zeeuws GenoottdüP J der Wetenschap te Middetbt HILVERSUM (ANP) - D NOS-televisierubriek Het Ca pitool is zondag (Ned. 2, 12.0 uur) gewijd aan de vraag of d hervormingen van partijleide Gorbatsjov een Russisch lente inluiden. Aan de discus sie onder leiding van Pieter d Vink wordt onder ander deelgenomen door Kyrill Gra dov, Rusland-deskundige ei Karei van het Reve. In het KRO-televisiepro gramma Brandpunt in d( markt, zaterdag (Ned. 1, 22.01 'Zem Door Jan Koesen HILVERSUM - Even is hij in vid Carradine, compleet met tertje. De man die als Kwai C jaren geleden de Kung Fu rag in de hele wereld, speelt nu twaalfdelige AVRO-serie 'Nor rol van een wrede plantage-bi avond van de Amerikaanse Bti Hij is in de Lage Landen n deze serie te promoten. Een on deze wereldster. Ruim vijfti schuifelde hij nederig als los, monnik door het Wilde Weste dine is hiermee een super speelde in films als 'The 'Bound for Glory', maar leendi aan een reeks middelmatige pi Eerste vraag: Wat speel je achtige knokmachine van de de eerste klas ploert in 'North Onaangedaan kijkt hij vo grijns. „Je kunt gemakkelij schoft spelen. Een ploert spek Je hoeft alleen maar een siga; en toe iemand weg trappen.' 'North and South' (start 10 gens David Carradine een mo het eeuwige kasstuk 'Gejaag Zijn eigen creatie in deze ro sterproduktie die enorm in Ar slagen omschrijft de acteur kruising tussen Rhett Butler e „Maar ik hou er niet van worden, om alsmaar dezelfde Jullie hebben er geen weet ve ik afsla. Veel van mijn colleg slechts op één vlak, maar dat f mijden." David Carradine heeft ook ties, „Maar ik ben vaak ged\ minders mee te werken om g tere film te verdienen." Die vooral op zijn eigen produkti constateert Carradine opgew< maal zo in elkaar." Hoe ziet hij zijn rol en <1 'North and South?' „Het is geen routine. Bij toe gekregen. Ik werkte aan een rol van een gekke tuinman r echte griezel die de helft van te. Maar die produktie stagn maar al te blij toen ik voor d vraagd. Ik zie mijn karakter Justin LaMotte) als een goede wassene. Ze maken toch al z< Door Raoul van den Booren „De verkiezingen in Duits land zijn voorbij. Het is weer tijd voor satire". Ondei dit motto start Rudi Carrel zondag, na een pauze vai een jaar, weer met zijn Ta- gesshow op de Duitse televi sie. Zes zondagavonden lang neemt de Nederlandse pre sentator dan op de van hen bekende manier een loopjt met de Duitse politiek Daarbij zal 'Der Rudi' dank baar gebruik maken van df verkiezingsstrijd zoals dit de afgelopen maanden ii Duitsland is gevoerd. Dt eerste uitzending is morgen avond om 22 uur op Duits land 1. Rudi Carrell staat ir Duitsland nog altijd garan voor hoge kijkcijfers. Zijr Tagesshow, een parodie oj de Tagesschau, het Duitst televisiejournaal, is zeer po pulair. Het satirische pro gramma toont vooral beel den van Duitse politici die ir ongewone situaties worder geplaatst. Daarnaast speel Carrell zelfsketches dit overigens voornamelijk dooi Engelse schrijvers worder bedacht. Van het program ma, dat zondag aan zijr vierde seizoen begint, zijr inmiddels 29 afleveringer uitgezonden. Als vaste partner vind Rudi Carrell dit seizoen de actrice Susanne Czepl aar zijn zijde. Czepl presen teerde al eerder samen me

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 32