DESTE]^^^^^
'ASTROLOGIE GAAT
OVER DE GROEI
VAN HET INNERLIJK'
e laatste jaren is de belangstelling
voor de astrologie weer groeiende. In het verleden
heeft de astrologie, letterlijk sterrenwichelarij, veel te
genwerking gehad. Vaak werd de astrologie geplaatst
in een geheimzinnige wereld. De laatste jaren wordt
de astrologie anders benaderd, anders gebruikt ook.
In Engeland, Frankrijk en de VS wordt astrologie al ja
ren gezien als een zeer belangrijk instrument om meer
over de psyche, over het karakter van de mens te we
ten te komen. Martin Boot kan zich in die richting wel
vinden en richtte de 'Akademie Nevash voor esoterie
en Astrologie' op. Volgens de in Bilthoven woonach
tige Martin Boot is dat een academie voor mensen die
zich zelf willen ontdekken. „Wie de juiste instelling niet
heeft en een cursus volgt om macht over anderen te
krijgen, wordt niet toegelaten".
Gemiddelden
verziekt. Ik vind he
strijding op één lij
maar in een zeer
den en als zodani
gendeelj pijnbestr
léven." De anesth
heeft gespecialise
Hippolytusziekenl"
toe. Op een open
held maakt in de
Het legioen dat
schilderen als ee
grievend vindt. Na
een arts die zijn n«
tiënt soms letterlijk
Babylonië
Esoterie
Keerpunten
Instrumenten
Inleven
3
Insinuaties
D
DoorRomaln van Damme
Rond de jaarwisseling is het altijd raak.
Wat brengt het nieuwe jaar ons? Waarzeg
gers en helderzienden verdringen zich om
de wereld een aantal voorspellingen in de
maag te splitsen. Astrologen, voor de leek
de mensen die in de sterren kunnen lezen
wat ons allemaal te wachten staat, worden
moeiteloos in dat wereldje geplaatst. Im
mers, in alle populaire weekbladen en ook
in een groot aantal dagbladen wordt wel
een hoekje vrijgehouden voor het plaatsen
van de horoscopen. 'Laat de liefde van
daag met rust. Doe geen domme dingen en
laat uw geld thuis'. Twee dagen later blijkt
het juist dé dag voor de liefde te zijn, mag
je van alles doen en moet het geld rollen.
Martin Boot, ongeveer tien jaar in het
bezit van een astrologische praktijk, noemt
het onzin. „Met astrologie kun je onmoge
lijk voorspellen. Aan de hand van astrolo
gie voorspellingen doen, is mensen bedon
deren".
Die uitspraken zijn Martin Boot niet in
dank afgenomen. Andere astrologen keer
den zich derhalve af van zijn gedachten
over astrologie. „Veel astrologen maken
zich schuldig aan voorspellen. Dat is zeer
kwalijk te noemen. Ja, er zal best wel eens
een voorspelling uitkomen. Dat is de be
kende toevalstreffer. En op die toevalstref
fer blijft men dan hameren. Bovendien,
mensen zijn vaak bang voor de toekomst.
En aan angst valt veel te verdienen".
Het is hem een doorn in het oog. „Ik
heb meegemaakt dat mensen kregen te ho
ren dat ze onder een kwaad gesternte ge
boren zijn. Bij het trekken van de geboor
tehoroscoop kwam dat naar voren. Dat
werd die mensen keihard gezegd. In de
trant van, sorry, maar van jou komt dus
niets terecht. Verschrikkelijk is dat. Als je
iemand treft die zeer gevoelig is voor die
zaken, heb je zo een geweldig drama".
„Ik heb onderzoeken gedaan naar het uit
komen van voorspellingen. Negentig pro
cent komt niet uit, tien procent-wel. Dat
heb ik de astrologen voorgelegd, maar zij
blijven dan wijzen naar die tien procent.
Het gaat ook altijd om een gemiddelde. Bij
voorbeeld, Tweelingen praten veel, dus
alle Tweelingen praten veel. Onzin natuur
lijk. Ik kan het tegendeel bewijzen. Mijn
dochter en ik hebben hetzelfde teken.
Maar onze horoscopen zien er heel anders
uit".
Martin Boot laat twee vellen papier zien.
In het midden twee grote cirkels met
daarin allerlei lijnen en tekens. Geboorte
horoscopen. Een geboorte-horoscoop kan
gebruikt worden om een bepaald gedrag
spatroon te verduidelijken of te verklaren.
Men kan de personen ook koppelen aan
bepaalde gebeurtenissen en bepaalde si
tuaties.
Een geboorte-horoscoop trekken is niet ge
makkelijk. Eerst moet er een cirkel getrok
ken worden. Die cirkel wordt verdeeld in
twaalf gelijke delen, de dierenriem met zijn
tekens (Weegschaal, Ram, Stier enzo
voorts) voorstellend. Om de tekening te
kunnen maken die de stand van de plane-
DESC
De geboorte-horoscoop van Greta Garbo.
- foto deltas
Astroloog Martin Boot: „De stand van de planeten heelt Iets te maken met de psyche, het karakter. Astrologie gaat over de Innerlijke werkelijkheid, over de ziel. De
Innerlijke werkelijkheid kun Je niet meteen waarnemen. Als Je astrologie goed snapt, kom Je uit bij de groei van Je psyche"
- FOTO WIM HENDRIKS
'Astrologie voorspelt niet'
Een tekening van de dierenriem
mens uit de vijftiende eeuw. De tekens
zijn In verband gebracht met
verschillende delen van het menselijk
lichaam. - foto deltas
ten weergeeft op het moment van de ge
boorte, moeten de zonnetijd, het tijdstip
van de geboorte, de dag, de maand, het
jaar en de plaats van geboorte bekend zijn.
De wieg van de astrologie stond in Babylo
nië. De oudste overlevering van astrologi
sche berekeningen wordt gevormd door
ongeveer 4000 klei tafels in spijkers, in de
taal van de Babyloniërs. De eerste indivi
duele geboorte-horoscoop werd getrokken
in 410 voor Christus. Lijdend voorwerp
was koning Shuma Usur die 29 april gebo
ren werd. Het geeft aan dat de astrologie
een van de oudste wetenschappen ter we
reld is. Maar Martin Boot noemt astrolo
gie geen wetenschap. Volgens Martin Boot
kun je stellingen van astrologie niet bewij
zen. „Op één na. En dat is de belangrijkste
stelling. De stand van de planeten heeft
iets te maken met de psyche, het karakter.
Astrologie gaat over de innerlijke werke
lijkheid, over de ziel. De innerlijke werke
lijkheid kun je niet meteen waarnemen.
Als je astrologie goed snapt, kom je uit bij
de groei van je psyche".
Martin Boot noemt zich zelf geen astro
loog, maar esotericus. Esoterie, wat is dat?
Het woordenboek geeft alleen het woord
esoterisch, voor ingewijden. Wat mager
om het woord meteen te begrijpen. „Je
ware ik ontdekken, dat is esoterie. Je kunt
denken dat het leven wat je leidt, bepaald
wordt door factoren van buitenaf. Er is
ook een andere manier van denken. Uiter
lijke werkelijkheid bestaat niet, innerlijke
werkelijkheid wel. Een esotericus is een
hulpverlener. Iemand die een ander helpt
te ontdekken wat zijn innerlijke werkelijk
heid is. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest
in de ziel van de mens. Hoe de ziel van de
mens in elkaar zit. Ik heb psychiatrie ge
studeerd, maar psychiatrie gaat te ruw met
mensen om. Ik heb ook psycho-therapie
gedaan. Nee, daar ben ik ook niet razend-
enthousiast over. Het gaat dan vooral om
het toepassen van een aantal technieken.
De trucendoos gaat open".
Martin Boot zegt dat je pas als hulpverle
ner kan optreden als je zelf weet waar je
staat. „Je moet bovendien oprechte be
langstelling voor de mensen hebben. Je
moet de mensen niet met een kluitje het
riet insturen". Dat gebeurt bij de astrolo
gie te vaak, meent hij. „Men gaat uit van
alleen de kennis. Maar daarmee maak je
de mensen niet duidelijk waar ze staan in
het leven. Je moet ze duidelijk maken wat
de juiste keuzes zijn. Want iedereen in zijn
leven maakt keuzes, moet keuzes maken.
Astrologie leert je ontdekken wat de wer
kelijkheid voor jou is. De planeten tollen
maar door, maar wel periodiek en heel sys
tematisch. De planeten komen steeds
voorbij dezelfde punten. Daar liggen de
opgaven waarmee elke mens te maken
krijgt".
Die opgaven kunnen een aantal keerpun
ten in zich hebben. Een omwenteling in je
leven. Een crisis wordt dat meestal ge
noemd. Een beladen woord omdat men bij
het horen van crisis vaak negatieve beel
den voor zich ziet opdoemen. Dat hoeft
niet altijd het geval te zijn. Letterlijk bete
kent crisis, een keerpunt, een wending.
Ieder mens krijgt te maken met die keer
punten, die omwentelingen. Dat hoeft niet
altijd rampzalig uit te pakken. Martin
Boot: „Onderzoek heeft uitgewezen dat je
die periodes kunt indelen. Zo is er de zoge
naamde mid-lifecrisis. Of de doodscrisis.
Als je een crisis laat liggen, geen aandacht
schenkt aan de veranderingen, kun je later
in de problemen raken. Ja, eigenlijk is
iedereen op zich een astroloog. Ais hij be
zig is met de innerlijke werkelijkheid.
Astrologie werkt met symbolen. Net als de
Tarot, de I Tjing, de numerologie. Dat zijn
ook oeroude systemen. Die symbolen gaan
niet over de sterren, die symbolen gaan
over de mensen".
Esotericus zijn biedt volgens Martin Boot
een groot voordeel. „Je ziet snel wat er aan
de hand is. Sneller dan een psychiater of
psycho-therapeut". Boot zegt dat de esote
ricus dat te danken heeft aan de kennis die
de astrologie biedt. Die kennis wil Boot zo
veel mogelijk verspreiden. Vandaar de
Akademie. Daar kun je lange en korte cur
sussen volgen. Van weekends en weken tot
maanden, jaren.
Er is ook een beroepsopleiding. Die oplei
ding bestaat uit een basiscursus en een
twee jaar durende Meesteropleiding. Als
die opleiding met goed gevolg doorlopen
is, kan men zich vestigen als 'Psycholo
gisch astroloog' of 'astrologisch raadgever'.
„Het gaat er om je zelf te leren ontdekken.
Dat is het belangrijkste van de studie. De
astrologie reikt in feite de instrumenten
aan. Wij leggen uit hoe je met die instru
menten kunt werken. Wat je er mee kunt
doen. De meeste mensen weten niet hoe ze
moeten omgaan met hun denken. Daarom
komen ze vast te zitten. Er zijn bij voor
beeld heel veel mensen die denken dat ge
luk voor hen niet weg gelegd is. Die ge
dachte is steeds aanwezig. Heel hun leven.
Je kunt leren dat doemdenken te verande
ren. Dat kun je leren op de academie".
Martin Boot heeft diverse onderzoeken ge
daan. Zo hield hij zich geruime tijd bezig
met de werkwijze van de astrologen in Ne
derland. „Dat is me zeker niet in dank af
genomen. Ik ben uigekomen op zeven ver
schillende astrologen. De waarzegger, de
goeroe als de ziener, de amateur-psycho
loog, de maniakale psycho-analyst, de kar
ma-kakker die teruggrijpt naar vorige le
vens, de zwijgende angsthaas die rustig
zegt dat je onder een verkeerd gesternte
geboren bent en de positieve zoethoutlik
ker die absoluut niet tot de kern komt en
op het eind zegt dat alles toch weer goed
komt".
Er moet dus ook een goede astroloog zijn.
„Die astroloog verdiept zich in de mens. 0
ja, ik ben ook begonnen met het verwerven
van kennis. Toen ik alles wist, dacht ik,
okay en nu. Een horoscoop uitleggen kon
ik. Maar ik kon me niet inleven in die an
der. Hoe voelt dat bij een ander. Zo is mijn
huidige werk ontstaan. Dat probeer ik op
die academie duidelijk te maken. Het heeft
me trouwens moeite gekost. Het oprichten
van die academie. Ik heb wat tegen scho
len. Op scholen leer je teren op andermans
ideeën. Op school krijg je te horen dat
veel, zoniet alles, met verstand op te lossen
is. Als mensen later te maken krijgen met
oer-emoties, gaan ze nadenken. Dat lost
niets op. Integendeel. Ze denken zich suf
en komen geen streep verder".
„Nee, het gaat in het leven niet alleen om
voelen. Het gaat om vier zaken. Voelen,
denken, gewaar worden en intuïtie. Het
faat er om dat die vier zaken goed ge-
ruikt worden. Dat er evenwicht is. En dat
moet vanuit je zelf komen. Je moet het
eerst voor jezelf duidelijk maken, dan pas
wordt het voor een ander duidelijk".
Martin Boot meent dat juist de astrologie
zich leent voor het zoeken naar je ware ik.
„Mensen zijn vaak bezig met astrologie.
Mensen komen niet naar me toe met de
vraag, laat ons eens gezellig over Neptunus
filosoferen. Nee. Mensen komen met de
mededeling dat ze twintig jaar getrouwd
zijn en plotseling voor een zwart gat staan.
Of met de mededeling dat ze heel veel van
hun kinderen houden maar altijd ruzie
hebben. Vanuit de astrologie kun je daar
aan werken. Mensen leren ontdekken wat
er werkelijk aan de hand is. Dat is dank
baar werk".
Jawel. Ik reken nog op een gevoelige
vorstperiode. Helder, nuchter, kra
kend weer. Veldmuizen met rijp
aan de snorharen, de pet in de hand, sme
kend om een bete broods. Het wordt erg.
Mijn weerkundige kwaliteit zetelt in mijn
neus. Ik kan het ruiken, want ik ben toege
rust met een vorstsnuiver. In de vaklitera
tuur wordt deze beschreven onder de naam
Thialfneus. Er zijn er maar enkele van in
ons land. Mijn voorbereidingen voor de
Elfstedentocht 1987 zijn thans in gang ge
zet. In een geheim trainingskamp ben ik,
op advies van Henk Gemser, „in gesprek
gegaan met het ijs". Het ijs zal je de oren
van de kop niet kletsen, maar het verschaft,
wat stroef en nurks, toch waardevolle in
formatie. Zo zal ik de Elfstedentocht moe
ten rijden op traditionele Friese doorlopers
in plaats van die enorme Noorse ijzers,
waarop ik zo hevig sta te trillen dat de von
ken uit mijn knieën «laan en brandschade
aan mijn gebreide schaatspak niet mag
worden uitgesloten. Die oude Friesjes van
Nooitgedagt bieden als bijkomend voor
deel dat ik ze ook op de zijkanten kan be
rijden. Zo vertrek ik van Ljouwert richting
Snits, schavend aan het vreesaanjagend
imago van de Beul van Bartlehiem en, als
dat er niet in zit, het Fantoom van Frents-
jer.
Tot zover liggen de zaken eenvoudig.
Dries (Dolle Dries) van Wijhe heeft me nog
eens gewezen op gruwzame bevriezingsge
varen. Niet weinig klassieke Elfstedenrij-
ders hebben tenen, vingers, oren en neuzen
op sterk water meegekregen als memento
aan een onheilsvolle tocht. Ik heb derge
lijke relieken zo her en der wel op schoor
steenmantels zien staan, als conversatie
stukjes.
Men behoort daar opmerkingen bij te
maken als: „Je kunt wel zien dat we hier
met een reus te maken hebben gehad".
Maar een verloren teen is niet onze groot
ste vrees. Paniek welt pas op als, in de keu
rige terminologie van Jeen van den Berg,
de waterleiding dreigt te bevriezen. Daar-
valt niet mee op te scheppen. Bouw een
windscherm van zeemleer en de poolvos
van üs mem. Naar oud gebruik houd ik de
borst warm met reuzel, stapels oude kran
ten en borstrokken die nog dienst hebben
gedaan in de Peel bij het steken van turf.
Klemmender is het probleem van de af
stand, 198 kilometer. Ik ben erg geschrok
ken van de zuurgraad in de spieren, die
Hein Vergeer heeft onttroond. Hein begon
na bijna S kilometer aan dat wrede ver
schijnsel te lijden. Ik heb het al na het on
derbinden van de schaatsen en in een enkel
geval reeds bij het verlaten van mijn leger
stede. Vergeer verzuurde toen hij heel even
had aangezet: „Ik reed lekker op dat mo
ment", zo verklaarde hij, „ik had geen zere
poten en ik had geduld moeten hebben. Nu
ging ik door de grens heen en blies ik mijn
benen op, om het zo maar eens te zeggen".
Hein had ook te veel op de punten van zijn
schaatsen gereden. Dat is wel mooi en ver
want aan het ballet, maar je zult het mij
niet zien doen. Op de zijkanten haal ik
Snits, maar op de punten slaat bij mij de
zuurgrens al na enkele meters in de herse
nen.
Met een paar zere, opgeblazen poten
kom je nergens. Ze zijn uitsluitend geschikt
voor cafébezoek. Ter bevordering van een
goed contact met Friezen draag ik tussen
de reuzel en de kranten een door De Har
monie te Amsterdam uitgegeven werkje
„Fries voor Elfstedenrijders" mee. Ik kan
dan behoorlijk om süppengrottenbrij vra
gen of, nodeloos maar leuk, zo hier en daar
in het Fries informeren of ze ook schaatsers
voorbij hebben zien komen. De voorberei
dingen zijn nu in volle gang. Vandaag loop
ik de hele dag te klunen in de bennen van
stadsgrachten. In de avonduren studeer ik
Fries, ik heb wat moeite met de zin die in
ons vak toch van levensbelang is: „Kin ik
hjirwei automatysk mei Hollén skilje?"
(Kan ik van hieruit direct met Holland bel
len?). En in de nachtelijke uren lig ik te
tobben over de zuurgrens, de zere poten, de
waterleiding en de vorm van de dag.
Dr. Plet Admiraal: „leden
ervaren en de arts om eutht
de plicht heb om dat verzoe
Door Heieen Crul
Het besluit van het kabinet ot
in principe strafbaar te laten
de aantekening van een pa
handelingen die niet onder eu
len, vindt Piet Admiraal 'verbi
„De rechtsonzekerheid van
ook van patiënten neemt dl
Het opent ook de weg naar n
euthanasie onder het mom va
wél mag, bestaat de kans dt
toetsing wordt afgerekend n
bejaarden.
Anderzijds kan ik me ook
dat veel oudere mensen bang
naar het ziekenhuis te moeten
zeker dood hebben', kunnen 2
ken, als een arts te goeder tro
iets tegen de pijn te geven
Piet Admiraal heeft werel
drachten over het onderwerp
gehouden, een twintigtal artik
onderwerp gepubliceerd en
voor artsen geschreven hoe zc
milde dood het beste kunnen 1
gen.
Hij is door Italiaanse, Zwee
rikaanse kranten geïnterviewd
len voor de radio en tv geweest
der dat hij al die puliciteit een
In het ziekenhuis waar hij werl
wanneer zien we jou eens zond
Onlangs is er een boek
'Euthanasie tussen wet en g
schreven door Ben van Aken e
door Bruna, waarin Admiraal
soonlijke, emotionele manier
varingen vertelt en waaraan de
heelden van euthanasie in dit
ontleend.
Hij vertelt Ben van Aken c
hij afleen nog maar 'live' voor
wil komen. Want de tegens
euthanasie gaan over lijken. 1
voorbeeld de EO beelden gek
Zweeds en Amerikaans tv-
w aar aan Piet Admiraal heeft n
>»Hun programma begon me