DESTE]^^^^^ 'ASTROLOGIE GAAT OVER DE GROEI VAN HET INNERLIJK' e laatste jaren is de belangstelling voor de astrologie weer groeiende. In het verleden heeft de astrologie, letterlijk sterrenwichelarij, veel te genwerking gehad. Vaak werd de astrologie geplaatst in een geheimzinnige wereld. De laatste jaren wordt de astrologie anders benaderd, anders gebruikt ook. In Engeland, Frankrijk en de VS wordt astrologie al ja ren gezien als een zeer belangrijk instrument om meer over de psyche, over het karakter van de mens te we ten te komen. Martin Boot kan zich in die richting wel vinden en richtte de 'Akademie Nevash voor esoterie en Astrologie' op. Volgens de in Bilthoven woonach tige Martin Boot is dat een academie voor mensen die zich zelf willen ontdekken. „Wie de juiste instelling niet heeft en een cursus volgt om macht over anderen te krijgen, wordt niet toegelaten". Gemiddelden verziekt. Ik vind he strijding op één lij maar in een zeer den en als zodani gendeelj pijnbestr léven." De anesth heeft gespecialise Hippolytusziekenl" toe. Op een open held maakt in de Het legioen dat schilderen als ee grievend vindt. Na een arts die zijn n« tiënt soms letterlijk Babylonië Esoterie Keerpunten Instrumenten Inleven 3 Insinuaties D DoorRomaln van Damme Rond de jaarwisseling is het altijd raak. Wat brengt het nieuwe jaar ons? Waarzeg gers en helderzienden verdringen zich om de wereld een aantal voorspellingen in de maag te splitsen. Astrologen, voor de leek de mensen die in de sterren kunnen lezen wat ons allemaal te wachten staat, worden moeiteloos in dat wereldje geplaatst. Im mers, in alle populaire weekbladen en ook in een groot aantal dagbladen wordt wel een hoekje vrijgehouden voor het plaatsen van de horoscopen. 'Laat de liefde van daag met rust. Doe geen domme dingen en laat uw geld thuis'. Twee dagen later blijkt het juist dé dag voor de liefde te zijn, mag je van alles doen en moet het geld rollen. Martin Boot, ongeveer tien jaar in het bezit van een astrologische praktijk, noemt het onzin. „Met astrologie kun je onmoge lijk voorspellen. Aan de hand van astrolo gie voorspellingen doen, is mensen bedon deren". Die uitspraken zijn Martin Boot niet in dank afgenomen. Andere astrologen keer den zich derhalve af van zijn gedachten over astrologie. „Veel astrologen maken zich schuldig aan voorspellen. Dat is zeer kwalijk te noemen. Ja, er zal best wel eens een voorspelling uitkomen. Dat is de be kende toevalstreffer. En op die toevalstref fer blijft men dan hameren. Bovendien, mensen zijn vaak bang voor de toekomst. En aan angst valt veel te verdienen". Het is hem een doorn in het oog. „Ik heb meegemaakt dat mensen kregen te ho ren dat ze onder een kwaad gesternte ge boren zijn. Bij het trekken van de geboor tehoroscoop kwam dat naar voren. Dat werd die mensen keihard gezegd. In de trant van, sorry, maar van jou komt dus niets terecht. Verschrikkelijk is dat. Als je iemand treft die zeer gevoelig is voor die zaken, heb je zo een geweldig drama". „Ik heb onderzoeken gedaan naar het uit komen van voorspellingen. Negentig pro cent komt niet uit, tien procent-wel. Dat heb ik de astrologen voorgelegd, maar zij blijven dan wijzen naar die tien procent. Het gaat ook altijd om een gemiddelde. Bij voorbeeld, Tweelingen praten veel, dus alle Tweelingen praten veel. Onzin natuur lijk. Ik kan het tegendeel bewijzen. Mijn dochter en ik hebben hetzelfde teken. Maar onze horoscopen zien er heel anders uit". Martin Boot laat twee vellen papier zien. In het midden twee grote cirkels met daarin allerlei lijnen en tekens. Geboorte horoscopen. Een geboorte-horoscoop kan gebruikt worden om een bepaald gedrag spatroon te verduidelijken of te verklaren. Men kan de personen ook koppelen aan bepaalde gebeurtenissen en bepaalde si tuaties. Een geboorte-horoscoop trekken is niet ge makkelijk. Eerst moet er een cirkel getrok ken worden. Die cirkel wordt verdeeld in twaalf gelijke delen, de dierenriem met zijn tekens (Weegschaal, Ram, Stier enzo voorts) voorstellend. Om de tekening te kunnen maken die de stand van de plane- DESC De geboorte-horoscoop van Greta Garbo. - foto deltas Astroloog Martin Boot: „De stand van de planeten heelt Iets te maken met de psyche, het karakter. Astrologie gaat over de Innerlijke werkelijkheid, over de ziel. De Innerlijke werkelijkheid kun Je niet meteen waarnemen. Als Je astrologie goed snapt, kom Je uit bij de groei van Je psyche" - FOTO WIM HENDRIKS 'Astrologie voorspelt niet' Een tekening van de dierenriem mens uit de vijftiende eeuw. De tekens zijn In verband gebracht met verschillende delen van het menselijk lichaam. - foto deltas ten weergeeft op het moment van de ge boorte, moeten de zonnetijd, het tijdstip van de geboorte, de dag, de maand, het jaar en de plaats van geboorte bekend zijn. De wieg van de astrologie stond in Babylo nië. De oudste overlevering van astrologi sche berekeningen wordt gevormd door ongeveer 4000 klei tafels in spijkers, in de taal van de Babyloniërs. De eerste indivi duele geboorte-horoscoop werd getrokken in 410 voor Christus. Lijdend voorwerp was koning Shuma Usur die 29 april gebo ren werd. Het geeft aan dat de astrologie een van de oudste wetenschappen ter we reld is. Maar Martin Boot noemt astrolo gie geen wetenschap. Volgens Martin Boot kun je stellingen van astrologie niet bewij zen. „Op één na. En dat is de belangrijkste stelling. De stand van de planeten heeft iets te maken met de psyche, het karakter. Astrologie gaat over de innerlijke werke lijkheid, over de ziel. De innerlijke werke lijkheid kun je niet meteen waarnemen. Als je astrologie goed snapt, kom je uit bij de groei van je psyche". Martin Boot noemt zich zelf geen astro loog, maar esotericus. Esoterie, wat is dat? Het woordenboek geeft alleen het woord esoterisch, voor ingewijden. Wat mager om het woord meteen te begrijpen. „Je ware ik ontdekken, dat is esoterie. Je kunt denken dat het leven wat je leidt, bepaald wordt door factoren van buitenaf. Er is ook een andere manier van denken. Uiter lijke werkelijkheid bestaat niet, innerlijke werkelijkheid wel. Een esotericus is een hulpverlener. Iemand die een ander helpt te ontdekken wat zijn innerlijke werkelijk heid is. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de ziel van de mens. Hoe de ziel van de mens in elkaar zit. Ik heb psychiatrie ge studeerd, maar psychiatrie gaat te ruw met mensen om. Ik heb ook psycho-therapie gedaan. Nee, daar ben ik ook niet razend- enthousiast over. Het gaat dan vooral om het toepassen van een aantal technieken. De trucendoos gaat open". Martin Boot zegt dat je pas als hulpverle ner kan optreden als je zelf weet waar je staat. „Je moet bovendien oprechte be langstelling voor de mensen hebben. Je moet de mensen niet met een kluitje het riet insturen". Dat gebeurt bij de astrolo gie te vaak, meent hij. „Men gaat uit van alleen de kennis. Maar daarmee maak je de mensen niet duidelijk waar ze staan in het leven. Je moet ze duidelijk maken wat de juiste keuzes zijn. Want iedereen in zijn leven maakt keuzes, moet keuzes maken. Astrologie leert je ontdekken wat de wer kelijkheid voor jou is. De planeten tollen maar door, maar wel periodiek en heel sys tematisch. De planeten komen steeds voorbij dezelfde punten. Daar liggen de opgaven waarmee elke mens te maken krijgt". Die opgaven kunnen een aantal keerpun ten in zich hebben. Een omwenteling in je leven. Een crisis wordt dat meestal ge noemd. Een beladen woord omdat men bij het horen van crisis vaak negatieve beel den voor zich ziet opdoemen. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Letterlijk bete kent crisis, een keerpunt, een wending. Ieder mens krijgt te maken met die keer punten, die omwentelingen. Dat hoeft niet altijd rampzalig uit te pakken. Martin Boot: „Onderzoek heeft uitgewezen dat je die periodes kunt indelen. Zo is er de zoge naamde mid-lifecrisis. Of de doodscrisis. Als je een crisis laat liggen, geen aandacht schenkt aan de veranderingen, kun je later in de problemen raken. Ja, eigenlijk is iedereen op zich een astroloog. Ais hij be zig is met de innerlijke werkelijkheid. Astrologie werkt met symbolen. Net als de Tarot, de I Tjing, de numerologie. Dat zijn ook oeroude systemen. Die symbolen gaan niet over de sterren, die symbolen gaan over de mensen". Esotericus zijn biedt volgens Martin Boot een groot voordeel. „Je ziet snel wat er aan de hand is. Sneller dan een psychiater of psycho-therapeut". Boot zegt dat de esote ricus dat te danken heeft aan de kennis die de astrologie biedt. Die kennis wil Boot zo veel mogelijk verspreiden. Vandaar de Akademie. Daar kun je lange en korte cur sussen volgen. Van weekends en weken tot maanden, jaren. Er is ook een beroepsopleiding. Die oplei ding bestaat uit een basiscursus en een twee jaar durende Meesteropleiding. Als die opleiding met goed gevolg doorlopen is, kan men zich vestigen als 'Psycholo gisch astroloog' of 'astrologisch raadgever'. „Het gaat er om je zelf te leren ontdekken. Dat is het belangrijkste van de studie. De astrologie reikt in feite de instrumenten aan. Wij leggen uit hoe je met die instru menten kunt werken. Wat je er mee kunt doen. De meeste mensen weten niet hoe ze moeten omgaan met hun denken. Daarom komen ze vast te zitten. Er zijn bij voor beeld heel veel mensen die denken dat ge luk voor hen niet weg gelegd is. Die ge dachte is steeds aanwezig. Heel hun leven. Je kunt leren dat doemdenken te verande ren. Dat kun je leren op de academie". Martin Boot heeft diverse onderzoeken ge daan. Zo hield hij zich geruime tijd bezig met de werkwijze van de astrologen in Ne derland. „Dat is me zeker niet in dank af genomen. Ik ben uigekomen op zeven ver schillende astrologen. De waarzegger, de goeroe als de ziener, de amateur-psycho loog, de maniakale psycho-analyst, de kar ma-kakker die teruggrijpt naar vorige le vens, de zwijgende angsthaas die rustig zegt dat je onder een verkeerd gesternte geboren bent en de positieve zoethoutlik ker die absoluut niet tot de kern komt en op het eind zegt dat alles toch weer goed komt". Er moet dus ook een goede astroloog zijn. „Die astroloog verdiept zich in de mens. 0 ja, ik ben ook begonnen met het verwerven van kennis. Toen ik alles wist, dacht ik, okay en nu. Een horoscoop uitleggen kon ik. Maar ik kon me niet inleven in die an der. Hoe voelt dat bij een ander. Zo is mijn huidige werk ontstaan. Dat probeer ik op die academie duidelijk te maken. Het heeft me trouwens moeite gekost. Het oprichten van die academie. Ik heb wat tegen scho len. Op scholen leer je teren op andermans ideeën. Op school krijg je te horen dat veel, zoniet alles, met verstand op te lossen is. Als mensen later te maken krijgen met oer-emoties, gaan ze nadenken. Dat lost niets op. Integendeel. Ze denken zich suf en komen geen streep verder". „Nee, het gaat in het leven niet alleen om voelen. Het gaat om vier zaken. Voelen, denken, gewaar worden en intuïtie. Het faat er om dat die vier zaken goed ge- ruikt worden. Dat er evenwicht is. En dat moet vanuit je zelf komen. Je moet het eerst voor jezelf duidelijk maken, dan pas wordt het voor een ander duidelijk". Martin Boot meent dat juist de astrologie zich leent voor het zoeken naar je ware ik. „Mensen zijn vaak bezig met astrologie. Mensen komen niet naar me toe met de vraag, laat ons eens gezellig over Neptunus filosoferen. Nee. Mensen komen met de mededeling dat ze twintig jaar getrouwd zijn en plotseling voor een zwart gat staan. Of met de mededeling dat ze heel veel van hun kinderen houden maar altijd ruzie hebben. Vanuit de astrologie kun je daar aan werken. Mensen leren ontdekken wat er werkelijk aan de hand is. Dat is dank baar werk". Jawel. Ik reken nog op een gevoelige vorstperiode. Helder, nuchter, kra kend weer. Veldmuizen met rijp aan de snorharen, de pet in de hand, sme kend om een bete broods. Het wordt erg. Mijn weerkundige kwaliteit zetelt in mijn neus. Ik kan het ruiken, want ik ben toege rust met een vorstsnuiver. In de vaklitera tuur wordt deze beschreven onder de naam Thialfneus. Er zijn er maar enkele van in ons land. Mijn voorbereidingen voor de Elfstedentocht 1987 zijn thans in gang ge zet. In een geheim trainingskamp ben ik, op advies van Henk Gemser, „in gesprek gegaan met het ijs". Het ijs zal je de oren van de kop niet kletsen, maar het verschaft, wat stroef en nurks, toch waardevolle in formatie. Zo zal ik de Elfstedentocht moe ten rijden op traditionele Friese doorlopers in plaats van die enorme Noorse ijzers, waarop ik zo hevig sta te trillen dat de von ken uit mijn knieën «laan en brandschade aan mijn gebreide schaatspak niet mag worden uitgesloten. Die oude Friesjes van Nooitgedagt bieden als bijkomend voor deel dat ik ze ook op de zijkanten kan be rijden. Zo vertrek ik van Ljouwert richting Snits, schavend aan het vreesaanjagend imago van de Beul van Bartlehiem en, als dat er niet in zit, het Fantoom van Frents- jer. Tot zover liggen de zaken eenvoudig. Dries (Dolle Dries) van Wijhe heeft me nog eens gewezen op gruwzame bevriezingsge varen. Niet weinig klassieke Elfstedenrij- ders hebben tenen, vingers, oren en neuzen op sterk water meegekregen als memento aan een onheilsvolle tocht. Ik heb derge lijke relieken zo her en der wel op schoor steenmantels zien staan, als conversatie stukjes. Men behoort daar opmerkingen bij te maken als: „Je kunt wel zien dat we hier met een reus te maken hebben gehad". Maar een verloren teen is niet onze groot ste vrees. Paniek welt pas op als, in de keu rige terminologie van Jeen van den Berg, de waterleiding dreigt te bevriezen. Daar- valt niet mee op te scheppen. Bouw een windscherm van zeemleer en de poolvos van üs mem. Naar oud gebruik houd ik de borst warm met reuzel, stapels oude kran ten en borstrokken die nog dienst hebben gedaan in de Peel bij het steken van turf. Klemmender is het probleem van de af stand, 198 kilometer. Ik ben erg geschrok ken van de zuurgraad in de spieren, die Hein Vergeer heeft onttroond. Hein begon na bijna S kilometer aan dat wrede ver schijnsel te lijden. Ik heb het al na het on derbinden van de schaatsen en in een enkel geval reeds bij het verlaten van mijn leger stede. Vergeer verzuurde toen hij heel even had aangezet: „Ik reed lekker op dat mo ment", zo verklaarde hij, „ik had geen zere poten en ik had geduld moeten hebben. Nu ging ik door de grens heen en blies ik mijn benen op, om het zo maar eens te zeggen". Hein had ook te veel op de punten van zijn schaatsen gereden. Dat is wel mooi en ver want aan het ballet, maar je zult het mij niet zien doen. Op de zijkanten haal ik Snits, maar op de punten slaat bij mij de zuurgrens al na enkele meters in de herse nen. Met een paar zere, opgeblazen poten kom je nergens. Ze zijn uitsluitend geschikt voor cafébezoek. Ter bevordering van een goed contact met Friezen draag ik tussen de reuzel en de kranten een door De Har monie te Amsterdam uitgegeven werkje „Fries voor Elfstedenrijders" mee. Ik kan dan behoorlijk om süppengrottenbrij vra gen of, nodeloos maar leuk, zo hier en daar in het Fries informeren of ze ook schaatsers voorbij hebben zien komen. De voorberei dingen zijn nu in volle gang. Vandaag loop ik de hele dag te klunen in de bennen van stadsgrachten. In de avonduren studeer ik Fries, ik heb wat moeite met de zin die in ons vak toch van levensbelang is: „Kin ik hjirwei automatysk mei Hollén skilje?" (Kan ik van hieruit direct met Holland bel len?). En in de nachtelijke uren lig ik te tobben over de zuurgrens, de zere poten, de waterleiding en de vorm van de dag. Dr. Plet Admiraal: „leden ervaren en de arts om eutht de plicht heb om dat verzoe Door Heieen Crul Het besluit van het kabinet ot in principe strafbaar te laten de aantekening van een pa handelingen die niet onder eu len, vindt Piet Admiraal 'verbi „De rechtsonzekerheid van ook van patiënten neemt dl Het opent ook de weg naar n euthanasie onder het mom va wél mag, bestaat de kans dt toetsing wordt afgerekend n bejaarden. Anderzijds kan ik me ook dat veel oudere mensen bang naar het ziekenhuis te moeten zeker dood hebben', kunnen 2 ken, als een arts te goeder tro iets tegen de pijn te geven Piet Admiraal heeft werel drachten over het onderwerp gehouden, een twintigtal artik onderwerp gepubliceerd en voor artsen geschreven hoe zc milde dood het beste kunnen 1 gen. Hij is door Italiaanse, Zwee rikaanse kranten geïnterviewd len voor de radio en tv geweest der dat hij al die puliciteit een In het ziekenhuis waar hij werl wanneer zien we jou eens zond Onlangs is er een boek 'Euthanasie tussen wet en g schreven door Ben van Aken e door Bruna, waarin Admiraal soonlijke, emotionele manier varingen vertelt en waaraan de heelden van euthanasie in dit ontleend. Hij vertelt Ben van Aken c hij afleen nog maar 'live' voor wil komen. Want de tegens euthanasie gaan over lijken. 1 voorbeeld de EO beelden gek Zweeds en Amerikaans tv- w aar aan Piet Admiraal heeft n >»Hun programma begon me

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30