DE STEM 'EIGEN TV-BEELDEN VAN HET FRONT, DA'S TOCH SCHITTEREND' GEN L" derwijs srvice en de ZATERDAG|H 31 JANUAR119871 I e freelance cameraman. Hij gaat waar het nieuws is: Libanon, Columbia, Stampersgat en ook Iran. Cameraman Jan van Eijndhoven uit Til burg. Afgelopen week zat hij met Hugo van Rhijn in de voorste linies in de Golfoorlog. Ze kregen een regen van Iraakse granaten om de oren. Iraanse politie agenten namen z'n apparatuur in beslag. Jan, de hand voor de brede borst, sprak plechtig 'Salaam, sa laam' en alles kwam toch nog goed. Jan filmde als eerste in de zwaar getroffen heilige stad Qom. De Iraakse bombardementsvliegtuigen arriveerden 'op bestelling' en Jan draaide, onverstoorbaar. Z'n beel den gingen de hele wereld over. De Iraanse censor scheepte hij af met ongesluierde majorettes op de Thialf ijsbaan. Dikke Jan, zoals collega's in de journa listiek hem kennen, is gewoon weer terug. Woensdag filmde hij werklozen in Overijssel. „Het is je werk. Van een kantoorbaan zou ik spastisch worden". Uitnodiging Zweetvoeten Lijken Lekkere beeldjes De censor Dat ene handje taak in verschil- oep in instituten jarige opleiding, oleiding ter voor- sp of een beroep leiding (2-jarige jrende 1 dag per n tussen 9.00 uur /orden gevraagd. Dl D Door Paul de Schipper „We hebben heel lang met elkaar zitten praten. Doen we het, doen we het niet. 'Doen en we zien wel' hebben we gezegd en we zijn naar Qom gegaan, de verboden heilige stad. Die ligt 160 kilometer van Te heran. De Amerikanen hadden het gepro beerd, maar die hadden hun materiaal ai moeten geven. Affijn, wij in een taxi, maai die. chauffeur had helemaal geen zin. Hij was heel blij toen ie een 30 kilometer vooi Qom een klapband kreeg". „Nou, wij balen als een stier. Ja, je zit naar het licht te kijken, je moet nog filmen en het is al laat in de middag en dan gaat die vent nog eens rustig de bandenspan ning opmeten, net of-ie met een grote beurt bezig is. Dichtbij de stad ging het steeds langzamer. Je bent er bijna, ziet de moskee en de zon zakt. We rijden naai binnen een plein op met een heleboel puin van bominslagen. We roepen stop, stop en wat doet die smiecht.hij parkeert 'm recht voor zo'n agent z'n voeten. Nou had den we afgesproken: draaien wat we kun nen, dus wij uit die auto. Hugo gaat naai die agent en groet: „Salaam, salaam en nog een hoop toeters en bellen. Hij staat te zwaaien met twee perskaarten en ik maai filmen. Wat doen die Iraniërs zodra ze een camera zien, roepenDood aan Sad am Hoessein. Toen kwamen die Iraakse vlieg tuigen bommen gooien. De straat moest leeg Bij die agent was een hoge politie functionaris gearriveerd, tenminste hij zei dat-ie een hoge was. Hugo vraagt: Wie bent u dan wel, kunt u zich legitimeren Laat die vent zo'n lulijzer zien, een porto foon weetjewei. Affijn zo ging dat door. en maar draaien. In de auto hebben we de camera pas afgezet. We kregen een motoi voor ons en eentje achter. In volle galop zijn we de stad uitgebracht, maar we had den prima beelden". In de huiskamer van z'n Tilburgse wo ning draait Jan de video terug. De moskee, puinhopen, portretten van gesneuvelden, schreeuwende Iraniërs en dan in de lucht de witte condensstrepen van de Iraakse bommenwerpers. „Ja, het was paniek op straat In die herrie vergaten ze onze band in beslag te nemen. Die hebben we toen heel goed opgeborgen. Die beelden van Qom zijn over de hele wereld uitgezonden en dan geeft je toch een kick. Dan zeg je bij je zelf: Niet gek van twee van die twee Hollandse boerenkinkels". Islamic Guidance, een Iraans bureau voor 'oorlogspromotie' nodigde de afgelopen week de wereldpers uit om een kijkje te gaan nemen in de veroverde gebieden bij Basra. Ook de NOS kreeg een invitatie. Jan van Eijndhoven stond die maandag in Friesland. Hij filmde Sipkema, die net be kend maakte dat de Elfstedentocht niet zou doorgaan. Hij werd opgeroepen vanuit Hilversum. „Jan kun je morgen naar Iran?" Jan: „Dan zeg je ja, dus ik heb die klus in Leeuwarden afgemaakt. Ik ben 's morgens naar Tilburg gereden om gauw kleren te halen. Ik ben op school m'n dochter goeiendag gaan zeggen en toen naar Am sterdam gereden. In Parijs stapten over in een vliegtuig van Iran Air, zo eentje met van die gesluierde stewardessen. Dat gaat dan zo van: Als Allah het wil halen we de overkant". Eenmaal in Teheran moest het persgezel schap nog verder worden getransporteerd, naar de stad Ahwaz. De hele club in een Lockheed Hercules. Jan kent die toestel len. Hij kwam er ooit gebroken uit na een tocht naar de Falkland-eilanden, 32 uur vliegen. Jan: „Daar in Teheran leek het goed te gaanmotor 1, prima start, mo tor 2 net zo, motor 3 en 4 ook, deuren dicht en toen.prrt..prrt, deed ie het niet meer. We zijn toen met een bus rond gereden. D'r stonden wel een stuk of twaalf, dertien van die dingen. Na drieën half uur hadden ze er eentje, die ze aan de praat konden krijgen. In Ahwaz sliepen we in een hotel. De ramen waren er uitgescho ten en als je door de deur ging moest je 'm weer terug op z'n plaats zetten. Prima ho tel, fully airconditioned". Met een bus ging het verder, dichter naar het front. „Die bus is ook een mooi ver haal. Helemaal ingesmeerd met modder Met verslaggever Hugo van RhIJn: twee boerenkinkels die er als enigen In slaagden, beelden uit Quom de wereld In te sturen 'De Dikke Jan' van Eijndhoven aan het front FOTO'S PERSBUREAU VAN EIJNDHOVEN Dikke Jan aan het front Vluchten voor granaten om te camoufleren. Alleen het dak hadden ze vergeten, dat glom als een spiegel. Toen we gingen rijden kwam er een escorte-auto voor met zwaailicht. Om niet op te vallen, weetje wel!" Dichtbij de gevechtslinies wordt het gezel schap uitgeladen bij een bunker. Jan over die accomodatie: „Een bunker, keurige hoop zand er op, maar bijna net zo klein als deze kamer. We komen binnen en moesten onze schoenen uit doen. Veertig journalisten, twee dagen niet uit de kleren geweest en dan in zo'n ruimte. We moes ten daar eten, op de vloer, ze legden een kleedje neer, een Brabants bontje met mili tair bestek erop. Om te bedienen liep ze over de tafel. Daar zit je dan in kleerma kerszit met je zweetvoeten onder je billen. Eet smakelijk. Moet je zo eens proberen een zoutpotje te pakken". We eten daar en toen komt de 'comman ding leader* vertellen dat we daar ook moesten slapen. Op schuimrubber matras jes. Nou ben ik niet zo'n lichte jongen, dus zo'n laagje schuim.nou ja, je ligt ge woon op de beton. Goed die matrasjes ko men binnen en dan die zaak in elkaar pas sen. Had je moet zien, net Lego. Een jon gen van het persbureau Gamma zag kans de zaak zo te regelen dat iedereen languit kon. En wat dan met z'n veertigen, de één wil nog lezen, de tweede slaapt in z'n kle ren, de derde in z'n onderbroek, iemand wil piesen.En dan zie je toch de nobel heid van de mens: Iemand riep: Licht uit, allemaal slapen. Daar ga je dan met veer tig man in dat hok, snurken.Goh, het leek net het Brabants orkest. Je zat dicht bij het front, dus je had ook de hele nacht die oudejaarsnachtherrie. Om half zeven ging het licht aan en werd de vloer weer gedekt. Daarna kregen we voorlichting door een vent met een megafoon die op een kaart wijst zo van „This are the Iraqi- defense. .".Wij dachten: Hou op met ze veren en laat nou es wat zien". De eigenlijke front-excursie in jeeps ver liep gladjes tot de Iraakse troepen aan de andere kant aan het schieten gingen. De verzamelde wereldpers als schietschijf. Daar hadden de Iraanse gastheren niet op gerekend. „Om de Iraakse troepen om de tuin te lei den hadden de Iraniërs bekend gemaakt dat er in Teheran een persconferentie zou zijn, d'r vanuitgaand dat die Irakezen wel zouden denken dat het front dan rustig zou zijn. Het Iraakse leger had uitkijkpos ten boven in een centrale, vlak bij Basra. Die konden wij zo zien liggen. Die lui hoefden alleen maar hun verrekijker te pakken om die gekke persmensen met hun helmpjes en gasmaskers te zien lopen. Die Irakezen hebben krom gelegen van het la chen. Ha, tien graden, links richten vuur. Onze jeep vloog twee meter omhoog toen ze zo'n ding er vlak onder smeten". Jan laat weer de video-beelden zien zoals ze ook door het NOS-journaal zijn uitge zonden. Het is een verward toneel met als decor vernielde huizen en kapotte tanks, de chaos van het slagveld. Cameralieden, fotografen en verslaggevers die alle kanten uit rennen op zoek naar vervoer, weg van deze plek! „Ja en dan loopt Van Eijndho ven daar ook tussen in z'n blauwe skijack en zonder helm, want met zo'n ding op kun je niet filmen. Hugo en ik doken ach ter een muurtje, dachten dat daar veilig was. Vliegt er opeens een vrachtauto om hoog en die komt omgekeerd weer naar beneden, dus dat muurtje was ook geen goeie keus geweest". Zo komt het Hollandse reportersduo in een loopgraaf terecht, plat in het stof, mid den in de waanzin van de oorlog. „Het halve Iraakse leger lag daar dood, allemaal kadavers. Daar lig je dan tussen. Je ziet dat wel, maar je neemt het voor kennisge ving aan. Je blijft draaien met je camera. Daar ben je voor gekomen. Een Iraniër schopt tegen zo'n lijk, dat hoofd rolt op zij". Vanuit de loopgraaf komen Jan en Hugo in de open laadbak van een Toyata te recht. „Hoe ik daar in gekomen ben, weet ik niet, maar het moet een sierlijke duik geweest zijn. D'r floot van alles in het rond. Op m'n rug, camera op de buik heb ben we daar gewerkt. Zo zijn we naar veili ger oorden geraakt, naar Khorramshahr. Die stad is helemaal met de grond geliik gemaakt. Het puin ligt er een meter hoog Met de bemodderde bus is het gezelschap weer naar het vliegveld gebracht. Dat de chauffeur de weg niet meer kon vinden mag slechts een kleinigheid heten. Bij het vertrek uit Teheran zijn de buiten landse journalisten vele malen gefotogra feerd. De lijvige gestalte van de Jan van Eijndhoven verscheen de andere dag op de voorpagina van de Teheran Times. Maar Jan kon zo maar niet weg. Hugo van Rhijn en Jan van Eijndhoven besloten nog wat sfeerbeelden te maken in Teheran. Jan: „Lekkere beeldjes voor het archief, mensen winkels, het leven, vrou wen in sluiers. Voor die vrouwen hadden we een ezelsbruggetje. Achter die sluier kun je aan hun ogen de leeftijd niet zien, maar dragen ze een spijkerbroek, Nike- sportschoenen dan zijn ze tussen de 20 en 30. Hebben ze schoenen met hoge hakken en een donkere panatalon, dan kun je er op rekenen dat ze tussen de 30 en 40 zijn. Nog oudere vrouwen dragen degelijk uit ziende zwarte schoenen. Zie je die, dan heb je 40 plus in beeld". Met die lekkere beeldjes liep het bijna ver keerd af. Aan de rand van teheran wordt het verslaggeversduo aangehouden. Mee, klinkt het onverbiddeüjk. In het politiebu reau ligt de dienstdoende majodr te slapen. Als de man wakker wordt en eerst thee zet bekijkt hij de papieren, de perskaarten en de apparatuur, krijgt een gratis videocur sus, morrelt aan de knoppen en krijgt een tik op z'n vingers van Jan van Eijndhoven. Ze gaan naar een ander politiebureau, naar een hogere pief, maar de begeleidend agent raakt de weg kwijt. Van de hogere functionaris krijgen ze te horen dat de ap paratuur in beslag is genomen. 'Ben je nou helemaal dit en dat', roept Jan van Eind hoven, maar hij kan niet meer doen dan een bewijs van inbeslagname vragen. Z'n pas heeft hij inmiddels in z'n onderbroek gestoken, wetend dat 'je niets meer bent zonder paspoort'. Ze keren terug naar hun hotel en schake len de Nederlandse ambassade in, spreken af dat Jan desnoods achter zal blijven. Een handige ambassade-employé slaagt er in om de camera en bijbehorende spullen binnen anderhalf uur vrij te krijgen. Alleen het tape met sfeerbeelden blijft op het po litiebureau. Dan het volgend probleem: de censor, de opgenomen beelden laten keuren. Jan: „Teheran en andere opnamen waarvan we wisten dat we ze mochten hebbendan nog oud spuL de opening van de overdekte Thialf-ijsbaan in Heerenveen. Majorettes in rode jasjes die het beeld komen binnen marcheren. Close op tot je ze borstbreed op het scherm ziet, helemaal rood. 'Wow, wow* was de eerste reactie van de censor. Ze hebben er een copie van gemaakt. Nou toen was het in vijf minuten geregeld. Ban den verzegelen en wegwezen De oorlog Iran-Irak, Kerbala 5, het nieuw ste offensief van Khomeiny kostte al 30.000 doden. „Noem het een bóeren- klucht, de Voerstreek, maar dan met grof geschut. Als er niet zo verschrikkelijk veel slachtoffers zouden vallen, kon je er om la chen, maar het is triest. Ze sturen kinderen en oude van dagen als kanonnenvoer het niemandsland in. Pas dan komen de ge trainde troepen. Het is een absurde slach ting. De jongens gaan op een crossmotor met een foto van Khomeiny om d'r nek naar het front. Gaan ze dood dan zijn ze heilig, komen ze terug dan worden het hel den". Over de journalistieke missie in Iran is Jan zeer tevreden: „Buiten verwachting, voor 500 procent resultaat. De Amerikaanse networks waren er met een ploeg van ze ven man, maar het lukte ze niet, maar wij, twee boerenjongens scoorden toch op een onbeschofte manier. Voor het NOS-jour naal nieuwe stijl was het een prachtige start. Eigen beelden van het front, da's toch schitterend". De afkeer van de oorlog, rottende lijken in een loopgraaf. Jan: „Ja, zo'n vent schopt er tegen, de ogen rollen eruit. Je draait, je staat er bij en je maakt het, al weet je dat het niet uitgezonden wordt. Die keer in Columbia, na die ramp, dat was veel erger, dat ene handje dat daar in Armero nog bo ven de modder uitstak". De journalistiek, het registreren en doorge ven van al wat niet tot de orde van de dag behoort. Jan van Eijndhoven(39) begon als jongetje, voetbalwedstrijden fotograferen in opdracht van vader, vijftig cent per plaat. Samen met z'n broer bouwde hij de zaak uit. Ze hebben nu een klein facilitair bedrijf compleet met een eigen montage wagen en een straalzender. Door de trip naar Iran was hij zelf ineens nieuws. Over zijn werk. „Het is een prachtige job, hier in Nederland, maar ook daar buiten. Wie komt er voor z'n werk nou in Polen, Columbia en Soedan. Op een dag hebben ze me gevraagd of ik mee wilde gaan naar de Falklands. Ik wist dat die eilanden er gens achter Spanje lagen. Het is spannend. Je komt gebroken uit een vliegtuig, maar kom je thuis met leuke beelden, dan geeft je dat toch een kick". „Angstnee, daar heb ik in Iran geen last van gehad, maar dat zal er nog wel een keer uitkomen". Hij en Hugo hebben er la ter nog over gepraat. Hugo van Rhijn ver telde hem het volgende mopje: „Hugo en Jan zitten in de bus op weg naar het front. Hugo stapt uit, Jan blijft zitten. De bus krijgt een voltreffer. Een paar weken later loopt Hugo in de Kalverstraat en komt er Mar greet, de vrouw van Jan tegen in een mooie bontjas, behangen met sieraden. Vraagt de vrouw van Hugo: „Waarom ben jij uitgestapt?"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29