'ILM BOUND FOR GLORYVANAVOND OP TV ook in de BIOSCOOP SPEELFILMS OP TV Fantasie en realisme van Klopfenstein Kindersekte moordt om oogst te redden Kunstenaars promoten hun werk met Enprofil E Amerikaanse olksinger en volks- eld Woody Guthrie verleed in 1967. Ge- offen door de ziekte an Huntington had ij de laatste 15 jaren an zijn leven in bed oorgebracht. Maar ndanks die handicap ad hij een nieuwe eneratie sociaal be rokken artiesten eïnspireerd. Oklahoma ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG DONDERDAG VRIJDAG FILM NAAR STEPHEN KING 'DER RUF DER SIBYLLA' IN FILMCIRCUIT Zij-aanzicht T2 PAGINA GIDS 1 Door Dirk Vellenga Woody Guthrie was de entor van Bob Dylan, om Paxton, Judy Col- Joan Baez en vele nderen die in het mid- 'en van de jaren zestig olksongs brachten met n duidelijk politieke htergrond. Ook nu, 20 jaar na zijn dood, Woody Guthrie het voor- -ld voor popartiesten. Bruce pringsteen zingt Guthrie's his Land Is Your Land' op "n vijf-delige 'live-box' en eeft er uitleg bij: „Woody uthrie schreef dit nununer antwoord op 'God bless erica' van Irving Berlin, et is een van de mooiste nummers die ooit zijn ge schreven". Guthrie schreef niet voor America', voor een nationaal symbool, maar voor de men sen die er wonen. Zijn wereld beeld was gevormd in de jaren dertig, de crisisjaren. Hij schreef zijn liedjes om arme seizoenarbeiders en zwervers bewust te maken van hun mo gelijkheden. Hij geloofde in de vakbond, de vereniging van de verworpenen der aarde en Uit het zwervende bestaan van zanger Woody Guthrie schreef in de jaren veertig voor het communistische blad 'The Daily Worker'. Over de zwervende jaren van Woody Guthrie maakte Hal Ashby in 1967 de film 'Bound for Glory', gebaseerd op het boek dat Guthrie zelf schreef in 1943. In deze zeer ro mantische visie op het leven in goederentreinen en goedkope hotels speelt David 'Kung Fu' Carradine, deze week in Ne derland, de hoofdrol en zingt zelf de songs van Woody. De KRO zendt de film vanavond om 19.12 uur op Nederland 2 uit. Woody Guthrie werd in 1912 als Woodrow Wilson Guthrie geboren in Oklahoma. Vader Charles Edward kreeg een goede baan in Texas en speelde gitaar en banjo in country-groepen. De jeugd van Woody was onbezorgd tot zijn zus Clara kwam te over lijden, zijn vader zijn baan verloor en z'n moeder moest worden opgenomen in een ge sticht. Op 14-jarige leeftijd verliet Woody de ouderlijke woning. Hij kwam in contact met de 'hobo's' en 'railroad bums' die hem inspireerden tot zijn songs. Droogte en stor men hielden huis in het zuiden van de VS, boeren en landar beiders zwierven wanhopig Beeld uit de film 'Bound for Glory', met geheel rechts David Carradine als Woody Guthrie. - foto archief de stem rond, op zoek naar eten en werk. Hij trouwde met Mary in 1933, in de film gespeeld door Melinda Dillon, maar de rusteloosheid van Woody was te groot voor een bestendig huwelijk. Het duurde slechts tien jaar. In de jaren dertig doorkruiste hij het land en schreef hij honderden liedjes. „Woody had meestal vóór het ontbijt al drie songs klaar", zei collega-zanger Sonny Terry over hem. 'Do Re Mi', 'So long, it's been good to know you', 'Deportee', 'Roll on Columbia', 'Pastures of Plenty', het zijn nummers die later vele malen door anderen op de plaat zijn gezet. Aan het eind van de jaren dertig belandde Woody Guth rie in New York, waarhij zijn tijd verdeelde tussen vak- bondsvergaderingen, radio optredens en concerten met gelijkgestemden als Cisco Houston, Sonny Terry, Lead- belly en de jonge Pete Seeger. Na de Tweede Oorlog kreeg hij het moeilijker. Deuren van platenstudio's en radiostations bleven voor hem gesloten van wege zijn linkse sympathieën. Samen met Pete Seeger, Lee Hays en Millard Lampbell richtte hij de Almanac Singers op. In 1952 moest hij een punt zetten achter al zijn activitei ten. De Alamanac Singers gin gen over in de Weavers. De erf elij ke ziekte van Hun tington verwoestte langzaam zijn zenuwstelsel en verlamde hem steeds meer. Twee kinde ren uit zijn huwelijk met Mary zijn ook door de ziekte getroffen. Bij zijn tweede vrouw, Marjorie, kreeg Guth rie nog drie kinderen. Een daarvan is Arlo Guthrie, die net als zijn vader zanger is ge worden en inmiddels 40 is. Sings 1959 vertoefde Woody in het Greystone Hospital in New Jersey. In de weekends werd hij opgehaald door Bob en Sid Gleason en door de week verschenen vele van zijn oude vrienden aan zijn bed. Ook dook een j ongen op met de naam Bob Dylan, die de oude meester mateloos vereerde en een lied voor hem componeer de, 'Song to Woody'. In zijn laatste levensjaren stichtte Woody Guthrie een fonds voor onderzoek van kinderen die mogelijk de ziekte van Hun tington hebben (de kwaal openbaart zich pas boven de 35). Er kwam een organisatie waarin zowel zijn eerste als zijn tweede vrouw acteif wer den. De organisatie werkt nog steeds, evenals de liedjes van Woody Guthrie. Down and out in Beverly Hills' van Paul Mazursky, de verrassende komedie rond een echtpaar van nieuwe rijken, is geprolongeerd in Casino 1 in Breda en Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom. Met Bette Midler, Nick Nolte en Richard Dreyfuss. 'Crocodile Dundee' gaat foor in Casino 3 in Breda. Australische 'cowboy' (Paul Hogan) in het verdorven New ïork. 'Ferris Bueiler's Day Oir, de tienerkomedie over een spijbelende scholier, blijft in Casino 4 in Breda en draait L&. JUULJftiKi ook in Cinem'actueel 1 in Ber gen op Zoom. 'Youngblood' is geprolon geerd in Casino 2 in Breda en ook te zien in Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom en de Ko ning van Engeland in Hulst. Derderangs film over jonge ijshockeyspeler, die moet op boksen tegen smerige colle ga's. Met Rob Lowe. 'Flodder', de harde klucht van Dick Maas, gaat weer door in Grand Theater in Bre da, City 2 in Roosendaal, Cen traal in Geertruidenberg, Roxy 1 en 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst en Luxor in Ter- neuzen. In de die laatste biso- coop draait ook 'Hannah and her sisters', de laatste, veel ge lauwerde film van Woody Al len met o.a. Mia Farrow en Barbara Hershey. 'Jumping Jack Flash', de komedie met Whoopi Gold berg, blijft in Cinesol 2 in Bre da. 'Amadeus', de Mozart-film van Milos Forman, trekt op nieuw publiek en blijft dus nog te zien in Cinésol 2 in Bre da. 'Labyrinth', het sprookje van Jim Henson is nog steeds ge prolongeerd in Cinésol 3 in Breda. Alice in Wonderland achtig verhaal met David Bo wie en allerlei leuke beesten en fantasiewezens. Filmhuis Concordia in Breda vervolgt het Bertolucci- festival. Vanavond nog 'La Luna'. 31 januari en 2 februa ri: 'De tragiek van een gek', de laatste en nooit eerder in Ne derland vertoonde film van Bertolucci met Ugo Tognazzi en Anouk Aimêe uit 1981. Een voudige kaasfabrikant van boerenafkomst en zijn vrouw uit de rijke bourgeoisie komen dichter bij elkaar als hun zoon door terroristen is ontvoerd. Opvallende visuele dramatur gie. Op 3 en 4 februari: 'De stra tegie van de spin'. Een laby rintische film uit 1970 over de zoon van een verzetsheld, die ontdekt dat zijn vader eigen lijk een lafaard was. Heden en verleden lopen vernuftig in elkaar over. Op donderdag 5 februari komt 'Belle de jour", de bekendste film van Luis Bunuel, nog eens terug in het Filmhuis. Met Catherine De- neuve als een vrouw uit de be tere kringen, die zich prosti tueert. Droom en werkelijk heid lopen doorelkaar in deze verrassende, surrealistische film, die inmiddels tot de klas siekers is gaan behoren. Tot en met 11 februari. Against all flaggs (USA 1952, Ned. 1, 17.46 uur). Avonturenfilm met Errol Flynn in de rol van een Engelse marine-officier. De dwaze lotgevallen van Sherlock Jones (Nederland 1975, Ned. 2,20.25 uur). Piet Bambergen als een stuntelige detective in ko medie van Nicolai van der Heyde. Rocky ID, The eye of the tiger (USA 1981, Did. 1,22.20 uur). Door Sylvester Stallone zelf geregisseerde Rocky-film, waarin de we reldkampioen onttroond wordt door de gemene Clubber Lang (Mr. T). Mille milliards de dollars (Frankrijk 1982, Did. 1, 23.55 uur). Jonge journalist raakt bij de intriges van een multinational be trokken. Thriller van Henri Verneuil met Patrick Dewaere in zijn laatste rol. The VIP's (Engeland 1963, Did. 2, 20.15 uur). Tweede film uit de Elizabeth Taylor-cyclus. Belangrijke passagiers blijven steken op London Airport. Verder: Richard Burton, Orson Welles en Margaret Rutherford. Cross of Iron (Eng./W.-Duitsland 1977, Did. 2, 23.30 uur). Harde oorlogsfilm van Sam Peckinpah over conflict tussen een soldaat en een fanatieke nazi-kapitein. Met James Coburn en Maximi lian Schell. The killing kind (USA 1973, Did. 3 WDF, 22.30 uur). John Savage al een gefrustreerde jongeman, die verteerd wordt door wraak gevoelens jegens vrouwen. Way out west (USA 1937, België 1, 16.00 uur). Een van de beste Laurel Hardy-films, waarin de komieken naar het Wilde Westen trekken om een erfenis te bezorgen. Meine Freundin Barbara (Duitsland 1937, Did. 1,14.45 uur). Ko medie met Grethe Weiser als een bijdehante ouvreuse, die een huwelijk wil redden. Blackbeard's ghost (USA 1967, Did. 1, 20.15 uur). Komedie met Peter Ustinov als de geest van een beruchte piratenkapitein, die gedoemd is om rond te waren. A contratiempo (Spanje 1981, Did. 2,23.00 uur). Filmregisseur op zoek naar inspiratie pikt een 15-jarige liftster op. Oscar Ladoire regisseerde zichzelf. Die Beimruhlgung (O.-Duitsland 1981, Did. 1, 23.00 uur). Aan de vooravond van een borstoperatie overdenkt een gescheiden vrouw haar leven. Met Christine Schorn. The unholy garden (USA 1931, Ned. 1, 14.30 uur). Opnieuw een oude film met charmeur Ronald Colman, die ditmaal als dief naar de Sahara vlucht, waar toevallig ook mooie dames vertoe ven. Dutch Moves (Ned, 1986, Duitsland 2, 22.10 uur). Nederlandse Meatball-produktie van Joegoslaaf Dalibor Martinis over merkwaardige videokunstenaar. something to live for (USA 1952, Did 3 WDF, 20.15 uur). Ex-al coholist helpt een actrice van dedrank af te komen, maar krijgt daardoor andere problemen. Melodrama met Ray Milland en Joan Fontaine. Coup de tête (Frankrijk, 1978, Ned. 2, 20.02 uur). Komedie rond sterspeler van een voetbalteam met Patrick Dewaere. Anatomie van een zieke (VS, 1983, Ned. 2, 23.35 uur). Tijdschrif tredacteur moet een speciale behandeling ondergaan. Met Ed ward Asner (Lou Grant). Piranha (VS, 1978, BRT 2,20.55 uur). Griezelfilm met vleesetende vissen en onschuldige tieners. The Phantom of the Opera (VS, 1943, Duitsland 1, 23.45 uur). Oude versie van het beroemde verhaal over Parijse zonderling. Met Nelson Eddy. Van onze filmredactie VOOR de fervente liefhebbers van de griezellectuur van Ste phen King biedt de film 'Children of the Corn' van debutant Fritz Kiersch wellicht de nodige genoegens. Een kort verhaal uit hundel 'Night Shift' diende als gegeven, waardoor het scena rio tot oneigenlijke proporties moest worden opgeblazen. Onder invloed van een twaalfjarige godsdienstwaan zinnige doden de kinderen uit kleine plattelandsge meente in Nebraska hun ouders en alle andere volwas senen. De droogte, die de maïs ■aat verdorren, moet daarmee worden bestreden. De kinde ren mogen niets leuks meer doen, maar moeten als een re ligieuze gemeenschap een bo vennatuurlijk wezen aanbid den, dat 'Hij, die achter de rijen loopt' wordt genoemd. Sommige kinderen proberen te vluchten, maar dat blijkt fergeefse moeite, mede door de aanwezigheid van een wrede volgeling van de jonge leider. Een jong stel, dat met de auto onderweg is naar Seattle, ontdekt temidden van de maïsvelden een vermoorde jongen. Op zoek naar een tele foon komt het tweetal bij een pompbediende terecht, die hen waarschuwt niet naar het dorpje te gaan. Zelf wordt de oude man vermoord, terwijl het jonge paar natuurlijk toch naar de plaats des onheils rijdt. Het is er uitgestorven, maar in een vervallen huis ontdekken zij twee achterge bleven kinderen. De man gaat Peter Horton en Linda Hamilton met twee kinderen uit een enge sekte in 'Children of the Corn'. - foto concoroe film. verder op onderzoek uit en de vrouw blijft met het meisjes achter, waarna zij door de sekteleden wordt weggesleept om te worden geofferd. Dat kan nog juist op tijd worden voorkomen. Na een spannend begin ver valt de film helaas tot saaiheid en van veel goede smaak ge tuigt hij evenmin. Linda Ha milton speelt als de jonge vrouw de aardigste rol in deze film uit 1984, die in Amerika •redelijk veel succes had. 'Children of the Corn' van Fritz Kiersch draait in Mig non in Breda. ehusssh3bs Van onze filmredactie Zwitserse cineast en schilder Clemens Klopfenstein woont in een klein berg- "adje in het Italiaanse Umbrië, dat ook Oiodel staat voor zijn wonderlijke speel film 'Der Ruf der Sibylla'. Vanavond waait deze film in Filmhuis Oosterhout, zondag l februari bij Filmliga 't Schouw m Dongen. Klopfenstein is bij een kleine schare filmliefhebbers bekend van realistische uiontagefilms over steden en verre oor- jjon, zoals 'Reisender Krieger'. Met een libberige handcamera gemaakte docu- oientaires over het 'werkelijke leven'. Der Ruf der Sibylla' is zijn eerste speel- Blm. Na een realistisch begin, dat uit het «■ven gegrepen lijkt, krijgen we te maken i 1 een magisch sprookje, dat poëtische 'sntasiescènes bevat. Ook hier vaak een bewegende camera en improvisatie, waardoor de film geenszins perfect is. Daar staan een charmante aandacht voor het Italiaanse landschap en originele vondsten tegenover. Clara en Balz hebben relatieproblemen en gaan daarom apart wonen. Clara blijft in Zwitserland en heeft het druk met haar toneelrol in 'Witte nachten' van Dostow- jewski. Balz vertrekt naar het Italiaanse Umbrië om zich aan het schilderen te wij den. Meestal bezoekt hij echter oude kloosters en kerken. Uit de brieven van Clara gaat hij vermoeden dat zij iets heeft met haar tegenspeler. In een klooster heeft hij een drankje leren kennen, dat boze wensen in vervulling doet gaan. Op die manier kan hij zijn vermeende rivaal op afstand liquideren. Tijdens een daverende ruzie in Milaan, waar het duo elkaar weer ontmoet, laat Balz Clara door middel van het gele drankje haar stem verliezen. Tijdens een gezamenlijke rond reis ontdekt Clara echter ook een (blauw) drankje, Amaro Sibylla, en daarmee kan zij zelfs zomer in winter veranderen. Als de fles op is, blijft het helaas winter en verandert het problematische liefdespaar in twee met elkaar vergroeide olijfbomen. Het verhaal maakt wel erg vreemde sprongen, waardoor het zijn spanning verliest. De montage is slordig, maar daarin schuilt - voor de liefhebber - waarschijnlijk ook de nodige aantrek kingskracht. 'Der Ruf der Sibylla' van Clemens Klopfenstein draait vanavond (vrijdag 30 januari) om 21.00 uur in Filmhuis (Slot- jesveld 15) Oosterhout en zondag 1 fe bruari om 20.30 uur bij Filmliga 't Schouw, Rembrantstraat 69a in Dongen. Door Henk Egbers BREDA - „Er is in deze regio, in heel Zuidwest-Nederland voor de beeldende kunstenaar bijna geen mogelijkheid zijn werk op een behoorlijke ma nier te presenteren. Daarom zijn we in mei 1986 begonnen met de uitgave van een twee maandelijks blad "Enprofil', als een van de mogelijke mid delen om daarin verbetering te brengen." De drie initiatief nemers - Jac Gijzen, Anna Meulenbroeks en Elsbeth Veerman - zijn na vijf afleve ringen niet ontevreden over de reacties. Met nog enkele andere kun stenaars bevolken ze een aan tal ateliers in een omgebouwd pakhuis aan de Donkvaart 11 in Breda. Breda is een acade miestad en er wonen en wer ken zo'n 150 beeldende kunste naars. De drie zijn van mening dat het culturele klimaat eigenlijk helemaal niet zo gek is in deze regio en dat via al lerlei forums en publicaties een soort cultureel minder- waarheidsgevoel wordt aan gepraat. Maar galeries op professio nele basis zijn er nauwelijks. In Clinge, Vlissingen, Bergen op Zoom en Geertruidenberg is zoiets. De drie zeggen 'over hun nek te gaan' van galeries tussen meubels en droogkap- pen in Breda. Verder zijn er wat gemeentelijke instellin gen die kunstenaars presente ren, maar die doen niet aan verkoop van het werk. En een kunstenaar moet ook leven, zeker na het afschaffen van de BKR door Brinkman. Jac, Anna en Elsbeth spre ken ook over een 'isolement tussen de kunstenaars onder ling.... Als je niet meeloopt in het café-circuit kun je nergens terecht. Er is een platform no dig waar kunstenaars onder ling van gedachten kunnen en durven praten over hun werk." Verder zijn ze allesbe halve tevreden over de media. Kranten doen er wel iets aan, maar tonen niets. Foto's over kunst worden 'verknipt tot postzegels en laten niets zien'. Redactioneel overleg over 'Enprofil'. Afgezien van het feit dat de tekstruimte die voor beel dende kunst beschikbaar ge steld wordt - relatief - ver be neden de maat is, blijkt de beeldende overdracht van kunstwerken nergens aanwe zig. Mateloos ergeren ze zich ook aan de irritante theorieën en vaktaal van recensenten in kunstbladen; al vinden ze het instituut van recenseren toch belangrijk. Dit alles overziend besloten ze om een eigen periodiek uit te geven, een tweemaande lijkse kunstpresentatieblad. Het heet 'Enprofil', dat wil zeggen dat met name via's fo to's een zij-aanzicht van kunstwerken gegeven wordt. Het gaat om een beperkte kijk, dat de nieuwsgierigheid en de reactie van de kijker wil om roepen. Behalve het adres van - foto de stem/johan van qurp de maker staan er geen tek sten bij. „Dat gebeurt bewust, zodat puur op beeld en niet vanuit bepaalde theorieën ge reageerd kan worden." Daar naast staan er wel teksten in het blad, maar die staan niet in relatie met getoonde kunst werken; ze snijden in het kort kunsttheoretische-actuele problemen aan. „Het is fundamenteel voor Enprofil dat er geen relatie is tussen beelden en teksten. In iedere aflevering komen twee tot drie kunstenaars (met elk drie foto's) aan bod naast twee tot drie afzonderlijke teksten. Je moet niet alle informatie geven. Dat maakt mensen lui. Wij willen zo stimuleren dat mensen zelf weer op informa tie uitgaan; dat wil zeggen contacten leggen met kunste naars. Ten aanzien van musea en galeries wil Enprofil ook op een integere en vrijblijvende manier die contacten bevorde ren. Je staat niet met je map onder de arm op de stoep. Voor ons een vervelend werkje, maar ook voor de directies van deze instituten is dat soms ir ritant. Nu kunnen ze in En profil beelden bekijken. Als dat bevalt reageren ze wel. De eerste tekenen wijzen daar al op na vijf afleveringen." Uit deze opzet is een 'pro jectplan voor kunstpresenta tie' gegroeid. Er is om hulp aangeklopt bij de gemeente Breda en de provincie Noord- Brabant. Aanvankelijk was er wantrouwen, maar nu er een bepaalde continuïteit blijkt in het verschijnen van de een voudige, maar smaakvol ge drukte, afleveringen van En profil groeit het vertrouwen. De driekoppige redactie wil twaalf nummers verzorgen en dan evalueren. Nee, het heeft niet te maken met de opheffing van de BKR zeggen ze, want daarvan werd door hen geen gebruik ge maakt. „We willen ons eigen werk promoten. Op de acade mies hebben we dat niet ge leerd. Het maken van Enprofil blijkt ook voor jezelf verrij kend. Je mag bij andere kun stenaars op het atelier komen! Er zijn te weinig contacten op ons vakgebied." Als het plan van twaalf nummers na twee jaar uitge voerd is, wil de redactie een kleuruitgave maken als aan vulling op de eenvoudige zwart-wit druk van het blad ('zwart-wit heeft ook zijn voordelen. Je kijkt soms heel anders tegen een kunstwerk aan'). Bovendien staat er een expositie op stapel van Enpro- fil-kunstenaars, die - daarvan is de redactie zich bewust - ge selecteerd worden op basis van haar voorkeur. De ene ac tiviteit trekt de andere aan, al kun je dat in deze regio nog niet zeggen ten aanzien van de galerie/kunsthandel-ontwik- keling. Maar als het aan de re dactie van Enprofil ligt zijn er grote veranderingen in zicht. Enprofil, Donkvaart 11, 4811 MB Breda, tel. 076-145928. Steunabonnement 75, losse nummers 3.50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21