'ILM BOUND FOR GLORYVANAVOND OP TV
ook in de
BIOSCOOP
SPEELFILMS OP TV
Fantasie en realisme van Klopfenstein
Kindersekte moordt
om oogst te redden
Kunstenaars promoten
hun werk met Enprofil
E Amerikaanse
olksinger en volks-
eld Woody Guthrie
verleed in 1967. Ge-
offen door de ziekte
an Huntington had
ij de laatste 15 jaren
an zijn leven in bed
oorgebracht. Maar
ndanks die handicap
ad hij een nieuwe
eneratie sociaal be
rokken artiesten
eïnspireerd.
Oklahoma
ZATERDAG
ZONDAG
MAANDAG
DINSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
FILM NAAR STEPHEN KING
'DER RUF DER SIBYLLA' IN FILMCIRCUIT
Zij-aanzicht
T2 PAGINA GIDS 1
Door Dirk Vellenga
Woody Guthrie was de
entor van Bob Dylan,
om Paxton, Judy Col-
Joan Baez en vele
nderen die in het mid-
'en van de jaren zestig
olksongs brachten met
n duidelijk politieke
htergrond.
Ook nu, 20 jaar na zijn dood,
Woody Guthrie het voor-
-ld voor popartiesten. Bruce
pringsteen zingt Guthrie's
his Land Is Your Land' op
"n vijf-delige 'live-box' en
eeft er uitleg bij: „Woody
uthrie schreef dit nununer
antwoord op 'God bless
erica' van Irving Berlin,
et is een van de mooiste
nummers die ooit zijn ge
schreven".
Guthrie schreef niet voor
America', voor een nationaal
symbool, maar voor de men
sen die er wonen. Zijn wereld
beeld was gevormd in de jaren
dertig, de crisisjaren. Hij
schreef zijn liedjes om arme
seizoenarbeiders en zwervers
bewust te maken van hun mo
gelijkheden. Hij geloofde in de
vakbond, de vereniging van de
verworpenen der aarde en
Uit het zwervende bestaan
van zanger Woody Guthrie
schreef in de jaren veertig
voor het communistische blad
'The Daily Worker'.
Over de zwervende jaren
van Woody Guthrie maakte
Hal Ashby in 1967 de film
'Bound for Glory', gebaseerd
op het boek dat Guthrie zelf
schreef in 1943. In deze zeer ro
mantische visie op het leven in
goederentreinen en goedkope
hotels speelt David 'Kung Fu'
Carradine, deze week in Ne
derland, de hoofdrol en zingt
zelf de songs van Woody. De
KRO zendt de film vanavond
om 19.12 uur op Nederland 2
uit.
Woody Guthrie werd in 1912
als Woodrow Wilson Guthrie
geboren in Oklahoma. Vader
Charles Edward kreeg een
goede baan in Texas en
speelde gitaar en banjo in
country-groepen. De jeugd
van Woody was onbezorgd tot
zijn zus Clara kwam te over
lijden, zijn vader zijn baan
verloor en z'n moeder moest
worden opgenomen in een ge
sticht. Op 14-jarige leeftijd
verliet Woody de ouderlijke
woning. Hij kwam in contact
met de 'hobo's' en 'railroad
bums' die hem inspireerden
tot zijn songs. Droogte en stor
men hielden huis in het zuiden
van de VS, boeren en landar
beiders zwierven wanhopig
Beeld uit de film 'Bound for Glory', met geheel rechts David Carradine als Woody
Guthrie. - foto archief de stem
rond, op zoek naar eten en
werk.
Hij trouwde met Mary in
1933, in de film gespeeld door
Melinda Dillon, maar de
rusteloosheid van Woody was
te groot voor een bestendig
huwelijk. Het duurde slechts
tien jaar. In de jaren dertig
doorkruiste hij het land en
schreef hij honderden liedjes.
„Woody had meestal vóór het
ontbijt al drie songs klaar", zei
collega-zanger Sonny Terry
over hem. 'Do Re Mi', 'So long,
it's been good to know you',
'Deportee', 'Roll on Columbia',
'Pastures of Plenty', het zijn
nummers die later vele malen
door anderen op de plaat zijn
gezet.
Aan het eind van de jaren
dertig belandde Woody Guth
rie in New York, waarhij zijn
tijd verdeelde tussen vak-
bondsvergaderingen, radio
optredens en concerten met
gelijkgestemden als Cisco
Houston, Sonny Terry, Lead-
belly en de jonge Pete Seeger.
Na de Tweede Oorlog kreeg
hij het moeilijker. Deuren van
platenstudio's en radiostations
bleven voor hem gesloten van
wege zijn linkse sympathieën.
Samen met Pete Seeger, Lee
Hays en Millard Lampbell
richtte hij de Almanac Singers
op. In 1952 moest hij een punt
zetten achter al zijn activitei
ten. De Alamanac Singers gin
gen over in de Weavers.
De erf elij ke ziekte van Hun
tington verwoestte langzaam
zijn zenuwstelsel en verlamde
hem steeds meer. Twee kinde
ren uit zijn huwelijk met
Mary zijn ook door de ziekte
getroffen. Bij zijn tweede
vrouw, Marjorie, kreeg Guth
rie nog drie kinderen. Een
daarvan is Arlo Guthrie, die
net als zijn vader zanger is ge
worden en inmiddels 40 is.
Sings 1959 vertoefde Woody
in het Greystone Hospital in
New Jersey. In de weekends
werd hij opgehaald door Bob
en Sid Gleason en door de
week verschenen vele van zijn
oude vrienden aan zijn bed.
Ook dook een j ongen op met de
naam Bob Dylan, die de oude
meester mateloos vereerde en
een lied voor hem componeer
de, 'Song to Woody'. In zijn
laatste levensjaren stichtte
Woody Guthrie een fonds voor
onderzoek van kinderen die
mogelijk de ziekte van Hun
tington hebben (de kwaal
openbaart zich pas boven de
35). Er kwam een organisatie
waarin zowel zijn eerste als
zijn tweede vrouw acteif wer
den. De organisatie werkt nog
steeds, evenals de liedjes van
Woody Guthrie.
Down and out in Beverly
Hills' van Paul Mazursky, de
verrassende komedie rond een
echtpaar van nieuwe rijken, is
geprolongeerd in Casino 1 in
Breda en Cinem'actueel 2 in
Bergen op Zoom. Met Bette
Midler, Nick Nolte en Richard
Dreyfuss.
'Crocodile Dundee' gaat
foor in Casino 3 in Breda.
Australische 'cowboy' (Paul
Hogan) in het verdorven New
ïork. 'Ferris Bueiler's Day
Oir, de tienerkomedie over
een spijbelende scholier, blijft
in Casino 4 in Breda en draait
L&.
JUULJftiKi
ook in Cinem'actueel 1 in Ber
gen op Zoom.
'Youngblood' is geprolon
geerd in Casino 2 in Breda en
ook te zien in Cinem'actueel 3
in Bergen op Zoom en de Ko
ning van Engeland in Hulst.
Derderangs film over jonge
ijshockeyspeler, die moet op
boksen tegen smerige colle
ga's. Met Rob Lowe.
'Flodder', de harde klucht
van Dick Maas, gaat weer
door in Grand Theater in Bre
da, City 2 in Roosendaal, Cen
traal in Geertruidenberg,
Roxy 1 en 2 in Bergen op
Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst en Luxor in Ter-
neuzen. In de die laatste biso-
coop draait ook 'Hannah and
her sisters', de laatste, veel ge
lauwerde film van Woody Al
len met o.a. Mia Farrow en
Barbara Hershey.
'Jumping Jack Flash', de
komedie met Whoopi Gold
berg, blijft in Cinesol 2 in Bre
da. 'Amadeus', de Mozart-film
van Milos Forman, trekt op
nieuw publiek en blijft dus
nog te zien in Cinésol 2 in Bre
da.
'Labyrinth', het sprookje van
Jim Henson is nog steeds ge
prolongeerd in Cinésol 3 in
Breda. Alice in Wonderland
achtig verhaal met David Bo
wie en allerlei leuke beesten
en fantasiewezens.
Filmhuis Concordia in
Breda vervolgt het Bertolucci-
festival. Vanavond nog 'La
Luna'. 31 januari en 2 februa
ri: 'De tragiek van een gek', de
laatste en nooit eerder in Ne
derland vertoonde film van
Bertolucci met Ugo Tognazzi
en Anouk Aimêe uit 1981. Een
voudige kaasfabrikant van
boerenafkomst en zijn vrouw
uit de rijke bourgeoisie komen
dichter bij elkaar als hun zoon
door terroristen is ontvoerd.
Opvallende visuele dramatur
gie.
Op 3 en 4 februari: 'De stra
tegie van de spin'. Een laby
rintische film uit 1970 over de
zoon van een verzetsheld, die
ontdekt dat zijn vader eigen
lijk een lafaard was. Heden en
verleden lopen vernuftig in
elkaar over. Op donderdag 5
februari komt 'Belle de jour",
de bekendste film van Luis
Bunuel, nog eens terug in het
Filmhuis. Met Catherine De-
neuve als een vrouw uit de be
tere kringen, die zich prosti
tueert. Droom en werkelijk
heid lopen doorelkaar in deze
verrassende, surrealistische
film, die inmiddels tot de klas
siekers is gaan behoren. Tot en
met 11 februari.
Against all flaggs (USA 1952, Ned. 1, 17.46 uur). Avonturenfilm
met Errol Flynn in de rol van een Engelse marine-officier.
De dwaze lotgevallen van Sherlock Jones (Nederland 1975, Ned.
2,20.25 uur). Piet Bambergen als een stuntelige detective in ko
medie van Nicolai van der Heyde.
Rocky ID, The eye of the tiger (USA 1981, Did. 1,22.20 uur). Door
Sylvester Stallone zelf geregisseerde Rocky-film, waarin de we
reldkampioen onttroond wordt door de gemene Clubber Lang
(Mr. T).
Mille milliards de dollars (Frankrijk 1982, Did. 1, 23.55 uur).
Jonge journalist raakt bij de intriges van een multinational be
trokken. Thriller van Henri Verneuil met Patrick Dewaere in
zijn laatste rol.
The VIP's (Engeland 1963, Did. 2, 20.15 uur). Tweede film uit de
Elizabeth Taylor-cyclus. Belangrijke passagiers blijven steken
op London Airport. Verder: Richard Burton, Orson Welles en
Margaret Rutherford.
Cross of Iron (Eng./W.-Duitsland 1977, Did. 2, 23.30 uur). Harde
oorlogsfilm van Sam Peckinpah over conflict tussen een soldaat
en een fanatieke nazi-kapitein. Met James Coburn en Maximi
lian Schell.
The killing kind (USA 1973, Did. 3 WDF, 22.30 uur). John Savage
al een gefrustreerde jongeman, die verteerd wordt door wraak
gevoelens jegens vrouwen.
Way out west (USA 1937, België 1, 16.00 uur). Een van de beste
Laurel Hardy-films, waarin de komieken naar het Wilde
Westen trekken om een erfenis te bezorgen.
Meine Freundin Barbara (Duitsland 1937, Did. 1,14.45 uur). Ko
medie met Grethe Weiser als een bijdehante ouvreuse, die een
huwelijk wil redden.
Blackbeard's ghost (USA 1967, Did. 1, 20.15 uur). Komedie met
Peter Ustinov als de geest van een beruchte piratenkapitein, die
gedoemd is om rond te waren.
A contratiempo (Spanje 1981, Did. 2,23.00 uur). Filmregisseur op
zoek naar inspiratie pikt een 15-jarige liftster op. Oscar Ladoire
regisseerde zichzelf.
Die Beimruhlgung (O.-Duitsland 1981, Did. 1, 23.00 uur). Aan de
vooravond van een borstoperatie overdenkt een gescheiden
vrouw haar leven. Met Christine Schorn.
The unholy garden (USA 1931, Ned. 1, 14.30 uur). Opnieuw een
oude film met charmeur Ronald Colman, die ditmaal als dief
naar de Sahara vlucht, waar toevallig ook mooie dames vertoe
ven.
Dutch Moves (Ned, 1986, Duitsland 2, 22.10 uur). Nederlandse
Meatball-produktie van Joegoslaaf Dalibor Martinis over
merkwaardige videokunstenaar.
something to live for (USA 1952, Did 3 WDF, 20.15 uur). Ex-al
coholist helpt een actrice van dedrank af te komen, maar krijgt
daardoor andere problemen. Melodrama met Ray Milland en
Joan Fontaine.
Coup de tête (Frankrijk, 1978, Ned. 2, 20.02 uur). Komedie rond
sterspeler van een voetbalteam met Patrick Dewaere.
Anatomie van een zieke (VS, 1983, Ned. 2, 23.35 uur). Tijdschrif
tredacteur moet een speciale behandeling ondergaan. Met Ed
ward Asner (Lou Grant).
Piranha (VS, 1978, BRT 2,20.55 uur). Griezelfilm met vleesetende
vissen en onschuldige tieners.
The Phantom of the Opera (VS, 1943, Duitsland 1, 23.45 uur).
Oude versie van het beroemde verhaal over Parijse zonderling.
Met Nelson Eddy.
Van onze filmredactie
VOOR de fervente liefhebbers van de griezellectuur van Ste
phen King biedt de film 'Children of the Corn' van debutant
Fritz Kiersch wellicht de nodige genoegens. Een kort verhaal uit
hundel 'Night Shift' diende als gegeven, waardoor het scena
rio tot oneigenlijke proporties moest worden opgeblazen.
Onder invloed van een
twaalfjarige godsdienstwaan
zinnige doden de kinderen uit
kleine plattelandsge
meente in Nebraska hun
ouders en alle andere volwas
senen. De droogte, die de maïs
■aat verdorren, moet daarmee
worden bestreden. De kinde
ren mogen niets leuks meer
doen, maar moeten als een re
ligieuze gemeenschap een bo
vennatuurlijk wezen aanbid
den, dat 'Hij, die achter de
rijen loopt' wordt genoemd.
Sommige kinderen proberen
te vluchten, maar dat blijkt
fergeefse moeite, mede door
de aanwezigheid van een
wrede volgeling van de jonge
leider. Een jong stel, dat met
de auto onderweg is naar
Seattle, ontdekt temidden van
de maïsvelden een vermoorde
jongen. Op zoek naar een tele
foon komt het tweetal bij een
pompbediende terecht, die hen
waarschuwt niet naar het
dorpje te gaan. Zelf wordt de
oude man vermoord, terwijl
het jonge paar natuurlijk toch
naar de plaats des onheils
rijdt. Het is er uitgestorven,
maar in een vervallen huis
ontdekken zij twee achterge
bleven kinderen. De man gaat
Peter Horton en Linda Hamilton met twee kinderen uit
een enge sekte in 'Children of the Corn'. - foto concoroe film.
verder op onderzoek uit en de
vrouw blijft met het meisjes
achter, waarna zij door de
sekteleden wordt weggesleept
om te worden geofferd. Dat
kan nog juist op tijd worden
voorkomen.
Na een spannend begin ver
valt de film helaas tot saaiheid
en van veel goede smaak ge
tuigt hij evenmin. Linda Ha
milton speelt als de jonge
vrouw de aardigste rol in deze
film uit 1984, die in Amerika
•redelijk veel succes had.
'Children of the Corn' van
Fritz Kiersch draait in Mig
non in Breda.
ehusssh3bs
Van onze filmredactie
Zwitserse cineast en schilder Clemens
Klopfenstein woont in een klein berg-
"adje in het Italiaanse Umbrië, dat ook
Oiodel staat voor zijn wonderlijke speel
film 'Der Ruf der Sibylla'. Vanavond
waait deze film in Filmhuis Oosterhout,
zondag l februari bij Filmliga 't Schouw
m Dongen.
Klopfenstein is bij een kleine schare
filmliefhebbers bekend van realistische
uiontagefilms over steden en verre oor-
jjon, zoals 'Reisender Krieger'. Met een
libberige handcamera gemaakte docu-
oientaires over het 'werkelijke leven'.
Der Ruf der Sibylla' is zijn eerste speel-
Blm. Na een realistisch begin, dat uit het
«■ven gegrepen lijkt, krijgen we te maken
i 1 een magisch sprookje, dat poëtische
'sntasiescènes bevat. Ook hier vaak een
bewegende camera en improvisatie,
waardoor de film geenszins perfect is.
Daar staan een charmante aandacht voor
het Italiaanse landschap en originele
vondsten tegenover.
Clara en Balz hebben relatieproblemen
en gaan daarom apart wonen. Clara blijft
in Zwitserland en heeft het druk met haar
toneelrol in 'Witte nachten' van Dostow-
jewski. Balz vertrekt naar het Italiaanse
Umbrië om zich aan het schilderen te wij
den. Meestal bezoekt hij echter oude
kloosters en kerken. Uit de brieven van
Clara gaat hij vermoeden dat zij iets heeft
met haar tegenspeler. In een klooster
heeft hij een drankje leren kennen, dat
boze wensen in vervulling doet gaan.
Op die manier kan hij zijn vermeende
rivaal op afstand liquideren. Tijdens een
daverende ruzie in Milaan, waar het duo
elkaar weer ontmoet, laat Balz Clara door
middel van het gele drankje haar stem
verliezen. Tijdens een gezamenlijke rond
reis ontdekt Clara echter ook een (blauw)
drankje, Amaro Sibylla, en daarmee kan
zij zelfs zomer in winter veranderen. Als
de fles op is, blijft het helaas winter en
verandert het problematische liefdespaar
in twee met elkaar vergroeide olijfbomen.
Het verhaal maakt wel erg vreemde
sprongen, waardoor het zijn spanning
verliest. De montage is slordig, maar
daarin schuilt - voor de liefhebber -
waarschijnlijk ook de nodige aantrek
kingskracht.
'Der Ruf der Sibylla' van Clemens
Klopfenstein draait vanavond (vrijdag 30
januari) om 21.00 uur in Filmhuis (Slot-
jesveld 15) Oosterhout en zondag 1 fe
bruari om 20.30 uur bij Filmliga 't
Schouw, Rembrantstraat 69a in Dongen.
Door Henk Egbers
BREDA - „Er is in deze regio,
in heel Zuidwest-Nederland
voor de beeldende kunstenaar
bijna geen mogelijkheid zijn
werk op een behoorlijke ma
nier te presenteren. Daarom
zijn we in mei 1986 begonnen
met de uitgave van een twee
maandelijks blad "Enprofil',
als een van de mogelijke mid
delen om daarin verbetering
te brengen." De drie initiatief
nemers - Jac Gijzen, Anna
Meulenbroeks en Elsbeth
Veerman - zijn na vijf afleve
ringen niet ontevreden over de
reacties.
Met nog enkele andere kun
stenaars bevolken ze een aan
tal ateliers in een omgebouwd
pakhuis aan de Donkvaart 11
in Breda. Breda is een acade
miestad en er wonen en wer
ken zo'n 150 beeldende kunste
naars. De drie zijn van mening
dat het culturele klimaat
eigenlijk helemaal niet zo gek
is in deze regio en dat via al
lerlei forums en publicaties
een soort cultureel minder-
waarheidsgevoel wordt aan
gepraat.
Maar galeries op professio
nele basis zijn er nauwelijks.
In Clinge, Vlissingen, Bergen
op Zoom en Geertruidenberg
is zoiets. De drie zeggen 'over
hun nek te gaan' van galeries
tussen meubels en droogkap-
pen in Breda. Verder zijn er
wat gemeentelijke instellin
gen die kunstenaars presente
ren, maar die doen niet aan
verkoop van het werk. En een
kunstenaar moet ook leven,
zeker na het afschaffen van de
BKR door Brinkman.
Jac, Anna en Elsbeth spre
ken ook over een 'isolement
tussen de kunstenaars onder
ling.... Als je niet meeloopt in
het café-circuit kun je nergens
terecht. Er is een platform no
dig waar kunstenaars onder
ling van gedachten kunnen en
durven praten over hun
werk." Verder zijn ze allesbe
halve tevreden over de media.
Kranten doen er wel iets aan,
maar tonen niets. Foto's over
kunst worden 'verknipt tot
postzegels en laten niets zien'.
Redactioneel overleg over 'Enprofil'.
Afgezien van het feit dat de
tekstruimte die voor beel
dende kunst beschikbaar ge
steld wordt - relatief - ver be
neden de maat is, blijkt de
beeldende overdracht van
kunstwerken nergens aanwe
zig. Mateloos ergeren ze zich
ook aan de irritante theorieën
en vaktaal van recensenten in
kunstbladen; al vinden ze het
instituut van recenseren toch
belangrijk.
Dit alles overziend besloten
ze om een eigen periodiek uit
te geven, een tweemaande
lijkse kunstpresentatieblad.
Het heet 'Enprofil', dat wil
zeggen dat met name via's fo
to's een zij-aanzicht van
kunstwerken gegeven wordt.
Het gaat om een beperkte kijk,
dat de nieuwsgierigheid en de
reactie van de kijker wil om
roepen. Behalve het adres van
- foto de stem/johan van qurp
de maker staan er geen tek
sten bij. „Dat gebeurt bewust,
zodat puur op beeld en niet
vanuit bepaalde theorieën ge
reageerd kan worden." Daar
naast staan er wel teksten in
het blad, maar die staan niet
in relatie met getoonde kunst
werken; ze snijden in het kort
kunsttheoretische-actuele
problemen aan.
„Het is fundamenteel voor
Enprofil dat er geen relatie is
tussen beelden en teksten. In
iedere aflevering komen twee
tot drie kunstenaars (met elk
drie foto's) aan bod naast twee
tot drie afzonderlijke teksten.
Je moet niet alle informatie
geven. Dat maakt mensen lui.
Wij willen zo stimuleren dat
mensen zelf weer op informa
tie uitgaan; dat wil zeggen
contacten leggen met kunste
naars.
Ten aanzien van musea en
galeries wil Enprofil ook op
een integere en vrijblijvende
manier die contacten bevorde
ren. Je staat niet met je map
onder de arm op de stoep. Voor
ons een vervelend werkje,
maar ook voor de directies van
deze instituten is dat soms ir
ritant. Nu kunnen ze in En
profil beelden bekijken. Als
dat bevalt reageren ze wel. De
eerste tekenen wijzen daar al
op na vijf afleveringen."
Uit deze opzet is een 'pro
jectplan voor kunstpresenta
tie' gegroeid. Er is om hulp
aangeklopt bij de gemeente
Breda en de provincie Noord-
Brabant. Aanvankelijk was er
wantrouwen, maar nu er een
bepaalde continuïteit blijkt in
het verschijnen van de een
voudige, maar smaakvol ge
drukte, afleveringen van En
profil groeit het vertrouwen.
De driekoppige redactie wil
twaalf nummers verzorgen en
dan evalueren.
Nee, het heeft niet te maken
met de opheffing van de BKR
zeggen ze, want daarvan werd
door hen geen gebruik ge
maakt. „We willen ons eigen
werk promoten. Op de acade
mies hebben we dat niet ge
leerd. Het maken van Enprofil
blijkt ook voor jezelf verrij
kend. Je mag bij andere kun
stenaars op het atelier komen!
Er zijn te weinig contacten op
ons vakgebied."
Als het plan van twaalf
nummers na twee jaar uitge
voerd is, wil de redactie een
kleuruitgave maken als aan
vulling op de eenvoudige
zwart-wit druk van het blad
('zwart-wit heeft ook zijn
voordelen. Je kijkt soms heel
anders tegen een kunstwerk
aan'). Bovendien staat er een
expositie op stapel van Enpro-
fil-kunstenaars, die - daarvan
is de redactie zich bewust - ge
selecteerd worden op basis
van haar voorkeur. De ene ac
tiviteit trekt de andere aan, al
kun je dat in deze regio nog
niet zeggen ten aanzien van de
galerie/kunsthandel-ontwik-
keling. Maar als het aan de re
dactie van Enprofil ligt zijn er
grote veranderingen in zicht.
Enprofil, Donkvaart 11,
4811 MB Breda, tel. 076-145928.
Steunabonnement 75, losse
nummers 3.50.