p E C tterrein C DREAU DE STEM i AANTAL VERHUIZINGEN NEEMT FLINK TOE ■M VRIJE VAN SLUIS: De juiste cijfers zijn nauwelijks te achterhalen. Maar zeker is dat er in Nederland veel wordt verhuisd. De NOB, Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederenvervoer Wegtransport, komt niet verder dan een onderzoek uit 1980. Toen bleek dat het gemiddelde gezin eens in de twaalf a veertien jaar het boeltje pakt en naar elders trekt. Dat houdt in dat er jaarlijks honderdduizenden verhuizingen plaatsvinden. Ongetwijfeld is dat aantal de laatste jaren weer toegenomen. Door het aantrekken van de economie wordt er weer meer uitgekeken naar een nieuw onderkomen. Dat kost tijd en geld. Verhuizen is meer dan inpakken en wegwezen. [20 PAGINA ZEELAND t VRIJDAG 30 JANUAR11987 s erd tijd >ril tan De- Het ge- >ek de tu- ve- et- >tig in- ers vol ital ïen, net op- in 'tig, lerd hui- op- de •at- ilen wordt uitvoerig uit de doeke' gedaan op een tentoonsteM die in februari wordt gehou den. De dijkgraaf had overige"® de indruk dat door uitvoering van het opgestelde beheers* plan, leidraad voor de per lJa* nuari gereorganiseerde te* strijdingsdienst, er alleszins een actieve bestrijding w°*® gevoerd. Hij wees erop - particulieren de dieren mogen vangen en dat er sin begin dit jaar ook geen_P^ mies meer worden voor gevangen ratten. De vergadering ging Sis?' morgen akkoord om op de "F groting 25 mille uit te trekk® als bijdrage in de muskusr" tenbestrijding. Na verlek™ van het gevragde ontslag a°( griffier J. de Doelder werd w nieuwe griffier benoemd Weterings, thans compta™ bij het waterschap. In plaats werd aangesteld B- Dekker. zijn Meer ezen FOTO DE STEM/JOHAN VANGURP Door Romain van Damme Voor de oorlog werd er geen probleem van gemaakt. Niet gehinderd door allerlei regelingen en wetten waren er gezinnen die elk jaar verhuisden. Huurschuld was vaak de reden. Omdat het toen helemaal niet zo moeilijk was aan een huis te komen, werd de inboedel bijeen gepakt en een paar straten of dorpen verder weer netjes geïnstalleerd. Er kwam geen huisvestingsbureau of vestigingsvergunning aan te pas. Verhuizen vraagt tegenwoordig iets meer voorbereidingstijd. Niet in de laatste plaats door het in de loop der jaren gróeien van de inboedel. Want een mens heeft wat staan in huis. Paard en wagen zijn al lang niet meer voldoende om de huisraad te verhuizen. Bovendien, er moet gerekend worden. Want verhuizen kost geld. Vijftien jaar geleden werd daar door een bureau onderzoek naar verricht. Lintas ging in 1972 uit van 300.000 gezinnen die verhuisden. Samen brachten ze bijna een miljard gulden in beweging. Opmerkelijk tijdens dat onderzoek was de geweldige zelfwerkzaamheid die ten toon werd gespreid. Niet alleen het behangen, het witten en het leggen van vloerbedekking werd in eigen hand gehouden. Ook de administratieve rompslomp bleef in eigen hand. Hoe de cijfers nu liggen is niet precies bekend. Aangenomen mag worden dat het aantal verhuizingen drastisch toegenomen is. De economie trekt immers aan. De verkoop van huizen stijgt. Zo werd op de markt van de bestaande woningbouw vorig jaar twintig procent meer zaken gedaan. Het aantal verhuizingen in Nederland is in ieder geval zo groot dat 460 erkende verhuisondernemingen hun werk hebben. Een van die bedrijven wordt in Breda geleid door E. A. A. van de Berg. Hij staat aan het hoofd van een verhuisonderneming die ook in het buitenland de nodige kilometers maakt. Het wagenpark is negen wagens groot. STIJGING Uit foto's aan de muur van zijn kantoor blijkt dat het om een bedrijf met een respectabele leeftijd gaat. Met paard en wagen verhuizen, Van de Berg heeft het gedaan. Eigenlijk is verhuizen nog niet zo oud. Iets meer dan een eeuw geleden kon in Nederland nog nauwelijks gesproken worden van verhuizingen op noemenswaardige schaal. Na 1870 bloeiden handel en industrie op, werden langs het Noordzeekanaal, de Nieuwe Waterweg en de Schelde grote scheepswerven gesticht en trokken tal van plattelandsbewoners naar de grote steden. Het begin van een verhuiscultuur. Want het is in die periode dat de eerste ondernemingen, die zich beroepsmatig gingen bezighouden met het verhuizen van huishoudens, verschenen. Het Bredase bedrijf Van de Berg is 76 jaar oud. Pieken en dalen in het werk zijn het bedrijf daarom niet vreemd. „We kijken met tevredenheid terug op het afgelopen jaar", zegt Piet van de Berg. „Er is sprake van een stijging. Maar je moet ook niet vergeten dat we een tijd gehad hebben dat de markt met veertig procent verminderde. Dan is een stijging van bij voorbeeld acht procent nog niet zo groot". BUNGALOW Ruim 450 erkende verhuisondernemingen kunnen het hoofd boven water houden. Die bedrijven zouden ongetwijfeld nog veel beter boeren als werkelijk iedereen die verhuist bij de erkende verhuizer aanklopt. Dat is dus niet het geval. Integendeel. De meeste mensen verhuizen op eigen houtje. Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer dertig procent van de mensen die naar een andere woning trekken een verhuiswagen laten voorkomen. De rest doet het zelf. Omdat het geld uitspaart. Over prijzen praat Piet van de Berg niet graag. Niet omdat hij iets te verbergen heeft, maar om het feit dat er tussen de huishoudens grote verschillen zitten. „Zeg maar dertig kubieke meter inhoud van een een flat overbengen of dertig kubieke meter inhoud van een bungalow. Dat al is een groot verschil. Het is logisch dat je meer moeite moet doen om die flat leeg te halen dan die bungalow. Het is moeilijk om een standaardprijs op te geven. Zo'n prijs wordt opgebouwd. Hoe wil je verhuisd worden, hoeveel heb je te verhuizen en waar moet het naar toe". Toch kan ook de erkende verhuizer er niet omheen dat zelf verhuizen over het algemeen een stuk goedkoper is. Je gaat naar een autoverhuurbedrijf, huurt daar voor een dag een kleine vrachtwagen, laat die verzekeren en betaalt vervolgens bedragen rond de honderd gulden (als je meer dan honderd kilometer rijdt, moet de benzine betaald worden). Daarna klop je aan bij familie en kennissen. In de zomer een paar kratten pils of in de winter een paar pannen erwtensoep. En de rekening is betaald. LEVENSWIJZE Op die manier wordt er vaak verhuisd. Een kleine vrachtwagen bestellen bij een verhuurbedrijf moet je weken van tevoren doen. Anders ben je te laat. Verder zijn er natuurlijk de nodige huishoudens die relaties hebben bij transportondernemingen. Dat is bij voorbeeld in Zeeland uitstekend te merken. „In die provincie wordt veel minder gebruik gemaakt van de erkende verhuizer", zegt Piet van de Berg. „Dat heeft op de eerste plaats te maken met de levenswijze. Zeeuwen zijn nu eenmaal honkvaster. Maar het heeft ook te maken met het gegeven dat er in die streek minder erkende verhuizers zitten. Ook wel logisch, want vrijwel iedere Zeeuw .kent een boer die een tractor en een wagen heeft. Tussen Bergen op Zoom en Middelburg zit geen enkele erkende verhuizer. Het is logisch dat de mensen uit die streek naar andere oplossingen zoeken". Het klinkt allemaal zeer logisch. Verhuizen kost immers veel geld. Het' gaat tenslotte niet alleen om het overbrengen van de inboedel. Integendeel. Het gaat vooral om die nieuwe vloerbedekking of dat eiken parket dat ma al jaren wilde. En niet te vergeten het behang, de nieuwe gordijnen en 'nu we toch bezig zijn ook dat nieuwe meubilair voor dochterlief die uitgekeken is op dat blauw en wit'. FISCAAL Met verhuizen zijn dus flinke bedragen gemoeid. Daar is een verschil in aan te brengen. Een huishouden dat voor het eerst een woning betrekt (pas getrouwden) zal meer moeten uitgeven dan de 'doorstromers'. Vijftien jaar geleden leerde een onderzoek dat de eerste groep gemiddeld 10.000 gulden nodig had. In vijftien jaar zijn de prijzen gestegen. Men mag derhalve aannemen dat het bedrag fors de hoogte in is gegaan. Daarom ligt het voor de hand dat er bespaard wordt op het verhuizen zelf. Rond de honderd gulden huur voor een kleine vrachtwagen of toch al gauw een duizend gulden voor de erkende verhuizer. Het wordt wat anders als de werkgever betrokken is bij de verhuis. De verhuiskosten worden in de meeste gevallen dan betaald door de werkgever. Bovendien wordt er door veel bedrijven een bedrag vrijgemaakt voor de inrichtingskosten. Die verhuizingen komen terecht bij een van de 460 erkende verhuizers. Verhuizing in verband met werk heeft zijn aantrekkelijke kanten. Zeker op fiscaal terrein. Want verhuiskosten zijn uitsluitend aftrekbaar van de belastingen als de verhuizing in verband met het werk plaatsvindt. Als er sprake is van overplaatsing of bedrijfsverhuizing. Verhuizen omwille van gezondheidsredenen of andere privé-omstandigheden is niet aftrekbaar. In geval van verhuizing voor het werk maakt het geen verschil of de verhuizing zelf of door een erkende verhuizer wordt uitgevoerd. In het laatste geval kan de rekening van de verhuizing onder de post wervingskosten worden opgevoerd. Wordt de verhuis zelf geregeld, dan kan onder die post bij voorbeeld de nota van het bedrijf dat het busje heeft verhuurd worden opgevoerd. PITTIG De Erkende Verhuizer komt in feite pas in beeld als de werkgever betaalt. Hij is te herkennen aan een vignet waarop een takel en de woorden 'Erkend verhuizers' voorkomen. Het begrip Erkende Verhuizer werd geïntroduceerd in de jaren zestig omdat Nederland geen wettelijke regeling kent voor het beroepsmatig verrichten van verhuizingen. In ons omringende landen als Frankrijk en West- Duitsland is dat wel het geval. Dat houdt echter niet in dat de verhuizer zo maar wat doet. Een verhuisonderneming die erkend wil worden, moet voldoen aan een groot aantal voorwaarden. Het voert te ver om al die voorwaarden op te noemen. Maar neemt u aan dat het even tijd kost al die voorwaarden van buiten te leren. Overigens, je wordt niet zo maar verhuizer. „De mensen die in deze branche willen gaan werken", zegt Piet van de Berg, „kunnen via de Stichting Leerlingenstelsel een cursus volgen. De afdeling verhuizen. De leerlingen lopen drie maanden stage. Daarop volgend kunnen ze een diploma in Wageningen halen. En dat is een pittig examen". Dat blijkt als er een lijst van een geslaagde verhuizer op tafel gelegd wordt. Het theorie-gedeelte bevat algemene bedrijfskennis, gebruik materiaal en materieel, aansprakelijkheid en erkenning, kostprijs en tarief. Daarnaast is er nog een praktijkgedeelte. Piet van de Berg: „Dat praktijkgedeelte gaat over het algemeen wel. Het theorie gedeelte is veel moeilijker". KLACHTEN Honderden verhuizers hebben inmiddels dat diploma. Zij kunnen derhalve zeer goed omgaan met hijsopstellingen en elektrokabels. Maar ook weten zij te antwoorden op vragen van aansprakelijkheid. Tijdens zo'n verhuis kan er immers wel eens wat zoek raken. Of iets gaat kapot. In de algemene voorwaarden staat dat de verhuizer tot 50.000 gulden gedekt is. Met dien verstande dat de klant vijftig gulden eigen risico draagt. Als er bij voorbeeld een kopje en schotel raison van 45 gulden valt, heeft de klant pech gehad. Overigens meldt Piet van de Berg dat 50.000 gulden veelal niet toereikend is. Daarom wordt er in de meeste gevallen een extra verzekering genomen. Over het kwijtraken en kapot gaan van goederen gaan de meeste klachten die de Consumentenbond te verwerken krijgt. „Hoeveel telefonische klachten we over verhuisbedrijven krijgen, weet ik niet", zegt juridisch medewerker Van Dijk van de Consumentenbond. „Jaarlijks hebben we 40.000 telefoontjes te verwerken. Die worden niet uitgesplitst. Het aantal schriftelijke klachten over verhuizingen ligt tussen de vijftig en de hónderd. Dat is relatief gezien niet zo veel. Meestal gaat het om kwijtgeraakte goederen. Af en toe over de prijs". „Dat goederen niet meer terug te vinden waren, heb ik nooit mee gemaakt", zegt Piet van de Berg over dat onderwerp, „maar ik weet wel hoe dat gaat. Ik zal een paar voorbeelden geven. Als iemand ons benadert voor een verhuizing, hebben we altijd eerst een vrijblijvend gesprek. Dan zeggen we hoeveel het gaat kosten, hoe er verhuisd wordt en meer van die zaken. Om dat allemaal goed te berekenen, moetje uiteraard weten wat er in huis is. Je gaat als verhuizer overal eens kijken. Dan kom je op zolder. Je weet wel, langs de kanten ligt van alles. En wat hoor je dan, hé dat staat hier. Dat ben ik al jaren kwijt. Of het volgende. Er wordt een doos ingepakt met onbreekbaar spul. Die is half vol. Vervolgens wordt er wat genomen uit die andere kamer om die doos vol te krijgen. Eenmaal verhuisd weet men niet meer precies wat waar zit. En dan wordt er al snel gebeld. We zijn dit en dat kwijt". Het zal duidelijk zijn dat in de loop der jaren veel veranderd is wat het verhuizen betreft. Het kan op veel manieren. Want de erkende verhuizer heeft heel wat contracten in de aanbieding. Zoals compleet verzorgd. Maar daar horen weer een aantal zaken niet bij. Zoals het afhalen van de lampen, het vastzetten van de trommel van de wasmachine, het afdalen van de gordijnen. Of de arm van de platenspeler vastzetten. „Daarom is het zo moeilijk om over prijzen te praten", zegt Van de Berg. „De prijs hangt van zoveel factoren af. Wat pak je zelf in, wat laat je inpakken. De prijsverschillen tussen de diverse bedrijven zijn overigens niet groot. Dan gaat het om een paar tientjes". TREND Tot slot de nieuwste trend. Het laten opslaan van de inboedel. „Dat gebeurt steeds vaker", zegt Van de Berg. „Veel mensen zijn directer in het kopen of verkopen van een huis. Een aantal jaren geleden duurde dat veel langer. Je gaat verhuizen. Je eigen huis verkoopt goed, maar elders ben je nog niet geslaagd. Dan zit je daar met je spullen. Die kun je dan laten opslaan. Dat is inderdaad niet zo duur". Dat klopt, maar het waarschuwend vingertje van Van de Berg is op zijn plaats. „Veel mensen vergeten dat er dan in feite twee keer verhuisd moet worden. De inboedel moet eerst naar de opslagplaats en vervolgens van die opslagplaats naar het andere huis. En de werkgever betaalt slechts een keer. Dan wordt er over het algemeen weinig gelachen". z O 3J m C? O z CD O m Z O 30 CD CD O O O c 30 CD

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13