UITBLAZEN Reagan dreigt uitgepraat te raken Kamer laakt toezichthoudende rol van overheid Gorbatsjov wil wel, maar is niet oppermachtig Sp< oor ij Makro- Sociale controle even BI Of HM achtergrond STATE OF THE UNION KNAP GEPRESENTEERDE HERHALINGSOEFENING KERNCENTRALE BORSSELE MISSCHIEN WEL MAANDEN DICHT NA RAPPORT IAEA RIVALISERENDE MACHTSCENTRA SOVJET-UNIE REMMEN PARTIJLEIDER AF Minister rol af van 'super-poli Kleine erin SSS'i6U9dvanaei WIM KOCK DONDERDAG 29 JANUAR11987 pONDERPAG 2 DEEL VAN GEB NU KRIJGT de kleine criminaliteit, waaraan we ons sinds jaar en dag ergeren en die we daarom van de regering voortaan veel voorkomende criminaliteit moeten noemen; dat jat ten en schenden, vernielen en geweldplegen; die maat schappelijke plaag die we zelf over ons hebben afgeroepen omdat we zo tolerant moesten wezen, wat ook wel weer mak kelijk was, of omdat we te wei nig op onze kinderen hebben gelet, wat ook ontzettend mak kelijk was omdat we daardoor minder ruzie in huis hadden en meer tijd voor onszelf kregen; of omdat we te laf waren om op te komen voor doodgewone oude waarden en normen (waarvan ieder zinnig mens wel wist dat die niet in enkele jaren van euforisch democratisme al hun geldigheid konden verlie zen), te laf ook omdat het ver dedigen van het onderscheid tussen het mijn en dijn door de spraakmakende, onafgebroken met de maatschappij bezig zijnde verlichten, tot rechts ge krakeel van stupide fatsoens rakkers werd gerekend; die kleine criminaliteit - jawel, dit is een crimineel lange zin - krijgt nu toch nog een mooie keerzijde. De regering gaat de sociale controle bevorderen. Vroeger werkte die ook goed. Dat ging zo: de kleine criminaliteit van mijn jeugdjaren was appels jat ten uit boomgaarden. Niet voor de verkoop, maar om zelf op te eten. Een voorbijganger die dat zag, waarschuwde de boer. Die kwam aangeslopen en als hij je te pakken kreeg, gaf hij je met zijn klomp een trap onder je achterste die je, als hij puntig gericht was, tot in je strot voel de. Kreeg hij je niet te pakken dan sprak hij 's zondagsmor gens na de hoogmis je vader aan over je wandaad. Je vader dacht dan mis schien bij zichzelf: 'wat beteke nen nou twee of drie appels minder in een hele boomgaard met volbeladen bomen?' Maar dat was niet wat hij tegen jou zei. Hij gaf je een uitbrander. Dat je met je fikken van ander mans spullen had af te blijven. Dat ook appels jatten je tot een dief maakte. Het woord dief uit de mond van je vader riep een diep gevoel van schaamte op. Maar ja, als je dan weer langs een boomgaard kwam, werd de verleiding je weer meester. Je keek dan driedubbel uit dat er geen voorbijgangers waren en dat de boer zich elders bevond. Zo werkte de sociale controle. Sociale controle oefende mijn vader uit bij zijn vrijwilli ge, onbezolgdigde bewaking van het grote plantsoen tegen over zijn huis. Het was eigenlijk een groot gazon met brede, op lopende borders. Meer een sier- tuin dan wat je doorgaans on der een plantsoen verstaat. Op het gras speelden vaak kinde ren. Dat mocht van mijn vader. Breidden ze hun activiteiten echter uit tot tussen de vaste planten en rozestruiken, dan H liep hij naar buiten. Hij hoefde g§ niet méér te doen dan zwijgend te gaan staan kijken. Hij kon niiiiimiiiiiimiiiiimiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiwiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiii^. ontzettend dreigend kijken. Zo dra er maar één die blik had opgevangen dropen ze allemaal af. Naar het midden van het grasveld. Of verder, naar huis. Werkte de sociale controle bij mijn vader nog; ongeveer in dezelfde tijd ontrolde zich in de nieuwbouwwijk waar ik woonde het volgende tafereel. Een buurman had zijn voor tuintje afgezoomd met kleine, kwetsbare en voor hondepis zeer gevoelige palms truikjes. Regelmatig werd er eentje geel want het was een hoekhuis en nergens zetten honden hun vlaggen liever uit dan op straat hoeken. Een van de boosdoeners was een hondje dat elke dag, in gezelschap van een dik jon getje, uit een van de zijstraten kwam om een achterpoot op te lichten boven een van buur- mans palms truikjes. Die had de jongen al herhaaldelijk toege sproken. Dat hij zijn hondje er gens anders moest uitlaten. De gemeente had nog geen hon derd pas verder een hondetoilet aangelegd, dus De jongen bleef terugkomen met zijn hondje, of misschien was het wel andersom en bracht het hondje de jongen mee. In elk geval verloor de buurman een keer zijn geduld. Boos gooide hij een pantoffel naar het plassende hondje. Vijf minuten later stonden hondje, jongetje en diens vader en moe der bij de buurman voor de deur. Wat die 'godver. wel dacht' en dat, als 'ie nog één keer een poot uitstak naar het hondje of de jongen, 'zijn eigen jong' niet veilig zouden zijn. Hier faalde de sociale controle jammerlijk. Doodgewoon om dat de mondig gemaakte eigen gereidheid die niet langer aan vaardde. De keerzijde van de uit de hand gelopen kleine criminali teit is dat Nederland er weer een stuk vriendelijker op kan worden. Conducteurs, huis meesters, meer winkelperso neel, parkeerwachters (geen bonnenjagers, maar heren of dames die parkeerplaatsen be waken), fietsenbewaarders, kortom: meer mensen en min der automaten. Of het helpen zal hangt af van de 'maatschap pelijke aanvaardbaarheid' van het herstel van dit, destijds om economische redenen weggesa neerde, traditionele gezag. Het wordt vooral een zaak van mentaliteitsverandering, voor de lange termijn dus, zei de minister. Als ik bedenk wat een lange termijn de politiek zelf heeft nodig gehad om in te zien dat het met de kleine cri minaliteit de spuigaten uitliep, houd ik er voorlopig een hard hoofd in. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rankrnlntioe* Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 pagina Door Jo Wijnen ENKELE uren voordat de Amerikaanse presi dent zijn State of the Union uitsprak, heette het in Washington 'dat dit de belangrijkste toe spraak uit de carrière van Ronald Reagan gaat worden'. De republikeinse congres leden verleende alle mede werking aan wat een rede kunstige triomf van de eerste orde moest worden: zij juich ten de president zeer langdu rig toe, zij onderbraken hem zelfs zo vaak met applaus dat de vlekkeloos gepresenteerde en retorisch knap in elkaar gestoken boodschap er af en toe door werd verstoord. In het Witte Huis was dinsdag tot op het laatste moment aan Reagans bood schap gewerkt. Er was tot op het laatste moment hevig ge vochten over de inhoud van het stuk. Vooral de vraag of de Iran-kwestie veel aan dacht moest krijgen, hield de presidentiële adviseurs tot het einde toe bezig. Welaan, het Iran-schandaal kreeg aandacht, maar niet bijzon der veel. En dat gold in feite voor nagenoeg alle onderde len van Reagans boodschap aan het Congres. In het Witte Huis was aangekondigd dat de president voornemens was een brede visie op de toe komst te ontvouwen, maar zelfs dat kwam er niet van. Uit de eerste commentaren na de State of the Union bleek dan ook dat de bood schap zeker niet 'de belang rijkste toespraak uit de car rière van Ronald Reagan' is geworden. Over één ding waren de schrijvers van de toespraak het roerend eens: Reagan moest er goed uitzien, hij moest het Congres en de mil joenen Amerikaanse televi siekijkers sterk en vitaal te gemoet treden. Hij moest, na zich een maand niet meer in het openbaar te hebben ver toond, opnieuw jong en fris lijken. En hij moest - na het heftig rumoer over de ge heime wapenleveringen aan Iran - vooral de indruk wek ken dat hij het roer van het Amerikaanse staatsschip weer stevig in handen had. De president moest zichzelf presenteren als een leider die zelfs boven dat schandaal is uitgegroeid. Reagans adviseurs hadden alle reden om op dat stuk zeer eensgezind te zijn. Uit drie opiniepeilingen die vlak Reagan bij het uitspreken van de State of the Union. - FOTO AP voor de State of the Union werden gehouden, bleek dat Reagan zich nog steeds niet heeft hersteld van de klap pen van het Iran-schandaal. Zo is 75 procent van alle Amerikanen van oordeel dat de president veel minder ef fectief opereert dan toen hij in 1981 aantrad. Slechts 16 procent vindt dat de presi dent nu effectiever is dan in het begin van zijn eerste ambstperiode. Nog steeds vindt meer dan de helft van alle Amerikanen (52 procent) dat de president de waarheid niet spreekt over het door sluizen van de met de Ira- naase wapentransactie be haalde winsten naar de Con tra's in Nicaragua. Met de 'belangrijkste toe spraak uit zijn carrière' moest Reagan iets van zijn vroegere magie en van zijn enorme populariteit zien te rug te winnen, zo was het uitgangspunt. Want in het Witte Huis is men er zich zeer van bewust dat zonder die magie en zonder die po pulariteit de laatste twee jaar van het presidentschap een nachtmerrie kunnen worden voor de man die, on danks zijn ogenschijnlijke vitaliteit, steeds meer onder de enorme last van zijn taak gebukt gaat Reagans State of the Union is niet de belangrijkste toe spraak uit zijn carrière ge worden, omdat hij noodge. dwongen moest terugvallen op oude onderwerpen en al lang geleden ingenomen standpunten. Reagan had in feite niets nieuws te vertel, len. Hij verontschuldigde zich niet voor het Iran. schandaal, hij sloeg geen an. dere toon aan tegen de Rus. sen en hij maakte geen ge. wag van mogelijke compro. missen in de ontwapenings. gesprekken. Over een aantal onderwerpen - het milieu en de verhoogde hulp aan de daklozen in de VS - die het Congres juist op dit ogenblik zeer bezighouden, kwam hij niet eens te spreken. Ronald Reagan viel terug op zijn be proefde retorische recepten. Hij verwees andermaal naar de 'morele en geestelijke grootheid' van Amerika en naar 'het unieke soort men- sen dat wij Amerikanen zijn', Uit zijn boodschap aan hei honderdste Amerikaanse Congres bleek dat Reagans retorische capaciteiten nog volledig in takt zijn. Maar uit de boodschap bleek ook dat de president zich niet meer kan losmaken van zijn nu zoveel jaren bereden sto paarden. Ronald Reag: loopt, gedurende de twee jaar die hij nog als president heeft te gaan, het gevaar de indruk te wekken dat hij volkomen is uitgepraat Door Pieter Eggen DE KERNFYSISCHE DIENST (KFD) moet drastisch verbeterd worden. Deze dienst die vanuit het ministerie van Sociale Zaken het toezicht heeft op de kerncentrales in Neder land heeft onvoldoende gezien dat er veilig heidsproblemen waren in de kerncentrale in Borssele. Die forse kritiek zal de meerderheid van de Tweede Kamer komende donderdag laten horen als de commissies voor Sociale Zaken en Milieu praten over het rapport dat het Internationaal Atoom Energie Agentschap (IAEA) eind verleden jaar opstelde over de veiligheid van de Borsselse centrale. De meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de centrale pas weer open gaat als alle mankementen zijn verholpen en er voldoende garanties zijn dat de controle weer iets voorstelt. Een werkgroep van het IAEA bezocht verleden na jaar op het verzoek van de Nederlandse regering de cen trale in Borssele en zeer on langs die in Dodewaard. De deskundige werkgroep he kelde in het rapport over Borssele in nogal scherpe be woordingen de manier waarop de veiligheidssyste men in de centrale werken. Het IAEA voert de gesigna leerde problemen terug op gebrekkig management. Hoewel de centrale technisch goed heet te zijn en boven dien internationaal gezien zeer weinig dagen stilligt, schort het vooral aan de con trole op het dagelijkse werk. De regelkamer is onderbe- mand en controle is zo ge brekkig dat bijna-ongeluk- ken mogelijk niet bij tijds ontdekt zouden worden. Het IAEA wijt het ontbre ken van een perfect veilig heidssysteem aan 'zelfge noegzaamheid'. De centrale draait al sinds 1973 nagenoeg probleemloos en dat zodanig dat personeel en manage ment het geleidelijk aan te gemakkelijk zijn gaan ne men met de veiligheid. Deze conclusies worden door woordvoerders van de grote partijen in de Tweede Kamer 'verrassend en ont hutsend' genoemd. „Ik vind het verrassend dat er kenne lijk zoveel schort aan de vei ligheid van de centrale", zegt Zijlstra (PvdA). Hij leest uit het rapport dat 'de leiding van de kerncentrale incom petent is en dat geldt dus ook voor de Kernfysische Dienst, die de controle erbij heeft la ten zitten'. Zijlstra vindt dat het rap port hem extra munitie ver schaft in zijn oppositie tegen de kerncentrales. „We heb ben de controle en de interne veiligheid nooit als argumen ten tegen de kerncentrales gebruikt. Kennelijk is daar nu wel reden voor". CDA-woordvoerder Lan- sink geeft als (inmiddels twijfelend) voorstander van kernenergie eerlijk toe dat het rapport hem 'is tegenge- Lansink (CDA):..rapport is tegengevallen... - FOTO JOHAN VAN GURP vallen'. Hij had verwacht dat 'het oordeel gunstiger zou zijn'. Dat vindt ook WD- woordvoerder Braams, die het alleen anders zegt: „Ik ben blij met de kritische op stelling van de opstellers van het rapport. Er zijn fouten gemaakt en die moeten wor den rechtgezet". De kamerleden vinden de managementsfouten binnen de centrale ernstig, maar lij ken het accent in hun poli tieke oordeel toch meer te willen leggen op de zwakke rol van de Kernfysische Dienst van Sociale Zaken. Braams spreekt van een 'ver slappende aandacht voor de veiligheidsproblemen'. „Het veiligheidsdenken moet op- Zijlstra (PvdA):...Tech- nische vervangingen kos ten tijd.. - FOTO JOHAN VAN GURP nieuw worden gevormd", zegt Braams. Zijlstra noemt het 'een cul tuur van ontbrekende con trole'. Maar ook zijn collega's Lansink (CDA) en Tommei (D66) zijn kritisch over het ontbreken van goed toezicht. Tommei: „Dé kernvraag is natuurlijk: Hoe kon het dat een internationaal onder zoeksteam wel ziet wat een controlerende instantie in Nederland niet heeft ge zien?". De Kernfysische Dienst zal dus deze week flink op zijn donder krijgen van de Tweede Kamer en daarmee dus ook de verantwoorde lijke bewindsman, staatsse cretaris De Graaf. Daarover is de hele kamer het eigenlijk wel eens. Minder overeenstemming bestaat over de vraag wat er na het rapport moet gebeu ren. De leiding van de cen trale in Borssele besloot be gin verleden week de cen trale zes weken stil te leggen, vier weken langer dan aan vankelijk gepland. Een tijde lijke stop was voorzien om de nieuwe splijtstofstaven (waarop het kernproces draait) te installeren, maar het management besloot daar nog enkele weken aan toe te voegen om de meeste mankementen te verhelpen. Die periode van zes weken kan wel eens veel te kort blij - ken, zo vrezen meerdere woordvoerders. Tommei en Zijlstra gaan daarin het verst. Zijlstra: „Alle techni sche vervangingen kosten so wieso meer tijd. Maar daar naast moet er ook nieuw per soneel worden ingezet en moet bestaand personeel be ter worden geïnstrueerd. Dat kost natuurlijk veel tijd dan een paar weken. Het LAEA- rapport zegt al dat het tot augustus duurt eer de kwali teit van de controle opnieuw is geborgd". Zijlstra vindt dat minimaal tot augustus moet worden gewacht voor dat de centrale weer in ge bruik kan worden genomen, maar hij verwacht dat de sluiting zeker een jaar zou moeten duren. Tommei vindt dat de cen trale in Dodewaard intussen gesloten moet worden, totdat bekend is wat het pas afge ronde onderzoek van het IAEA daar heeft opgeleverd. Lansink wil zich niet termijnen vastleggen, maat heeft ook zijn bedenkingea „Ik kan niet uitsluiten dat da zaak langer dicht moet. Het IAEA heeft natuurlijk nie gezegd dat de zaak gesloten moet worden, maar ook nie het tegendeel. Het hangt van af of staatssecretaris Graaf voldoende waarborgen kan geven voor een verder functioneren van centrale". Kan dat niet-zois de CDA-boodschap - dan er een meerderheid in de ka' mer voor langere sluiting WD-er Braams zal zich daar niet bij aansluiten, want 'het IAEA vond sluiting niet noodzakelijk'. Maar ook hij wil garanties. „Er zou een soort zwarte doos moeten ko men, waaraan je kunt afle zen wat er feitelijk in de be drijfsvoering gebeurd". Waar CDA en WD hel weer wel volmondig met oppositie in eens zijn is dat er goed wordt gecontroleerd de leiding van Borssele zijn leven ook daadwerkelijk heeft verbeterd. Braams m dat er ieder jaar controls wordt uitgevoerd op de vei ligheidsvoorschriften. Dal moet, vindt hij, door onaf hankelijke deskundigen ge beuren. Lansink is het daar mee eens, hoewel hij de ter mijn van eens per jaar aan de hoge kant vindt. Zijlstra vindt een beoordeling een jaar absoluut gewenst als dan de veranderingen het management en de bevei liging geheel zijn doorge voerd. Daarna zou een matige controle noodzakelijk blijven. Van een onzer verslagg- gOERMOND - De Toezicht der orde van ten in het arron-> Roermond heeft d gjondse advocaat mr jjoszkowicz voor de geschorst. Moszkowi aangekondigd dat beroep aantekent. Behalve deze s liangen mr. Baruch wicz nog zes schorsi jn totaal 58 dagen hoofd. In alle gevallen advocaat hoger beroe lekend bij het Hof v pline. De nieuwe schors' jtoszkowicz opgeleg hij de vader van een pjederweert verteld Door Hans Rooseboom HET BEGINT er nu toch echt naar uit te zien dat het Michaïl Gorbatsjov eerlijke ernst is met het saneren van de gehele Sovj et-samenleving. Bijna twee jaar na zijn 'troonsbestijging' kan men haast niet meer twijfelen aan zijn op rechte wil om de Sovjet unie een nieuw élan in te blazen. Alle initiatieven van de energieke secretaris-gene raal van het centrale comité van de Communistische par tij van de Unie van Socialis tische Sovjet-Republieken zijn gericht op één doel: de economie te stimuleren door de bevolking te motiveren. De anti-alcohol-campagne, Gorbatsjovs eerste wapen feit, heeft nu al geleid tot een geweldige daling van het ziekteverzuim en een stijging van de productiviteit. Door hoogstpersoonlijk de top-wetenschapper en -dissi dent Andrej Sacharov uit zijn ballingschap terug te ha len heeft Gorbatsjov een sig naal naar twee kanten willen geven. Ten eerste wil hij hiermee alle wetenschappers in de Sovjet-Unie een hart onder de riem steken: hij heeft ze hard nodig voor de wederopbouw en voor het in halen van de technologische (en dus economische) achter stand op het western Gorbatsjov is nog lang niet van zijn rivalen af Tweede aspect van Gor batsjovs persoonlijke tele foontje richting Sacharov is het signaal dat hij daarmee aan de Sovjet-bevolking heeft willen geven. De ver volging, arrestatie en bal lingschap van deze dissident (zoals ook in alle andere ge vallen) is geheel geregisseerd én uitgevoerd door de opper machtige KGB. De Staatsvei ligheidsdienst controleert autonoom het gehele dage lijks leven in de Sovjet-Unie, en Gorbatsjov heeft met zijn daad te kennen gegeven deze monsterachtige machtsposi tie niet te aanvaarden. Al weer: arbeiders en boeren die constant de hete adem van de veiligheidsorganen in de nek voelen presteren en produce ren minder. En juist dét moet veranderen. En nu dan Gorbatsjovs op zienbarende voorstellen om het kiesstelsel binnen de Communistische Partij in grijpend te democratiseren (één partij blijft er natuur lijk wel). Het Britse dagblad The Guardian gaat zelfs zover te zeggen dat als dit al lemaal doorgaat, hier sprake is van „de grootste gebeurte nis in de politiek van de Sov jet-Unie sinds de opkomst van Stalin". En de eerbiedwaardige London Times: „Dit voorstel gaat tegen zo veel partijtra dities in dat het je bijna de - FOTOARCHIEF DE STEM adem afsnijdt. Als deze maatregel werkelijk doorge voerd zou worden, kon dat wel eens het einde betekenen van de communistische macht". Kortom: er is hier sprake van werkelijk revolutionaire voorstellen van de kant van de leider van de partij. Maar het zijn voorstellen. De effec tuering is een tweede. Wat kén Gorbatsjov? Hoeveel heeft hij in te brengen? Vooralsnog veel minder dan wij geneigd zijn te denken. De aard van de Sovjet machtsstructuur is namelijk zó complex en verdeeld over zo veel 'schijven' dat zelfs de partijleider in zijn eentje weinig te willen heeft. Opmerkelijk in alle be richten over Gorbatsjovs nieuwe politiek is de de stee vaste formulering Gorbatsjov wil..., en niet bijvoorbeeld Gorbatsjov gelast of Gorbats jov besluit. Gorbatsjov heeft namelijk absoluut niet die alleenheersers-positie die ve len in het westen hem toe denken. Want Gorbatsjov kan nog zo veel willen, hij is 'slechts' leider van de Partij (die op zich ook al bestaat uit een omvangrijke hoeveelheid ri valiserende 'partijen'). Het is belangrijk om te weten dat er behalve de Partij in de Sov jet-Unie nóg een aantal machtscentra zijn, die alle maal hun sector van de sa menleving beheersen. En die allemaal in de eerste plaats uit zijn op handhaving van him verworven positie. Zo is er naast de Partij de Regering, vertakt naar bene den toe in ontelbare plaatse lijke vormen van bestuur, verantwoordelijk voor de gang van zaken in het dage lijks leven, met name voor de industriële produktie en de landbouw. De regering staat weliswaar onder eindcon trole van de Partij (in alle ge ledingen van hoog tot laag), maar heeft haar eigen machtsstructuur, bevoegdhe den en privileges. De Regering heeft ook een eigen, officiële landelijke krant: de Izvestija. Deze re geringskrant etaleert vaak meningen die lijnrecht in gaan tegen die van de krant van de Partij, de Pravda.Di is kenmerkend voor de c® plexiteit en innerlijke 1 strijdigheid van de macht!' structuren in de Sovjet-Unit Er is overigens nóg een ifr vloedrijk dagblad: Rode SU spreekbuis van weer een der machtscentrum: Rode Leger, dat z'n ei verantwoordelj kheden prioriteiten heeft De vier* machtsfactor in de Sovj»; Unie, het super-'ministerit van de KGB, opereert, ovei- bodig te zeggen, zon» krant. Zo hebben al deze vormt' van 'macht' (sleutelwoord alle typen samenleviai maar onheilspellend aanW zig in een centralistische off tatuur) er belang bij CM batsjov de voet dwars t ten. En al deze geleding! van de macht zijn vertege? woordigd in het Politburo wordt alleen daar al op W van alle kanten een mo® dende druk uitgeoefend alles bij het oude te lat® Hoe die machtsstrijd gaat® lopen is pure kofiedikW*' rij. Niemand kan de vral beantwoorden of GorbaW 1994 haalt. Tenslotte he® een overmatige her* mingsdrang ook partijlei® Chroestjov indertijd de W gekost (1964). De toekomst moet uifjj zen of Gorbatsjov slinunet® tactisch begaafder is dan - voorganger. Er zullen voor» buitenlandse waarnemer 'Wj lange en rijke jaren vo van speculeren en gissen Van onze Haagse redact den HAAG - Minis bals Altes (Justitie) h leren in een gesprek politiebonden afstan men van zijn eerdere jo de Tweede Kamer oprichting van een naamde 'super-politie'. De minister liet week, in een door merlid Hermans aan geld debat over de kra len in Nijmegen, blij" wat te voelen voor ee lijke recherche-eenh zou optreden bij ernsti drijven. Tegenover de politi verklaarde de minis zo'n landelijk team a speciale gevallen bij te terreurdreiging bij worden geroepen. H zal zich dan louter be den met het op lande veau coördineren van tie-activiteiten. De lo tie blijft evenwel bel het onderzoek ter plaa coördinatieteam, zal, al woordvoerder van de i niet worden ingezet bij schalige ordeverstorin Een woordvoerder s de minister tegenover tiebonden de indruk h len wegnemen dat 'er s van oprichting van een soort politie, die los va ven de andere korpse „De minister wil op g kele manier de structu het huidige politie-a, doorkruisen". HEERLEN (ANP) - De heeft woensdag bij hel nisch onderzoek naar d kro-brand te Nuth een spoor gevonden. Tuss resten van het afgel voedsel-gedeelte van d kro-vestiging werd ee: van een vermoedelijk proviseerd explosief den. Het betreft een deel v met vrij eenvoudige mi< geconstrueerde bom. Di teriaal wijst duidelijk richting van brandstic aldus de politie. Het b stuk werd aangetroffen or e DE KLEINE criminaliteit een plaag ervaren. Als schatte vorm van misdaa eit- Na jarenlange discus kabinet de eerste stappe aanpak van zoals het nu Het indertijd met veel commissie Roethof heeft 'en die Korthals Altes var sociale controle en een v basiselementen. Kleine c aiaar nog meer als maal berd. Het kan niet worden c conclusies van Roethof 'en verdienen nog altijd Pressieve sfeer. Maar bij de wijze waarc kennen de nodige kritiscf alles blijkt dat het niet ve Qe kleine criminaliteit hee node, maar mag blijkbaa sen. In veel gevallen zal n net is echter nog maar de werklozen wel zo gretig I „an een verregaand optin beleid te bouwen. r„Yee' valt ook te zegger eid van de politie en het ®eel om van de politie ee oiop aan de sterkte va veneens tegenstrijdig is gen voor bijvoorbeeld u,'r' 'e geven voor giganti! dar^' 2a' de minister ank zij de activiteiten van bnn« D°sit'ef te eindiger j Voor de politiek is Qeval6 Vdort9ang van het toom moeten blijken I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2