'-/FILM'"'
David Byrne: 'Film is een
gigantische modelspoorbaan'
Batmobile Batmobilly
EEBHI
l
r
r
VPRO-tv aanwezig
op Filmfestival
mmm
v v? 1 t ijfif*
Cineast Norman McLaren overleden
I Suske en Wiske:
WOENSDAG 28 JANUAR11987
SPECIALE AANDACHT VOOR RUSSISCHE EN CHINESE FILMS
Womack Wo
rn ack
BELGIE NED 1
I Even Piekeren
3 nu een nnie m zun oe oiesei
«i mten ooootennoeio neen
\Rambone
Filmfestival Rotterdam
nikt op groter publiek
1 *U
p*:T -
L\..
Door Marjan Mes
HET ZESTIENDE
Filmfestival Rotter
dam begint vrijdag 30
januari zijn mam
moetvertoning van
enkele honderden
films in acht filmza
len op de Kruiskade
in die stad.
Tot en met 8 februari wordt
aandacht besteed aan ontwik
kelingen in de alternatieve
filmkunst, aan retrospectieven
van inmiddels bekende ci
neasten, maar ook aan nieuwe
publieksfilms. Voor de eerste
maal krijgt 'een ruimer film
publiek de gelegenheid om in
Rotterdam iets van zijn ga
ding te vinden. Zo wordt zelfs
de nieuwste komedie van
Blake Edwards vertoond:
'That's life', waarin Jack Lem-
mon geconfronteerd wordt
met de eenzaamheid van de
oude dag.
Edwards heeft met kome
dies als 'S.O.B.' en 'Victor, Vic
toria' de commerciële druk
van Hollywood weten te weer
staan, al was zijn laatste, 'A
fine mess', een uitgesproken
mislukking. Met 'That's life'
heeft hij zich gerevancheerd
en toont hij opnieuw zijn ware
gezicht; dat van de menselijk
bewogen filmer, die emanci
patorische trekjes laat door
schemeren ondanks het feit
dat hij de komedie- en slap-
stickvorm hanteert. „In een
komedie", aldus Edwards,
„kun je vooroordelen aanval
len. Mijn ondertoon is altijd
serieus, maar ik kies voor de
komedie omdat ik dan een
groot publiek kan bereiken."
Een andere première voor
een breed publiek wordt de
prachtige Britse society-schets
'A room with a view' van de
van oorsprong Amerikaanse
regisseur James Ivory, die
deze briljant geacteerde speel
film baseerde op de gelijkna
mige roman van E.M. Forster.
Van deze schrijver werd eer
der 'A Passage to India' ver
filmd. 'A room with a view'
vertoont in de karaktertrek
ken van de personages en in
het milieu van de Engelse
niet-werkende klasse uit het
begin van deze eeuw grote
overeenkomsten met 'A Pas
sage to India'.
Ditmaal ontbreekt echter
het politieke karakter en ligt
het accent uitsluitend op de
De VPRO werkt nauw samen met het Rotterdamse Film
festival en besteedt er twee zondagen aandacht aan.
Adriaan van Dis maakt zondag aanstaande zijn rentree
op de tv. Zijn gasten hebben allemaal iets te maken met
het Filmfestival. Op diezelfde avond geeft VPRO-Cinema
een overzicht van de belangrijkste premières.
Op zondag 8 februari doet de VPRO verslag van de
prijsuitreikingen. De Rotterdam Awards, toegekend door
een grote, internationale jury, worden uitgereikt voor o.a.
de meest vernieuwende film en het beste debuut van 1986.
De VPRO Cinemaprijs gaat naar de beste lange Neder
landse speelfilm van 1986. Daarna wordt gediscussieerd
onder leiding van Adriaan van Dis.
Tenslotte vertoont de VPRO de film 'Ah Ying' van Al
len Fong uit Hong Rong uit 1983. Aan Fong is een retros
pectief gewijd op het Filmfestival.
psychologie van de persona
ges. Tijdens een vakantie in
Florence wordt een jong meis
je, dat begeleid wordt door
haar nicht-chaperonne, ge
confronteerd met twee ge
beurtenissen, die haar volwas
senwording versnellen. Ze
ontdekt de wreedheid van het
gewone leven en de grote lief
de. De Engelse (toneel)actrice
Maggie Smith kreeg voor haar
rol van Charlotte, de blauw-
kouserige gouvernante, een
nominatie voor de Golden
Globe Award.
Vicious
Alex Cox, de maker van
'Repo Man', waarin hij tal van
filmgenres bekwaam persi
fleerde, is in Rotterdam verte
genwoordigd met 'Sid and
Nancy'. Een grimmige liefdes
geschiedenis, gebaseerd op het
korte, hevige leven van Sid
Vicious, de bassist van de Sex
Pistols, die overleed aan een
overdosis heroïne, nadat hij
zijn vriendin Nancy Spungen
met messteken om het leven
was gebracht. De twee pun
kers worden gespeeld door
Gary Oldman en Chloe Webb,
die in het dagelijks leven ge
wone acteurs zijn, die daarom
hun uiterlijk spectaculair
moesten aanpassen.
David Byrne, de voorman
van de progressieve popgroep
Talking Heads, maar ook com
ponist, filmer en ontwerper,
presenteert tijdens het Film
festival Rotterdam de pre
mière van zijn eerste avond
vullende film, 'True Stories'.
Een niet zo alledaagse produk-
tie van lachwekkende sket
ches uit een gedeformeerde
Amerikaanse middle class-
cultuur. Zijn film is een losse
reeks beelden en geluid, acts,
songs, tekeningen en woorden,
waaruit moet blijken, dat ge
wone dingen heel bijzonder
kunnen zijn.
O
r
Premières ook van 'Max
mon amour', een Franse pro-
duktie van de Japanner Na-
gisa Oshima ('Merry X-Mas,
Mr. Lawrence'), die buitenge
woon erotisch schijnt te wer
ken. Van Alexander Kluges
'Vermischten Nachrichten',
'Aventures de Reinette et Mi-
rabelle' van Eric Rohmer en
van het vijf minuten durende
filmpje 'Coffee and cigarettes'
van Jim Jarmusch (Down by
law) en 'The big easy' van Jim
McBride (Breathless). Van
McBride worden ook films ge
draaid uit de tijd dat hij nog
als underground-filmer werk
te.
Uitgebreid komen ook Chi
nese en Russische films aan de
orde. Het accent ligt op de
nieuwe generatie Chinese fil
mers (van na de Culturele Re
volutie), die ageren tegen de
MONTREAL (RTR) - Norman McLaren, de
meest geëerde en vernieuwende filmregisseur
van Canada, is maandag op 72-jarige leeftijd
aan een hartverlamming overleden.
Norman McLaren maakte meer dan 50 films
in een groot aantal stijlen en technieken en hij
won in een loopbaan van 40 jaar meer dan 200
prijzen: Veel werk van zijn hand zijn korte
films die zelden langer dan 10 minuten duren.
McLaren was op 11 april 1914 geboren in
Schotland. Hij emigreerde in 1941 naar Canada
en nam in 1952 de Canadese nationaliteit aan.
middelmatigheid van de grote
studio's; de zogenaamde
Vijfde Generatie. En op de Rus
Aleksei German, die tot voor
kort verboden was in zijn land
en daarbuiten. De structuur
van zijn films, waaronder
'Mijn vriend Ivan Lapsjin',
herinnert aan die van Andrei
Tarkovski, die hij als de groot
ste Russische cineast be
schouwt.
Discussies
Uiteraard vinden in Rotter
dam ook discussies plaats, zo
als op 4 februari met een dele
gatie uit de Volksrepubliek
China en op 6 februari met o.a.
Otar IosseÜiani van 'Les favo-
ris de la lune' over het veran
derende klimaat in de Sovjet
cinema. In het Hilton Hotel
wordt de vierde Cinemart ge
houden waar kopers en verko
pers van films elkaar kunnen
ontmoeten.
Op 5 februari vindt in De
Doelen de vertoning plaats
van de Franse filmklassieker
'Casanova' uit 1927 van Alex
ander Volkoff. De muziek voor
deze geheel gerestaureerde
film werd gecomponeerd door
George Delerue, die deze ook
zelf zal dirigeren tijdens de
uitvoering door het Rotter
dams Philharmonisch Orkest.
George Delerue is de compo
nist van de bekendste films
van Truffaut, o.a. van 'Le der
nier métro', maar ook van mu
ziek bij films van Mike Ni
chols, Bertolucci en George
Roy Hill. 'Casanova' duurt
twee uur en een kwartier. De
lerue schreef een score, die ge
durende de hele film synch-
room met het beeld loopt.
In het verleden werd het
Rotterdamse Filmfestival in
het intieme complex Lan
taarn-Venster gehouden. Dat
het nu in alle bioscopen en ho
tels aan de Kruiskade plaats
vindt, heeft alles te maken met
de nieuwe opzet; het bereiken
van een groter publiek. Vroe
ger fungeerde Film Interna
tional, de distributie-organi
satie die de films aan het festi
val levert, als de belangrijke
leverancier van de filmhuizen.
Maar sinds de filmhuizen
meer belangstelling hebben
gekregen voor 'commerciële'
films en de commerciële bio
scoop meer voor de artistieke
film is ook de opzet van het
Festival Rotterdam gewijzigd.
Vandaar dat nu voor het
eerst ook enkele commerciële
filmverhuurkantoren op het
festival aanwezig zijn met hun
films. Niettemin blijft de grote
organisator, Huub Bals, ver
antwoordelijk voor de keuze,
waarvan het merendeel nog
altijd gewijd is aan de minder
gemakkelijk toegankelijke
film, die na het festival
meestal in de filmhuizen te
rechtkomt.
<'W'- ;gj|
LOS ANGELES (AP) - Een
portret op de omslag van
bladen als Time of News
week is doorgaans een
graadmeter voor de popula
riteit van een persoon.
Slechts zelden verschijnen
popsterren op de voorkant
en dan nog alleen als hen
iets bijzonders kan worden
toegedicht.
Onlangs was de beurt aan
David Byrne, leider van de
groep Talking Heads, die
werd gelauwerd als 'Man
van de Rock-Renaissance'.
De man die de popmuziek
nieuw leven inblaast' vindt
deze eer nogal overweldi
gend maar beschouwt het
ook als een moeilijke taak
om deze rol te blijven ver
vullen. „Het komt er op neer
hoe je met deze buitenspo
rige vleierij om gaat. Het is
fantastisch, maar het brengt
je ook van je stuk",' meent
David Byrne.
Samen met de Talking
Heads staat hij al 11 jaar
lang in de belangstelling
maar momenteel wordt hij
nog nauwlettender in de ga
ten gehouden vanwege zijn
film 'True Stories', die op het
Filmfestival in Rotterdam
wordt vertoond. Hij is de co
auteur, verteller, regisseur,
acteur en producent en te
vens produceerde hij samen
met de Talking Heads de
muziek. De groep zelf is ove
rigens slechts een enkele,
zeer bescheiden keer te ho
ren in de film.
Het maken van een film is
nooit een van zijn grote am
bities geweest, zegt Byrne.
„Ik heb altijd gemeend dat
ze door competente profes
sionals werden gemaakt en
dus lagen films buiten mijn
bereik".
Toch is de wereld van fo
tografie en video hem niet
echt vreemd. Behalve dat hij
zelf werkt aan de video
clips van Talking Heads,
werkte Byrne met regisseur
Jonathan Demme samen bij
de concertfilm oyer de Tal
king Heads, 'Stop Making
Sense', uit 1984.
Het idee voor 'True Sto
ries' kreeg vorm toen hij
verhaaltjes uit kranten be
gon te verzamelen over 'al
ledaagse' gebeurtenissen.
Byrne smeedde deze ver
haaltjes aan elkaar en liet ze
plaatsvinden in een kleine
stad aan de vooravond van
een groot feest. David Byrne
schreef het verhaal en
werkte met Pulitzer-prijs-
winnaar Beth Henley en
schrijver-acteur Stephen
Tobolowsky samen aan het
script. Na twee jaar van 'im
proviseren en herschikken'
was men klaar om te gaan
filmen.
Het gevoel dat hij daarbij
kreeg omschrijft Byrne met
een citaat van Orson Welles
die na 'Citizen Kane' zei dat
het regisseren van een film
'het beste speelgoed is dat
een jongen zich kan wensen'.
Byrne: „Het is als een gigan
tische modelspoorbaan. Je
kunt de trein laten rijden
wanneer je wilt en je kunt
bij wijze van spreken naar
wens de huisjes neerzetten.
Maar de film werd wel rede
lijk goedkoop gemaakt dus
moest ik in plaats van de
huisjes zelf neer te zetten, ze
gaan zoeken".
Byrne kwam terecht in
Texas en hij filmde op loca
tie even buiten Dallas waar
hij de fictieve plaats Virgil
creëerde. Virgil wordt be
woond door mensen die na
men hebben als Cute Wo
man', 'Computer Guy', 'Lazy
Woman'. Allemaal exen-
trieke figuren met hun
eigenaardigheden.
De grote verrrassing voor
Byrne was wel dat de film
komischer is geworden dan
hij aanvankelijk had be
doeld. „Dat was wel een ple
zierige verrassing. Ik had
niet de intentie om erg sati
risch te zijn. Het is gewoon
leuk en soms kun je lachen
over iets wat gebeurt. Maar
het is niet het lachen zoals je
doet als je andere mensen
voor de gek houdt", aldus
Byrne.
De 34-jarige Byrne is niet
het prototype van een 'ge
middelde popster'. Hij praat
rustig, is beschroomd, weegt
zijn woorden zorgvuldig af
als een diplomaat en zijn
antwoorden zijn puntig.
Byrne werd in het Schotse
Dumabarton geboren en
vertrok met zijn familie
naar Hamilton in Ontario,
Canada en later naar Balti
more. Hij ging naar de
kunstacademie van Mary
land en later naar de Rhode I
Island School of Design. Met
studiegenoot Chris Frantz,
zijn vrouw Tina Weymouth
en Jerry Harrison vormde
hij in 1975 Talking Heads en
maakte muziek die weinig
gemeen had met de heer-
sende punk-golf.
Zijn video's zijn opgeno
men in de collectie van het
Museum of Modern Art. Hij
componeerde de muziek I
voor Twyla Tharps ballet
'The Catherine Wheel' en
'The Knee Plays' voor Ro
bert Wilsons 'The Civil
Wars'.
Is Byrne niet bevreesd dat I
hij te veel hooi op zijn vork
neemt? „Jazeker. Dus ga ik
eerst uitrusten. Mijn batte
rijen weer opladen en me I
weer eens verdiepen in een
aantal zaken in plaats van
ze direct naar buiten te
brengen. Als ik nu weer di-1
reet een film zou gaan ma
ken, zou ik mezelf gaan her
halen, in routine vervallen.
En niet omdat ik een
weldoordacht en samenhan-
gend idee heb".
HET BREDASE Batmo
bile verraste krap een
jaar geleden vriend en
vijand door als betrekke
lijk nieuw bandje ge
zichtsbepalend te worden
voor de toen in opkomst
zijnde 'gestoorde' rocka
billy, ook wel psychobilly
genaamd.
De eerste mini-elpee 'Bat-
mobile' liet horen dat het
trio (twee Bredanaars en een
Rotterdammer) zeer aanste
kelijk te keer kon gaan en
zowel radio als tv alsmede
muziekbladen als Oor be
steedden uitgebreid aan
dacht aan Batmobile.
Op de eerste 'grote' elpee
van Batmobile die onlangs
onder de titel 'Bamboo land'
verscheen, laat de groep ho
ren bepaald niet stil te heb
ben gezeten. 'Bamboo land'
is een ronduit overdonde
rende plaat die je van begin
tot eind meesleurt in psy
chobilly van zeer hoog ni
veau.
De Batmobile-leden Eric
Haamers (contrabas en
zang), Jeroen Haamers (gi
taar en zang) en Johnny
Zuidhof (minimaal drum
stel) kleden op 'Bamboo
land' de 'billy'-sound tot op
het bot uit en weten vaak
POT
SPI
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
met een minimum aan in
strumentatie een maximum
aan effect te bereiken. De
aanpak is zo rigoreus dat
Batmobile een totaal eigen
sound creëert die je voor het
gemak 'Batmobilly' zou
kunnen noemen.
In die 'Batmobilly' klin
ken de nummers op het eer
ste gehoor kaal, maar juist
door die kaalheid krijgen de
drie gebruikte instrumenten
alle ruimte om zich te prof i-
leren. Zo laat Eric Haamers
horen dat je met een contra
bas heel wat meer kunt doen
dan zomaar wat ritmisch
meeplukken en Johnny
Zuidhof weet uit de onder-,
zij- en bovenkanten van de
paar trommels die hij tot
zijn beschikking heeft, meer
ritme te halen dan menige
van een batterij slagwerk
voorziene hardrock-drum-
Gitarist Jeroen Haamers
vlecht tussen de opzwepende
ritmen van bas en drums so
ber, maar uitermate effec
tief gitaarwerk door. Hier en
daar freakt hij helemaal uit
en dat zijn momenten
waarop Batmobile nog on
gehoorde klasse toont. Als
zanger is Jeroen een tik
keltje te bescheiden. Zou hij
in zijn vocalen net zoveel
persoonlijkheid leggen als in
zijn gitaarspel dan zou deze
'Bamboo land' een regel
rechte sensatie zijn. Nu zit
'Bamboo land' bij vlagen
dicht tegen dat predikaat
aan. Batmobile verricht
baanbrekend werk. Gere
kend naar internationale
maatstaven zou deze elpee
best eens voor verrassingen
kunnen zorgen. De huidige
popmuziek stroomt niet over
van nieuwe ideeën en Bat
mobile klinkt zo afwijkend
dat de groep minstens moet
opvallen in de grauwe
massa gelijksoortige band-
Batmobile: baanbrekend werk.
jes.
Batmobile verdient het
om met 'Bamboo land' door
te breken. Dat er elders al
erkenning is, blijkt uit de
toernee die de groep binnen
kort door Zuid-Duitsland
onderneemt. De Batmobile-
bewerking van de Gary
Glitter-klassieker 'Do you
wanna touch' heeft single-
potentie en zou bijvoorbeeld
in Vara's Verrukkelijke
Vijftien niet misstaan.
DE NAAM Womack staat
voor kwaliteit in soulmu
ziek. Eind vorig jaar bracht
Bobby Womack de schitte
rende elpee 'Womagic' uit en
Cecil en Linda Womack to
nnen als Womack Womack
nu hun talenten op de pas-
verschenen elpee 'Star-
- FOTO ARCHIEF DE STEM
bright'.
Cecil is de broer van Bob
by. Samen zaten ze met nog
twee broers als The Valenti
no's in de artiestenstal van
wijlen Sam Cooke en ze
componeerden het van de
Rolling Stones bekende 'It's
all over now'. Bij Sam Cooke
leerde Cecil Sam's dochter
Linda kennen. Een hechte
vriendschap ontstond en
sinds 1975 gaat Linda als
mrs. Cecil Womack door het
leven.
Womack and Womack de
den in ons land voor het
eerst van zich spreken met
de indringende single en ge
lijknamige elpee 'Love
wars'. De daaropvolgende
elpee 'Radio M.U.S.C. Man'
deed hier spijtig genoeg heel
weinig, maar wellicht kan
'Starbright' de populariteit
weer wat opvijzelen. In de
vorm 'Soul love/Soul man' is
er alvast een uitstekende
single die precies laat horen
wat voor soort soul je op
deze 'Starbright' kunt ver
wachten.
Womack and Womack
doen als platenmakend
echtpaar denken aan dat
andere muzikale echtpaar:
Ashford Simpson. Net als
Nickolas en Valerie doen
Cecil en Linda veel composi
torisch en produktioneel
werk voor andere artiesten
(o.a. Teddy Pendergrass,
George Benson, Billy Paul
en Patti LaBelle) en net als
Ashford Simpson zijn
Womack and Womack
steeds in de weer om hoog
staande soulmuziek te ma
ken.
'Starbright' heeft alles
wat je van een goede soul-
elpee mag verwachten. Het
niveau van de songs is con
stant zeer hoog, de begelei
ding zit vol met instrumen
tale hoogstandjes en de vo
calen zijn doorleefd en in
tens zoals je dat van goede
soul gewend bent. Zoals ge-1
zegd is 'Soul love/Soul man I
een prima single en dat
zelfde geldt ook voor hetl
nummer 'New York City'. I"|
die twee nummers zetten
Womack and Womack dans
muziek neer die niet alleen;
onweerstaanbaar is, maail
ook nog eens diepgang heeft a
In de ballads op 'StarbrigW f
is vooral Cecil Womack een
klasse apart.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Paul Simon, 1 en 2 februari
Rotterdam (Ahoy) en 4 februaT
in Brussel (Vorst)
Toto, 3 februari in Rotterdam
(Ahoy)
Frankie Goes to Hollywood, 4 re-
bruari in Rotterdam (Ahoy) en#
februari in Brussel (Vorst)
Spandau Ballet, 26, 27,28 fe
bruari en 1 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Europe, 14 februari in Amster
dam (Edenhal)
Deep Purple, 21 februari m
Brussel (Vorst) en 23 februari
Rotterdam (Ahoy)
Cyndi Lauper, 21 februari
Rotterdam (Ahoy)
Commodores, 8 maart in Botter
dam (Ahoy)
Los Lobos, 25 februari in Utreem
(Vredenburg)
Style Council, 7 maart in Botter
dam (Ahoy)
Tina Turner, 2, 3 en 4 aprd 1
Rotterdam (Ahoy)
Ruben Salas Orquestre, 31 F
nuari in Tilburg (Noorderligt)
Comsat Angels, 2 ferbuari 1,1
Tilburg (Noorderligt)
Enkele jaren geleden kre
Margreet Dolman 1 andelij
bekendheid door haar tel
fonisch commentaar in
praatshows van Sonja B
rend. Daarvoor was zij
sinds 1976 een geziene ga
bij Radio Stad Amsterdai
waar zij nog steeds wek
lijks een programma ve
zorgt. Vanmiddag pra
Margreet Dolman met A
nette van Trigt over hai
tik. Zoals intussen bij iede
een bekend is, steekt acht
de figuur van Margreet Do
man de veelzijdige acteur
toneelschrijver Paul Ha
nen.
22.20
A killer In
the family
Scene uit 'A room with a view' van James Ivory, die in Rotterdam in première gaat en in de weken daarna in andere p!aat-|
sen, ook in Breda, in de bioscoop te zien zal zijn. - fotoconcc
Veronica zendt vanavond
tv-film 'A killer in the fam
ly' uit, die gebaseerd is
een waar gebeurd verhai
Het vertelt de geschieden
van de moordenaar Gal
Tison, die een levenslang
straf uitzit in de gevangen
van Casa Grande. Bij
bezoek aan hun vader ve
nemen de beide zoons Ra
en Ricky, dat Gary bang
in de gevangenis vermoor
te worden. De twee jongen
organiseren een ontsnai
ping zonder aan de const
qnenties te denken. Ee
massale klopjacht door d
politie dwingt het drietf
voortdurend naar een an
dere schuilplaats uit te ziei
waarbij het diverse male
tot gewelddadige confronts
ties komt.
20.20
Vier zonen
van Katie E.
De bekende western vai
Henry Hathaway The son
of Katie Elder' is het verhaa
I van vier zonen, die na lang
tijd weer naar het stadj
ABC
verhaal
omlaag
alarm
toest*
onder-
schel
ding
T
tekens
geven
hemel
lichaam
deel
Van een
koren
halm
ongaarne
rhenium
T
vreemde
munt
zeewi
Voor oplossing zie laatste kolo
\Suskt. Hou nu mui in
Ijl IliUMIItn I
■C=" S'ifjj ,y Ai
"HSL Jtrmmtke Lf-ijAVlr
nttft jtmntn.