'-/FILM'"' David Byrne: 'Film is een gigantische modelspoorbaan' Batmobile Batmobilly EEBHI l r r VPRO-tv aanwezig op Filmfestival mmm v v? 1 t ijfif* Cineast Norman McLaren overleden I Suske en Wiske: WOENSDAG 28 JANUAR11987 SPECIALE AANDACHT VOOR RUSSISCHE EN CHINESE FILMS Womack Wo rn ack BELGIE NED 1 I Even Piekeren 3 nu een nnie m zun oe oiesei «i mten ooootennoeio neen \Rambone Filmfestival Rotterdam nikt op groter publiek 1 *U p*:T - L\.. Door Marjan Mes HET ZESTIENDE Filmfestival Rotter dam begint vrijdag 30 januari zijn mam moetvertoning van enkele honderden films in acht filmza len op de Kruiskade in die stad. Tot en met 8 februari wordt aandacht besteed aan ontwik kelingen in de alternatieve filmkunst, aan retrospectieven van inmiddels bekende ci neasten, maar ook aan nieuwe publieksfilms. Voor de eerste maal krijgt 'een ruimer film publiek de gelegenheid om in Rotterdam iets van zijn ga ding te vinden. Zo wordt zelfs de nieuwste komedie van Blake Edwards vertoond: 'That's life', waarin Jack Lem- mon geconfronteerd wordt met de eenzaamheid van de oude dag. Edwards heeft met kome dies als 'S.O.B.' en 'Victor, Vic toria' de commerciële druk van Hollywood weten te weer staan, al was zijn laatste, 'A fine mess', een uitgesproken mislukking. Met 'That's life' heeft hij zich gerevancheerd en toont hij opnieuw zijn ware gezicht; dat van de menselijk bewogen filmer, die emanci patorische trekjes laat door schemeren ondanks het feit dat hij de komedie- en slap- stickvorm hanteert. „In een komedie", aldus Edwards, „kun je vooroordelen aanval len. Mijn ondertoon is altijd serieus, maar ik kies voor de komedie omdat ik dan een groot publiek kan bereiken." Een andere première voor een breed publiek wordt de prachtige Britse society-schets 'A room with a view' van de van oorsprong Amerikaanse regisseur James Ivory, die deze briljant geacteerde speel film baseerde op de gelijkna mige roman van E.M. Forster. Van deze schrijver werd eer der 'A Passage to India' ver filmd. 'A room with a view' vertoont in de karaktertrek ken van de personages en in het milieu van de Engelse niet-werkende klasse uit het begin van deze eeuw grote overeenkomsten met 'A Pas sage to India'. Ditmaal ontbreekt echter het politieke karakter en ligt het accent uitsluitend op de De VPRO werkt nauw samen met het Rotterdamse Film festival en besteedt er twee zondagen aandacht aan. Adriaan van Dis maakt zondag aanstaande zijn rentree op de tv. Zijn gasten hebben allemaal iets te maken met het Filmfestival. Op diezelfde avond geeft VPRO-Cinema een overzicht van de belangrijkste premières. Op zondag 8 februari doet de VPRO verslag van de prijsuitreikingen. De Rotterdam Awards, toegekend door een grote, internationale jury, worden uitgereikt voor o.a. de meest vernieuwende film en het beste debuut van 1986. De VPRO Cinemaprijs gaat naar de beste lange Neder landse speelfilm van 1986. Daarna wordt gediscussieerd onder leiding van Adriaan van Dis. Tenslotte vertoont de VPRO de film 'Ah Ying' van Al len Fong uit Hong Rong uit 1983. Aan Fong is een retros pectief gewijd op het Filmfestival. psychologie van de persona ges. Tijdens een vakantie in Florence wordt een jong meis je, dat begeleid wordt door haar nicht-chaperonne, ge confronteerd met twee ge beurtenissen, die haar volwas senwording versnellen. Ze ontdekt de wreedheid van het gewone leven en de grote lief de. De Engelse (toneel)actrice Maggie Smith kreeg voor haar rol van Charlotte, de blauw- kouserige gouvernante, een nominatie voor de Golden Globe Award. Vicious Alex Cox, de maker van 'Repo Man', waarin hij tal van filmgenres bekwaam persi fleerde, is in Rotterdam verte genwoordigd met 'Sid and Nancy'. Een grimmige liefdes geschiedenis, gebaseerd op het korte, hevige leven van Sid Vicious, de bassist van de Sex Pistols, die overleed aan een overdosis heroïne, nadat hij zijn vriendin Nancy Spungen met messteken om het leven was gebracht. De twee pun kers worden gespeeld door Gary Oldman en Chloe Webb, die in het dagelijks leven ge wone acteurs zijn, die daarom hun uiterlijk spectaculair moesten aanpassen. David Byrne, de voorman van de progressieve popgroep Talking Heads, maar ook com ponist, filmer en ontwerper, presenteert tijdens het Film festival Rotterdam de pre mière van zijn eerste avond vullende film, 'True Stories'. Een niet zo alledaagse produk- tie van lachwekkende sket ches uit een gedeformeerde Amerikaanse middle class- cultuur. Zijn film is een losse reeks beelden en geluid, acts, songs, tekeningen en woorden, waaruit moet blijken, dat ge wone dingen heel bijzonder kunnen zijn. O r Premières ook van 'Max mon amour', een Franse pro- duktie van de Japanner Na- gisa Oshima ('Merry X-Mas, Mr. Lawrence'), die buitenge woon erotisch schijnt te wer ken. Van Alexander Kluges 'Vermischten Nachrichten', 'Aventures de Reinette et Mi- rabelle' van Eric Rohmer en van het vijf minuten durende filmpje 'Coffee and cigarettes' van Jim Jarmusch (Down by law) en 'The big easy' van Jim McBride (Breathless). Van McBride worden ook films ge draaid uit de tijd dat hij nog als underground-filmer werk te. Uitgebreid komen ook Chi nese en Russische films aan de orde. Het accent ligt op de nieuwe generatie Chinese fil mers (van na de Culturele Re volutie), die ageren tegen de MONTREAL (RTR) - Norman McLaren, de meest geëerde en vernieuwende filmregisseur van Canada, is maandag op 72-jarige leeftijd aan een hartverlamming overleden. Norman McLaren maakte meer dan 50 films in een groot aantal stijlen en technieken en hij won in een loopbaan van 40 jaar meer dan 200 prijzen: Veel werk van zijn hand zijn korte films die zelden langer dan 10 minuten duren. McLaren was op 11 april 1914 geboren in Schotland. Hij emigreerde in 1941 naar Canada en nam in 1952 de Canadese nationaliteit aan. middelmatigheid van de grote studio's; de zogenaamde Vijfde Generatie. En op de Rus Aleksei German, die tot voor kort verboden was in zijn land en daarbuiten. De structuur van zijn films, waaronder 'Mijn vriend Ivan Lapsjin', herinnert aan die van Andrei Tarkovski, die hij als de groot ste Russische cineast be schouwt. Discussies Uiteraard vinden in Rotter dam ook discussies plaats, zo als op 4 februari met een dele gatie uit de Volksrepubliek China en op 6 februari met o.a. Otar IosseÜiani van 'Les favo- ris de la lune' over het veran derende klimaat in de Sovjet cinema. In het Hilton Hotel wordt de vierde Cinemart ge houden waar kopers en verko pers van films elkaar kunnen ontmoeten. Op 5 februari vindt in De Doelen de vertoning plaats van de Franse filmklassieker 'Casanova' uit 1927 van Alex ander Volkoff. De muziek voor deze geheel gerestaureerde film werd gecomponeerd door George Delerue, die deze ook zelf zal dirigeren tijdens de uitvoering door het Rotter dams Philharmonisch Orkest. George Delerue is de compo nist van de bekendste films van Truffaut, o.a. van 'Le der nier métro', maar ook van mu ziek bij films van Mike Ni chols, Bertolucci en George Roy Hill. 'Casanova' duurt twee uur en een kwartier. De lerue schreef een score, die ge durende de hele film synch- room met het beeld loopt. In het verleden werd het Rotterdamse Filmfestival in het intieme complex Lan taarn-Venster gehouden. Dat het nu in alle bioscopen en ho tels aan de Kruiskade plaats vindt, heeft alles te maken met de nieuwe opzet; het bereiken van een groter publiek. Vroe ger fungeerde Film Interna tional, de distributie-organi satie die de films aan het festi val levert, als de belangrijke leverancier van de filmhuizen. Maar sinds de filmhuizen meer belangstelling hebben gekregen voor 'commerciële' films en de commerciële bio scoop meer voor de artistieke film is ook de opzet van het Festival Rotterdam gewijzigd. Vandaar dat nu voor het eerst ook enkele commerciële filmverhuurkantoren op het festival aanwezig zijn met hun films. Niettemin blijft de grote organisator, Huub Bals, ver antwoordelijk voor de keuze, waarvan het merendeel nog altijd gewijd is aan de minder gemakkelijk toegankelijke film, die na het festival meestal in de filmhuizen te rechtkomt. <'W'- ;gj| LOS ANGELES (AP) - Een portret op de omslag van bladen als Time of News week is doorgaans een graadmeter voor de popula riteit van een persoon. Slechts zelden verschijnen popsterren op de voorkant en dan nog alleen als hen iets bijzonders kan worden toegedicht. Onlangs was de beurt aan David Byrne, leider van de groep Talking Heads, die werd gelauwerd als 'Man van de Rock-Renaissance'. De man die de popmuziek nieuw leven inblaast' vindt deze eer nogal overweldi gend maar beschouwt het ook als een moeilijke taak om deze rol te blijven ver vullen. „Het komt er op neer hoe je met deze buitenspo rige vleierij om gaat. Het is fantastisch, maar het brengt je ook van je stuk",' meent David Byrne. Samen met de Talking Heads staat hij al 11 jaar lang in de belangstelling maar momenteel wordt hij nog nauwlettender in de ga ten gehouden vanwege zijn film 'True Stories', die op het Filmfestival in Rotterdam wordt vertoond. Hij is de co auteur, verteller, regisseur, acteur en producent en te vens produceerde hij samen met de Talking Heads de muziek. De groep zelf is ove rigens slechts een enkele, zeer bescheiden keer te ho ren in de film. Het maken van een film is nooit een van zijn grote am bities geweest, zegt Byrne. „Ik heb altijd gemeend dat ze door competente profes sionals werden gemaakt en dus lagen films buiten mijn bereik". Toch is de wereld van fo tografie en video hem niet echt vreemd. Behalve dat hij zelf werkt aan de video clips van Talking Heads, werkte Byrne met regisseur Jonathan Demme samen bij de concertfilm oyer de Tal king Heads, 'Stop Making Sense', uit 1984. Het idee voor 'True Sto ries' kreeg vorm toen hij verhaaltjes uit kranten be gon te verzamelen over 'al ledaagse' gebeurtenissen. Byrne smeedde deze ver haaltjes aan elkaar en liet ze plaatsvinden in een kleine stad aan de vooravond van een groot feest. David Byrne schreef het verhaal en werkte met Pulitzer-prijs- winnaar Beth Henley en schrijver-acteur Stephen Tobolowsky samen aan het script. Na twee jaar van 'im proviseren en herschikken' was men klaar om te gaan filmen. Het gevoel dat hij daarbij kreeg omschrijft Byrne met een citaat van Orson Welles die na 'Citizen Kane' zei dat het regisseren van een film 'het beste speelgoed is dat een jongen zich kan wensen'. Byrne: „Het is als een gigan tische modelspoorbaan. Je kunt de trein laten rijden wanneer je wilt en je kunt bij wijze van spreken naar wens de huisjes neerzetten. Maar de film werd wel rede lijk goedkoop gemaakt dus moest ik in plaats van de huisjes zelf neer te zetten, ze gaan zoeken". Byrne kwam terecht in Texas en hij filmde op loca tie even buiten Dallas waar hij de fictieve plaats Virgil creëerde. Virgil wordt be woond door mensen die na men hebben als Cute Wo man', 'Computer Guy', 'Lazy Woman'. Allemaal exen- trieke figuren met hun eigenaardigheden. De grote verrrassing voor Byrne was wel dat de film komischer is geworden dan hij aanvankelijk had be doeld. „Dat was wel een ple zierige verrassing. Ik had niet de intentie om erg sati risch te zijn. Het is gewoon leuk en soms kun je lachen over iets wat gebeurt. Maar het is niet het lachen zoals je doet als je andere mensen voor de gek houdt", aldus Byrne. De 34-jarige Byrne is niet het prototype van een 'ge middelde popster'. Hij praat rustig, is beschroomd, weegt zijn woorden zorgvuldig af als een diplomaat en zijn antwoorden zijn puntig. Byrne werd in het Schotse Dumabarton geboren en vertrok met zijn familie naar Hamilton in Ontario, Canada en later naar Balti more. Hij ging naar de kunstacademie van Mary land en later naar de Rhode I Island School of Design. Met studiegenoot Chris Frantz, zijn vrouw Tina Weymouth en Jerry Harrison vormde hij in 1975 Talking Heads en maakte muziek die weinig gemeen had met de heer- sende punk-golf. Zijn video's zijn opgeno men in de collectie van het Museum of Modern Art. Hij componeerde de muziek I voor Twyla Tharps ballet 'The Catherine Wheel' en 'The Knee Plays' voor Ro bert Wilsons 'The Civil Wars'. Is Byrne niet bevreesd dat I hij te veel hooi op zijn vork neemt? „Jazeker. Dus ga ik eerst uitrusten. Mijn batte rijen weer opladen en me I weer eens verdiepen in een aantal zaken in plaats van ze direct naar buiten te brengen. Als ik nu weer di-1 reet een film zou gaan ma ken, zou ik mezelf gaan her halen, in routine vervallen. En niet omdat ik een weldoordacht en samenhan- gend idee heb". HET BREDASE Batmo bile verraste krap een jaar geleden vriend en vijand door als betrekke lijk nieuw bandje ge zichtsbepalend te worden voor de toen in opkomst zijnde 'gestoorde' rocka billy, ook wel psychobilly genaamd. De eerste mini-elpee 'Bat- mobile' liet horen dat het trio (twee Bredanaars en een Rotterdammer) zeer aanste kelijk te keer kon gaan en zowel radio als tv alsmede muziekbladen als Oor be steedden uitgebreid aan dacht aan Batmobile. Op de eerste 'grote' elpee van Batmobile die onlangs onder de titel 'Bamboo land' verscheen, laat de groep ho ren bepaald niet stil te heb ben gezeten. 'Bamboo land' is een ronduit overdonde rende plaat die je van begin tot eind meesleurt in psy chobilly van zeer hoog ni veau. De Batmobile-leden Eric Haamers (contrabas en zang), Jeroen Haamers (gi taar en zang) en Johnny Zuidhof (minimaal drum stel) kleden op 'Bamboo land' de 'billy'-sound tot op het bot uit en weten vaak POT SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST met een minimum aan in strumentatie een maximum aan effect te bereiken. De aanpak is zo rigoreus dat Batmobile een totaal eigen sound creëert die je voor het gemak 'Batmobilly' zou kunnen noemen. In die 'Batmobilly' klin ken de nummers op het eer ste gehoor kaal, maar juist door die kaalheid krijgen de drie gebruikte instrumenten alle ruimte om zich te prof i- leren. Zo laat Eric Haamers horen dat je met een contra bas heel wat meer kunt doen dan zomaar wat ritmisch meeplukken en Johnny Zuidhof weet uit de onder-, zij- en bovenkanten van de paar trommels die hij tot zijn beschikking heeft, meer ritme te halen dan menige van een batterij slagwerk voorziene hardrock-drum- Gitarist Jeroen Haamers vlecht tussen de opzwepende ritmen van bas en drums so ber, maar uitermate effec tief gitaarwerk door. Hier en daar freakt hij helemaal uit en dat zijn momenten waarop Batmobile nog on gehoorde klasse toont. Als zanger is Jeroen een tik keltje te bescheiden. Zou hij in zijn vocalen net zoveel persoonlijkheid leggen als in zijn gitaarspel dan zou deze 'Bamboo land' een regel rechte sensatie zijn. Nu zit 'Bamboo land' bij vlagen dicht tegen dat predikaat aan. Batmobile verricht baanbrekend werk. Gere kend naar internationale maatstaven zou deze elpee best eens voor verrassingen kunnen zorgen. De huidige popmuziek stroomt niet over van nieuwe ideeën en Bat mobile klinkt zo afwijkend dat de groep minstens moet opvallen in de grauwe massa gelijksoortige band- Batmobile: baanbrekend werk. jes. Batmobile verdient het om met 'Bamboo land' door te breken. Dat er elders al erkenning is, blijkt uit de toernee die de groep binnen kort door Zuid-Duitsland onderneemt. De Batmobile- bewerking van de Gary Glitter-klassieker 'Do you wanna touch' heeft single- potentie en zou bijvoorbeeld in Vara's Verrukkelijke Vijftien niet misstaan. DE NAAM Womack staat voor kwaliteit in soulmu ziek. Eind vorig jaar bracht Bobby Womack de schitte rende elpee 'Womagic' uit en Cecil en Linda Womack to nnen als Womack Womack nu hun talenten op de pas- verschenen elpee 'Star- - FOTO ARCHIEF DE STEM bright'. Cecil is de broer van Bob by. Samen zaten ze met nog twee broers als The Valenti no's in de artiestenstal van wijlen Sam Cooke en ze componeerden het van de Rolling Stones bekende 'It's all over now'. Bij Sam Cooke leerde Cecil Sam's dochter Linda kennen. Een hechte vriendschap ontstond en sinds 1975 gaat Linda als mrs. Cecil Womack door het leven. Womack and Womack de den in ons land voor het eerst van zich spreken met de indringende single en ge lijknamige elpee 'Love wars'. De daaropvolgende elpee 'Radio M.U.S.C. Man' deed hier spijtig genoeg heel weinig, maar wellicht kan 'Starbright' de populariteit weer wat opvijzelen. In de vorm 'Soul love/Soul man' is er alvast een uitstekende single die precies laat horen wat voor soort soul je op deze 'Starbright' kunt ver wachten. Womack and Womack doen als platenmakend echtpaar denken aan dat andere muzikale echtpaar: Ashford Simpson. Net als Nickolas en Valerie doen Cecil en Linda veel composi torisch en produktioneel werk voor andere artiesten (o.a. Teddy Pendergrass, George Benson, Billy Paul en Patti LaBelle) en net als Ashford Simpson zijn Womack and Womack steeds in de weer om hoog staande soulmuziek te ma ken. 'Starbright' heeft alles wat je van een goede soul- elpee mag verwachten. Het niveau van de songs is con stant zeer hoog, de begelei ding zit vol met instrumen tale hoogstandjes en de vo calen zijn doorleefd en in tens zoals je dat van goede soul gewend bent. Zoals ge-1 zegd is 'Soul love/Soul man I een prima single en dat zelfde geldt ook voor hetl nummer 'New York City'. I"| die twee nummers zetten Womack and Womack dans muziek neer die niet alleen; onweerstaanbaar is, maail ook nog eens diepgang heeft a In de ballads op 'StarbrigW f is vooral Cecil Womack een klasse apart. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Paul Simon, 1 en 2 februari Rotterdam (Ahoy) en 4 februaT in Brussel (Vorst) Toto, 3 februari in Rotterdam (Ahoy) Frankie Goes to Hollywood, 4 re- bruari in Rotterdam (Ahoy) en# februari in Brussel (Vorst) Spandau Ballet, 26, 27,28 fe bruari en 1 maart in Rotterdam (Ahoy) Europe, 14 februari in Amster dam (Edenhal) Deep Purple, 21 februari m Brussel (Vorst) en 23 februari Rotterdam (Ahoy) Cyndi Lauper, 21 februari Rotterdam (Ahoy) Commodores, 8 maart in Botter dam (Ahoy) Los Lobos, 25 februari in Utreem (Vredenburg) Style Council, 7 maart in Botter dam (Ahoy) Tina Turner, 2, 3 en 4 aprd 1 Rotterdam (Ahoy) Ruben Salas Orquestre, 31 F nuari in Tilburg (Noorderligt) Comsat Angels, 2 ferbuari 1,1 Tilburg (Noorderligt) Enkele jaren geleden kre Margreet Dolman 1 andelij bekendheid door haar tel fonisch commentaar in praatshows van Sonja B rend. Daarvoor was zij sinds 1976 een geziene ga bij Radio Stad Amsterdai waar zij nog steeds wek lijks een programma ve zorgt. Vanmiddag pra Margreet Dolman met A nette van Trigt over hai tik. Zoals intussen bij iede een bekend is, steekt acht de figuur van Margreet Do man de veelzijdige acteur toneelschrijver Paul Ha nen. 22.20 A killer In the family Scene uit 'A room with a view' van James Ivory, die in Rotterdam in première gaat en in de weken daarna in andere p!aat-| sen, ook in Breda, in de bioscoop te zien zal zijn. - fotoconcc Veronica zendt vanavond tv-film 'A killer in the fam ly' uit, die gebaseerd is een waar gebeurd verhai Het vertelt de geschieden van de moordenaar Gal Tison, die een levenslang straf uitzit in de gevangen van Casa Grande. Bij bezoek aan hun vader ve nemen de beide zoons Ra en Ricky, dat Gary bang in de gevangenis vermoor te worden. De twee jongen organiseren een ontsnai ping zonder aan de const qnenties te denken. Ee massale klopjacht door d politie dwingt het drietf voortdurend naar een an dere schuilplaats uit te ziei waarbij het diverse male tot gewelddadige confronts ties komt. 20.20 Vier zonen van Katie E. De bekende western vai Henry Hathaway The son of Katie Elder' is het verhaa I van vier zonen, die na lang tijd weer naar het stadj ABC verhaal omlaag alarm toest* onder- schel ding T tekens geven hemel lichaam deel Van een koren halm ongaarne rhenium T vreemde munt zeewi Voor oplossing zie laatste kolo \Suskt. Hou nu mui in Ijl IliUMIItn I ■C=" S'ifjj ,y Ai "HSL Jtrmmtke Lf-ijAVlr nttft jtmntn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16