>0% IG Meer vrijheid voor filmers in Rusland q: e«! ANGELES WIL HERLEVING OUDE GLORIE Tine van Houts (Journaal) in programma Super Channel EINDE ELKE DAG Afscheid van 6Onze Ouwe' koopjes de artikelen korting Fats Domino in Rotterdam Een huis met de naam Hollywood llNSDAG 27 JANUAR11987 VAN EBR. 'WHAT THE EUROPEAN PAPERS SAY' Zonnebloemen van Van Gogh in de verkoop MNirrra Hollywood Boulevard met het Chinese Theatre: verloedering. daarbij hoort een bijna ge wijde eerbied voor het werk van de filmkolonie destijds. Namen die toen door de critici nauwelijks werden opge merkt, worden nu met hoofd letters geschreven. Dat geldt trouwens niet al leen voor Hollywood zelf. Overal ter wereld worden bij voorbeeld de musicals van Hollywood uit de jaren dertig en veertig uitvoerig bejubeld - terwijl de kritiek er destijds geen goed woord voor over had. Proeven De verloedering van Holly wood heeft vele oorzaken. Na tuurlijk gooide de televisie roet in het eten. Toen het huis kamer-kastje kwam was de alleenheerschappij van de film gebroken en waren de gouden jaren voorbij. Maar waarschijnlijk nog belangrijker is dat de glorie periode van Hollywood sa menviel met het monopolie van de studio's, die werden ge leid door almachtige lieden als Goldwyn, de gebroeders War ner, Harry Cohn en een hand vol anderen. De sterren waren met handen en voeten gebon den aan hun bazen, en dienden zich precies zó te gedragen als die bazen wilden. En de stu dio's bouwden rond de acteurs en actrices een schijnwereld, waaraan honderden miljoenen mensen zich vergaapten. Hollywood takelde snel af. De sterren ontworstelden zich aan de studio's, werden - bijna - gewone mensen, zetten hun eigen produkties op en weken uit naar goedkopere landen. De magie verdween - wat overbleef was de nostalgie. „Ja", zegt de dikke zestiger, die ik aantref voor het mauso leum van Hollywood Cemete ry, „gek hè, ik kom hier elke dag tussen de middag, om even de sfeer van toen te proe ven. En elke dag tref ik men sen aan als u, die kennelijk hetzelfde doel hebben." Hij gaat ons voor door de gangen, tot We staan voor de eenvoudige steen in de wand, waarachter het stoffelijk overschot rust van Rudolph Valentino, de Latin Lover, die in de laatste jaren van de stomme film hèt symbool van Hollywood werd. In het vaasje ernaast een tuiltje verse bloe men. „Ze komt ze elke week nog brengen. Niet de moeder, die heeft het vijftig jaar ge daan, tot ze dood ging. Nou is het de dochter. Ik denk niet dat ze één week heeft gemist." Datzelfde geldt - buiten - voor het praalgraf van Tyrone Power, waar een dame elke donderdag een verse witte an jer op komt leggen, die zorg vuldig met plakband wordt verzekerd. „Prachtig toch?", zegt de man, „kom daar nou eens om!" Zwijmelen Nostalgie is móói. Al zwij melend, bedenk ik, kun je voorbijgaan aan alle negatieve kanten van het Hollywood van toen. En het is misschien geen toeval dat we rechtstreeks van Valentino naar Power lopen: twee mannen die als pure ma cho werden 'verkocht', maar tezelfdertijd allebei homosek suelen wier geaardheid voor geen prijs naar buiten mocht komen. Ze werden voortdu rend de straat op gestuurd met mooie vrouwen, om hun 'man nelijkheid' te bewijzen. Vlak bij het graf van Power DIT jaar viert Hollywood het honderdjarig bestaan. Niet als filmkolonie - want het zou tot na 1910 duren vóór de eerste fil mers naar de westkust trokken. Ze werden aan getrokken door het kli maat, maar vooral door de omstandigheid dat ze in het verre Califomië kon den ontsnappen aan de heer Edison, die na zijn uitvinding van elke fil mer procenten wilde van gen. Maar in 1887 kwam de nddm Hollywood op de kaart, toen een oudere dame zich er vestigde en haar huis zo noemde. Het zou nog een hele tijd du ren voor het woord een begrip werd - en nog lan ger voor het de nostalgi sche klank van vergane glorie kreeg. lopen we om het forse bouw werk, in het hart waarvan de stoffelijke resten liggen van Cecil B. de Mille. Het is bijna net zo foeilelijk en in drukwekkend als de décors van de historische spektakel stukken waarmee de Mille, een van de eerste filmpioniers die van New York uitweken naar Californië, historie schreef. Ook al een naam die verbonden blijft met de hypo crisie van Hollywood - want Van onze rtv-redactie RUIM een jaar nadat hij op de Duitse tv-schermen de laatste adem uitblies neemt tv-commissaris Erwin Rijs ter (Onze Ouwe) vrijdag (30 januari) noodgedwongen ook afscheid van zijn Neder landse kijkers. In de uitzending van die vrijdag raakt Koster op een ongelukkige manier ernstig gewond bij de oplossing van een moordzaak. In het zie kenhuis sterft Der Al te uit eindelijk. Ook voor de Nederlandse liefhebbers van de krimi-se rie zal de dood van Der Alte een kleine schok zijn. Lowitz gaf jarenlang op een zeer persoonlijke manier gestalte aan de figuur van Der Alte. Niet ernstig De laatste zaak waarmee commissaris Koster zich op 30 januari bezighoudt ziet aanvankelijk niet zo ernstig uit Köster's assistent Gerd Heymann wordt via een kennis op de hoogte ge bracht van het feit dat zijn vriendin Ingrid Helberg, op wie hij nogal verliefd is, sinds een paar dagen ver mist wordt. Heymann en Koster besluiten samen een bezoekje te brengen aan de woongemeenschap van In grid. Daar lijkt het alsof In grid alleen maar even on dergedoken is. Als Heymann de volgende dag contact op neemt met haar werkgever Siegfried Lowitz als 'Onze Ouwe'. - fotoanp blijkt echter dat het meisje een gevaarlijk dubbelleven geleid moet hebben. Rolf Schimpf Op vrijdag 6 februari zet de Tros haar uitzendingen van de serie 'Onze Ouwe' voort met een aflevering waarin een nieuwe commis saris optreedt. De acteur Rolf Schimpf speelt Leo Kress, de opvolger van Kos ter als commissaris. Hij wordt als politieman over geplaatst van zijn bureau in Augsburg naar München waar Der Alte zich altijd af speelt In Duitsland is met de komst van Kress de popula riteit van de krimi-serie er niet groter op geworden. Sinds Rolf Schimpf de rol van Siegfied Lowitz over nam zijn de kijkcijfers voor Der Alte bijna dramatisch gedaald. rom zijn 'onderdjarig Hollywood eeft injecties nodig De rol het staatscomité voor de film industrie, Goskino, zal worden beperkt In de toekomst zal dat orgaan zich al leen 'nog bezig houden met het uitstip pelen van het algemene beleid en met de coördinatie van de filmindustrie. „Goskino wordt een autoriteit zonder bevoegdheden op het gebied van de censuur", zei Klimov, wiens eigen films in het verleden wel eens op de planken zijn blijven liggen. Mosfilm en de overige grote film maatschappijen worden onderverdeeld in kleinere studio's, die hun eigen pro dukties zullen moeten financieren. „De studio's gaan op zoek naar draaiboe ken, maken een keuze, draaien de film en brengen hem in roulatie. Wij schep pen een markt voor regisseurs. Indien een studio een film weigert, kan de re gisseur zich tot een andere studio wen den", aldus Elem Klimov. Tot nog toe kwamen alle films eerst bij Goskino terecht Dat comité had het recht alle films te verbieden die het politiek on aanvaardbaar vond. Een beroep tegen een beslissing van Goskino was niet mogelijk. De nieuwe filmmaatschappijen in de Sovjetunie zullen een startkapitaal ter beschikking krijgen. Dit geld moet aan de staat worden terugbetaald wanneer de maatschappijen financieel onafhan kelijk zijn geworden. Een en ander zal wel leiden tot duurdere kaartjes voor de bioscoopbezoekers, die momenteel een paar kwartjes voor een plaats be talen. Rolan Bykov, regisseur en bestuurs lid van de filmbond, zei dat de veran deringen zonder precedent zijn in de socialistische wereld. „Zonder instem ming van de filmbond kan Goskino voortaan geen enkele beslissing van belang meer nemen", aldus Bykov. Andrej Plachov, filmcriticus en lid van een commissie die alle in het verle den verboden films opnieuw beoor deelt, liet weten dat een aantal van die films binnenkort in roulatie zal wor den gebracht. „Het zijn niet allemaal meesterwerken", aldus Plachov, „maar enkele bleken zeer belangrijk". Gleb Panfilov, wiens film 'Tema' vo rig jaar na een oponthoud van zeven jaar in roulatie is gegaan, deelde tij dens de persconferentie mee dat voor taan meer films uit Oost-Europa en andere landen aan het Sovjetpubliek zullen worden aangeboden. Enkele westerse films die binnenkort op het doek verschijnen zijn 'Amadeus' en 'One flew over the cuckoo's nest', van de uit Tsjecho-Slowakije afkomstige regisseur Milos Forman, alsook een reeks films van de Italiaan Federico Fellini. T2 PAGINA GIDS 1 Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - Op het nieuwe Superchannel dat vanaf zondag 1 februari Britse tv-programma's per satelliet uitzendt naar 14 landen, komt een wekelijks Europees persoverzicht Het zal in 't Engels worden gepresenteerd door de Neder landse journaliste Tine van Houts, die in Lon den werkt voor hjet NOS-Journaal, Het Parool, De Haagse Post en de NCRV. Tines programma draagt de titel: 'What the European Papers say' (Wat de kranten van Europa vertellen). Per 1 februari wordt het elke zondagmiddag uitgezonden. Zoals bekend neemt Super Channel de plaats in van Music Box. Tine van Houts zal elke week een overzicht geven van de belangrijkste verhalen die zijn verschenen in een paar dozijn landelijke kran ten, gepubliceerd in de 14 naties die Superchan nel kunnen ontvangen. Deze vormen samen een gebied dat zich uitstrekt van Zweden tot Spanje en van Ierland tot Duitsland. De manier waarop diverse kranten bepaalde gebeurtenissen hebben bekeken, zal in de stu dio kritisch worden besproken, niet alleen door Tine van Houts maar ook door correspondenten van verschillende Europese dagbladen en tijd schriften. 'What the European Papers say' is het eerste actualiteitsprogramma dat in Groot- Brittannië zal worden gemaakt voor wat men daar 'een Europees publiek' (met name de kij kers van continentaal Europa) noemt. De productiemaatschappij is Granada Tele vision, die onder meer het wereldbekende 'Co ronation Street' op de buis brengt. Granada Te levision hoopt met 'What the European Papers Say' tv-geschiedenis te kunnen maken. Aange zien in Groot-Brittannië maar enkele duizen den kijkers zijn aangesloten op een kabelnet, zal Granada haar Europees persoverzicht elke vrijdagavond, twee dagen vóór het op Super channel komt, uitzenden in Noordwest-Enge- land, de thuisregio van de commerciële tv- maatschappij. film Amadeus': straks ook in Moskou. FOTO CONCORDE MOSKOU (RTR) - De filmindustrie in de Sovjetunie is grondig gereorgani seerd. De filmstudio's, die in het verle den onder strak staatstoezicht opereer den, hebben een hoge mate van zelf standigheid gekregen, zowel op finan cieel als op inhoudelijk gebied. Dit heeft de nieuwe leiding van de organi satie van filmmakers in de Sovjetunie meegedeeld. Tot de veranderingen is vorige week besloten tijdens een speciale bijeen komst van de filmbond. De voorzitter van die bond, Elem Klimov, verklaarde' dat de hervormingen'een protest bete kenen tegen de methodes uit het verle den. „Wij willen de filmindustrie de mocratiseren", zei Klimov. Hij voegde eraan toe dat de veranderingen meer vrijheid, maar ook een grotere verant woordelijkheid, inhouden voor de re gisseurs. rr TT II TT i"J"i i-l - FOTOARCHIEF DE STEM De Mille's bijbelspektakels waren overgoten met een al lervroomste saus, waarmee de regisseur bereikte dat een in andere films nimmer getole reerde hoeveelheid bloot het filmdoek bereikte. De befaamde Douglas Fair banks sr. heeft - met graf en bijbehorende waterpartij - een perceel geclaimd waarop in Nederland moeiteloos twaalf premie-A-woningen een plaats zouden vinden. Nel son Eddy, de populaire zan ger-acteur uit de jaren dertig, beschikt daarentegen slechts over een eenvoudige steen. Pe ter Lorre, die na zijn Duitse succes als de moordenaar in 'M' een van de klassieke Hol- lywood-schurken werd, moet het nog met een veel kleiner naamplaatje doen. Als we oVer Hollywood Boulevard in de richting van Beverly Hills hobbelen - dóór zijn de wegen nog goed onder houden, want er wonen nog heel wat sterren, al zijn ze het grootste deel van het jaar el ders in de weer - is er op de radio alwéér iemand aan het pleiten voor het herstel van de Hollywood-glorie. Het zal, vrees ik, niet luk ken. Want een sprookjeswe reld als die van het oude Hol lywood valt maar één keer te scheppen. Een uur later staan we op het vliegveld Van Nuys, precies op de plek waar Humphrey Bogart destijds stond voor de slotscène van 'Casablanca'. Een mooi moment, dat in passende stilte wordt doorge bracht Zou er over veertig jaar één filmfan komen kijken naar de plaats waar in de ja ren tachtig voor een film twintig auto's in de poeier zijn gereden? Ik kan het me niet voorstellen. LONDEN (AP) - Het wereld beroemde schilderij van zon nebloemen van Vincent van Gogh zal in maart in Londen worden geveild bij Christie's. Het veilinghuis verwacht dat er een absolute recordprijs voor het doek zal worden be taald. Van een onzer verslaggevers BREDA - Fats Domino, de inmiddels 58-jarige rythm- and-blues veteraan uit New Orleans, begint binnenkort aan een nieuwe tournee door Europa. Op zondag 29 maart geeft hij een concert in Sportpaleis Ahoy in Rotter- dam. Het voorprogramma wordt verzorgd door de Eindhovense rock en roll- band Mac Taple. Zanger-pianist Fats Do mino is sinds 1949 actief in de muziekwereld. Hij is ver antwoordelijk voor hits als 'Be My Guest', 'There Goes My Heart Again', 'Blueberry Hill', 'Walking to New Or- Fats Domino. leans', 'My Girl Josephine' en 'Red Sails In The Sunset'. Domino geeft 22 concerten in - FOTO ARCHIEF DE STEM Europa tussen 12 maart en 5 april en wordt begeleid door een orkest van 12 man. „Het schilderij is een van de belangrijkste die wij ooit heb ben moeten verkopen. Het is in de hele wereld populair en een geweldig voorbeeld van mo derne kunst", aldus James Roundell van Christie's. Het gele stilleven zal op 30 maart worden verkocht. Het schilderij hangt sinds 1959 in de National Gallery in Lon den. Het museum had het doek te leen van de familie van mijnbouwmagnaat Sir Ches ter Beatty. Hij kocht het doek in 1934 in Parijs voor een on bekend bedrag. Het doek wordt verkocht in opdracht van de executeurs van het testament van wijlen Helen Beatty, de in 1983 over leden weduwe van Alfred Beatty, de zoon van de mag naat. Op 1 december werd een be drag van 11.088.000 dollar be taald voor het doek La Rue Mosnier aux Paveurs van Edouard Manet. Dat was de hoogste prijs die ooit voor een schilderij was betaald. Van Gogh schilderde in to taal zeven stillevens met zon nebloemen. Het schilderij dat wordt verkocht maakte hij in januari 1889 en is het grootste in de serie. Het doek meet 100 bij 76 centimeter. t ZWARTE burge- ieester van Los Ange- er is heel wat ge- eurd sinds de rassen- ellen in de wijk Watts de jaren zestig - kan ■genwoordig nauwe- jks meer terecht in zijn aaie werkkamer. des 1 stee 7 - Terneuzen De reden is dat die ka ter zich zó mooi leent om et kantoor voor te stellen m een rijke magnaat, dat filmmaatschappijen laan te dringen om er te togen werken. En Los An- heeft besloten om al- doen om Hollywood - het hart van de miljoe- enstad - iets van de glorie m vroeger te hergeven. En dat betekent: èlle (gratis) ledewerking aan de films, om i voorkomen dat de makers aar goedkopere lokaties, met ame in Europa, uitwijken. De argemeester moet zich maar iters zien te redden. Als ik door LA rijd en de itoradio beluister, valt de aam 'Hollywood' om de ha- irklap. En zelden in positieve in. Want de (voormalige) imhoofdstad is verloederd, lp Hollywood Boulevard valt altijd Graumann's Chi- Theatre te bewonderen, iet de in cement vereeuwigde aeten en handen van de ster- in, en op het trottoir loopt aen over de namen van tien- illen filmberoemdheden, taai ingelegd. Maar daar houdt het dan «kop. Want de vroegere glit- ir-straat puilt nu uit van de lordige sekswinkeltjes, het laveisel is nodig aan een op- napbeurt toe, en op het mispunt van Hollywood ine, waar vroeger minstens in beroemdheid per minuut ingskwam, hangen nu slechts «rtjes en dealers rond. „En toch", hoor ik een ge- 'eenteraadslid op de radio tegen, „is Hollywood mis kien de beroemdste plaats nam te wereld. Waarom dóén «daar zo weinig meer mee?" Door Boet Kokke 'Ouden tijd In Zuid-Californië tref je illoze café's en restaurants an die op het filmmekka zijn tinspireerd, en die vol han- m met foto's van sterren, laar pas bij de vierde of ijfde gelegenheid in dit genre alt me de frappante overeen- Mnst op: de mensen die aan 'e muur hangen zijn allemaal arbonden met het Hollywood ,Jn de jaren dertig en veertig, •et een péér uitschieters. Het j Gable en Cooper wat de klok laat, Fairbanks en Rogers »wel Ginger als Roy overi gs), Hayworth en Bogart. *n enkeling waagt zich nog ®n Newman, maar dan is het 'Uidelijk afgelopen. Dat is geen toeval. Het Hol lywood van tóén is voor de Amerikanen net zoiets als de "ouden Eeuw voor onze schil- iarkunst: wat daarna kwam 'as soms wel aardig, maar het 'oogtepunt was voorbij. En

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17