>0%
IG
Meer vrijheid voor
filmers in Rusland
q:
e«! ANGELES WIL HERLEVING OUDE GLORIE
Tine van Houts (Journaal)
in programma Super Channel
EINDE
ELKE DAG
Afscheid van
6Onze Ouwe'
koopjes
de artikelen
korting
Fats Domino
in Rotterdam
Een huis
met
de naam
Hollywood
llNSDAG 27 JANUAR11987
VAN
EBR.
'WHAT THE EUROPEAN PAPERS SAY'
Zonnebloemen
van Van Gogh
in de verkoop
MNirrra
Hollywood Boulevard met het Chinese Theatre: verloedering.
daarbij hoort een bijna ge
wijde eerbied voor het werk
van de filmkolonie destijds.
Namen die toen door de critici
nauwelijks werden opge
merkt, worden nu met hoofd
letters geschreven.
Dat geldt trouwens niet al
leen voor Hollywood zelf.
Overal ter wereld worden bij
voorbeeld de musicals van
Hollywood uit de jaren dertig
en veertig uitvoerig bejubeld -
terwijl de kritiek er destijds
geen goed woord voor over
had.
Proeven
De verloedering van Holly
wood heeft vele oorzaken. Na
tuurlijk gooide de televisie
roet in het eten. Toen het huis
kamer-kastje kwam was de
alleenheerschappij van de
film gebroken en waren de
gouden jaren voorbij.
Maar waarschijnlijk nog
belangrijker is dat de glorie
periode van Hollywood sa
menviel met het monopolie
van de studio's, die werden ge
leid door almachtige lieden als
Goldwyn, de gebroeders War
ner, Harry Cohn en een hand
vol anderen. De sterren waren
met handen en voeten gebon
den aan hun bazen, en dienden
zich precies zó te gedragen als
die bazen wilden. En de stu
dio's bouwden rond de acteurs
en actrices een schijnwereld,
waaraan honderden miljoenen
mensen zich vergaapten.
Hollywood takelde snel af.
De sterren ontworstelden zich
aan de studio's, werden - bijna
- gewone mensen, zetten hun
eigen produkties op en weken
uit naar goedkopere landen.
De magie verdween - wat
overbleef was de nostalgie.
„Ja", zegt de dikke zestiger,
die ik aantref voor het mauso
leum van Hollywood Cemete
ry, „gek hè, ik kom hier elke
dag tussen de middag, om
even de sfeer van toen te proe
ven. En elke dag tref ik men
sen aan als u, die kennelijk
hetzelfde doel hebben."
Hij gaat ons voor door de
gangen, tot We staan voor de
eenvoudige steen in de wand,
waarachter het stoffelijk
overschot rust van Rudolph
Valentino, de Latin Lover, die
in de laatste jaren van de
stomme film hèt symbool van
Hollywood werd. In het vaasje
ernaast een tuiltje verse bloe
men. „Ze komt ze elke week
nog brengen. Niet de moeder,
die heeft het vijftig jaar ge
daan, tot ze dood ging. Nou is
het de dochter. Ik denk niet
dat ze één week heeft gemist."
Datzelfde geldt - buiten -
voor het praalgraf van Tyrone
Power, waar een dame elke
donderdag een verse witte an
jer op komt leggen, die zorg
vuldig met plakband wordt
verzekerd.
„Prachtig toch?", zegt de
man, „kom daar nou eens om!"
Zwijmelen
Nostalgie is móói. Al zwij
melend, bedenk ik, kun je
voorbijgaan aan alle negatieve
kanten van het Hollywood van
toen. En het is misschien geen
toeval dat we rechtstreeks van
Valentino naar Power lopen:
twee mannen die als pure ma
cho werden 'verkocht', maar
tezelfdertijd allebei homosek
suelen wier geaardheid voor
geen prijs naar buiten mocht
komen. Ze werden voortdu
rend de straat op gestuurd met
mooie vrouwen, om hun 'man
nelijkheid' te bewijzen.
Vlak bij het graf van Power
DIT jaar viert Hollywood
het honderdjarig bestaan.
Niet als filmkolonie -
want het zou tot na 1910
duren vóór de eerste fil
mers naar de westkust
trokken. Ze werden aan
getrokken door het kli
maat, maar vooral door de
omstandigheid dat ze in
het verre Califomië kon
den ontsnappen aan de
heer Edison, die na zijn
uitvinding van elke fil
mer procenten wilde van
gen.
Maar in 1887 kwam de
nddm Hollywood op de
kaart, toen een oudere
dame zich er vestigde en
haar huis zo noemde. Het
zou nog een hele tijd du
ren voor het woord een
begrip werd - en nog lan
ger voor het de nostalgi
sche klank van vergane
glorie kreeg.
lopen we om het forse bouw
werk, in het hart waarvan de
stoffelijke resten liggen van
Cecil B. de Mille. Het is bijna
net zo foeilelijk en in
drukwekkend als de décors
van de historische spektakel
stukken waarmee de Mille,
een van de eerste filmpioniers
die van New York uitweken
naar Californië, historie
schreef. Ook al een naam die
verbonden blijft met de hypo
crisie van Hollywood - want
Van onze rtv-redactie
RUIM een jaar nadat hij op
de Duitse tv-schermen de
laatste adem uitblies neemt
tv-commissaris Erwin Rijs
ter (Onze Ouwe) vrijdag (30
januari) noodgedwongen
ook afscheid van zijn Neder
landse kijkers.
In de uitzending van die
vrijdag raakt Koster op een
ongelukkige manier ernstig
gewond bij de oplossing van
een moordzaak. In het zie
kenhuis sterft Der Al te uit
eindelijk.
Ook voor de Nederlandse
liefhebbers van de krimi-se
rie zal de dood van Der Alte
een kleine schok zijn. Lowitz
gaf jarenlang op een zeer
persoonlijke manier gestalte
aan de figuur van Der Alte.
Niet ernstig
De laatste zaak waarmee
commissaris Koster zich op
30 januari bezighoudt ziet
aanvankelijk niet zo ernstig
uit Köster's assistent Gerd
Heymann wordt via een
kennis op de hoogte ge
bracht van het feit dat zijn
vriendin Ingrid Helberg, op
wie hij nogal verliefd is,
sinds een paar dagen ver
mist wordt. Heymann en
Koster besluiten samen een
bezoekje te brengen aan de
woongemeenschap van In
grid. Daar lijkt het alsof In
grid alleen maar even on
dergedoken is. Als Heymann
de volgende dag contact op
neemt met haar werkgever
Siegfried Lowitz als
'Onze Ouwe'. - fotoanp
blijkt echter dat het meisje
een gevaarlijk dubbelleven
geleid moet hebben.
Rolf Schimpf
Op vrijdag 6 februari zet
de Tros haar uitzendingen
van de serie 'Onze Ouwe'
voort met een aflevering
waarin een nieuwe commis
saris optreedt. De acteur
Rolf Schimpf speelt Leo
Kress, de opvolger van Kos
ter als commissaris. Hij
wordt als politieman over
geplaatst van zijn bureau in
Augsburg naar München
waar Der Alte zich altijd af
speelt
In Duitsland is met de
komst van Kress de popula
riteit van de krimi-serie er
niet groter op geworden.
Sinds Rolf Schimpf de rol
van Siegfied Lowitz over
nam zijn de kijkcijfers voor
Der Alte bijna dramatisch
gedaald.
rom zijn
'onderdjarig Hollywood
eeft injecties nodig
De rol het staatscomité voor de film
industrie, Goskino, zal worden beperkt
In de toekomst zal dat orgaan zich al
leen 'nog bezig houden met het uitstip
pelen van het algemene beleid en met
de coördinatie van de filmindustrie.
„Goskino wordt een autoriteit zonder
bevoegdheden op het gebied van de
censuur", zei Klimov, wiens eigen films
in het verleden wel eens op de planken
zijn blijven liggen.
Mosfilm en de overige grote film
maatschappijen worden onderverdeeld
in kleinere studio's, die hun eigen pro
dukties zullen moeten financieren. „De
studio's gaan op zoek naar draaiboe
ken, maken een keuze, draaien de film
en brengen hem in roulatie. Wij schep
pen een markt voor regisseurs. Indien
een studio een film weigert, kan de re
gisseur zich tot een andere studio wen
den", aldus Elem Klimov. Tot nog toe
kwamen alle films eerst bij Goskino
terecht Dat comité had het recht alle
films te verbieden die het politiek on
aanvaardbaar vond. Een beroep tegen
een beslissing van Goskino was niet
mogelijk.
De nieuwe filmmaatschappijen in de
Sovjetunie zullen een startkapitaal ter
beschikking krijgen. Dit geld moet aan
de staat worden terugbetaald wanneer
de maatschappijen financieel onafhan
kelijk zijn geworden. Een en ander zal
wel leiden tot duurdere kaartjes voor
de bioscoopbezoekers, die momenteel
een paar kwartjes voor een plaats be
talen.
Rolan Bykov, regisseur en bestuurs
lid van de filmbond, zei dat de veran
deringen zonder precedent zijn in de
socialistische wereld. „Zonder instem
ming van de filmbond kan Goskino
voortaan geen enkele beslissing van
belang meer nemen", aldus Bykov.
Andrej Plachov, filmcriticus en lid
van een commissie die alle in het verle
den verboden films opnieuw beoor
deelt, liet weten dat een aantal van die
films binnenkort in roulatie zal wor
den gebracht. „Het zijn niet allemaal
meesterwerken", aldus Plachov, „maar
enkele bleken zeer belangrijk".
Gleb Panfilov, wiens film 'Tema' vo
rig jaar na een oponthoud van zeven
jaar in roulatie is gegaan, deelde tij
dens de persconferentie mee dat voor
taan meer films uit Oost-Europa en
andere landen aan het Sovjetpubliek
zullen worden aangeboden. Enkele
westerse films die binnenkort op het
doek verschijnen zijn 'Amadeus' en
'One flew over the cuckoo's nest', van
de uit Tsjecho-Slowakije afkomstige
regisseur Milos Forman, alsook een
reeks films van de Italiaan Federico
Fellini.
T2 PAGINA GIDS 1
Van onze correspondent Roger Simons
LONDEN - Op het nieuwe Superchannel dat
vanaf zondag 1 februari Britse tv-programma's
per satelliet uitzendt naar 14 landen, komt een
wekelijks Europees persoverzicht Het zal in 't
Engels worden gepresenteerd door de Neder
landse journaliste Tine van Houts, die in Lon
den werkt voor hjet NOS-Journaal, Het Parool,
De Haagse Post en de NCRV.
Tines programma draagt de titel: 'What the
European Papers say' (Wat de kranten van
Europa vertellen). Per 1 februari wordt het elke
zondagmiddag uitgezonden. Zoals bekend
neemt Super Channel de plaats in van Music
Box.
Tine van Houts zal elke week een overzicht
geven van de belangrijkste verhalen die zijn
verschenen in een paar dozijn landelijke kran
ten, gepubliceerd in de 14 naties die Superchan
nel kunnen ontvangen. Deze vormen samen een
gebied dat zich uitstrekt van Zweden tot Spanje
en van Ierland tot Duitsland.
De manier waarop diverse kranten bepaalde
gebeurtenissen hebben bekeken, zal in de stu
dio kritisch worden besproken, niet alleen door
Tine van Houts maar ook door correspondenten
van verschillende Europese dagbladen en tijd
schriften. 'What the European Papers say' is
het eerste actualiteitsprogramma dat in Groot-
Brittannië zal worden gemaakt voor wat men
daar 'een Europees publiek' (met name de kij
kers van continentaal Europa) noemt.
De productiemaatschappij is Granada Tele
vision, die onder meer het wereldbekende 'Co
ronation Street' op de buis brengt. Granada Te
levision hoopt met 'What the European Papers
Say' tv-geschiedenis te kunnen maken. Aange
zien in Groot-Brittannië maar enkele duizen
den kijkers zijn aangesloten op een kabelnet,
zal Granada haar Europees persoverzicht elke
vrijdagavond, twee dagen vóór het op Super
channel komt, uitzenden in Noordwest-Enge-
land, de thuisregio van de commerciële tv-
maatschappij.
film Amadeus': straks ook in Moskou.
FOTO CONCORDE
MOSKOU (RTR) - De filmindustrie in
de Sovjetunie is grondig gereorgani
seerd. De filmstudio's, die in het verle
den onder strak staatstoezicht opereer
den, hebben een hoge mate van zelf
standigheid gekregen, zowel op finan
cieel als op inhoudelijk gebied. Dit
heeft de nieuwe leiding van de organi
satie van filmmakers in de Sovjetunie
meegedeeld.
Tot de veranderingen is vorige week
besloten tijdens een speciale bijeen
komst van de filmbond. De voorzitter
van die bond, Elem Klimov, verklaarde'
dat de hervormingen'een protest bete
kenen tegen de methodes uit het verle
den. „Wij willen de filmindustrie de
mocratiseren", zei Klimov. Hij voegde
eraan toe dat de veranderingen meer
vrijheid, maar ook een grotere verant
woordelijkheid, inhouden voor de re
gisseurs.
rr
TT II TT
i"J"i i-l
- FOTOARCHIEF DE STEM
De Mille's bijbelspektakels
waren overgoten met een al
lervroomste saus, waarmee de
regisseur bereikte dat een in
andere films nimmer getole
reerde hoeveelheid bloot het
filmdoek bereikte.
De befaamde Douglas Fair
banks sr. heeft - met graf en
bijbehorende waterpartij -
een perceel geclaimd waarop
in Nederland moeiteloos
twaalf premie-A-woningen
een plaats zouden vinden. Nel
son Eddy, de populaire zan
ger-acteur uit de jaren dertig,
beschikt daarentegen slechts
over een eenvoudige steen. Pe
ter Lorre, die na zijn Duitse
succes als de moordenaar in
'M' een van de klassieke Hol-
lywood-schurken werd, moet
het nog met een veel kleiner
naamplaatje doen.
Als we oVer Hollywood
Boulevard in de richting van
Beverly Hills hobbelen - dóór
zijn de wegen nog goed onder
houden, want er wonen nog
heel wat sterren, al zijn ze het
grootste deel van het jaar el
ders in de weer - is er op de
radio alwéér iemand aan het
pleiten voor het herstel van de
Hollywood-glorie.
Het zal, vrees ik, niet luk
ken. Want een sprookjeswe
reld als die van het oude Hol
lywood valt maar één keer te
scheppen. Een uur later staan
we op het vliegveld Van Nuys,
precies op de plek waar
Humphrey Bogart destijds
stond voor de slotscène van
'Casablanca'.
Een mooi moment, dat in
passende stilte wordt doorge
bracht Zou er over veertig
jaar één filmfan komen kijken
naar de plaats waar in de ja
ren tachtig voor een film
twintig auto's in de poeier zijn
gereden? Ik kan het me niet
voorstellen.
LONDEN (AP) - Het wereld
beroemde schilderij van zon
nebloemen van Vincent van
Gogh zal in maart in Londen
worden geveild bij Christie's.
Het veilinghuis verwacht dat
er een absolute recordprijs
voor het doek zal worden be
taald.
Van een onzer verslaggevers
BREDA - Fats Domino, de
inmiddels 58-jarige rythm-
and-blues veteraan uit New
Orleans, begint binnenkort
aan een nieuwe tournee door
Europa. Op zondag 29 maart
geeft hij een concert in
Sportpaleis Ahoy in Rotter-
dam. Het voorprogramma
wordt verzorgd door de
Eindhovense rock en roll-
band Mac Taple.
Zanger-pianist Fats Do
mino is sinds 1949 actief in
de muziekwereld. Hij is ver
antwoordelijk voor hits als
'Be My Guest', 'There Goes
My Heart Again', 'Blueberry
Hill', 'Walking to New Or-
Fats Domino.
leans', 'My Girl Josephine'
en 'Red Sails In The Sunset'.
Domino geeft 22 concerten in
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Europa tussen 12 maart en 5
april en wordt begeleid door
een orkest van 12 man.
„Het schilderij is een van de
belangrijkste die wij ooit heb
ben moeten verkopen. Het is in
de hele wereld populair en een
geweldig voorbeeld van mo
derne kunst", aldus James
Roundell van Christie's.
Het gele stilleven zal op 30
maart worden verkocht. Het
schilderij hangt sinds 1959 in
de National Gallery in Lon
den. Het museum had het doek
te leen van de familie van
mijnbouwmagnaat Sir Ches
ter Beatty. Hij kocht het doek
in 1934 in Parijs voor een on
bekend bedrag.
Het doek wordt verkocht in
opdracht van de executeurs
van het testament van wijlen
Helen Beatty, de in 1983 over
leden weduwe van Alfred
Beatty, de zoon van de mag
naat.
Op 1 december werd een be
drag van 11.088.000 dollar be
taald voor het doek La Rue
Mosnier aux Paveurs van
Edouard Manet. Dat was de
hoogste prijs die ooit voor een
schilderij was betaald.
Van Gogh schilderde in to
taal zeven stillevens met zon
nebloemen. Het schilderij dat
wordt verkocht maakte hij in
januari 1889 en is het grootste
in de serie. Het doek meet 100
bij 76 centimeter.
t ZWARTE burge-
ieester van Los Ange-
er is heel wat ge-
eurd sinds de rassen-
ellen in de wijk Watts
de jaren zestig - kan
■genwoordig nauwe-
jks meer terecht in zijn
aaie werkkamer.
des 1
stee
7 - Terneuzen
De reden is dat die ka
ter zich zó mooi leent om
et kantoor voor te stellen
m een rijke magnaat, dat
filmmaatschappijen
laan te dringen om er te
togen werken. En Los An-
heeft besloten om al-
doen om Hollywood -
het hart van de miljoe-
enstad - iets van de glorie
m vroeger te hergeven.
En dat betekent: èlle (gratis)
ledewerking aan de films, om
i voorkomen dat de makers
aar goedkopere lokaties, met
ame in Europa, uitwijken. De
argemeester moet zich maar
iters zien te redden.
Als ik door LA rijd en de
itoradio beluister, valt de
aam 'Hollywood' om de ha-
irklap. En zelden in positieve
in. Want de (voormalige)
imhoofdstad is verloederd,
lp Hollywood Boulevard valt
altijd Graumann's Chi-
Theatre te bewonderen,
iet de in cement vereeuwigde
aeten en handen van de ster-
in, en op het trottoir loopt
aen over de namen van tien-
illen filmberoemdheden,
taai ingelegd.
Maar daar houdt het dan
«kop. Want de vroegere glit-
ir-straat puilt nu uit van de
lordige sekswinkeltjes, het
laveisel is nodig aan een op-
napbeurt toe, en op het
mispunt van Hollywood
ine, waar vroeger minstens
in beroemdheid per minuut
ingskwam, hangen nu slechts
«rtjes en dealers rond.
„En toch", hoor ik een ge-
'eenteraadslid op de radio
tegen, „is Hollywood mis
kien de beroemdste plaats
nam te wereld. Waarom dóén
«daar zo weinig meer mee?"
Door Boet Kokke
'Ouden tijd
In Zuid-Californië tref je
illoze café's en restaurants
an die op het filmmekka zijn
tinspireerd, en die vol han-
m met foto's van sterren,
laar pas bij de vierde of
ijfde gelegenheid in dit genre
alt me de frappante overeen-
Mnst op: de mensen die aan
'e muur hangen zijn allemaal
arbonden met het Hollywood
,Jn de jaren dertig en veertig,
•et een péér uitschieters. Het
j Gable en Cooper wat de klok
laat, Fairbanks en Rogers
»wel Ginger als Roy overi
gs), Hayworth en Bogart.
*n enkeling waagt zich nog
®n Newman, maar dan is het
'Uidelijk afgelopen.
Dat is geen toeval. Het Hol
lywood van tóén is voor de
Amerikanen net zoiets als de
"ouden Eeuw voor onze schil-
iarkunst: wat daarna kwam
'as soms wel aardig, maar het
'oogtepunt was voorbij. En