Anthony Perkins nu ook
regisseur van 'Psycho 3'
Jonge ijshockeyspeler krijgt er van langs
ook in de
BIOSCOOP
LIZ SNOIJINK STIERF MET GENOEGEN VIJFTIEN MAAL
SPEELFILMS OP TV
RJDAG 23 JANUAR11987
ieuwe Seat Mar-
Koket. Maar
tje vervaard. Hij
stad en tempera-
zeg.
it en waar je ook
i brengt je er pro-
Samen stap je
nt ook al zijn z'n
y zo compact, op
punten laat de
arin 'n ldeine auto
irag bijvoorbeeld,
toelen met hoofd
achterbank die in
aai kan worden
ar het allerleukste
:'n verrassend lage
aantrekkelijker is
ieke financierings-
rschot van max.
betalen in vier ter-
de laatste pas op
Us dat geen goede
1 eens op de Seat-
pen.
4.
raden
Contant geld
Traag
Overeenkomsten
IN FILM 'YOUNGBLOOD' VAN REGISSEUR PETER MARKLE
T2 PAGINA GIDS 1
i
lodder", de harde klucht van
iClc Maas, blijft in Grand
ater in Breda, City 2 in
lendaal, Roxy 1 en 2 in
irgen op Zoom, Luxor in
leuzen en De Koning van
jeland in Hulst,
jumping Jack Flash' gaat
jder in Cinesol 1 in Breda,
jrdige komische thriller, die
,|emaal drijft op het expres
se talent van de zwarte
l0opi Goldberg. Ook in Ci-
'actueel 3 in Bergen op
im en De Koning van Enge-
id in Hulst.
labyrinth' is geprolongeerd
Cinesol 3 in Breda. Alice in
[onderland-achtig sprookje
il opzienbarende poppen en
jten van Jim Henson (van
Muppets). Met David Bowie
kabouterkoning in een
linig verrassend verhaal.
Down and out in Beverly
van Paul Mazursky gaat
ir in Casino 1 in Breda en
lem'actueel 2 in Bergen op
mi. Geestige komedie over
schatrijk gezin met luxe-
iblemen, die verdwijnen
ir de komst van een zwer-
(Nick Nolte). Leuke rollen
ik van Richard Dreyfuss en
itte Midler als een verveeld
itpaar, dat opleeft door de
itekelijke initiatieven van
vreemde man.
'Crocodile Dundee' blijft te
in in Casino 3 en 'Ferris
ler"s Day Off in Casino 4
Breda. Respectievelijk een
tetralische 'cowboy' in het
;dorven New York en een
belende tiener.
De politiekomedie 'Running
ired' met Billy Crystal en
Iregory Hines is te zien in
ity 1 in Roosendaal, Centraal
Geertruidenberg en De Ko-
ig van Engeland in Hulst.
Gun' blijft vliegen in De
inelaer in Etten-Leur, Cen-
ial in Geertruidenberg en
:or in Terneuzen. 'Ruthless
lie' met Danny De Vito en
itte Midler is nog te zien in
:or on Terneuzen.
Filmhuis Concordia in
Ireda zet het Bertolucci-festi-
b1 voort. Vanavond en mor-
iiavond; 'La commare secca',
iens veelbelovende debuut;
i,fl,29 en 30 januari: 'La Lu-
het Oidipoedale drama
ver een opera-zangeres en
aar verslaafde zoon, in een
leen bij aanschaf tussen 23 januari e ^gelaagde, visuele drama-
irgie; 28 januari: de docu-
ïntaire The making of No-
wnto' (Engels gesproken).
'Amadeus', de meeslepende
over het leven van Mozart
oor Milos Forman, draaide
idertijd bijna een jaar in de
iederlandse bioscopen. En nu
Komt hij weer terug, aange-
er nog steeds belangstel
voor bestaat. Cinésol 2 in
la brengt 'Amadeus' op-
Onderhoudend spekta-
met de uitgelaten Tom
als de eigenzinnige
iponist uit het Rococo
muziek schitterend in
ot beeldverhaal is verweven.
a restant
branches.
Kontante
it vrijblij-
672-4032,
voor al uw oud goud,
raden en gouden munl
Gratis taxatie!
Postzegel- en Munten!
del Kienhorst, Reigerslr.
Breda. Legitimatie
plicht. Tel. 076-135912
SPOED: grote drii
gevraagd. J. Binck,
01608-32754.
an
tao
'77, APK
257-9523.
diesel, bj.
ƒ5250,-.
'81, LPG,
10.500,-
LPG, APK
3867.
77 autom.
vierkante
rekh., kl.
lut geen
c. tot '88
-418737.
DATSUN Cherry
blauw. 12 mnd.
recht van koop tegen m
male restwaarde. Huur|;
Koop Roadster Breda
helminasingel 46, Bfl
tel. 076-227434 (tot
uur). Wist u trouwens di
nergens zo voordeligj
huren of leasen als bi|
Roadster-groep.
Bel voor informatie.
6, geh. uit-
nw. ban-
APK, zeer
01608-
z.g.st., met
vlgn., spoi-
alarm enz.,
mog. Tel.
kl. zwart,
sportvel-
id, 1e eig.,
2691
3G, bj. '79,
3750,-, inr.
i-2305.
type '80
rhoutseweg
e 79 2250,-
Dosterhout-
eringen.
81 APK
sterhoutse-
ngen.
leflex, 26-2-
.bkr. enz.,
|50,-. 076-
- club, bèi-
60.000 km.,
6-411690.
:2, eind '79,
uitl., APK
leen roest,
144206 na
FIAT 850 Sportcoupé, C
timer, bj. '71, techn. 1»
weg. overcompl.. vasJ
f 2200,-. 01620-513^
FIAT Panda 34 als ni#
bj.'86, pr. n.o.t.k.,
acc., tel. 01620-54259^
FORD Taunus station
FORD Capri 1600
n.o.t.k. APK-gek.
01620-31122.
FORD Escort 1.3,LB?
LPG, bj. aug- 83.1
gek., i.z.g.st., 13
tel. 01626-5323.
'Abel'. Succesvolle Ne
derlandse film van Alex
van Warmerdam met
Henri Garcin, Olga Zui-
derhoek en Van Warmer
dam zelf. Onhandelbare
jongen manipuleert zijn
ouders en zijn omgeving.
■Blood and orchids'. Film
van bijna 3% uur over
aanranding van de doch
ter van zeer invloedrijke
dame op Hawaï in 1937.
Vier Hawaiaanse jongens
t'7"0161 I »M<kn verdacht, terwijl
RRnnn I duideliik dat de dader
een van de Amerikaanse
officieren op het tropi
sche eiland is. De sfeer
van 'From here to eterni
ty' is voelbaar. Jane
Alexander speelt de
Machtige moeder, een
padgeschoren Kris Kris-
Wferson is de politieman
Me de ware toedracht
®ekt. De film is niet in
de bioscoop geweest en
pmaakt voor video en tv
(als serie).
■Eweka Stockade'. Ook
een film voor huiskamer
gebruik met een duur
van 210 minuten. Ver
innen gouddelvers ko-
Men in opstand tegen
Oruut gezag. Met Bryan
Brown en Bill Hunter,
brie mannen en een
"™g'. Frans bioscoopsuc-
van Coline Serreau.
brie mannen worden op-
Sezadeld met een baby in
in komedie vol misver
standen.
Vanderberg*. Macht,
hartstocht en meedogen
de zakenmensen.
™>pire'. Arme immi
grant bouwt in Canada
^periuct) op.
FORD Escort XR3. bi
Tel. 01640-33975.
FORD Granada 23°0
aut. LPG, bj.
1750,-, inr. n«>9'
01653-2305.
FORD Sierra 16®°
grijs. 12 mnd. huren
recht van koop tegen
male restwaarde.
Koop Roadster Br
helminasingel 46,
tel. 076-227434
uur). Wist u trouwen-
nergens zo voordens
huren of leasen als
Roadster-groep.
Bel voor informatie
FORD Sierra, bj. 83.
10.000,-, APK 9e*
01621-20798.
FORD TAUNUS
Bj. '80. A.P.K. ge
Zuiderbeemd 27,
Ó'Wé
FORT Escort
5 drs. 42.000
01652-8163.
km.
'Als ik voor de camera's sta,
verlies ik mijn bedenkingen
Door Jan Koesen
Met genoegen kijkt ze
terug op haar dood.
„Enig, ik zou het zo weer
willen doen. Het was
bijzonder leuk. We heb
ben een dag over het on
geluk gedaan en een dag
was voor die onderwa
ter-scène. Wel vijftien
keer zijn we kopje onder
gegaan. Ze hebben er
een close-up van mijn
gezicht uitgehaald. Dat
was te gruwelijk, te
shockerend, vonden ze,
want ook kinderen zou
den kijken. Ik had een
duikerspak aan en het
was ijs- en ijskoud. En
ik moest vrij lang in die
auto zitten, in dat pak,
zodat het net leek of
mijn lijk was opgezwol
len."
Vanavond klapt het Dossier
Verhulst dicht. Oscar Ver
hulst, de ellendelaar, heeft
zich verhangen. Lucy, zijn
verstoten en naar echte liefde
hunkerende vrouw, is al twee
afleveringen geleden van deze
wereld afgevoerd.
Femme fatale Lucy wordt
gespeeld door de actrice Liz
Snoijink (met 3 puntjes). Ge
boren in Tilburg. Toneelaka-
demie Maastricht. 4 seizoenen
Theater. Hoorspelen. Doku-
mentaires. TV. Film. Onlangs
getrouwd met de schrijver
Tim Krabbé. Kindje op komst.
Wonend aan een Amster
damse gracht: een immens
diepe pijpela waar een piano
in verzinkt en waar het ge
woel van de stad tot een zacht
gemurmer is verklonken. Tim
heeft zijn werkvertrekken pal
naast haar in een belendend
perceel. Het paar overweegt
een tussendeur, maar ook dat
heeft zijn nadelen.
Liz Snoijink: Harde kritiek trek ik me zeer aan.
Een videorecorder, maar
geen bandjes van de serie. De
actrice is schroomvallig wat
betreft een elektronisch terug
blikken op haar werk. Toen ze
de eerste twee afleveringen
bekeken had, constateerde ze
dat het niet goed was. „Het
verliep allemaal zo traag en
het zat vol clichés. Er was een
zekere starheid en platheid in
die ik niet verwacht had. Toen
de zesde aflevering" kwam, zat
Derek (de Lint) hier bij me en
samen hebben we toen geke
ken. En opeens was het veel
beter. Ik had eerst een depres
sief gevoel over die serie ge
had, zo van 'Daar wil ik niets
mee te maken hebben', maar
de laatste afleveringen vind ik
redelijk goed. Kijk, ik heb zo
precies die werksituatie ge
kend, daar kon ik me niet van
losmaken, en ik kon ook niet
zonder afstand kijken. Ik bleef
maar met de vraag zitten: is
het nu vlees of vis?"
Vanavond gaat Liz er on
danks alles rustig voor zitten.
Met al die miljoenen kijkers
weet ze het einde niet. Tim
laat wel de recorder mee
draaien. Liz trekt haar benen
onder zich, gaat scheef op de
bank zitten, wil geen suiker in
de koffie. „Hevige emoties
spelen, dat doe ik graag, hoe
wel ik toch ook bekend sta om
mijn onderkoelde rollen. Lucy
is misschien geen lady te noe
men. Ze is erg naïef. Ze is niet
zo beroerd, vind ik. Ze is eer
der erg teleurgesteld. Maar ze
blijft een gefingeerde figuur.
Dat komt door schrijver Hans
Keuls. Die had een heel ouder
wetse moraal, hij kon eigen
lijk geen vrouwen typeren.
Mooie kleren, muziek, een
boek, en daar was het dan mee
bekeken, want met meer hou
den zijn vrouwen zich niet be
zig. Ik vind dat toch wel on
diep. Het liefst zou ik een bitch
willen spelen, een secreet van
een mens, een keihard type,
iemand die helemaal niet aar
dig is."
Lucy, zegt haar uitbeeldster
Liz, is in de serie-Verhulst als
een slet afgebeeld, wat ze
eigenlijk niet is. „Maar het
gekke is, als ik voor die ca
mera sta, dan vergeet ik mijn
bedenkingen. Dan voel ik me
heel dicht bij Lucy staan, dan
zie ik ook overeenkomsten in
onze levens."
Derek de Lint, haar tegen
speler, komt al jaren bij Liz
over de vloer. „We zijn echt
goede vrienden, maar als ik in
een scène met hem sta, dan
denk ik niet: 'dat is Derek', o
nee, dat is daar alleen Erik
aanwezig. Zo hebben we een
scène gehad, in een flat. We
hebben het over geld, ik kijk
naar de muur en later zegt
Tim tegen me: 'Ik heb hele
maal niet aan die scène kun
nen zien dat Derek en jij elk
aar al zo lang kennen, dat jul
lie in werkelijkheid zulke
goede vrienden zijn.' Dat vond
ik nu een reuze compliment
voor ons acteren. Dat hij dat
niet heeft kunnen zien."
Voorlopig zal Liz Snoiijnk
zich niet meer op het scherm
vertonen. Ook Derek trekt
zich een poos terug. Een acteur
moet zich met name wat tele
visie betreft, enige beperking
opleggen. Het wordt snel te
veel. Het publiek wordt korze
lig als het weer eens die Be
kende Kop ziet. Menig acteur
heeft overigens geen remmin
gen in deze.
Hoewel Liz niet onverdeeld
positief over het Dossier Ver
hulst oordeelt, zou ze een
tweede keer weer mee doen.
„Maar dan zou ik wel mijn
eisen stellen. Ik zou vooral
meer naar mezelf luisteren en
minder op de mening van an
deren afgaan. En ik zou een
andere Lucy neerzetten. Ik zou
bijvoorbeeld opgenomen scè
nes willen zien en die desnoods
afkeuren of vervangen. Ik
weet dat dat niet kan, maar
dat zou ik toch wel graag wil
len. Lucy zou op zich niet ver
anderen, dat kan ook niet, zo
staat ze nu eenmaal in het
script omschreven, maar ik
zou haar iets anders meege
ven. Ze zou soepeler zijn. Ja,
soepeler. Moderner."
Een acteur heeft voor het
publiek ongekende problemen,
eigen aan de techniek. „We
- foto anefo
hebben scènes gespeeld
waarin we ons nauwelijks
konden bewegen. We hadden
een zendertje op ons lijf, want
het vertrek waar die scène
zich afspeelde was te laag voor
een hengel en overal waren er
spiegels opgehangen, zoals je
die geluidsman bleef zien. Dus
kregen we die zendertjes aan.
Maar dat was vreselijk! Alles
moest vastgeplakt worden, het
haar, de kleren, de sieraden en
we kregen zelfs het vriende
lijke doch dringende verzoek
om tussen de dialogen door
geen adem te halen".
Ja, gooi er dan maar eens
een gepassioneerde liefdes
scène uit, een dialoog vol haat
en angst. Hoe kun je van je
verlangen getuigen als nog
geen lok mag ritselen! Elk vak
heeft zo zijn leed. „Wel dertig
maal hebben we die scène
moeten overdoen. Dan gaat op
den duur het spontane er wel
af."
Kersverse echtgenoot Tim
Krabbé komt binnen. Met de
huissleutel in de hand deelt hij
mede te gaan schaatsen. Na
vijf minuten is hij al terug.
Zijn foutief geparkeerde wa
gen is door de politie in een
klem gezet. Geen nood, ook Liz
heeft een auto. Een modern
paar is niet zo gauw door het
noodlot geblokkeerd als een
duo van Hans Keuls.
Liz Snoijink speelde jaren
toneel in de vrije sector. Ze
deed mee aan de tv-serie 'Wil
lem van Oranje' en ze ver
tolkte luchtiger rollen in
speelfilms van Dimitri Fren-
kel Frank, Dick Maas en Pim
de la Parra.
Een bezige lady dus. Maar
wat ambieert ze in haar hart?
„Een uitgebouwde vrouwen
rol," zegt Liz. „Iets absurds.
Door Marjan Mes
IJshockey is kennelijk tegen
woordig ook al oorlog. Als je
tenminste de film "Young-
blood' van regisseur Peter
Markle mag geloven. En hij
zou het kunnen weten, want
hij speelde zelf ijshockey met
gerenommeerde Amerikaanse
teams. Wel vijftien jaar gele
den overigens, toen de tijden
nog vriendelijker waren. In
zijn film blijken de ijshockey
spelers alleen maar geïnteres
seerd in het elkaar fysiek (en
mentaal) onderuit haten.
Een jonge, Amerikaanse
boerenzoon, Dean Youngblood,
wil zijn vader niet opvolgen in
het bedrijf en vertrekt naar
Toronto in Canada om profes
sioneel ijshockeyspeler te
worden. Daar treft hij een
stellelje beesten, die hem wel
eens eventjes zullen 'ontgroe
nen'. De coach vindt dat blijk
baar heel normaal en scheids
rechters grijpen nooit in wan
neer de spelers elkaar met hun
sticks tegen de vlakte slaan.
Verder is er een manusje
van-alles, dat hechtingen aan
kapotte wenkbrauwen zonder
verdoving uitvoert, met duide-
Rob Lowe als ijshockeyspeler in "YoungbloodFOTO - uip
lijk plezier. Een dokter komt
er niet aan te pas. Maar Dean
Youngblood is een flinke jon
gen, die zich niet laat kisten.
Hij heeft kennmlijk ook veel
talent, al zie je daar bijster
weinig van. Er zit namelijk
geen enkele goed geregi
streerde ijshockeywedstrijd in
deze film. Voordat je iets van
deze sport te zien krijgt, heb
ben de spelers elkaar al neer
geslagen.
Natuurlijk heeft de coach
ook een dochter, waar Young
blood eigenlijk niet mee om
mag gaan. En hij heeft een
hitsige hospita, die hem onder
het mom van theedrinken,
verleidt tot heel wat anders.
De romance met het meisje
wint het uiteraard van alle te
genwerking. En bovendien
krijgt Youngblood ook vrien
den in zijn rauwe team.
Hij wordt gespeeld door de
knappe, maar steriele acteur
Rob Lowe, die menig meisjes-
hart wist te stelen in 'St. El
mo's Fire'. Daarvoor was de
jeugdige Lowe te zien in
'Class' en 'Hotel New Hamps
hire'. 'Youngblood' is een veel
minder geslaagde film dan die
drie. Een routineus gemaakt
filmpje met een verhaal van
niks, dat volkomen voorspel
baar in beeld is gebracht.
'Youngblood' van Peter
Markle draait in Casino 2 in
Breda, Cinem'actueel 1 in Ber
gen op Zoom en de Koning van
Engeland in Hulst.
Graag iets schofterigs. Niet
iedere schoft is leuker te doen
dan een heldin, maar meestal
wel. Ik heb er helaas last van
dat ik doorgaans word ge
vraagd voor zoiets onbenulligs
als een leuke, aantrekkelijke
vrouw die de dingen in het
honderd laat lopen. Maar dat
doe ik niet meer. Dat heb ik
gehad. Dergelijke rollen dagen
me niet meer uit. En wat ik
per se niet doe, dan is zoiets als
het Theater van de Lach. Ik
hunker ook weer niet uitslui
tend naar de grote, klassieke
vrouwenrollen, ik hoef niet zo
nodig de Griekse tragedie te
doen, ik hoef geen Medea te
doen, geen Elektra. Dat alle
maal niet. Je moet van heel
goede huize komen om zoiets
te brengen. Maar het lijkt me
zalig. Niets is zo zalig als goed
uitgewrongen te zijn na een
zware rol. Met sport krijg je
ook dat goddelijke gevoel."
Er zijn na de rol van Lucy in
het Dossier-Verhulst nieuwe
aanbiedingen gekomen, maar,
„Ik heb het 'onheil' zwanger te
zijn. Voor mei wil ik in elk ge
val niets doen. Ik laat voorlo
pig niets mijn leven binnen
dringen dan alleen het kind."
En alsof het zo geregisseerd is,
gaat daar de telefoon en voe
ren schoonmama en schoon
dochter een lang gesprek over
de randomstandigheden
waaronder de boreling te we
reld moet komen. Terug op de
bank beleidt Liz zeer uit te
zien naar haar kind, waar
voorlopig de wereld van toneel
en tv voor moet wijken. Voor
geïnteresseerde ouders nu al
deze informatie: straks past
Tim op, want hij werkt toch
thuis.
Over kritiek. „Ik wantrouw
het als collega's tegen mij hun
mening over een rol te kennen
geven. Want ik zeg ook nooit
zo grof: 'dat was shit!' al denk
ik dat. Je beschermt elkaar
immers, weet je?. Meestal
krijg je te horen, 'Dat was heel
goed, maar...'Ik heb overi
gens veel respect ontvangen
over hevige scènes en uitbar
stingen in het Dossier. Echt
harde kritiek trek ik me zeer
aan. Het raakt me enorm, ik
kan na een hatelijke opmer
king heel overstuur zijn, maar
meestal helpt het me als ik zie
dat de kritici gelijk hebben."
ZATERDAG
The bandit of Sherwood Forest (USA 1946, Ned. 1, 15.40
uur). Cornel Wilde als de zoon van Robin Wood, die in de
voetsporen van zijn vader treedt.
Meivin and Howard (USA 1980, Ned. 2, 20.47). Chauffeur,
die ooit Howard Hughes een lift gaf, beweert na de dood
van de miljonair in diens testament te zijn bedacht. Tragi
komedie van Jonathan Demme met Mary Steenbergen.
Eddie Macon's rim (USA 1983, Did. 1, 22.25 uur). Een on
schuldig veroordeelde krijgt een genadeloze politieman
achter zich aan. John Schneider is de gejaagde en Kirk
Douglas de j ager.
Max et les ferrailleurs (Frankrijk 1970, Did. 1, 23.55 uur).
Politiefilm van Claude Sautet met Michel Piccoli als een
commissaris, die zelf achter misdadigers aangaat.
Le couteau dans la plaie (Frankrijk 1962, Did. 2,23.30 uur).
Doodgewaande man probeert echtgenote over te halen de
verzekering op te lichten. Met Anthony Perkins en Sophia
Loren.
Somebody up there likes me (USA 1956, Did. 3 WDF, 22.55
uur). Het boeiende levensverhaal van bokser Rocky Gra-
ziano. Met Paul Newman.
The purple plain (Engeland 1955, België 1, 16.00 uur). Le
vensmoede oorlogspiloot krijgt door een jonge Birmese
weer zin in het leven. Met Gregory Peck.
ZONDAG
Anastasia (USA 1956, Ned. 1, 20.15 uur). Ingrid Bergman in
haar met een Oscar bekroonde rol van Anastasia, de ver
meende dochter van de tsaar.
The curse of King Tut's tomb (USA 1979, Did. 1,15.50 uur).
Engelse archeoloog vindt het graf van Toetanchamon,
waarop volgens de legende een vloek rust. Met Robin Ellis
en Eva Maria Saint.
House calls (USA 1978, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Komedie
met Walter Matthau als een chirurg, die na de dood van
zijn vrouw op de versiertoer gaat. Verder met Glenda
Jackson.
MAANDAG
The mummy (USA 1932, Did. 1, 23.00 uur). Griezelfilm met
Boris Karloff in de rol van een Egyptische mummie, die tot
leven komt.
One, two, three (USA 1961, Did. 2,19.30 uur). Een in 1961 ge
flopte satire van Billy Wilder op de Oost-West-verhoudin-
gen. Met James Cagney.
DINSDAG
The masquerader (USA 1933, Ned. 1, 14.30 uur). Journalist
wordt bereid gevonden de plaats in te nemen van een ver
slaafd parlementslid.
La battaglia di Maratona (Italië 1959, Did. 2,20.15 uur). His
torische spectakelfilm over de slag bij Marathon met body
builder Steve Reeves.
WOENSDAG
The blood of Hussain (Pakistan 1977/80, Did. 2, 22.55 uur).
Jongste zoon van een aristocratische familie verzet zich te
gen het militaire regime.
L'or dans la montagne (Zwitserland 1938, Did. 3 WDF, 22.30
uur). Aan de vergetelheid ontrukte film over volksheld Fa-
rinet, die zijn eigen gouden munten sloeg. Met Jean-Louis
Barrault.
The sons of Katie Elder (USA 1965, België 2,20.20 uur). Vier
zonen keren naar Texas terug voor de begrafenis van hun
moeder en krijgen schuldgevoelens. Western met John
Wayne en Dean Martin.
DONDERDAG
Von Ryan's Express (USA 1965, Ned. 2,20.25 uur). Oorlogsa-
vontuur met Frank Sinatra als krijgsgevangen kolonel, die
een gedurfde ontsnapping beraamt.
The lost weekend (USA 1945, Did. 3 WDF, 20.15 uur). De
met vier Oscars bekroonde film van Billy Wilder over een
mislukt schrijver, die aan de drank is. Ray Milland ver
tolkt de hoofdrol.
O pokojniku sve najlepse (Joegoslavië 1984, België 2, 21.30
uur). Geslaagde satire op de persoonsverheerlijking tijdens
de Stalinistische dictatuur in Joegoslavië.
Van ome filmredactie
Nog altijd zit de moeder van
Norman Bates (Anthony Per
kins) geheimzinnig achter het
raam van het griezelige huis
op de heuvel in 'Psycho 3'. Per
kins, voor altijd behept met
het imago van psychopaat
sinds de thriller "Psycho' van
Hitchcock uit 1960, heeft deel
drie nu ook zelf geregisseerd.
En hij speelt natuurlijk zelf de
hoofdrol.
'Psycho 2', het vervolg op de
enige echte 'Psycho' van de
'master of syspence', was door
de regie van Richard Franklin
aardig geslaagd. Dit derde
deel voegt niets nieuws meer
toe. Of het moest de ijskist
zijn, waarin Norman Bates
thans zijn vrouwelijke slacht
offers opbergt. Perkins heeft
geprobeerd om veel van het
oude bekende terug te bren
gen, kennelijk uit vrees, dat
men het anders niet meer zou
kunnen begrijpen.
Nog altijd heeft Norman, die
een afgelegen motel runt, een
sterke moederbinding, waar
door hij schizofreen is. Na
twintig jaar inrichting lief
hebbert hij ook nog steeds in
het opzetten van vogels en
luistert hij nog gehoorzaam
naar de bevelen van zijn moe
der in haar schommelstoel. Hij
is dus nog altijd even gek, al
vindt de sheriff, dat hij een
tweede kans verdient. In
vrouwenkleren helpt hij op
gezette tijden jonge vrouwen
om zeep. Dat leidt in deze film
tot veel onnodige bloederig
heid, terwijl de spanning (die
wel in deel twee aanwezig
was) ontbreekt.
Anthony Perkins danst met een toekomstig slachtoffer
(Diana Scarwid) in de thriller 'Psy cho 3'. - fotouip.
Anthony Perkins leeft zich
weer volop uit in het maken
van door zenuwtics verwron
gen gelaatsuitdrukkingen. Die
zenuwtrekken zijn inmiddels
zijn handelsmerk geworden.
Aan het slot wordt hij op
nieuw weggevoerd. Voorgoed,
hoop je dan. Maar er volgt dan
nog een 'verrassing', waardoor
de mogelijkheid van een
vierde deel helaas wordt open
gelaten.
•Psycho 3' van en met An
thony Perkins draait in Mig
non in Breda.