Reisbranche nog niet in rustig vaarwater DE STEM U VERRE, MOOIE REIS NAAR MEEST NOORDELIJKE PUNT EUROPA ransakties >n N.V.'s /kampeerartikelei 'exel NIEUWE VOORWAARDEN DEKKEN OVERBOEKINGEN iere vorm oordeelkrant '87 Solmar Tours »n grote vleeskaarti^ Van de Noordkaap gaat een magische aantrekkingskracht uit. Stern-redacteur Jan van Zuilen trok er afgelopen zomer heen en beschrijft zijn ervaringen: een verre en mooie reis naar het uiterste noorden van Noorwegen. Crocusreizer J Toeristen die de komende zomer het slachtoffer worden van overboekingen in het buitenland kunnen eisen -wanneer geen gelijkwaardig alternatief wordt aangeboden voor de gekozen accomodatie in hotel, appartement of bungalow dat zij binnen 24 uur naar Nederland worden teruggevlogen met daarna teruggaaf van de geboekte reissom. Prijskaartje bieden z. roej VRIJDAG 23 JANUARI 1987 ft 10 DREBBELSTRAAT 10 tg geopend - vrijdag koopavond MARKT 12 1 - woensdag koopavond Wereld houdt op bij Noordkaap pame gevraagd Ie schulden geen bezwaar. B tegen vrijwaring. i 18.00-20.00 uur. 080-2396481 >eerders opgelet!!! De nieuj ordevol nieuwtjes, informatie! rer cravans, vouwwagens, kaf ortenten, luifels en accessoir ir van caravans en nu ook tl ip. Honderden aanbiedingen! et verrassende kortingen. Vraf a gratis uitgave van Vervat Ca» um Rotterdam/KampeersufJ 3077 AP Rotterdam, Me! menten, zomerhuizen. >ad, sauna, solarium, tennis Postbus 6,9300 AA Roden. is altijd reizen mei modernste bussen, rol stoelafstand, vast gen veerde plaatsen rechtstreekse Nedl.reisl. en gunsMJ prijs. Bij voorb. volp. vertr. 24/4, Rr park++ 285,-, Dc 10/7 535,-, grat, Toy+ 15/5 J_ enz. enz. Vraag gr- Lloret, Calella, k Salou, Benidorm. Tours 040-551166. Ver- arzel and tg te tebr Maré- an 5 9 jan. ig aikant. za. 24 jan. aanv. l*-"" café de Kroon, St. Jansteen. Een KLEINTJE TREFZEKERDER dan heen Noordkaap bil heldere itae/. Door Jan van Zuilen D e Noordkaap, gelegen op de 71ste breedtegraad, is het meest noordelijke puntje van Europa. Een dergelijk gegeven moet een uitdaging zijn voor mensen die van de verte houden. Voorbij de Noordkaap houdt de wereld op. Verder noordelijk gaan kan niet. Weliswaar ligt Spitsbergen er nog ergens tussen in, maar toch, achter de horizon van de Noordkaap begint het poolijs van de Noordpool. De Noordkaap is voorts een plaats waar het in de zomer nooit donker wordt, zoals trouwens in heel Noord- Skandinavië de middernachtzon heerst. Een derde factor die van de reis naar de Noordkaap een aantrekkelijke vakantie maakt, is Noorwegen zelf. Noorwegen is een land van ongelooflijk veel schitterend landschapsschoon, rust en ruimte. De weg naar de Noordkaap is lang. Vanaf Oslo is het nog 2600 kilometer. Maar onderweg worden het er gemakkelijk meer, want er zijn met name in het fjordengebied in Zuid- en Midden-Noorwegen zoveel mooie omweggetjes te maken, dat het zonde zou zijn om die links te laten liggen. Naar de Noordkaap is, om meteen af te rekenen met een misverstand, geen moeilijke en avontuurlijke reis, wel een verre en een mooie. De weg naar de Noordkaap - via Noorwegen is er maar één weg, de E6 - is van begin tot eind geplaveid. Hooguit is het wegdek hier en daar slecht, maar dat komt dan doordat de vorstschade van de voorbije winter nog niet is hersteld. Het gros van de vakantiegangers dat de tocht naar de Noordkaap maakt, reist op eigen houtje. De toeristische voorzieningen in Skandinavië zijn daar ook op afgestemd. Overal zijn campings, voorzien van alle denkbare comfort. Warm water is op campings in Skandinavië een vanzelfsprekendheid. In het sanitair kan men van de vloer eten, zo schoon zijn de campings. Wie met de tent kampeert kan in noodgevallen, bij voorbeeld bij slecht weer, op vrijwel elke camping een hutje huren. FJORDEN Noorwegen is het land van de fjorden, die in het zuiden en midden van het land op hun mooist zijn. Factoren die het trekken door Noorwegen een extra dimensie geven zijn de ruime aanwezigheid van eeuwige sneeuw en de middernachtzon. Dat er in het relatief niet hoge gebergte zoveel sneeuw ligt, heeft alles te maken met de noordelijke ligging van Noorwegen. De sneeuwgrens ligt er veel lager dan in de Alpen. De reis naar de Noordkaap begint pas echt voorbij de stad Trondheim. Even buiten Trondheim wordt de Kaapreiziger nog even met de neus op de feiten gedrukt. Narvik, nog bijna duizend kilometer, kondigt een bord langs de E6, die hier maar een tweebaansweg is, aan. Bij bestudering van de wegenkaart blijkt dat Narvik nog maar goed half weg de Noordkaap is. Narvik ligt al ver boven de poolcirkel. De poolcirkel is overigens voor een deel van de vakantiereizigers het keerpunt. De poolcirkel doorsnijdt Noorwegen in een passende omgeving, op een 650 meter hoge bergpas. Ogenschijnlijk een hoogte van niets, maar op deze noorderbreedte ligt er wel sneeuw, groeit er geen boom meer en is het behoorlijk fris. Een paar kilometer verderop, als de E6 weer het dal in is gedaald en bovendien wat dichterbij langs de kust loopt, staat het koren goudgeel op het land, fleuren de appels aan de boom en ligt een vrouw topless te zonnen. Een man schildert zijn houten huis. Vrijwel alle huizen in Noorwegen, zeker in het noorden, zijn van hout. Hoe noordelijker, hoe kleurrijker beschilderd: hagelwit, grasgroen, hemelsblauw, vuurrood, kanariegeel. Het kleurt het landschap. Bepaald niet de omgeving die je boven de poolcirkel verwacht. Dat is ook nog niet het geval in het oude, maar hypermoderne havenstadje Troms0 op de 69ste breedtegraad. De zon schittert op de besneeuwde bergtoppen, maar het is inmiddels wel zo fris dat je zonder jas of vest niet meer over straat kunt. Vakantiegangers, maar ook de Noren zelf, passen hun dagritme aan aan de afwezigheid van de nacht. Tot ver na middernacht bruist het op de camping van leven. De Noren zelf klussen wat aan huis, hun kinderen Benidorm. Vertr. 27/2 ƒ330,- Lloret 27/2 275,- 260,-, ook volp-. zondag 8/3. Solmar io» 040-551166. HEER zoekt dame, jr. Brieven naar ra 18,4542ZG, HoekZ-jL- WIJ verzoeken der», die adverteren brieven onder num^l toezeggen: ••'0;0jf'' retourneren en/of J zullen antwoorden toezeggingen werkelllk na te t za. 24 jan. aanv. 1?- Café d'Ouwe Zandstr. 77.0115£. Door Jack Arentsen n de nieuwe reisvoorwaarden van de ANVR (de overkoepelende organisatie in de reiswereld) zijn met ingang van het zomerseizoen een aantal artikelen te vinden die de vakantieganger een betere bescherming biedt tegen de gedragingen van buitenlandse accommodatieverschaffers. „Ondanks het feit dat de nieuwe reisvoorwaarden de reiswereld de komende zomer veel geld gaat kosten, zijn we", zegt algemeen directeur Frans van Steenis van Hotelplan, „toch wel gelukkig met deze regeling. Misschien kunnen de nieuwe reisvoorwaarden de basis vormen voor de imageverbetering die de reisbranche zo hard nodig heeft". Voorzitter A. H. Blok van de ANVR begrijpt niet goed waarom de Consumentenbond zich nog altijd blijft afzetten tegen de nieuwe reisvoorwaarden. „Het totale artikel dat de rechten en plichten van de toerist regelt in gevallen van overboekingen is niet alleen in de geest van de consumentenorganisatie, maar tot het moment dat de definitieve breuk tussen ANVR en Consumentenbond ontstond (de ramp met de kerncentrale in Rusland en het daarna gevoerde beleid van de ANVR) was de Consumentenbond het al eens met ons over de te nemen stappen die nu zwart op wit in de nieuwe reisvoorwaarden staan". In de reiswereld, met Arke-directeur Fransen en Hotelplan-directeur van spelen op straat. „Wat we nu aan slaap tekort komen halen we 's winters dik in. Dan is het hier 24 uur per dag donker", zeggen de Noren. Pas boven de zeventigste breedtegraad begint de echte toendra. Een kaal landschap zonder bomen. Op de rotsgrond groeit alleen laag struikgewas en mos. Het weinige verkeer op de lange, rechte weg komt wel allemaal op dezelfde plaats samen: op de veerdam voor de pont naar de Noordkaap. Wachttijden van vijf tot zes uur zijn heel gewoon. FIETS Het is een bont gezelschap van nationaliteiten dat de overtocht naar de Noordkaap maakt. Duitsers overheersen natuurlijk, herkenbaar aan de luxe campers waarin ze reizen. Nederlanders grossieren in auto's met caravan. Maar heel Europa is er. leren, Britten, die toch hun eigen, mooiere Highlands hebben in Noord-Schotland, Fransen, Belgen, Spanjaarden, Zwitsers, Italianen, zelfs Polen en Hongaren schuiven hun Trabantjes aan in de lange rij wachtenden. Een enkeling die de reis liftend of per fiets heeft ondernomen, mag direct de pont op. Na de pont is het nog dertig kilometer naar de Noordkaap. De Noord kaap zelf is een 300 meter hoge klip in de Noordelijke IJszee. Vanaf de Noordkaap moet prachtig te zien zijn hoe in de zomermaanden de zon een boog langs de horizon maakt. Alleen moet het dan wel helder weer zijn en dat is het bij de Noordkaap vaker niet dan wel, zeker niet als het overdag mooi weer is geweest. Al de tijd dat wij in Noorwegen geweest zijn, hebben we om die reden de zon 's nachts zien smoren in de wolken. Dat komt omdat de overdag door de zon verwarmde lucht zich mengt met het koude water van de Noordelijke IJszee. Ook nu is het mis. Als wij om even over twaalf uur 's nachts het begeerde doel bereiken, is de Noordkaap gehuld in een dichte regenwolk. Het zicht bedraagt nog geen vijftig meter. Het is steenkoud, vier graden boven nul. Toch is het op dat moment erg druk op de Kaap. Mensen staan, warm aangekleed, in de rij om zichzelf en hun familieleden op de foto te zetten bij het monument dat de Kaap markeert. De Noordkaap is een toeristische attractie met alle (dure) voorzieningen die zoiets met zich meebrengt: een restaurant, een souvenirwinkel, een eigen postkantoor van waaruit jaarlijks zo'n twee miljoen ansichten worden verstuurd, een museum en voor de snobs een champagneclub. Ook wij kopen ansichten om het thuisfront te tonen wat we hadden willen zien. Het meisje van de souveniershop troost ons: de middernachtzon heeft zich dit seizoen nog niet laten zien. Een teleurstelling? Niet echt. We waren er op voorbereid dat dit ons stond te wachten. Bovendien, als we de volgende morgen na een koude nacht in de dubbelgevoerde slaapzak weer naar de Noordkaap gaan, js het helder. De zon kleurt het water van de Noordelijke IJszee diepblauw. Een witte boot passeert, door de verrekijker is een Russiche vlag zichtbaar. Waarschijnlijk onderweg naar Moermansk, de noordelijkste Russische haven die zelfs in de winter ijsvrij blijft en daarom voor de Sovjet-Unie van ongelooflijk strategisch belang is. RENDIEREN De grootste groep kaapreizigers neemt dezelfde weg terug, de E6 door Noorwegen dus. Nog wel zo aardig echter is om terug te gaan via Zweeds of Fins Lapland. Zweeds Lapland is zoals wij ons de toendra's voorstellen: ruig, onherbergzaam, nauwelijks begroeid. Er is volop eeuwige sneeuw. De meeste wegen zijn niet verhard, maar wel redelijk begaanbaar. Wie echt binnendoor- weggetjes wil nemen, doet er Steenis in de voorste linies, maakt men zich echter nog altijd boos over het feit dat de ANVR niet meer tam tam heeft gemaakt rond de opvallende verbeteringen voor de consument. „Triest is het om te moeten constateren hoe weinig professioneel de branchevereniging ANVR communiceert met consumentenvertegenwoordigers als de Consumentenman, Consumentenbond en andere organisaties over deze voor de reiziger en reiswereld zo belangrijke zaak", vindt Frans van Steenis. De meningsverschillen over deze zaak hebben er al toe geleid dat Ferry Fransen en Simon Mossel (ex- voorzitter ANVR) hun functies binnen de reisbranchevereniging hebben neergelegd. Niet alleen de nieuwe reisvoorwaarden voor de toerist houden de reiswereld op dit moment intensief bezig. Ook de stichting Garantiefonds reisgelden (SGR) baart zorgen. Ondanks dat eind dit jaar zo'n tien miljoen gulden in de 'pot' zit, is men niet optimistisch over de toekomst. „We gaan het nieuwe jaar niet zonder zorg in. Er wordt onderzocht", zegt R. Hoegen als voorzitter van de raad van toezicht verstandig aan een gedetailleerde wegenkaart te kopen. Fins Lapland is veel lieflijker. Dat komt omdat het lager is dan Zweeds Lapland. Bos en ontelbare, ondiepe meren bepalen het landschap, dat al gauw saai en eentonig wordt. Fins Lapland is bij uitstek het domein van de rendieren, die hier in grote kuddes hun kostje opscharrelen. Er is echter na de Noor^kaap nog een andere mogelijkh Dat is verder trekken naar het uiterste noordoosten, naar het vissersstadje Vardö, het meest oostelijke puntje van Noorwegen of naar de Russische grens. Dit deel van Noorwegen is minder toeristisch en minder toegankelijk. De infra structurele voorzieningen, waarmee de Noren trouwens niet zuinig zijn, zijn afgestemd op het strategisch belang van deze verre uithoek. Het is immers de enige directe grens tussen een NAVO-land en de Sovjet- Unie. Dat is te merken. Het stikt er van de militaire bases. Naar de Russiche grens mag je alleen maar kijken. Vanuit Oost-Noorwegen ligt het al helemaal voor de hand om via Finland terug te reizen. DORSTIG Nog een paar algemeenheden over een vakantie in Skandinavië. Laten we voorop stellen dat Noorwegen, Zweden en Finland geen landen zijn voor mensen voor wie een geslaagde vakantie synoniem is met volle stranden, gezellige terrasjes en een uitbundig nachtleven met lekker eten en veel drank. Wie dorstig is aangelegd moet sowieso niet in Skandinavië wezen. Drank is er duur, om niet te zeggen onbetaalbaar en bovendien maar beperkt verkrijgbaar. Maar duur is Skandinavië niet. Brandstof, toch belangrijk voor de vakantieganger, is er zelfs goedkoop. Voor de gezelligheid moet men zeker ook niet naar Skandinavië gaan. Vikingen zijn wat dat betreft nog grotere eigenheimers dan Nederlanders. Hun stugheid heeft van het Garantiefonds, „of de periodieke financiële controles in de reisbranche opgevoerd kunnen worden, waardoor een eerdere signalering van bedrijven die in de gevarenzone verkeren, kan gaan plaatsvinden". Het Garantiefonds heeft afgelopen jaar al door faillissementen van Riant Reizen, Stella Express, Boot en Co en o.a. Tourplan een schade geleden die begroot wordt op drie tot 3,5 miljoen gulden, waarvan twee miljoen ten laste komt van het Garantiefonds; het overige deel wordt gedekt door verzekeringsmaatschappijen. AVONTUUR De stichting Garantiefonds heeft de afgelopen maanden grote moeilijkheden ondervonden bij het vinden van assuradeuren die opnieuw een avontuur aangingen met het fonds. Uiteindelijk is opnieuw een verzekeraar gevonden, maar het eigen risico van stichting Garantiefonds is veel groter geworden. Een aantal grote touroperators plaatst vraagtekens bij de huidige constructie van het Garantiefonds. De reizigers houden door de tien gulden die zij bij iedere boeking evenwel niets te maken met aversie tegen buitenlanders. Ook onder elkaar wisselen ze geen woord teveel uit. Ook mensen die van hun vakantie een aaneenschakeling maken van bezoeken aan cultuur-historische bezienswaardigheden kunnen Skandinavië maar beter mijden. In een doorsnee Frans of Duits provinciestadje is op dat gebied meer te zien dan in heel Skandinavië. Daar staat tegenover dat Noorwegen, Zweden en Finland een schat aan moderne kunst in huis hebben, met name op het gebied van architectuur. Eten en drinken doe je in Skandinavië in cafetaria's, die vrijwel allemaal op het principe van zelfbediening berusten. VERADEMING Het verkeer is er een verademing. Dat begint al in Denemarken. De Skandinavische automobilist rijdt zeer gedisciplineerd. Een snelheidslimiet is in de Skandinavische landen nog echt een limiet. Over het weer in Skandinavië doen ook nogal wat misverstanden de ronde. Wat Noorwegen betreft is dat terecht. Het weer daar is nog wisselvalliger dan in ons land. In Zweden en Finland daarentegen is het weer, zeker in juni en juli, beter dan in Nederland. Het aantal zonne- uren is er gemiddeld hoger dan in Nederland en ook de temperaturen kunnen behoorlijk oplopen, ook in het noorden. Afgelopen zomer hebben wij in Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland, dagen achtereen middagtemperaturen van rond de 25° gehad. Tenslotte nog dit: wie naar Lapland gaat wordt van alle kanten gewaarschuwd voor de muggen. Wij zijn er nu tweemaal geweest. Muggen zijn er inderdaad, maar we zijn er niet door opgevreten. Anders gezegd: de muggenplaag is ons reuze meegevallen. ÉSiw betalen dit fonds voorlopig nog wel overeind, terwijl de touroperators voor een flinke bankgarantie zorgen. De financieel minder sterke reisorganisaties kunnen daardoor tot hun faillissement overeind blijven. ONRUST ANVR-voorzitter Blok is weinig gelukkig met de onrust die de grote touroperators veroorzaken. „Er mag worden aangenomen dat de stichting Garantiefonds Reisgelden een belangrijke functie blijft vervullen ter bescherming van het publieksbelang. Het Nederlandse publiek kan al vanaf 1971 op een garantiefonds rekenen; een verworvenheid die door de branche in stand moet worden gehouden. Dat betekent voor de ANVR dat alle op de reismarkt werkzaam zijnde partijen zich solidair jegens het Garantiefonds moeten blijven opstellen. Daarbij mag worden verlangd dat het fonds niet als een bodemloze put functioneert ten behoeve van bedrijven die met onverantwoord lage reissommen tijdelijk een stuk van de markt pakken en vervolgens onderuit gaan", meent ANVR-voorzitter Blok.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17