even.
UITBLAZEN
'Dit werk staat toch ontzettend ver van de mensen al
Duitse boer slachtoffer eigen politiek
Handelde regering Paramaribo
nu slim of vooral ondoordacht?!
in b te na
lexibele
Atlas
of kaart
JITGEBRE
4>i iJ
Verbazing
JDEJ3M0L
ACHTERGROND
OUD-STATENLID VOOR BRABANT, NEL VAN DIJK, NIEUWE EURO-PARLEMENTARIËF
Verademing
BONN MAAKT AGRARIËRS ZWAK DOOR ZE AL JARENLANG IN DE WATTEN TE LEGGEN
1
Conducteur
mishandeld
ffiSTEMCO:
NEDERLAND KAN GEEN NIEUWE AMBASSADEUR STUREN ZONDER GEZICHTSVERLIES!
WIM KOCK
POST van de ANWB
vanmorgen. Van de
afdeling 'Uitgeverij'.
Ook de afdeling 'Postor
ders' heeft er mee te ma
ken, zo blijkt als ik aan het
eind van het nogal lange
relaas gekomen ben. De
brief is verder onderte
kend door de product-manager
van de afdeling 'Informatiepro-
dukten'. 'Die ANWB zit flink
in de business, dat is wel iets
meer dan een eenvoudige wiel-
rijdersbond,' denk je niet voor
de eerste keer. Tot de 'Informa-
tieprodukten' van de ANWB
dienen we ook boeken te reke
nen. De brief gaat over een
boek.
Er is weer een nieuwe editie
van Het Beste Boek voor de
Weg uit. Ik wist dat al, want
Readers Digest heeft er een
maand of wat geleden al eens
mijn aandacht voor gevraagd,
onder gelijktijdige toezending
van de gebruikelijke bundel op
naam gestelde geluksnummers.
Het was de ergernis om de stro
perige bla-bla, waarmee derge
lijke aanbiedingsloterijen ge
paard gaan, die mij toen hielp
de verlokkingen van de dure at
las te weerstaan. De prullenbak
in ermee en vergeten. Je mist
zo'n atlas namelijk nooit. Ik
weet dat omdat ik, zelfs op mo
menten dat ik een dergelijk na
slagwerk nodig heb, vergeten
blijk te zijn dat ik er een in de
boekenkast heb staan.
Desondanks kan ik aan we
genatlassen en -kaarten moei
lijk weerstand bieden. Ik heb in
mijn loopbaan als automobilist
twee keer eerder een Beste
Boek voor de Weg aangeschaf.
Eerst de oranje editie; later -
naar mijn idee nog niet zo vre
selijk lang geleden - de bruine.
De oranje editie, die voorzien
was van een plastic hoes waarin
een vouwblad zat met alfabe
tisch gerangschikte autotechni-
sche termen in vier of vijf talen,
heb ik één vakantie lang op de
hoedenplank gehad. Daarna
heeft er nooit meer een 'Beste
Boek' in de auto gelegen.
Hoe mooi het kaartenwerk
ook is en hoe slim de 'unieke
overbruggingsflappen' van het
Het Beste Boek voor de Weg,
atlassen leggen het qua leesge
mak altijd af tegen kaarten. Je
zit met de hinderlijke bindvouw
op het midden van de kaart.
Overbruggingsflappen of niet;
je zicht is altijd beperkt en dat
is het opnieuw wanneer je via
de flap naar de volgende pa
gina 'reist'. 'U verliest zo nooit
kontakt met uw route', zegt de
folder. Jawel, maar dat geldt al
leen als je globaal van west
naar oost (of omgekeerd) reist.
Ga je van noord naar zuid dan
zijn er geen flappen waarover je
wegvast naar de volgende kaart
kunt 'rijden'.
Het Beste Boek voor de
Weg probeert dit euvel te com
penseren door op elke kaarten
pagina een 'overzichtskaartje'
te plaatsen. Verder bevat het
boek een sectie kaarten met
'doorgangsroutes' en de twee
zeer gedetailleerd en 'lineair' in
kaart gebrachte zonneroutes
naar Palermo en Malaga. Dit
heft de beperking van het over- ËE
zicht lang niet op. Bovendien: E
je hebt juist goede kaarten no-
Miniminuui
dig wanneer je niet de 'drukst
bereden' routes wenst te vol
gen.
Een bezwaar van Europese
atlassen is ook de grootschalig
heid van de kaarten. Dat kan
niet anders omdat een boek
met kaarten op een schaal van
1 250.000 van heel Europa
onverkoopbaar duur zou wor
den. De Europese (Hallwag-
)kaarten in Het Beste Boek
voor de Weg hebben de gebrui
keüjke schaal van 11 mil
joen. Dat is een goede schaal
bij het plannen van routes,
maar dan mis je in een atlas
weer het generale overzicht en
plan je van bladrand naar bla
drand.
Een voordeel van de atlas is
het handzame formaat. Ge
makkelijk te hanteren voor de
kaartlezer die anders nog wel
eens met de kaart voor de ogen
van de bestuurder zit te wappe
ren. Maar wanneer je 'op kaart'
rijdt ben je meestal aan het toe
ren en dan heb je weer niet veel
aan kaarten van 1 1 miljoen.
Dan moet je kaarten van hoog
stens 1:250.000 hebben (de
uitstekende ANWB-kaarten
van Nederland in Het Beste
Boek voor de Weg hebben die
handzame schaal).
Vorig jaar heb ik een auto
tocht door Schotland en Enge
land gemaakt met behulp van
een atlas, gecombineerd met de
jaarlijks opnieuw uitgegeven
Ordnance Survey overzichts
kaart voor routeplanning, een
kaart van 1 1 miljoen met een
schat aan informatie. Je kunt er
zelfs in één oogopslag op zien
welke plaatsnamen je mag ver
wachten op de richtingborden
langs de gekozen weg.
De atlas was van het grote
formaat waarmee automobilis
tenorganisaties als de RAC en
de AA en kaartenmakers als
Bartholomew, Collins en de
Ordnance Survey zelf, in felle
onderlinge concurrentiestrijd,
de daar blijkbaar nogal atlas-
gekke automobilisten bestoken.
Met hun slappe kaften en
grootformaat-pagina's met
kaarten op een schaal van
1 250.000 - waar je dus niet
zómaar 'afrijdt' - bleken ze
best handig te zijn. Toch bleef
ik af en toe het overzicht mis
sen. Als ik in Engeland die at
lassen blijf gebruiken dan toch
alleen omdat mijn set
1 250.000-kaarten van Groot-
Brittannië verouderd is en de
vervanging door een nieuwe
(rond 20 kaarten) minstens tien
keer zoveel kost als een atlas.
Voor in de auto heb ik Het
Beste Boek voor de Weg beslist
niet nodig. Anderzijds is het
nog steeds de mooiste Europese
wegenatlas die ik ken. En ik
heb de antwoordenvelop van
morgen ook niet meteen in de
prullenmand gegooid
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751.
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, j 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
DONDERDAG 22 JANUAR11987
T5
PAGllj
Door Frans Boogaard
„IK ERVAAR het hele
maal niet als zo'n grote
overgang dat ik nu echt
Europarlementariër
ben. Ik zet ineens veel
meer handtekeningen,
dat is waar; maar ik was
natuurlijk al volop poli
tiek inhoudelijk bezig.
Bij ons is het verschil
tussen leden en fractie
medewerkers maar heel
klein."
Nel van Dijk (34), oud-
CPN-statenlid in Brabant, is
sinds kort weer echt volks
vertegenwoordigster. Per 1
januari nam ze, na ruim twee
jaar fractiemedewerker te
zijn geweest, de plaats in van
Herman Verbeek (PPR), op
grond van afspraken die bin
nen het Groen Progressief
Akkoord (GPA, een samen
werkingsverband van PSP,
PPR, CPN en het Groen Plat
form) al vóór de laatste
Euroverkiezingen, in mei '84,
werden gemaakt.
Net als de Duitse Grünen,
spraken de Nederlandse on
derling af, halverwege de rit
stuivertje te wisselen met
hun lijstopvolgers. Alleen
blijkt plotseling een deel van
de Duitse groenen te kampen
met een wat zwak geheugen.
Nel van Dijk: „Niet erg
plezierig, maar het is een
probleem van de Duitsers. Ze
moeten dat zelf maar oplos
sen."
Het nieuwe parlementslid,
dat voor haar vertrek naar
Brussel twaalf jaar docu-
mentaliste was bij de Ver
enigde Buizenfabriek in Oos
terhout, had twee en een half
jaar geleden best moeite met
haar overstap naar de pro
fessionele politiek.
„In het begin had ik het ge
voel dat ik niks produceerde;
ik had het wel druk, maar
zonder het idee dat er veel uit
kwam. En ik had moeite om
met de Staten te stoppen.
Achteraf ben ik toch heel blij
dat ik dat meteen gedaan
heb.
Ik heb nu, zou je kunnen
zeggen, een inwerkperiode
van twee en een half jaar ge
had. Ik ken het bedrijf, ik
weet de weg, ken nu een hoop
mensen. En dat maakt de
overgang allemaal wat mak
kelijker," aldus Van Dijk, die
overigens - gezien het slo
pende karakter van het
Brusselse bestaan en het feit
dat ze ook nog een gezin heeft
- zeer betwijfelt of groen
Europa haar in '89 tot een
nieuwe periode zal kunnen
bewegen.
Probleem apart is voor de
Westbrabantse wellicht de
tamelijk ingewikkelde par
tijstructuur waarvan ze deel
uitmaakt. In de totaal 21 le
den tellende Regenboogfrac
tie zitten vertegenwoordigers
van twee groeperingen
waarmee tot nu toe sowieso
niet werd samengewerkt.
Dat zijn de Vlaamse Volks-
Nel van Dijk ...de burger nauwer betrekken bij de
Europese samenwerking
unie - Van Dijk: „Die hebben
te afwijkende standpunten" -
en vier Deense vertegen
woordigers, die naar goed
Deens gebruik alleen maar in
het Europarlement zitten om
op alles nee te zeggen.
Met de rest van de fractie,
die zich als Groen Alterna
tieve Europese Alliantie of
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Grael aanduidt - de Duitse
Grünen dus, de Vlaamse en
Waalse vertegenwoordiger
van Agalev en Ecolo, een
paar Italianen en een ver
dwaalde Bask - gaat het be
ter.
Van Dijk, enthousiast:
„Afgezien van het feit dat
ook de Denen beloofd hebben
zich nu anders te gaan op
stellen, is er wat je binnen
echt de groene fractie zou
kunnen noemen, een uitste
kende samenwerking. Als je
bedenkt dat het allemaal
groepen zijn met een totaal
van elkaar verschillende
achtergrond, die plotseling
maar bij mekaar gezet zijn
zonder dat ze erom hadden
gevraagd, gaat het zelfs pri
ma." Zelf deed ze er de afge
lopen twee jaar, als lid van
het fractiebestuur, ook veel
aan om het zover te laten ko
men. De interne integratie
heeft veel tijd gekost, maar
het resultaat mag er zijn.
Van Dijk: „Dat geldt ook
nationaal. Als je ziet hoe hier
de samenwerking is tussen
PPR, PSP en CPN, dan is dat
een verademing naast de ge
vechten die er in Nederland
steeds worden geleverd, en
die naar mijn gevoel voor een
groot deel toch voortkomen
uit navelstaarderij. Het gaat
daar echt op het niveau van:
wij zijn pacifist, en die van
de CPN niet, dus kunnen we
niet samen. Ik vind: het gaat
erom wat je kunt bereiken in
praktische zin, en dan laat je
die ideologische verschilpun
ten uit dat hele verre verle
den maar rusten."
Nel van Dijk, die wat ver
ontschuldigend haar aanwe
zigheid in de rood/groene
Euro-fractie verdedigt met
een allang verlopen lidmaat
schap van de Jeugdbond voor
Natuurstudie, ziet haar ge
lijk bewezen bij de laatste
Kamerverkiezingen. „Mis
schien was de CPN erin]
bleven als de verkiea
een dag later waren ovej
daan, maar de uitslag 1
toch duidelijk. Het is ook 1
meer uit te leggen waai
we met drie kleine partil
zo eigenwijs moeten zijr]
alle drie apart hetzellj;
gaan zeggen."
Deze week, tijdens
ste plenaire zitting van]
nieuwe jaar in Straatsbi
kreeg Nel van Dijk
Europese vuurdoop,
kwam op voor een inJ
sisch meisje dat, na te i
geprostitueerd, Nederi
dreigt te worden uitgezal
vroeg aandacht vragen I
betere betrekkingen
de EG en de Comecon, i
tegenhanger in het Oostbil
In haar spaarzame i
tijd wil ze alles op
ten om de burger - voorai
Nederlandse - nauwer tt
trekken bij de Europe
menwerking. „Ik denkf
Nederland, qua belang?
ling voor de EG, ergens b|
maal onderaan b
vind dat hoogst onte
want er worden veel zeer)
grijpende beslissingen g
men. Het ergste is dat wijl
Europarlement nauwelijil
staat zijn daar invloedopl
te oefenen, terwijl het ra
nale parlement in Den H
de bevoegdheid om di;l
doen allang heeft ingeleviT
En dat maakt dit werk,]
toch al ontzettend ver vaul
mensen afstaat, er natuitf
niet makkelijker op."
DONDERDAG 22 JA
IE (ANP) - Jozef Hai
_jst in Tilburg, heeft met zi
Drug* Centrum in Amsterdai
De prijs, een gezamenlijk
rijsinstellingen voor ho,
itelijk ontwerpen, is her
jeenkomst in Almere.
Aan de prijsvraag konden
sn de Academies van Bouw!
an de technische universitei
piet winnende plan en ont
omvat een wooncomple:
gesitueerd op een schierei
jn Amsterdam. Harten wil i
jassieke rol als generator v
ztwikkelingen teruggeven.
Door Harry Kolks
DE WOEDE van Duitse
varkensboeren keerde
zich voor de derde keer
binnen twee weken te
gen de goedkope import
uit andere EG-landen;
lees Nederland.
Woede vanwege de import
van levende varkens, die in
Duitsland geslacht worden
en daar grondstof leveren
voor de befaamde Westfaalse
hammen en Schwarzwalder
Schinken. Woede om de im
port van geslachte varkens,
die de Nederlandse varkens
houder nog met winst in
Duitsland kan afzetten, ter
wijl de Duitse boer eraan te
kort komt. Steeds meer te
kort komt, want vorig jaar
bracht een Duits slachtvar-
ken nog DM 3,58 bij het
slachthuis op en dit jaar
krijgt hij 49 Pfennig minder
voor datzelfde kilo.
De oorzaken van die - op
zich gerechtvaardigde klach
ten - liggen echter niet aan
de Nederlandse kant van de
grens. De Duitse boer is het
slachtoffer van eigen Duitse
politiek.
De Duitse regering zet bin
nen de EG eigenlijk de land-
bouw-politiek voort, die voor
kanselier Bismarck meer dan
een eeuw geleden al opperste
wet was. In zijn ogen diende
een (grote) continentale mo
gendheid als het Duitse Rijk
voor de voeding van eigen
volk niet van andere landen
afhankelijk te zijn. Autarkie
dus op het stuk van de land
bouw; selfsupporting. Met de
graanboeren en jonkers uit
Oost-Pruissen in de rug kon
Pruissen deze politiek opzet
ten. De blokkade van de
Geallieerden in de Eerste
i I> ki tsiW:.^ 1
Duits boerenprotest in Winterswijk, op de verkeerde plaats dus.
Werldoorlog bewees het ge
lijk van deze politiek ook nog
ver na de dood van de 'IJze
ren Kanselier'. Hitier volgde
Bismarck eveneens. Gelijke
politieke filosofie heerst nu
nog in Bonn.
Dat betekent voor de boer,
dat zijn inkomen uit de
(landbouw)grond moet ko
men. De Duitse boer heeft de
relatie met zijn grond nooit
verloren. Het boerenbedrijf
is er nog aan de grond gebon
den. In Nederland is dat ver
band, zeker in de intensieve
veehouderij, al lang opgege
ven. Het gevolg is, dat in Ne
derland het boerenbedrijf
steeds meer een onderne
merskarakter kreeg. Boven
dien verdwenen de meeste
boerenbedrijven na de oor
log. Van de 350.000 boeren uit
1945 zijn er nu nog 120.000
over; 125.000 als de aller
kleinsten worden meegeteld.
In West-Duitsland zijn er
nog 720.000 boer.
Toegespitst op de varkens
houderij in Nederland tellen
we 36.000 varkenshouders; in
de Bondsrepubliek liefst
440.000. Dan wordt de spoe
ling dun. De Nederlandse
varkenshouders hebben ge
middeld 285 varkens op hun
bedrijf; de Westduitse var
kensboeren slechts 50 stuks.
Dan moet de winst uit heel
weinig dieren komen. Con
clusie: tegen de Nederlandse
varkensbóer is niet te con
curreren, ook al kunnen in
principe Duitse varkensboe
ren de eigen vleesbehoeften
voor 95% dekken. De Duitse
politiek heeft steeds een com
pleet behoud van de boeren
stand op het oog gehad. In
Nederland is de boerenstand
uitgedund, maar het boeren
bedrijf gered en op wereldni
veau gebracht.
Er is nóg een verschil te
boeken. Van de Duitse boe
ren - veel kleine bedrijven
met weinig vee - heeft 40%
een nevenbaan in de indu
strie. Vele boeren zijn dus
part-timers en hebben soms
een riant inkomen in de in
dustrie erbij. Maar „sociolo
gisch blijven ze zich boeren
voelen. Noemen zich ook
boer", aldus de heer E. Oggel,
woordvoerder van het land
bouwschap in Den Haag. Hij
noemt het dan ook tekenend,
dat in West-Duitsland 680.000
vrouwen meewerken op de
hoeve. Dat is percentueel ge
zien veel meer dan in ons
land.
Dat de Duitse boer slacht
offer is van de grote steun,
die de Nederlandse boer
krijgt en hij niet, noemt het
Landbouwschap een fabeltje.
Er is in ons land nog slechts
eén steunmaatregel voor de
boer van kracht: de WIR,
maar die geldt voort elke on
derneming. Wie investeert,
kan subsidie krijgen. Moet
echter wel met winst draai
en, want de negatieve Wir
(met verlies draaien) is afge
schaft. Uit de losse pols ech
ter kunnen voor de boeren
'aan de overkant' een hele ris
steunmaatregelen worden
opgesomd.
De Duitse boer krijgt com
pensatie voor betaalde BTW.
Dat is voor de HELE land
bouw 3 miljard D-mark]
jaar.
De Duitse boer
spraak maken op go
overheidskrediet. Daar
jaarlijks 200 miljoen
voor uitgetrokken..
Bonn geeft invested
subsidies voor de landt*
tot 30 Totaal 500 mi];|
mark per jaar.
De overheid betaalt I
van de pensioenregeling:]
de boeren. Ook voor dek
renknecht; plus een deel]
de sociale premies, waar:
deze belastingdruk voo:|
boeren zeer laag is.
De boer betaalt geen
cijns op dieselolie.
De regering in Bonnl
kans gezien de halve lal
bouw onder de steunregei
voor de 'Bergboeren'
vallen. Dat levert per jaarl
miljoen mark vanuit Bri
op. Duitsland is volta]
vrij dat bedrag uit
budget aan te vullen.
Het experiment
braak'- dus het braak iaj
liggen van landbouwg:
loopt al. Daarvoor is jaari]
100 miljoen mark uitgeti
ken.
De Duitse boer beta
geen inkomstenbelasting.
De conclusie mag zijn,:
als het spreekwoord in
Achterhoek luidt: de Dn
boer klaagt met gezonde t]
ten.
Als hij zich toch ziekvs
klaagt hij terecht, maan
aan het verkeerde adres
moeten de boeren met
tractoren optrekken
Bonn om de landbouw]
tiek van Bismarck
op de helling te krijgen]
er dan duizenden sladr
fers zullen vallen is c
Dat inleveren door de]
renstand is in Nederlan]
eerder gedaan.
UTRECHT (ANP) - Drie
mannen hebben woens
dagmiddag op het station
Dordrecht-zuid een con
ducteur mishandeld toen
die om hun kaartje vroeg.
Ze begonnen volgens
een NS-woordvoerder
eerst te schelden en toen
de conducteur zei dat ze
dan maar moesten uit
stappen namen de man
nen hem meteen te gra
zen.
Toen de conducteur de
trein uitvluchtte om as
sistentie te gaan halen
gingen de mannen hem
achterna en kreeg hij nog
een tweede pak slaag. De
conducteur kwam er af
met een blauw oog en een
gekneusde hand.
De politie van Dor
drecht kon twee mannen
in de kraag vatten. De
I derde is voorvluchtig.
Van onze Haagt
>EN HAAG - De vakbonden v
ibinet om ambtenaren met b<
i (als accountants en auto
in te geven. Ze hebben dat gi
De regering wil deze ambte:
ït rijk een schreeuwend teko
irgelijke bijzondere salarisser
hikbaar.
Maar de bonden vinden dat
srkeerde weg is. Volgens hen i
tort aan accountants of infor
Hen alleen niet bij de overh<
lar in verhouding tot het bedri
De bonden pleiten daarom vo
de overheid. Extra toelages
i zijn wat hen betreft uit den
Dat neemt overigens niet w<
Tn licht heeft gekregen om ir
len.
Ambassadeur Van Houten bij aankomst op Schiphol.
Door Jan Creyn
GISTEREN keerde ambassadeur
Van Houten na een verblijf van
2,5 jaar terug uit Paramaribo. Te
gen zijn zin en die van de Neder
landse regering. Intussen heeft de
Surinaamse legerleider Desi
Bouterse via de pers laten weten
dat Nederland wat hem betreft
een nieuwe ambassadeur mag af
vaardigen.
En dat schept problemen op het de
partement van Buitenlandse Zaken.
Niet omdat er geen geschikt persoon te
vinden zou zijn, maar omdat aanwij
zing van een nieuwe ambassadeur - een
andere dan Van Houten - inhoudt dat
Nederland feitelijk erkent dat de 'uitge
wezen' ambassadeur als persoon niet
functioneerde in het diplomatieke ver
keer.
De Nederlandse regering zit met dit
probleem opgezadeld zonder dat
iemand - behalve misschien mensen uit
de kring rondom Bouterse - precies
weet of het een gevolg is van een
slimme zet of van een ondoordachte
stap van het (diplomatiek redelijk oner
varen) Surinaamse regiem om Van
Houten persoonlijk te beschuldigen.
Vaststaat dat de aanval op de persoon
van de ambassadeur de kwestie een bij
zondere, voor Nederland vervelende di
mensie geeft.
De Nederlandse regering beschouwde
het verzoek van de Surinaamse rege
ring om Van Houten terug te halen (het
gaat namelijk niet echt om een uitwij
zing) aanvankelijk als een aanklacht te
gen het Nederlandse gedrag ten aanzien
van Suriname. In het officiële diploma
tieke rapport heet het dat Van Houten
zich heeft gemengd in binnenlandse
aangelegenheden. Maar in de loop van
de weken maakt zich van de regering
het gevoel meester dat de persoonlijke
beschuldiging een uiterst complice
rende kant heeft.
In de relatie tussen twee landen is
haast nooit sprake van een keurig even
wicht. In de betrekking tussen Neder
land en Suriname wil Nederland bij
voorbeeld niet als vragende partij uit de
bus komen. Kortom, Nederland is uiter
mate gesteld op een goede relatie met
het voormalig gebiedsdeel maar niet zo
dat 'gevraagd' wordt om een nieuwe
ambassadeur toe te laten.
Na de jongste rede van Bouterse
waarin deze bekendmaakt veel te voe
len voor een nieuwe Nederlandse am
bassadeur in Paramaribo, kan Neder
land niettemin niet direct reageren met
de benoeming van een nieuwe
vaardigde van het Koninkrijk derj
derlanden, juist vanwege de per
lijke beschuldiging aan het adres'
Van Houten.
Minister van den Broek zou
besluiten om Van Houten opnie»*]
zenden naar Paramaribo, maar i'
daar als'een ernstige belediging
beschouwd.
(Intussen pakt ook de Surinaj
zaakgelastigde in Den Haag zijn»*
om komend weekeinde af te reiz®]
de komst van een nieuwe Neder®"
ambassadeur in Suriname, zal']
schijnlijk ook hier weer een am»
deur worden benoemd door de1
naamse minister Herrenberg van1]
tenlandse Zaken).
Nederland zoekt een geschil';,]
ment om opnieuw een ambassa®-]
benoemen. Het liefst zou Buiten1*]
Zaken dat doen op een ogenblik];
zicht is op voortgang in de denK»
ring van Suriname, als 'aanmt*
van dat proces.
Want Nederland gedraagt ziel1*
als bovengeschikt toeschouwer
binnenlandse aangelegenheden,®
het de vraag is hoe ondergeschjjj
regiem Bouterse zich wil gefi
Daarom blijven er nog wel even*
ningen in de betrekkingen.
/ER DE verrichtingen van Eegj
pgssamenwerking zijn voor-
prauw Schoo heeft geen ind
pam staan. In de vier jaar van
oh 9et)rek aan besluitvaar*
■j' net Kamerwerk. Ironisch de
L.tminst doelmatig werkte,
rK aan doelmatigheid.
I voor Schoo was de teleurstell
p ze niet voor een post in het I
parn. Want ondanks de vele kril
acnap te verduren kreeg - zelf;
far met - verkeerde zij toch in
ontwikkelingssamenwerking t
oio c en 9edesillusioneerd
6ri 00 vervolgens in de k
R),i®n o°k. Zij opereerde nog
ijas Dries van Agt in de peric
arschap.
h„l*ekt op zijn zachtst gezeg
kntro1/ niet zo succesvolle mev
fch o als minister, voorzitter
k. ®en zware ambassadeursp
br n art miljard gulden h<
r nu,w'kke'ingssamenwerkin(
i i:a s in op het toneel van c
LSfH'satie van niet gebonder
horüu60 ro1' Kortom, politiek
lor h i na,'e waarvoor slecht
Bn ae 'onctie van ambassadeu
lerkoNiï,^ncler opzicht is de bene
|6n JK te, noemen. Bij Buitenlai
Ik til droppen' van ex-pol
tan u!1 de benoeming van M
ld woü buitenland en wien;
n de h 9eroemd - is destijds
sooi °aa["opvolgende periode
a9elma,i9 weten dat ze w
Üerb^lsadeursP°st. Dit soor
benriu. ueefl 'mmers een trad
Bme !5? ük dat in het geval va
r stnoi Bui,enlandse Zaken n<
rioemrnWerd uiteindelijk de kw
Fn zien H 9®acc®pteerd. Mevro
F n dat die norm voor haar