even. UITBLAZEN 'Dit werk staat toch ontzettend ver van de mensen al Duitse boer slachtoffer eigen politiek Handelde regering Paramaribo nu slim of vooral ondoordacht?! in b te na lexibele Atlas of kaart JITGEBRE 4>i iJ Verbazing JDEJ3M0L ACHTERGROND OUD-STATENLID VOOR BRABANT, NEL VAN DIJK, NIEUWE EURO-PARLEMENTARIËF Verademing BONN MAAKT AGRARIËRS ZWAK DOOR ZE AL JARENLANG IN DE WATTEN TE LEGGEN 1 Conducteur mishandeld ffiSTEMCO: NEDERLAND KAN GEEN NIEUWE AMBASSADEUR STUREN ZONDER GEZICHTSVERLIES! WIM KOCK POST van de ANWB vanmorgen. Van de afdeling 'Uitgeverij'. Ook de afdeling 'Postor ders' heeft er mee te ma ken, zo blijkt als ik aan het eind van het nogal lange relaas gekomen ben. De brief is verder onderte kend door de product-manager van de afdeling 'Informatiepro- dukten'. 'Die ANWB zit flink in de business, dat is wel iets meer dan een eenvoudige wiel- rijdersbond,' denk je niet voor de eerste keer. Tot de 'Informa- tieprodukten' van de ANWB dienen we ook boeken te reke nen. De brief gaat over een boek. Er is weer een nieuwe editie van Het Beste Boek voor de Weg uit. Ik wist dat al, want Readers Digest heeft er een maand of wat geleden al eens mijn aandacht voor gevraagd, onder gelijktijdige toezending van de gebruikelijke bundel op naam gestelde geluksnummers. Het was de ergernis om de stro perige bla-bla, waarmee derge lijke aanbiedingsloterijen ge paard gaan, die mij toen hielp de verlokkingen van de dure at las te weerstaan. De prullenbak in ermee en vergeten. Je mist zo'n atlas namelijk nooit. Ik weet dat omdat ik, zelfs op mo menten dat ik een dergelijk na slagwerk nodig heb, vergeten blijk te zijn dat ik er een in de boekenkast heb staan. Desondanks kan ik aan we genatlassen en -kaarten moei lijk weerstand bieden. Ik heb in mijn loopbaan als automobilist twee keer eerder een Beste Boek voor de Weg aangeschaf. Eerst de oranje editie; later - naar mijn idee nog niet zo vre selijk lang geleden - de bruine. De oranje editie, die voorzien was van een plastic hoes waarin een vouwblad zat met alfabe tisch gerangschikte autotechni- sche termen in vier of vijf talen, heb ik één vakantie lang op de hoedenplank gehad. Daarna heeft er nooit meer een 'Beste Boek' in de auto gelegen. Hoe mooi het kaartenwerk ook is en hoe slim de 'unieke overbruggingsflappen' van het Het Beste Boek voor de Weg, atlassen leggen het qua leesge mak altijd af tegen kaarten. Je zit met de hinderlijke bindvouw op het midden van de kaart. Overbruggingsflappen of niet; je zicht is altijd beperkt en dat is het opnieuw wanneer je via de flap naar de volgende pa gina 'reist'. 'U verliest zo nooit kontakt met uw route', zegt de folder. Jawel, maar dat geldt al leen als je globaal van west naar oost (of omgekeerd) reist. Ga je van noord naar zuid dan zijn er geen flappen waarover je wegvast naar de volgende kaart kunt 'rijden'. Het Beste Boek voor de Weg probeert dit euvel te com penseren door op elke kaarten pagina een 'overzichtskaartje' te plaatsen. Verder bevat het boek een sectie kaarten met 'doorgangsroutes' en de twee zeer gedetailleerd en 'lineair' in kaart gebrachte zonneroutes naar Palermo en Malaga. Dit heft de beperking van het over- ËE zicht lang niet op. Bovendien: E je hebt juist goede kaarten no- Miniminuui dig wanneer je niet de 'drukst bereden' routes wenst te vol gen. Een bezwaar van Europese atlassen is ook de grootschalig heid van de kaarten. Dat kan niet anders omdat een boek met kaarten op een schaal van 1 250.000 van heel Europa onverkoopbaar duur zou wor den. De Europese (Hallwag- )kaarten in Het Beste Boek voor de Weg hebben de gebrui keüjke schaal van 11 mil joen. Dat is een goede schaal bij het plannen van routes, maar dan mis je in een atlas weer het generale overzicht en plan je van bladrand naar bla drand. Een voordeel van de atlas is het handzame formaat. Ge makkelijk te hanteren voor de kaartlezer die anders nog wel eens met de kaart voor de ogen van de bestuurder zit te wappe ren. Maar wanneer je 'op kaart' rijdt ben je meestal aan het toe ren en dan heb je weer niet veel aan kaarten van 1 1 miljoen. Dan moet je kaarten van hoog stens 1:250.000 hebben (de uitstekende ANWB-kaarten van Nederland in Het Beste Boek voor de Weg hebben die handzame schaal). Vorig jaar heb ik een auto tocht door Schotland en Enge land gemaakt met behulp van een atlas, gecombineerd met de jaarlijks opnieuw uitgegeven Ordnance Survey overzichts kaart voor routeplanning, een kaart van 1 1 miljoen met een schat aan informatie. Je kunt er zelfs in één oogopslag op zien welke plaatsnamen je mag ver wachten op de richtingborden langs de gekozen weg. De atlas was van het grote formaat waarmee automobilis tenorganisaties als de RAC en de AA en kaartenmakers als Bartholomew, Collins en de Ordnance Survey zelf, in felle onderlinge concurrentiestrijd, de daar blijkbaar nogal atlas- gekke automobilisten bestoken. Met hun slappe kaften en grootformaat-pagina's met kaarten op een schaal van 1 250.000 - waar je dus niet zómaar 'afrijdt' - bleken ze best handig te zijn. Toch bleef ik af en toe het overzicht mis sen. Als ik in Engeland die at lassen blijf gebruiken dan toch alleen omdat mijn set 1 250.000-kaarten van Groot- Brittannië verouderd is en de vervanging door een nieuwe (rond 20 kaarten) minstens tien keer zoveel kost als een atlas. Voor in de auto heb ik Het Beste Boek voor de Weg beslist niet nodig. Anderzijds is het nog steeds de mooiste Europese wegenatlas die ik ken. En ik heb de antwoordenvelop van morgen ook niet meteen in de prullenmand gegooid Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, j 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. DONDERDAG 22 JANUAR11987 T5 PAGllj Door Frans Boogaard „IK ERVAAR het hele maal niet als zo'n grote overgang dat ik nu echt Europarlementariër ben. Ik zet ineens veel meer handtekeningen, dat is waar; maar ik was natuurlijk al volop poli tiek inhoudelijk bezig. Bij ons is het verschil tussen leden en fractie medewerkers maar heel klein." Nel van Dijk (34), oud- CPN-statenlid in Brabant, is sinds kort weer echt volks vertegenwoordigster. Per 1 januari nam ze, na ruim twee jaar fractiemedewerker te zijn geweest, de plaats in van Herman Verbeek (PPR), op grond van afspraken die bin nen het Groen Progressief Akkoord (GPA, een samen werkingsverband van PSP, PPR, CPN en het Groen Plat form) al vóór de laatste Euroverkiezingen, in mei '84, werden gemaakt. Net als de Duitse Grünen, spraken de Nederlandse on derling af, halverwege de rit stuivertje te wisselen met hun lijstopvolgers. Alleen blijkt plotseling een deel van de Duitse groenen te kampen met een wat zwak geheugen. Nel van Dijk: „Niet erg plezierig, maar het is een probleem van de Duitsers. Ze moeten dat zelf maar oplos sen." Het nieuwe parlementslid, dat voor haar vertrek naar Brussel twaalf jaar docu- mentaliste was bij de Ver enigde Buizenfabriek in Oos terhout, had twee en een half jaar geleden best moeite met haar overstap naar de pro fessionele politiek. „In het begin had ik het ge voel dat ik niks produceerde; ik had het wel druk, maar zonder het idee dat er veel uit kwam. En ik had moeite om met de Staten te stoppen. Achteraf ben ik toch heel blij dat ik dat meteen gedaan heb. Ik heb nu, zou je kunnen zeggen, een inwerkperiode van twee en een half jaar ge had. Ik ken het bedrijf, ik weet de weg, ken nu een hoop mensen. En dat maakt de overgang allemaal wat mak kelijker," aldus Van Dijk, die overigens - gezien het slo pende karakter van het Brusselse bestaan en het feit dat ze ook nog een gezin heeft - zeer betwijfelt of groen Europa haar in '89 tot een nieuwe periode zal kunnen bewegen. Probleem apart is voor de Westbrabantse wellicht de tamelijk ingewikkelde par tijstructuur waarvan ze deel uitmaakt. In de totaal 21 le den tellende Regenboogfrac tie zitten vertegenwoordigers van twee groeperingen waarmee tot nu toe sowieso niet werd samengewerkt. Dat zijn de Vlaamse Volks- Nel van Dijk ...de burger nauwer betrekken bij de Europese samenwerking unie - Van Dijk: „Die hebben te afwijkende standpunten" - en vier Deense vertegen woordigers, die naar goed Deens gebruik alleen maar in het Europarlement zitten om op alles nee te zeggen. Met de rest van de fractie, die zich als Groen Alterna tieve Europese Alliantie of - FOTO ARCHIEF DE STEM Grael aanduidt - de Duitse Grünen dus, de Vlaamse en Waalse vertegenwoordiger van Agalev en Ecolo, een paar Italianen en een ver dwaalde Bask - gaat het be ter. Van Dijk, enthousiast: „Afgezien van het feit dat ook de Denen beloofd hebben zich nu anders te gaan op stellen, is er wat je binnen echt de groene fractie zou kunnen noemen, een uitste kende samenwerking. Als je bedenkt dat het allemaal groepen zijn met een totaal van elkaar verschillende achtergrond, die plotseling maar bij mekaar gezet zijn zonder dat ze erom hadden gevraagd, gaat het zelfs pri ma." Zelf deed ze er de afge lopen twee jaar, als lid van het fractiebestuur, ook veel aan om het zover te laten ko men. De interne integratie heeft veel tijd gekost, maar het resultaat mag er zijn. Van Dijk: „Dat geldt ook nationaal. Als je ziet hoe hier de samenwerking is tussen PPR, PSP en CPN, dan is dat een verademing naast de ge vechten die er in Nederland steeds worden geleverd, en die naar mijn gevoel voor een groot deel toch voortkomen uit navelstaarderij. Het gaat daar echt op het niveau van: wij zijn pacifist, en die van de CPN niet, dus kunnen we niet samen. Ik vind: het gaat erom wat je kunt bereiken in praktische zin, en dan laat je die ideologische verschilpun ten uit dat hele verre verle den maar rusten." Nel van Dijk, die wat ver ontschuldigend haar aanwe zigheid in de rood/groene Euro-fractie verdedigt met een allang verlopen lidmaat schap van de Jeugdbond voor Natuurstudie, ziet haar ge lijk bewezen bij de laatste Kamerverkiezingen. „Mis schien was de CPN erin] bleven als de verkiea een dag later waren ovej daan, maar de uitslag 1 toch duidelijk. Het is ook 1 meer uit te leggen waai we met drie kleine partil zo eigenwijs moeten zijr] alle drie apart hetzellj; gaan zeggen." Deze week, tijdens ste plenaire zitting van] nieuwe jaar in Straatsbi kreeg Nel van Dijk Europese vuurdoop, kwam op voor een inJ sisch meisje dat, na te i geprostitueerd, Nederi dreigt te worden uitgezal vroeg aandacht vragen I betere betrekkingen de EG en de Comecon, i tegenhanger in het Oostbil In haar spaarzame i tijd wil ze alles op ten om de burger - voorai Nederlandse - nauwer tt trekken bij de Europe menwerking. „Ik denkf Nederland, qua belang? ling voor de EG, ergens b| maal onderaan b vind dat hoogst onte want er worden veel zeer) grijpende beslissingen g men. Het ergste is dat wijl Europarlement nauwelijil staat zijn daar invloedopl te oefenen, terwijl het ra nale parlement in Den H de bevoegdheid om di;l doen allang heeft ingeleviT En dat maakt dit werk,] toch al ontzettend ver vaul mensen afstaat, er natuitf niet makkelijker op." DONDERDAG 22 JA IE (ANP) - Jozef Hai _jst in Tilburg, heeft met zi Drug* Centrum in Amsterdai De prijs, een gezamenlijk rijsinstellingen voor ho, itelijk ontwerpen, is her jeenkomst in Almere. Aan de prijsvraag konden sn de Academies van Bouw! an de technische universitei piet winnende plan en ont omvat een wooncomple: gesitueerd op een schierei jn Amsterdam. Harten wil i jassieke rol als generator v ztwikkelingen teruggeven. Door Harry Kolks DE WOEDE van Duitse varkensboeren keerde zich voor de derde keer binnen twee weken te gen de goedkope import uit andere EG-landen; lees Nederland. Woede vanwege de import van levende varkens, die in Duitsland geslacht worden en daar grondstof leveren voor de befaamde Westfaalse hammen en Schwarzwalder Schinken. Woede om de im port van geslachte varkens, die de Nederlandse varkens houder nog met winst in Duitsland kan afzetten, ter wijl de Duitse boer eraan te kort komt. Steeds meer te kort komt, want vorig jaar bracht een Duits slachtvar- ken nog DM 3,58 bij het slachthuis op en dit jaar krijgt hij 49 Pfennig minder voor datzelfde kilo. De oorzaken van die - op zich gerechtvaardigde klach ten - liggen echter niet aan de Nederlandse kant van de grens. De Duitse boer is het slachtoffer van eigen Duitse politiek. De Duitse regering zet bin nen de EG eigenlijk de land- bouw-politiek voort, die voor kanselier Bismarck meer dan een eeuw geleden al opperste wet was. In zijn ogen diende een (grote) continentale mo gendheid als het Duitse Rijk voor de voeding van eigen volk niet van andere landen afhankelijk te zijn. Autarkie dus op het stuk van de land bouw; selfsupporting. Met de graanboeren en jonkers uit Oost-Pruissen in de rug kon Pruissen deze politiek opzet ten. De blokkade van de Geallieerden in de Eerste i I> ki tsiW:.^ 1 Duits boerenprotest in Winterswijk, op de verkeerde plaats dus. Werldoorlog bewees het ge lijk van deze politiek ook nog ver na de dood van de 'IJze ren Kanselier'. Hitier volgde Bismarck eveneens. Gelijke politieke filosofie heerst nu nog in Bonn. Dat betekent voor de boer, dat zijn inkomen uit de (landbouw)grond moet ko men. De Duitse boer heeft de relatie met zijn grond nooit verloren. Het boerenbedrijf is er nog aan de grond gebon den. In Nederland is dat ver band, zeker in de intensieve veehouderij, al lang opgege ven. Het gevolg is, dat in Ne derland het boerenbedrijf steeds meer een onderne merskarakter kreeg. Boven dien verdwenen de meeste boerenbedrijven na de oor log. Van de 350.000 boeren uit 1945 zijn er nu nog 120.000 over; 125.000 als de aller kleinsten worden meegeteld. In West-Duitsland zijn er nog 720.000 boer. Toegespitst op de varkens houderij in Nederland tellen we 36.000 varkenshouders; in de Bondsrepubliek liefst 440.000. Dan wordt de spoe ling dun. De Nederlandse varkenshouders hebben ge middeld 285 varkens op hun bedrijf; de Westduitse var kensboeren slechts 50 stuks. Dan moet de winst uit heel weinig dieren komen. Con clusie: tegen de Nederlandse varkensbóer is niet te con curreren, ook al kunnen in principe Duitse varkensboe ren de eigen vleesbehoeften voor 95% dekken. De Duitse politiek heeft steeds een com pleet behoud van de boeren stand op het oog gehad. In Nederland is de boerenstand uitgedund, maar het boeren bedrijf gered en op wereldni veau gebracht. Er is nóg een verschil te boeken. Van de Duitse boe ren - veel kleine bedrijven met weinig vee - heeft 40% een nevenbaan in de indu strie. Vele boeren zijn dus part-timers en hebben soms een riant inkomen in de in dustrie erbij. Maar „sociolo gisch blijven ze zich boeren voelen. Noemen zich ook boer", aldus de heer E. Oggel, woordvoerder van het land bouwschap in Den Haag. Hij noemt het dan ook tekenend, dat in West-Duitsland 680.000 vrouwen meewerken op de hoeve. Dat is percentueel ge zien veel meer dan in ons land. Dat de Duitse boer slacht offer is van de grote steun, die de Nederlandse boer krijgt en hij niet, noemt het Landbouwschap een fabeltje. Er is in ons land nog slechts eén steunmaatregel voor de boer van kracht: de WIR, maar die geldt voort elke on derneming. Wie investeert, kan subsidie krijgen. Moet echter wel met winst draai en, want de negatieve Wir (met verlies draaien) is afge schaft. Uit de losse pols ech ter kunnen voor de boeren 'aan de overkant' een hele ris steunmaatregelen worden opgesomd. De Duitse boer krijgt com pensatie voor betaalde BTW. Dat is voor de HELE land bouw 3 miljard D-mark] jaar. De Duitse boer spraak maken op go overheidskrediet. Daar jaarlijks 200 miljoen voor uitgetrokken.. Bonn geeft invested subsidies voor de landt* tot 30 Totaal 500 mi];| mark per jaar. De overheid betaalt I van de pensioenregeling:] de boeren. Ook voor dek renknecht; plus een deel] de sociale premies, waar: deze belastingdruk voo:| boeren zeer laag is. De boer betaalt geen cijns op dieselolie. De regering in Bonnl kans gezien de halve lal bouw onder de steunregei voor de 'Bergboeren' vallen. Dat levert per jaarl miljoen mark vanuit Bri op. Duitsland is volta] vrij dat bedrag uit budget aan te vullen. Het experiment braak'- dus het braak iaj liggen van landbouwg: loopt al. Daarvoor is jaari] 100 miljoen mark uitgeti ken. De Duitse boer beta geen inkomstenbelasting. De conclusie mag zijn,: als het spreekwoord in Achterhoek luidt: de Dn boer klaagt met gezonde t] ten. Als hij zich toch ziekvs klaagt hij terecht, maan aan het verkeerde adres moeten de boeren met tractoren optrekken Bonn om de landbouw] tiek van Bismarck op de helling te krijgen] er dan duizenden sladr fers zullen vallen is c Dat inleveren door de] renstand is in Nederlan] eerder gedaan. UTRECHT (ANP) - Drie mannen hebben woens dagmiddag op het station Dordrecht-zuid een con ducteur mishandeld toen die om hun kaartje vroeg. Ze begonnen volgens een NS-woordvoerder eerst te schelden en toen de conducteur zei dat ze dan maar moesten uit stappen namen de man nen hem meteen te gra zen. Toen de conducteur de trein uitvluchtte om as sistentie te gaan halen gingen de mannen hem achterna en kreeg hij nog een tweede pak slaag. De conducteur kwam er af met een blauw oog en een gekneusde hand. De politie van Dor drecht kon twee mannen in de kraag vatten. De I derde is voorvluchtig. Van onze Haagt >EN HAAG - De vakbonden v ibinet om ambtenaren met b< i (als accountants en auto in te geven. Ze hebben dat gi De regering wil deze ambte: ït rijk een schreeuwend teko irgelijke bijzondere salarisser hikbaar. Maar de bonden vinden dat srkeerde weg is. Volgens hen i tort aan accountants of infor Hen alleen niet bij de overh< lar in verhouding tot het bedri De bonden pleiten daarom vo de overheid. Extra toelages i zijn wat hen betreft uit den Dat neemt overigens niet w< Tn licht heeft gekregen om ir len. Ambassadeur Van Houten bij aankomst op Schiphol. Door Jan Creyn GISTEREN keerde ambassadeur Van Houten na een verblijf van 2,5 jaar terug uit Paramaribo. Te gen zijn zin en die van de Neder landse regering. Intussen heeft de Surinaamse legerleider Desi Bouterse via de pers laten weten dat Nederland wat hem betreft een nieuwe ambassadeur mag af vaardigen. En dat schept problemen op het de partement van Buitenlandse Zaken. Niet omdat er geen geschikt persoon te vinden zou zijn, maar omdat aanwij zing van een nieuwe ambassadeur - een andere dan Van Houten - inhoudt dat Nederland feitelijk erkent dat de 'uitge wezen' ambassadeur als persoon niet functioneerde in het diplomatieke ver keer. De Nederlandse regering zit met dit probleem opgezadeld zonder dat iemand - behalve misschien mensen uit de kring rondom Bouterse - precies weet of het een gevolg is van een slimme zet of van een ondoordachte stap van het (diplomatiek redelijk oner varen) Surinaamse regiem om Van Houten persoonlijk te beschuldigen. Vaststaat dat de aanval op de persoon van de ambassadeur de kwestie een bij zondere, voor Nederland vervelende di mensie geeft. De Nederlandse regering beschouwde het verzoek van de Surinaamse rege ring om Van Houten terug te halen (het gaat namelijk niet echt om een uitwij zing) aanvankelijk als een aanklacht te gen het Nederlandse gedrag ten aanzien van Suriname. In het officiële diploma tieke rapport heet het dat Van Houten zich heeft gemengd in binnenlandse aangelegenheden. Maar in de loop van de weken maakt zich van de regering het gevoel meester dat de persoonlijke beschuldiging een uiterst complice rende kant heeft. In de relatie tussen twee landen is haast nooit sprake van een keurig even wicht. In de betrekking tussen Neder land en Suriname wil Nederland bij voorbeeld niet als vragende partij uit de bus komen. Kortom, Nederland is uiter mate gesteld op een goede relatie met het voormalig gebiedsdeel maar niet zo dat 'gevraagd' wordt om een nieuwe ambassadeur toe te laten. Na de jongste rede van Bouterse waarin deze bekendmaakt veel te voe len voor een nieuwe Nederlandse am bassadeur in Paramaribo, kan Neder land niettemin niet direct reageren met de benoeming van een nieuwe vaardigde van het Koninkrijk derj derlanden, juist vanwege de per lijke beschuldiging aan het adres' Van Houten. Minister van den Broek zou besluiten om Van Houten opnie»*] zenden naar Paramaribo, maar i' daar als'een ernstige belediging beschouwd. (Intussen pakt ook de Surinaj zaakgelastigde in Den Haag zijn»* om komend weekeinde af te reiz®] de komst van een nieuwe Neder®" ambassadeur in Suriname, zal'] schijnlijk ook hier weer een am» deur worden benoemd door de1 naamse minister Herrenberg van1] tenlandse Zaken). Nederland zoekt een geschil';,] ment om opnieuw een ambassa®-] benoemen. Het liefst zou Buiten1*] Zaken dat doen op een ogenblik]; zicht is op voortgang in de denK» ring van Suriname, als 'aanmt* van dat proces. Want Nederland gedraagt ziel1* als bovengeschikt toeschouwer binnenlandse aangelegenheden,® het de vraag is hoe ondergeschjjj regiem Bouterse zich wil gefi Daarom blijven er nog wel even* ningen in de betrekkingen. /ER DE verrichtingen van Eegj pgssamenwerking zijn voor- prauw Schoo heeft geen ind pam staan. In de vier jaar van oh 9et)rek aan besluitvaar* ■j' net Kamerwerk. Ironisch de L.tminst doelmatig werkte, rK aan doelmatigheid. I voor Schoo was de teleurstell p ze niet voor een post in het I parn. Want ondanks de vele kril acnap te verduren kreeg - zelf; far met - verkeerde zij toch in ontwikkelingssamenwerking t oio c en 9edesillusioneerd 6ri 00 vervolgens in de k R),i®n o°k. Zij opereerde nog ijas Dries van Agt in de peric arschap. h„l*ekt op zijn zachtst gezeg kntro1/ niet zo succesvolle mev fch o als minister, voorzitter k. ®en zware ambassadeursp br n art miljard gulden h< r nu,w'kke'ingssamenwerkin( i i:a s in op het toneel van c LSfH'satie van niet gebonder horüu60 ro1' Kortom, politiek lor h i na,'e waarvoor slecht Bn ae 'onctie van ambassadeu lerkoNiï,^ncler opzicht is de bene |6n JK te, noemen. Bij Buitenlai Ik til droppen' van ex-pol tan u!1 de benoeming van M ld woü buitenland en wien; n de h 9eroemd - is destijds sooi °aa["opvolgende periode a9elma,i9 weten dat ze w Üerb^lsadeursP°st. Dit soor benriu. ueefl 'mmers een trad Bme !5? ük dat in het geval va r stnoi Bui,enlandse Zaken n< rioemrnWerd uiteindelijk de kw Fn zien H 9®acc®pteerd. Mevro F n dat die norm voor haar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2