de kleine fiTFiM
L
r
l
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Het harde leven van
een krantenbezorger
Ballerina: alles onder controle
Schilder zondag eens een feest
Sneeuw
WAKKEN IN HET ZWEMBAD
1IIJIIU
OPLOSSING
&TERDAG 17 JANUAR11987
I ger
ft
w.
ZATERDAG
ZONDAG
Even Piekeren
3evriend
en Wiske: „De glanzende gletsjer
Lucky Luke: „De duivelsranch '1
atuui
nkrijk geweigerd,
t een klus geweest zijn
r om te zetten in Nedé
is. Deze boeiende -
diende roman laat 2
•diezen.
og twee slotinformatfe
het boek 'De onderga
Johnstown' door Si]
in 1985 uitgekor
ie Afrikaanse bibliot
door ons besproken is
dkopere paperback
ten. In dit boek wordt"
rupte en moordende sfe
sen zwarte woonwijk
beeld. Een boek dat dc
karakter - over het 1
stadium heengetild -
lutionaire gebeurtenis
ie Afrikaanse literaire
(1979).
Vole Soyinka, die onlang
Nobelprijs voor literatm
:d toegewezen, kreeg
oor zijn Nederlandse
ng van The Interpreters 1
Vertolkers. In De Stem va
ugustus stond onder
afrikaans-europese autet
iteert veel stijlvormen
nbolische verwijzingen;
rbij lyrisch van toon
it nooit rechtstreeks in
ival, maar zet met een
huids cynisme de nieuv
wikkelingen in het Ai
inse land te kijk... E
chtig totaal-klimaat..'
ernationale erkenning
gelijk aanleiding voor 1
aandacht.
redactie: Muriel Boll brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda
brieven naar: Spinveld 55 - 4815 HV Breda
roman/February Diabaté:
itie van identiteit'. Uitg.
i«/24^0).
ia Makan Diabaté: 'De gUgt
Kouta'. Uitg. Novib/Het We
dvenster, prijs 20,-.
madou Kourouma: 'De brui
le zon van de onafhankelijk!
I'. Uitg. In de Knlpscheer, pi
,50.
io Sempamla: 'De ondergi
Johnstown*. Uitg. In de
er, prijs 25,-.
yinka: 'De vertolkers'. Uitg.
prijs 39,50.
I |B balt zes loopt de wek-
l;r af. Ik ren naar de bad-
I gaoer, trek een pyama-
k aan, een jogging-
(rlKk, 1 paar gewone sokken
Ii paar hockeysokken, een
I ..shirt, gewoon shirt en een
Itnii.
Daar over gaat mijn
■nojisjek van een soort slaap-
Igalikenapul en ik trek hand-
1 poenen aan. Die slijten
louwen verrekte snel van
I jje kranten." Als hij dat al-
lleoaal aan heeft, spring
|(eoco Kemper op zijn fiets
|0inDe Stem te bezorgen.
Het was geen lolletje de
I afgelopen week en het moet
I absoluut niet kouder wor-
Ijen, vindt Remco. „Eén keer
I jjciit ik echt dat ik het zou
I besterven.
1 Ik ken mijn route
[gelukkig uit mijn hoofd, zo-
1 t ik in mijn slaapzak en
ijen walkman op nog een
beetje kan doorslapen. Die
wind is echt vreselijk... Ik
bezorg pas sinds oktober en
gladheid heb ik nog niet
meegemaakt, hoeft van mij
ook niet.
En dan zij n er men-
die zeuren over een
I scheurtje in de krantZe
snappen niets van het 'harde
leven van een krantenbezor-
Remco boft, hij heeft een
I makkelijke wijk, na een
leurtje is hij weer thuis,
is Wouters heeft al 4)4
een buitenroute in Et-
ten-Leur, 17 km langs afge-
legen boerderijen en huizen
I waar hij 2)4 uur over doet.
En dat terwijl de wind van
alle kanten zijn jek binnen
blaast. „Nee, ik stop geen
kranten onder mijn trui, ik
breng ze wel rond. Om vijf
uur sta ik op en om half acht
ben ik weer thuis. Dan moet
ik bijna gelijk weer weg
want mijn school begint om
acht uur. Ik trek zo'n beetje
hetzelfde aan als Remco,
maar ik doe ook nog plastic
zakken om mijn schoenen, 't
scheelt hoor Vanochtend is
mijn oorlel bevroren, is ie
trouwen nog steeds en het is
al twaalf uur."
Vallen ze wel
eens in slaap op school Al
leen bijna als de lessen ont
zettend saai zijn.
r die zij beschreef even-
is. Die kregen dankzij
mie Salomons menselijke
ten en trekken, die in de
eratuurkritiek nooit ze
rden belicht. Zij maakte
n gefrustreerde geniale
ekenwurmen mensen van
ees en bloed, met zwakke
sterke kanten, met
aaltjes en onhebbelijkhe-
Het werkelijk knappe in
literaire werk van Annie
lomons blijft, dat zij in
herinneringen toch
>el dicht bij de wereld van
auteur bleef staan. De
iftige Van Deijsel en de
•ankzuchtige Willem Kloos
lijven in hun literaire
•ootheid overeind, maar
nnie Salomons kijkt naar
ie gestalten zoals alleen een
rouw profile naar mensen
ijken kan. Met alerte aan
zienlijkheid, met wijsheid
i met een vleugje vrouwe-
jke spot. Die spot is nooit
ervend, nergens denigre-
alle schrijvers en
chrijfsters hebben in haar
gen iets engelachtigs, een
tatus die hen afwisselend
glanzende genieën tot
andoenlijke stakkers
ïaakt. Annie Salomons,
oor Kees Fens eens 'een
art, onrustig van goedheid'
enoemd, was in haar oor-
eel mild, zonder dat die
ïildheid tot oppervlakkig*
eid leidde.
.-j&Êki i IIHSsÈ'l
sneeuwkristallen
Merel Spekman (15) zit al jaren op ballet
Vroeger wilde naar de balletmavo, nu maakt
ze liever eerst de middelbare school af en
daarna wil ze naar de balletopleiding van het
conservatorium. Is ballet niet alleen iets voor
ijdeltuiten, wat is er nou zo leuk aan een
beetje mooi bewegen?
Merel: „Je moet heel hard werken, elke
spier gebruik je en je wordt er doodmoe van.
Toch vind ik het fijn om naar les te gaan,
soms voel je ineens dat het goed gaat, dat je
een stukje mooi danst.
Je moet wel overal op
letten, je armen, je rug, je voeten spannen. Je
moet alles onder controle hebben. Ik voel me
helemaal geen ijdeltuit, want het gaat niet al
leen om mij, een ballet is pas mooi als alle
dansers het goed doen. Een beetje ijdel moet
je misschien wel zijn, je moet van mooie be
wegingen houden en vaak in de spiegel kijken
of het goed gaat."
Wat vond je van ballet toen je ermee begon
op je zevende?
„Toen wilde ik een wijde tutu met pailletjes
en tule. Ik spaarde balletfoto's en ik wilde
prima ballerina worden, net als Alexandra
Radius. Dat zou ik nog wel willen, maar het
dansen zelf vind ik nu belangrijker dan wat
anderen ervan vinden. Spagaat kunnen leek
me vroeger het einde, ik kan het meestal wel
als ik me warm heb gedanst. Ik dans ook op
spitzen waar ik vroeger van droomde. Daar
mag je pas mee beginnen als je twaalf bent,
want het is wel mooi maar heel moeilijk. Ik
heb nog nooit bloedende tenen gehad, maar
het doet soms wel pijn ook al gebruik ik teen
beschermers.
Iedere week dans ik een half
uur op spitzen, plus een uur klassiek en een
uur jazzballet. Pirouettes, toertjes, draaien
vind ik ook moeilijk want mijn voeten gaan
vaak een andere kant uit dan ze moeten. Per
jaar verslijt ik 1 a 2 paar schoentjes."
Waarom zitten er zo weinig jongens op bal
let?
„Ik denk dat ze bang zijn om uitgelachen te
worden, want mooi bewegen vinden ze ver
wijfd of zo. Bij jazz zitten wel een paar jon
gens.
Toen we op de taptoe moesten optreden,
lachten die soldaten ons echt niet uit, maar ze
hadden wel opmerkingen als 'meer met de
heupjes zwaaien, dames'. Soms moet je van
ballet leren houden net als van schilderijen,
met dansen kun je ook van alles uitdrukken."
Merel Spekman: Je wordt er doodmoe
van. FOTO DE STEM DICK DE BOER
Van welke balletten houd je bet meest?
„Dat vind ik moeilijk om te zeggen, want je
let ook op de kleding, de decors en de muziek.
Ik hou van modern ballet, maar het mooist
vind ik toch sprookjesballetten. Soms maak ik
in gedachten zelf een ballet en ik dans dat wel
eens op mijn kamer als niemand het ziet. Het
lijkt me heel moeilijk om balletten te maken,
maar ik wil het wel leren, want dan kan ik
tenminste nog iets doen als ik te oud ben om
te dansen. Les geven kan natuurlijk ook of
een winkeltje met balletspullen beginnen.
Dan blijf je door je klanten een beetje op de
hoogte."
Danseressen zijn altijd zo prachtig mager.
Eet jij wel eens frites?
„Ja hoor, ik eet alles, maar ik hou niet van
veel eten."
Sneeuwkristallen ontstaan als waterdamp in de lucht be
vriest. Elke kristal groeit om een stofje en neemt dat mee
naar beneden. Als het sneeuw komen er zo kilo's vuil naar
beneden en wordt de lucht schoon. Terwijl de sneeuw
kristallen naar beneden zweven, plakken ze aan elkaar en
worden sneeuwvlokken, die het dikst zijn als het licht vriest.
eens een paar vlokken op zwart karton en bekijk ze
door een vergrootglas. Je ziet dan dat de kristallen verschil
lende figuren hebben, maar ze hebben altijd zes spaken en
us punten.
Kinderen die in hun vrije
tijd schilderen, worden uit
genodigd een feest te schil
deren. Feest kan een ver
jaardag zijn, maar ook een
pasgeboren poesje of de Elf
stedentocht
De uitnodiging
komt van de stichting De
Nieuwe Kerk die ieder jaar
een tentoonstelling van Zon
dagsschilders organiseert.
Omdat kinderen toekom-
Alkmaarse leerlingen van basis- en middel
bare scholen hebben een lesje gehad in 'hoe
red ik me onder het ijs'. Dat gebeurde niet in
ie klas of de plas, maar in het zwembad. Het
«as een idee van badmeester Peter Soers. Hij
iekte het water in de kuip af met grote stuk
ken dik plastic en knipte er twee wakken in.
De kinderen gingen soms zelfs met schaatsen
aan het water in en moesten het wak probe-
ten te vinden.
Zo'n namaakwak is natuurlijk wel iets an-
iers dan een wak met water van bijna 0 gra
den, maar toch scheelt het als je weet wat je
moet doen.
Badmeester Soers: „Probeer rustig te blij
ven. Draai je op je rug en zoek met je handen
naar het wak. Als je het gevonden hebt, klau
ter er dan uit met je handen aan de ene en je
voeten aan de andere kant. Je gewicht is dan
verdeeld en het ijs breekt minder snel. Ga
niet direct staan, maar rol een eindje van het
wak af. Als het gelukt is, doe dan op de wal je
kleren uit, anders bevries je. Ren in je blootje
zo snel mogelijk naar een warm huis."
stige zondagsschilders kun
nen zijn, worden ook funde
ren t/m 16 jaar uitgenodigd.
Zondagsschilders zijn men
sen die voor hun plezier, dus
niet voor geld, schilderijen
maken.
De voorwaarden zijn:
kleur op papier, verf, krijt,
kleurpotlood. Geen viltstift!
Niet groter dan 50x70 cm,
kleiner mag wel. Schrijf
achterop je naam, leeftijd,
adres postcode en tele
foonnummer.
Verpak je
werk in een koker of tussen
karton en stuur het met de
vermelding van feest in de
buurt van het adres voor 20
febr. 1987 naar Stichting De
Nieuwe Kerk, Gravenstraat
1, postbus 3438,1001AE Am
sterdam.
Van de twee leuk
ste inzendingen zal de Stich
ting voor het Kind wens
kaarten laten maken die in
het najaar in de kinderpost
zegelactie zullen worden op
genomen.
Als het er niet teveel zijn,
komen alle schilderijen en
tekeningen op de tentoon
stelling te hangen, anders
alleen de beste. Het werk
wordt niet teruggestuurd,
maar moet op 10 maart na
de tentoonstelling worden
opgehaald.
Behalve Zondagsschilders
zijn er ook Zondagsdichters.
Die kunnen voor 10 febr.
naar dezelfde stichting on
der vermelding van Dich-
tersconcours een gedicht op
sturen. Je hebt kans op 6 of 7
maart je gedicht te mogen
voorlezen en wie weet kom
je op 8 maart zelfs in de fi
nale! Annie M.G. Schmidt
zal het beste gedicht van een
kind kiezen en dat wordt be
loond met een boekenbon
van vijftig gulden. Voor
waarde is wel dat je gedicht
nog niet in een boek is gepu
bliceerd.
GOES
Grand Theater - 19 en 21.30
u. Flodder, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
19 u. Gevoelige snaren.
19 en 21.30 u. Flodder.
19 en 21.30 u. Running scared.
21.30 u. Heartburn.
19 en 21.30 u. Jumpin Jack
Flash.
OOSTBURG
Ledeltheater - 19.15 u.
Legal eagles, a.l.
21.30 u. Looking for Mr. Good-
sex, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor l& II
14,19.30 en 21.45 u. Flodder, a.l.
19.30 en 21.45 u. Ruthless peop
le, a.l.
14 u. Howard the Duck, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 14,19,21.30 en
23.30 u. Flodder.
Alhambra2 - 14,19 en 21.30
u. Running scared.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Ruthless people.
Rex-Club - 12, '4.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Legal eagles.
Metro I - 14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Power.
Metro II - 14,16,18,20 en 22
u. Amarican warrior.
Rubens - 14.30,17.30 en
20.30 u. The name of the rose.
Sinjoor - 14,16,18,20 en 22
u. Better off dead.
Vendome - 14,16,18,20 en
22 u. Lesfugitifs.
Quellln I - 14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Running scared.
Quellln II - 14.10,16.30,
18.50 en 21.10 u. Howard, een
ander soort held.
Quellln III - 14.17.15 en
20.30 u. Amadeus.
Astrld - 14,16,18. 20 en 22
u. De speurneuzen.
Capitole - 14,16,18,20 en
22 u. Top gun.
Savoy - 14 en 16 u. Mijn lieve
pony.
18,20 en 22 u. Pffft...mannen.
Ambassades - 14,16,18,20
en 22 u. Blue city.
Ambassades Club 1 - 14.20,
16.40,19 en 21.20 u. The secrets
of love.
Ambassades Club 2 - 14,
17.15 en 20.30 u. Out of Africa.
Ambassades Club 3 - 13.50,
15.30,17.35,19.40 en 21.45 u.
My beautiful laudrette.
Ambassades Club 4 - 14,
15.35,17.40,19.45 en 21.50 u.
Short circuit.
Brabo - 13.50,15.50,17.50,
19.50 en 21.50 u. Haunted ho
neymoon.
TIJI - 14,16.30,19 en 21.30
u. The misson.
Wapper - 14,16,18, 20 en 22
u. Labyrinth.
Odeonl - 14.20,16.40,19
en 21.20 u. A room with a view.
Odeon2 - 14.20,16.15,
18.10,20.05 en 22 u. Lucas.
OdeonS - 14,16.20,18.40
en 21 u. Jean de Florette.
Odeon4 - 14.10,16.30,
18.50 en 21.10 u. Manon des
sources.
BRUGGE
Complex Zwart Huls
OPLOSSING
Gulden Vlies I
14.30, 20 en 22.30 u. The mis
sion.
Gulden Vlies II
14.30, 20 en 22.30 u. Ruthless
people.
Gulden Vlies III
14.30 u. De speurneuzen.
20 en 22.30 u. 9 '/i Weeks.
Memling
14.30, 20 en 22.30 u. The name
of the rose.
Rembrandt
14.30 u. Howard the duck.
20 en 22.30 u. Top gun.
HULST
Den Dullaert - 20 u.
'De ingebeelde zieke', door St.
Jan ten Steene.
TERNEUZEN
Zuidlandtheater - 20 u.
'Het spook van de polder', door
de Scheldegalm.
VOGELWAARDE
Dorpscentrum - 20 u. 'De
complimenten van de Sjeik',
door ODI.
SCHIETINGEN
HULST
W. Blommaert - 14.30u.
schieting.
DE KLINGE
R. de Moor - 15 u.
schieting.
KLOOSTERZANDE
Café de Kastanje - 14.30 u.
schieting.
KOEWACHT
Café Wilton - 20 u.
kaarting.
Oude Molen - 14.30 u.
schieting.
van Steene - 15 u.
schieting.
LAMSWAARDE
Calé de Vier Jaargetij
den - 20 u. vleeskaarting.
PAAL
P. Verras - 20 u.
prijskaarting.
ST. JANSTEEN
Café Sport - 14 u.
kalkoenkaarting.
Caté de Kroon - 20 u.
bingo.
ST. GILLIS
Caentens-toren - 14.30 u.
schieting.
ZUIDDORPE
In de Herberg - 13 u.
koningsschieting.
GOES
Grand Theater - 14,19 en
21.30 u. Flodder, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
14.30 en 19 u. Gevoelige snaren.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Flod
der.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Run
ning scared.
16.15 en 21.30 u. Heartburn.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Jum
pin Jack Flash.
OOSTBURG
Ledeltheater - 14 en 20 u.
Legal eagles, a.l.
16.30 u. Looking for Mr. Good-
sex, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor I II
13.45,16,19 en 21.15 u. Flodder,
a.l.
16 en 21.15 u. Ruthless people,
a.l.
13.45 en 19 u. Howard the Duck,
a.l.
HULST
Den Dullaert - 20 u.
'De ingebeelde zieke', door St.
Jan ten Steene.
VOGELWAARDE
Dorpscentrum - 20 u. 'De
complimenten van de Sjeik',
door ODI.
HEIKANT
Th. de Block - 14.30 u.
schieting.
HULST
W. Blommaert - 9.00 u.
hoktentoonstelling.
KLOOSTERZANDE
Café de Kastanje - 14.30 u.
schieting.
KOEWACHT
deVliegher - 15 u.
schieting.
LAMSWAARDE
Café de Vier Jaargetij
den - 14.30 u. schieting.
ST. GILLIS
Caentens-toren - 14.30 u.
schieting.
A B C D
1
u
e
X
0
T
d
0
6
B
u
X
0
0
tn
B
j
1
j
0
0
d
B
u
d
P
7
T
B
B
u
e
s
j
b
0
d
B
P
e
e
I
s
T
T
B
P
0
-
8
T
m
j
moeras
vogel
larve
dwinge
land
slinger
plant
T
wijk bij
Haarlem
heks
harem
kamenier
smart
T
berg op
de Filip
pijnen
wapen
magazijn
grote
ingang
koning
(Frans)
zenuw
trek
voor
zetsel
zonne
god
T
prachtig
beroep
achter
Een vreemd verschijnsel
n haar leven is ook dat An;
tie Salomons, ook toen fl
iog een jong schrijfster was,
lennelijk in alle kringen ge*
iefd en gezien was. Annie
Salomons was en bleet
ooms-katholiek, maar dat
rerhinderde meer radikaie
iguren zoals Carry van
ruggen niet om met haat
>evriend te blijven en me
ïaar samen te werken
jrojecten, die meestal "e
trouw in de cultuur tot on*
lerwerp hadden.
Annie Romein-Verschoor
ïoemde Annie Salomons i®
ïaar boek 'Vrouwenspieg'
en onrechte 'een dames*
schrijfster die geen belang*
stelling heeft voor de ander
sociale klassen dan die waa
te zelf toe behoort'.
Annie Salomons toon®
tich niet beledigd. Toen An
lie Romein werd onde
scheiden met de Van <j
Hoogtprijs, behoorde 'de d°
nesschrijfster' tot de eer»
nensen die haar op de r
ceptie kwamen felicite1.
Zij zei alleen heel fijn21"1^-
en ook wel typerend dat
in 1906 al voor een soo'
Dolle Mina was uitgekrete
Haar literaire Pro ,.jl(
zijn van een heel bekoorW
gehalte, zij zijn uitgesp1^
ken vrouwelijk van sfeer
benadering, maar die
menten maken van
herinneringen nog ge®11
mesgeschrijf.
'sujoaj }30a oi 'sijuti unj '6 'jardp
uba iad *8 'snui[ iajjo}ued 7 'joidp uba uub '9
'.map ui atduiBBj -g 'uaAoq uaua;s f 'pois uba
lUBipaiipE 'aao[a do jfaoq *g 'pueq ui sb[S 7