de kleine fiTFiM L r l ONTDEK DE VERSCHILLEN Het harde leven van een krantenbezorger Ballerina: alles onder controle Schilder zondag eens een feest Sneeuw WAKKEN IN HET ZWEMBAD 1IIJIIU OPLOSSING &TERDAG 17 JANUAR11987 I ger ft w. ZATERDAG ZONDAG Even Piekeren 3evriend en Wiske: „De glanzende gletsjer Lucky Luke: „De duivelsranch '1 atuui nkrijk geweigerd, t een klus geweest zijn r om te zetten in Nedé is. Deze boeiende - diende roman laat 2 •diezen. og twee slotinformatfe het boek 'De onderga Johnstown' door Si] in 1985 uitgekor ie Afrikaanse bibliot door ons besproken is dkopere paperback ten. In dit boek wordt" rupte en moordende sfe sen zwarte woonwijk beeld. Een boek dat dc karakter - over het 1 stadium heengetild - lutionaire gebeurtenis ie Afrikaanse literaire (1979). Vole Soyinka, die onlang Nobelprijs voor literatm :d toegewezen, kreeg oor zijn Nederlandse ng van The Interpreters 1 Vertolkers. In De Stem va ugustus stond onder afrikaans-europese autet iteert veel stijlvormen nbolische verwijzingen; rbij lyrisch van toon it nooit rechtstreeks in ival, maar zet met een huids cynisme de nieuv wikkelingen in het Ai inse land te kijk... E chtig totaal-klimaat..' ernationale erkenning gelijk aanleiding voor 1 aandacht. redactie: Muriel Boll brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda brieven naar: Spinveld 55 - 4815 HV Breda roman/February Diabaté: itie van identiteit'. Uitg. i«/24^0). ia Makan Diabaté: 'De gUgt Kouta'. Uitg. Novib/Het We dvenster, prijs 20,-. madou Kourouma: 'De brui le zon van de onafhankelijk! I'. Uitg. In de Knlpscheer, pi ,50. io Sempamla: 'De ondergi Johnstown*. Uitg. In de er, prijs 25,-. yinka: 'De vertolkers'. Uitg. prijs 39,50. I |B balt zes loopt de wek- l;r af. Ik ren naar de bad- I gaoer, trek een pyama- k aan, een jogging- (rlKk, 1 paar gewone sokken Ii paar hockeysokken, een I ..shirt, gewoon shirt en een Itnii. Daar over gaat mijn ■nojisjek van een soort slaap- Igalikenapul en ik trek hand- 1 poenen aan. Die slijten louwen verrekte snel van I jje kranten." Als hij dat al- lleoaal aan heeft, spring |(eoco Kemper op zijn fiets |0inDe Stem te bezorgen. Het was geen lolletje de I afgelopen week en het moet I absoluut niet kouder wor- Ijen, vindt Remco. „Eén keer I jjciit ik echt dat ik het zou I besterven. 1 Ik ken mijn route [gelukkig uit mijn hoofd, zo- 1 t ik in mijn slaapzak en ijen walkman op nog een beetje kan doorslapen. Die wind is echt vreselijk... Ik bezorg pas sinds oktober en gladheid heb ik nog niet meegemaakt, hoeft van mij ook niet. En dan zij n er men- die zeuren over een I scheurtje in de krantZe snappen niets van het 'harde leven van een krantenbezor- Remco boft, hij heeft een I makkelijke wijk, na een leurtje is hij weer thuis, is Wouters heeft al 4)4 een buitenroute in Et- ten-Leur, 17 km langs afge- legen boerderijen en huizen I waar hij 2)4 uur over doet. En dat terwijl de wind van alle kanten zijn jek binnen blaast. „Nee, ik stop geen kranten onder mijn trui, ik breng ze wel rond. Om vijf uur sta ik op en om half acht ben ik weer thuis. Dan moet ik bijna gelijk weer weg want mijn school begint om acht uur. Ik trek zo'n beetje hetzelfde aan als Remco, maar ik doe ook nog plastic zakken om mijn schoenen, 't scheelt hoor Vanochtend is mijn oorlel bevroren, is ie trouwen nog steeds en het is al twaalf uur." Vallen ze wel eens in slaap op school Al leen bijna als de lessen ont zettend saai zijn. r die zij beschreef even- is. Die kregen dankzij mie Salomons menselijke ten en trekken, die in de eratuurkritiek nooit ze rden belicht. Zij maakte n gefrustreerde geniale ekenwurmen mensen van ees en bloed, met zwakke sterke kanten, met aaltjes en onhebbelijkhe- Het werkelijk knappe in literaire werk van Annie lomons blijft, dat zij in herinneringen toch >el dicht bij de wereld van auteur bleef staan. De iftige Van Deijsel en de •ankzuchtige Willem Kloos lijven in hun literaire •ootheid overeind, maar nnie Salomons kijkt naar ie gestalten zoals alleen een rouw profile naar mensen ijken kan. Met alerte aan zienlijkheid, met wijsheid i met een vleugje vrouwe- jke spot. Die spot is nooit ervend, nergens denigre- alle schrijvers en chrijfsters hebben in haar gen iets engelachtigs, een tatus die hen afwisselend glanzende genieën tot andoenlijke stakkers ïaakt. Annie Salomons, oor Kees Fens eens 'een art, onrustig van goedheid' enoemd, was in haar oor- eel mild, zonder dat die ïildheid tot oppervlakkig* eid leidde. .-j&Êki i IIHSsÈ'l sneeuwkristallen Merel Spekman (15) zit al jaren op ballet Vroeger wilde naar de balletmavo, nu maakt ze liever eerst de middelbare school af en daarna wil ze naar de balletopleiding van het conservatorium. Is ballet niet alleen iets voor ijdeltuiten, wat is er nou zo leuk aan een beetje mooi bewegen? Merel: „Je moet heel hard werken, elke spier gebruik je en je wordt er doodmoe van. Toch vind ik het fijn om naar les te gaan, soms voel je ineens dat het goed gaat, dat je een stukje mooi danst. Je moet wel overal op letten, je armen, je rug, je voeten spannen. Je moet alles onder controle hebben. Ik voel me helemaal geen ijdeltuit, want het gaat niet al leen om mij, een ballet is pas mooi als alle dansers het goed doen. Een beetje ijdel moet je misschien wel zijn, je moet van mooie be wegingen houden en vaak in de spiegel kijken of het goed gaat." Wat vond je van ballet toen je ermee begon op je zevende? „Toen wilde ik een wijde tutu met pailletjes en tule. Ik spaarde balletfoto's en ik wilde prima ballerina worden, net als Alexandra Radius. Dat zou ik nog wel willen, maar het dansen zelf vind ik nu belangrijker dan wat anderen ervan vinden. Spagaat kunnen leek me vroeger het einde, ik kan het meestal wel als ik me warm heb gedanst. Ik dans ook op spitzen waar ik vroeger van droomde. Daar mag je pas mee beginnen als je twaalf bent, want het is wel mooi maar heel moeilijk. Ik heb nog nooit bloedende tenen gehad, maar het doet soms wel pijn ook al gebruik ik teen beschermers. Iedere week dans ik een half uur op spitzen, plus een uur klassiek en een uur jazzballet. Pirouettes, toertjes, draaien vind ik ook moeilijk want mijn voeten gaan vaak een andere kant uit dan ze moeten. Per jaar verslijt ik 1 a 2 paar schoentjes." Waarom zitten er zo weinig jongens op bal let? „Ik denk dat ze bang zijn om uitgelachen te worden, want mooi bewegen vinden ze ver wijfd of zo. Bij jazz zitten wel een paar jon gens. Toen we op de taptoe moesten optreden, lachten die soldaten ons echt niet uit, maar ze hadden wel opmerkingen als 'meer met de heupjes zwaaien, dames'. Soms moet je van ballet leren houden net als van schilderijen, met dansen kun je ook van alles uitdrukken." Merel Spekman: Je wordt er doodmoe van. FOTO DE STEM DICK DE BOER Van welke balletten houd je bet meest? „Dat vind ik moeilijk om te zeggen, want je let ook op de kleding, de decors en de muziek. Ik hou van modern ballet, maar het mooist vind ik toch sprookjesballetten. Soms maak ik in gedachten zelf een ballet en ik dans dat wel eens op mijn kamer als niemand het ziet. Het lijkt me heel moeilijk om balletten te maken, maar ik wil het wel leren, want dan kan ik tenminste nog iets doen als ik te oud ben om te dansen. Les geven kan natuurlijk ook of een winkeltje met balletspullen beginnen. Dan blijf je door je klanten een beetje op de hoogte." Danseressen zijn altijd zo prachtig mager. Eet jij wel eens frites? „Ja hoor, ik eet alles, maar ik hou niet van veel eten." Sneeuwkristallen ontstaan als waterdamp in de lucht be vriest. Elke kristal groeit om een stofje en neemt dat mee naar beneden. Als het sneeuw komen er zo kilo's vuil naar beneden en wordt de lucht schoon. Terwijl de sneeuw kristallen naar beneden zweven, plakken ze aan elkaar en worden sneeuwvlokken, die het dikst zijn als het licht vriest. eens een paar vlokken op zwart karton en bekijk ze door een vergrootglas. Je ziet dan dat de kristallen verschil lende figuren hebben, maar ze hebben altijd zes spaken en us punten. Kinderen die in hun vrije tijd schilderen, worden uit genodigd een feest te schil deren. Feest kan een ver jaardag zijn, maar ook een pasgeboren poesje of de Elf stedentocht De uitnodiging komt van de stichting De Nieuwe Kerk die ieder jaar een tentoonstelling van Zon dagsschilders organiseert. Omdat kinderen toekom- Alkmaarse leerlingen van basis- en middel bare scholen hebben een lesje gehad in 'hoe red ik me onder het ijs'. Dat gebeurde niet in ie klas of de plas, maar in het zwembad. Het «as een idee van badmeester Peter Soers. Hij iekte het water in de kuip af met grote stuk ken dik plastic en knipte er twee wakken in. De kinderen gingen soms zelfs met schaatsen aan het water in en moesten het wak probe- ten te vinden. Zo'n namaakwak is natuurlijk wel iets an- iers dan een wak met water van bijna 0 gra den, maar toch scheelt het als je weet wat je moet doen. Badmeester Soers: „Probeer rustig te blij ven. Draai je op je rug en zoek met je handen naar het wak. Als je het gevonden hebt, klau ter er dan uit met je handen aan de ene en je voeten aan de andere kant. Je gewicht is dan verdeeld en het ijs breekt minder snel. Ga niet direct staan, maar rol een eindje van het wak af. Als het gelukt is, doe dan op de wal je kleren uit, anders bevries je. Ren in je blootje zo snel mogelijk naar een warm huis." stige zondagsschilders kun nen zijn, worden ook funde ren t/m 16 jaar uitgenodigd. Zondagsschilders zijn men sen die voor hun plezier, dus niet voor geld, schilderijen maken. De voorwaarden zijn: kleur op papier, verf, krijt, kleurpotlood. Geen viltstift! Niet groter dan 50x70 cm, kleiner mag wel. Schrijf achterop je naam, leeftijd, adres postcode en tele foonnummer. Verpak je werk in een koker of tussen karton en stuur het met de vermelding van feest in de buurt van het adres voor 20 febr. 1987 naar Stichting De Nieuwe Kerk, Gravenstraat 1, postbus 3438,1001AE Am sterdam. Van de twee leuk ste inzendingen zal de Stich ting voor het Kind wens kaarten laten maken die in het najaar in de kinderpost zegelactie zullen worden op genomen. Als het er niet teveel zijn, komen alle schilderijen en tekeningen op de tentoon stelling te hangen, anders alleen de beste. Het werk wordt niet teruggestuurd, maar moet op 10 maart na de tentoonstelling worden opgehaald. Behalve Zondagsschilders zijn er ook Zondagsdichters. Die kunnen voor 10 febr. naar dezelfde stichting on der vermelding van Dich- tersconcours een gedicht op sturen. Je hebt kans op 6 of 7 maart je gedicht te mogen voorlezen en wie weet kom je op 8 maart zelfs in de fi nale! Annie M.G. Schmidt zal het beste gedicht van een kind kiezen en dat wordt be loond met een boekenbon van vijftig gulden. Voor waarde is wel dat je gedicht nog niet in een boek is gepu bliceerd. GOES Grand Theater - 19 en 21.30 u. Flodder, a.l. HULST De Koning van Engeland 19 u. Gevoelige snaren. 19 en 21.30 u. Flodder. 19 en 21.30 u. Running scared. 21.30 u. Heartburn. 19 en 21.30 u. Jumpin Jack Flash. OOSTBURG Ledeltheater - 19.15 u. Legal eagles, a.l. 21.30 u. Looking for Mr. Good- sex, 18 j. TERNEUZEN Luxor l& II 14,19.30 en 21.45 u. Flodder, a.l. 19.30 en 21.45 u. Ruthless peop le, a.l. 14 u. Howard the Duck, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 14,19,21.30 en 23.30 u. Flodder. Alhambra2 - 14,19 en 21.30 u. Running scared. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ruthless people. Rex-Club - 12, '4.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Legal eagles. Metro I - 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Power. Metro II - 14,16,18,20 en 22 u. Amarican warrior. Rubens - 14.30,17.30 en 20.30 u. The name of the rose. Sinjoor - 14,16,18,20 en 22 u. Better off dead. Vendome - 14,16,18,20 en 22 u. Lesfugitifs. Quellln I - 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Running scared. Quellln II - 14.10,16.30, 18.50 en 21.10 u. Howard, een ander soort held. Quellln III - 14.17.15 en 20.30 u. Amadeus. Astrld - 14,16,18. 20 en 22 u. De speurneuzen. Capitole - 14,16,18,20 en 22 u. Top gun. Savoy - 14 en 16 u. Mijn lieve pony. 18,20 en 22 u. Pffft...mannen. Ambassades - 14,16,18,20 en 22 u. Blue city. Ambassades Club 1 - 14.20, 16.40,19 en 21.20 u. The secrets of love. Ambassades Club 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Out of Africa. Ambassades Club 3 - 13.50, 15.30,17.35,19.40 en 21.45 u. My beautiful laudrette. Ambassades Club 4 - 14, 15.35,17.40,19.45 en 21.50 u. Short circuit. Brabo - 13.50,15.50,17.50, 19.50 en 21.50 u. Haunted ho neymoon. TIJI - 14,16.30,19 en 21.30 u. The misson. Wapper - 14,16,18, 20 en 22 u. Labyrinth. Odeonl - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. A room with a view. Odeon2 - 14.20,16.15, 18.10,20.05 en 22 u. Lucas. OdeonS - 14,16.20,18.40 en 21 u. Jean de Florette. Odeon4 - 14.10,16.30, 18.50 en 21.10 u. Manon des sources. BRUGGE Complex Zwart Huls OPLOSSING Gulden Vlies I 14.30, 20 en 22.30 u. The mis sion. Gulden Vlies II 14.30, 20 en 22.30 u. Ruthless people. Gulden Vlies III 14.30 u. De speurneuzen. 20 en 22.30 u. 9 '/i Weeks. Memling 14.30, 20 en 22.30 u. The name of the rose. Rembrandt 14.30 u. Howard the duck. 20 en 22.30 u. Top gun. HULST Den Dullaert - 20 u. 'De ingebeelde zieke', door St. Jan ten Steene. TERNEUZEN Zuidlandtheater - 20 u. 'Het spook van de polder', door de Scheldegalm. VOGELWAARDE Dorpscentrum - 20 u. 'De complimenten van de Sjeik', door ODI. SCHIETINGEN HULST W. Blommaert - 14.30u. schieting. DE KLINGE R. de Moor - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE Café de Kastanje - 14.30 u. schieting. KOEWACHT Café Wilton - 20 u. kaarting. Oude Molen - 14.30 u. schieting. van Steene - 15 u. schieting. LAMSWAARDE Calé de Vier Jaargetij den - 20 u. vleeskaarting. PAAL P. Verras - 20 u. prijskaarting. ST. JANSTEEN Café Sport - 14 u. kalkoenkaarting. Caté de Kroon - 20 u. bingo. ST. GILLIS Caentens-toren - 14.30 u. schieting. ZUIDDORPE In de Herberg - 13 u. koningsschieting. GOES Grand Theater - 14,19 en 21.30 u. Flodder, a.l. HULST De Koning van Engeland 14.30 en 19 u. Gevoelige snaren. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Flod der. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Run ning scared. 16.15 en 21.30 u. Heartburn. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Jum pin Jack Flash. OOSTBURG Ledeltheater - 14 en 20 u. Legal eagles, a.l. 16.30 u. Looking for Mr. Good- sex, 18 j. TERNEUZEN Luxor I II 13.45,16,19 en 21.15 u. Flodder, a.l. 16 en 21.15 u. Ruthless people, a.l. 13.45 en 19 u. Howard the Duck, a.l. HULST Den Dullaert - 20 u. 'De ingebeelde zieke', door St. Jan ten Steene. VOGELWAARDE Dorpscentrum - 20 u. 'De complimenten van de Sjeik', door ODI. HEIKANT Th. de Block - 14.30 u. schieting. HULST W. Blommaert - 9.00 u. hoktentoonstelling. KLOOSTERZANDE Café de Kastanje - 14.30 u. schieting. KOEWACHT deVliegher - 15 u. schieting. LAMSWAARDE Café de Vier Jaargetij den - 14.30 u. schieting. ST. GILLIS Caentens-toren - 14.30 u. schieting. A B C D 1 u e X 0 T d 0 6 B u X 0 0 tn B j 1 j 0 0 d B u d P 7 T B B u e s j b 0 d B P e e I s T T B P 0 - 8 T m j moeras vogel larve dwinge land slinger plant T wijk bij Haarlem heks harem kamenier smart T berg op de Filip pijnen wapen magazijn grote ingang koning (Frans) zenuw trek voor zetsel zonne god T prachtig beroep achter Een vreemd verschijnsel n haar leven is ook dat An; tie Salomons, ook toen fl iog een jong schrijfster was, lennelijk in alle kringen ge* iefd en gezien was. Annie Salomons was en bleet ooms-katholiek, maar dat rerhinderde meer radikaie iguren zoals Carry van ruggen niet om met haat >evriend te blijven en me ïaar samen te werken jrojecten, die meestal "e trouw in de cultuur tot on* lerwerp hadden. Annie Romein-Verschoor ïoemde Annie Salomons i® ïaar boek 'Vrouwenspieg' en onrechte 'een dames* schrijfster die geen belang* stelling heeft voor de ander sociale klassen dan die waa te zelf toe behoort'. Annie Salomons toon® tich niet beledigd. Toen An lie Romein werd onde scheiden met de Van <j Hoogtprijs, behoorde 'de d° nesschrijfster' tot de eer» nensen die haar op de r ceptie kwamen felicite1. Zij zei alleen heel fijn21"1^- en ook wel typerend dat in 1906 al voor een soo' Dolle Mina was uitgekrete Haar literaire Pro ,.jl( zijn van een heel bekoorW gehalte, zij zijn uitgesp1^ ken vrouwelijk van sfeer benadering, maar die menten maken van herinneringen nog ge®11 mesgeschrijf. 'sujoaj }30a oi 'sijuti unj '6 'jardp uba iad *8 'snui[ iajjo}ued 7 'joidp uba uub '9 '.map ui atduiBBj -g 'uaAoq uaua;s f 'pois uba lUBipaiipE 'aao[a do jfaoq *g 'pueq ui sb[S 7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 31