OER B.V.
00K IN 1987 DE
GOEDKOOPSTE!1
jimms
ARME
Eli"
Robert Long actief
in 'andere circuit'
R TB F VERWACHT 500 MILJOEN KIJKERS
MIKR0 GIDS
WUttiBUlI
ITOPZFTTBIS BR
w»»»»»»»»»»»"1 65 jaar
Smet
„K. Isolatl'
Grafiek
Verhalen
Verfijning
INRUIL
KOOP
MITSUBISHI
Wennen
Van Duin
BRUSSEL - Voor het Eurovisie songfestival,
dat zaterdag 9 mei precies op de dertigste ver-
j aardag van de EG wordt uitgezonden, ver
wacht de Franstalige Belgische tv 500 miljoen
kijkers.
Paleizen
'Shanghai Surprise'
Madonna als
zendelinge
FOON 01150-12105
km blauw, nov.1966
It
ïlj» mat1962
•1985
1983
■•1982
b400, grl|» metallic1980
GLX, wit1983
)GL. groen1979
liw.1977
IC
p.doc1.33
..1980
I GLX
tllic1982
dkope
llertei merken
wetering mogelijk
MOTORS COBPORATKW
Peurssenstraat 54
AARDENBURG
Tel. 01177-1280
3 VAKMANSCHAP. NET EVEN ANDERS
Lbtau
■7 000 km
i, groan..
.zilver..
1885
1985
1983
1982
1981
1978
1981
1981
1982
1984
1982
1988
1982
„1980,1983.1984
1981
1984
1983
1983
.1984
Iwit
1980 t/m 1983
1985
1984
en rood1984 en 1985
1-btaUWm8'-8-1980 en 1981
1983
„1980 en 1981
1983 t/m 1985
beige met]®|5
1981 t/m 1984
„1980 en 1982
1985
zwart
1980
Vd.£i»1»J
1979
1984
1 TERNEUZEN
KLOOSTERZANDE
tel.01150-1
tel.01148-
iVLVAJd 1 en*.«iNue
Door Tom Smeeta
jfi n'IET zo gek lang gele-
j was er nauwelijks een
lttie wereldverbeteraar van
(kaliber van Robert Long te
jijen. Schouwburgen bleven
Ui voor hem gesloten in op-
jtbt van benauwde burge
rtere. Een van z'n theater-
jjramma's uit die dagen
,ite niet voor niets en
tbleef nog lang onrustig in
rtad!'
[[de zalen waar hij wel toe-
,g had, bleef geen stoel on-
st, Progessief Nederland
Igeen kans onbenut z'n ver-
Hingen te volgen. Het heeft
alle schijn van, dat nu de
van Nederland aan de
ortis.
[obert Long is sinds kort de
tsentator van het meest
ipele spelletje dat in tijden
de buis te zien is geweest
;n het overaanbod op
vlak, wil dat heel wat zeg-
Bovendien heeft hij nog
verrassing, een single
zelfs De Positivo's van
wten Bie een voorbeeld aan
jden kunnen nemen.
rede
at maar het plaatje,
ons vrede (Dona nobis
tan)' heeft enkele weken op
itparade gestaan en dat is
opmerkelijk resultaat
Robert Long, die vorig
ook al succes boekte met
pretentieloos liedje,
jlereen doet 't'.
Dat nummer was afkomstig
ia Roberts meest recente lp
liter de horizon', waarvan
de B-kant van z'n
lidige single siert Op de Ne-
ilands-talige Top 100 over
6 stond 'Iedereen doet 't' op
immer één, terwijl de lp de
verkochte van eigen bo-
was en op de Lp Top 100
i tiende plaats innam.
Robert Long presenteert het spelletje "Mijn geheim'.
- FOTO anp
Kortom: Robert Long heeft
lidelijk een andere weg in
slagen. De eerste reacties
hij kreeg op z'n single,
larop hij zich samen met het
tord-Hollands Jongenskoor
recht afvraagt waarom er
zoveel eeuwen nog altijd
ordt geleden, waren ook in
trant van 'een prachtig
immer, maar.
itgelegd
Robert Long: „Toen we
aar waren met de opnamen
ik de eindmix aan ver-
billende mensen horen. Stuk
#r stuk vonden ze het een
achtig nummer en sommi-
o hadden echt een brok in de
tl Toch zeiden ze bijna alle-
il dat ze zo'n stuk niet van
verwachtten.hoe kom
erbij om zo'n lied op te ne-
Ik heb ze stuk voor
kuitgelegd waarom."
li dit is Roberts waarom:
a eerste omdat ik, ik denk
4 m'n twaalfde jaar, voor
'eerst op de radio een koor
«a nobis pacem' hoorde
ten. Ik wist niet eens wat
Stekende, maar ik ben het
«tien nooit meer kwijtge-
"k Ten tweede, daaruit
««vloeiend, omdat ik al ja-
"net het plan rondliep 'om
mee te doen'."
De derde reden noemt hij
'een mengeling van wanhoop
en hoop'. „Ik ben bang dat, nu
de wereld zich in drie delen
heeft opgesplitst, waarvan er
twee elkaar doelgericht tot de
rand van de waanzin drijven,
terwijl het derde deel krepeert
van ellende, 'vrede' bijna een
cynische betekenis heeft ge
kregen. Aan de andere kant
geloof ik in de kracht van het
woord. Als je het vaak genoeg
herhaalt, hèlpt het, mis
schien."
Als 'ten vierde' vraagt hij
zich af: „Waarom zou ik een
nummer dat ik mooi vind niet
op single uitbrengen? Ten
slotte begon mijn carrère,
bijna twintig jaar geleden,
met 'The Last Seven Days',
waarvoor ik me nog nooit heb
geschaamd. Je zou je hooguit
kunnen schamen voor het feit
dat men dingen bedenkt als
'het jaar van de vrede' en dat
'Dona nobis pacem' een steeds
actuelere betekenis krijgt."
En toen was er 'Mijn ge
heim', de vrijdag-vooravond
vulling van de TROS. Robert
Long als spelletjes-presenta
tor. En ook al had Robert, zo
als bekend, aangekondigd
voorlopig niet meer in het
theater te willen optreden, het
blijft een verrassing. En zeker
wennen.
Aan het weekblad De Tijd
gaf hij deze uitleg: „De uitda
gingen komen als vliegen op
me af. Ik doe van alles, ook tri
viale dingen. Omdat ik al die
triviale dingen nog nooit heb
gedaan. Meneer had geen tijd.
Meneer was met Kunst in de
weer. Nu gaat meneer ergens
op z'n handen lopen als men
dat vraagt. Of met z'n kont
staan draaien in een show van
een Haagse modewinkel. Het
is leuk om in te gaan op die
flauwekul-voorstellen. Ander
circuit, andere mensen."
Een van die 'andere mensen'
is Joop van den Ende ('correcte
vent, fantastische vent') en die
zorgde er voor dat Robert een
scène speelde met André van
Duin, die in de nieuwe serie
shows die de TROS binnen
kort start te zien zal zijn. Ro
bert: „Heerlijk om een keer
met zo'n groot humorist te
kunnen werken."
Over 'Mijn geheim' van de
TROS, de omroep waarvan hij
vroeger zei dat er alleen maar
programma's werden gemaakt
tot meerdere glorie van het
Niets', zegt hij: „Ik ben tot de
ontdekking gekomen dat de
televisie een snackbar is. Je
moet niet verwachten er iets
goeds te vinden, cultuur of zo.
Ik vind het leuk om te doen en
dat is de beste motivatie om
iets te doen. Ik wil ook een ri
sico nemen en onderzoeken of
ik dit kan, degene blijvend die
ik nou eenmaal ben. Ik wil op
dat ding waar iedereen naar
zit te koekeloeren succes heb
ben. Of op m'n bek gaan."
Overigens kondigde hij zijn
'ommezwaai' ruim drie jaar
geleden al aan ineen interview
in deze krant. Telvisie zei hij
niet zo leuk te vinden, maar
hij voegde eraan toe: „Onno
zele spelletjes, dat vind ik echt
leuk, daar beleef ik zelf een
bijzonder groot genoegen
aan".
Viktor Lazlo presenteert
Eurovisie Songfestival
Door onze correspondent Frans Boogaard
Een trotse staf van de RTBF presenteerde gister
morgen op een met champagne aangeklede persconfe
rentie in studio 4 het logo, het decorontwerp èn de
presentatrice, de van het eiland Martinique afkom
stige zangeres Viktor Lazlo, die - kennelijk niet in het
minst gehinderd door de hete tv-spots de internatio
nale pers ruim een half uur te woord stond vanuit een
veelkleurige combinatie, waarvan een zwarte bont
muts, donkere zonnebril en dikke suède jas de meest
opvallende onderdelen waren.
lustrum van de gemeenschap,
zich nog beraden op enigerlei
participatie in de opzet van
het songfestival.
In de marge van het muzi
kale gebeuren worden een
week lang nog allerhande ne
venactiviteiten gehouden, die
België en meer bepaald Brus
sel voor korte tijd tot navel
van de wereld moeten maken.
Zo wordt in de schaduw van
het Atomium een compleet
VIP-dorp opgezet, komt er een
groot folkloristisch feest en
krijgen de standsorganisaties
de gelegenheid extra aan de
weg te timmeren met typisch
Belgische producten als witlof,
bier, vis, kaas, kant en dia
mant En omdat de landende-
legaties en deelnemers aan het
festival onvoldoende tijd zul
len hebben de negen Belgische
provincies te bezoeken, krij
gen ook zij de kans zich zelf in
Brussel te presenteren.
Intussen heeft Viktor Lazlo,
die vloeiend zes talen spreekt
en die voordat ze in Brussel
een universitaire studie begon
opgroeide in Mol, vlak tegen
de Brabantse grens, het bij de
RTBF-leiding klaargespeeld
om op de avond van het song
festival ook zelf een lied te
mogen zingen, van haar
nieuwe album dat - hoe toe
vallig - net begin mei ver
schijnt Lazlo verklaarde gis
teren dat deze act niets met
promotie te maken heeft,
„maar ik zal mij nu eenmaal
meer op mijn gemak voelen
als ik iets zing."
De BRT heeft ondertussen
12 kandidaten aangewezen
voor de Belgische voorronde
voor het songfestival. Zij moe
ten met een origineel, Neder
landstalig liedje van matei-
maal drie minuten op de prop
pen komen. Elke componist
Hoewel zij en de RTBF pas
maandagavond laat tot over
eenstemming kwamen - eerst
had zijzelf lang geaarzeld,
daarenboven maakte het
Vlaamse dagblad De Stan
daard gisteren nog gewag van
'politieke complicaties' - ver
klaarde zij nu de presentatie
als 'een uitdaging' te zien. „Iets
in mijn hoofd zei mij dat ik het
moest aannemen. En ik doe
uiteindelijk altijd wat mij het
meeste schrik aanjaagt", zo
lichtte de zangeres toe.
Intussen heeft de RTBF - na
een onverkwikkelijke ruzie
met de Vlaams talige BRT, on
middellijk nadat het Luikse
zangwonder Sandra Kim vo
rig jaar met haar bekroonde
'J'aime la vie' voor het eerst in
31 jaar de organisatie van het
Eurovisie songfestival naar
België haalde - kosten noch
moeite gespaard.
In de schaduw van het Ato
mium, de overleefde resten
van het symbool van de we
reldtentoonstelling 1958 in
Brussel-Noord, zijn vier palei
zen gereserveerd, zowel voor
het concours zelf als voor de
ontvangst van de 22 landende-
legaties en de wereldpers.
Voornaamste financiers van
dit spektakel zijn behalve de
RTBF zelf de Brusselse en
Waalse gewesten, de Natio
nale Loterij en de Dienst voor
de Promotie van het Toerisme.
De Vlaamstalige zusterom-
roep, de BRT, is zodanig uit de
opzet geweerd dat de RTBF
gisteren naast de gebruike
lijke Franstalige, een Neder
landstalige persmap moest
presenteren die wemelde van
de taal- en spelfouten. Overi
gens zou ook de Europese
Commissie, gezien het zesde
Sandra Kim bracht het Eurovisie Songfestival naar
België. - fotoanp
kan zich met de kandidaten in
verbinding stellen. Aan de
Belgische finale op 14 maart
wordt deelgenomen door An-
gie Dylan, Margriet Hermans,
Bart Kael, Curt Lawrence,
Dan O'Neil, Sonja Pilgrims,
Sofie, Liliane St Pierre, John
Terra, Daan van den Durpel,
Vincent en Judith Vindevogel.
(ADVERTENTIE)
Bel voor een abonnement 035 - 714714.
U ontvangt dan de eerste 20 weken voor slechts f 11,-.
Van onze filmredactie
POPSTER Madonna en
aankomend steracteur
Sean Penn speelden kort
na hun huwelijk de hoofd
rollen in de film 'Shanghai
Surprise' van de Britse te
levisieregisseur Jim God-
dard. Terwijl hij in de
Verenigde Staten flopte,
staken zij niet onder stoe
len of banken, dat zij het
zelf ook een snertfilm von
den. En daar valt weinig
op af te dingen.
Madonna mag dan haar
videoclip-imago heel aar
dig hebben kunnen uitle
ven in 'Desperately see
king Susan', als een zende
ling in het door de Japan
ners bezette Shanghai van
1937 kan zij zich helemaal
niet waarmaken. Zo'n
goede actrice is zij niet, dat
zij een zendeling kan uit
beelden, die door de jacht
op opium langzaam haar
preutsheid kwijtraakt. Ze
lijkt vooral op een mode
pop, die haar tekst uit
spreekt alsof ze hem nau
welijks uit het hoofd heeft
kunnen leren. Ook echtge
noot Sean Penn brengt
weinig terecht van zijn rol
als een vloeiend Chinees
sprekend zakenmannetje
van wiens diensten zij ge
bruik maakt in haar strijd
tegen de opiumhandel. Een
warrig en zeer onwaar
schijnlijk avonturenver
haal, waarin bizarre types
voorkomen, zoals en Chi
nees met handen van por
selein en een Oosterse sex-
prinses.
De muziek is van oud-
Beatle George Harrison,
die de film ook produceer
de. Jim Goddard heeft een
soort mengeling willen
maken van 'Casablanca' en
The African Queen'. Maar
met deze Bogart-klassie-
kers heeft 'Shanghai Sur
prise' helaas weinig van
doen.
'Shanghai Surprise'
draait in Mignon in Breda.
rijs, metallic
il, beige
ijs
uw metallic
d metallic
:oupé, rood metallic
I GS, wit
L, rood
bruin
500 aut., grijs metallic
GL, blauw metallic....
Emmabaan 4, Koewacht- T
01146-1841
Sub-dealer Suzuki
Onderhoud en reparatie
merken
LPG-Inbouw en afstellen
vraagt voor direct
met ervaring
Wlm Schiitz, 65 jaar schilde-
Jjtn en pasteltekeningen,
wogerlohuis, Molenstr. 2.
Open dagelijks van 14.00-
DO uur, t/m 18 jan.
Met deze tentoonstelling
iwijst Schütz dat de wijze
Jen schilderen en leeftijd
aan elkaar gekoppeld
-n worden. Alles wat
"er te zien is vibreert, de le-
'jnslust straalt je tegemoet,
"Sof eindelijk de knop niet
™laan is ontloken, maar
;«lerlijk opengebarsten is.
"et onderwerp ben je zelf,
"Jet motto van de 65-jarige
«nütz, die pas laat tot ont
takeling kwam (zie de
®ant van gisteren). De
Pasteltekeningen zijn gecon
fereerd van vorm. Met
erveuze kleurige krabbels
«in de contouren gevormd
an menselijke figuren; een
*jkant, een liggend
teakt, ze dragen allemaal
'oelfde karakter en zijn
jaarom geen portretten
jtear impressies van kwets-
J;ra menselijkheid vol
™te levendige nuances.
Dn grote doeken met in
•t0°g 'opende jonge onder-
/rpen als Popconcert en
^inasen zich op
hun kleurigheid,
^es-roze is tegen gif
soen gezet Kanariegeel te
il pauwblauw. Vermengd
onvermengd, klodderdik
I ast onbedekt canvas in al-
technieken die de
gerkunst biedt, maar
breed van opzet, mo-
staat de vormgeving cen
traal. Bij de olieverven is er
sprake van een soort even
wicht tussen vorm en kleur.
De kleurvlekken spelen ten
opzichte van elkaar een zo
autonome rol dat het mij
verbaast dat er hier nog fi
guratie aanwezig is. Het is
in ieder geval overduidelijk
dat de onderwerpen op zich
voor Schütz van weinig be
lang zijn.
De wassen beeldjes, als
bronsmodellen bedoeld, zijn
opgebouwd uit simpele lij
nen met sterke ruimtelijke
suggesties. Niet vernieu
wend maar vakkundig de
spanning bepalend, die
menselijke ledematen uitge
strekt in de ruimte kunnen
veroorzaken. De abstrahe
ring van de figuurtjes, lang
gerekt en geen details, ver
sterkt dit effect nog.
v..J van aanpak.
1 de pasteltekeningen
Internationale grafiek. Ga
lerie De Verbeelding, Klok-
kenstr. 12, Baarle-Nassau.
Open vrij, za en zo 13.30-
17.00 uur, t/m 18 jan.
Een aantal jonge kunste
naars uit eigen land en uit
België laten zien wat ze na
hun academie-examens
presteren op het gebied van
etsen, hout- en linosneden,
terwijl zoals dat gebruike
lijk is in deze galerie er ook
ruimtelijk werk te zien is.
Dit in de vorm van kera
miek uit Noord-Engeland,
eerder in deze rubriek be
sproken. Peter de Kominck
ging na St Lucas in Gent op
uitnodiging naar de acade
mie in Praag. Hij werkte
daar een jaar lang en mocht,
om thuis toch iets van het
resultaat te tonen, zes af
drukken van zijn etsen - de
platen bleven als staatsei
gendom in Tsjechoslowakije
- meenemen. Het zijn li
neaire structuren met een
architectonisch karakter
met zwaar aangezette
zwart-wit effecten en daar
door sterk suggestief alhoe
wel absoluut niet gelijkend
op bouwsels.
Samen werken aan één
onderwerp en dat zodanig
dat er een eenduidende
vorm ontstaat, is iets wat
heel weinig voorkomt in de
beeldende kunst Alleen al
daarom is het de moeit
waard het werk van Frans
en Frank, een paar uit Gent,
te komen bekijken. Ze won
nen een eerste prijs op de
sport in de kunsttentoon
stelling in Brussel met een
enorm grote kleurets geti
teld 'De loper'. Al hun werk
is spectaculair van formaat,
de grootste houtsnede meet
175 bij 210 cm en de techniek
is daar aan aangepast. Een
fors opgezette vlakverdeling
en een pakkende figuratie in
de zin van uitsneden die het
grootste effect sorteren en
dat alles in sprekende kleu
ren waarin net zoveel zwart
zit dat toch een eenheid van
beeld ontstaat.
Jan Schoenmakers, afge-
studeed in Tilburg, etste op
een heel eigen en illustra
tieve manier een aantal
wonderlijke platen. Met veel
fantasie laat hij een aantal
'dingen' soms afzonderlijk
gegroepeerd op een blad een
verhaal vertellen. Hij be
perkt zich daarbij tot een zo
eenvoudig mogelijke weer
gave van een ding.
Ans Bun, ook uit Tilburg,
doet dat laatste juist niet en
etste op klein formaat figu
ren die door hun detaillering
rijk verhalend zijn, verge
lijkbaar met Indische doe
ken of antieke Griekse va
zen. Rationeel van opzet met
een zeer zorgvuldig bepaald
evenwicht tussen zwart en
wit en tussen lijn en vlak
zijn de houtsnedes van de
eveneens in Tilburg afge
studeerde Willy Duffnues.
Zijn onderwerpen zijn lite
rair en door hun ingehouden
weergave haast symbolisch.
Heel bijzonder qua tech
niek zijn de vijf bladen van
Dirk van der Eecken, die het
Hoger Instituut in Antwer
pen juist achter de rug heeft
Het zijn linosneden in een
zo'n persoonlijke opvatting
dat ze ternauwernood als
zodanig te herkennen vallen
en dat komt dan vooral door
het minitieuze snijwerk en
het abstracte karakter van
de prenten, die als verwij
zing naar hun gezamenlijke
titel, 'Eiland in de zon',
slechts hier en daar een
palmboompje tonen. De cen
trale compositie is een uit
vele lijnen bestaande drie
hoek. Een leuke en veelzij
dige tentoonstelling van
veelbelovend werk.
Tien verhalen, Textielmu
seum, Goirkesstr. 96 Tilburg.
Open di-vrij 10.00-17.00 uur,
ai 12.00-17.00 uur, ma en za
gesloten, t/m 1 febr.
Een stuk zeer recente
kunstgeschiedenis met grote
sociale implicaties wordt op
deze tentoonstelling aan de
orde gesteld, zonder com
mentaar van buiten af. De
tien verhalen zijn de ge
schiedenissen van de car
rière van tien ontwerpers/
sters van gebruikstextiel in
de vijftiger jaren. Het zijn
verhalen over hardwer
kende mensen, misschien is
ploeterende beter op zijn
plaats, die in de na-oorlogse
tijd mede de basis hebben
gelegd voor de industriële
vormgeving, het design dat
nu gemeengoed is geworden,
zozeer zelfs dat de BBC een
enorme campagne heeft ge
start om de Britse kijkers de
beste designers van het jaar
te laten kiezen.
In de jaren vijftig zou dat
zeker in ons land gauw be
kend zijn. Het beroep stond
niet echt in aanzien. „Kun
stenaars waren vreemde
mensen en de toekomst be
tekende armoede", vertelt
een van de ontwerpsters. De
eer om zo goed gevonden te
worden dat je voor een be
drijf mocht werken, werd
door de kunstenaars van
grote waarde geacht. Nog
een citaat: „Het gaf een luxe
gevoel dat je kon werken.
Wat de verf, de textiel en de
tafels, nodig om te ontwer
pen, zou je nooit zelf kunnen
betalen!"
Een ander opvallend ge
geven uit de tijd is de vrij
heid die de ontwerpers werd
gegeven. We spreken nu in
deze tijd over de grote ver
scheidenheid binnen de
kunstopvattingen, maar de
diversiteit van de vorm in de
vijftiger jaren is al verba
zingwekkend. Geometrische
en organische en abstract-
graf ische motieven in de ge
drukte en alle mogelijke tint
op tint variaties is ruiten en
strepen bij de geweven ont
werpen.
Het grote verschil met nu
is de kleur. Die was per defi
nitie gedekt, beschaafd. Van
vele stoffen hangen er sta
len, die een goed en herken
baar beeld geven van de ge
liefde ontwerpen in die tijd.
Het waren stoffen die niet
alleen als gordijn, maar ook
voor kleding geschikt moes
ten zijn. Ik kan me nog heel
goed herinneren hoe popu
lair deze artistieke rokken
waren. De gruwelijke
bruine massa uit de meubel
winkels, die vol stonden met
verschrikkelijk lelijke din
gen js na de oorlog voorgoed
verbannen. De tien verhalen
in materiaal en op video to
nen dat overduidelijk.
EUsbeth van Leeuwensteyn;
naald- en textielkunst, Etce
tera, Markiezenhof, Steen-
bergsestr. 8. Open dagelijk
14.00-17.00 uur behalve
maandag, t/m 25 jan.
In de schilderkunst be
staat de opvatting fijnschil
deren. Op dezelfde manier
zou Elisabeth van L. uit Ul-
venhout gerangschikt moe-,,
ten worden binnen de zo di
verse uitingen van textiel
kunst. Met precieuze verfij
ning rangschikte ze haar
kostbare materialen ais zij
de, kant, goud- en zilver
draad en waar nodig kwam
er ook nog een verfbad aan
te pas. Met goede smaak en
veel geduld kwam ze zo tot
prachtige composities,
waarbij de modieuze uit
drukking 'beeldschoon' uit
stekend past Maar schone
beelden alleen verleiden
heel gemakkelijk tot zuivere
decoratie zonder inhoud.
Wanneer dat de bedoeling
is van de kunstenares is dat
prima, maar Elisabeth, die
zeer geboeid is door de rela
tie mens en natuur, zegt: „Ik
probeer me tot het wezen
lijke van het motief te be
perken." En dat is bepaald
niet gemakkelijk en ook niet
waar gemaakt, niet bij de
Lotusbloem en appelbomen
en evenmin bij Vogelvrij en
Moederschap, allemaal ge
heide onderwerpen waarbij
het sowieso al moeilijk is
nog iets oorspronkelijks te
doen. Zeker wanneer de on
miskenbare invloed van de
leermeesteres Pien Storm
van Leeuwen, wat vorm en
techniek betreft, zo duidelijk
aanwezig is. Elisabeth heeft
grote bewondering voor Ja
panse en Chinese kunst. Het
geheim van de sprekende
leegte en de summiere aan
duidingen binnen bijvoor
beeld een penseelschildering
is daar de kracht van een
vorm die de inhoud draagt.
Te fraaie vormen zoals bij
dit werk het geval is, leiden
de aandacht af van de in
houd.