OER B.V. 00K IN 1987 DE GOEDKOOPSTE!1 jimms ARME Eli" Robert Long actief in 'andere circuit' R TB F VERWACHT 500 MILJOEN KIJKERS MIKR0 GIDS WUttiBUlI ITOPZFTTBIS BR w»»»»»»»»»»»"1 65 jaar Smet „K. Isolatl' Grafiek Verhalen Verfijning INRUIL KOOP MITSUBISHI Wennen Van Duin BRUSSEL - Voor het Eurovisie songfestival, dat zaterdag 9 mei precies op de dertigste ver- j aardag van de EG wordt uitgezonden, ver wacht de Franstalige Belgische tv 500 miljoen kijkers. Paleizen 'Shanghai Surprise' Madonna als zendelinge FOON 01150-12105 km blauw, nov.1966 It ïlj» mat1962 •1985 1983 ■•1982 b400, grl|» metallic1980 GLX, wit1983 )GL. groen1979 liw.1977 IC p.doc1.33 ..1980 I GLX tllic1982 dkope llertei merken wetering mogelijk MOTORS COBPORATKW Peurssenstraat 54 AARDENBURG Tel. 01177-1280 3 VAKMANSCHAP. NET EVEN ANDERS Lbtau ■7 000 km i, groan.. .zilver.. 1885 1985 1983 1982 1981 1978 1981 1981 1982 1984 1982 1988 1982 „1980,1983.1984 1981 1984 1983 1983 .1984 Iwit 1980 t/m 1983 1985 1984 en rood1984 en 1985 1-btaUWm8'-8-1980 en 1981 1983 „1980 en 1981 1983 t/m 1985 beige met]®|5 1981 t/m 1984 „1980 en 1982 1985 zwart 1980 Vd.£i»1»J 1979 1984 1 TERNEUZEN KLOOSTERZANDE tel.01150-1 tel.01148- iVLVAJd 1 en*.«iNue Door Tom Smeeta jfi n'IET zo gek lang gele- j was er nauwelijks een lttie wereldverbeteraar van (kaliber van Robert Long te jijen. Schouwburgen bleven Ui voor hem gesloten in op- jtbt van benauwde burge rtere. Een van z'n theater- jjramma's uit die dagen ,ite niet voor niets en tbleef nog lang onrustig in rtad!' [[de zalen waar hij wel toe- ,g had, bleef geen stoel on- st, Progessief Nederland Igeen kans onbenut z'n ver- Hingen te volgen. Het heeft alle schijn van, dat nu de van Nederland aan de ortis. [obert Long is sinds kort de tsentator van het meest ipele spelletje dat in tijden de buis te zien is geweest ;n het overaanbod op vlak, wil dat heel wat zeg- Bovendien heeft hij nog verrassing, een single zelfs De Positivo's van wten Bie een voorbeeld aan jden kunnen nemen. rede at maar het plaatje, ons vrede (Dona nobis tan)' heeft enkele weken op itparade gestaan en dat is opmerkelijk resultaat Robert Long, die vorig ook al succes boekte met pretentieloos liedje, jlereen doet 't'. Dat nummer was afkomstig ia Roberts meest recente lp liter de horizon', waarvan de B-kant van z'n lidige single siert Op de Ne- ilands-talige Top 100 over 6 stond 'Iedereen doet 't' op immer één, terwijl de lp de verkochte van eigen bo- was en op de Lp Top 100 i tiende plaats innam. Robert Long presenteert het spelletje "Mijn geheim'. - FOTO anp Kortom: Robert Long heeft lidelijk een andere weg in slagen. De eerste reacties hij kreeg op z'n single, larop hij zich samen met het tord-Hollands Jongenskoor recht afvraagt waarom er zoveel eeuwen nog altijd ordt geleden, waren ook in trant van 'een prachtig immer, maar. itgelegd Robert Long: „Toen we aar waren met de opnamen ik de eindmix aan ver- billende mensen horen. Stuk #r stuk vonden ze het een achtig nummer en sommi- o hadden echt een brok in de tl Toch zeiden ze bijna alle- il dat ze zo'n stuk niet van verwachtten.hoe kom erbij om zo'n lied op te ne- Ik heb ze stuk voor kuitgelegd waarom." li dit is Roberts waarom: a eerste omdat ik, ik denk 4 m'n twaalfde jaar, voor 'eerst op de radio een koor «a nobis pacem' hoorde ten. Ik wist niet eens wat Stekende, maar ik ben het «tien nooit meer kwijtge- "k Ten tweede, daaruit ««vloeiend, omdat ik al ja- "net het plan rondliep 'om mee te doen'." De derde reden noemt hij 'een mengeling van wanhoop en hoop'. „Ik ben bang dat, nu de wereld zich in drie delen heeft opgesplitst, waarvan er twee elkaar doelgericht tot de rand van de waanzin drijven, terwijl het derde deel krepeert van ellende, 'vrede' bijna een cynische betekenis heeft ge kregen. Aan de andere kant geloof ik in de kracht van het woord. Als je het vaak genoeg herhaalt, hèlpt het, mis schien." Als 'ten vierde' vraagt hij zich af: „Waarom zou ik een nummer dat ik mooi vind niet op single uitbrengen? Ten slotte begon mijn carrère, bijna twintig jaar geleden, met 'The Last Seven Days', waarvoor ik me nog nooit heb geschaamd. Je zou je hooguit kunnen schamen voor het feit dat men dingen bedenkt als 'het jaar van de vrede' en dat 'Dona nobis pacem' een steeds actuelere betekenis krijgt." En toen was er 'Mijn ge heim', de vrijdag-vooravond vulling van de TROS. Robert Long als spelletjes-presenta tor. En ook al had Robert, zo als bekend, aangekondigd voorlopig niet meer in het theater te willen optreden, het blijft een verrassing. En zeker wennen. Aan het weekblad De Tijd gaf hij deze uitleg: „De uitda gingen komen als vliegen op me af. Ik doe van alles, ook tri viale dingen. Omdat ik al die triviale dingen nog nooit heb gedaan. Meneer had geen tijd. Meneer was met Kunst in de weer. Nu gaat meneer ergens op z'n handen lopen als men dat vraagt. Of met z'n kont staan draaien in een show van een Haagse modewinkel. Het is leuk om in te gaan op die flauwekul-voorstellen. Ander circuit, andere mensen." Een van die 'andere mensen' is Joop van den Ende ('correcte vent, fantastische vent') en die zorgde er voor dat Robert een scène speelde met André van Duin, die in de nieuwe serie shows die de TROS binnen kort start te zien zal zijn. Ro bert: „Heerlijk om een keer met zo'n groot humorist te kunnen werken." Over 'Mijn geheim' van de TROS, de omroep waarvan hij vroeger zei dat er alleen maar programma's werden gemaakt tot meerdere glorie van het Niets', zegt hij: „Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de televisie een snackbar is. Je moet niet verwachten er iets goeds te vinden, cultuur of zo. Ik vind het leuk om te doen en dat is de beste motivatie om iets te doen. Ik wil ook een ri sico nemen en onderzoeken of ik dit kan, degene blijvend die ik nou eenmaal ben. Ik wil op dat ding waar iedereen naar zit te koekeloeren succes heb ben. Of op m'n bek gaan." Overigens kondigde hij zijn 'ommezwaai' ruim drie jaar geleden al aan ineen interview in deze krant. Telvisie zei hij niet zo leuk te vinden, maar hij voegde eraan toe: „Onno zele spelletjes, dat vind ik echt leuk, daar beleef ik zelf een bijzonder groot genoegen aan". Viktor Lazlo presenteert Eurovisie Songfestival Door onze correspondent Frans Boogaard Een trotse staf van de RTBF presenteerde gister morgen op een met champagne aangeklede persconfe rentie in studio 4 het logo, het decorontwerp èn de presentatrice, de van het eiland Martinique afkom stige zangeres Viktor Lazlo, die - kennelijk niet in het minst gehinderd door de hete tv-spots de internatio nale pers ruim een half uur te woord stond vanuit een veelkleurige combinatie, waarvan een zwarte bont muts, donkere zonnebril en dikke suède jas de meest opvallende onderdelen waren. lustrum van de gemeenschap, zich nog beraden op enigerlei participatie in de opzet van het songfestival. In de marge van het muzi kale gebeuren worden een week lang nog allerhande ne venactiviteiten gehouden, die België en meer bepaald Brus sel voor korte tijd tot navel van de wereld moeten maken. Zo wordt in de schaduw van het Atomium een compleet VIP-dorp opgezet, komt er een groot folkloristisch feest en krijgen de standsorganisaties de gelegenheid extra aan de weg te timmeren met typisch Belgische producten als witlof, bier, vis, kaas, kant en dia mant En omdat de landende- legaties en deelnemers aan het festival onvoldoende tijd zul len hebben de negen Belgische provincies te bezoeken, krij gen ook zij de kans zich zelf in Brussel te presenteren. Intussen heeft Viktor Lazlo, die vloeiend zes talen spreekt en die voordat ze in Brussel een universitaire studie begon opgroeide in Mol, vlak tegen de Brabantse grens, het bij de RTBF-leiding klaargespeeld om op de avond van het song festival ook zelf een lied te mogen zingen, van haar nieuwe album dat - hoe toe vallig - net begin mei ver schijnt Lazlo verklaarde gis teren dat deze act niets met promotie te maken heeft, „maar ik zal mij nu eenmaal meer op mijn gemak voelen als ik iets zing." De BRT heeft ondertussen 12 kandidaten aangewezen voor de Belgische voorronde voor het songfestival. Zij moe ten met een origineel, Neder landstalig liedje van matei- maal drie minuten op de prop pen komen. Elke componist Hoewel zij en de RTBF pas maandagavond laat tot over eenstemming kwamen - eerst had zijzelf lang geaarzeld, daarenboven maakte het Vlaamse dagblad De Stan daard gisteren nog gewag van 'politieke complicaties' - ver klaarde zij nu de presentatie als 'een uitdaging' te zien. „Iets in mijn hoofd zei mij dat ik het moest aannemen. En ik doe uiteindelijk altijd wat mij het meeste schrik aanjaagt", zo lichtte de zangeres toe. Intussen heeft de RTBF - na een onverkwikkelijke ruzie met de Vlaams talige BRT, on middellijk nadat het Luikse zangwonder Sandra Kim vo rig jaar met haar bekroonde 'J'aime la vie' voor het eerst in 31 jaar de organisatie van het Eurovisie songfestival naar België haalde - kosten noch moeite gespaard. In de schaduw van het Ato mium, de overleefde resten van het symbool van de we reldtentoonstelling 1958 in Brussel-Noord, zijn vier palei zen gereserveerd, zowel voor het concours zelf als voor de ontvangst van de 22 landende- legaties en de wereldpers. Voornaamste financiers van dit spektakel zijn behalve de RTBF zelf de Brusselse en Waalse gewesten, de Natio nale Loterij en de Dienst voor de Promotie van het Toerisme. De Vlaamstalige zusterom- roep, de BRT, is zodanig uit de opzet geweerd dat de RTBF gisteren naast de gebruike lijke Franstalige, een Neder landstalige persmap moest presenteren die wemelde van de taal- en spelfouten. Overi gens zou ook de Europese Commissie, gezien het zesde Sandra Kim bracht het Eurovisie Songfestival naar België. - fotoanp kan zich met de kandidaten in verbinding stellen. Aan de Belgische finale op 14 maart wordt deelgenomen door An- gie Dylan, Margriet Hermans, Bart Kael, Curt Lawrence, Dan O'Neil, Sonja Pilgrims, Sofie, Liliane St Pierre, John Terra, Daan van den Durpel, Vincent en Judith Vindevogel. (ADVERTENTIE) Bel voor een abonnement 035 - 714714. U ontvangt dan de eerste 20 weken voor slechts f 11,-. Van onze filmredactie POPSTER Madonna en aankomend steracteur Sean Penn speelden kort na hun huwelijk de hoofd rollen in de film 'Shanghai Surprise' van de Britse te levisieregisseur Jim God- dard. Terwijl hij in de Verenigde Staten flopte, staken zij niet onder stoe len of banken, dat zij het zelf ook een snertfilm von den. En daar valt weinig op af te dingen. Madonna mag dan haar videoclip-imago heel aar dig hebben kunnen uitle ven in 'Desperately see king Susan', als een zende ling in het door de Japan ners bezette Shanghai van 1937 kan zij zich helemaal niet waarmaken. Zo'n goede actrice is zij niet, dat zij een zendeling kan uit beelden, die door de jacht op opium langzaam haar preutsheid kwijtraakt. Ze lijkt vooral op een mode pop, die haar tekst uit spreekt alsof ze hem nau welijks uit het hoofd heeft kunnen leren. Ook echtge noot Sean Penn brengt weinig terecht van zijn rol als een vloeiend Chinees sprekend zakenmannetje van wiens diensten zij ge bruik maakt in haar strijd tegen de opiumhandel. Een warrig en zeer onwaar schijnlijk avonturenver haal, waarin bizarre types voorkomen, zoals en Chi nees met handen van por selein en een Oosterse sex- prinses. De muziek is van oud- Beatle George Harrison, die de film ook produceer de. Jim Goddard heeft een soort mengeling willen maken van 'Casablanca' en The African Queen'. Maar met deze Bogart-klassie- kers heeft 'Shanghai Sur prise' helaas weinig van doen. 'Shanghai Surprise' draait in Mignon in Breda. rijs, metallic il, beige ijs uw metallic d metallic :oupé, rood metallic I GS, wit L, rood bruin 500 aut., grijs metallic GL, blauw metallic.... Emmabaan 4, Koewacht- T 01146-1841 Sub-dealer Suzuki Onderhoud en reparatie merken LPG-Inbouw en afstellen vraagt voor direct met ervaring Wlm Schiitz, 65 jaar schilde- Jjtn en pasteltekeningen, wogerlohuis, Molenstr. 2. Open dagelijks van 14.00- DO uur, t/m 18 jan. Met deze tentoonstelling iwijst Schütz dat de wijze Jen schilderen en leeftijd aan elkaar gekoppeld -n worden. Alles wat "er te zien is vibreert, de le- 'jnslust straalt je tegemoet, "Sof eindelijk de knop niet ™laan is ontloken, maar ;«lerlijk opengebarsten is. "et onderwerp ben je zelf, "Jet motto van de 65-jarige «nütz, die pas laat tot ont takeling kwam (zie de ®ant van gisteren). De Pasteltekeningen zijn gecon fereerd van vorm. Met erveuze kleurige krabbels «in de contouren gevormd an menselijke figuren; een *jkant, een liggend teakt, ze dragen allemaal 'oelfde karakter en zijn jaarom geen portretten jtear impressies van kwets- J;ra menselijkheid vol ™te levendige nuances. Dn grote doeken met in •t0°g 'opende jonge onder- /rpen als Popconcert en ^inasen zich op hun kleurigheid, ^es-roze is tegen gif soen gezet Kanariegeel te il pauwblauw. Vermengd onvermengd, klodderdik I ast onbedekt canvas in al- technieken die de gerkunst biedt, maar breed van opzet, mo- staat de vormgeving cen traal. Bij de olieverven is er sprake van een soort even wicht tussen vorm en kleur. De kleurvlekken spelen ten opzichte van elkaar een zo autonome rol dat het mij verbaast dat er hier nog fi guratie aanwezig is. Het is in ieder geval overduidelijk dat de onderwerpen op zich voor Schütz van weinig be lang zijn. De wassen beeldjes, als bronsmodellen bedoeld, zijn opgebouwd uit simpele lij nen met sterke ruimtelijke suggesties. Niet vernieu wend maar vakkundig de spanning bepalend, die menselijke ledematen uitge strekt in de ruimte kunnen veroorzaken. De abstrahe ring van de figuurtjes, lang gerekt en geen details, ver sterkt dit effect nog. v..J van aanpak. 1 de pasteltekeningen Internationale grafiek. Ga lerie De Verbeelding, Klok- kenstr. 12, Baarle-Nassau. Open vrij, za en zo 13.30- 17.00 uur, t/m 18 jan. Een aantal jonge kunste naars uit eigen land en uit België laten zien wat ze na hun academie-examens presteren op het gebied van etsen, hout- en linosneden, terwijl zoals dat gebruike lijk is in deze galerie er ook ruimtelijk werk te zien is. Dit in de vorm van kera miek uit Noord-Engeland, eerder in deze rubriek be sproken. Peter de Kominck ging na St Lucas in Gent op uitnodiging naar de acade mie in Praag. Hij werkte daar een jaar lang en mocht, om thuis toch iets van het resultaat te tonen, zes af drukken van zijn etsen - de platen bleven als staatsei gendom in Tsjechoslowakije - meenemen. Het zijn li neaire structuren met een architectonisch karakter met zwaar aangezette zwart-wit effecten en daar door sterk suggestief alhoe wel absoluut niet gelijkend op bouwsels. Samen werken aan één onderwerp en dat zodanig dat er een eenduidende vorm ontstaat, is iets wat heel weinig voorkomt in de beeldende kunst Alleen al daarom is het de moeit waard het werk van Frans en Frank, een paar uit Gent, te komen bekijken. Ze won nen een eerste prijs op de sport in de kunsttentoon stelling in Brussel met een enorm grote kleurets geti teld 'De loper'. Al hun werk is spectaculair van formaat, de grootste houtsnede meet 175 bij 210 cm en de techniek is daar aan aangepast. Een fors opgezette vlakverdeling en een pakkende figuratie in de zin van uitsneden die het grootste effect sorteren en dat alles in sprekende kleu ren waarin net zoveel zwart zit dat toch een eenheid van beeld ontstaat. Jan Schoenmakers, afge- studeed in Tilburg, etste op een heel eigen en illustra tieve manier een aantal wonderlijke platen. Met veel fantasie laat hij een aantal 'dingen' soms afzonderlijk gegroepeerd op een blad een verhaal vertellen. Hij be perkt zich daarbij tot een zo eenvoudig mogelijke weer gave van een ding. Ans Bun, ook uit Tilburg, doet dat laatste juist niet en etste op klein formaat figu ren die door hun detaillering rijk verhalend zijn, verge lijkbaar met Indische doe ken of antieke Griekse va zen. Rationeel van opzet met een zeer zorgvuldig bepaald evenwicht tussen zwart en wit en tussen lijn en vlak zijn de houtsnedes van de eveneens in Tilburg afge studeerde Willy Duffnues. Zijn onderwerpen zijn lite rair en door hun ingehouden weergave haast symbolisch. Heel bijzonder qua tech niek zijn de vijf bladen van Dirk van der Eecken, die het Hoger Instituut in Antwer pen juist achter de rug heeft Het zijn linosneden in een zo'n persoonlijke opvatting dat ze ternauwernood als zodanig te herkennen vallen en dat komt dan vooral door het minitieuze snijwerk en het abstracte karakter van de prenten, die als verwij zing naar hun gezamenlijke titel, 'Eiland in de zon', slechts hier en daar een palmboompje tonen. De cen trale compositie is een uit vele lijnen bestaande drie hoek. Een leuke en veelzij dige tentoonstelling van veelbelovend werk. Tien verhalen, Textielmu seum, Goirkesstr. 96 Tilburg. Open di-vrij 10.00-17.00 uur, ai 12.00-17.00 uur, ma en za gesloten, t/m 1 febr. Een stuk zeer recente kunstgeschiedenis met grote sociale implicaties wordt op deze tentoonstelling aan de orde gesteld, zonder com mentaar van buiten af. De tien verhalen zijn de ge schiedenissen van de car rière van tien ontwerpers/ sters van gebruikstextiel in de vijftiger jaren. Het zijn verhalen over hardwer kende mensen, misschien is ploeterende beter op zijn plaats, die in de na-oorlogse tijd mede de basis hebben gelegd voor de industriële vormgeving, het design dat nu gemeengoed is geworden, zozeer zelfs dat de BBC een enorme campagne heeft ge start om de Britse kijkers de beste designers van het jaar te laten kiezen. In de jaren vijftig zou dat zeker in ons land gauw be kend zijn. Het beroep stond niet echt in aanzien. „Kun stenaars waren vreemde mensen en de toekomst be tekende armoede", vertelt een van de ontwerpsters. De eer om zo goed gevonden te worden dat je voor een be drijf mocht werken, werd door de kunstenaars van grote waarde geacht. Nog een citaat: „Het gaf een luxe gevoel dat je kon werken. Wat de verf, de textiel en de tafels, nodig om te ontwer pen, zou je nooit zelf kunnen betalen!" Een ander opvallend ge geven uit de tijd is de vrij heid die de ontwerpers werd gegeven. We spreken nu in deze tijd over de grote ver scheidenheid binnen de kunstopvattingen, maar de diversiteit van de vorm in de vijftiger jaren is al verba zingwekkend. Geometrische en organische en abstract- graf ische motieven in de ge drukte en alle mogelijke tint op tint variaties is ruiten en strepen bij de geweven ont werpen. Het grote verschil met nu is de kleur. Die was per defi nitie gedekt, beschaafd. Van vele stoffen hangen er sta len, die een goed en herken baar beeld geven van de ge liefde ontwerpen in die tijd. Het waren stoffen die niet alleen als gordijn, maar ook voor kleding geschikt moes ten zijn. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe popu lair deze artistieke rokken waren. De gruwelijke bruine massa uit de meubel winkels, die vol stonden met verschrikkelijk lelijke din gen js na de oorlog voorgoed verbannen. De tien verhalen in materiaal en op video to nen dat overduidelijk. EUsbeth van Leeuwensteyn; naald- en textielkunst, Etce tera, Markiezenhof, Steen- bergsestr. 8. Open dagelijk 14.00-17.00 uur behalve maandag, t/m 25 jan. In de schilderkunst be staat de opvatting fijnschil deren. Op dezelfde manier zou Elisabeth van L. uit Ul- venhout gerangschikt moe-,, ten worden binnen de zo di verse uitingen van textiel kunst. Met precieuze verfij ning rangschikte ze haar kostbare materialen ais zij de, kant, goud- en zilver draad en waar nodig kwam er ook nog een verfbad aan te pas. Met goede smaak en veel geduld kwam ze zo tot prachtige composities, waarbij de modieuze uit drukking 'beeldschoon' uit stekend past Maar schone beelden alleen verleiden heel gemakkelijk tot zuivere decoratie zonder inhoud. Wanneer dat de bedoeling is van de kunstenares is dat prima, maar Elisabeth, die zeer geboeid is door de rela tie mens en natuur, zegt: „Ik probeer me tot het wezen lijke van het motief te be perken." En dat is bepaald niet gemakkelijk en ook niet waar gemaakt, niet bij de Lotusbloem en appelbomen en evenmin bij Vogelvrij en Moederschap, allemaal ge heide onderwerpen waarbij het sowieso al moeilijk is nog iets oorspronkelijks te doen. Zeker wanneer de on miskenbare invloed van de leermeesteres Pien Storm van Leeuwen, wat vorm en techniek betreft, zo duidelijk aanwezig is. Elisabeth heeft grote bewondering voor Ja panse en Chinese kunst. Het geheim van de sprekende leegte en de summiere aan duidingen binnen bijvoor beeld een penseelschildering is daar de kracht van een vorm die de inhoud draagt. Te fraaie vormen zoals bij dit werk het geval is, leiden de aandacht af van de in houd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19