BOEKEN Multatuli op vele manieren herdacht Cornwall: waarde tijd uit je handen glipt 's Morgens zorgen dat je de avond haalt v Antarcti liUMtMll De details van Dahl en spannende spiegels ZATERDAG 10 JANUAR11987 HONDERD JAAR GELEDEN OVERLEDEN Controleur Voordrachten Gent 'DE KIEMSTEEN' VAN D.M. THOMAS DE MARTELGANG VAN EEN NEDERLANDS-INDISCHE KRIJGSGEVANGENE Overwinteren op Touwtje springen Hologrammen VERSCHENEN 'far'" I AMSTERDAM (ANP) - Met een indrukwek kende reeks evenemen ten wordt dit jaar in binnen- en buitenland herdacht dat honderd jaar geleden de Neder landse schrijver en mo ralist Multatuli, pseu doniem voor Eduard Douwes Dekker, op 66- jarige leeftijd in het Duitse Nieder-Ingel- heim overleed. Daartoe behoren onder meer een nationale bijeen komst op 15 februari in de Nieuwe Kerk in Amsterdam en een herdenking op 19 fe bruari, de sterfdag van Mul tatuli, in het stadhuis van Ingelheim. Daar wordt ook een permanente tentoonstel ling over de schrijver inge richt. Bovendien wordt op 15 mei een door Hans Bayens gemaakt Multatuli-monu- ment op de Torensluis in Amsterdam onthuld, aldus een bekendmaking van het Multatuligenootschap. Het genootschap zetelt in het Multatulimuseum dat sinds 1975 in het geboortehuis van Douwes Dekker in de Kors- jespoortsteeg in Amsterdam is ondergebracht. Van nationale belangstel ling getuigen ook de PTT die op 10 maart met een Multa- tulipostzegel komt, ontwor pen door Rudo Hartman en het Letterkundig Museum in Den Haag. Daarvoor stelt Murk Salverda een grote ex positie samen die waar schijnlijk ook naar Gent in België gaat. Tot de herdenkingsplech tigheden in Ingelheim bij Mainz behoort ook het ont hullen van een vernieuwde gedenkplaat op het sterfhuis van de schrijver en moralist, het tegenwoordige Hotel Multatuli. De buitenlandse belangstelling komt ook tot uiting in nieuwe uitgaven van het bekendste werk van Multatuli, de Max Havelaar, in de Volksrepubliek China en op Cuba. De Universiteit van Ido- nesië en het Erasmushuis in Djakarta houden in de tweede helft van dit jaar een congres over Multatuli. Douwes Dekker ging als achttienjarige naar het toenmalige Batavia. Vervol gens werd hij een paar jaar later in 's lands dienst con troleur op Sumatra, ambte naar op Java, secretaris op Celebes en assistent-resi dent op Ambon. Hij be kleedde tot slot dezelfde functie in Lebak (Zuid-Ban tam). Multatuli leefde oprecht mee met de inlander, wat door de eigen hoofden van de bevolking niet op prijs werd gesteld. Hij trad op te gen misbruiken van lokale machthebbers en diende aanklachten in tegen de re gent Karta Natta Nagara en enkele lagere hoofden. Om procedurele redenen, Multa tuli wilde pas bewijzen leve ren nadat de regent en diens handlangers waren verwij derd, werd hij in het onge lijk gesteld en overgeplaatst. Na een afkeurende kabi netsmissive nam hij ontslag. In enkele weken schreef hij daarna in Brussel zijn Max Havelaar, dat in 1860 verscheen. Multatuli wenste daarmee niet alleen reken schap af te leggen van zijn daden en zo eerherstel te krijgen, maar ook de aan dacht te vestigen op het lot van de Javaanse bevolking, die door de lokale hoofden werd geprest tot het ver richten van onbetaalde veel everanties en herendiensten. De Max Havelaar wekte meteen belangstelling. Die gold echter meer het pam flettistische karakter dan de inhoud. Eerherstel verkreeg Mul tatuli er niet door. Hij ver wachtte desondanks nog ja renlang dat hem een nieuwe ambtelijke baan zou worden aangeboden. Intussen leefde Douwes Dekker zo goed en zo kwaad als het ging van de pen en van voordrachten. Hij schreef en sprak over ze delijke aspecten van tal van zaken als noden van werk lui, achterstelling van de vrouw, huwelijk, bestuur, gezag en onderwijs. Hij ge bruikte een zeer persoonlij ke, levendige taal, die nieuw was voor de Nederlandse li teratuur en verrijkte zo het proza van de lage landen al vóór anderen in de jaren tachtig een verjonging van Eduard Douwes Dekker (Multatuli). - fotoarchief de stem de literatuur tot stand brachten. De schrijversnaam Mul tatuli (multa tuli ik heb veel geleden) gebruikte Douwes Dekker voor het eerst in 1859 bij de publika- tie van een parabel in De Dageraad, een tijdschrift van de vrijdenkers. Na de Max Havelaar schreef hij onder meer Minnebrieven, de brochure Over vrijen ar beid in Nederlandsch-Indië, de nimmer voltooide roman in delen Geschiedenis van Woutertje Pieterse en Ideeën, waarvan de eerste aflevering in 1862 en het ze vende en laatste bundel in 1877 verscheen. Sinds 1870 kwam er enige rust in het zwerversbestaan van Multatuli toen hij voor goed in Duitsland ging wo nen. Hij schreef er nog Dui zend en eenige hoofdstukken over specialiteiten, Millioe- nenstudiën en het toneelstuk Vorstenschool. Toneelgezelschap Multa tuli uit Gent presenteert de produktie 'Minnebrieven' Dit stuk wordt onder meer op 16 mei in De Balie in Am sterdam gespeeld. In Gent wil men voorts een bijeen komst beleggen in de zaal van het Van Crombrugghe- genootschap in de Huidvet- terstraat, waar Multatuli ooit zeshonderd belangstel lenden toesprak. Onder de titel Minnebrie ven wil De Populier in Am sterdam een theaterproduk- tie rond Fred Florusse bren gen. Woutertje Pieterse prijkt op het repertoire van De Haagse Comedie. Als musical is Woutertje Pie terse te zien en te horen bij Theater in Arnhem. Als opera van Konrad Boëhmer zal de Rotterdamse Kunst stichting een reeks uitvoe ringen aanbieden met mede werking van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Jos Brink heeft naar de Max Havelaar gegrepen en gaat er een musical aan wijden. Behalve nieuwe vertalin gen liggen er nieuwe uitga ven van werk van Multatuli in het verschiet. Daarbij is de fotografische herdruk van de Max Havelaar met commentaar van W. F. Her mans. Voor het eerst worden voorts de bijdragen van Multatuli aan de Opregte Haarlemsche Courant ge bundeld. Uitgeverij Van Oorschot brengt het acht tiende deel van Multatuli's Volledige werken uit. Ook komen dit jaar de laatste de len gereed van de kleine reeks Multatuli in Salaman derpockets. Bij Waltman verschijnt een nieuwe uit gave van Multatuli's Brie ven aan Waltman, ingeleid door dr. G. W. Huygens. De Koninklijke Neder landse Akademie van We tenschappen heeft het Mul tatuligenootschap nog laten weten na 1987 te komen met de wetenschappelijke uit gave van de Max Havelaar. Het genootschap deelt ten slotte mee dat in steden als Groningen, Heerlen, Leiden, Utrecht en Wageningen le zingen, colleges, forums en dergelijke worden georgani seerd. Ook verwacht het ge nootschap publikatie van Ik kan met niemand meegaan, waarmee Philip Vermoortel werk van Multatuli inleidt, een herziene druk van De raadselachtige Multatuli van Hermans, de Multatuli- encyclopedie van K. ter Laan, twee delen in de reeks Over Multatuli, artikelen in onder meer het Indonesische Mutiara en hopelijk biogra fieën van Wim van Boxtel en Hugo Brandt Corstius. Door Dirk Vellenga SINDS 'Het witte hotel' heeft D.M. Thomas zijn naam ge vestigd als een uiterst knap en origineel auteur. Het boek (1981) werd een groot succes in de hele wereld, behalve in zijn eigen Engeland. Daarna zijn ook 'De fluitspeler' en 'Ararat' in Nederland uitgebracht. On langs verscheen 'De kiem- steen' ('Birthstone'), een werk uit 1980. Wederom laat Thomas een ogenschijnlijk verwarde reeks gedachten en ervaringen (vanuit vrouwelijk oogpunt) los op de lezer. Waan en wer kelijkheid wisselen elkaar af, sex lijkt de voornaamste inte resse van alle hoofdfiguren en met logica en tijd wordt een loopje genomen. In 'Het witte hotel' maakt een hysterische kunstenares een reis door de gruwelen die Europa troffen tussen 1920 en 1941. Het is ook een reis naar het diepste van de menselijke ziel, Freud zelf duikt op en wat onderweg ontdekt wordt zijn wilde fantasieën, meestal ero tisch van aard. De spanning tussen onge breideld dromen en fantaseren en de gruwelijke feiten is ook weer te vinden in 'De kiem- steen'. Donald Michael Tho mas keert terug naar zijn eigen geboortestreek Corn wall. Verteller is Jo, een onge lukkige vrouw van bijna veer tig, die kennelijk vreselijke jeugdervaringen heeft gehad. Op moeilijke momenten neemt ze de persoonlij khid aan een broer of een uster. verliest ze haar rermingt draait alles om rotiek grofheid. Zij maakt kenns me; Amerikaan Hector lolita diens zieke moeder lola, voorouders afkomslg zi» Cornwall. In het mitigel van tinmijnen, hodevel, hoge heggen en oue ket wijst alles ver terugn de Cornwall is het eino van geland en ook de latste in de tijd. Het grohsyu van het einde en teelijk van het begin is Me-an. de prehistorische leim met een groot gat in iet den. De twee Amrikï kruipen door het gat gaan plotseling bizarr vei deringen. De zoon ouder, maar de moede st jonger en actiever. De lyrische uitspattigg de volstrekte onvoorsjlt; heid van het verhaal» ervoor dat 'De kieist blij ft intrigeren. Als Joa kronkels bij Lola en Heta Californië belandt, vragj buiten adem af, waar hl al weer over ging. Bt blijft het, hoewel de li» virtuositeit niet kan ven dat het een verhaal is voj vloerse dialogen en avon die zich slechts afspelen; rond de schaamdelen vt Amerikaanse moeder ens Jo en lekepredker Tom. D.M. Thomas: 'Dekiemsteeti' Agathon, prijs 2SS0. Waar ze wonen, de pinguïns staan ze op een grote ijsschot geduldig in een lange rij te t tot ze een duik nemen in het koude water: op zoek naar vi of zomaar wat achter elkaar een rondje zwemmen om de i en dan weer klimmen en wat tot de volgende duik. Wat zei terwijl ze schuifelen, hun vei schikken? Valt er wel iets te over de eeuwige sneeuw, de s Langzaam drijft het ijs naar Ze kiezen zwijgend een nieui Uit: "Praten met een reiger' van I De Greenpeace is deze week uit Niet voor een reis door het ijs naar An tare (vorig jaar mislukte het) gaan daar mensen aan land met gebouwtjes die ten zetten, sneeuwscooters en rad maanden later kunnen ze weer word ditje heeft dan een poolnacht van d rug. Misschien hebben ze wel een sof den in tien slaapzakken, want het kar Door Pieter-Jan Dekkers HET zit met name Indische Nederlanders nog steeds erg hoog dat hun lijden in de Tweede Wereldoorlog heel wat minder 'erkenning' heeft gekregen dan dat van de "Europese' oorlogsslachtoffers. Er is ook veel minder gepubli ceerd over de oorlog in Neder lands Indië, wat misschien voor een deel dat gebrek aan belangstelling verklaart. Slechts twee maal stond het gebeuren in de Tweede We reldoorlog in het Verre Oosten (even) in de Nederlandse sa menleving centraal: in de ze ventiger jaren, toen de Ja panse keizer Hirohito een be zoek aan Nederland bracht (Wim Kan) en eind 1986, toen het kabinet-Lubbers vond dat het langzamerhand tijd was geworden voor een staatsbe zoek van koningin Beatrix aan Japan en dus aan de 'nimmer veroordeelde oorlogsmisdadi ger' keizer Hirohito. Vooral rond dat laatste 'net- niet-staatsbezoek' is veel te doen geweest. Eindelijk kre gen de slachtoffers van de oor log in het voormalige Neder lands Indië de aandacht, die ze al jaren vrijwel tevergeefs hadden gevraagd. En na een emotionele hearing in de Tweede Kamer liet de meer derheid van de parlementa riërs zich overtuigen: voorlo pig geen bezoek van het Ne derlands koningspaar aan de Japanse keizer. En, en passant, meer aandacht voor de proble men van hen, die de oorlog in het Verre Oosten hebben over leefd. Bij Uitgeverij Hollandia verscheen onlangs 'En de zon werd rood', van Joop Hulsbus, een in Indië geboren Neder lander, die probeert zijn per soonlijke beleving van de 'On dergang van Nederlands Indië en de Hel van de Burma- spoorweg' te verwoorden. Geen gemakkelijke opgave, vooral niet omdat Hulsbus heeft gekozen voor een meng vorm: het vermelden van de geschiedenis zoals we die uit de geschiedenisboeken ken nen, gekoppeld aan de be schrijving van zijn eigen erva ringen. Zo koppelt hij zijn eerste jeugdherinneringen uit 1926 - hij woont dan met zijn ouders op Java - aan de troonsbestij ging van de 25-jarige Hirorito. En in Genève wordt dat jaar een conventie ondertekend die de (humane) behandeling van krijgsgevangenen en burgers tijdens een oorlog regelt. Ja pan tekent ook, voegt de schrijver er veelbetekend aan toe. De geschiedenis zou uitwij zen dat de 'gele horde' die con ventie niet alleen aan de laars heeft gelapt, maar bovendien in staat bleek mensen dingen aan te doen, die met het woord 'onmenselijk' nog als uiter mate zwak zijn gekwalifi ceerd. Hulsbus groeit op Java in een beschermd, hoger milieu op, waarbij hij (zijdelings) kennis maakt met de Javaanse cultuur van 'goden en geesten', van de krachten van licht en duister. Tijdens het menston- terende werk aan de Birma- spoorweg vindt de schrijver iets terug van die 'stille kracht': het vermogen be paalde zaken te 'zien' aanko men. Tijdens een kort bezoek aan Holland wordt het onder de tropische zon geleerde 'Hooge- zand-Sappemeer-Zuidbroek' in de praktijk gebracht, op het moment dat in Duitsland Adolf Hitler Rijkskanselier wordt. Terug op Java wordt het 'veilige' bestaan even on dermijnd door berichten over een communistische opstand ('Moeder neemt schietles') maar verder zal men tever geefs zoeken naar de nationale bewustwording van de Ja vaan. (Hulsbus haalt verder in zijn boek wel een strikt ge heim Japans rapport aan, met als belangrijkste conclusie dat de Indonesische volkeren 'ge lukkig' leven onder Neder lands bestuur). Wel tal van geruchten over Japanse 'spionnen', die zich voorbereiden op de komende vervulling van de Japanse mythe, dat Japan de hele we reld eens onder één dak zal brengen, het Japanse uiter aard. De persoonlijke herinne ringen aan school ('veel bid den' bij de fraters) lopen sa men met de Japanse aanval op Mandsjoerije en de Duitse in tocht in Oostenrijk. Vanaf 10 mei 1945, als Hitier in het westen de Blitzkrieg be gint, verandert het leven in Indië 'ondefinieerbaar'. 'Iets ongekend sluipt onze samenle ving in'. De Indische Neder landers gaan geld inzamelen om het inmiddels overwonnen moederland aan wapens te helpen. Dan, juni '41, de Koninklijke Marine. Soerabaja. Voorberei ding op een eventuele oorlog. Het Gele Gevaar komt immers steeds dichterbij. December '41: Pearl Harbor. De Neder lands-Indische regering ver klaart Japan de oorlog. Die is even kort als ontmoe digend: de Japanse over macht, de verschroeide aarde die het Koninklijk Nederlands Indisch Leger bij gebrek aan weerstandsvermogen toepast, de Slag in de Javazee, de eer ste wrede executies door de 'Zonen des Hemels'. April '42. In Japanse han den. Krijgsgevangen. Via Dja karta aan boord van een Ja panse koopvaarder richting Birmaanse kust. Geallieerde luchtaanval, op het nippertje aan de dood ontkomen, maar het is de vraag of dat te ver kiezen is boven wat de krijgs gevangenen wacht. De Birma-spoorweg. 'Last dier' waarover de Jap naar willekeur kan beschikken. Het gevecht om te overleven. Alle zintuigen alert op het ontdek ken van het alomtegenwoor dige gevaar, 's Morgens zorgen dat je de avond haalt. Een steeds nauwer perspectief, waarin op een gegeven mo ment de grenzen van het zelf besef niet eens meer samen vallen met de eigen huid. De haat tegen de Japanner, die spreekt met 'naar binnens- lurpend speeksel', een kwalifi catie die in het boek herhaal delijk wordt neergeschreven, maar juist daardoor steeds zwakker overkomt en der halve het doel voorbijschiet. Het lezen van de persoon lijke belevenissen van Huls bus laat de lezer toch enigszins onbevredigend achter. Aan de ene kant het vermelden van niet zelf beleefde, in het kader van het boek zelfs weinig rele vante gebeurtenissen uit de oorlog in het Verre Oosten, die in andere geschriften beter en uitvoerige worden beschreven. Zoiets doe je natuurlijk niet voor d roek. Ze doen medische proeven, prob een poolblimaat te kweken èn ze onde te worden zonder daglicht. Twee jaa de basis zijn en dan mag Greenpeace ringen bijwonen van de landen van stoffen; of ze wel, niet of een beetje g< Greenpeace wil dat alles in de grond ste één onbedorven plekje óp aarde za Ze zijn bang dat er een grote olievl terecht komt Dat zal prachtig klei lewarmte wordt ook opgenomen n. Als dat gebeurt, worden de eerste ceten, de micro-organismen, verni Iten het poolgebied kunnen merken Joop Hulsbus (midden, met pen) terug in Birma, november 1985. - ffohoj Aan de andere kant de per soonlijke belevenissen, die te weinig vertellen over de mens Hulsbus. Over zijn andere ge voelens dan de haat voor de 'speeksel binnenslurpende' Jap. De gekozen verweving van persoonlijke ervaringen met geschiedkundige feiten blijft fragmentarisch. De biografi sche inbreng wordt in een 'st- accato-achtig' tempo op de le zer afgevuurd waardoor te weinig ruimte is gelaten aan bijvoorbeeld de onderlinge verhoudingen in de kampen, het elkaar er door heen slepen. De flaptekst geeft aan dat Hulsbus na zijn bevrijding te rugkeert naar Indië. Hij beëindigt zijn verhaal echter op de dag dat hij vrijkomt. Ook dat is een gemis. Want schrijven over de 'Ondergang van Nederlands-Indië' houdt niet op als twee atoombom men de Japanse oorlogskeizer Hirohito tot capitulatie heb ben gedwongen. Met de 'Rode Olifant' bri gade keert hij naar Indië te rug, waar zijn vader in een Ja pans interneringskamp blijkt te zijn omgekomen en zijn moeder en broer zich in han den van Indonesisae 'a misten' bevinden. Na nog bij het Kops niers ingezet te zijl on vechten 'voor handhainj recht en orde', wordt ijj e oktober 1947 in Nederani demobiliseerd. Tota.1 heemt tracht hij daar r met zijn inmiddels vrijg moeder en broer, een n toekomst op te bouwen, de flaptekst. 'En de zon werd r<# niettemin een zeer waardige blik in het ra verleden. lie Nederlandse scholieren iuwtje springend het nieuwe jaar in, want als het an de Nederlandse Hart- chting ligt is touwtje ipringen binnenkort een age op alle scholen. Dat is iet gevolg van de actie 'Spring je fit'. Touwtje ringen is een leuke manier im je hart in conditie te louden en de bedoeling is it je vanaf nu springend loor het leven gaat, ook la- :r als je grijze haren hebt. Tot en met mei zal Jan etman (van Los-Vast) in zijn radio- en tv-program- ma's aandacht aan het touwtje springen geven. Groepen scholieren zullen daarbij demonstreren wat zij met het slappe koord kunnen: de eend, de twist- sprong, de dubbele. Van dat springen word je doodmoe, maa hebt Met werk ten n maai Da als z< gen en deer< nep, video verse sprin derin 'To oudei in dei touw boeie schrij vice team word* Kape 02159 uske en Wiske: Door Muriel Boll WIE 'Boy', het eerste auto biografische verhaal van Roald Dahl, heeft gelezen, zal zeker het vervolg 'Solo' willen lezen. Als géén ander krijgt Dahl je in zijn ban, het lijkt net of je naast hem zit, want al schrijvend praat hij met je. Dahl heeft een soort derde oog voor het buitenissige. Het knappe is dat hij niet al leen vreemde gebeurtenis sen waarneemt, ook de de tails staan voorgoed op zijn netvlies, zodat hij maar een paar woorden nodig heeft om je zelfs jaren later een levensecht beeld voor ogen te toveren. In 'Solo' be schrijft Dahl het eigenaar dige type Engelsman van een imperiumbouwer uit de jaren dertig aan de hand van merkwaardige gewoon tes van een paar leden van dit zeldzame mensenras. Over U.N. Savory bijv. (of die man echt zo heette...) met drie pruiken in ver schillende haarlengtes, die zoutzuurkorreltjes op zijn schouders strooit, zodat iedereen denkt dat hij last heeft van roos. In feite is hij zo kaal als een biljartbal. Over de majoor die in alle vroegte naakt langs Dahl's patrijspoort over het dek ga loppeert. Deze landgenoten, zo knots als een kabeljauw, ontmoet Dahl op reis naar Afrika waar hij voor de Shell gaat werken; het tijd stip waar Boy ophield. De Afrikaanse verhalen over het landschap en zijn bewoners zijn ook stuk voor stuk prachtig, soms onge looflijk. Tussen de tekst zijn stukjes uit Dahls brieven aan zijn moeder afgedrukt; jammer genoeg niet in het oorspronkelijke handschrift zoals in Boy, maar in machi neschrift en vertaald. In het tweede deel van het verhaal is het oorlog; die wordt beschreven aan de hand van Dahls ervaringen als gevechtspiloot. Het moet voor hem een overweldi gende tijd zijn geweest, waarin hij geen tijd had om de gebeurtenissen te laten bezinken en dat merk je. Het is een reeks verhalen die mij minder aanspreekt, al die beschrijvingen van verschil lende typen vliegtuigen zeg gen me niet veel. Het zijn geen romantische oorlogsverhalen, vooral niet als Dahl een Duits vliegtuig neerhaalt of zelf neerge haald wordt. 'Solo' is een boek voor jong en oud en ze ker voor diegenen die Dahl's verhalen voor volwassenen kennen, waarin hij vaak oorlogservaringen heeft verwerkt. 'De Spiegelsteen' is even eens een boek voor alle leef tijden en het is een bijzonder boek, omdat er zeven holo grammen in de illustraties verwerkt zitten. Hologrammen zijn een soort driedimensionele foto's waarvan de mensen of voor werpen in alle kleuren van de regenboog tot leven ko men als je er licht op laat schijnen. Het is zoiets als de wereld bekijken door een gekleurd cellofaanpapier, het liefst als de zon schijnt. Hologrammen zijn nog fas cinerender, want het lijkt of je de mensen kunt aanraken, terwij 1 ze er niet echt zij n. Het eerste hologram spie gelt je vanaf het omslag uit nodigend toe, maar het ver haal vind ik wat tegenval len. Het is bepaald niet slecht, met het oude motief van door de tijd en ruimte heen stappen had Michael Palin (één van de oprichters van Monty Python) een he leboel kunnen doen. De hoofdpersoon Paul ziet plot seling een ander als hij in de spiegel kijkt. Die ander De omslag van 'De spiegelsteen'. In het echt' is in de cirkel een hologram te zien. - fotoploegsma dwingt hem door de spiegel te stappen en Paul komt in een soort middeleeuwse om geving terecht. De oude to venaar Salaman krijgt hem zover dat hij de spiegelsteen wil opduiken uit een onder waterpaleis. Het lukt met veel inspanning, maar dan blijkt dat Paul met de steen door Salaman gevangen is in een kristallen bol. Gelukkig rolt die bal van tafel en daarmee valt Paul door de spiegel terug in zijn eigen badkamer. Roald Dahl: 'Solo'. Uitg. Fontein, prijs 23,90. M. Palin en A. Lee: 'De spiegel steen'. Uitg.f 39,90. Joseph Olshan: 'Clara's geheim'. Uitg. Luitingh, prijs 32,50. Een debuut dat werd bekroond met de eerste prijs in The Times Jonathan Cape Young Writers' Competition. Geschreven vanuit het stand punt van het jongetje David, dat een speciale band heeft met Clara, de Jamaicaanse huishoudster. De jongen merkt dat Clara een afschu welijke herinnering probeert te verbergen. Hans Dorrestijn: 'Dorres- tijns Pers Agentschap'. Uitg. Bert Bakker, prijs 19,90. Teksten van de radiorubriek van deze mopperende grapjas. Zogenaamde actualiteiten en verhalen over o.a. de Kinder Opruimings Dienst. John Fante: 'De wijn der jeugd'. Uitg. Meulenhoff, prijs 39,50. Twintig korte verhalen van deze Italiaanse A» kaan (1909-1983). Ir» schetsen van het Italis gezinsleven en de katlw cultuur. ut fin mij I Pieter van der Leed® zeehelden Evertsen'. UW Boer, prijs 24p0. BoelU de Zeeuwse zeeieldenff Evertsen. Wolken van damp en flitsende rap® een verhaal dat druip' plichtsbetrachting en klopte vaderlandliefde Spanjaarden zijn 4e sd» en de Geuzen de vrijl® strijders. 'Het Belasting-ABC Uitg. Annoventur», 13,90. 'Hema belastinggid® Uitg. Hema, prijs 9,75. 'Seks'. Uitg. Zomer ef ning, prijs 29,>0 per' Twee handboeken, een w man en een voor de w met 'Je seksueel jrofiel bleemschema's' er 'Het v teren van je seksl&en'. a*nbone Ar t>oer o Ai s u Rijdt BN DB ïtoMBM we rkbn /V/er

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30