UITBLAZEN Liften op Champs-Elysées; Frankrijk behelpt zich 'Van Agt zal moeten boksen' even.i HOGE RJ Duits protest tegen vlees en zuivel Nederland Churchills chamberpot FRANSEN SCHAKELEN OVER OP 'SYSTEEM D' DOOR STAKINGEN BRINKHORST: WERK IN JAPAN CONSTANTE KNOKPARTIJ WIM KOCK ZATERDAG 10 JANUAR11987 ACHTERGROND PAGINA ZATERDAG 10 JANUi Bouwer betaalde volgens Van Agt geen smeergeld 'Vriendelijke' Wdbouw loont ~w tET zal niet zo be- r~ldoeld zijn door de "inrichters, maar voor mij is de glanzend witte kamerpot net pièce de resistance van de kleine, wisselende tentoonstelling van Churchilliaanse din getjes in de bomvrije kel ders van Whitehall. Het is een flinke pot. Dat hij niet voor de eerste de beste werd gebakken tonen het blauwe kroontje en de letters GR (George Rex) op de buitenwand. Ik probeer me voor te stel len hoe er dat uitziet: de corpu lente Britse PM, sigaar tussen de lippen, op de pot. Die ten toongestelde chamberpot brengt de al bijna mythisch geworden gestalte van de onverzettelijke oorlogsleider terug tot de men selijke maat. Precies op het juiste ogenblik want met het bekijken van de tentoonstelling besluit je de rondgang door de vertrekken waar Sir Winston Churchill zijn finest hours be leefde. Er staat een kaartje bij waarop te lezen is dat Churchill niet van kamerpotten hield. De kans dat hij deze heeft gebruikt is daarom gering want hij hoorde bij zijn ondergrondse oorlogsuitrusting en het gidsje meldt dat de staatsman maar drie keer in zijn kamer onder de grond heeft geslapen. Dat was in de herfst van 1940, tij dens de Blitz. en het Duitse luchtoffensief 5 met de V-wapens in 1944/'45. Vanuit zijn werkvertrek hield Churchill enkele van zijn be- roemdste radiotoespraken, waaronder ook enkele, gericht tot de bevolking van bezet E Europa. De BBC had in het complex een hulpstudio die ook vandaag de dag nog te zien S is. Wat nu, anno 1986, bij een Ëj rondleiding het sterkst opvalt is de eenvoud van een aantal van s de hulpmiddelen waarvan dit E centrum van de geallieerde oor- logvoering zich bediende. In de ministerskamer gaven een E groen en een rood geverfde j= gloeilamp de alarmstatus boven de grond aan. Gas alarm werd S gegeven door een man die met een ratel over de gangen liep. E Voor het sein 'veilig' gebruikte E dezelfde man een bel als die j| waarmee de bovenmeester ooit E het begin en einde van de E schooltijd aankondigde. De verbindigsapparatuur j§ ziet er aandoenlijk primitief uit. Maar dat neemt niet weg dat daarmee verbinding kon wor* E den gemaakt met stafkwartie- E ren in alle uithoeken van de we- reld. Churchill beschikte er over een rechtstreekse (radio) E telefoonverbinding met presi- 5 dent Roosevelt. De telefoon E met gebruiksaanwijzing voor de E premier staat in een afzonder- lijk vertrek, kleiner dan een ge- vangeniscel, waarin Churchill S zich opsloot als hij met de pre- sident wilde telefoneren. In de deur zit een gewoon toilet slot: E bezet - vrij. Indrukwekkend is de kaar- tenkamer waar de oorlog zorg- vuldig en gedetailleerd in kaart is gebracht. Met gekleurde wol- E draden en knopspelden zijn de fronten gemarkeerd zoals ze la- gen op de dag dat de wapens |j werden neergelegd. De kaarten- E kamer behoort, met Churchills E eigen kamer en het vergaderlo- kaal van het kabinet, tot de ver- E trekken die sinds 1945 vrijwel E onaangeroerd zijn gelaten. Al-i E leen de documenten die nog ge- E heim moesten blijven werden er uit verwijderd. EE In de buurt van de BBC- hulpstudio klinkt Churchills E stem uit een luidspreker. Ver- E schillende bezoekers staan roer- loos te luisteren, sommigen zichtbaar aangedaan. De stem, de woorden vooral, laten mij- zelf ook niet helemaal koud. E Toch heeft me ook af en toe het E gevoel bekropen rond te dwa- E len in een museum over de Boe- renoorlog, de Slag bij Verdun E of een ander conflict uit het ge- E schiedenisboek. Alsof de Cabi- net War Rooms onmogelijk nog van 'mijn tijd' konden zijn. De E volgende Britse premier die on- E dergronds moet, zal een stuk E dieper te graven en heel wat meer beton te storten hebben. (IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIli Sinds ruim twee jaar zijn de zogenaamde Cabinet War Rooms, onder het vroegere Mi nisterie van Openbare Werken, bezijden Whitehall, voor het pubhek toegankelijk. Het kel dercomplex, beschermd door het zeer solide gebouw zelf en door een met tramrails gewa pende laag beton van een meter dikte, was net gereed toen in 1939 de oorlog uitbrak. Vanaf dat moment zou de grote kaar- tenkamer, vlak naast Churchills eigen werk- en slaapvertrek, dag en nacht bezet blijven, tot aan de dag van de Japanse ca pitulatie. Niet alleen het oor logskabinet zetelde hier. Ook de strijdkrachten en de inlich tingendiensten hadden er hun zenuwcentra. Hier werden de geheime operaties, afleidings manoeuvres en desinformatie campagnes bedacht waarmee de Duitsers herhaaldelijk op het verkeerde been konden worden gezet en die na de oor log zoveel boeiende literatuur en zelfs spannende films zou den opleveren. Van hier ook werd in de kritieke maanden van 1940 de Home Guard, Dad's Army, geleid. Churchill, die tweemaal daags in bad ging om zijn te kort aan nachtrust te compen seren, had een hekel aan het keldercomplex waar hij aan sa nitair, naast zijn pot, alleen nog kon beschikken over een che misch toilet voor gemeenschap pelijk gebruik. Het aantal tap punten voor stromend water was beperkt en het ventilatie systeem kwam van gesloopte schepen. Er was niet meer com fort dan in een tentenkamp. Niettemin werden er meer dan honderd kabinetszittingen gehouden, voornamelijk tijdens de Blitz in het najaar van 1940 Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. «076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26,01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41«236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, «01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, «01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5,01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Bob Dan Huët „BIENSUR, maar als ik moest kiezen tussen U en een mooie juffrouw, dan had U nu nog met uw duim in de lucht ge staan." Een bof dus, dat hij me heeft meegeno men, de vlotte vertegen woordiger in huishoud- artikelen uit Créteil, een zuidelijke voorstad van Parijs. Langzaam dalen we de Champs-Elysées af naar de Place de la Concorde, waar het ver keer pas goed in de knoop zit. Liften op de statige Champs-Elysées, omdat de staking bij het Parijse open bare vervoersbedrijf RATP het ondergrondse verkeer nagenoeg heeft lamgelegd, is een van de weinige manieren om vanaf de Etoile in het centrum te komen. „Wat deed U eigenlijk bij de Are de Triomphe", infor meert mijn druk schakelende gastheer. „Bent U toerist?". Ja, zeg ik om hem niet te kwetsen met de mededeling dat ik 'zomaar' eens wilde kijken of je deze dagen in derdaad liftend door Parijs komt „Ah, Nederland. Am sterdam, een prachtige stad", is het onvermijdelijke ver volg van de conversatie. „Bij U wordt nooit gestaakt, hé. U bent een gedisciplineerd volk, net als de Duitsers." Met enige spijt kijkt hij naar een Parisienne die ook wel mee had willen rijden. Maar de achterbank ligt vol met dozen en papieren. „Veel ple zier in Parijs", zegt de man vriendelijk als ik er op Con corde uit mag. SNCF, RATP, GDF, EDF (de staatsgas- en electrici- teitsbedrijven) en PTT. Een goed deel van het Franse al fabet is in staking gegaan. Bonden en niet georgani seerd overheidspersoneel verzetten zich tegen de be- zuinigingspolitiek van Jac ques Chirac. Sinds de socia listen in 1983 met de beruchte broekriem gingen werken, is de koopkracht van menig trein- en metrobestuurder gedaald. Na wat al te opzich tige kadootjes van de neo- gaullistische premier aan het hem getrouwe electoraat van boeren, ondernemers en art sen, was voor de 'linkse' ambtenaar de maat vol. Bij de lokettiste op het Gare du Nord begon ruim drie weken geleden een werkonderbre king, die inmiddels heel Frankrijk in de ban heeft. Vooral de Parij zenaars beta len het gelag: de metro rijdt nauwelijks of niet, het ver keer zit muurvast, de post wordt mondjesmaat bezorgd en de stroom af en toe uitge schakeld. „Dit is geen staking meer, dit is anarchie", roept onze anders zo vriendelijk la chende bakkersvrouw in Montreuil. Haar baguettes verkoopt ze die avond bij kaarslicht. Al een uur zit onze wijk zonder licht. Om Fransen drinken koffie bij kaarslicht, door de stakin gen is het behelpen. half zes is het aardedonker. De klanten begrijpen haar. Er is een vrij algemeen 'ras- le-bol', wat neerkomt op het Nederlandse balen. „De bak ker kan maar geen genoeg krijgen van Kerstmis", zegt een grappenmaker. Bakkers vrouw Daudier blijkt minder heetgebakerd dan enige col lega's in het Normandische Caen. Die goten donderdag 250 kilo brooddeeg in de hal van het energiebedrijf. „Als het gerezen is, moeten ze maar eens zien wat een rot zooi dat geeft", zo meldde een van de bakkers trots op de radio. De middenstand heeft te lijden onder de talrijke stroomonderbrekingen en de vervoersstaking. „De ver koop is de laatste week met 40 procent gedaald", zo wordt gezegd in het prestigieuze warenhuis Galerie Lafayette aan de Boulevard Hauss- mann. Alleen de verkoop van kaarsen is ook na de kerst doorgegaan. Gare de Lyon, het station van de supersnelle TGV- treinen. Donderdagmiddag, even voor drie uur. Een vijf tigtal leden van oproerpolitie CRS marcheert naar de kop van perron 18, vanwaar over een paar minuten een TGV naar Geneve moet vertrek ken. Stakend spoorwegperso neel bezet naar het voorbeeld van Gandhi de rails. „De trein blijft staan", roept een man met een megafoon. „Cheminots, reizigers, zelfde strijd. Solidariteit" De pers is ingelicht, want tot op de stopseinen staan fotografen. Een paar honderd stakers te genover 50 agenten. De schil den gaan omhoog. „Bravo, weg met die luilakken", roept een oudere dame. Andere passagiers applaudisseren. Zonder dat het tot incidenten komt, laten de stakers zich wegduwen. Met weinig ver traging rolt de TGV tenslotte het station uit. De werkwil lige bestuurder wordt 'uitge zwaaid' met het bekende armgebaar, dat in Frankrijk 'bras d'honneur' heet. Een lid van de CRS zegt dat veel treinen Parijs alleen onder escorte kunnen verlaten. De schade voor de Franse economie als gevolg van de stakingen bedraagt inmid dels honderden miljoenen guldens. Van het spoor af hankelijke bedrijven hebben personeel met zogenaamd 'technisch verlof naar huis gestuurd. De Franse toeris tenindustrie klaagt steen en been. De wintersportcentra voorop. „Voor ons is deze pe riode niet ongunstig", zegt Johan Kalff, directeur van het Nederlands toeristenbu reau in Parijs. „Had dit in mei of juni gespeeld, dan hadden we grote problemen gehad, want juist in die pe riode hebben we de groeps reizen naar Nederland. Dit is een stille tijd. Voor de Fran, sen is het bij ons nu eet beetje Noordpool. Pas in ht: voorjaar krijgen ze de reis! kriebels." Op de Nederlands) ambassade is men weer ee: beetje op adem gekomen Me de kerst en nieuwjaar re. gende het vragen van me», sen die niet meer wisten naar huis te komen. „Ma® nu is dat wat kalmer, 4 meesten weten dat je nu nis. naar Frankrijk moet", ze( Ciska Venema van de aide, ling voorlichting. Als 'een so ciaal bureau' heeft ze bij co] lega's voor een tiental met sen een lift naar Nederlan, kunnen regelen. Ik probeer het weer onder de grond. Zowaar rijd de snelle metro RER op 1| A, die Parijs van oost nas west doorsnijdt. Het kruis, punt Chötelet slaan we ovei De stakers hebben de stoppet eruit gehaald en bijna vij uur is het donker onder hi: hart van Parijs. Uit veilig heidsoverwegingen woiü het station gesloten. Op hi regionale televisienet FR3 de ontruiming van grootst) metrostation van Parijs zien. Een bepaald dappen staker probeert geïrriteerd reizigers nog het waarou van de aktie uit te leggen. hi krijgt net geen klappen. Jacques Chirac houdt vas aan zijn politiek en wil nie onderhandelen. De Parijzt naars zijn op zichzelf aangs wezen. Velen hanteren het» Frankrijk bekende 'systesc D'. D van 'démerde-toi', t wel 'zoek het zelf maar uit'. Door Frans Boogaard HIJ ZIT niet echt in het middelpunt van wat in Brussel de Europese en clave heet, maar het ge rommel met pasjes, ook aan de voordeur van zijn kantoorflat, doet Euro pees genoeg aan. Sinds 1 januari zit hij er, met een heel lang naam plaatje op de deur. Lau rens Jan Brinkhorst is directeur-generaal Mi lieuzaken, Consumen tenbelangen en Nu cleaire veiligheid. Binnen is het druk én druk geweest: vrijdagmiddag vier uur moet de d.g. nog aan zijn twaalfuurtje beginnen, tus sendoor krijgt zijn secreta resse een voorzichtig standje dat ze zijn nieuwe gast niet heeft aangemeld. Maar Ja pan, klinkt het tussen twee happen door, was 'fascine rend'. Hijzelf heeft er althans een zeer boeiende tijd gehad: „En, zonder dat ik mijn eigen rol wil overschatten, ik denk ook dat er iets veranderd is. In tegenstelling tot vier jaar terug is er sprake van een dialoog tussen West Europa en Japan, begint men in te zien dat men elkaar nodig heeft." Probleem tussen Japan en West Europa is steeds geweest de zeer onevenwichtige han delsbalans. Wat hebt u daar aan concreet kunnen doen? Brinkhorst: „In ieder geval een goed onderhandelings proces opstarten, wat heel belangrijk was. Veel barriè res tegen import van West- europese producten zijn al weggenomen. Als we nu ook nog kunnen zorgen dat West Europa niet te veel last heeft van de Japanse export, gaat het de goede richting uit. U weet, er zijn in West Europa al hele industrieën verdwe nen; denk aan de motorfiets. Maar nog steeds zijn de Ja panse investeringen in West Europa tienmaal groter dan de Westeuropese in Japan. Overigens: van een werke lijk evenwicht is pas sprake als we ook industrieel en mo netair samenwerken, en op het gebied van technologie en wetenschap." Maar wat is het effectiefst? Import stoppen of export ver groten? „Die twee zijn moeilijk te scheiden, maar als ik moest kiezen zou ik zeggen: hoe meer handel, hoe beter. Wij in West Europa zijn heel zwak in computers. Dan is het goed, maar ook met het oog op de internationale ar beidsverdeling, zoveel moge lijk handel te drijven. En dat houdt dan weer in: een sterke Westeuropese presentie in Japan". Dat Van Agt naar Japan gaat vindt hij 'voortreffelijk', dat Beatrix er niet heen mocht 'onbegrijpelijk'. Mr. Laurens Jan Brinkhorst (49), voormalig EG-ambas- sadeur in Japan en vóó r zijn vertrek naar Tokio leidend D66-politicus in Nederland, zit nu weer sinds 1 januari in Brussel. Gesprek met een EG-topambtenaar, die 'heel blij' is met zijn opvolger: „Van Agt heeft altijd al veel belangstelling voor Japan gehad." „Dat heb ik dan ook vei' schrikkelijk kleinzielig ge vonden. Natuurlijk, beroeps diplomaten op zware poi is prima, maar als je nu voortreffelijke oud-ministe hebt? Ik herhaal het woori kleinzielig!" Hebt Van Agt in Bras* aangemeld? „Ik heb met Van Agt goeie relatie. Hij wist wegging. Maar heb ik hem niet. Het was woon de goeie man op hel goeie moment op de goeii plaats." En dat het weer een Weder- lander is? „Nederlanders zijn Europeanen. En dat niet in de laatste plaats vt>:: Van Agt." Iets anders. U zat nog in Ja pan toen in Nederland, later heette, de Hirohito- kwam. Als gevolg van vooi tijdige uitspraken van mini! ter De Korte kon ons staal! hoofd niet naar Japan.. In de rede vallend: „Dai heb ik kennis van genomen.' Wat vonden de Japannti daar nou van? BOTTERDAM (ANP) - Er be staat geen reden om duwvaar met zes bakken uit veilig heidsoverwegingen niet in t< voeren. Dat is een van de belang rijkste conclusies van Rijks waterstaat in de laatste voort gangsrapportage over he proefjaar voor zesbaksduw vaart, dat op 15 januari af loopt. Tijdens die proefperiod< ajn geen veiligheidsproble men opgetreden, de overig* scheepvaart ondervindt geei noemenswaardige hinder er van nadelige milieu-effecter is geen sprake. Overigens plei: Bijs WINTERSWIJK (ANP) - Boze Duitse boeren hebben vrijdag morgen de drukke grensover gang Kotten-Oeting bij Win terswijk geblokkeerd. Door tractoren en andere land bouwvoertuigen midden op de weg te zetten beletten de ac tievoerders het vrachtverkeer tussen Nederland en de Bondsrepubliek Duitsland in beide richtingen. De actie was gericht tegen de export van goedkope Ne derlandse vlees- en zuivelpro- dukten naar de Bondsrepu bliek. De Duitse boeren zijn onte vreden omdat de Europese Ge meenschap de Nederlandse boeren op allerlei manieren zou hebben gesteund waar door deze nu goedkoper kun nen produceren dan hun Duitse collega's. Ij „Ach, het heeft er verbazing dan ontstelte» gewekt. U moet niet vergeten, ha de wereld komt er: Reagï dachtmakhre'1 Thatcher, Mitterrand... Bp'™ "ngsleiders van landen Zoals is de Bra_ minstens zoveel geledeniW bantse commissaris van deko_ ben als wij. Het is toch mngi Dries van A com_ vreemd? Een staatsbezit rrüssaris bij dit bedrijf De gaande en komende man in Japan: kamerlid Brinkhorst en premier Van Agt in een politiek onderonsje in 1981 over -------- FOTOANP de levering van duikboten aan Taiwan. volkslied..." Wellicht naast Amerikaanse... een sterke „De Amerikanen - we noe men ze in Japan 'onze beste vijand' - zijn zeer massief aanwezig. Het gaat steeds tussen hen en ons: Airbus of Boeing, een Amerikaanse of Europese satelliet. Niet zel den zijn wij in het nadeel. In tussen is de Europese verte genwoordiging zo'n 40, 45 man groot; dat is al groter dan de Nederlandse ambas sade. Dat is ook hard nodig, want je moet eigenlijk naar drie richtingen boksen: Brussel ervan overtuigen dat de relatie met Japan breder moet zijn dan alleen handel; de lidstaten overtuigen van de noodzaak van een ge meenschappelijk profiel, in plaats van dat iedereen zijn eigen achtertuinlje aan harkt; en Japan overtuigen van de noodzaak om met Europa samen te werken." Hard werken dus... „Het is een permanente knokpartij. Ook al omdat je jezelf waar moet maken. Heel anders dan een ambas sade die er al is, met zijn eigen vlag en zijn eigen U kunt er twaalf zingen...! „Juist, en dat is het pro bleem! Wij moeten duidelijk maken dat wij als enige die bredere belangen vertegen woordigen. Een boeiend be staan, maar ook vrij slo pend." Hoe zijn Japanners als onder handelaars? „Uiterst beleefd, en tot in detail voorbereid. Ze doen er heel lang over voor ze een ge zamenlijk standpunt hebben, maar hebben ze dat, dan ko men ze er ook niet meer van af. Kortom, net Europeanen." U hebt iemand nodig, een di recteur van een bedrijf... „Geen probleem, dan breng ik er als delegatie- hoofd een beleefdheidsbe zoek. Maar tegelijk moet ik zorgen dat een medewerker langs onder binnenkomt. Als mijn gesprek goed is, boekt hij succes. Maar je kunt na tuurlijk niet alle bedrijven af. De post van delegatie- hoofd is zonder dat al zwaar genoeg." Te zwaar voor, pakweg, een oud-premier van 55? „Nee hoor. Je moet je een zekere zelfdiscipline opleg gen, prioriteiten stellen. Maar dat is wat elke goeie manager al doet." Wanneer heeft Van Agt laten blijken dat hij u wilde opvol gen? Hij kwam in '84 al twee keer bij u langs... „Hij is een paar keer ge weest. Ik heb er nooit een ge heim van gemaakt dat ik Ja pan fascinerend vond. En hij heeft altijd met belangstel ling geluisterd. Het is een feit dat hij zelfs als premier al in Japan was geweest. Dat duidt op inzicht in het belang van dat land voor ons." Wat vindt u ervan dat hij als niet-diplomaat een zo zware diplomatieke post krijgt? „Ik was ook geen diplo maat!" Ik vraag het omdat er bij de benoeming van oud-minister Van der Stoel in New York grote bezwaren waren binnen het Corps Diplomatique. aan Duitsland is geen bleem, en met dat land ha ben we toch ook oorlog had. Verder stel ik vast i de keizer in Japan niet a! een oorlogsmisdadiger wofl gezien, en mogen we vergeten dat hij uiteindel met de capitulatie van Jap heeft ingestemd. En bovendien heeft hij al een bezoek aan Nederla gebracht." Laatste vraag: wat stelt uzi precies voor van uw niet" baan? „Heel veel. Dit directors! generaal is nog heel jong. verenigt in zich feitelijk elementen van het menset bestaan. Daarnaast wil erop wijzen dat de zorg v het milieu een bij uitstek' ternationale zaak is. Dat iets wat zelfs de meest va stokte nationalist moet geven. Gelukkig herken'1 publieke opinie de vervuil' van lucht, bodem en ws steeds meer als één van grootste problemen van 4 tijd. Misschien klinkt het 1 idealistisch als ik zeg dato het begin van de oplossing maar ik heb in Japan gea hoe daar in twaalf jaar' van een volstrekt vervuil stad als Tokio een stad is! maakt waar je weer kunt ademen dan in rela' kleine steden als Amster® en Brussel. Dat hebben daar gefikst door grondig autoverkeer langs de teel/ sche kant aan te pakken;1 enig juiste methode. Wan' kunt mij veel vertellen, toch niet dat de auto-industrie eraan gegaan is." Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH - In een gisteren door de provincie Noord-Bra bant uitgegeven persbericht wordt gezegd, dat commissa rissen van Beheer Maatschap pij Wessels Bouwbedrijf B.V. >n het Overijsselse Rijssen géén reden hebben 'geloof te hechten aan de tegen de Wes- -groep gepubliceerde ver- Onlangs zijn er berichten verschenen over het betalen van smeergelden aan leden en/of oud-leden van het be stuur van de Stichting Ver antwoord Wonen te Capelle aan de IJssel. In dat verband Werd ook de naam genoemd van het Rijssense bouwbe drijf. Directeur Wessels van dat bedrijf gaf toe tonnen commissieloon te hebben be taald voor de uitvoering van wee bouwprojekten aan een BV, maar zei niet te hebben geweten, dat het geld werd doorgesluisd naar de stichting. Naar aanleiding van die be- richten hebben commissaris sen van Wessels Beheer ter stond om commentaar ge vraagd aan de directie van deze onderneming. „De direc- e heeft dat commentaar Prompt verschaft waarna commissarissen de toegezon den stukken hebben bestu deerd", aldus het persbericht. ****1 een onzer verslaggevers ^AGENINGEN - Landbouw j vriendelijk is voor mens en '®u' hoeft niet onvoordeli- l*nflbouw.n dan 06 gangbare Pat ta de voorlopige conclu- - van een proef met een hM y 'andbouwsysteem, op b,,, Fr°efstation voor Akker- VniiW en Groenteteelt in de orwtegTond in Nagele (Noord- gZfo'der). Daar wordt de zo- P aaamde geïntegreerde land- bar, 1 Vergeleken met de gang- are landbouw.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2