DE STEM MENEER PASTOOR HAALT ZIJN WIJN VOORTAAN BIJ DE SUPERMARKT W E E K E DESTI et is mis met onze miswijn, het geestrijk vocht, waarvan menigeen zich de bremzoete smaak nog als de dag van gisteren zal herinneren. Want welk misdienaartje zal niet heimelijk hebben ge snoept uit de fles in de sacristie? Verboden vruchten smaken nog altijd het lekkerst. En de miswijn is in de loop der jaren de inspiratiebron geweest van heel wat sterke verhalen. Bijvoorbeeld over in lichtere dan wel forse mate aangeschoten geestelijken, die zich alle vroegte stommelend rond het altaar bewogen. Waar of niet waar, het forse alcoholgehalte van plm. 15% op een nuchtere maag sprak wel tot de verbeelding. Ze ker in een tijd, dat de kerkelijke plichten nog zwaar tel den en een dag pas echt kon beginnen na het verlos sende 'Ite missa est' (Gaat, de mis is uit). Wijnkransje ZATERDAG|Ol 10 JANUAR119871< Verklaring Wit Druivensap dat Ferdinand Don socialistisch politi< Utrechtse 'Bastille' schennis. Op 10 jut hem veroordeeld \a Willem III, een vonr rechtshof werd bevi 'Domela moet zakk ging op gang om augustus 1887, de v werd hij voortijdig gers in Amsterdam vierd, maar in Rotte werk, moest hij doe politie worden besct H Door Hans Veldhuis Met het afnemen van de kerkelijkheid en de drastische vermindering van het aantal kloosters en kloosterlingen zakte de handel in miswijn naar een dramatisch diepte punt. Maar ook door de toenemende prijs bewustheid van de H.H. Geestelijken, want die wippen tegenwoordig liever even de supermarkt binnenwippen voor een goedkoop wijntje dat als miswijn kan fun geren. En bovendien is de kwaliteit niet meer je dat. De 70-jarige pastoor W. Boelens uit het Overijsselse Ootmarssum, die namens de Nationale Raad voor Liturgie officieel als 'inspecteur van de miswijn' optreedt, stelde dit najaar bij een keuring zelfs voor één fles maar gelijk door te sturen naar de Keuringsdienst van Waren! De kille cijfers op het bureau van voor zitter Pieter de Bruijn van de R.K. Vereni ging van Nederlandse Miswijnhandelaren in Nijmegen liegen niet. In de ooit zo welig tierende handel is fors de klad gekomen. Tussen '61 en '65 werden nog 250.000 fles sen miswijn verkocht, afkomstig uit Sa- mos, Zuid Frankrijk, Sicilië en Spanje (Ta- ragona). Tien jaar later was dit aantal vrij wel gehalveerd (130.000) en de afgelopen vijf jaar ging het nog maar om 116.000 flessen. Hij ligt er niet wakker van. En evenmin de 27 mede-leden van zijn selecte clubje. Er zijn er nog maar een paar bij die impor teur zijn van dit door de Kerk bewaakte én gegarandeerde produkt. „Het is jammer, dat wel. Maar je kunt de tijd nu eenmaal niet veranderen. En er komen weer andere dingen voor in de plaats", klinkt het opgewekt. De Bruijn heeft goed praten. Want hij be doelt natuurlijk dat wijn een allemansgoed is geworden. Maar dat was vroeger anders. „In de tijd van mijn vader werd meneer pastoor als miswijn-klant op handen gedragen. Niet alleen vanwege de miswijn, maar ook omdat de zeereerwaarde heer meestal zélf van een goed glas hield. Bovendien bracht hij menige avond door in een soort wijnkransje met de plaat selijke -én zeer invloedrijke - notabelen en geestelijken. Me nig jong pastoorke kreeg dan ook van zijn familie een wijn kelder mee om tot die kring te kunnen doordringen. Want Wijn en religie gaan ook bullen de eucharistieviering heel goed samen. De toto werd gemaakt tijdens een receptie van bisschop Ernst In Hoeven. - foto de stem/ben steffen D In de grotten van Caves Cadler bij Maastricht Is de steer van de Alrlkaanse missiepaters met hun wereldomvattende handel In miswijnen nog bijna tastbaar aanwezig. I Op de achtergrond de (niet meer gebruikte) vaten waar 10.000 liter In kon. De nu gebruikelijke 'halve stukken'liggen ervoor. - fotowilmJ Het is mis met de miswijn De hoge prijzen van echte miswijnen doen pastoors nogal eens grijpen naar anonieme supermarktwljnen. - foto archief de stem dan telde hij mee. En die voorraad moest op peil blijven. Dus wie de pastoor een maal had, kon vrijwel zeker ook de dokter, de burgemeester, de notaris en de advo caat tot zijn klanten rekenen Een gouden tijd voor de handel. Te meer omdat ook in de kerken en de kloosters enorme hoeveelheden wijn werden omge zet. De paters van het Zuidlimburgse Ca- dier en Keer konden er met hun Afri kaanse missie-activiteiten zelfs tientallen jaren van bestaan. De reusachtige tonnen met in Samos gevulde 'paterwijn' lagen als rijke onderaardse schatten opgestapeld in de mergelgrotten op de Keerderberg. Een 'werkvoorraad' van 150.000 liter was in die dagen heel normaal. Maar toen in de jaren dertig de crisistijd begon, veranderde de handel. Nood brak wet en menige handelaar probeerde wan hopig met gesjacher en gesjoemel het hoofd boven water te houden. Met als ge volg dat de kwaliteit van een als miswijn aangeboden produkt vaak ver te zoeken En dat, terwijl miswijn pas écht is als er het fiat op rust van een plaatselijke bis schop. Hij moet de druiven als het ware hebben zien groeien. Stelt zich garant voor de natuurlijke zuiverheid van het produkt en staat ook in voor de betrouwbaarheid van de wijnboer, die (uiteraard) een goed katholiek moet zijn. Naast alle officiële Kerkelijk tintje ol niet, elke hande laar heelt voor zijn miswijn een eigen etiket. uitvoerpapieren hoort bij een zending mis wijn dan ook altijd een officiële bisschop pelijke verklaring te zitten, soms zelfs m het Latijn, om de echtheid te bewijzen. Als sluitstuk op die echtheid werd dan ook ooit een Vereniging van Nederlandse Mis wijnhandelaren opgericht. Dat was in de crisisperiode. Vanzelfsprekend werd die vereniging warm ondersteund door de Ne derlandse bisschoppen. De verkoop kwam onder toezicht van de Liturgische Federa tie in Nederland en na de opheffing daar van hield de Nationale Raad voor Liturgie een oogje in het zeil. Aanvankelijk was het teken van controle een zegel met het embleem van de federa tie op de fles. Later werd dit zegel vervan gen door een loodcapsule over de kurk met hetzelfde embleem. En die capsule geeft de inspecteur van de miswijn pas af als de im porteur hem de bisschoppelijke verklaring kan tonen dat het om echte 'Vinum de Vi- tae' gaat. Vrijwel altijd is de herkomst een muscaat- achtige druif, die een likeurachtige wijn oplevert. Het hoge suikergehalte van deze druif leidt tevens tot een vrij hoog alcohol gehalte, wat de houdbaarheid ten goede komt. Want anders zou een groot deel van de fles na één mis al moeten worden weg gegooid. Miswijn is dus geen 'kasteelwijn', maar een typische mengwijn - net als sherry of ver mouth - waarvan de leeftijd geen rol speelt. Maar wel de kleur. En die is meestal wit. Rode wijn is niet populair want die kan lelijke vlekken achterlaten op kazuifels of maagdelijk-witte altaarkleden. Nadeel is echter dat echte Miswijn extra duur is omdat vanwege het hoge alcohol gehalte (tot zo'n 16%) meer accijns moet worden betaald. Ook de loodcapsule bren gen extra kosten met zich mee. En dus staat'menige zieleherder voor de gewetensvraag: de supermarkt of niet? De voorzichtige indruk bestaat, dat nog maar in de helft van de Nederlandse kerken echte miswijn wordt gebruikt. Maar zeker heid daarover is nergens te krijgen. „Het episcopaat vraagt dat wel aan zijn geestelijken", zegt de Bruijn, „maar of de pastoor dat ook doet is zijn zaak. Ik zeg ook niet dat andere wijn niet goed zou zijn. Je kunt er in principe elke wijn voor gebruiken. Vandaar dat de pastoors wel eens met reclame-acties over de drempel moeten worden geholpen. Een aanbieding van miswijn samen met bijvoorbeeld gods lampolie en hosties of - zoals in de Kerst tijd - kaarsen". Ook oud-pastoor en miswijninspecteur Boelens, sinds tien jaar geheelonthouder, snapt die run op de supermarkt niet hele maal. „Ik begrijp het met, hoor. Want die gulden voor de capsule kan je de kop toch niet kosten? Trouwens, ik ben geen ken ner, maar ik denk wél dat je het verschil kunt proeven". En haastig voegt hij er aan toe: „Maar daar gaat het natuurlijk niet om". Terloops vertelt hij dat een collega hem laatst boos opbelde omdat diens misdie naars plotseling allemaal ziek waren ge worden. Of dat niet aan de wijn kon fig- gen? „Maar aangezien had al heel lang geen capsules meer had besteld, gebruikte hij dus wat anders. Had-ie zich maar aandJ regels moeten houden", zegt Boekuil schouderophalend. Wel merkt hij duidelijk, dat er ook mindtil capsules worden besteld door de congregal ties. „En er worden natuurlijk veel minat.'l missen gehouden" zegt hij vergoelijkend I Ook het zo genoemde Avondmaal in di| protestantse kerken trekt minder bezoe I kers dan vroeger. En dat is eveneens merlf baar, want de wijn die daarbij wordt ge-I schonken, wordt vaak van dezelfde impot l teurs betrokken. Maar er schijnen volgeisl Boelens ook al dominees te zijn, die dra I vensap gebruiken inplaats van wijn. „Aki dat zou doorgaan is het hek helemaal vail de dam", knort hij. In de grotten van 'Caves Cadier' - zo g noemd sinds eerdergenoemde paters iil 1961 niet langer van de miswijnhandtl konden leven en de kelders in particulier! I handen over gingen - is de tijd van weletrl nog bijna tastbaar aanwezig. Van de vatrJ die elk 30.000 liter konden bevatten, bt-| staat er niet een meer. Maar van de 10.0 liter-reuzen staan er nog wel een paar, I worden ze niet meer gebruikt. En in de nis I sen, die in de mergelgangen zijn uitgehakll liggen nu andere wijnen opgeslagen. fel brede gang, 30 meter onder de grond, leiif nog altijd rechtstreeks naar het klooster. De huidige eigenaar, René Dreessen, I dan ook nog een beetje verbonden met Ml verleden. Nog elk jaar importeert hij zo'il 25.000 tot 30.000 liter miswijn uit Samsl waar de paters nog altijd een eigen wijn-1 gaard bezitten. De wijn komt nu echter lil zogenaamde 'halve stukken' (vaten vail 650 liter) naar Limburg. Het bottelen doel hij zelf. „Vroeger was het een ware topper", Dreessen. „Jaarlijks ging het om honderd! duizenden liters, want van hieruit werd! niet alleen Limburg met z'n talrijke parol chies bediend, maar ook de rest van Ne-| derland en het buitenland. In feite was h hier een mondiaal distributiecentrum". Die tijd komt niet meer terug. Desondaril zijn de Caves nog altijd een van de be' rijkste importeurs in Nederland. „Ik lever nog altijd het nodige aan kloosl ters", zegt Dreessen „en ik heb afnemcj door het hele land. Het is dus nog i een belangrijk produkt, zeker in de relatie-I sfeer". I En daarbij doelt hij op het feit, dat wie *1 Samosmiswijn bestelt, bijna automatic''I ook andere wijnen afneemt. Het 'kelders I fect' in de sfeer van het Rijke Roomse b ven is nog springlevend. rri ot de mankementen aan mijn psyche behoren hoogtevrees, wa- JL tervrees en claustrofobie. Deze aandoeningen manifesteren zich gelukkig in milde vorm. De paniek stijgt pas op in de ruggegraat bij de derde of vierde trede van de trapleer, ik begeef me zorgeloos flui tend onder de douche en de angst die op- golft in kleine gesloten ruimten dwingt me nog niet om vanaf het balkon naar Sonja op de televisie te kijken. Ik kan er dus mee leven. Verwacht mij nochtans niet in de dakgoot of op de dinktoren van een zwem bad en opgerold in een tapijt zal ik spoedig bezwijken in orkanen van uitslaande wan hoop. Op 1 mei 1968 heb ik een hevige aanval van claustrofobie moeten doorstaan in de staart van een verlengde DC-8. Hoogte vrees kwam er niet aan te pas, want we stonden nog aan de grond. Het toestel zat boordevol hyperkinetische klanten, die als rusteloze bijen aan het rommelen en het sjorren waren. De rugleuningen voor me werden achteruit geworpen en dat gaf me het gevoel dat het deksel op de kist werd geschroefd. Ik voelde me afgesloten wor den van het leven in deze communale ijze ren long. Er rezen schier onweerstaanbare vluchtneigingen in me op en alleen door het soort wilskracht dat de aderen doet zwellen in de nek en de zelfbeheersing van de door boete en versterving gelooide as ceet bleef ik zitten. Ik zag mijn astrale vorm al naar voren rennen om een stewar dess te dwingen een van de deuren te ont grendelen, terwijl ik achterbleef in de wurg greep van de angst. Als bij het happen in de modelpap van de tandarts, ten behoeve van een kroon, liet ik het hoofd zakken tot dat de kin op de borst rustte en snoof ik door de neusgaten als een stier die gereed staat aan te vallen in een rood waas van vrees, woede en waanzin. Ik heb de aanval tenslotte afgeslagen met pogingen om uit het hoofd uit te rekenen hoeveel bijvoor beeld 339 maal 47 is. Bij de tandarts helpt dat ook. Je hoeft natuurlijk helemaal niet bang te zijn in een vliegtuig. Op de fiets loopt men groter risico's dan in een Boeing 747, waarin vier en een half miljoen uitneem- bare onderdelen zitten en waarvan de elek trische bedrading van Amsterdam naar Maastricht reikt. Op de fiets haal je iets meer of iets minder dan 20 kilometer per uur en een jumbo vervoert je met de snel heid van een geweerkogel. Maar ja, de fo bie is niet voor rede vatbaar. Ik heb begrip voor de vliegfobie van B.A. Barracus, de goudbeslagen gigant van „The A Team", die steeds op slinkse wijze verdoofd moet worden om hem zonder ongewenste ver bouwingen van de luchthaven in een vlieg tuig te krijgen. Je praat een vleugelfoob niet uit het hoofd dat een vliegende jumbo eigenlijk een getemde bom is met het ge wicht van zo'n twee dozijn locomotieven. Als je het weekblad Time citeert en zegt dat er in 1986 in Amerika meer dan 400 miljoen luchtreizigers zonder ongelukken zijn vervoerd, dan antwoordt de vleugel foob dat een ramp wel zeer nabij moet zijn. Dr. Martin Moore-Ede, verbonden aan de medische faculteit van Harvard Univer sity, heeft de angsthazen onder het vlie gende publiek de stuipen op het lijf gejaagd met de onthulling dat de gehele bemanifflll van op de automatische piloot vliegen* I luchtreuzen wel eens in slaap wil sukkel» I Een opmerkelijk geval deed zich voor tn dens een transcontinentale AmerikaaMl vlucht, waarbij het toestel de eindbesteï l ming Los Angeles passeerde en de bennj l ning 160 kilometer uit de kust, boven Grote Oceaan, moest worden wakker roepen. De probleemvliegers zullen urenlang op de geruststellende stem van* gezagvoerder zitten wachten, terwijl dezj'j gelozen rustig slapen in de wetenschap I de automatische piloot de beste is. "jl echte vleugelfoben zullen pas gelukkig1;! een vliegtuig stappen als het op rails sB* en er precies zo uitziet als de Orient press. H Door Pleter-Jan Dekker Op 21 mei 1886 hangt aan eer damse schutting een officieel og clamatie waarin koning Willem I treden aankondigt. In bepaald daagse taalgebruik: 'Overwegende dat Wij, Ons e lende naderen, zoveel mogelijk goed te maken, alle ongerechtighi perijen en knoeierijen, door O Onze Naam bedreven, geduld c digd, ten einde, zo mogelijk, Onz ziel hier namaals te redden uit de des Satans, hebben goedgevondei En dan volgt de 'troonsafstan afzien van het jaarlijkse tractei 600.000 gulden, 'zomeede van d sten uit de Domeinen, en van al w uit het zweet en bloed der arbt druppelde op Ons en Onze bedo houding'. Natuurlijk krijgt de auteur van bezoek van de politie en wordt hi rechter gesleept en veroordeeld. 1 weerhoudt het socialistische bla voor Allen', opgericht door Domi wenhuis, er niet van keihard terug met suggestieve beweringen, die 1987 de wenkbrouwen van menig van Justitie zouden doen fronsen. 'Dat de politie veel privileges 1 is bekend genoeg. Vrij drinken ii kroeg en koffiehuis, vrij rijder trams, vrij gebruik der bewoon publieke fiuizen voor kommissar spekteurs'. De berucht geworden proclam Willem III levert de socialistiscl dersbeweging in 1886 in ieder g 'primeur' op: de eerste socialist voor de rechter moet verantwooi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 26