Druk op franc nee koersval Ak A JE ACS HEBBEN MAAR TWEE RAAMPJES EN TOCH ZIEN ZE ALLES ZUIDAFRIÏLL :hirac gelast rl AMSTERDAMS VRIJDAG 9 JANUAR11987 EXTRA lei the Kijken tot achter het IJzeren Gordijn Door Laur Crouzen „EEN gewaarschuwd mens telt voor twee..." Een rustige mannenstem galmt welluidend door de grote vergaderzaal. We zitten in het stafgebouw van de NAVO- vliegbasis Geilenkirchen, een tiental kilo meters van de oostgrens van Zuid-Lim burg. De ramen zijn verduisterd. Op een filmdoek lichten oude uitkijktorens op. Het 80 meter hoge Belfort van Brugge, een kas teel bij Istanboel, een burcht op de oever tussen Moezel en Rijn en een reeks Engelse torens, uitkij kend over het Kanaal. De boodschap is duidelijk: wie voor twee wil tellen, moet zo vroeg mogelijk zien wat er op hem afkomt. Dikke torens helpen niet meer. Je moet de lucht in. Minstens negen ki lometer hoog. Alleen van daaruit kun je zien, de vliegende voorwerpen die laag over de grond, tus sen heuvels, hoge bomen, masten en bergketens doorscheren. Daarom is er het Lucht- waarschuwings- en con trole-systeem dat AWACS heet, in het Engels: Airborne Warning And Control Sys tem. De ogen van dat sys teem zijn 18 Boeing 707- vliegtuigen, qua grootte ver gelijkbaar met een DC8. Voorzien van een grote, draaibare "pannekoek" die 3 meter uittorent boven de achtersteven. Dagelijks stij gen ze om beurten op voor verkenningsvluchten vanaf Geilenkirchen. 400 km ver In hun bijna 46 meter lange romp zitten niet meer dan twee kijkgaten. En tóch "zien" ze alles, want de kis ten zijn tot de nok toe volge stouwd met de modernste waarnemings- elektronica: computerkasten, beeldscher men, radarschermen en ra- dio-apparatuur. In elk vlieg tuig zit een groep van 13 ra dar- en computerspecialisten die via uitgezonden en weer opgevangen geluidsgolven dagelijks 300.000 vierkante kilometer Europees gebied in de gaten houden. Natuurlijk ook tot ver achter het IJze ren Gordijn, want van 9 kilo meter hoogte kun je wel 400 kilometer weg-turen. Een inspannend karwei. „Daarboven zit je lang niet zo comfortabel als hier," lacht luchtmacht-kapitein Ronald Mos uit Den Helder. Hij behoort tot de 57 Neder landse AWACS- militairen die samen met nog eens 312 Nederlandse burgers deel uitmaken van de "Holland se" kolonie in Geilenkirchen. Ronald is een van de 20 Ne derlandse boordspecialisten en heeft hier de job van "ver kenningsleider" (surveil lance controller). Het licht in de zaal is weer aan. Naast Bos zitten Jan Bosch uit Al melo en Venlonaar Leo "Pit" Seuren. Zij zijn "weapon controller" (gevechtsleider) en co-piloot in een van de achttien AWACS-kisten. Leo Seuren zit met drie collega"s als medebestuurder voorin aan de knuppel en Jan Bosch met 12 anderen achterin, aan een radarscherm. „Het is echt niet zo dat wij daarbo ven met een grimmig vijand beeld in het achterhoofd op dat scherm zitten te turen", zegt Ronald Bos. „Daarvoor is het teveel routine-werk. Alle handelingen zijn precies voorgeschreven, compleet met checks en double checks." Maar wat doe je dan als je plotseling op het radar scherm een aantal Russische raketten op je af ziet komen in de vorm van groen oplich tende, snel bewegende puntjes? „Ik weet niet of we wel raketten kunnen zien met ons systeem", ontwijkt Ronald Mos de vraag. „Maar we zijn in ieder geval in onze boordsimulator op de grond zo getraind, dat we niet in paniek raken als we onbe kende vliegtuigen waarne men." Jan Bosch vult aan: „Als via de radar Russische jagers of bommenwerpers in het Westeuropese luchtruim te zien zijn, dan gaat via een radar-grondstation een seintje naar een vliegbasis. Daar stijgen dan enkele vliegtuigen op om die toe stellen in de gaten te houden en te volgen. De piloten zwaaien vaak lachend naar elkaar vanuit hun cockpit. Want over de boord-radio contact met elkaar opnemen heeft geen zin, omdat je elk aar toch niet verstaat." Dat is ook het verhaal van de AWACS-film: er worden een paar Sowjet-lange- af standsbommenwerpers ge signaleerd die via de Noord kaap in het uiterste puntje van Noorwegen de Atlanti sche Oceaan opvliegen. Ken nelijk om vanuit de lucht een vlootoefening van de NAVO te gaan bekijken. De Russi sche vliegtuigen worden met F-16"s opgevangen en ge schaduwd totdat ze om draaien en weer in hun eigen luchtgebied terugkeren. Geen spionage „Met het AWACS-systeem doen we ook niet aan spiona ge", legt vliegbasisvoorlich- ter majoor David J. Schmidt uit. „Wij kijken wel constant over de Oost- westgrens heen - ik wil dat geen vijan delijk gebied noemen - in de hoop, dat ze daar geen domme dingen doen. Juist omdat ze voortdurend beke ken worden. Afschrikking noemen we dat. Zo"n beetje als een leraar in een klas, die graag rust, orde en concen tratie om zich heen wil zien." De voormalige Flugplatz Teveren, in 1953 aangelegd door de Engelse RAF, werd in 1968 een Westduitse mili taire vliegbasis, uitgerust met Pershing raketten, on dersteund door een Ameri kaans veld- artillerie-deta- f&L- LAL. .1. V-, Een van de Aivacs op vliegbasis Geilenkirchen. Een radar-technicus controleert of het radarscherm naar behoren werkt. -fotonavo chement. De Amerikanen zijn er nog in een hoek, maar voor de rest is het nu 612 hec taren grote complex een ge zamenlijke onderneming van 13 NAVO-landen. Als je over de nederzetting rijdt, zie je sportvelden, een school voor vierhonderd kinderen van vijf tot twaalf jaar, twee zie kenhuisjes, een supermarkt, een kantine en clubs. Langs de 3,5 kilometer lange startbaan liggen han gars, dienstgebouwen en een verkeerstoren als bij een burgerlijk vliegveld. Maar wel zijn alle vliegtuigen be plakt met dezelfde rode Lu xemburgse leeuw op de staartvin en voorzien van die merkwaardige schijf boven op. Normaal opereren twaalf van de achttien kisten vanaf Geilenkirchen. De rest is te vinden op vooruitgeschoven bases in Preveza (Grieken land), Trapani (Italië), Ko- nya (Turkije) en Oerland (in Noorwegen). Race-tracks Wat is de rol van mensen in dit van computers, chips en geavanceerde radar- ap paratuur vergeven gebeu ren? Pi" Seuren: „Wij wer ken in ploegen van 17 man. Op bevel stijgen we op om in twee uur naar het gebied te vliegen, dat we moeten cove ren. Daar blijven we meestal zo"n tien uur aan één stuk zogenaamde "race- tracks" draaien. Steeds dezelfde vliegbeweging in de vorm van een race-baan. Achterin krijgen de jongens dan elk een vast deel van een cirkel vormig gebied toegewezen om per radar in de gaten te houden. Na tien uur vliegen we weer terug". Er is brandstof genoeg om veertien uur in de lucht te blijven. „Het is echt niet zo, dat we met de AWACS- vliegtuigen continu de hele Oost-West- scheidslijn in de gaten kunnen houden", zegt Seuren. „We vullen zogezegd de gaten op, want de radar- grondstations blijven de be langrijkste waarneemposten. Voor een piloot zijn derge lijke vaste vliegbewegingen niet zo interessant. Meestal spreken we af dat een van de piloten de start doet en de ander de landing". Om toch de nodige oefe ning te krijgen maken ze re gelmatig korte vluchten in de omgeving zonder radar team aan boord. Daarbij zijn vooral het opstijgen, landen en het bochtenwerk belang rijk. De machines die de mensen boven Zuid-Lim burg zien rondcirkelen zijn dan ook bezig met piloten- training, zonder radarwaar neming. Week Turkije „In dit beroep kun je er be ter geen agenda op nahou den", merkt Ronald Mos op. „Het lidmaatschap van een zangkoor of sportvereniging kun je wel vergeten, want je kunt elk moment worden op geroepen. De ene keer om een vlucht te doen; de andere dag om de vlucht voor te be reiden of te trainen. Per vlucht zitten we wel vijf tot zes uur achter het beeld scherm. Bij langere missies kunnen twee ploegen mee de lucht in voor aflossing, ter wijl het vliegtuig ook in de lucht bijgetankt kan worden. En het komt ook voor dat we voor een week of langer naar Italië of Turkije moeten uit rukken om daar te vliegen. Dat hoort er allemaal bij Het interieur van een AWACS-vliegtuig lijkt op een elektronisch laborato rium. De cockpit is als het ware behangen met knopjes, schermpjes, wijzertjes en palletjes. Ongeveer drie keer zoveel als in een normaal verkeersvliegtuig. Vlak daarachter verschijnen eerst enkele computer- terminals met scherm en een knoppen oerwoud voor de computer en communicatie-specialis ten. Dan staan er, drie aan drie, negen radarschermen voor de waarnemers. Ver volgens loop je langs een "batterij" stalen dozen, waarvan de buitenkant voor de leek niets over de inhoud verraadt. Een vertrouwder beeld ge ven een vijftal rijen vlieg- tuigstoelen en een keukentje waar op elektriciteit gekok kereld kan worden. In het staartstuk bevinden zich een stuk of wat kooien, die vooral van pas komen als er met een dubbele bezetting gevlogen wordt. Luiken in de vloer geven een doorkijkje naar nog veel meer appara tuur. Zonnebaadsters Maar het meest opvallende in de hele ruimte is het ont breken van raampjes in de witte wand. In het midden van de vliegtuig- buis zitten links en rechts twee ronde kijkgaten en dat is alles. Te weinig dus om - wat menige leek denkt - uitgebreid te zit ten gluren naar zonneba- - foto wil nilwik dende dames in de Lim burgse achtertuintjes. Wat zien de radar-mensen nu eigenlijk precies? „Groene puntjes op een zwart scherm", zegt ge vechtsleider Jan Bosch. „Daarover heen projecteert de computer voor ons een landkaart, die we naar belie ven groter of kleiner kunnen maken om dichtbij of veraf te zien. Voor het grootste deel staan die puntjes voor vliegtuigen van de burger luchtvaart. Met een bal kun nen we een cirkeltje naar die puntjes op het scherm toe sturen en dan vragen we met een druk op de knop via een automatische code de gege vens van de vliegtuigen op. Type kist, hoogte, route en snelheid. Alle bekende vlieg tuigen zenden die code con stant uit. De computer bouwt met korte tussenpozen steeds een nieuw radarbeeld op, zo dat we de bewegingen van het luchtverkeer kunnen volgen." Maar hoe zie je nu of je met vreemde, onbekende kisten van doen hebt, die on derschept moeten worden? Jan Bosch: „Meestal zien we dat aan de route die ze nemen, en de manier waarop ze vliegen. In een groep bij elkaar bijvoorbeeld. Als er Russische vliegtuigen naar het westen komen, dan doen ze dat meestal over de Noordkaap in het uiterste noorden van Noorwegen over zee. Zo hoeven ze niet het luchtruim te schenden van een bepaald land, want over zee mag iedereen vlie gen, dat is internationaal ge bied. Vanuit het IJzeren Gordijn, bijvoorbeeld van de DDR naar West-Duitsland, vliegen ze nooit recht ove het land. Daar is het veel druk en dat is ook veel te ris kant." Oorlogjes worden afgespeeld. „Het speciale van AWACS-systeem is het ge bruik maken van het naamde Doppler-effect. Nor male radar maakt gebruit van de terugkaatsing var geluidsgolven met een hog- frequentie. Nu is uit de na tuurkunde bekend, dat luidsgolven, die terugkomt- van een bewegend voorwen i Verschillende Zuidafrikaanse 'en deze advertentie voor het lege inti-apartheidsorganisatie ANC. 'arijs (DPA) - De stakingen door oi ijk duurden gisteren onvermindei anhoudende onrust op soeiaal-ecoi rane gisteren onder rot -uk ko Jan Bosch staat in de mis sion-simulator, een ruimli op de basis, die dienst dm als oefenzaal voor de radar waarnemers. De radarscher men staan er op dezelfc manier opgesteld als in ht vliegtuig. Hier worden mensen opgeleid en in trai ning gehouden met behul; doordat meer b De actie bij het staatselek- üciteitsbedrijf EdF Electric:- de France breidde zich i taken besloten. Het treinverkeer in het land van speciaal vervaardigd! radar- banden, waarop oor logjes en luchtaanval!» Kvoor de ,helf,1 stü verschillen al naar gelang teeds meer melen dat voorwerp op je afkomt[Jabotage aan de spoorlijnen zich van je af beweegt. Na dert een vliegtuig je bijvoor beeld, dan wordt de frequen ;en werden zwaar beschadi tie van de geluidsgolven hc- dichter, er komen meer e metro en het busvervoer in 'arijs. De staking bij de 'ranse spoorwegen ging don- erdag haar vierde week in en daarmee, ook doordat zij ich intussen verder heeft uit- ebreid, het ernstigste a leidsconflict geworden dat ich ooit bij dit staatsbedrijf reeft voorgedaan. Er kwamen donderdag ook loor het hele land. Seinen, rissels en telefoonverbindm- )e stakers weten dit aai. ger. Het golfpatroon word lalisme en verklaarden met ladruk dat zij zich daar niet ven per seconde binnen va» chuldig aan makt wege de snelheid van de na De Franse premie: dering. Omgekeerd gaat he Ihirac heef- ze aantal geluidsgolven per se lanada in verband me conde omlaag, wanneer he ongste oc vliegend voorwerp zich ver wijdert van het radar-i tion. Aan de hand van di verschillen kan het radar systeem bewegende voor- 'werpen volgen. Bovendii 'heeft het AWACS-vliegtt| speciale apparatuur boord, waarmee ook schei op de zee waargenomen ki nen worden. Daarbij het voornamelijk om het uijj zeven en wegfilteren van geluidsgolven, die door bewegend wateroppervlj teruggekaatst worden, kunnen dus heel wat zie» zegt Jan Bosch, „maar het echt niet zo, dat we bijvoor beeld mensen in hun achter] tuin zien liggen zonnebal en hoeveel kleren ze daar of niet bij aanhebben." m m zij H( be re fn El on -ni< pe ko mi on bir tai sta bh scl kri va: sta EN als on< mo bat hoi nu lijk Nimrod Al met al is AWACS 1 high-tech-paradepaardje, waar de NAVO erg trots 0 is. Trotser dan bijvoorb de Britse luchtmacht op 1 Nimrod-project. Deze doo de Engelsen ontwikkel® vliegende radar heeft het ternationaal niet ku maken als gevolg van aantal problemen. Zoals: krappe ruimte in het vlief| tuig, oververhitting van f apparatuur, het te kleine ge| heugen van de computer® het oppikken van tevet overbodige signalen. Dergelijke problemen! er niet in Geilenkirchen. 1^1 is er de dagelijkse herrie vel het opstijgen en dalen. Tot®" vliegtuigfabrikanten gelu sarmere straalmotoren duceren blijft de AWAC basis de grensbewoners I Nederland en Duitsland de trommelvellen werk®. De start- en landingstó;| wordt in twee richtingen i bruikt. „Wir machen nach beiden Seiten", voorlichtingsman serge® Groll. Hij heeft in meer e één opzicht gelijk. MSTERDAM (ANP) - Akzo was don- 'erdag de grote verliezer op de Am sterdamse Effectenbeurs. De chemie- Ügant liet de grootste omzet z ten lx i de 'andelen en gaf ƒ10,50 prijs op ƒ148,80, 'adat toPman Loudon in zijn nieuw- (aarstoepraak een moeilijk 1987 in het Vooruitzicht had gesteld. De aandelen sloten overwegend 1; - 'fer' torwij 1 op de obligatiemarkt de tijgende trend van de afgelopen c ten tot staan kwam. Amsterdam trok ten ook donderdag niets aan van de asto stemming die de laatst; dagen >p all Street heerst. Daarbij kwam, dat dollar in de loop van de dag wat zou en. Dij de internationale aandelen r 'am alleen KLM tot winst. De lucht- aartmaatschappij won f0,6'0 oo 49 1 toninklijke Olie werd ƒ1.20 minder aard op ƒ210,60, Philips ƒ1 op ƒ44,20 en nilever ƒ1,50 op ƒ523,50. Hoogovens erioor ƒ1,30 op ƒ40,70. Topman Hoog t sloot in zijn nieuwjaarstoe- at> een verlies in 1987 niet uit. Éi'a raakte ƒ11.50 kwiit op ƒ512,50 piAmr° ƒ1,20 op ƒ88,80. FGH won d p zeven dubbeltjes op ƒ13,80. 3ük Voelige verhezen waren er voor pnnrmann-Tetterode (ƒ2,30 op ƒ53), der r (;f4'20 °P ƒ170,50) Oeé Van [Linten (ƒ15 op ƒ455) en Nijverdal- n ate (ƒ2,80 op ƒ130). P de lokale markt liep Neder- Il9(w! Springst°ffen op van ƒ16.500 tot Ï150 r Gn won B.orsumij-Wehi y f4 op *5Q ex Sing een g; 1 er. en Samas raakte een rijksdaa der '^toP ƒ107,50. (ör)^^e Parallelmarkt werd Dentex duurder op ƒ36 na de bekendma- i.uui.ra.iiw ar'tonius 'J' an toni us éhonBr-°l.v. I* Daniël gasthuis heihuis Sasthuis I, gasthuis 1 aaoghuys PfGUhs fatihs aeneas (oostb.) (oostb.) lourdes de brouwer (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina pr°tï.hs rIJDAG 9 JANUAR1198 11 - fotonavo tobay z; De eerste piloot controleert de motoren voor de start. Bemanningsleden in de Awacs controleren voortdurend de gegevens die verzameld worden. - fotonavo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4