sa;®** PAPIER VOOR UW PEN 'FORSCH 'GELEIDI -WOENSDAG 7 JANUAR11987 /OENSDAG 7 JANU, EXTRA Boer en visserman Bluysen Bravo Een wereld van verschil Gaaikema Sprookje Feministische theologie 1 Feministische theologie 2 De Zwarte Weduwe Alcohol Donderdag 7 jani Het weerbericht van alles. Behalve jezonnetje. -^ikke benen In één 'trek', de boeiende, bijna 'Hemingway'-achtige reportage van Paul de Schipper in 'Weekend' van 'De Stem' van zaterdag 27 december 1986 gelezen. Journalistiek van wereld klasse! Deze reportage zou als 'short story' aan iedereen in Nederland die ook maar iets met de visserij te maken heeft, toegestuurd moeten worden. Wat mij trof, waren zijn vergelijkingen tussen boer en visserman. Er is echter een wezenlijk ver schil tussen beiden. De vis serman kan practisch iedere dag 'oogsten', zonder ooit te zaaien.Even nadenken! Compliment. Aardenburg Schelte van Jelgershuis Na uw kerstnummer, waarin een interview is op genomen met bisschop Bluysen en waarin deze vooral bezorgd is over de verkettering van de Neder landse katholieken, over theologische vraagstukken, wat ik met grote waardering heb gelezen, met bewonde ring voor deze kerkvorst, die met zijn zwakke krachten alles doet om de kerk op de been te houden, komt in uw blad van 29 december een koude douche in een artikel Vrouw en Kerk van een goede katholiek, die nog er ger is dan kardinaal Simo nis, omdat zij deze kerkvorst een veroordeling van een zo- gentheologie aanwrijft, die deze volgens zijn verklaring helemaal niet bedoeld heeft. Wanneer deze vereniging van vrouwen in de katho-. lieke kerk geen betere me thode kent dan op deze wijze geloofsgenoten te verkette ren, dan beklaag ik deze groep, die meer rechtge aarde christenen buitenker kelijk maakt, dan de lande lijke werkgroep Vrouw en kerk ooit zal doen. Ik wil deze mevrouw adviseren wat minder te schrijven over dingen waarvan ze blijkbaar niet het minste be nul heeft. Goddank zijn er nog vrouwen, die hun ver stand gebruiken en een steun zijn in de kerk. Langeweg H. Deljaaris. Een woord van dank aan mevrouw E. Reynardts- Dassen uit Eindhoven voor haar ingezonden brief aan 'de Stem' 29 december jl. Zij verklaarde zich dankbaar voor de duidelijke stelling- name van kardinaal Simo nis t.a.v. de Feministische Theologie. Bravo! Je moet tegenwoordig lef hebben om nog achter de bisschoppen te durven staan! Welnu, ons lijkt een vrouw van achter het gezellige theeblad thuis, haar kinderen of echtgenoot opvangend, heilzamer te werk gaat dan op de kansel. Tenslotte laten we ons 'het eeuwige vrouwelijke' door de feministische theologie niet ontfutselen!! Oosterhout H. Hoegen Via uw rubriek 'papier voor uw pen' d.d. 24 december 1986 heb ik kennis genomen van het commentaar van de heer J. v. Montfoort - na- tuurarts te Maastricht. Hij reageerde hiermede op het commentaar in uw medische rubriek d.d. 3 november 1986 en het antwoord van dr. R. Krause te Breda hierop. Als leek zijnde zij voorop gesteld dat ik geen inhoude lijk oordeel kan geven, maar mij zal beperken tot de al dan niet gedane uitspraken zoals de heer v. Montfoort beweert. Noch in de tv-uit- zending 'Een wereld van verschil' van 24 oktober 1986 noch op het symposium van dr. Krause d.d. 5 september 1986 heb ik, als aandachtig luisteraar, uitspraken als charlatan - kwakzalver - of oplichter gehoord. Over on waarheid gesproken heer v. Montfoort. Indien dr. Krause zou weigeren Moerman-artsen te vragen om op het sympo sium te spreken, wat hebt u en uw collega D. Meyer- Moerman arts, dan op het symposium gedaan? U bei den heb ik daar toch kunnen beluisteren. Over onwaar heid gesproken, heer v. Montfoort! Verder wil ik opmerken, dat de geneeskunde zich niet in een algebraïsche vergelij king laat stellen - het enige wat dan overblijft om de ef fectiviteit van bepaalde be handelingsmethodes vast te stellen is de statistiek - zij het dat deze, althans volgens u meneer v. Montfoort, ma nipuleerbaar zou zijn. Had den de alternatieven maar deze statistiek - wellicht ware dan de kloof tussen al ternatieven en regulieren beter overbrugbaar. Tot slot nog het volgende: uw hele commentaar als mede uw stereotiepe verge lijking van het doosje waarin men spreekt om dan het gesprokene over vele honderd kilometer verder te beluisteren - is toch te ge brekkig en te goedkoop om aanspraak te kunnen maken op de wetenschappelijkheid die het onderwerp: 'Een we reld van verschil' ten volle verdient Breda F. Druppel WAT bezielt Jan Koesen Ik neem tenminste aan dat Jan voor een heer staat. Was het misschien de regen welke op de Lange Voorhout neerdrenste oftewel het feit dat hijzelf zich geen smo king of modieuze trui kan veroorloven Wat bezielt mij nu om in de pen te klim men en zo vernietigend uit te halen Hoogstwaar schijnlijk krijg ik er geen oscar voor, maar het doet mij toch even goed. De schade welke hij toe brengt aan Seth Gaaikema is toch niet meer te achter halen. Wat vond ik dat dit heerschap met zijn artikel naast de waarheid zat. Het enige punt wat nog in zijn voordeel spreekt is dat het geluid niet al te best was toen hij daar in de zaal zat (inderdaad was het goed bij geschaafd). Dat is dan ook het enige punt (tussen twee haakjes ik was niet aanwe zig en mag dus niet oordelen maar als ik zijn artikel met de waarheid vergelijk wilde ik hem toch voorstellen een bezoek te brengen aan zijn dokter voor een verwij sbrief naar de oorspecialist). Nee wat mij zo heeft ver bolgen is het feit dat zo'n heerschap een halve pagina krijgt om zijn persoonlijke mening te spuien. Had dan wat meer mensen gestuurd (op uw redactie zijn er zeer zeker te vinden na deze showDe show zat vol hoogstaande humor, af en toe was het wat minder, maar is dit bij iedere caba retier niet zo Laat dit soort artikelen achterwege en het zal De Stem zeer zeker ten goede komen. Oh ja, als afsluiting zou je je een vergelijking kunnen rechtvaardigen. Al leen met wat is Jan Koesen zijn artikel te vergelijken Het verschil tussen een Rolls en ons Frans lelijk eendje misschien Enkel moeten we dan eerst de Rolls nog zien op te scharrellen. Is deze vergelijking rechtvaar dig Waarom niet Koesen vraagt er toch om. Hulst,Luc Biesbroeck TUSSEN 9 september 1918 en 10 augustus 1939 had ons land uitsluitend rechtse ka binetten. Er kwam geen SDAP aan te pas. Uit die po litieke rechtse groeperingen werden de ministers van de fensie gerecruteerd. De Tweede Kamer had steeds een rechtse meerderheid. Die loosde ook de begrotin gen voor land-, zee- en luchtmacht door de Kamer. In overeenstemming met haar programma stemden de leden van de tweede ka- merfraktie van de SDAP steevast tegen die defensie- post. Maar dat had geen ge volgen. Hoe de heer H. van Wijk dan ook in De stem van 24 december jl. glashard durft te suggereren dat door de anti-militaristische politiek van die SDAP-kamerleden de kracht van het leger ter dege werd uitgehold is mij een raadsel. Het is een sprookje dat nog steeds in bepaalde kringen wordt verteld. De SDAP had in het parlement geen meerder heid. Het stemmen tegen de defensiebegroting van haar vertegenwoordigers liet die begroting onaangetast. Ster ker nog. In 1923 had de stem van de heer Van Schaik (r.k. staatspartij) tot gevolg dat de Vlootwet werd verwor pen met 49 tegen 50 stem men. De christelijk-historische minister van financiën, De Geer, trad in 1923 af, omdat hij de financiële gevolgen van een eventueel aangeno men Vlootwet niet wenste te dragen. Eind juni 1939 bood het vierde kabinet Colijn zijn ontslag aan. Er zat geen minister van de SDAP in die regering. De controverse waarover het kabinet viel was een verschil van opvat ting tussen de minister van sociale zaken, Romme, en zijn r.-k. staatspartij vrien den en Colijn cs over de vraag of er 15 miljoen moest worden bezuinigd op de be strijding van de werkloos heid. Of dat dat geld naar defensie moest. Romme wilde het eerste. De SDAP had daaraan part noch deel. Koningin Wilhel- mina riep voormannen van de grote partijen bij zich om die regeringscrisis op te los sen. Daaronder dus ook een SDAP'er. Toen men niet tot een oplossing kwam, liet de vorstin de heren voorlichten over de deplorabele toestand „Ik heb de indruk dat kardinaal Simonis een polemisch slim en misschien wel degelijk een interessant werkstuk over de Feministische theologie heeft gemaakt dat als kritiek en dus niet als wetenschappelijke verhandeling minstens interes sant in elkaar steekt." - foto theo van zwam van de defensie. Dat werd gedaan door lt.-gen. Reijn- ders en vice-adm. Furstner. Het eind van het lied was dat er negen maanden voor de inval van de Duitse troe pen in ons land een kabinet- De Geer kwam. Daarin za ten, voor het eerst in onze parlementaire geschiedenis twee SDAP'ers, Albarda en Van den Tempel. De Geer deserteerde mid den in de oorlog vanuit Lon den via Spanje naar Neder land. Hij zal ongetwijfeld toch wel na 1945 zijn pen sioen hebben ontvangen. Hetzelfde zal wel gelden voor die reeks ex-ministers uit vooroorlogse kabinetten die wél medeverantwoorde lijk waren voor de defensie budgetten. Er is geen enkele van de ministers van defen sie uit die rechtse kabinetten afgetreden, omdat hij niet akkoord kon gaan met krappe begrotingsopstellin gen. Er is niets tegen het be nutten van historie om een betoog - pensioen aan de weduwe van Rost van Ton ningen - kracht bij te zetten. Maar dan moet men die his torie wel kennen. Ik neem tenminste niet aan dat de heer Van Wijk haar bewust vervalsen wilde. Berkel-Enschot, Jacques W. Levij IS Feministische Theologie belangrijk? Jazeker. God is groot. En ons verstand klein. Als theologie een mogelijk heid is om nader tot Hem, uit Hem in Hem, door Hem met Hem en door Hem ook nader tot elkaar te geraken, is elke theologie belangrijk. Als dat, in een notedop weergegeven, de intentie is van de Feministische Theo logie, gekoppeld aan haar engagement voor mensen en vrouwen in het bijzonder dan heeft zij zonder meer haar geheel eigen plaats en waarde. Zoals dit het geval is met vrouwenliteratuur en femini architectuur als er kende nieuwe fenomenen in de bestaande kunst. De kerk loopt de kans een enorme historische fout te maken door in de 20ste eeuw haar trouwste groep, de vrouw, die overal ter wereld, de kerk door de onderdruk king en/of onverschilligheid heeft heengesleept, niet in haar plaats en waarde te er kennen en te bevestigen. Dat is de ene kant. De andere kant nu: ver- ZO*0* dient de Feministische Theologie, op tal van punten nog onvolmaakt, staande in de kinderschoenen, aanvul ling, ja zelfs correctie en te gengas? Nou en of! Iedere volwassen theologie dient, liever gezegd, verdient fel op de huid gezeten te worden, althans zoals ik het zie, door het Erkende Leergezag. Dat móet. Neem nu Schille- beeckx die ik persoonlijk tot een niet gemakkelijke, inte ger zoekende theoloog reken. Het volk gelooft. En de theo loog zoekt. Zo dient het ook te zijn. Maar toch beweert Schillebeeckx soms dingen, zoals onlangs in Antwerpen gedebiteerd over het wezen van de Comtemplativiteit, waarbij hij de gehele ter zake goed geïnformeerde le zerskring van de Gazet van Antwerpen over zich heen gekregen heeft, zijnde een voudig te weerleggen flop- theorieën die (naar Koot en de Bie) in relatie tot De Grote Floppi - Dea c.q. Poppi Dea (God gewoon dus) door de kerk gecorrigeerd dienen te worden. Ook Schillebeeckx doet er soms te huilerig over maar het is het kenmerk en behoort tot de erkenning van iedere vol wassen theologie dat zij de toets der kritiek nauwgezet dient te doorstaan door de voor beoordeling daartoe bevoegden. (Het Leergezag). Valt die spanning weg dan wordt iedere theologie inhoudsloos en waardeloos. Neem nu de bouwkunst. Een architect mag er op vloeken. Uitein delijk is hij blij als hij door de schoonheidscommissie, monumentenzorg of welke instantie dan ook tot de grootste kwaliteit geprik keld wordt. Hoogwaardige ambtsuitoefening. Daar gaat het om! En het leuke is; het geldt voor iedereen. Wij al len - (naar P. J. Peskens, Geert van Oorschot) zijn werkzaam in de Wijngaard des Heren en wij dienen dat goed te doen. Een schrijver zal een goed onderbouwde maar ook een onwetenschappelijke kritiek met een creatieve inslag op zijn juiste waarde weten te schatten. De journalist wordt gecontroleerd door de lezer. De regering door het volk. Het is toch volstrekt on-democratisch in feite het niet zo te willen? Controle, ook al is zij in het geval van kardinaal Simonis, zoals we van hem gewend zijn, wat boers en onbehouwen geuit, is kortom prima. Ik heb de indruk dat kar dinaal Simonis een pole misch slim en misschien wel degelijk en interessant werkstuk over de Feministi sche theologie heeft ge maakt dat als kritiek en dus niet als wetenschappelijke verhandeling minstens inte ressant in elkaar steekt. Ik zou er blij mee zijn. De Fe ministische Theologie niet. En dat begrijp ik eigenlijk niet. Stel je nu toch eens voor dat ik als estheticus in gemeentedienst terzake de schoonheidsvorm van deze stad, welke kritiek dan ook, niet mede toetssteen van mijn handelen zou maken? Dat zou toch werkelijk dra- konisch zijn? En in die zin heeft Simonis toch ook het volste recht zijn zienswijze te geven? Nee die rechtszaak, ook al heb je het recht daartoe, de onvolwassen en overspan nen wijze waarop de Femi nistische Theologie reageert bevalt me niet. Ik vind het een jammerlijke affaire waarmee je je degradeert tot niveau voedingsbond FNV die ook voortdurend bij de rechter op de stoep staat. Juist de kritiek moet je fu rieus, in je artistiek beste momenten prikkelen tot werk (stukken) waar geen speld meer tussen kan, als het ware. Het is, iets van de geschiedenis wetende, overi gens nog maar de vraag wie er werkelijk de baas speelt in de wereld: de vrouw of de man? Ronald Reagan neemt zijn beslissingen nadat Nancy ze in zijn oor gefluis terd heeft. Hele culturen werden gedomineerd door het matriarchaat. Helaas waren dit doorgaans ook de wreedste culturen. Niet dat de mannen het op deze we reld het zo fijn voor elkaar gebracht hebben. Maar wie manipuleert nu wie? De vrouw van faraoh Ramses van Egypte speelde tegen Mozes de onschuld zelve maar uiteindelijk was zij het toch die de heerser van toen jegens Mozes en zijn volk wist op te hitsen. Vrouwen mogen hun eigen plaats hebben, zo zij die niet al hebben afgedwongen en op geëist maar zij dienen net als elk ander medeschepsel gecontroleerd te worden, ook dóór Simonis, of de rechter hem in het gelijk stelt of niet, inderdaad! Breda, Marinus Maas WANNEER ik dezer dagen tien mensen ontmoette wa ren er zes die me vroegen wat ik vond van de uitspra ken van Simonis met name die over vrouwen, waarin hen verweten wordt, dat ze opstandig en agressief de kerk verlaten 'en man en kinderen meenemen'. Zes keer vond ik daar 'niets' van; was mijn reactie, ik weiger om me als vrouw, die zich óók nog met theologie bezighoudt, te laten verne deren en discrimineren door iemand die middeleeuwse achterhaalde stellingen ver kondigt, ook al is hij bis schop. Ik steek dus mijn kop in het zand. Tot het moment dat je realiseert: de zonde bokken-theorie werkt weer perfect heeft eeuwenlang in de kerk zo gewerkt, dus waarom nu niet. De zonde bok was een bok die bij de Israëlieten tijdens Grote Verzoendag door de hoge priester door handoplegging beladen werd met de zonden van het volk en dan de woestijn werd ingejaagd. Het volk en de priester wa ren dan af van de eigen mis stappen en konden weer verder leven. Heel de ge schiedenis door zie je het zelfde verschijnsel: de ver antwoordelijkheid voor eigen falen, onmacht en frustratie wordt bij ande ren gelegd. En niet zelden zijn deze anderen: vrouwen. Nu vrouwen, met name katholieke vrouwen 'zo op standig en agressief ge maakt worden dat ze de kerk verlaten, man en kin deren meenemend', aldus Simonis, dan kan ik dat eer ste gedeelte van deze uit spraak beamen: ik zie dat met eigen ogen, hoor ze dat vertellen met eigen oren. Ik vraag me wél af: of Simonis dóór heeft wat en wie ze op standig maakt en de kerk uitjaagt; of hij wel eens als vader Adrianus met pubers, dochters en zonen in de kerk heeft gezeten en ze, hem boze blikken toewerpend zeiden: 'Jij verpest mijn zondag als ik mee naar deze saaie mis moet, die voorstel ling zegt me niets'. Bij mijn weten bestaat er geen 'theologie van het vrouw-zijn', noch 'vrouwen- theologie', wél een feministi sche theologie, beoefend door vrouwen en door steeds meer mannen, die er vanuit gaat dat de ene mens de an dere tot zin/ haar recht doet komen, in gelijkwaardig heid, ongeacht huidskleur, sekse, status enz. De norm hiervoor ligt in het optreden van Jezus in de Evangelie verhalen. De feministische theologie dankt haar naam aan het feit dat vrouwen met deze manier van kijken naar mens en God, hiermee begonnen zijn, de laatste twintig jaren, al waren er al aanzetten toe in eerdere tij den. Dat ze tijdelijk van een zijdigheid beticht wordt door onder andere de kardi naal, is niet erg, de eenzij dige patriarchale theologie heeft het bijna twintig eeu wen uitgehouden... Dat ze 'bedreigend' is voor de be staande theologie, is van zelfsprekend, lijkt me. Tot slot: katholieke vrouwen, evenals de andere christe lijke zusters, hebben het recht en ook de plicht om de discriminerende en onder drukkende schriftgeleerden van deze tijd tot de orde van gerechtigheid te roepen, niet vergetend ook onze eigen le venshouding (èn theologie) kritisch te blijven onder zoeken. Het mannelijke, pa triarchale Gods- en mens beeld (deze hebben met elk aar te maken) wordt inder daad ontwricht! De hoogste tijd! Nu! Wereldwijd! Etten-Leur, R. Krijnen-Hendrix MET grote verontwaardi ging heb ik de laatste tijd kennis genomen van de in gezonden stukken onder de rubriek 'papier voor uw pen' omtrent de kwestie Rost van Tonningen. Die kwestie heeft zowel plaatselijk als landelijk grote ontevreden heid, onrechtvaardigheid en afschuw onder alle lagen der bevolking teweegge bracht. De kwestie Rost van Tonningen ofwel 'De Zwarte Weduwe' trekt niet alleen in Nederland maar ook ver daarbuiten veler aandacht. Wanneer ik terugkijk naar de periode na 1945 dan kom ik tot de conclusie dat ons koninkrijk na de Tweede Wereldoorlog we derom in z'n oude trant is vervallen. De voor-oorlogse traditie van ongelijke rech ten, vriendjespolitiek en doofpottenaffaire's zijn nog steeds in. De dekmantel der liefde is uit de motteballen- kist tevoorschijn getoverd. Vlak na de bevrijding van ons land, in 1945, werd ik in gedeeld bij de BNV (Binnen landse Veiligheidsdienst). Mijn taak was het verhoren van politieke delinquenten waaronder ook NSB-ers en SS-ers in de gevangenissen van Leeuwarden, Groningen en Heerenveen waarna in een proces-verbaal hun ge dragingen werden vastge legd. Zonder aanziens des per- soons zou dan recht worden gesproken. Van de zoge naamde eerlijke berechting, welke steeds door Radio Oranje vanuit Engeland aan de goede Nederlanders in het bezette gebied werd be loofd, is voor velen die hun leven hebben gewaagd een bittere teleurstelling gewor den. De heren met de 'witte boorden' en zij die door heu len met de bezetter en hier door grote financiële voor delen behaalden, zijn door de mazen van dewet geglipt, en werden op vlerlei wijze bevoordeeld. Deonwetende, die blindelings ht nationaal socialisme had aanbeden werd zwaarder gstraft dan een ontwikkeld amand die gezien zijn stajs in maatschappij zijrhachje op uitgekookte wijz wist te redden. Ook de kwestï van 'De Zwarte Weduwe' oept veel twijfels op en za als een zwarte bladzijde iionze va derlandse geschieónis voor altijd geboekstaafi blijven. Hoe is het mogelij kdat deze vrouw, die zoals geileken is voor de oorlog reed al con tactpersoon optrad voor de zogenaamde 'vij fde :olonne en informatie dooraf aan de vijand, een pensien van haar man werd toegkend? Menige Nederlandervraagt zich af hoe het mog-lijk is geweest dat de regeri g van destijds, gekozen dar en voor het 'volk', een (erge- lijke beslissing heeft kinnen nemen zonder ooit de ktzers te hebben ingelicht. De persoon die op 2? no vember 1986 voor het rge- ringsgebouw in Den Jiaj tegenover de verslaggevrs z'n gal spuwde sloeg de sjj ker op de kop. Hij had in ven verschillende conce- tratie-kampen de oorlt doorgemaakt maar mol nog steeds vechten bij overheid voor een pensioe van oorlogsgetroffenen, ter wijl 'De Zwarte Weduwe het in de schoot wordt worpen. Die demonstan was maar een 'Jan met di Pet'. Het lijkt wel of de herer in Den Haag bang zijn rooi elkaar om dit pensioen on gedaan te maken. Niemand durft 'de kat de bel aan te binden'. Het zou een oplos sing zijn als alle bezitting van 'De Zwarte Wedunt werden verbeurd verklaart om hiermede het onreahl- matig verkregen pens ar met de Staatskas te verefe- nen. Laat haar dan maarle- ven van de Bijstand wan- mede zoveel 'goede Nede- landers' worden afg- scheept. Dan zal zij, die ni( steeds sympathie toont von het nationaal socialisme w: een toontje lager gaar. zin gen. Alle vezetsgroepen zijn nu massaal gemobiliseerd om hun grieven omter.' deze affaire aan de huiiigi regering te uiten. Mar waar blijven de jongeren!:- de laatste jaren steeds e- reid zijn te demonstrerene- gen kruisraketten en dere- lijke Die voor miljoen: schade aanrichten waarvor wij allen moeten opdraiin. Zij demonstreren tege'. de komst van de Amerileneri welke notabene ons di be vrijding hebben gebnch! Het zou meer wenselijker zijn dat ook zij eensg-zinc hun afkeer omtrent de kwestie 'De Zwarte Vedu- we' aan de regering bikent maakte. Naar verluidt heef de huidige regering er rrteite mee om 'De Zwarte Wedu we' haar pensioen te oitne- men want dan zou de reèts- staat in het geding konen De regering mag de gerol- gen niet onderschdten welke te verwachten zijluit de kringen die permaient tegen het destijds genonen besluit waren en het herten hiervan op de lange bran wordt geschoven. Wat isnii het belangrijkste, de zaak naar tevredenheid voor dl massa te herzien en Ut recht te dienen of het li- recht ten gunste van ie éénling onaangetast laten. Als het laatste zou worè nagestreeft dan zal het vc trouwen in de regering, a geacht uit welke politiè partij deze wordt samenf steld, ernstig worden g schaad. Een foutieve beslt sing in deze kwestie zal ir toekomst wel verge'! maar nooit vergeten w» den. Oudenbosch, H. Meeuwisse over alcohol. Maar ieder inkomsten-accijns (finan ciën) minder handel (econo mie) en wél m nder misèr (volksgezondheid), dus zor gen voor 3 ministers. Elk actie in deze heeft een reac tie tot gevolg. De regerin bepaalt de Marschroute Aangezien geld hier dé rol speelt is beperking alcohol gebruik een heet hangijzer. Afgelopen periode in de landelijke pers een verkoop methode alcohd: 'De oge» drinken het eerst' en ee» voorbeeldfunctie van de overheid in de fweede Ka mer waar de maatregel werd genomen door dhr Dolman. Er zijn tijdens de Capitool-discussë onjuist heden verteld m.j.t.: accijn zen, reclame, voorlichting controle, gebruik beschik baarheid alcoho, aantal probleemdrinkers. Jammer in zo'n interessant urogram- ma. Roosendaal, G. Steihns Door Mick Salt „Krachtige, tijdelij stormachtige wind. tot zwaar bewolkt. W lijk regen." Maar dat was geen re< voor de buis te blijven, h Er was- nog geen televis wilde wachten op het Po naai in de bioscoop, moést wel uit om iets te zien van van kroonprinses Juliar Bernhard. Tienduizenden toeschoi den en tramden naar het Den Haag. Met de regen v ldg nogal mee. Het motte het stortte, zodat maar t plu's het uitzicht op de bedierven. De mooiste stekjes lar waren al bezet. De fan, hadden zich daar 's nachts kentje gerold. Wie warm 1 vorstenhuis, laat zo'n nach En koud was het. Zelfs 2 gin Wilhelmina had gezeg onder haar bruidsjapon e weven jaeger onderjurk m De rest van het bruidst liana zelf gekozen. Voo: schoold oog was het gewc bruidsjurk met een sleep ter lang. Maar de kenners Juliana droeg een robe v; tijn peplum en een tulen s een rand van zilveren roze duurd. Het moest aan eei waad doen denken. Zei de En prins Bernhard? H: een zwart pak, kiezen uit men. Een maand voor het 1 hij bij koninklijk besluit luitenant ter zee der eersi suite van de koninklijke kapitein a la suite van de landmacht en kreeg hij rang van kapitein bij he Nederlandsch-Indische lep Bernhard, liefhebber v pracht en praal, koos voor van de landmacht en verse meester van de blauwe h der hoge hoed. Met een muts. Even voor elven stapte paar in de gouden keuets o Noordeinde naar het stadl Daar werden ze door de H meester De Monchy in de den. „Bruid en bruidegom, mij, ambtenaar van der stand, verschenen, opdat 1 worden gegeven aan uv om in het huwelijk te trede formaliteiten, bij de wet ven, is voldaan en de afke het huwelijk zonder stuiti Door Mick Salet Het prikken van een moo voor het huwelijk wa niet zo moeilijk geweest. Koningin Wilhelmina: „D levende januari werd gekc zen, omdat dit de dag we waarop mijn ouders in he huwelijk traden." Dat was 7 januari 1878 ge weest, toen Emma (zij wa 20) en Willem III (hij was 61 trouwden. De keuze van de bruide gom was iets lastiger ge weest. Het rijtje kanelidate ilonk met iedere verjaarda lie Juliana vierde sineis z id van de Raad van Stat ras geworden. Toen ze prir 3ernahrd haar ja-woord ga was Juliana al 27 jaar. Het hele hof en het halv ■laagje hadden halsreiken laar het huwelijk uitgeke en. Niet dat ze aan het h< 'U zulke feestvierders wc "en. Integendeel. Maar zor 'er huwelijk van Juliana zo [e tekenaar van de koninh tjke stamboom zijn laatsl ^tje getekend hebben. E lat woog zwaar. Wat dat betreft heeft prir es Juliana heel lang in ee |eetje hangerige belangste mg gestaan. Het begon al met haar g< loorte. Lang waren koningin Wi lelmina en prins Hendri mderloos gebleven. N LEERZAME die discussi pere miskraam groeide c hgst dat de monarchie n UVCi CUIAJIIVJI. irxttctl ICUVU 4^ y~- luuuuivmt *J burger weet: minder alc< '"helmina alleen gered zo holgebruik, gevolg: minde -unnen worden met een ac ertentie: koninkrijk zoel 'orst (m/v). Kinderen gee lezwaar. De geboorte van Julian 'as dan ook een bij zonde 'Ode boodschap voor de Ne erlandse monarchisten. E Jet prinsesje werd als ee rasplantje behandeld. Juliana was zich daar va «wust. Toen ze zeventie aar was, ging ze voor hi pst zoneier haar ouders c akantie. Het was niet be aald een reisje om van 'kkebaarden, want de tod mg niet verder dan de boe an r°nd Het Loo. Daar wei n kamp georganiseei °or Juliana en één selecti an Neerlands netste mei: es. Op iet 'btvaiii een gegeven momei een van die meisjes zie !en: „Zeg Jula, w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6