Kiezen tussen twe moeders in EO-liluL ODE VAN TOM PARKER AAN 'DE JONGE MOZART' Vier jubileumboeken en een tv-documentaire ambone Dallas9 met Bobby Ewing terug op BRT NEDERLAND 2 BELGIE NED 2 J'Ske en Wiske: ,,L Kenmerk over Tsjecho- slowakije INSDAG 6 JANUAR115 VOLOP AANDACHT VOOR HET GOUDEN HUlVELIJK, DINSDAG 6 JANUAR11987 !K ZOG K Van onze rtv-redactie BRUSSEL - De Ameri kaanse tv-serie 'Dallas' keert op donderdag a.s. te rug op de Belgische tv. In de eerste aflevering wordt Pa mela wakker van vreemde geluiden die ze hoort in de badkamer. Onder de douche staat Bobby Ewing, die een seizoen dood is geweest en diep betreurd werd door fa milie en kennissen. De wederopstanding van Bobby werd 'aannemelijk' gemaakt met de verklaring dat zijn vrouw Pam een nachtmerrie had gehad waarin zij droomde dat Bobby op gewelddadige wijze aan zijn eind kwam. Alle gebeurtenissen daarna zijn door Pamela gedroomd. Later op de dag gaat Bobby naar Jenna om zijn huwelijk met Pam aan te kondigen. De scenarioschrijvers van de Amerikaanse televisiese rie Dallas hebben Bobby Ewing weer tot leven ge wekt, maar dat de acteur Patrick Duffy weer op de schermen verschijnt, schijnt voor een deel te danken te zijn aan Boeddha. Duffy, die sinds 1972 boeddhist is, vertelde het tv- blad TV Guide dat hij en zijn vrouw enkele weken hebben gemediteerd voor hun boeddhistisch altaar in Ml De Edison-tweeling (België- Deze foto, genomen van een tv-scherm, toont de wederopstan ding van Bobby Ewing (Patrick Duffy). - fotoap de hoop het licht te zien, voordat hij ermee akkoord ging om dit najaar weer aan Dallas mee te doen. Duffy heeft naar verluidt 1 miljoen dollar gekregen om hem zover te krijgen dat hij het contract zou tekenen, plus een loonsverhoging van 40.000 tot 75.000 dollar per aflevering en de belofte dat hij drie afleveringen mag regisseren. Duffy vertelde TV Guide, dat hij uit de serie was ge stapt omdat hij bang was dat hij uitgeblust raakte en omdat hij naar zijn zin te weinig waardering kreeg Ook toen hij besloot om op te houden met Dallas, wendde hij zich tot het boeddhisme; hij vroeg advies aan een geestelijk begeleider, in het dagelijks leven een kruide nier. Strike me pink AVRO brengt vanmid- #g nogmaals een film van in de vergetelheid ge gakte Eddie Cantor. 'Strike ie pink' is de laatste en ook e minste komedie van Can- ir, maar de siapstickach- r vol ging aan het slot blijft e moeite waard. De komiek )eelt de rol van een ietwat erlegen eigenaar van een retpark. Gangsters eisen an hem een aandeel in de rinst, maar de pretpark aas laat zich niet intimide- Televizler special Nederlandse Stichting oor Leprabestrijding be aat dit jaar twintig jaar. ■er gelegenheid hiervan be- icht Jan Scholtens voor .VRO's Televizier 'Dokter diep in het hart van 'anzania. Dokter Jos is de ederlandse arts Jos Dek- er, die zich samen met zijn ouw Lia inzet voor de le- abestrijding in dit deel n Afrika. De praktijk van Dekker omvat een ge- led zo groot als Nederland België samen. n v Het aller hoogste Alexandra (Melissa Sue Anderson) met haar twee moede: - f0t Van onze rtv-redactie it slot van Bart Peeters evoudige speurtocht naar iet allerhoogste' voert de lgische presentator langs punten, waar naarstig lar 'het wonderschone', ordt gezocht. Beauty-sa- kunstkappers, mode- ntwerpers, plastisch chi- irgen, designers, rozen- ■vekers, romantici, alle- aal plaatsen of mensen, e de estetische kant van t leven zoeken. Tenslotte lat mevrouw Diensteend, Iias Adelheid Roosen haar :ht schijnen op de vraag: taat er een oorzakelijk Tband tussen innerlijke en terlijke schoonheid? DE keuze tussen pleegmoeder en natuurlijke moeder is het «j derwerp van de film 'Which mother is mine', die de EO dondt dag om 20.28 uur op Nederland 1 uitzendt onder de titel 'Ei moeilijke keuze'. De film is gebaseerd op het boek 'Mijn andei moeder' van Joan Oppenheimer. Aleandra groeit op bij een pleeggezin. Tien jaar lang is er geen contact geweest tussen haar echte moeder en haar. Dan belt haar moeder opeens op met de mededeling dat ze in de Stad is en Aleaxandra wil bezoeken. De pleegouders wil len dat voorkomen, maar kun nen geen juridische argumen ten vinden om het bezoek te verhinderen. De moeder vertelt Ale xandra dat ze haar tien jaar geleden heeft weggegeven on dat ze niet in staat was ha; behoorlijk op te voeden. Ha; man vocht in Vietnam overleed enige tijd later. I Z™" raakte aan de drank en sla 6esch»edems van een haar^dochtertje r>r,°gsheld uit de Eerste Pas toen ze helemaal van( drank af was, besloot ze ha; dochter op te zoeken. Al; xandra krijgt begrip voor situatie en vergeeft haar mo der. Maar dan ontbrandt strijd tussen de twee moedei recht om te kiezen en de red ter moet er aan te pas komen. Sorrell and Son e Engelse tv-serie 'Sorrell nd Son' schetst de dramati- E h d e< V V d d U O m d g« is D si VI ti Z g£ cc e< h< d< Fr de ril na aa Li ge m Alexandra heeft zélf gef U'Uht HlrMfrz" hltr rtiexanara neen zen ge fjmn k m met ru n knul tn Ihuis iestemn '"5 het m rerdnet, ontarde dothterf hisl De dag voor de rechtszaijf viert Alexandra haar verja; dag. Beide moeders zijn aa'^V, wezig en tij dens het feest kol het tot eeb uitbarsting. xandra loopt weg. Voor rechtszaak begint, wendt zich tot de rechter en doet verrassend voorstel. De hoofdrol wordt ges] door Melissa Sue Anders(B(7™rd bekend van de ser- Wt htm kleine huis'. HILVERSUM (ANP) - De visierubriek Kenmerk (Ito KRO/RKK) is vanavond derland 2,19.37 uur) geheel ij wijd aan Tsjechoslo wató| Onder meer wordt in PW' gesproken met de filosoof dislav Hedanek, die op 8 nuari een ere-doctoraat V de Universiteit van Amsti dam krijgt toegekend. Hec yrt DC AM0A/l£.Mt nek, die zelf het ere-doctofi niet in ontvangst kan new' gaat in op de situatie in TS choslowakije, de rol vl Charta 77 en de positie vi wetenschap en filosofie. „Bij elk drama zoek ik het eerst naar de humor" Henny Orri, actrice T2 PAGINA GIDS l Opmars van video in Polen is niet te stuiten Door Tom Smeets MOZART is altijd al op onverwachte plaatsen opgedoken, maar sinds de film topper 'Amadeus' is het helemaal te gek en hoef je nergens meer van op te kijken. De schuldige is deze keer Tom Parker, de Britse muzikale duizendpoot die al vaker voor verrassingen heeft gezorgd. De eer ste keer was dat in de herfst van 1979. Toen kwam hij met The young Messiah' op de proppen, een eigentijdse bewerking van het majestueuze oratorium van Han del. Het publiek vond het prachtig, maar minstens zo interessant was dat de musi cus Tom Parker, die zowel voor de nieuwe arrangementen als de produktie tekende, uit de klassieke hoek complimenten in ontvangst mocht nemen. De toen 34-jarige Tom was dan ook niet over een nacht ijs gegaan en had 'The Messiah' tot in de kleinste details bestudeerd, alvorens hij zich aan een eigen bewerking waagde. In 1982 herhaalde hij het huzarenstukje door Bach onder handen te nemen. En dat leverde 'The young Matthew Passion' op, een bewerking van de 'Mattheus Passion'. Zeker in ons land was men op voorhand niet al te enthousiast bij die gedachte, maar de meeste kritiek verstomde bij het uitkomen van de produktie. Commercieel was het in elk geval opnieuw een door slaggevend succes. Herfst 1986, weer vier jaar later. Na Handel en Bach moet nu Mozart er aan geloven. Het feit dat de verkoop van Mozart sinds 'Amadeus' gi gantische vormen aanneemt, zal daar niet helemaal vreemd aan zijn geweest. Tom Parker ziet het zo: „Het klinkt wellicht wat wonderlijk, maar je kunt de populariteit van de muziek van Mozart zeker vergelijken met die van Prince, Ma donna of Lionel Richie, de grote pop-ido len van nu. Mozart was bovendien bijzon der veelzijdig. Hij begaf zich op elk muzi kaal gebied. Wat hij in huis had aan me lodische rijkdom, is sindsdien niet meer vertoond. Het bezorgde me een enorm fijn gevoel om aan dit project te werken. Ik geloof dat voor de meeste mensen Mozart de makkelijkst toegankelijke klassieke componist is. Z'n muziek is ook onvergan kelijk. Ik heb stukken geselecteerd die be horen tot mijn favoriete muziek. Voorts ben ik er van uitgegaan dat het materiaal zich moest lenen voor een modernisering, want ik heb nooit de bedoeling gehad om het oorspronkelijke werk geweld aan te doen." Tom Parkers ode aan de muziek van Mozart heet 'The young Wolfgang Ama deus Mozart'. Niet alleen de titel ligt heel consequent in het verlengde van de twee vorige produkties, dat geldt ook voor de solisten. Opnieuw werkte hij met The New London Chorale, waarvan de toon aangevende solisten de twee zangeressen Madeline Bell en Vicki Brown en de zan ger Gordon Neville zijn. Tom Parker: „Ik ken hun capaciteiten door en door en weet precies wat ze in huis hebben. Ik weet bo vendien dat ze alleen hun medewerking aan bepaalde projecten verlenen wanneer ze er voor honderd procent in geloven. Daar kwam als gelukkige bijkomstigheid nog bij dat Vicki, Madeline en Gordon - net als ik - enorme fans van Mozart zijn." 'The young Wolfgang Amadeus Mozart' bevat dertien stukken, uiteraard allemaal gearrangeerd en geproduceerd door Tom Parker, die bovendien de percussie voor zijn rekening nam en alle toetseninstru- menten bespeelde. Zo laat hij een fraaie piano-solo horen in 'Number 21', een thema dat velen bekend in de oren zal klinken. Dat geldt voor meer nummers, al heeft Tom Parker er naar zijn zeggen naar gestreefd op de eerste plaats muziek te kiezen die de laatste jaren niet is 'dood- gespeeld'. Over het algemeen kan worden gezegd dat Tom Parker Mozart zeer eerbiedig heeft behandeld. Het door de drie vocale solisten gezamenlijk gezongen 'Ave verum corpus' bijvoorbeeld, zou in deze versie ook in de klassieke concertzalen niet misstaan. Het werd in feite nauwe lijks bewerkt. Andere nummers werden wel in een eigentijds klinkend en sterk ritmisch jasje gestoken en daar zullen de puriteinen wel moeite mee hebben. De mooiste zangnummers zijn zonder twijfel 'I remember' en 'Stay with me till the morning' (eerder op single uitgebracht), beide van Vicki Brown en 'You know him well' van Madeline Bell. Opmerkelijk is ook het instrumentale 'Rondo alia turk', dat Rick van der Linden in zijn Ekseption-hoogtijdagen ook al op het repertoire had. Rest de vraag waarom Tom Parker tot drie keer toe z'n toevlucht tot de klassieken nam: „Ik wil de jeugd die met popmuziek opgroeit zo af en toe bij de hand nemen en laten horen dat er ook nog andere muziek bestaat dan die in de hitlijsten." Door Paul Seelen „DE huwelijksfeesten deden paleis Noordeinde sidderen op zijn grondvesten, en het stof dat zich in de loop der eeuwen in het sombere gebouw had verzameld, hoog opwervelen. Heel Nederland feestte méé, zij het van respectabele af stand. De bruidsdagen van de troonopvolgster waren als vrolijke lampionnetjes in de benauwende schemering van economische crisis en drei gende internationale conflic ten". Een passage uit een sprook je? Nee hoor, een sfeerschets van het huwelijk van Juliana en Bernhard, op 7 januari 1937, in een van de ter gelegenheid van de 50e huwelijksverj aar dag uitgegegeven jubileum boeken. Boeken waarin heel duidelijk het 'Oranje-Boven' de overheersende trend is en het 'Oranje-Bitter' slecht uiterst summier aan de orde wordt gesteld. Deze Oranje-verheerlijking doet wat uit-de-tijds aan. Ze roept veel eerder de herinne ring op aan vooroorlogse ja ren, waarin de berichtgeving over het wel en wee van leden van de koninklijke familie zich toespitste op enthousiaste beschrijvingen van winterse ski-tochtjes van prinses Ju liana - 'onze hoop op voortzet ting van de dynastie'. Kritiek Na de bevrijding leek het taboe rond de handel en wan del van het Oranjehuis einde lijk doorbroken te gaan wor den. Met name de wereldse prins Bernhard betuigde zich herhaaldelijk voorstander van een grotere openheid. Die openheid kwam er, leidde echter in de navolgende decennia tot steeds sterker wordende kritiek. Er gingen zelfs voor het eerst (voorzich tige) stemmen op het konings huis maar af te schaffen. Met name toen het verwikkeld raakte in enkele onverkwik kelijk gebeurtenissen: de Greet Hofmans-affaire (1956) en later de Lockheed-affaire (1976). Al was het in die geval len toch merkwaardigerwijs steeds de buitenlandse pers, die de kat op het spek bond. In 1966 vond in Nijmegen het gedenkwaardige congres 'Republiek of Monarchie' plaats. Het was toentertijd vooral de' beweging 'Nieuw- Links' binnen de PvdA, die het erfelijk koningschap onvere nigbaar achtte met moderne opvattingen over mens en maatschappij. Het staatshoofd zou, zo betoogde 'Nieuw- Links', gekozen moeten wor den. De toenmalige minister van buitenlandse zaken Jo seph Luns vond dit maar een belachelijk idee. „Wat krijg je bij zo'n verkiezing? Dan krijg je iemand zoals ik!", reageerde hij op de van hem bekende wijze. De meerderheid van het Ne derlandse volk bleef ook in die moeilijke dagen achter het ko ningshuis staan. De afschaf- fingsstorm luwde om niet op nieuw op te steken. De ongere geldheden bij de troonover- name van Baetrix kunnen moeilijk als breedgedragen uitingen van kritiek be schouwd worden. Sluier Uitgaande van de recente lijk verschenen jubileumboe ken - vier in getal - lijkt de vooroorlogse sluier rond het koninklijk huis opnieuw dichtgetrokken te gaan wor den. Ze roepen eigenlijk alleen maar op tot 'een toost op Oranje'. Ze zijn wel fraai uit gevoerd en rijkelijk van foto's voorzien. 'Om te lezen, te kij ken en heerlijke herinnerin gen op te halen'. Eigenlijk lij ken ze allemaal op elkaar. Het meest interessant is nog 'Het gouden huwelijksboek' van Trouw-journalist en Oranje kenner Fred Lammers. Wat zijn bijdrage aardig maakt, zijn de historische intermez zo's. Lammers plaatst het Oranje-gebeuren, in het alge mene tijdsbeeld. Een werk wijze die geschiedkundig in zicht verraadt. Heel aardig is ook het orginele, grotendeels nooit eerder gepubliceerde, il lustratiemateriaal - waaron der een groot aantal privé-op- namen van prins Bernhard zelf. Alle beperkingen ten spijt zijn de jubileumboeken 'kaas je' voor de Oranje-fans. Een ontsluiering van het 'Geheim van Oranje' hoeft men er niet in te verwachten. Maar daar voor is een zo feestelijke gele genheid als een vijftigjarig vorstenhuwelijk, een unicum binnen het Oranjehuis, ook niet direct de aangewezen ge legenheid. Naast deze jubileumboeken is er ook de tv-uitzending 'Gouden Huwelijk', vanavond om 21.30 uur op Nederland 2. Daarin geeft de NOS een over zicht in beelden van vijftig jaar leven en werk van Ju liana en Bernhard. F.J.Lammers, Het gouden huwelijksboek. Juliana en Bernhard 1937-1987, Uitg. Hol- landia. A.Herenius-Kamstra, Het gouden huwelijk van Juliana en Bernhard. 50 Jaar lief en leed, Uitg. Zomer Keuning. A.Goote, Het aanzien. Het gouden huwelijk, Uitg. Het Spectrum. Vijftig gouden huwelijksja ren. Met bijdragen van vijftig bekende Nederlanders, Uitg. La Rivière Voorhoeve. De officiële trouwfoto van Juliana en Bernhard - foto archief de stem WARSCHAU (DPA) - Rambo, James Bond of Amadeus, er is vrijwel geen film uit het kapitalistische Westen die niet binnen de kortste ke ren in de Poolse huiskamers te zien valt. In een paar jaar tijd is in Po len een dynamische video-markt ontstaan, die volledig aan de het in formatiemonopolie van de staat voorbij gaat. Volgens officiële schattingen hebben al een half miljoen huishoudens een video speler, terwijl zo'n zeven miljoen vidiobanden in omloop zijn. Indrukwekkende getallen als men bedenkt dat een videorecorder alleen in het Westen of in de Poolse valutawinkels, dus tegen westers geld, te krijgen is. De behoefte aan een thuis bioscoop als alternatief voor de staatstelevisie neemt dui delijk toe. Gingen in de Pe- wex- en Bartonawinkels, waar alleen tegen harde va luta wordt verkocht, in 1985 nog maar 7000 videorecorders over de toonbank, een jaar la ter waren dat er al 45.000. Aan films geen gebrek. Die worden door particulieren in het Westen opgenomen, tame lijk eenvoudig naar Polen ge bracht en daar nagesynchro niseerd. De films gaan vervol gens in de vriendenkring van hand tot hand. Niet iedereen is tevreden met de films uit het Westen. Een bezorgde professor sprak onlangs in het weekblad 'Przeglad Tygodniowy' over een stroom van 'pornografie, gruweldaden en geweld, en films met een tegen de Sovjet unie gerichte inhoud'. Een Poolse functionaris noemde de strijd tegen porno films, waarvan de vertoning in Polen verboden is, een uit zichtloze zaak. „Het ontbreekt de mensen aan het besef dat daarbij sprake is van een strafbaar feit", zei hij. „Bo vendien willen zowel advoca ten en politie-agenten, als in tellectuelen en arbeiders por nografische films zien". Censuur De overheid knijpt voorlo pig ook een oogje dicht op de videomarkt. De ruim honderd particuliere en officiële video theken - die zo'n 400 Westerse films op de planken hebben - worden nog steeds getolereerd, hoewel er geen auteursrechten worden betaald. De autoritei ten ziet kennelijk van optre den af, omdat die winkels hun films vooraf aan de strenge censuur onderwerpen. De met video-aangelegen heden belaste functionaris van het ministerie van cultuur on derstreepte dat de staat niet van plan is afstand te doen van haar monopolie op de keuze van films. Wel moet de videobezitter een 'verstandig en aantrekkelijk' alternatief worden geboden, voegde hij eraan toe. Daarom zal volgend jaar het net van staatsvideo- theken met enkele tientallen winkels worden uitgebreid. In 1987 zullen de eerste vi deorecorders van eigen make lij van de band rollen, die voor Pools geld in de verkoop zullen worden gebracht. Zo'n eigen fabricaat gaat dan wel rond de - foto columbia pictures Poolse internationale pers clubs, waar Westerse publika- ties toch al voor iedereen ter inzage liggen. De stap naar het tijdperk van de satelliettelevisie neemt Polen echter in samenwerking met de Sovjetunie. In de loop van volgend jaar moet met be hulp van een in Warschau ge bouwd ontvangststation het televisieprogramma van de Sovjetunie te zien zijn in een straal van 20 kilometer rond de hoofdstad. In de Comecon, de economi sche organisatie van Oosteu- ropese landen, zijn plannen aanvaard om tussen 1991 en 1995 tot een gezamenlijk satel lietprogramma te komen. Het programma zal via een cen traal antennesysteem kunnen worden ontvangen. Tom Parker (links boven) met Madeline Bell, Bicky Brown en Gordon Neville. - fotoncrv Rambo (Sylvester Stallone), videoheid in Polen. 250.000 zloty kosten, een jaars alaris voor de modale Pool. In tegenstelling tot de video wil de Poolse regering zich niet laten verrassen door sa telliettelevisie en de vrijwel onbeperkte ontvangstmoge lijkheden die daarmee ge paard gaan. In Polen kan men met een paraboolantenne nu al 20 westerse stations ontvan gen. Sinds 1 mei van dit jaar moet voor zo'n ontvangstin stallatie een vergunning wor den aangevraagd. De aanvra ger dient wel duidelijk maken waarom hij zo'n schotelan tenne wil installeren. Tot nog toe heeft het ministerie van verbindingen 200 aanvragen ontvangen. Gevaar Jerzy Urban, de officiële re geringswoordvoerder, bracht deze beperkende bepaling in verband met technische moei lijkheden. Teveel schotelan tennes op de daken kunnen de ontvangst van normale televi sieprogramma's in gevaar brengen. En bovendien is het probleem van de auteursrech ten nog niet opgelost, zo zei hij. Iets duidelijker formuleerde de professor het in 'Przeglad Tygodniowy'. Volgens hem zijn er aanwijzingen dat „Westerse centra voor ideolo gische ondermijning van plan zijn een nieuw front te openen op het gebied van de informa- tiestrijd tegen de socialistische staten". Op het ministerie van cul tuur reageerde men minder offensief. Daar wordt overwo gen Westerse satellietpro gramma's te vertonen in de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16