Kaysertrio op niveau bij nieuwjaarsconcert Een verbinding tussen noord en zuid '°5 Ixelse koster twee naai onderscheiden HET WEER HAANDAG 5 JANUAR11987 T6 PAGINA ZEELAND 2 MAANDAG VAN ZEELAND 5 JANUARI 1987 'AFWIJKENDMODEL F NIET TOEGESTAAN Opklaringen Ouderen van Zaamslag weer bijeen SJSTSTSjTUSlERNEUZEN - Er Zeeuwsch-V- anderen over de rafbaarheid van Weer in Europa politierapport hun Aan 'n volvd hoefje doorgaans niet veel te doen. Maar wèt we doen, oen we goed of beter. Hindernis JAN BUITKAMP SCHREEF BOEK OVER 50 JAAR MOERDIJKBRUG Eenvoudiger Niet gelukkig Smaller Niet tevreden Uitvoerig Schietingen :N ADVERTEERDERS Nieuwjaarsbijeenkomst intoren vandaag de vol-1 EN/HULST 14.00 uur I 14.30 uur Plaatselijk nieuws Axel Clinge Heikant pnduidelijkheid over Belgische reflectoren ZAAMSLAG - De leden van de Stichting Welzijn voor Ouderen in Zaamslag komen aanstaande woensdag, 7 ja nuari, voor de eerste keer in het nieuwe jaar bijeen. Er staat dan een spelmiddag op het programma in De Poort, waaraan voor iedere deelnemer een prijs is verbon den. Na de pauze vertoont A. Scheele dia's over gebeurte nissen rond het bej aarden- werk. De spelmiddag begint om 14.00 uur. CLINGE - Galerie Esprit- Kayaertrio Nils Kayaer (plano) Micu Szigeti (cello) en Geaa Kayaer (viool)-Nleuw- jaarsconoert met werken van Haydn, Ravel, Mesalaen en Brahma-gehoord op I janua ri. Door Jeanette Vergouwen CLINGE - Muziek en beeldende kunst is vaak een gelukkige combina- Van een onzer verslaggevers later geleidelijk opklaringe 'Staat OndUldellJK- met buien. Zwakke tot matig .j/j jn (Je grensstreek en aan de kust vrij krachtig zuidwestenwind, later draajdl end naar het westen. Minimui temperaturen van 0 tot 5 ga den, maximum temperature Jetsers die celglSCne van 2 tot 8 graden. (Bron: Ui kei) i* i ■3i W •-'! 65 it ...21 is .11 j Amsterdamregen3 Eindhovenijsregen3 Viissingenregen4j Aberdeenhalf bew.9 Athenehalf bew.11 Barcelonalicht bew.14 Berlijnzwaar bew. Boedapestonbewolkt. Bordeauxzwaar bew. Brusselregen Dublinzwaar bew. Frankfortzwaar bew3) Genöve...zwaarbew.3j Helsinkionbewolkt.... -22i Innsbrucklicht bew1 Klagenfurtonbewolkt-1 Lissabononbewolkt Locarnoonbewolkt. Londenregen101 Luxemburg.... zwaarbew.0| Madridonbewolkt Malagazwaarbew.16( Mallorcaonbewolkt Moskousneeuw.... Münchenzwaarbew.-I Niceonbewolkt. Oslosneeuw-12 Parijsregen3| Praagzwaarbew. Romeonbewolkt111 Splitonbewolkt5| Stockholmhalf bew. Warschausneeuw Wenenonbewolkt Zurichzwaarbew.2| Casablanca. onbewolkt Cypruslicht bew.19| Las Palmas..... licht bew. In België zijn fietsreflecto- al ruim een jaar verplicht ndat veel inwoners van de jnsstreek vaak in België rtoeven, is er een aantal Ne- rlanders dat toen Belgische lectoren heeft gekocht deze zijn echter van een an- model en niet goedgekeurd het ministerie van Ver en Waterstaat Fietsers deze reflectoren zijn vol- s de letter van de wet jfbaar. echter -2| .-121 le -3 lgi te hulp geroepen bij een brai in de woning van M. R. aan dat de bovenverdieping flectoren aan ielen hebben. [n Hulst worden zij gewoon de politie opgeschreven, als iedere andere ver- ersovertreder. „En dan moet rechter maar uitmaken hoe rat", aldus een woordvoer- van de Rijkspolitie in t Net als in Hulst is er in Sas van Gent en Oost- niets bekend van een af- aak dat de Rijkspolitie eemde' reflectoren niet ver gt. 13 s w ,...9g 121 wi .I6( «I to ■-'91 t ■""Ji rgi ■131 f lertog, ,.17| In Baarle-Nassau, dat op plaatsen overloopt in de ;ische enclave Baarle- is er wel zo'n af- ■aak. Daar kregen Neder- schoolkinderen vorig ir met veel vertoon Belgi- ïe reflectoren uitgereikt, om de pas te lopen met hun Bel- iche leeftijdgenoten. De po- e ziet het rijden met ver- rde reflectoren nu door de ïgers. iemand TERNEUZEN - Zaterdagmi dag omstreeks half zes we de brandweer van Terneuz Het veel problemen kunnen overtreders vooralsnog-niet maken krijgen. Totdat Bellamystraat. Er was geme ereen in de gelegenheid is veest reflectoren te kopen brand zou staan. Daardo 1 dingen zijn overal uitver- rukte de brandweer met gro cht), vervolgt de politie so- materiaal uit. Bij aankon eso niemand. Een woord- bleek het mee te vallen en w erder van de Rijkspolitie in enkel sprake van een schoo stburg: „Ik verwacht dat de steenbrandje. Dat werd snfcak wel geregeld zal worden geblust en de schade viel m |o een internationaal ver- ersverdrag. Maar daar Is TERNEUZEN - G. M. uit Al deed gistermiddag bij de gi meentepoli tie te Terneuzi aangifte van vernielingen al zijn personenauto. Deze hl hij in de vroege morgenun van zondag in de berm lai de Bellamystraat geparkeei wegens gebrek aan brandsti Toen hij gisteren bij zijn vo« tuig kwam constateerde li dat de voor- en achterruit, portierraampje, de koplamp en beide buitenspiegels wan vernield. TERNEUZEN - Tussen zató dagavond 18.30 en zondag 09' uur is ingebroken in het ovt dekte zwembad De Hoi)! Men had zich toegang vi schaft door het vernielen een ruit naast de toeganf deur. Vervolgens werden bi nen enkele deuren vermi lijk met een koevoet opens broken om tenslotte in de ki tine te komen. Daaruit dwenen enkele sloffen sigal ten, wat shag, aanstekers een bedrag van ruim 200 i den. TERNEUZEN - De gemeentj politie te Terneuzen heeft g termiddag een aan de Nieu straat geparkeerd staan] personenauto met behulp een takelwagen van de gehaald. Het voertuig, eigi] dom van A.P. uit Antwer. bleek in nieuwjaarsnacht J Antwerpen te zijn gestolen. niets van bekend". (ADVERTENTIE) CAPPENOIJK AUTO'S TERNEUZEN M. Naarmanweo 49 Tal. 01150-97455 OP 12 dacMibw jongstle den bestond de Moer- dijk(verkeers)bnjg vijftig Jaar. Da Moerdijker Jan Buitkamp achraaf bij dit Ju bileum een aardig boek werkje: 'De MoerdIJkbrug - 50 Jaar*. HIJ dook In do ar chieven en verzamelde fo towerk uK het verleden van de brug. Waarom een boek over deze brug? „Omdat weinig bruggen In one land zozeer tot do verbeelding spreken ala da Moerdijk- brug", geeft Buitkamp zichzelf en de lozere ala antwoord In de Inleiding. „De MoerdIJkbrug Ie een begrip". Door Willem Reijn EÉN figuurtje springt er uit, als de in zwart en donkergrijs geklede mannen op 12 decem ber 1936 over de eerste verkeersbrug over het Hollandsch Diep lo pen: de in een dikke, lichtgekleurde bont mantel gehulde konin gin Wilhelmina. Haar hoofd baadt In de bonten kraag die slj beeft omgeslagen. De struise, krachtige en selfversekerde vrouw doet de meehobbe- lende elite tot achtergrond- figuratie vergrijs® n. In dit soort historische fo to's is vaak meer te zien, dan alleen de handeling die ze betreffen. Boeken met af beeldingen uit nog niet zo lang vervlogen tijden, roe pen beelden op van een tijd die we bijna waren verge ten, omdat die nog zo dicht bijligt, maar toch in de scha duw staan van grotere ge beurtenissen. De Moerdijk is tot '36 een ernstige hindernis in het verkeer tussen noord en zuid. Verkeer, niet alleen in de zin van wegverkeer en handelsverkeer, maar even eens in de betekenis van cul tuur-verkeer. De Moerdijk betekende de scheiding van Holland met de wingewes ten, de generaliteitslanden, die voor de oorlog dan wel niet meer in naam maar toch zeker in mentaliteit be stonden. De hindernis is moeilijk te nemen. In 1711 komt de Friese stadhouder Johan Willem Friso om. De veer pont slaat om en het Oranje huislid verdrinkt in het winterkoude rivierwater. De trieste gebeurtenis is nog al tijd een van de 'hoogtepun ten' uit de geschiedenis van het vissersdorp. Hoewel er in het verleden al meer pontveren, maar niet echt reguliere, hebben bestaan, wordt in 1822 de eerste officiële veerpont bij Moerdijk in gebruik geno men. Koning Willem I be- Een struise vorstin tussen grijze hoogwaardigheidsbekleders: Koningin Wilhelmina opent op 12 december 1936 de Moerdijkbrug paalt dat het rijk de oever verbinding zal exploiteren. De eerste boot, een rader boot van Engelse makelij, heet de Wilhelmina. Toen in 1855 de Belgische spoorweg van Antwerpen over Roosendaal en Zevenbergen naar Moerdijk tot stand komt, met een aansluitende veerpont van Moerdijk naar Rotterdam, wordt de veer- verbinding tussen Moerdijk en het Eiland van Dordt eerst aanzienlijk ingekrom pen om nog hetzelfde jaar zelfs te verdwijnen. Er res ten zeil- en roeiboten, die voor het verkeer tussen Bra bant en het Eiland van Dor drecht zorgden. In 1872 komt de laatste schakel in de spoorverbin ding klaar: een veertienhon derd meter lange spoorbrug die het Hollandsch Diep overspant, maakt het de rei ziger mogelijk om zonder van zijn plaats te hoeven ko men van Antwerpen naar Rotterdam te sporen. In 1877. verdwijnen de laatste pon ten uit het beeld van het vis sersdorp Moerdijk. De opkomst van de auto doet de pontveren dertig jaar later weer terugkeren. De 'NV Veer Willemsdorp - Moerdijk' wordt opgericht en de stoomboot 'Hollandsch Diep' maakte in 1909 de eer ste tocht overt de gelijkna mige rivier. De veerverbin- ding is, in tegenstelling tot het oude veer, een particu lier initiatief. De pont is al dra zo druk bezet dat in 1916 een tweede boot in de vaart komt: de Schollevaer. De naamloze vennootschap overleeft de Eerste Wereld oorlog echter niet. De kosten worden te hoog door de stij gende energieprijzen, ter wijl in dezelfde periode het autoverkeer scherp afneemt. In 1914 worden er nog 2600 auto's overgezet, in 1918 nog maar 22. In 1920 zorgt het rijk er voor dat er weer een vëer komt. In 1921 worden al 10.000 auto's vervoerd en de opmars van de automobiel is niet meer te stuiten. In de jaren dertig krijgt het veer de beschikking over drie nieuwe, zogenoemde, 'kop- staart-ponten', die het ver voer aanzienlijk eenvoudi ger en efficiënter maken. De drie pontjes, 'Moerdijk', 'Dordrecht' en 'Willemsdorp' met de karakteristieke schoorsteenpijpen en de dubbele stuurhutten blijven tot 1936 varen. Veel vakan tiegangers kunnen zich de bootjes nog herinneren want twee ervan varen nu nog bij Zijpe. Het snel groeiende autoverkeer doet de ponten even snel verdwijnen, als ze weer teruggekomen waren. In 1934 krijgt het Rijksbrug- genbureau van de regering de opdracht om een brug over het Hollandsch Diep te ontwerpen. De opdracht is werkelijk fraai geformu leerd: „Verbindt twee lage vlakke oevers met landelijk karakter, anderhalve kilo meter uit elkaar verwijderd, over een water, dat bladstil den blauwen hemel kan weerkaatsen of dat, opge jaagd door den stormwind, een zee gelijk kan worden. Denkt eraan, dat Scheep vaart langs en onder de nieuwe constructie zal gaan en dat er in de onmiddellijke nabijheid een zestigtal jaren geleden werd gebouwd een veertien bogen tellende con structie waarvan elke 100 meter overspanning gecon strueerd werd in de toen ge bruikelijke en ook het nage slacht zoo vertrouwde, zelfs aantrekkelijk gebleven stijl. Denkt eraan dat ge Neer- lands schoonheid welke het Hollandsch Diep bezit, niet schendt". De Moerdijkers waren niet gelukkig met de bouw van de brug. Het dorp had de visserij, de scheepsbouw en het pontveer als vaste middelen van bestaan. In de jaren dertig was al de klad in de scheepsbouw gekomen, met de bouw van de ver keersbrug zou de tweede poot onder hun stoel worden uitgeschopt. De Moerdijkers verdienden zowel op de boot als aan de wal een goede bo terham. De schippers en hun bootslui trokken htm inko men uit het overzetten, de middenstanders deden goede zaken met de wach tende reizigers, die goed verteerden. Maar de vooruitgang is niet tegen te houden. De ont werpers komen met drie schetsen aan. De breedte van de rivier moet worden teruggebracht tot duizend meter en vanwege de bezui nigingen moeten de kosten sterk binnen de perken wor den gehouden. De minister stelt een budget van ƒ4,3 miljoen ter beschikkking. Het werk kan beginnen. Aan de noordoever wordt de rivier een kilometer smaller gemaakt. Dan wor den de funderingen gelegd, bestaande uit negen pijlers en twee landhoofden. De pij lers zijn zo stevig, dat veer tig jaar later de nieuwe zes- baanse brug op de originele pijlers kan worden gelegd. Op 17 juli 1936 wordt de laatste van de tien over spanningen ingevaren. Niet iedereen is tevreden over het resultaat. Ir. WQouter Cool schrijft in De Ingenieur: „Hij die het voor beeld der vogels volgt, zal niet in extase geraken over een modern wonder der techniek, dat beneden hem in rechtlijnige strekking ge bouwd werd, integendeel, hij zal beter begrijpen de spoorburg met liggers, die, ook voor leken logisch, in het midden het hoogste zijn; terwijl hij prijzen zal de re gelmatige herhaling van de gebogen bovenranden, tot hem sprekend als een sti- leerzxing der golven, over wlke de brug den veiligen weg biedt". Tevreden of niet, op zater dag 12 december 1936 ver richt Koningin Wilhelmina onder grote belangstelling de feestelijke opening van de Moerdijkbrug. Terwijl de kapel der Nederlandse Strijdkrachten de opening met marsmuziek opluistert, zinkt het dorpje Moerdijk terug in de vergetelheid van de Westbrabantse kleivlak- ten. De geschiedenis van de Moerdij kbruggen is uitvoe rig beschreven in het boek van Jan Buitkamp. De ge schiedvorser laat zijn inte resse in de Tweede Wereld oorlog, waarover hij reeds meerdere regionaal georiën teerde schreef, de vrije loop bij de behandeling van de strategische waarde van de brug tijdens de Tweede We reldoorlog. Ook behandelt de auteur de verbouwing van de brug, die nu een snelle zesbaans autoweg vormt, waarvan de reiziger niet eens merkt dat het een brug is. De vlot geschreven tek sten worden geladeerd met een groot aantal historische foto's, waardoor het onder werp op een zeer levendige wijze aan de lezer wordt ge presenteerd. Het boek is uit gegeven bij Brabantia No stra te Breda. De prijs is ƒ27,50. tie. Het Nieuwjaarscon cert in Galerie Esprit in Clinge was hier een over duidelijk bewijs van. Het Kaysertrio presenteerde de 80 aanwezigen kamermu ziek van hoog niveau. Zeker geen gemakkelijk programma met de Sonate voor viool en cello van Ravel en pianomu ziek van Messiaen, werken die voor het publiek toch minder toegankelijk zijn. Voor de aandachtige luisteraar zijn deze composities echter zeer verrassend en uitermate boeiend. Het Kaysertrio (echtpaar en zoon) treedt veelvuldig op in het buitenland, maar het con cert in Clinge was het eerste in deze regio. Een unicum voor de muziekliefhebbers. Het drietal droeg het concert op aan Mevrouw Szigeti (moeder van de celliste), die reeds 20 jaar werkt en musiceert in Zeeuwsch Vlaanderen, ter ge legenheid van haar 80ste ver jaardag. Begonnen werd met het Trio in A van Haydn. De piano was vrij laag gestemd, dit bezorgde de strijkers moeilijkheden. De viool ont stemde vooral in het Vivace en klonk daardoor steeds min der zuiver. De Sonate van Ravel die hij ter herinnering aan Debussy schreef voor de ongewone combinatie viool en cello, is een werk dat soms bijna ato naal klinkt. Knap van con structie en hoge eisen stellend aan de uitvoerders. De the ma's, soms zangerig dan weer sterk ritmisch, werden door Micu Szigeti en Geza Kayser zeer goed gebracht met een grote vaardigheid en door voelde muzikaliteit. Nils Kayser speelde 3 frag menten uit 'Vingt regards sur l'enfant Jésus' van Messiaen. Dit werk zit vol contrasten en symbolische betekenissen die om een veelzijdige pianistiek vragen. De interpretatie van de 3 gespeelde 'regards' dwong bewondering af. De piano heeft zeker niet de kwaliteit van een concertinstrument, maar dit was voor de pianist geen beletsel om een grote muzikaliteit ten toon te sprei den. Na de pauze werd het Trio in B van Brahms vertolkt. De uitvoering had een enorme muzikale spanning en de mu sici voelden elkaar feilloos aan. Drie solisten die nooit in dividueel op de voorgrond tra den, terwille van de eenheid. De violist bezit nog niet de rijpheid en de vaardigheid van de andere 2 leden van het pianotrio, dit bleek in de vaak te zwak gestreken slottonen. Pianist en celliste vormen een perfecte eenheid. Als toegift kreeg het en thousiaste publiek een vir tuoos gespeeld Allegro uit het Trio van Dvorak voorgescho teld. Een concert van hoog ni veau door gerenommeerde musici. Daniel Guilet (ex-vio list van het beroemde Beaux Arts Trio) zei eens: „Het ideale trio bestaat uit 3 solis ten die hetzelfde hartritme hebben, die tegelijk ademha len en één ideaal hebben". Het Kaysertrio beantwoordt aan dit beeld met als ideaal: musi ceren omwille van de muziek alleen. ST.-JANSTEEN - Bejaardenschie- ting, zaal De Kroon, 40 schutters: hoge vogel: G. Blommaert, Clinge; eerste zij vogel: A. Cocqheyt, Abs- dale; tweede zijvogel: A. van de Branden, St-Jansteen; grootste aantal (4): A. van Goethem, Steke- ~n( i: Van een onzer verslaggevers XEL - De Axelse koster R. Duym ontving gisteren na afloop Wn speciale kerkdienst volkomen verrast de Pauselijke on- jtscheidlng Pro Ecclesia et Pontificie én de Eremedaille In Zil- fflnde Orde van Oranje Nassau. kastoor Vervaet reikte de pauselijke onderscheiding uit feertig jaar koster zijn en luisteren naar de nukken van de moors, dat valt niet mee", zei hij. Duym is inmiddels aan zijn erde pastoor 'bezig'. Ook zijn vader was al koster ln de rooms- tatholieke kerk in Axel. Samen vervulden zij het kosterschap [laar lang. De in 1923 geboren zoon nam de bakkerszaak van in vader over. Deze lag recht tegenover de kerk aan de Wal- Taat. Duym stopte vorig jaar als bakker; koster is hij echter ;Steeds. 'men met de inmiddels gestorven kruidenier P. de Rijcke "eerde hij in de schoolpauzes de hongerige leerlingen van nabijgelegen Antoniusschool. Beroemd was bakker Duym Wege zijn worstebroodjes. Zowel door zijn koster- als bak- 'sschap is Duym een bekende Axelaar geworden. De kerk rat gisterochtend was dan ook druk bezocht aiadat pastoor Vervaet de onderscheiding aan Duym had uit mikt, kwam burgemeester A. Hack plotseling naar voren. Ook ,v .koninklijke onderscheiding die hij ging uitreiken wist "iets. Hack prees hem om zijn inzet voor de gemeenschap. Pauselijke onderscheiding noemde hij 'zeer verdiend'. Nadat I burj feld 'gemeester hem ded Eremedaille in het Zilver had opge- yroeg pastoor Vervaet hem: „En, heb je nog iets te zeggen 16 Duym was zo blij verrast door de onverwachte huldi- L® da* hij met stomheid geslagen was. Zijn dankbaarheid zal ■uat minder om geweest zijn. Pastoor Vervaet heeft koster Duym zojuist de pauselijke onderscheiding uitgereikt FOTO DE STEM COR J. DE BOER Plattelandsvrouwen - De af deling Axel van de Neder landse Bond van Plattelands vrouwen komt woensdag 14 januari bijeen in De Halle. Op de agenda staan onder andere bestuursverkiezingen en het jaarverslag. Daarnaast is er ook plaats voor gezelligheid, met onder meer een bingo. De avond begint om acht uur. de Katholieke Bond voor Ouderen van de afdeling Clinge zet een serie nieuwe ac tiviteiten op touw naast het normale volksdansen, zingen, biljarten, gymnastiek en kaar ten. Nog deze maand wordt begonnen met een bingomid dag, die voortaan iedere maand wordt gehouden. Daarnaast komen er midda gen over veilig verkeerr ge zonde voeding en voorlichting door notarissen. Ook komt er nog een ontspanningsmiddag met een conferencier. Fanfare - De fanfare Weldoen door Vermaak start vrijdag 16 januari met een cursus oplei ding van jonge slagwerkers in De Troubadour. Dit gebeurt iedere vrijdag van half zeven tot half acht. Docent is J. van Overmeeren, die zelf gediplo meerd slagwerker is. De cur sus neemt ongeveer jeen aar in beslag en bestaat hoofdzake lijk uit het leren van noten en de slagtechniek. Na de op- leidngstijd worden de leerlin gen toegevoegd aan de groep gevorderden, waar de oplei ding wordt voortgezet Be langstellenden vanaf acht jaar kunnen zich voor de cursus aanmelden bij het secreta riaat. Activiteiten - Het bestuur van Wandeltocht - Met 80 wande laars aan de start op het einde van het jaar kan de stichting Evenementen St.-Jansteen te rugzien op een geslaagde streekwandeltocht Er werd via oriëntatiepunten een af stand van 10 kilometer gelo pen vanaf manege Heikant via vele mooie paden. Enthou siaste reacties werden gehoord over de combinatie wandel tocht-bingo. Vanwege het suc ces wordt volgend jaar weer een tocht gehouden. Schieting - In café 't Helleken wordt woensdag 7 januari een bejaardenschieting gehouden, aanvang 13.30 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7