GERTRUDISKERK STRAALT WEER ONDANKS BRAND EN EEUWIG GELDGEBREK De Heren van Bergen waren niet gauw tevreden MAANDAG 5 JANUAR11987 EXTRA Nieuwjaar in Jeruzalem Maatschappij verbetering? Fransen Centen I nieuw wil]en vieren moeten van de rabbijnen in de hotels het arabische deel van Je: lem maar een feestje bouwen. Volgens de op het maanj; gebaseerde joodse kalen werd Rosh Hashanah, het b gin van het jaar 5747, op 4 en oktober vorig jaar gevierd. I religieuze raad van Jeruzala meent bovendien dat men er| een hotelier die Sylvester oudejaarsavond viert, niet va op aan kan dat hij zijn voeds kosher houdt, omdat St. Sylvi ter die op 31 december 3! stierf, een beruchte anti-semii sche paus was. Dit is natuurlij een waanzinnige redenei want het een heeft niets met ander te maken. AL BIJNA zeven eeuwen wordt de skyline van Bergen op Zoom gekenmerkt door de toren van de Gertrudiskerk. In de volks mond beter bekend als De Peperbus, zo genoemd naar de bekro ning die er in 1751 op werd geplaatst. De romp van die stadstoren dateert namelijk uit 1370 en vormt het oudste deel van een veertiende eeuwse kerk, waaruit in de loop der eeuwen de huidige Grote Kerk is ontstaan. Ook vóór die tijd beschikte de katholieke gemeenschap al over een gebouw om te gaan tempelen. Dat valt tenminste op te ma ken uit een acte, die dateert uit het einde van de dertiende eeuw en waarin gesproken wordt over een pastoor. Bergen op Zoom werd in 1397 opgeschrikt door een felle brand. Na deze ramp kwam de stad echter tot grote bloei en vonden er diverse bouwactiviteiten plaats. Toen kwam ook de uitbreiding van de kerk ter sprake. De heer van Bergen, Jan II van Glymes, stond een monumentaal gebouw voor. Want: De heren van Bergen op Zoom moesten er begraven worden. De Antwerpese architect Everaerd Spoorwater mocht zich over dat karwei buigen en zo werd bijvoorbeeld in de loop van de vijftiende eeuw de kooromgang gerealiseerd, het schip ver breed en werden aan weerszijden van het koor kapellen ge bouwd. In 1472 kon men aan wat meer luxe gaan denken: er kwamen onder meer plannen om de kerktoren zodanig aan te passen dat het orgel er geplaatst kon worden. Na Spoorwaters overlijden, werd zijn taak overgenomen door Andries en Anthonis Kelder mans. Een en ander leverde een fraaie kerk op. Maar nog waren de heren van Bergen niet tevreden. Ze wil den een kerk die nog groter moest worden dan de Dom van Utrecht Anthonis Keldermans maakte een ontwerp, maar dat leek in eerste instantie toch te kostbaar. Daarom werd alvast maar begonnen met een uitbreiding in oostelijke richting, het zogenoemde 'nieuwe werck'. In 1499 werd besloten het ambi tieuze karwei toch maar aan te vatten en het stadsbestuur deed alle mogelijke moeite om het geld bijeen te krijgen. Begin zes tiende eeuw begon de bouw, maar alras bleek echter dat de be- stuurderen zich danig hadden vertild aan de kosten. Voordu rend geldgebrek stagneerde de werkzaamheden. Loterijen en belastingverhogingen die op gezette tijden (met speciale toe stemming van de keizer) plaatsvonden, baatten niet. Het uitbre ken van de 80-jarige oorlog was evenmin bevoorderlijk voor de voortgang. En zo ontstond op den duur een mixture: oud- en nieuwbouw door elkaar. In 1580 werd het kerkgebouw door soldaten en protestanten geplunderd en zelfs in gebruik genomen als kazerne. Dat duurde een jaar of tien, maar sedert 1591 hielden de protestanten er hun erediensten. In de loop der jaren verviel het 'Nieuwe Werck' en later werd deze uitbreiding zelfs gesloopt. Amper bekomen van deze emoties werd de Gertrudis in 1747 het slachtoffer van de belegering door Fransen. Door brandbommen werd het grootste gedeelte van de kerk verwoest Een algemene collecte die in 1749 in opdracht van de Staten Generaal in de hele Republiek werd gehouden, moest de voor herstel benodigde 110.000 gulden bijeenbrengen. Enkele jaren la ter was de kerk herbouwd en werd deze na lang geharrewar tussen katholieken en protestanten door de laatste groep in ge bruik genomen. Bij wijze van troost kregen de katholieken geld om nieuwe kerk te bouwen. Dat werd de Maagdkerk aan de Grote Markt In de loop van de negentiende en twintigste eeuw veranderde er niet veel. Alleen het verval schreed voort, waardoor een gron dige restauratie onvermijdelijk werd. Met dit karwei, dat alles bijeen bijna dertig miljoen gulden heeft gekost, werd in 1969 be gonnen. Door Rob Simons Een kwart mensenleven restaureren Zinnend op een kans om rabbijnen hun machtige Ka roet-wapen uit handen te sla: hebben de hoteliers juist keer de strijd aangebondt Twee keer in de negentien j: komt het namelijk zo uit d Chanoeka, het joodse feest herdenking van de herinwijdii van de tempel in Jeruzalem, oudejaarsavond valt. Tegen e Chanoeka-feest op 31 dec« ber konden de rabbijnen ga bezwaar maken. Zolang de ra! bijnen maar een oogje dick knijpen en in de waan blijv verkeren dat in de Jeruzalem hotels op oudejaarsavond diep in de nacht Chanoeka, kt joodse lichtenfeest, werd vierd is er niets aan de hant Voor het volgende oudejaai feest zal een andere oploss moeten worden gevonden, de macht van de Jeruzalem religieuze raad moeten wordt gebroken. zwarten zijn geen 'collal rateurs'. ANC-voorzit Oliver Tambo verklaard immers onlangs dat elki Zuidafrikaan alleen no| maar kan kiezen 'vóó apartheid of vóór het ANC Zo is elke ANC-tegenstari- der direct een 'collaborated en slachtoffer van de dooi Winnie Mandela gepropa geerde halskettingmoordei (Munsieville 13-4 'samen hand in hand, met onze luci fers en necklaces zullen wi dit land bevrijden'). De win naar van de Nobelprijs voo de vrede, bisschop Desmom Tutu roept leger en polit* op zich uit de zwarte woon oorden terug te trekken, zo dat daar de kameraden vat het UDF vrij spel hebben. Onze minister van buiten landse zaken, Van da Broek weigert te beloven a te treden als zijn Zuid Afrika beleid 'onverhoopl leidt tot een marxistisi dictatuur. Onlangs brach het onafhankelijke instituu voor onderzoek naar terrol «ad Is een van de weinige In Ne- risme te Londen een rappor derland, die kan bogen op het uit over de martelmethode bezit van een monumentale ge en het marxistisch karakte: - restaureerde kerk, die ook daad- werkelijk als kérk wordt ge bruikt Want enkele weken geleden •MMj - .Lf mrwm OP boft. De BERGEN ZOOM 'Het eerste ogenblik schrik je gewoon van de ruimte'. Overzicht van de kerk in zijn nieuwe luister. - foto s de stem dick de boer van het ANC. Maar da heeft geen invloed op minister die de omgekome.l dictator van de marxistisch t *erd de Gertrudiskerk na bijna éénpartijstaat Mozambique twintig Jaar restauratie opgele- in de condoleance een strij der voor 'vrede en gerech tigheid' noemt. Kruisland L. Nelen Niet alleen de derde wereld landen, maar ook onze menleving laat het welzij' van haar burgers onderge schikt zijn aan de ontwikke ling van een militaire appa raat Kankeronderzoek, zot voor kinderen, gehandicap ten en ouderen: onze wel vaartstaat bezuinigt en W knibbelt hierop naar harte lust. Menslievend werk? Be del uw scholen en zieke» huizen maar bijeen! Voor d kazernes zorgt de staat we Onze politici jammeren da de staat zoveel te kort kor» Voor de meest waanzinnig1 perversiteiten en verschrik kingen die de menselijk geest heeft uitgedacht en d> miljoenen levens koste» stellen zij echter zonder vra gen miljarden ter beschik king. De kwaliteit van ooi log en dood is kennelijk be langrijker dan de kwalite van het leven. In onze maal schappij hanteert men te pa- en te onpas het woord vei grijzing. Ook ouderen vor men, evenals zieken eet 'probleemgroep'. En wa doen we met probleme» Juist, oplossen! Te veel ouderen, te ve» verd. Er waren pluimen over en weer voor het bouwteam en de gemeente, die de nodige centen bij elkaar heeft gesleept Het enige dat nu nog rest Is de afwerking. Zo moet het orgel van de Maagdkerk nog naar de Ger- tnidlskerk worden verhuisd. Dat zelfde geldt voor andere stukken «an de toekomstige Inventaris van de Grote Kerk. Maar het ko mend voorjaar wordt de tempel door bisschop H. Ernst Ingewijd en vanaf dat tijdstip vinden de katholieke erediensten er alvast Plaats. Voor de komende bouw vakvakantie Is naar verwachting de finishing touch echt aange bracht Dan Is ook de historische cir kel weer rond. Oorspronkelijk (13e, 14e eeuw) was de kerk na melijk In het bezit van de katho- lieken. In 1587 werd het gebouw door de protestanten overgeno men en anno 1987 krijgen de ka tholieken hem weer terug. ZIJ het, dat vandaag de dag ook mensen van andere kerkgenoot- achappen er gebruik van mogen maken. En bepaalde stijlvolle culturele evenementen kunnen °°k bij de kerkpoort aanklop pen. ten.onze samenlevffl gaat over tot het invoer# van de 'vrijwillige doo» euthanasie. Is dit de opl°* sing? Nog even, en obt wegwerpmaatschappij over tot verdergaande dn» op de kanslozen er maar e# eind aan te maken. Wanne# krijgen wij ons gezond vel stand terug en zorgen werkelijk voor welzijn? J. de Braai Terneuzen De transepten met daartussen in het middenschip, dat wat Monumentenzorg betreft een ruïne had mogen worden. De grafmunumenten zijn allemaal opgeknapt. Door Ans van DAT HET DIT is kunnen wor den, peinst de I Bergen op Roomse bouwmeester Cees Booij hardop, wanneer hij de Grote Kerk rondblikt. „Het eerste ogenblik schrik je ge woon van de ruimte". De Gertrudiskerk in Bergen °P Zoom wordt 'begrensd' door zieken, te veel gehandicaPJ de Parade, de Zuivelstraat, de Grote Markt en de Kerkstraat. Degenen, die de Markiezen- stad kennen, hebben dan in 'eder geval een beeld van de omvang van het gebouw, dat a*s het aan middeleeuwse stadsbesturen en architect Anthonis Keldermans had ge logen, nog groter zou zijn ge worden dan de Dom van utrecht. Maar voor die ambi tieuze plannen was destijds {Het voldoende geld beschik baar. (Het tekort aan) de nodige contanten loopt trouwens als een rode draad door de veelbe wogen geschiedenis van kerk en haar restauratie. Zo wer den aan het begin van zes tiende eeuw loterijen gehou den onder de Bergse bevolking omdat het stadsbestuur de bouwkosten niet op kon bren gen. Ook werden voor dat doel de cijnzen op tarwe en bier verhoogd. En anno 1986 is het midden schip van de kerk met een nooddak overkapt.Voor een iets meer historisch verant woorde dakbedekking was na melijk geen geld genoeg. De herbouw van de kerk na het bombardement van 1747 werd eveneens soberder ver richt dan de toenmalige archi tect Stolk had gewild: De Raad van State vond de plan nen te duur. Bouwmeester Dijckerhof werd ingehuurd om een goedkoper plan te ma ken. Anno 1969 was de kerk hard aan een opknapbeurt toe. Sinds de wederopbouw na de belegering van de Fransen in 1747 was er niks meer aan ge daan. De Hervormde ge meente probeerde in de jaren zestig van deze eeuw een en ander wel van de grond te krijgen, maar beschikte dood gewoon niet over de nodige middelen. Vandaar dat de kerk in 196r overgedragen werd aan de ge meente en die besloot met de restauratie te beginnen. „Er was geen geld, er is geen geld en het zal er wel nooit zijn. Toch gaan we allemaal maar door", zegt Cees Booij hier over. Hij is belast met de lei ding van het restauratiepro ject In dit kader benadrukt deze dat niet alleen hij in het zonnetje gezet mag worden. „Niet dat ik nou zo bescheiden ben, maar we hebben het met z'n allen geklaard. Van elec- tricien tot steenhouwer. Nou ja, en ik had toevallig de lei ding. Dat moet ook iemand doen". De gemeente Bergen op Zoom heeft zich sterk gemaakt voor het verwerven van subsi dies om het karwei te finan cieren. „Dat is een hele slag geweest", zegt de Bergse res- tauratiemeester hierover. De laatste toezeggingen werden er pas begin dit jaar uitge sleept, dus ga maar na". De brand van 1972 ('nog steeds is niet duidelijk hoe dat heeft kunnen gebeuren'), gooide letterlijk en figuurlijk roet in het eten. „Tja, daar sta je dan daags naderhand. Tus sen de puinhopen. Dan weet je het ook even niet meer. Toen is eigenlijk de strijd pas begon nen. Monumentenzorg kwam toen op het lumineuze idee om een 'aangepast' plan te maken. Op zich wel in te denken, maar het was allemaal problema tisch". Het door Booij zo ironisch aangeduide lumineuze plan behelsde het dichtmetselen van het middenschip. Dat zou dan vanzelf wel een ruïne worden. Alleen koor en tran septstukken zouden dan wor den opgeknapt. Maar daar heeft de gemeente Bergen op Zoom zich nooit of te nimmer bij neergelegd. „Ondenkbaar ook", zegt de Bergse bouw meester. „Een ruïne in de bin nenstad. Je zou dan een ruimte krijgen, zonder vloer, zonder plafond, met dichte ramen waar de Stoelemat nog heilig bij is. Uitgaande van die brand waren er feitelijk maar De glaspartijen zijn o.a. met behulp van ramen uit de St-Jozefkerk in orde gebracht. twee mogelijkheden. Of de sloop van het hele gebouw of een totale herbouw". De starre houding van Mo numentenzorg wordt in Ber gen op Zoom als onredelijk er varen. 't Rare van het geval is dat de restauratie gewoon doorging, terwijl niemand wist hoe een en ander uitein delijk uit zou pakken. De on derscheiden burgervaders hebben zitten zeuren en zitten drammen en uiteindelijk is burgemeester Zevenbergen er pas begin dit jaar in geslaagd om de laatste gelden voor de afbouw te verwerven Anders Ook de binnenstadsparo chie, de nieuwe gebruikster, heeft een heel belangrijke rol gespeeld. Ze weigerde name lijk om in een kerk waar geen plek zou zijn voor een altaar, zangkoor en dergelijke haar erediensten te houden „Dan haken wij af", zei men. En om dat in Nederland geres- taueerde kerken die als kerk gebruikt worden nu eenmaal zeldzaam zijn, is dit volgens insiders belangrijk geweest voor de uiteindelijke besluit vorming van het ministerie. „De ziel zou er anders ook uit zijn Een kerk is een kerk", be klemtoont Booij De grote brand van 1972 heeft wel tot gevolg gehad dat het hele restauratiekarwei heel anders aangepakt moest worden „Hadden we geres taureerd, zoals 't gebouw eerst was, dan waren we al lang klaar geweest Het uitgangs punt werd totaal anders: er was nu meer sprake van een grondig herstel. Wij waren er gespitst op om datgene, dat er nog van vroeger was, extra te koesteren. Want restaureren betekent in feite gezond-ma ken wat er is en dót uitgangs punt is gehandhaafd. De reden waaróm iets zo is, die vraag moet 'n kunsthistoricus maar beantwoorden. Maar wij heb ben alles gedocumenteerd, ge fotografeerd en zo. Dus de his toricus, die twijfelt kan alles bij ons natrekken". Zo kan het gebeuren dat de kapitelen van de pilaren in de kerk gekleurd zijn, terwijl die zuilen zelf wit zijn. „Kijk, de gotische kerken zijn destijds gebouwd met felle kleurscha keringen. Ook deze. Ten tijde van de hervorming werden de pilaren gewit, maar die vijftig, zestig kalklagen hebben van wege die brand losgelaten Zo doende hebben we die kleurtjes gevonden. En alleen dat hebben we hersteld. We weten ten slotte niet zeker wat er méér geweest is. Alles wat nu is gerestaureerd, is echt. Alleen hebben we er bij een enkel beeld, dat ten prooi is gevallen aan de beeldenstorm, een kop opgezet Anders was het niet om aan te zien", mees muilt Booij. Een rondwandeling door de kerk brengt de bezoeker bij een paar grafmonumenten. Tot 1830 mochten overledenen namelijk ook in de kerk wor den begraven, tenminste als ze voldoende geld daarvoor op tafel legden. Want begrafenis sen brachten een aardig som metje in het laatje. In de Ger trudis werden - naar draag kracht-mensen begraven in gewone grafbakken in de vloer of in grafkelders. De rij kere lieden vonden him laatste rustplaats in grafmonumen ten. Die zijn allemaal opge knapt. De grafkelders en - bakken zijn verplaatst naar de transepten, dat was noodzake lijk vanwege de vloerverwar ming. De beglazing van de Ger trudiskerk is ook nog een ver haal apart. In een deel van de kerk is glas te vinden dat nog in de kerk is aangetroffen; ook staan er die glas-in-loodra- men, die afkomstig zijn uit de voormalige Sint Jozefkerk en verder is elders oud glas ge kocht. Het eens door Monu mentenzorg verguisde mid denschip van de kerk is voor zien van lexan in lood. Nood zaak, omdat in het begin alle» nog mogelijk was met dai middenschip, van onderkomen voor het kindervakantiespel tot 'n ruimte voor het neuze- bal. Opvallend in de Gertrudis kerk is ook het triforium, van beneden af lijkt het een gale rij. Volgens Booij enerzijds een stukje architectuur, an derzijds een handigheid van de bouwvakkers van weleer „Dat triforium is namelijk een hele smalle ruimte. Bedoeld voor werklieden, die moesten witten en zo. Vergeet niet, dat de kerk vroeger negen tien meter hoger was". Parel Bouwmeester Booij en de zijnen kunnen tevreden zijn. Na een restauratie die een kwart mensenleven ('als jong broekje ben ik ermee begon nen en nu ben ik 51') heeft ge duurd, is een van de mooiste parels van de Bergse binnen stad in zijn oude luister her steld. Dit jaar wordt ook de laat ste hand gelegd aan dat an dere zo bijzondere monument in Bergen op Zoom, het Mar kiezenhof, de vroegere resi dentie van de heren en mar kiezen van Bergen. Wanneer nu straks de bin nenstadsplannen zijn afge werkt staan de monumenten in een waarlijk waardige om geving. Niet voor niets is de Bergse binnenstad onlangs tot de status van beschermd stadsgezicht verheven. Straks is ook het feestge druis rondom het Heerlijk Jaar verstomd. Maar het zou toch mooi zijn, wanneer de Pe perbus dan kan blijven lachen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 5