OVERVALLEN LATEN DIEPE LITTEKENS ACHTER MBR: Een prik met ambities GERTRU1 MAANDAG 5 JANUAR11987 EXTRA OP MAANDAG' MEDISCHE RUBRIEK MAANDAG 5 JANU/ Nieuwjaar in Jeruzalem tesöËr PAPIER VOOR UW PEN Stelselherziening Zuid-Afrika Maatschappij verbetering? I T48 Geweld bij het loket: opvang komt op gang Door Rinze Brandsma UTRECHT - Vorig jaar al 200 overvallen op banken en postkan-, toren, waarvan ruim een kwart met grof gewelcT en/of gijzeling van het personeel of opsluiting in de kluis. Zoals de afschuwelijke recente bank overval op Kerstavond in Deventer, waarbij de twee aan stoelen vastge bonden personeelsleden doodgestoken werden. Zij overleefden de bankoverval niet. Maar ook waar dat wel zo is, blijven meestal diepe geestelijke littekens achter. Hoe kunnen bank mensen leven met die voortdurende, steeds sterker gevoelde dreiging? Hoe verwerken slachtoffers van overvallen - soms bij herha ling - de traumatische gebeurtenis? Hoe wor den zij achteraf opgevangen, of misschien al tijdens de overval? En: (hoe) zijn de overvallen en hun psychische gevolgen te voorkomen? „Na Deventer zijn bankmensen zich weer rotgeschrokken: wanneer ben ik aan de beurt?", zegt drs.M.A. Brandsma, bedrijfspsy choloog van de Rabobank in Eindhoven. Op het centrale Utrechtse hoofdkantoor vertelt hij, dat de bedrijfsgezondheidsdienst (BGD) van de Rabobank, waar hij werkt, inmiddels veel ervaring heeft met de opvang van slacht offers van overvallen en gijzelingen. „Over het algemeen worden de ervaringen redelijk ver werkt." In reactie op de bloedige roofoverval in De venter luidde secretaris R.K. Oord van de Al gemene Commissie Beveiliging Banken en PTT de noodklok. Veel personeel, slachtoffer van overvallen, belandt in de WAO, in de ver nieling, arbeidsongeschikt, zei hij. Ondanks de nazorg van de werkgevers blijven zij kampen met trauma's. „Een groeiend probleem." Drs. Brandsma van de Rabobank, al jaren lang nauw betrokken bij de opvang van over valslachtoffers („ik heb in de afgelopen drie jaar zo'n 100 gevallen meegemaakt en bege leid") erkent het probleem, maar is veel min der alarmerend. „Langdurig ziek of in de WAO, ik heb daar bij ons niets van gehoord? Een enkeling wilde het bedrijf uit, omdat die drie overvallen ach ter elkaar had meegemaakt. Die had haar por tie wel gehad, zei ze." Toch onderschat hij de ernst van het probleem niet. De BGD van de Rabobank stelde een aantal jaren geleden een onderzoek in naar de gevol gen van bankovervallen en gijzelingen voor haar personeel: 32.000 mensen in 2350 kantoren (plus 1100 zitdagen op diverse adressen). Er werd een toenemend beroep gedaan op de cen trale bank om hulpverlening. Slachtoffers ble ven last houden van hun gewelddadige erva ringen en het locale management van de ban ken was niet altijd in staat hen op te vangen. Het bankbedrijf was daar ook nog niet op in gesteld, „ook ons overvielen die overvallen echt". „Er werd wat gepraat, een bloemetje, ge troost, op schouders geklopt. Het waren meest bankair ingestelde mensen ook, geen psycholo gen." Overvalslachtoffers werden opgezocht, de BGD praatte met hen over hun ervaringen en de verwerking daarvan. Heel veel bleken nog steeds last te hebben van de traumatische ge beurtenissen, rond te lopen met geestelijk let sel. Conclusies werden getrokken voor profes sioneler begeleiding. Impressies Nu wordt bij een overval op een Rabobank ('enige tientallen per jaar', de bank houdt de precieze cijfers uit de publiciteit) meest binnen een half uur de BGD in Eindhoven gebeld. „Als het nodig is, gaan wij meteen naar de plek van de overval. Zoals Almelo, daar zijn wij gelijk naar toegevlogen", zegt bedrijfspsycholoog Brandsma. (In Almelo overviel op 23 april 1986 een psychiatrisch patiënt met een speelgoedpi stooltje de Rabobank voor een half miljoen 'en om levendige impressies op te doen voor het schrijven van een boek' en hield het personeel vijf uur lang in gijzeling, rb.) Personeelsmensen op de regionale kantoren zijn en worden getraind voor de eerste opvang. Er zijn ontmoetingsdagen voor slachtoffers op het hoofdkantoor. Onder leiding van de psy chologen kunnen daar ervaringen uitgewisseld worden. „Dat werkt al ondersteunend. Zo van 'heb jij dat ook, dat je als je wakker wordt die bivakmuts weer ziet, die revolver op je ge richt?' Ook de emoties komen dan aan bod." Een grote Rabobank in Brabant, bij herha ling de dupe van overvallen, heeft zelf zo'n ontmoetingsavond op touw gezet Daar hadden al 19 medewerkers overvallers tegenover zich gehad, soms bij herhaling. De opvang moet variabel en flexibel zijn, want ook de ene ervaring is ernstiger dan de andere. Verschil in heftigheid, mate van ge weld, omstandigheden, licht of donker, per soonlijkheidsstructuur - de een is van zichzelf al flinker of meer een angsthaas dan de ander. Uitersten „Het varieert. Daar is de directeur die de loop van een geweer in zijn nek kreeg, liggend voor de kluis en daar zijn hele leven last van houdt. Maar ook een vol kantoor met 30 klan- De schade bij bankovervallen is niet alleen materieel: het personeel blijft lang met angst gevoelens zitten. - FOTOANf ten en 30 man personeel, dat zich kapot lachte om een 'overval' door een jongen, waar een loodzware lokettiste zich met haar lichaam bo venop liet vallen. Of iemand die ongemaskerd op vrijdagmiddag binnenkomt met een pistool goeiemiddag, dit is een overval, mag ik dui zend gulden voor het weekeind, dankuwel, tot ziens. Tussen die uitersten zit van alles." Gemeenschappelijke ervaring is de bedrei ging door iemand die niet herkenbaar is: het beeld van de twee ogen door de bivakmuts heen blijft terugkomen. En de ontreddering van het slachtoffer na confrontatie met de dood: ook thuis bang, schichtig gedrag, je machteloos voelen, geen controle over je situa tie hebben. Drs.Brandsma: „Dat ontregelt je gedrag. Met een vakterm depersonaliseren, je bent jezelf niet meer." De BGD adviseert ook het plaatselijk mana gement: hoe pak je de slachtoffers aan. Stuur je ze een week naar huis 'om bij te komen'? „Wij adviseren vaak de mensen in hun werk te houden en ze daar op te vangen, dat is beter voor de verwerking. Laat ze stoom afblazen, neem ze eens mee uit eten, betrek de chef erbij, instructies voor opvang, ook aan de familie." In de voorlichting aan het personeel zit dit jaar ook een levensechte film, door de Rabo bank gemaakt samen met de ABN en de Amro. Slachtoffers van overvallen in Brabant en die in Almelo doen verslag van wat zij meemaak ten. Verklaring en instructies volgen. Alle banken kunnen over die film beschikken. Met nadruk stelt de Rabobank, dat dit ook een onderdeel vormt van het voorkomen van overvalsituaties. Binnen en buiten de bankwe reld wordt verschillend gedacht over de vraag, of het aantal overvallen (verdubbeld in drie jaar) wel terug te dringen is. Bedrijfspsycholoog drs. Brandsma en voor lichter drs. S. van der Ploeg van de Rabobank verzetten zich tegen de fatalistische benade ring, dat overvallen een vreselijk, maar nu eenmaal niet terug te dringen verschijnsel zijn anno 1987, „Met goede instructies lukt dat wel degelijk. Dat is ons doel. De banken werken daar hard aan, brengen veel technische voorzieningen aan, hoe enorm veel dat ook kost. En proberen hun personeel ook mentaal vooraf te pantseren met instructies wat zij wel en niet moeten- doen." Door onze medische medewerker Vanaf heden, januari 1987, warden alle kinderen van Nederland ingeënt met een nieuwe prik. Tot nu toe wer den ze vijf keer ingeënt te gen Difterie, Kinkhoest, Te tanus en Polio - het bekende DKTP - ook nog een keer tegen mazelen, en de meisjes kregen op 11-jarige leeftijd een prik tegen rode hond bo vendien. Dat gaat nu veran deren. DKTP blijft, maar de entstof tegen mazelen en rode hond gaat nu samen met het vaccin tegen Bof in één MBR prik: voor meisjes én voor jongens, te verstrek ken op de leeftijd van 8 maanden en 9 jaar. Waarom? Domme vraag, de MBR-prik beschermt te gen mazelen, bof en rode hond. Maar er is meer: de ge zondheidsstrategen van Ne derland geloven dat de prik zo rond de eeuwwisseling met name bof en rode hond zal uitroeien. Nog meer: de prik zal ook bescherming bieden aan mensen die zich NIET hebben laten inenten. Niet onbelangrijk, want een paar honderdduizend Neder landers laten zich niet inen ten. Deels uit wat in de vak pers gewichtig filosofische redenen' heet: ying en yang, macrobiotisch goed kauwen en antroposofie. En verder heb je de lidmaten van de Zwarte Kousen Kerk die te gen inenting zijn, want „God brenge over mij wat Hij over mij bescheiden heeft". Virus Mazelen is een zeer onder schatte ziekte. Het virus is uiterst virulent: wordt je er mee besmet en heb je de ziekte nooit gehad, dan wordt je gegarandeerd ziek. Vroeger was mazelen niet zelden dodelijk en in West Afrika is mazelen dat nog steeds. In Boven Volta bij voorbeeld sterven jaarlijks de helft (zegge 50 van alle pasgeborenen aan mazelen maar in Nederland is die kans tot praktisch nul afge nomen. Waarom dan inen ten? Omdat 1 op de 1000 ma- zelenpatiëntjes een hersen- of hersenvliesontsteking krijgt en van hen weer een kwart de hersenen blijvend beschadigd blijuen. Kleine kansen, dat wel, maar als je ze loslaat op de totale bevol king, - want zonder inenten krijgt bijna iedereen maze len -, leveren kleine percen tages toch grote getallen op. Bof, paroditis epidemica is een stuk onschuldiger. Toch moeten elk jaar 400 kinderen ongeveer 14 dagen naar het ziekenhuis, omdat het bofvi- rus erin slaagde de hersenen binnen te klimmen. In het overgrote deel van de geval len loopt dat goed af. Tame lijk gevreesd is de balontste king door bof, maar anders dan de indianenverhalen willen, veroorzaakt dat zeer zelden onvruchtbaarheid bij de man. Onschuldig Dan rode hond ofwel ru bella. Voor kinderen is het een vrij onschuldige aandoe ning die vanzelf wel over gaat. Maar als een zwangere vrouw die nooit eerder rode hond heeft gehad met het vi rus in aanraking komt, dan laat het virus pas echt zijn tanden zien. Spontane abor tus of doodgeboorte kan het gevolg zijn. Of het kind komt ter wereld met het zo geheten congenitale (aange boren) rubella-syndroom ',i*et afwijkingen aan hart en bloedvaten, geestelijke ach terstand of afwijkingen aan de ogen. Daarom ent men sinds 1974 meisjes op hun elfde jaar tegen rode hond in. Omdat het virus bij kin deren onder de elf toch blijft circuleren, loopt een klein deel van de zwangere vrou wen (niet ingeënt, of nooit eerder rode hond gehad) toch nog risico. De nieuwe MBR- prik is daarom voor meisjes én voor jongens van 11 man den en 9 jaar. Als de jeugd geen rode hond meer kan krijgen, kan het virus niet meer circuleren en is elke zwangere vrouw veilig. Tot zover Halleluja. Maar massale inenting heeft onvermoede gevolgen, het kan aan zijn eigen succes ten ondergaan. Wie is er nog bang voor polio, uoor tetanus of difterie? Die ziekten be staan eigenlijk niet meer en omdat de schrik er niet meer inzit kunnen ouders overwe gen om hun kinderen niet langer in te laten enten. In Nederland gebeurt dat god dank niet, de vaccinatie graad ligt hier dik boven de 90 procent en is de trots van medisch Nederland, maar Engeland wordt vanwege zijn lage vaccinatiegraad ge regeld gestraft met een fikse epidemie. Heel merkwaardig is het effect van een massale inenting op de niet ingeën- ten. Mensen die om filosofi sche redenen' zich niet laten inenten worden erdoor be schermd. Die leven meestal verspreid tussen Nederlan ders die wel zijn ingeënt te gen alle mogelijke infectie ziekten. In feite staat om elke niet ingeënte macrobioot een haag van ingeënte medebur gers die voor hem het virus op afstand houdt. Wordt hij onverhoopt toch ziek, dan zorgt diezelfde haag ervoor dat de ziekte zich niet als een bos brandje kan verspreiden. Effect Maar bij leden van gere formeerde kerken die inen ting afwijzen, ongeveer 300.000 mensen, is het effect precies omgekeerd. Die men sen leven in hechte en geïso leerde gemeenschappen. Ze komen elkaar voortdurend tegen in dezelfde kerk, de zelfde school en in dezelfde club, en niemand is ingeënt. Als iemand in zo'n gemeen schap ziek wordt dan slaat gemakkelijk van de een op de ander over, en elke nieuwe ziekte is weer een nieuwe besmettingsbron. Daar komt nog iets bij. Om dat bijna iedereen is ingeënt is de kans dat deze mensen tegen een ziektekiem aanlo pen kleiner, maar dat maakt, gek genoeg, de situatie voor hen alleen maar erger. Ze lo pen nu de kans om op vol wassen leeftijd toch een van die infectie-ziekten op te lo pen. Polio pakt bij ouderen heftiger uit dan bij kinde ren, en zwangere vrouwen van deze gemeenschappen lopen door de MBR-prik grotere kans om tijdens de zwangerschap met rode hond besmet te raken met alle ge volgen van dien. 'Dufaeufe cUaCoyen f 22 O'Mill: Denk jij dat ik bij Hoogovens drie kaarsrechte T-balken kan laten gieten van elk 4 meter lang? v.d.M.: O God, daar begint ie weer. Hij heeft weer wat uitgebroed en dat moet over mijn lijk gepubliceerd wor den, maar goed, goed, schenk mij nog maar eens in dan zal ik weer braaf antwoorden op je strikvraagjes. Om te be ginnen: Ja, je kunt volgens mij bij iedere ijzergieterij drie kaarsrechte T-balken laten gieten van elk vier me ter. Proost en geluk met je gebalk. Wat wou je met die 3 balken? O'Mill: Eentje wou ik ge woon inbedden in mijn ga zon maar dan zuiver water pas. Denk je dat dat te doen is? v.d.M.: Dat is te doen, ja, en verder. Die andere twee? O'Mill: Die won ik recht standig de grond in drijven aan de uiteinden van de lig gende en die rakende onder een hoek van 90 graden. v.d.M.: Ik zie het helemaal voor me. Neo-moderne tuin architectuur. Omgekeerde keeper's goal, maar nog maals ook dit is te doen. O'Mill: Nou, geen tuinar chitectuur maar een experi ment. Ik wou proberen twee evenwijdige balken elkaar te laten ontmoeten. v.d.M.: Dat is wereld nieuws als je dat lukt Op alle scholen ter wereld wordt nl. onderwezen dat evenwij dige lijnen elkaar nooit ont moeten, hoelang je ze ook maakt. Dat is de definitie van evenwijdig en jij wou ze elkaar laten ontmoeten. Hoe wou je dat doen? O'Mill: Wordt er ook on derwezen dat een paal die je rechtstandig de grond in drijft in het middelpunt van de aarde uitkomt als ie lang genoeg is? v.d.M.: Ja, dat klopt als ie maar zuiver rechtstandig de grond in gaat. O'Mill: Moet je daarvoor op een bepaald punt van de aarde beginnen of lukt dat hier ook op mijn gazon? v.d.M.: Dat lukt in Jip- singboertange evengoed als in Vewaddelagarra, zolang ze maar de grond ingaan onder een hoek van 90 graden. O'Mill: Nou, dan zijn we d'r. Dan moeten die twee hier op mijn gazon ook uit komen in het middelpunt van de aarde en elkaar daar ontmoeten. Zie daar dan de ontmoeting van twee even wijdige lijnen. Daar heb je dan jouw wereldnieuws. Loop er maar gauw mee naar De Stem. Die biedt geld voor wereldpremières. Jij bent de eerste die ik het verteld heb. Jftfin onnn Zelfs het nieuwe jaar is in Jeruzalem niet zon der strubbelingen be gonnen. Na in de jarenlange strijd met het opperrabbinaat over de viering van oudejaars avond steeds het onderspit te hebben gedolven, heeft een aantal Jeruzalemse hoteliers, aangemoedigd door burge meester Teddy Koliek, het on danks een rabbinaal verbod aangedurfd het nieuwjaarsfeest te vieren. Door het rabbinaat te trotseren hebben ze het risico gelopen het Kashroet-certifi- caat van hun hotels te verlie zen, dat de religieuze raad af geeft als bewijs voor orthodoxe joden dat het in het hotel geser veerde voedsel volgens de joodse spijswetten geoorloofd en bereid is. In een protesttelegram aan het opperrabbinaat heeft de voorzitter van de plaatselijke vereniging van hoteliers gesteld dat Jeruzalem haar unieke posi tie als heilige stad voor drie we reldgodsdiensten in ere dient te houden. De hoteliers zien geen enkel verband tussen de afgifte van Kashroet-certificaten en de viering van het oudejaarsfeest. Ze hebben er duidelijk genoeg van nog langer aan de rabbi nale leiband te lopen. Door het 'onrechtrechtvaardige' verbod van de rabbijnen worden toe risten er van weerhouden rond de jaarwisseling naar Jeruzalem te komen. Dat in Haifa en Tel Aviv zonder rabbinale inmen ging uitbundig oud en nieuw in 'joodse' hotels werd gevierd mocht de religieuze raad van Jeruzalem ook al niet vermur wen. De viering van oud en nieuw wordt door orthodox-joodse kringen als een christelijk feest beschouwd. De Jeruzalemse rabbijnen vinden het in een 'joods' hotel ongepast een 'christelijk' feest te vieren. Als christelijke toeristen oud en nieuw willen vieren moeten van de rabbijnen in de hotels het arabische deel van Jeru lem maar een feestje bouwen Volgens de op het maanj; gebaseerde joodse kalen: werd Rosh Hashanah, het gin van het jaar 5747, op 4 ei oktober vorig jaar gevierd, religieuze raad van Jeruzali meent bovendien dat men er een hotelier die Sylvester oudejaarsavond viert, niet v op aan kan dat hij zijn voed kosher houdt, omdat St. Sylv ter die op 31 december 3 stierf, een beruchte anti-sem sche paus was. Dit is natuurl een waanzinnige redenen want het een heeft niets met ander te maken. AL BIJNA zeven eeuwen w gekenmerkt door de toren mond beter bekend als De P ning die er in 1751 op werd g De romp van die stadsb vormt het oudste deel van ei in de loop der eeuwen de hui Ook vóór die tijd beschikt» een gebouw om te gaan tem ken uit een acte, die dateert en waarin gesproken wordt Bergen op Zoom werd brand. Na deze ramp kwar vonden er diverse bouwacti uitbreiding van de kerk ter van Glymes, stond een mor heren van Bergen op Zoom n De Antwerpese architect Door Rob Simons Zinnend op een kans om rabbijnen hun machtige Kr roet-wapen uit handen te sb hebben de hoteliers juist keer de strijd aangebond Twee keer in de negentien j komt het namelijk zo uit Chanoeka, het joodse feest herdenking van de herinwijd van de tempel in Jeruzalem, oudejaarsavond valt. Tegen Chanoeka-feest op 31 deci ber konden de rabbijnen gi bezwaar maken. Zolang de r bijnen maar een oogje dit knijpen en in de waan blij: verkeren dat in de Jeruzaleo hotels op oudejaarsavond diep in de nacht Chanoeka, joodse lichtenfeest, werd vierd is er niets aan de ha Voor het volgende oudejat feest zal een andere oplost moeten worden gevonden, de macht van de Jeruzaleo religieuze raad moeten wok gebroken. Een W' .-r\t v*-t Inmiddels hebben zes mil joen mensen de gids stelher- ziening gekregen. Pers en tv spots hebben er nog wat aan toegevoegd. Kosten: enkele miljoenen. De belastingbe taler is er goed voor. Allerlei taalkundige zinnen kom je tegen in de gids om het maar aannemelijk te laten blijken. Het moet betaalbaar blijven hoor je dikwijls. Maar de fensie, daar hoor je nooit over. Doorzichtiger en een voudiger moet het worden. De gids is even onbegrijpe lijk als een belastingbiljet inkomstenbelasting. Gelijkstelling mannen en vrouwen, belachelijk, waarom dan zelfs rechters trotseren tot in hoogste in stantie om de WWV aan ge huwde vrouwen niet uit te keren. Het enige juiste staat niet in de gids, dat het louter en alleen om de bezuinigin gen gaat. De verlaging van 80 naar 70% nog niet zo lang geleden was alvast een voorproefje. Heel de voor lichting tot nu toe brengt de mensen op een dwaalspoor. Ondanks alle naamsveran deringen en toeslagenwetten zullen zeer vele uitkerings trekkers in januari en ver dere toekomst zien dat ze er flink op achteruitgaan. De makers van de gids hebben het niet zo bedoeld. Maar met het roofdier op de omslag van de gids, zullen zeer vele uitkeringstrekkers voor de zoveelste maal zien, dat opnieuw roofbouw op ons moeizaam opgehouwd sociaal stelstel wordt ge pleegd. Breda P. v. Gurp In een zwart woonoord bij Port Elizabeth in Zuid- Afrika werden de verkoolde resten van een vermoorde zwarte Zuidafrikaan gevon den (ANP nieuws radio 5, 25-12). Onlangs werd in de townships rondom Port Eli zabeth een door een UDF- leider ondertekend pamflet aan huis gebracht waarin aan de gezinshoofden werd bekend gemaakt dat zij be zoek krijgen van 'comrades' die de gezinsgrootte en daarmee de hoogte van de revolutionaire belasting ko men vaststellen Weigeraars worden op de 'gebruikelijke wijze' behandeld (tot nu tot zijn 336 zwarte Zuidafrika nen d.m.v. de zgn halsket- tingmoorden (necklaces) le vend verbrand). Dit pamflet staat afge drukt in het maandblad 'Zuid-Afrika nü' en ook uit een interview geplaatst in twee Nederlandse kranten blijkt dat er revolutionaire belasting werd geheven in Crossroads. De door het ANC en het UDF vermoorde ling van een militaire app raat. Kankeronderzoek, voor kinderen, gehandica ten en ouderen: onze we zwarten zijn geen 'collal rateurs'. ANC-voorzi Oliver Tambo verklaai immers onlangs dat Zuidafrikaan alleen maar kan kiezen 'vl apartheid of vóór het AN( Zo is elke ANC-tegenstai der direct een 'collaborate! I en slachtoffer van de dor Winnie Mandela gepropi geerde halskettingmoorde (Munsieville 13-4 'same hand in hand, met onze luc fers en necklaces zullen v dit land bevrijden'). De wi: naar van de Nobelprijs va de vrede, bisschop Desmoi Tutu roept leger en polit op zich uit de zwarte woo oorden terug te trekken, a dat daar de kameraden vi het UDF vrij spel hebben, j! Onze minister van buiten landse zaken, Van df| Broek weigert te beloven te treden als zijn Zuif Afrika beleid 'onverhoop I leidt tot een marxistisd dictatuur. Onlangs brac! het onafhankelijke institui BERGEN OP ZOOM boft. D voor onderzoek naar tern «tad Is een van de weinige In Nc risme te Londen een rappo Herland, die kan bogen op hl uit over de martelmethodi I bezit van een monumentale ge en het marxistisch karaktj- restaureerde kerk, die ook daac werkelijk als kérk wordt ge van het ANC. Maar d heeft geen invloed op etl brulkt minister die de omgekomt i Want enkele weken gelede dictator van de marxistisd werd de Gertrudlskerk na bljn éénpartij staat Mozambiqi in de condoleance een stri der voor 'vrede en gered tigheid' noemt. twintig Jaar restauratie opgele verd. Er waren pluimen over e weer voor het bouwteam en d gemeente, die de nodige center bij elkaar heeft gesleept. Kruisland Het enige dat nu nog rest is d L. Nclcn afwerking. Zo moet het orgel vai de Maagdkerk nog naar de Gei trudiskerk worden verhuisd. Dal zelfde geldt voor andere stukkei van de toekomstige Inventarl: van de Grote Kerk. Maar het ko mend voorjaar wordt de tempe Niet alleen de derde werell door bisschop H. Ernst Ingewlji landen, maar ook onze s f en vanaf dat tijdstip vinden di menleving laat het welzi I katholieke erediensten er alvas van haar burgers onderg I Plaats. Voor de komende bouw schikt zijn aan de ontwikk f vakvakantie Is naar verwachtln) fde finishing touch echt aange J bracht o j Dan Is ook de historische clr 1 kei weer rond. OorspronkellJI j (13e, 14e eeuw) was de kerk na vaartstaat bezuinigt en b I melljk In het bezit van de katho knibbelt hierop naar hart Heken. In 1587 werd het gebouv lust. Menslievend werk? BIdoor de protestanten overgeno del uw scholen en zieke r men en anno 1987 krijgen de kaï huizen maar bijeen! Voor |lbolleken hem weer terug. Zl bet dat vandaag de dag ooi mensen van andere kerkgenoot schappen er gebruik van mogei maken. En bepaalde stijlvolle kazernes zorgt de staat Onze politici jammeren de staat zoveel te kort koi Voor de meest waanzii Door Ans van perversiteiten en verschriijsulturele evenementen kunner kingen die de menselijj 00,1 bij de kerkpoort aanklop geest heeft uitgedacht en miljoenen levens kostf| stellen zij echter zonder vri gen miljarden ter besclrt king. De kwaliteit van o«J" log en dood is kennelijk I» langrijker dan de kwalfl DAT HET DIT is van het leven. In onze ma» schappij hanteert men te P en te onpas het woord ve grijzing. Ook ouderen vo| men, evenals zieken 'probleemgroep'. En doen we met problem^ Juist, oplossen! Te veel ouderen, te vil zieken, te veel gehandica ten.onze samenle gaat over tot het invi j den, peinst Roomse bouwmeester Cee Booij hardop, wanneer hij d Grote Kerk rondblikt. „He ^rste ogenblik schrik je ge woon van de ruimte" van de 'vrijwillige di euthanasie. Is dit de opk sing? Nog even, en ov wegwerpmaatschappij over tot verdergaande dr op de kanslozen er maar De Gertrudiskerk in Bergei op Zoom wordt 'begrensd' doo I °e Parade, de Zuivelstraat, di Grote Markt en de Kerkstraat Degenen, die de Markiezen stad kennen, hebben dan ieder geval een beeld van di °mvang van het gebouw, da a's het aan middeleeuws: stadsbesturen en architec 7 Anthonis Keldermans had ge eind aan te maken. Want fegen, nog groter zou zijn ge krijgen wij ons gezond vi worden dan de Dom vai stand terug en zorgen v Dtrecht. Maar voor die ambi- werkelijk voor welzijn? J. de Braai Terneuzen üeuze plannen was destij di niet voldoende geld beschik- I oaar. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4