AVRO 9E ZEEUW Tevreden blijft de grootste Wim Koole (IKON): TV is religie 'Capitool' over huisarrest EPOUWELS Elton John onder het mes ZATERDAG 3 JANUAR11987 FTEN en :N n eigen stijl EXCLUSIEVE -iEKTIE ing was Ie jaren DAN DEREN" ituums Zondag definitief laatste dag Monet-expositie Gevoelens Oosterhouter Ricardo in 'Soundmix' gin. c; HILVERSUM (ANP) - In het yOS-televisieprogramma Het Capitool wordt zondag (Ned. 2, 12.00 uur) een discussie uitge zonden over het voor Oude jaarsnacht aan een aantal Ha genaars opgelegde huisarrest. Aan de discussie onder leiding van Maartje van Weegen ne men deel mr. B. Vermeulen, officier van justitie in Den Haag, A.C. 't Hart, hoogleraar strafrecht in Leiden, mevrouw L Prakken, advocaat in Am sterdam en S. Faber, burge meester van Hoogeveen. EN-RESTAURANT traat Terneuzen 14829 >OR 0 m' een gezellig diner, in een jrote parti/en wordt de zaak lek gesloten Vraag vnjbli]- legenheid ILVERSUM (ANP) - De AVRO blijft de grootste om- ■oep, zo blijkt uit de opgaven 'an de ledenbestanden van de iven omroeporganisaties per december 1986. Veronica id weer de grootste stijging het ledenbestand en ver- irong de TROS van de tweede ilaats. De KRO meldde het ïoogste aantal leden in zijn bestaan te hebben geregi- itreerd. De VPRO telt het minste lantal leden en verkeert zelfs n de gevarenzone waar het >aat om behoud van de B-sta- us. De EO heeft een wat rui mere marge, maar moet het voornamelijk hebben van de zogenoemde tientjesleden. De VARA meldt dat de sterke da ling van het ledenbestand van vrijwel tot staan is ge- Dracht. Hieronder volgen de leden- lallen van de omroeporganisa- ies (eigen opgave) met tussen aalqes het bestand van het aar daarvoor. AVRO: 795.847 leden 787.227), waarvan 459.669 abonnees van de AVRO-bode, 178,204 Televizier-abonnees en >7.974 tientjesleden. Druids- en heidskleding op maat etaalbare prijs. en gelegenheidsstoffen op maat worden srzande, Groenendijk 15 148-1465 ©AGMIDDAG ©TEN ktie 61, Terneuzen 150-12551 Veronica: 726.000 leden 650.000), waarvan 675.000 abonnees Veronicablad en 51.000 tientjesleden. TROS: 723.056 (721.314), waarvan 696.733 abonnees TROSkompas en 26.323 tientjesleden. KRO: 639.156 leden (632.870), waarvan 295.709 abonnees ïtudio, 340.964 abonnees Mi- tro-gids en 2483 tientjesleden. VARA: 513.290 leden 515.145), waarvan 462.681 lbonnees VARA-gids en 50.461 ientjesleden. EO: 328.395 leden (326.561), vaarvan ongeveer een derde lbonnees EO-visie en twee lerde tientjesleden. De EO kon leen exacte uitsplitsing geven. VPRO: 317.689 leden 18.689), waarvan 134.543 lbonnees VPRO-gids en ■82.887 tientjesleden. Van de HCRV kon vrijdag geen op- lave van het ledenbestand "orden verkregen. AMSTERDAM (ANP) - On danks herhaalde verzoeken van het publiek zal de Monet- kntoons telling in het Van Goghmuseum in Amsterdam "iet worden verlengd. Zondag 4 januari wordt deze zeer druk bezochte tentoonstelling van Werken die de Franse schilder Monet in Nederland heeft ge blaakt definitief afgesloten. De woordvoerder van het mu seum heeft dat gisteren mee- Sedeeld. De expositie kan volgens bem niet worden verlengd, omdat de schilderijen afkom stig zijn van zoveel verschil lende mensen en instellingen Bat het onbegonnen werk is iedereen te benaderen en rege lingen te treffen om de werken langer in het Van Goghmu- seum te laten hangen. De expositie heeft als het zondag wordt afgesloten rond Be 200.000 belangstellenden ge- kokken, waarmee volgens de Woordvoerder het recordaan tal bezoekers van de Grande avade in het Stedelijk zou Worden geëvenaard. 'Journaal is een eredienst, de weerkaart is Gods Door Jan Koesen ALLE Televisie is religie. Het Journaal is een eredienst. De presentatoren vor men de nieuwe priesterkaste. Via het weerbericht kij ken we samen met God neer op Europa. De helden van Dallas en Dynasty zijn de erven van de goden op de Olympus. De kijkkast brengt het beang stigende heelal tot handza mere proporties in de huis kamer. Wim Koole, televisie-di recteur van de IKON heeft een boek geschreven 'Ons dagelijks beield -over geloof en televisie' (Ten Have/ Baarn). De titel is ontleend aan de wellicht geruchtma kendste TV-uitzending die de Lage Landen heeft ge schokt: 'Beeldreligie' (on derdeel van het satirische programma, 'Zo is het toe vallig ook nog eens 'n keer'), nu ruim twintig jaar gele den. Een van de deelnemers sprak voor een TV-antenne een gebed uit: „In den be ginne was het Beeld en het Beeld was goed en het Beeld is goed. Komt allen tot het Beeld, die belast en beladen zijt, want het Beeld zal u rust geven". De sketch eindigde met: „Geef ons heden ons dage lijks programma, wees met ons oh Beeld, want wij we ten niet wat wij zonder U moeten doen". Het Neder landse volk was razend. Deelneemster Mies Bouw man (toen nog links en bij de VARA), niet zo lang daar voor tot nationale heilige verklaard door haar bedel- marathon 'Open het Dorp' maakte een smak die slechts door die van Lucifer over troffen werd. En het heilige vuur van verontwaardiging brandde alom. Wim Koole, van huis uit dominee, wijst in zijn boekje ook over de aanbidding van het Beeld, maar veel goed moediger en gedokumen- teerder. Bovendien ver klaart hij zich een TV-opti- mist, een minnaar van het medium. „TV is gelijkwaar dig maar totaal anders dan de boekdrukkunst." De IKON, door Wim Kan eens geen zuil, maar een stokje genoemd, maakt inte gere televisie, en dat zal ook een atheïst beamen. Zonder de dominee uit te hangen, snijdt de IKON de zaken des levens aan. Er mag gelachen worden daar aan de Borneo- laan te Hilversum; er mag zelfs gevreeën worden en hoe en met wie is niet ge wichtig; ook kinderen heb ben wel eens om niet te zeg gen: vaak, gelijk. Interessant Koole heeft de omslach tige weg van 139 pagina's genomen om aan zijn eigen bazen, de Kerken, uit te leg gen dat ze niet zo neer moe ten kijken op televisie. „Ik had behoefte om mijn op drachtgevers, de Kerken, te verduidelijken hoe groot het belang van TV is. Ik wil ze zeggen dat TV een zeer inte ressant medium is en dat het veel religieuze elementen bevat Zelfs verstandige en door mij zeer bewonderde mensen zeggen dat TV het analfabetisme in de hand werkt. Maar TV heeft juist een heel sterk religieuze uit werking." En Wim Koole licht zijn stelling toe. „Neem de pre sentatie van het Journaal. Dat heeft een religieuze op bouw, de gongslag, het be gint altijd op hetzelfde mo ment en er is een bemidde laar: de presentator. De pa rallellen zijn frappant. Het Journaal is een huiskamer medium dat vertrou wenwekkend overkomt. Het Journaal brengt orde in de Chaos. En de figuur van de presentator is daarbij de contactpersoon tussen de kijker, de gelovige dus, en de grote wereld om hem heen. Bemiddelaar is een typisch Wim Koole: kerken uitleggen hoe belangrijk televisie is. De weerkaart van het Journaal: 'zo kijkt God naar Europa'. religieus woord. De presentator bemiddelt tussen de kijker en het grote Heelal, het Kosmische ge beuren, waar raketten wor den afgeschoten, waar na tuurrampen plaatsvinden, waar mensen elkaar ver moorden, waar conflicten bestaan, rellen en orde handhavers. En daar zit heel huiselijk en rustig Joop van Zijl of ernstig en bewogen Noortje van Oostveen die samenhang brengen. We eindigen dan steevast met het Weerbericht omdat we dan naar Europa kijken zo als we denken dat God naar Europa kijkt. „Ik zie hier allerlei reli gieuze elementen in. TV werkt met effecten ,het be roert onze gevoelens, ook onderhuids, het doet niet al leen een beroep op ons ver stand, maar ook op onze be levingswereld. Een aardbe ving en overstroming in Co lumbia worden door de TV verkleind en heel dicht bij ons gebracht door de dood van een kind in de modder. Dat beeld zit op het netvlies van de gehele wereldbevol king, dat ene kind dat lijdt. Er is veel meer gebeurd, maar dèt beeld blijft. Het grote wereldgebeuren wordt hierdoor tot een intiem men selijk gebeuren gemaakt. Je ziet ook dat gebeurtenissen sterk op het persoonlijke en individuele zijn geconcen treerd; TV gaat meer over mensen dan abstracties. En dit proces is net als religie uiterst ordenend. Religie is altijd ordenend. Het pro beert de kleine mens in ver binding met het grote geheel te brengen. Het kosmische wordt voorspelbaar ge maakt door ons het lot van de enkeling te tonen." Wim Koole ontkent niet dat veel religie theater is, op handhaving van het vage gericht, mystificerend. Maar: „Dat kan een neve neffect van godsdienst zijn, maar kennis en wetenschap kunnen evengoed mystifice ren. Religie is eerder erva ren dan begrijpen. Mensen zijn vaak tot de conclusie gekomen: godsdienst is theater, onzin, er is geen God, dat is de periode van de Verlichting. We willen de dingen beheersen met ons verstand, redelijkheid en in zicht. De halve wereld is atheïstisch, een officiële af wijzing van God. Maar toch blijft de mens naar religie zoeken. Hij zoekt eeuwig heid, hij wil de grenzen van het eigen gezichtsveld over schrijden. En overal zie je trouwens weer godsdienst opduiken. In het oosten van Europa wordt natuurlijk de staat de religie, men gaat weer huwelijken inzegenen, kinderen laat men geloften doen om zich te wijden aan de grote utopie." Bonanza De oer-western Bonanza is Genesis, zegt Koole. „Ja wel. Bij Bonanza hebben we het over het menselijke drama dat over de gehele wereld als ontspanning in de vorm van een TV-spel wordt gezien. Maar zelfs bij deze serie die in eerste in stantie als amusement is be doeld, zie je ook allerlei my thische verschijnselen een rol spelen. Het ontspan nende van Bonanza en ver- geijkbare series is dat we ons amuseren met een we reld die niet meer bestaat, maar die toch correspon deert met diepe verlangens in ons. Daar is iemand in die nog weet hoe het moet, zoals de paus voor zoveel mensen een heilige figuur is gewor den, omdat hij onzekerheden weet op te lossen. En dat verlangen is ook een reli gieus verlangen. Kijk, er is natuurlijk veel pseudo-reli- gie bij. Je moet bij het woord religie niet van mij denken dat ik alles daarbij mooi vind, het begrip wordt vaak misbruikt." Paus Pius de Twaalfde vond, al voor de oorlog, dat TV een uitvinding was ge knipt voor christenen. Koole: „Maar nu is de stem ming bij de Kerken over TV mineur. Een van de weinige dingen waar het Vatikaan en de Wereldraad van Ker ken het oecumenisch over eens zijn, is hun scepsis en teleurstelling over televisie. Maar zo'n man als Pius heeft de TV teveel gezien als een expansie van macht en invloed. En dat wordt, dat staat voor mij vast, door de kijker heel sterk gerelati veerd. Onderschat de kijker niet, maar overschat zijn kennis nooit. De Kerk was aanvanke lijk zo enthousiast, omdat men naïef dacht dat TV een prima doorgeefluik was voor de boodschap. Maar zo werkt dat niet. De mensen kijken onafhankelijk. Huis genoten zijn het vaak niet met elkaar eens over de kwaliteit van een program ma, daar kunnen slaande ruzies van komen. Dat wil toch zeggen dat die mensen niet platgewalst worden door het medium. TV werkt goed als communicatie, het is geen koud kastje, het kan iets met de mensen doen. Maar de Paus mag niet zeg gen hoe het moet, zo werkt het medium niet." Drama is voor Wim Koole van oorsprong een religieus begrip. Het verhaal is een typerend joodse traditie. Door de overlevering ver geet men niet. „TV is we relddrama geworden. In 'Dallas' komen de Kerken er alleen aan te pas als er iemand trouwt of sterft. En dan hoor je iemand in de verte iets bij een graf mom pelen, de tekst krijg je niet eens meer vertaald. Dus zeg je, de godsdienst is dan wel uit de wereld verdwenen. Maar van de andere kant is 'Dallas' ook een belichaming van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad; er is span ning tussen generaties, tus sen ouders en kinderen, je hebt het Kain en Abel-con flict, kortom: allerlei oermy- then." De voorzitters van de ver schillende omroepen heb ben ons verteld dat het een belangrijk jaar gaat wor den. Ze zijn allemaal hoop vol gestemd. Veronica wenst de collega's sterkte, met enig leedvermaak, want deze omroep blijkt de meeste omroepbladen te verkopen. De KRO is blij want deze omroep is nog nooit zo groot geweest. De VARA is uit het diepe dal en jubelt bescheiden. De TROS beweert heel over moedig dit jaar te begin nen met commerciële tv. Het gaat buitengwoond goed in de omroepwereld, zou je bijna denken. Als je naar de programma's kijkt, weet je wel beter. De laatste weken bereikte de kwaliteit een dieptepunt. Omroepen klampen zich vast aan samenavttingen van oude successen: Toon Hermans (AVRO), André van Duin (TROS), Tom Manders (VARA), Juliana en Bernhard (TROS). Op 31 december moesten we het doen met een tweederangs conferencier. De omroepen zelf zijn dik tevreden. Ondanks allerlei bedreigingen hebben ze zich gewoon kunnen hand haven. De STER gaat meer geld binnen brengen via de zwevende reclame, die we vanaf 1 januari mogen be wonderen, zeven minuten maar liefst, halverwege de avond. Omroepbazen be weren met ingevallen wangen dat ze vreselijk hebben moeten bezuinigen en dat de kijker daarvoor begrip moet hebben. On dertussen hebben ze ande re, slimmere manieren ge vonden om toch de nodige centen binnen te krijgen. Showprogramma's worden nu gemaakt met gelden van sponsors, die beloond worden met het vermelden van de firmanaam op de aftiteling. 'Zeg 't maar', de VARA-quiz met Karin Bloemen, wordt niet door Marcel van Dam betaald, maar een reeks bedrijven, die aan het eind keurig be dankt worden. Deze vorm van reclame is in Hilver sum binnen de wet. De kerstshow van Marco Bakker werd mogelijk ge maakt door een kaarsenfa briek, die op de aftiteling hartelijk wordt bedankt. De TROS maakte van 'De eerste de beste' een mooie stukje commerciële tv. Er kwamen zoveel merkna men in beeld dat de ca mera zelfs vergat de val lende dominostenen in beeld te brengen. Waarom blijven omroep voorzitters en politici zo waarschuwen tegen com merciële tv in Nederland? We hebben al jaren com merciële televisie. Via twee kanalen worden de omroe pen betaald, via de om- roepgelden en via sponso ring. Dat is zo'n gerieflijke formule dat de 'publike- somroepen' TROS, AVRO en Veronica, die straks sa men gaan werken op Ne derland 2, wel roepen dat ze grote avontuur van de commercie best aandur ven, maar ondertussen lekker onder de Hilver- sumse paraplu blijven zit ten. We hebben 't nog nooit zo goed gehad. P.S. Dit zijn mijn goede tv- voornemens voor het ko mende jaar: proberen ten minste één keer te kijken naar 'Dossier Verhulst' en 'Linda Van een onzer verslaggevers BREDA - Aan de vierde Soundmix Show, die van avond om 20.28 uur op Neder land 1 wordt uitgezonden, wordt onder meer deelgeno men door Ricardo Armand Polak uit Oosterhout en Lilian Aerssens uit Koewacht. Uit de zes kandidaten wordt een winnaar gekozen door een ju ry, bestaande uit Jacques d'Ancona, Barrie Stevens, Ti neke de Nooy en Hans Ver meulen. Ricardo Armand Polak treedt op met 'Roof Garden' van Al Jarreau en Lilian Aerssens met 'The power of love' van Jennifer Rush. De fi nale vindt plaats op 7 februari. Daarin zijn de zeven winnaars Henny Huisman. - foto archief de stem van de voorronden te zien en de kandidaat die door de pu blieksjury is uitverkoren. De presentatie wordt uiteraard verzorgd door Henny Huis man. SYDNEY (AP) - De Britse pop-zanger Elton John zal volgende week in een Australisch ziekenhuis worden geopereerd aan zijn keel. In verband daarmee heeft hij al zijn concert-afspraken voor 1987 afgezegd. John's agent, Patti Mostyn, verklaarde dat de 39-jarige zan ger al geruime tijd klaagt over keelproblemen. Hij heeft vier specialisten bezocht, maar geen van hen kon een diagnose stel len. De operatie zou dienen om de oorzaak van de problemen te ontdekken. Berichten dat de zanger poliepen op zijn stembanden zou hebben, wees Mostyn als speculatief van de hand. Zij ver klaarde dat de naam van het ziekenhuis op verzoek van de zan ger geheim wordt gehouden. Elton John, hier met prinses Diana: Het is helemaal niet goed met mijn keel, majesteit. - fotoap

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21