JM OS VOORTAAN COMMERCIEEL i Harde strijd verwacht in Hiiversumse jungle f Australische komiek in ie jungle van New York ook in de BIOSCOOP SPEELFILMS OP TV Een jaar grote verwarring op de Nederlandse radio fRIJDAG2JANUARM98, Reus Motivatie ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG ^DERLANO I MÊ r Van onze rtv-redactie [ILVERSUM - Duizen- |en medewerkers van |e NOS zijn in een iet- rat nerveuze stemming fan het nieuwe jaar be- innen. „Veel mensen jn bang voor de toe- iomst, bang dat ze hier iet minder plezier zul- >n werken, de NOS zal >n keihard zakelijk be- :ijf worden", zo ty- jrt Hilda Passchier, „jretaresse van de on- [ernemingsraad, de Eeer in 's lands grootste iroepfabriek. Die angst is niet verwon- erlijk. De NOS staat aan vooravond van de rootste krachtproef uit aar geschiedenis: Het fa- ilitair bedrijf van de NOS het „electronische mek- a" van Nederland waar 140 mensen werken - rordt een puur commer- leel bedrijf. Tot nu toe leverde de NOS lin of meer gratis faciliteiten an de omroepen. Program- lamakers van EO tot VPRO onden beschikken over stu- io's, decors, camera-ploegen n montage-faciliteiten van de IOS, zonder dat ze dat direct hun budget voelden. De IOS, financieel overeind ge houden door omroepbij dragen en inkomsten uit de sterrecla me, leverde als vanzelfspre kend alle voorzieningen. In de komende jaren wordt het allemaal anders, zo be paalt de nieuwe media-wet van minister Brinkman. Niet de NOS, maar de afzonderlijke omroepen krijgen de budget ten en zullen de alle mogelijke faciliteiten van de NOS moe ten kopen of huren. Met an dere woorden: De NOS veran dert van een dienstverlenende instantie in een gigantische omroepwinkel, waar alles een prijskaartje heeft. En in die nieuwe rol zal de NOS moeten concurreren met andere com merciële bedrijven. Wie anno 1987 door het Gooi rijdt ziet die concurrentiesalg als het ware om zich heen. In een straal rond Hilversum hebben zich vele tientallen grote en kleine bedrijven ge vestigd die willen meeëten uit de omroeppot. Bedrijven, die er allemaal baat bij hebben om de gigantische NOS onder uit te halen. In die commerciële oorlog rond Hilversum is de startpo sitie van de NOS niet al te flo rissant. In december j.l. ont hulde een rapport van het on derzoeksbureau McKinsey dat veel NOS-voorzieningen te duur zijn en dat het huidige management te weinig zake lijk inzicht heeft. De Hiiver sumse omroepen zijn in de eerstkomende jaren welis waar verplicht om 75 procent van de faciliteiten van de NOS te betrekken, maar op den duur valt die afname-ver- plichting weg en moet de NOS het op de vrije markt maar zien te redden. De grote vraag is of de NOS geen reus op lemen voeten zal blijken te zijn. Een reus, die onderuit wordt geschoffeld door de commerciële onderne mingen die als aasgieren op de loer liggen om in een gat in de markt te springen. Een voorbeeld van zo'n ste vige concurrent is het bedrijf Video Hilversum, gevestigd op nauwelijks ene steenworp af stand van het NOS-complex. Bij Video Hilversum werken nu al 50 mensen. Het bedrijf levert aan programma-ma kers alle mogelijke facilitei ten: Studio's, reportage-trei nen voor grote projecten die op locatie moeten worden opge nomen, montage-sets en alle overige apparatuur die bij het maken van televisie-program ma's noodzakelijk is. Video Hilversum, een puur commer cieel bedrijf, maakte onder meer programma's als de Wil lem Ruis Show, de Showbizz- quiz en het NCRV-poppro- gramma Los Vast. Grote pro ducties die in het verleden eigenlijk uitsluitend door de NOS konden worden vervaar digd. Koos Snoep, bedrijfsleidster van Video Hilversum, voor spelt de NOS in de verdere toekomst moeilijke jaren. „Wij kunnen elk programma ma ken en wij zijn flexibeler dan de NOS", aldus Koos Snoep. „Als de NOS een programma maakt, dan is het om half zes echt etenstijd, ongeacht of de klus al klaar is of niet. Bij ons is de mentaliteit veel minder ambtelijk. Er wordt dag en nacht gewerkt, er is geen wur gende CAO, iedereen wordt goed betaald en de klant stelt dat allemaal op prijs." Snoep zegt zich te kunnen voorstel len dat „de bazen van de NOS slapeloze nacht" hebben, want de concurrentie van de com merciële bedrijven zal geducht zijn. „Wij hebben in die com merciële aanpak al jaren lang ervaring, de NOS is nog steeds een log overheidsbedrijf. Als de mentaliteit daar niet gauw omslaat, vallen er bij de NOS onvermijdelijk klappen." Aan de vooravond van de grote omwenteling in Hilver sum, doet de NOS er uiteraard alles aan om zich te wapenen voor de commerciële strijd. Voor de duizenden medewer kers van het facilitair bedrijf is het in feite een gevecht om lijfsbehoud. Cees Hagenbeek, het hoofd van het Facilitair Bedrijf van de NOS, spreekt van een 'cultuurschok'. Ha genbeek: „Wij zullen klantge richter moeten zijn. Van de Ir. C.J. Hagenbeek, hoofd van het Facilitair Bedrijf van de NOS: „Dat vereist een mentaliteitsverandering". - fotonos portier tot de camera in de studio. Dat vereist een menta liteitsverandering. Want tot nu toe kwamen de klanten automatisch naar ons toe. Een baan bij de NOS betekende ze kerheid tot aan je pensioen. Vanaf nu is dat anders. Zoals dat in elk commercieel bedrijf het geval is, zullen voortaan bij de NOS motivatie en kwa liteit van individuele werkne mers extra worden beloond en de bureaucratie moet afne men." Hagenbeek verwacht dat de NOS de concurrentieslag zal overleven. Zijn Facilitair Be drijf werkt jaarlijks met een budget van zo'n ƒ850 miljoen en beschikt over apparatuur waarmee geen enkel ander be drijf kan wedijveren. Hij wijst op het succes van de Elfste dentocht, toen zijn NOS-kara- vaan binnen 48 uur dit super evenement in beeld bracht. „Een prestatie van de eerste orde, waarover men zich in het verre buitenland verwonder de." Op den duur zal moeten blijken of Brinkmans Media wet voor de de NOS gunstig uitpakt. Of 's lands grootste omroepfabriek wordt een geo lied commercieel bedrijf, of het uit omroepgelden opge bouwde Facilitair Bedrijf wordt gewurgd in de commer ciële jungle van Hilversum. NOS-chef Hagenbeek erkent de gevaren, „maar de kwali teit is ons visite-kaartje", zegt hij met enige overtuiging. DE MEESTE films zijn ge prolongeerd. 'Flodder', de opvallend gepresenteerde Nederlandse speelfilm van Dick (De Lift) Maas, draait in Grand in Breda, City 2 in Roosendaal, Roxy 1 en 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. 'Flod der' heeft inmiddels al meer dan 750.000 bezoekers ge trokken. In 19 bioscopen zijn bezoekersrecords gebroken. Producent Laurens Geels verwacht dat in de komende (derde) week het magische getal van een miljoen kij kers wordt bereikt. De onaangepaste familie Flodder vestigt zich in een dure villawijk. Moeder (Nelly Freijda) rookt siga ren, sloft vloekend rond en eet hondevoer. Zoon Johnny (Huub Stapel) zet met zijn Amerikaanse slee de buurt op stelten. De film moet het hebben van grove effecten. Verder spelen ook Lou Landré, Apollonia van Ra vens tein en Tatjana Simic een rol. George Lucas en Jim 'Muppet' Henson maakten 'Labyrinth', een prachtig aangekleed sprookje. Tussen de vreemde beesten duikt David Bowie op, die voor de film vijf liedjes componeer de. De film draait in Cinesol 3 in Breda. 'Ferris Dueller's Day Off, een tienerfilm van John Hughes, is te zien in Casino 3 in Breda. Een slimme scho lier, gespeeld door Martin Borderick uit 'War Games', houdt iedereen voor de gek en neemt een dagje vrij. Le raren zijn een zenuwinzin king nabij. ■Running Scared' gaat verder in Luxor in Breda, Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Twee smerissen, Gregory Hines en Billy Crystal, lossen zaken op op een harde, komische manier. 'Howard the Duck' wordt geprolongeerd in Ca sino 4 in Breda, City 1 in Roosendaal en Roxy 2 in Bergen op Zoom. Een bui tenaardse eend landt op aarde in een film vol effec ten en stuntwerk. 'Heartburn' met Meryl Streep en Jack Nicholson is te zien in Mignon in Breda, Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom en Luxor in Ter- neuzen. Huwelijksgeluk wordt zwaar op de proef ge steld als Nicholson een af faire begint met een andere vrouw. 'Ruthless People', weer zo'n grove Amerikaanse misdaadkomedie, draait verder in Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst. Met Danny De Vito en Bette Midler. 'De wisselwachter', de 'zwijgende' film van Jos Stelling die zich afspeelt rond een verlaten station, is vanavond te zien in De No- belaer in Etten-Leur. Daar draait dinsdag The Coca Cola Kid' van de Joegoslavi sche regisseur Dusan Maka- vejev. 'Betty Blue' van Jacques Beineix is te zien in Cinesol 2 in Breda. Zogenaamde kunstfilm over de liefde van een hysterische vrouw voor een kluizenaar. Nelly Freijda als moeder in 'Flodder'. - foto concorde Von onze filmredactie V Australië is de komiek Paul Hogan een ongeëvenaarde groot- eid. Sinds hij de overstap maakte van het laden en lossen in de aven naar de televisie kan zijn reputatie niet meer stuk. Hij eeft een eigen tv-show en maakte films die het toerisme naar ustrallë moeten bevorderen, maar ook door veel Australiërs elf als leuk amusement worden berschouwd. 1 p Hij schreef een verhaal over lichael J. Dundee, een sym- athieke wildernis-pionier, ie door een krokodil wordt angevallen en als overwin- aar uit de strijd komt Dun- krijgt de bijnaam 'Croco- üe' en wordt een media-held. en Amerikaanse journaliste iedigt hem uit naar New York komen en zo maakt de ustraliër kennis met een ieuwe jungle: die van een rote Amerikaanse stad. Van dat gegeven maakte aul Hogan zelf een bruikbaar imscenario. In de film 'Cro- *iile Dundee, die in Australië a ook in Amerika al veel suc- s heeft gehad, speelt Hogan 6 hoofdrol. Hij is een klas sieke naieve held, goedmoedig, goedgelovig, steeds in moei lijkheden en steeds in staat een charmante oplossing te vinden. De moderne verlokkingen en de slechtheid van deze tijd hebben op 'Crocodile' geen greep'. Hij gebruikt geen drugs, schiet niemand over hoop en ziet niets in een psy chiater. Als er spanningen zijn, giet de Australische cow boy zich vol alcohol. Juist de 'gezondheid' van de held heeft de film in Amerika zo populair gemaakt. De Amerikaanse journalis te, gespeeld door Linda Koz- lowski, verbaast zich over i f 5 V Paul Hogan in 'Crocodile Dundee'. - foto holland film releasing. Dundee, maar krijgt al snel sympathie voor de ongekun stelde natuurmens. Tussen de twee bloeit iets moois op en als Dundee alle obstakels met een luide lach aan de kant heeft gezet kan niets een liefdesaf- fire in de weg staan. 'Crocodile Dundee' draait in Casino 1 in Breda. „Voor de PvdA geldt: tenzij WimKok een aantal zaken rechtzetvrees ik dat het afscheid ook nog tot In de jaren negentig zal duren" J. de Koning, minister 12 PAGINA GIDS 1 Hoge hakken, echte liefde (Nederland 1981 Ned. 2, 20.55 uur). Komedie van Dimitri Frenkel Frank, met onder meer Rijk de Gooyer en Monique van de Ven. Een rijke directeur wordt ver liefd op een eenvoudig meisje uit de kantine. Dat betekent de start van een geheel nieuw leven. Monty Python and the Holy Grail (Engeland 1974 - Ned. 2, 23.15 uur). Nachtfilm van de VPRO, een satire van de Monty Py thon-groep. Het is een bizar verhaal vol dwaze vondsten rond de middeleeuwse kruistochten. Folies Bergères (USA 1935 - BRT 1,16.00 uur). Komedie rond Maurice Chevallier over een rijke baron. Hij heeft een dubbel ganger, een zanger. Robo no ishi (Japan 1960 - Did. 1 en 2, 10.30 uur). Herhaling van deze film van regisseur Seiji Hisamatsu. Masada (USA 1981 - Did. 1, 20.15 uur). Historisch spektakel met onder meer Peter O'Toole. Het gaat over een Romeinse ge neraal die de vesting Masada belegert. Carrie (USA 1976 - Did. 1, 00.40 uur). Een van de betere thril lers van Brian de Palma, de man die wel de nieuwe Hitchcock wordt genoemd. Een weinig aantrekkelijk schoolmeisje (Sissy Spacek) heeft het nogal moeite. Ze neemt wraak en zorgt voor een verrassende ontknoping. Pippi Langkous gaat aan boord (Duitsland/Zweden 1968 - Did. 2, 15.00 uur). De tweede Pippi Langkous-film naar aanlei ding van de tachtigste verjaardag van Pippi-schrijfster Astrid Lindgren. Pippi gaat aan boord van het schip van haar vader. Ze wil naar Taka Tuka-land varen. Hsia nu (Taiwan 1969 - Did. 2, 23.10 uur). 'Het dodelijke ge heim' zou de Nederlandse titel kunnen zijn. Het verhaal speelt vijf eeuwen geleden. Een geleerde maakt kennis met een blinde waarzegster, die met twee anderen op de vlucht is voor de poli tie. Gentlemen prefer blondes (USA 1953 - Did. 3, 20.15 uur). Vele malen herhaalde komedie van Howard Hawks, waarin Marilyn Monroe moet aantonen dat heren inderdaad de voorkeur geven aan blondjes. Dumbo (USA 1941 - Ned. 1, 15.20 uur). Disney's getekende oli fantje had eigenlijk afgelopen zondag het scherm moeten sieren, maar daar kreeg de NCRV op de valreep geen toestemming voor. Zondag is het alsnog zover en kunnen de liefhebbers ge nieten van een van de aardigste tekenfilms die de Disney-stu- dio's ooit hebben afgeleverd. Het zielige olifantje Dumbo wordt uiteindelijk de ster van het circus. The love bug (USA 1969 - Ned. 1,19.10 uur). Nog een produktie tut de Disney-studio's, maar nu geen tekenfilm. Het gaat om een wonderlijke Volkswagen. Trucs beheersen deze komedie. Demonios en el jardin (Spanje 1982 - Did. 1, 23.05 uur). Een weesmeisje woont bij haar tante. Deze heeft een winkel en houdt zich ook met zwarte handel bezig. Als het meisje in ver wachting raakt, ontstaan er problemen. Pippi in Taka Tuka-land (Duitsland/Zweden 1969 - Did. 2, 14.40 uur). Vervolg op de film die op zaterdagmiddag is te zien. Pippi belandt inderdaad in Taka Tuka-land. Op het strand vindt ze een fles met een briefje erin. Malou (Duitsland 1980 - Did. 1, 23.00 uur). Een jonge vrouw, af komstig uit Argentinië, is getrouwd met een Berlijnse architect. Ze heeft het niet echt naar haar zin. Haar gevoelens van onrust probeert ze te onderdrukken door zich in het leven van haar overleden moeder te gaan verdiepen. Le vieil homme et l'enfant (Frankrijk 1966 - Did. 2,14.20 uur). Bekende film van Claude Berri met Michel Simon in de hoofd rol. Hij speelt een nogal antisemitische boer, die onder de Duitse bezetting vanuit Parijs een joods jongetje op z'n dak krijgt. Strike me pink (USA 1936 - Ned. 1,14.30 uur). Musical met Eddie Cantor. Hij is de verlegen eigenaar van een amusementspark. Hij krijgt het aan de stok met een groep gangsters. The count of Monte Cristo (Engeland 1974 - Did. 1 en 2, 10.23 uur). Zoveelste herhaling van deze bekende avonturenfilm. Dit is de versie van David Greene, met Richard Chamberlain, Tony Curtis en Trevor Howard in de hoofdrollen. The keys of the kingdom (USA 1944 - BRT 2, 20.25 uur). Film ge baseerd op het boek van A.J. Cronin, waarin het gaat over het leven van een missionaris. Gregory Peck en Vincent Price spe len de hoofdrollen. Neaste stop paradis (Denemarken 1980 - Did. 2, 22.45 uur). Drama over een alleenstaande, bejaarde vrouw. Ze probeert de eenzaamheid te verdringen door zich in het verleden terug te trekken. A bout de souffle (Frankrijk 1959 - Did. 3, 22.30 uur). Een van de beroemdste films van Jean Luc Godard met Jean-Paul Bel- mondo en Jean Seberg in de hoofdrollen. Belmondo speelt een voortvluchtige misdadiger. Seberg is een Amerikaanse leerling journaliste op bezoek in Parijs. Being there (USA 1979 - BRT 2, 20.25 uur). Uitstekende satire van Hal Ashby met Shirley MacLaine en Peter Sellers, die een van de beste rollen van zijn hele carrière leverde. Hij speelt een nogal kinderlijke man die door een toeval in de hoogste kringen terecht komt en daar voor een toonaangevende geleerde wordt aangezien. Down to earth (USA 1947 - Did. 3,20.15 uur). Een componist zit in de problemen als hij een musical moet maken. De muze van de dans daalt op de aarde neer op hem een handje te helpen. Ko medie met onder meer Rita Hayworth. Door Joop Hartman 'NU alle vijf op een rij! De radio wordt beter dan ooit!'. Met dergelijke kreten werd de Nederlandse radioluiste raar een jaar geleden lekker gemaakt Er zou een volledig vijfde programma bijko men. De zenders zouden duide lijk herkenbaar 'gekleurd' worden: 1 voor nieuws en - uiteraard lichte - muziek; 2 voor het gehele gezin; 3 voor de pubers; 4 voor de melo- manen en 5 voor het onder wijs en de opvoeding, die van etnische minderheden daaronder begrepen. En na een week bleek niemand echt tevreden en voelden vooral de supporters van Radio 4 zich grotelijks bela zerd. Zij niet alleen overigens. De regionale omroepen kre gen prompt ruzie met de Hiiversumse bonzen over de invulling van Radio 1, dat immers alleen nieuws en ac tualiteiten met muziek zou uitzenden, zodat de aange koppelde regionale zenders met hun eigen nieuws en ac tualiteiten gemakkelijk konden 'inbreken' zonder een lopend programma uit Hilversum te hoeven versto ren. 't Mocht wat: Hilver- sum bouwde de uren op Ra dio 1 vol met kwek-kwek- kwek, zelfs met uren du rende interviews. De enige die zich niet voor dat karretje liet spannen, was Nico Haasbroek van Radio Rijnmond. Zijn broer Jan tekende namens de VPRO evenmin. Radio Rijn mond bleef dus aan Radio 3 kleven, wat bovendien de meeste luisteraars oplevert. Barsten De vaste klanten van Ra dio 4 waren nog veel meer de pineut. Hun zender kwam om te beginnen een uur later in de lucht. Vervolgens moest op zondagmorgen een uur aan de eucharistie wor den geofferd. En de late avonden gingen verloren aan veel, heel veel gespro ken woord. En dat was er in al die fanfare over het nieuwe radiobestel niet bij gezegd. Hoeft ook niet: in Hilversum kan de consu ment barsten, als 't om het eigen produkt gaat. De muziekafdeling van de KRO deed nog een poging enig luisteraarsprotest te organiseren, maar zelfs als dat massaal was geweest, had dat niets gegeven. In de afgelopen zomer verklaarde NOS-programmacommissa- ris Albert van den Heuvel (ooit Wereldraad van Ker ken, ooit Vara-voorzitter) mij dat hij er niet aan kon beginnen de vierhonderd brieven te beantwoorden die hij over de kwestie had ge kregen. Goed: Radio 5 moet wel een offer waard zijn, want daar dienden al die ingele verde uren voor. Allemaal voor de educatie van Neder landers en niet-Nederlan- ders. De muzikale fruit mand educatie? Schlager festival opvoeding? Of Mieke Telkamp soms? Voor alles blijkt Radio 5 de zender van de ouden van-dagen te zijn. Luister maar: Leeftijd genoeg (Va- ra), Studio 55 (NCRV), de duvel is oud (Tros), de vijf- tig-plus-senioren-show (KRO), Een leven lang (NOS). Uit de titels blijkt al dat in Hilversum de vergrij zing vroeg toeslaat met als absolute top de ondertitel van Leeftijd genoeg: Vrou wen boven de veertig. Hof felijkheid is blijkbaar geen Vara-eigenschap. Kerstdagen Nog even terug naar de kerstdagen. Ook in die feest- week legde Radio 4 't loodje. Dat begon al op dinsdag avond de 23ste: kerstzang- dienst in plaats van een con cert. En op de morgen van donderdag de 25ste sloeg de confessie radikaal toe: de NCRV tien uur lang op 2, IKON plus EO zeven uur achter elkaar op 4, de KRO op 5. Alleen 1 en 3 ontsnap ten aan de predikheren. Maar voor de muzieklief hebber viel er dus niets te genieten. Wie had 't over zen derkleuring? Wie moeten in Hilversum toezicht houden op de naleving van pro grammacoördinatie? In deze chaos zijn er twee winnaars: de tekstschrijver c.q. noten- breiers van het Hollandse lied, vooral als die produk- ten maar een beetje oud zijn. Daar gaan we: Oud plaat werk (Tros), Wie in 't Neder lands wil zingen (Vara), Le venslief en levensleed (KRO), Toppers van toen (Avro), Nederlands op Avro 1, de Gouwe-ouweclub (Tros), Hollands glorie (Avro), Terug in de tijd (Ve ronica), Koperen Ko en Nik kelen Nelis (Avro), De oude doos (Vara), Hollandse hits (Veronica). De Nederlands talige toptien (Tros), Goud van Oud (Veronica) en dan zullen we er nog wel een paar hebben vergeten. Wat heeft die Kartner eigenlijk te klagen? Een van de tal loze praatprogramma's heet 'De grote verwarring'. Dat gaat dan ook vaak over Hil versum zelf.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21