jëardeu .MJ. ICompatr E C I F I E K RIJ NU I |"fcrumpf AGRESSIEVE CAMPAGNE TEGEN DRANK DIESELMOTOR NIET MEER WEG TE DENKEN Alcotest 7310 VERVAET TOYOTA Marcel/eGriffoi 1 femme S4 VRIJDAG 2 JANUAR11 )E STEM VAN De dieselmotor mag dan wat traag tot leven zijn gekomen, het principe waarvoor Rudolf Diesel in 1893 zijn patent aanvroeg heeft de laatste jaren zo'n stormachtige technische perfectie doorgemaakt dat de rol van de 'zelfontsteker' niet meer uit de hedendaagse autowereld is weg te denken. Een op de drie verongelukte verkeersslachtoffers vindt de dood als gevolg van het gebruik van alcohol. Veilig Verkeer Nederland gooit de campagne tegen rijden onder invloed nu over een agressieve boeg. bestraffing van die beschonken rijders nog weinig effectief kan zijn: het justitieel apparaat is overbelast. Een hogere pakkans levert meer rechtzaken en veroordelingen op die niet te verwerken zijn. Elektronisch ademanalyst apparatuur vervangt het blaaspijpje. Garage UW f'AAJsÉnüÉc" Ww*T REGENMANT MANTELS KORTE MANT OP ALLE NIE' OOK ONZE BI 2( DEALER •«MMn» -a,»*. nieuw - gebruikt Lange Reksestraat 11, Terneu- zen. tel. 01150-24400, Vaart- straat 1, Axel, tel. 01155- 1628 Seivne-steunpunt Hulst, lel 0114U 12104 Volgens WN-bestuurslid N. ter Wolbeek hebben de in '85 gestelde eisen (aanzienlijke vergroting van de pakkans, nu slechts een op de vijf- tienduizend, meer mogelijkheden om het rijbewijs in te trekken of ongeldig te verklaren) nog weinig concrete gevolgen gehad. Op de goede weg is de overheid wel met de invoering van elektronische ademanalyse (de WN pleit voor snelle invoering op grote schaal), met strategieën bij de politie om dit jaar de pakkans van rijders onder invloed te vergroten. Voor effectievere sancties met innemen en intrekken van het rijbewijs zijn justitie-lichamen nog niet verder gekomen dan adviezen en aanbevelingen. Ter Wolbeek constateert wel dat de tolerantie bij de Nederlandse bevolking duidelijk is afgenomen, waar het gaat om rijden onder invloed. Steviger kritiek op de overheid heeft Veilig Verkeer Nederland-directeur drs. H. Gribnau. Alcoholgebruik bij het publiek wordt niet ontmoedigd, er is geen kans om alternatieven te stimuleren door accijnsverschillen bij de diverse alcoholische en niet- alcoholische dranken te vergroten en alcohol is veel te gemakkelijk te krijgen. Want alcohol, zegt hij, is niet alleen een verkeersprobleem, maar een maatschappelijk probleem. Er zijn veel overmatige drinkers. Meer dan een half miljoen Nederlanders drinkt dagelijks acht of meer glazen bier, jenever of wijn; bijna 200.000 wipt er dagelijks meer dan zestien van naar binnen. IJSBERG De officiële cijfers van doden in het verkeer door alcohol vormen volgens de WN-directeur slechts het topje van de ijsberg. Uit onderzoeken in het buitenland en proefonderzoek hier blijkt dat het percentage in ons land minstens dertig moet zijn: één op de drie verkeersslachtoffers verongelukt na het gebruik van alcohol. Het ministerie hanteert een getal van 500 alcohol-verkeersdoden en bijna 5000 gewonden. Er is de laatste jaren weliswaar een behoorlijke daling in het aantal dodelijk verongelukte verkeersslachtoffers. Maar relatief vallen daaronder nog altijd evenveel Een op drie doden in verkeer door alcohol Taxichauf feurs kopers van het eerste uur De eerste In serieproduktie gebouwde dieselpersonen ■wagen ter wereld: de Mercedes-Benz 260 Duit 1936. Door Jack Arentsen Rudolf Diesel heeft gelijk gekregen toen hij enkele dagen voor zijn dood in 1939 aan het einde van een brief aan zijn zwager, de motoringenieur Gans Flasche, schreef: „Ik ben er nog altijd vast van overtuigd dat de (diesel)automotor er zal komen en dan beschouw ik mijn levenstaak als vervuld". Kort na het schrijven van deze brief pleegde de in financiële moeilijkheden geraakte Diesel in september 1913 -tijdens een overtocht naar Engeland- zelfmoord. Het duurde overigens wel ruim veertig jaar voordat het principe van Diesel voor het eerst tot ontwikkeling kwam. In februari 1936 stond namelijk op de Duitse autotentoonstelling voor het eerst een personenwagen die door een dieselmotor werd aangedreven. Deze Mercedes 260 D (met een 2,6 liter 4-cilindermotor en een vermogen van 45 pk/33 kW bij 3000 omwentelingen per minuut) komt niet alleen de eer toe als de eerste in serieproduktie gemaakte personenwagendiesel de geschiedenis in te gaan, maar de wagen, die eerst als zespersoonstaxi werd bedacht maar als vierpersoonslimousine uit de fabriek kwam, leidde tevens een nieuw autotijdperk in. Niet alleen de ontwikkeling van het Diesel-principe vergde veel tijd, ook de produktie en de verkoop had een erg trage start. Door het uitbreken van de tweede wereldoorlog werd niet alleen de produktie gestaakt, Die eisen staan centraal bij de meerjarencampagne van Veilig Verkeer Nederland tegen rijden onder invloed. Een agressieve campagne, aanzienlijk harder dan vorige anti-alcoholcampagnes als 'Glaasje op, laat je rijden'. Maar, aldus minister Smit-Kroes, dringend noodzakelijk. Want de naar schatting zeker 500 jaarlijkse verkeersdoden als gevolg van alcoholmisbruik zijn er 500 teveel. De posters en tv-spotjes zijn bikkelhard. Een autowrak om een boom gefrommeld met 'Proost, daar ga je, schat'. Een verwrongen fiets voor een beschadigde autoneus, 'Proost, nog vele jaren'. Een meisje in een ziekenhuisbed, met geschonden en opgezet gezicht, terwijl door haar .hoofd de flarden spelen van de laatste alcoholische discussie over de rijvaardigheid van de bestuurder, gegil van banden, de klap. In 1984 veranderde de vriendelijke anti-alcoholcampagne van Veilig Verkeer Nederland in een meer agressieve toonzetting. In 1985 was de strategie om het rijden onder invloed te kenschetsen als een misdaad: de gevolgen voor mogelijke slachtoffers en nabestaanden, de straffen voor het rijden met een stuk in je kraag. doden door het rijden met een glaasje op. Rijden onder invloed komt het meest voor bij mensen tussen twintig en 24 jaar, in een personenauto, tussen elf uur 's avonds en drie uur 's nachts, in het weekeinde, hoofdzakelijk mannen. Op die doelgroep, met een uitloop tot 35 jaar, richt zich vooral de nieuwe campagne, die duurt tot eind februari. OVERBELAST Volgens WN zouden meer mensen sociale controle moeten uitoefenen, zich meer moeten bemoeien met het rij- en drinkgedrag van mensen in hun omgeving, op hun feestje. Want nu nog is praten over rijden met een slok taboe, een privézaak, 'dat moet je zelf weten'. De politie van Den Haag heeft onlangs proeven gedaan om bij alcoholcontroles iedere aangehouden automobilist te laten blazen. Het lijkt er op dat op die manier met inzet van evenveel pblitiemensen aanzienlijk meer rijders onder invloed op te sporen zijn. Probleem is alleen dat de maar ook de ontwikkeling kwam stil te staan. Van de 260 D werden niet meer dan 1967 stuks verkocht. GIETIJZER Vanaf de eerste dag is de diesel door het leven gegaan als een economische krachtbron. Niet alleen lag het verbruik toen al rond de 1 op 9, door de lage prijs van de diesel (in 1936 kostte in West-Duitsland een liter dieseolie 19 pfennig tegenover 42 pfennig voor benzine-benzol) werd de 260 D ook een geliefkoosde wagen voor taxichauffeurs. Ondanks de ruim 1600 kilo gietijzer en het dikke plaatwerk die door de viercilinder in beweging moest worden gebracht, werd een voor die jaren respectabele topsnelheid van 94 km/u gehaald. In eerste instantie heeft het er lang naar uitgezien dat de dieselmotoren geen t9ekomst hadden. In de jaren vijftig was het Daimler-Benz die als eerste weer diesels ging bouwen: de 170 D met een 1,7 liter motor met een maximum vermogen van 38 pk/28 kW bij 3200 omwentelingen per minuut. Opnieuw waren de meeste kopers taxichauffeurs. Een kleine sensatie was in 1974 de eerste standaard vijfcilinder dieselmotor van Mercedes voor personenweagens, die vervolgens in 1978 ook op de markt kwam in een turbo-versie. Niet alleen Mercedes heeft baanbrekend werk verricht op de dieselmarkt, ook Peugeot was een van de fabrikanten die zich erg nadrukkelijk op dit terrein begaf. Het was uiteindelijk Volkswagen die met de Golf diesel een totaal nieuwe groep dieselrijders wist te bereiken. De VW Golf is ontegenzeggelijk de wagen geworden die, door zijn betrouwbaarheid, degelijkheid en economisch autorijden, ook de 'gewone' automobilist aansprak. Na de Golf is de dieselstroom pas echt op gang gekomen. Werden in 1973 amper 2,5 procent van de personenwagens binnen de landen van de EEG aangedreven door dieselmotoren, op dit moment is dit aantal al ruim de dertien procent gepasseerd. In de periode 1978- 1983 steeg in Nederland het aandeel van personenauto's met dieselmotor van ruim 100.000 stuks naar bijna 260.000 wagens. In traditionele diesellanden als bij voorbeeld Italië ligt de stijging op meer dan twintig procent. EXTREEM De moderne diesel is al lang niet meer te vergelijken met de 260 D die in 1936 voor het eerst van de band kwam. De presaties zijn aanzienlijk toegenomen, terwijl aan de andere kant het hinderlijke dieselgeluid (het 'nagelen') aanzienlijk en in sommige gevallen helemaal, is onderdrukt. De van oudsher bezadigde reputatie van de dieselpersonenwagen is duidelijk voltooid verleden tijd. De vraag blijft: waarom is een dieselmotor zoveel duurder dan een gewone benzinekrachtbron? Het antwoord moet gezocht worden in de nog altijd kostbare konstructie van de verschillende componenten. Ten eerste, zegt men bij Volkswagen, is het brandstofinspuitsysteem erg kostbaar. Dit systeem vervangt de carburateur en draagt door zijn uiterst schrale dosering van de brandstof bij tot het lage verbruik. Met inspuitpomp, verstuivers en een aangepast hogedruk-leidingnet, vormt de brandstofvoorziening een zwaarbelast systeem, dat een speciale -kostbare- produktietechniek vereist. Ten tweede is er het karakter van een dieselmotor, dat om speciale voorzieningen vraagt. De zelfontbranding door compressiehitte vereist een extreem hoge compressie. Terwijl benzinemotoren compressieverhoudingen te zien geven van 8 tot 10:1comprimeert de diesel de aangezogen luchthoeveelheid tot op 1 /20ste tot 1 /23ste deel van de oorspronkelijke hoeveelheid. Deze extreme drukken vragen om specifieke aanpassingen van het motorblok en de zich daarin bevindende draaiende delen. En dat kost fabrikant en dus de koper extra geld. De diesel autowereld kent ook recordwagen'. Op het Italiaanse snelheids circuit vanNardobri de Mercedes- Benz C111 In 1978alle bestaande wereldrecords Degemiddelo snelheden lagen tussen 314 en 322 km/u. alcoholcontroles en een ademtest voor iedere staande gehouden automobilist en voor iedere bestuurder die betrokken is bij een verkeersongeluk. Want maar liefst een op de drie verongelukte verkeersslachtoffers vindt de dood als gevolg van het gebruik van alcohol. Door Ftinze Brandsma Invoering op grote schaal van elektronische ademanalyse- apparatuur. Een grotere pakkans van automobilisten onder invloed. Meer effect van

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16