jëardeu
.MJ.
ICompatr
E C I F I E K
RIJ NU I
|"fcrumpf
AGRESSIEVE CAMPAGNE TEGEN DRANK
DIESELMOTOR NIET MEER WEG TE DENKEN
Alcotest 7310
VERVAET
TOYOTA
Marcel/eGriffoi
1 femme
S4 VRIJDAG 2 JANUAR11
)E STEM VAN
De dieselmotor mag dan wat traag tot leven zijn
gekomen, het principe waarvoor Rudolf Diesel in
1893 zijn patent aanvroeg heeft de laatste jaren
zo'n stormachtige technische perfectie
doorgemaakt dat de rol van de 'zelfontsteker' niet
meer uit de hedendaagse autowereld is weg te
denken.
Een op de drie verongelukte verkeersslachtoffers
vindt de dood als gevolg van het gebruik van
alcohol. Veilig Verkeer Nederland gooit de
campagne tegen rijden onder invloed nu over een
agressieve boeg.
bestraffing van die beschonken
rijders nog weinig effectief kan zijn:
het justitieel apparaat is overbelast.
Een hogere pakkans levert meer
rechtzaken en veroordelingen op die
niet te verwerken zijn.
Elektronisch
ademanalyst
apparatuur
vervangt het
blaaspijpje.
Garage
UW
f'AAJsÉnüÉc"
Ww*T
REGENMANT
MANTELS
KORTE MANT
OP ALLE NIE'
OOK ONZE BI
2(
DEALER
•«MMn»
-a,»*.
nieuw - gebruikt
Lange Reksestraat 11, Terneu-
zen. tel. 01150-24400, Vaart-
straat 1, Axel, tel. 01155-
1628 Seivne-steunpunt Hulst,
lel 0114U 12104
Volgens WN-bestuurslid N. ter
Wolbeek hebben de in '85 gestelde
eisen (aanzienlijke vergroting van de
pakkans, nu slechts een op de vijf-
tienduizend, meer mogelijkheden om
het rijbewijs in te trekken of ongeldig
te verklaren) nog weinig concrete
gevolgen gehad. Op de goede weg is
de overheid wel met de invoering
van elektronische ademanalyse (de
WN pleit voor snelle invoering op
grote schaal), met strategieën bij de
politie om dit jaar de pakkans van
rijders onder invloed te vergroten.
Voor effectievere sancties met
innemen en intrekken van het
rijbewijs zijn justitie-lichamen nog
niet verder gekomen dan adviezen
en aanbevelingen. Ter Wolbeek
constateert wel dat de tolerantie bij
de Nederlandse bevolking duidelijk
is afgenomen, waar het gaat om
rijden onder invloed.
Steviger kritiek op de overheid heeft
Veilig Verkeer Nederland-directeur
drs. H. Gribnau. Alcoholgebruik bij
het publiek wordt niet ontmoedigd,
er is geen kans om alternatieven te
stimuleren door accijnsverschillen
bij de diverse alcoholische en niet-
alcoholische dranken te vergroten
en alcohol is veel te gemakkelijk te
krijgen. Want alcohol, zegt hij, is niet
alleen een verkeersprobleem, maar
een maatschappelijk probleem. Er
zijn veel overmatige drinkers. Meer
dan een half miljoen Nederlanders
drinkt dagelijks acht of meer glazen
bier, jenever of wijn; bijna 200.000
wipt er dagelijks meer dan zestien
van naar binnen.
IJSBERG
De officiële cijfers van doden in het
verkeer door alcohol vormen
volgens de WN-directeur slechts het
topje van de ijsberg. Uit
onderzoeken in het buitenland en
proefonderzoek hier blijkt dat het
percentage in ons land minstens
dertig moet zijn: één op de drie
verkeersslachtoffers verongelukt na
het gebruik van alcohol. Het
ministerie hanteert een getal van 500
alcohol-verkeersdoden en bijna 5000
gewonden.
Er is de laatste jaren weliswaar een
behoorlijke daling in het aantal
dodelijk verongelukte
verkeersslachtoffers. Maar relatief
vallen daaronder nog altijd evenveel
Een op drie
doden in verkeer
door alcohol
Taxichauf feurs
kopers van
het eerste uur
De eerste In
serieproduktie
gebouwde
dieselpersonen
■wagen ter
wereld: de
Mercedes-Benz
260 Duit 1936.
Door Jack Arentsen
Rudolf Diesel heeft gelijk
gekregen toen hij enkele
dagen voor zijn dood in
1939 aan het einde van een brief aan
zijn zwager, de motoringenieur Gans
Flasche, schreef: „Ik ben er nog
altijd vast van overtuigd dat de
(diesel)automotor er zal komen en
dan beschouw ik mijn levenstaak als
vervuld". Kort na het schrijven van
deze brief pleegde de in financiële
moeilijkheden geraakte Diesel in
september 1913 -tijdens een
overtocht naar Engeland-
zelfmoord.
Het duurde overigens wel ruim
veertig jaar voordat het principe van
Diesel voor het eerst tot ontwikkeling
kwam. In februari 1936 stond
namelijk op de Duitse
autotentoonstelling voor het eerst
een personenwagen die door een
dieselmotor werd aangedreven.
Deze Mercedes 260 D (met een 2,6
liter 4-cilindermotor en een
vermogen van 45 pk/33 kW bij 3000
omwentelingen per minuut) komt
niet alleen de eer toe als de eerste in
serieproduktie gemaakte
personenwagendiesel de
geschiedenis in te gaan, maar de
wagen, die eerst als zespersoonstaxi
werd bedacht maar als
vierpersoonslimousine uit de fabriek
kwam, leidde tevens een nieuw
autotijdperk in.
Niet alleen de ontwikkeling van het
Diesel-principe vergde veel tijd, ook
de produktie en de verkoop had een
erg trage start. Door het uitbreken
van de tweede wereldoorlog werd
niet alleen de produktie gestaakt,
Die eisen staan centraal bij de
meerjarencampagne van Veilig
Verkeer Nederland tegen rijden
onder invloed. Een agressieve
campagne, aanzienlijk harder dan
vorige anti-alcoholcampagnes als
'Glaasje op, laat je rijden'. Maar,
aldus minister Smit-Kroes, dringend
noodzakelijk. Want de naar schatting
zeker 500 jaarlijkse verkeersdoden
als gevolg van alcoholmisbruik zijn
er 500 teveel.
De posters en tv-spotjes zijn
bikkelhard. Een autowrak om een
boom gefrommeld met 'Proost, daar
ga je, schat'. Een verwrongen fiets
voor een beschadigde autoneus,
'Proost, nog vele jaren'. Een meisje
in een ziekenhuisbed, met
geschonden en opgezet gezicht,
terwijl door haar .hoofd de flarden
spelen van de laatste alcoholische
discussie over de rijvaardigheid van
de bestuurder, gegil van banden, de
klap.
In 1984 veranderde de vriendelijke
anti-alcoholcampagne van Veilig
Verkeer Nederland in een meer
agressieve toonzetting. In 1985 was
de strategie om het rijden onder
invloed te kenschetsen als een
misdaad: de gevolgen voor
mogelijke slachtoffers en
nabestaanden, de straffen voor het
rijden met een stuk in je kraag.
doden door het rijden met een
glaasje op. Rijden onder invloed
komt het meest voor bij mensen
tussen twintig en 24 jaar, in een
personenauto, tussen elf uur 's
avonds en drie uur 's nachts, in het
weekeinde, hoofdzakelijk mannen.
Op die doelgroep, met een uitloop
tot 35 jaar, richt zich vooral de
nieuwe campagne, die duurt tot eind
februari.
OVERBELAST
Volgens WN zouden meer mensen
sociale controle moeten uitoefenen,
zich meer moeten bemoeien met het
rij- en drinkgedrag van mensen in
hun omgeving, op hun feestje. Want
nu nog is praten over rijden met een
slok taboe, een privézaak, 'dat moet
je zelf weten'.
De politie van Den Haag heeft
onlangs proeven gedaan om bij
alcoholcontroles iedere
aangehouden automobilist te laten
blazen. Het lijkt er op dat op die
manier met inzet van evenveel
pblitiemensen aanzienlijk meer
rijders onder invloed op te sporen
zijn. Probleem is alleen dat de
maar ook de ontwikkeling kwam stil
te staan. Van de 260 D werden niet
meer dan 1967 stuks verkocht.
GIETIJZER
Vanaf de eerste dag is de diesel door
het leven gegaan als een
economische krachtbron. Niet alleen
lag het verbruik toen al rond de 1 op
9, door de lage prijs van de diesel (in
1936 kostte in West-Duitsland een
liter dieseolie 19 pfennig tegenover
42 pfennig voor benzine-benzol)
werd de 260 D ook een geliefkoosde
wagen voor taxichauffeurs. Ondanks
de ruim 1600 kilo gietijzer en het
dikke plaatwerk die door de
viercilinder in beweging moest
worden gebracht, werd een voor die
jaren respectabele topsnelheid van
94 km/u gehaald.
In eerste instantie heeft het er lang
naar uitgezien dat de dieselmotoren
geen t9ekomst hadden. In de jaren
vijftig was het Daimler-Benz die als
eerste weer diesels ging bouwen: de
170 D met een 1,7 liter motor met
een maximum vermogen van 38
pk/28 kW bij 3200 omwentelingen
per minuut. Opnieuw waren de
meeste kopers taxichauffeurs.
Een kleine sensatie was in 1974 de
eerste standaard vijfcilinder
dieselmotor van Mercedes voor
personenweagens, die vervolgens in
1978 ook op de markt kwam in een
turbo-versie. Niet alleen Mercedes
heeft baanbrekend werk verricht op
de dieselmarkt, ook Peugeot was
een van de fabrikanten die zich erg
nadrukkelijk op dit terrein begaf. Het
was uiteindelijk Volkswagen die met
de Golf diesel een totaal nieuwe
groep dieselrijders wist te bereiken.
De VW Golf is ontegenzeggelijk de
wagen geworden die, door zijn
betrouwbaarheid, degelijkheid en
economisch autorijden, ook de
'gewone' automobilist aansprak.
Na de Golf is de dieselstroom pas
echt op gang gekomen. Werden in
1973 amper 2,5 procent van de
personenwagens binnen de landen
van de EEG aangedreven door
dieselmotoren, op dit moment is dit
aantal al ruim de dertien procent
gepasseerd. In de periode 1978-
1983 steeg in Nederland het aandeel
van personenauto's met dieselmotor
van ruim 100.000 stuks naar bijna
260.000 wagens. In traditionele
diesellanden als bij voorbeeld Italië
ligt de stijging op meer dan twintig
procent.
EXTREEM
De moderne diesel is al lang niet
meer te vergelijken met de 260 D die
in 1936 voor het eerst van de band
kwam. De presaties zijn aanzienlijk
toegenomen, terwijl aan de andere
kant het hinderlijke dieselgeluid (het
'nagelen') aanzienlijk en in sommige
gevallen helemaal, is onderdrukt. De
van oudsher bezadigde reputatie van
de dieselpersonenwagen is duidelijk
voltooid verleden tijd.
De vraag blijft: waarom is een
dieselmotor zoveel duurder dan een
gewone benzinekrachtbron? Het
antwoord moet gezocht worden in
de nog altijd kostbare konstructie
van de verschillende componenten.
Ten eerste, zegt men bij
Volkswagen, is het
brandstofinspuitsysteem erg
kostbaar. Dit systeem vervangt de
carburateur en draagt door zijn
uiterst schrale dosering van de
brandstof bij tot het lage verbruik.
Met inspuitpomp, verstuivers en een
aangepast hogedruk-leidingnet,
vormt de brandstofvoorziening een
zwaarbelast systeem, dat een
speciale -kostbare-
produktietechniek vereist.
Ten tweede is er het karakter van
een dieselmotor, dat om speciale
voorzieningen vraagt. De
zelfontbranding door
compressiehitte vereist een extreem
hoge compressie. Terwijl
benzinemotoren
compressieverhoudingen te zien
geven van 8 tot 10:1comprimeert de
diesel de aangezogen
luchthoeveelheid tot op 1 /20ste tot
1 /23ste deel van de oorspronkelijke
hoeveelheid. Deze extreme drukken
vragen om specifieke aanpassingen
van het motorblok en de zich daarin
bevindende draaiende delen. En dat
kost fabrikant en dus de koper extra
geld.
De diesel
autowereld
kent ook
recordwagen'.
Op het
Italiaanse
snelheids
circuit
vanNardobri
de Mercedes-
Benz C111 In
1978alle
bestaande
wereldrecords
Degemiddelo
snelheden
lagen tussen
314 en 322
km/u.
alcoholcontroles en een ademtest
voor iedere staande gehouden
automobilist en voor iedere
bestuurder die betrokken is bij een
verkeersongeluk. Want maar liefst
een op de drie verongelukte
verkeersslachtoffers vindt de dood
als gevolg van het gebruik van
alcohol.
Door Ftinze Brandsma
Invoering op grote schaal van
elektronische ademanalyse-
apparatuur. Een grotere
pakkans van automobilisten onder
invloed. Meer effect van