F auto's mand IN DE MARKT DE STEM i GENERAL MOTORS ZIET MARKT INSTORTEN DUITS BEDRIJF BOSCH HONDERD JAAR S2 VRIJDAG 2 JANUAR119 S3 VRIJDAG 2 JANUAR11987 De grootste autofabrikant ter wereld, General Motors in de Verenigde Staten, zit zwaar in moeilijkheden. Gevreesd wordt dat de markt totaal zal instorten en daarmee zien 800.000 GM- werknemers hun baan in gevaar komen. Met een mecaniciën en een leerling is het allemaal op 15 november in 1886 in de Rotebühlstrasse 75B in Ulm begonnen. Samen met Robert Bosch zorgde dit tweetal ervoor dat de basis werd gelegd voor een onderneming die honderd jaar later een van meest toonaangevende in de wereld kon worden. Het dragen van een beugel is 'in'. De zorg voor het gebit wint het van de schaamte. Met als gevolg lange wachtlijsten bij orthodontisten. Volgende week in De Stem Specifiek. teekplaatsen tientallen nstrueerd in de vaar de das zich indhaven. Een imiddel om houden zijn de paaltjes, waarop id blik itsend licht de Is koplampen dieren afschrikt. :hter de ringen van gaas ok voor de met padden, die in /oor- en najaar steken. Zo'n ad zo'n tien tot en zelfs to's maken dan rs. Berekend is Irukte van 120 een pad de ien voertuigen :ig procent van zestig auto's as cent. Afsluiting dens de trek, menselijke hulp padden in i ze over te pulatie redden. Is meer De dader is door gereden. FOTO DE STEM/ DICK DE BOER 'Big boom' is weer voorbij in Amerika Door Willem Reijn De werkelijk gigantische afkoopsom waarmee General Motors het lid van de Raad van Bestuur H. Ross Perot uit het bedrijf wil werken, is onmiskenbaar een teken van de ernstige problemen waar 's werelds grootste autofabrikant deze dagen mee te kampen heeft. Ross Perot is eigenaar van een pakket aandelen GM dat op de effectenbeurs,van New York zo'n 375 miljoen waard is. GM geeft er 743 miljoen voor. De Amerikaanse onderzoeker Ronald Glanz: „Ze hebben 743 miljoen uitgegeven om rustig te kunnen vergaderen, maar ze lossen er niet één van GM's problemen mee op". De zaak Ross Perot is in korte tijd losgebarsten. In het gezaghebbende Amerikaanse weekblad Business Week van 6 oktober kwam Ross Perot uitgebreid aan het woord. Allereerst, zo zei hij toen, moet GM onderkennen dat het bedrijf in serieuze problemen verkeert. De bedrijfscultuur is bureaucratisch door de doorgevoerde decentralisatie. Ross Perot noemt de stijl - onvertaalbaar -de study-it-to- death-bureaucratie. Geeft als voorbeeld: „Normaal schiet iemand een slang dood, zodra hij het beest ziet. Bij GM wordt eerst een slangencommissie ingesteld, dan een slangendeskundige ingehuurd en vervolgens wordt er een jaar over vergaderd". Dat is een van de redenen, zo zegt Ross Perot, dat het bedrijf geen enkele binding heeft met zijn klanten. Uit de marktpercentages blijkt vooralsnog dat Ross Perot gelijk heeft. Waar Ford en Chrysler tussen '80 en '86 hun marktaandelen met respectievelijk 1,3 en 2,8 procent verbeterden, verloor GM 4,7 procent van de Amerikaanse markt. Ook aan de kostenkant is GM een niet-flexibel bedrijf, vindt Ross Perot. Dat blijkt uit de variabele kosten per geproduceerde middenklasser. Bij een verkoopprijs van 11.300 maken Chrysler en Ford ongeveer 9.500 aan directe kosten en GM 9.800. De GM-fabrieken zijn twintig procent minder efficiënt dan die van de twee naaste concurrenten. De Raad van Bestuur heeft onlangs beslist elf fabrieken te sluiten en 29.000 arbeiders te ontslaan om de kosten te drukken. SOLIDE Een dalend marktaandeel enerzijds, te hoge kosten anderzijds en daar bovenop nog eens een bijzonder scherpe concurrentie met dure prijskortingen en financieringsaanbiedingen hebben de winst doen kelderen. Nadat de Amerikaanse economie begin jaren tachtig aan een ware boom was begonnen, wat bij GM in '83 tot een recordwinst van 5,5 miljard leidde na in '80 nog ruim een miljard dollar te hebben verloren, heeft '86 een scherpe winstdaling te zien gegeven. Verwacht wordt dat GM nu op 2,25 miljard uitkomt. Dat is ook in vergelijking met Ford en Chrysler een slecht resultaat. Deze fabrikanten haalden hun top in '84. Ford heeft zijn winst gestabiliseerd op 2,8 miljard en Chrysler moet iets toegeven, maar zit als veel kleinere industrie dan GM nog altijd op 1,8 miljard. Het gaat dus niet best met GM, dat een produktiecapaciteit voor 60 procent van de totale Amerikaanse verkopen heeft, maar slechts 43 procent pakt. Deze resultaten zorgen natuurlijk al voor onrust binnen het GM-concern, maar als dan ook nog een cowboymiljardair als Perot met zijn grote voeten door de pp» Mli: :kJ| Iliii H. Ross Perot Nieuw hoofdstuk. porseleinkast stormt, zijn de spanningen niet meer te houden. In het Business Week-verhaal van 6 oktober stelt de voorzitter van de Raad van Bestuur, Roger B. Smith, dat Ross Perot een 'goede, solide Amerikaanse zakenman' is die GM wil helpen. „Ik heb geen klachten". INSTORTEN Acht weken later is Smith bereid om 375 miljoen ofwel 855 miljoen Hollandse guldens te betalen om Ross Perot buiten te gooien. De vraag is nog of dat lukt. De andere aandeelhouders hebben gedreigd met processen want, zo vinden zij om goede redenen, een dergelijke gouden trap onder Ross Perots achterwerk gaat ten koste van hun dividend. En de winst per aandeel is in drie jaar tijd al teruggevallen van 14,27 naar 8,50. De koers viel na een top van 48 dollar in december terug naar 27 dollar. Het derde *ÏV viv: w Gegevens van radar controles zijn waardevol voorde Rijksdienst van het Wegverkeer. FOTO DE STEM BEN STEFFEN t te produceren van ngen, maar geen i en de Rijksdienst voor het ederland onverzekerd twi|zen deel 3 verstrekt. nu sinds kort de bestanden ■bracht zijn naar de computer in snst verwacht niet dat de politie komen overigens niet zomaar ikt moeten worden dat het stenaren van de Rijksdienst tetnnen. Dat zou de politie deriartd is, vla terminals, in een Van ontsteking tot robot Door Jack Arentsen w ie tegenwoordig bacterievrij verpakte melk drinkt; een gat in de muur boort; een auto bestuurt en daarbij naar de radio luistert; zijn garagedeur op afstand opent, televisie kijkt of telefoneert heeft met de resultaten van onderzoek, - ontwikkeling en produktie van de totale Bosch-groep te maken. Op het gebied van de automobieluitrusting heeft Bosch zich de afgelopen honderd jaar ontwikkeld tot een van de belangrijkste ondernemingen in de wereld. Diesel- en benzine- inspuitsystemen, ontstekingssystemen of anti- blokkeersystemen betrekken de meeste autofabrikanten van deze toeleveringsgigant. De automobielsector is de grootste divisie van deze Stuttgarter onderneming die in 1985 met ongeveer 140.000 werknemers een omzet haalde van meer dan 21 miljard DM, en daarmee een van de vijftien grootste ondernemingen in West-Duitsland werd. Op de tweede plaats bij de Bosch-activiteiten staan de communicatietechnieken met een omzetaandeel van 22 procent, gevolgd door de gebruiks- en produktiegroep. In 1887 bouwde instrumentenmaker Robert Bosch op verzoek van zijn klanten zijn eerste ontstekeningssyteem voor gasmotoren. Het was een laagspannings-magneetontsteking die in de gasmotorenfabriek Deujtz werd gemaakt. Bosch verbeterde het voorbeeld van Deutz en hoewel men van een stijgende afname kon spreken, maakte de verkoop van de ontstekingen voor ingebouwde motoren het grootste deel van de omzet uit: tot januari 1888 een omzet van zo'n 5000 DM. De doorbraak maakte de werkplaats in 1897 toen de motor van de Franse de Dion-Bouton driewieler werd uitgerust met een magneetontsteking. In 1902 werd een doorslaggevende verbetering van de ontsteking ontwikkeld: de Bosch hoogspannings- magneetontsteking, voorzien van bougies in een gesloten systeem, dat de constructie van hoogtoerige motoren mogelijk maakte. Deze nieuwe technische oplossing vormde de basis van de opmars van de Bosch ontsteking. VEILIG Van nog groter belang werd begin jaren twintig de ontwikkeling van inspuitpompen voor de door Rudolf Diesel ontworpen verbrandingsmotoren. Met deze ontwikkeling maakte Bosch de snellopende dieselmotor voor het eerst mogelijk. Met een eigen vrachtwagen bewees Bosch in 1926 dat men tijdens lange ritten met de dieselmotor, in vergelijking met de traditionele benzinemotor, zeventig procent brandstof kon besparen. In 1927 begon Bosch als eerste fabrikant de diesel-inspuitpompen in massa te vervaardigen. Mechanische benzine- inspuitpompen voor personenauto's volgden pas na in de jaren vijftig. De ontwikkelingsafdelingen van Robert In 1890 bezocht Robert Bosch zijn klanten al met de flets. Bosch GmbH hielden zich toen al bezig met de mogelijkheden van elektronika in motorvoertuigen. Het eerste resultaat kwam in 1958: de variode voor spanningsregelaars. In 1962 volgde de draaistroomgenerator met silicium- dioden en in 1965 de transistor ontsteking. Twee jaar later werd de eerste elektronisch gestuurde Rechts de werkplaats voor Instrument- makerswerk en elektra techniek, waar Robert Bosch zijn bedrijf begon. benzine-inspuiting Jetronic in serie vervaardigd. Tegenwoordig maken elektronische produkten dertig procent van de Bosch-omzet uit. Een groot deel daarvan omvat produkten die ervoor zorgen dat auto's veilig, schoon en zuinig rijden. De in 1976 in produktie genomen lambda-sonde (sensor voor reiniging van uitlaatgassen) is een van deze ontwikkelingen. In 1978 volgde, na vijftien jaar onderzoek, het anti- blokkeerremsysteem (ABS) waardoor het blokkeren van de wielen bij het remmen wordt voorkomen. DONDERSLAG Bosch hield zich al vanaf de eerste jaren bezig met de ontwikkeling van communicatietechniek. In de jaren twintig kwam Bosch met de eerste radio-onderdelen (onder de naam Blaupunkt) op de markt en in 1932 werd als een 'donderslagslag bij heldere hemel' de eerste Europese kwartaal gaf een tekort op de industriële activiteiten van 338 miljoen dollar en de aandeelhouders houden hun hart en portemonnee vast voor de nabije toekomst, als de Japanse en Koreaanse autoindustriëlen in Amerika ruim een miljoen auto's gaan produceren. Dat is een forse produktietoename, want nu worden er ongeveer tien miljoen wagens per jaar gemaakt. De markt, zo wordt gevreesd, zal dan totaal instorten en de 800.000 man GM- personeel zien hun banen in gevaar gebracht. Met Ross Perot gaat voor GM een succesvol zakenman verloren. Ross Perot zelf ziet het allemaal nog niet zo somber in. „Dit is niet het einde van het boek, maar gewoon een nieuw hoofdstuk", zo meent hij. Hij blijft grote invloed houden in EDS, het computerbedrijf dat hij aan GM verkocht. autoradio geïntroduceerd. Paradepaardjes bij Blaupunkt zijn thans ALI, ARI en EVA: stuk voor stuk geleidings- en informatiesystemen die over niet al te lange tijd de automobilisten het rijden en het zoeken van wegen gaan vergemakkelijken, svep Bosch is ook een van de pioniers geweest op het gebied van de televisie, terwijl men in de sector van de zakelijke communicatie, kabeltechniek en satellietverkeer ook een duidelijke vinger in de pap heeft. Ruim achttien procent van de omzet wordt gerealiseerd door de gebruiksgoederen: elektrische gereedschappen voor hobby, ambacht en industrie en door de verwarmings- en warmwaterapparatuur van Junkers. De ervaringen met elektromotoren en massaproduktie maakten het mogelijk dat in 1933 de eerste voordelig geprijsde koelkast op de markt kwam. In 1929 was Bosch al gestart met de ontwikkeling van de koelkast voor 'de kleine man'. MIJLPAAL Het vierde werkterrein is te vinden bij de produktiegoederen, zoals kunststof- en metaalprodukten en verpakkingsmachines en industrie uitrusting. Ook in deze sector zorgde Bosch voor een stukje geschiedenis. Niet alleen was het bedrijf al in 1967 als een van de eerste ondernemingen in West-Duitsland actief op het gebied van de numerieke besturing, een historische mijlpaal werd in het jaar 1976 bereikt toen door Bosch, als eerste ter wereld, de industriële robot met flexibele arm het 'levenslicht' liet zien. Het Bosch-concern is allang niet meer alleen actief in de Bondsrepubliek. In 1898 werden de armen uitgeslagen naar Groot- Brittanië, terwijl een jaar later vestigingen in Frankrijk, België, Oostenrijk en Hongarije werden gesticht. In 1909 waren de Verenigde Staten aan de beurt met een bedrijf in Springfield. Meer dan elf Bosch vertegenwoordigingen (van Finland tot China en Brazilië) zorgden in 1911 voor de export. Tegenwoordig heeft Robert Bosch dochterondernemingen en buitenlandse vertegenwoordigingen in meer dan 130 landen over de hele wereld. Het buitenlands aandeel is inmiddels gestegen tot 54 procent. Buiglamp- Het opsporen van bij voorbeeld een los draadje ergens in de bekabeling onder de motorkop, in de autoradio of in andere elektrische auto-onderdelen kan een erg moeilijk zoekkarwei zijn. Soms kost dit speurwerk zelfs meer tijd dan de feitelijke reparatie. Voor deze en andere karweitjes op moeilijke, donkere plaatsen heeft Halfords een lamp op de markt gebracht, die in elke gewenste 'kruip door'-figuur te buigen is. De lamp, die met diverse accessoires (o.a. om gevallen schroefjes op te vissen) is uitgerust, kost 29,75. Schade - Een beschadigde autoruit als gevolg van steenslag kan met het Novobond glasreparatiesysteem nagenoeg onzichtbaar worden gerepareerd. Bij dit systeem wordt heldere hars geïnjecteerd in de beschadigde plek, die na uitharding zorgt voor een sterkje verbinding in het gelaagde glas. Vervangen van de ruit is dan ook niet nodig. Volgens de fabrikant van het systeem worden de reparatiekosten door alle verzekeringsmaatschappijen vergoed zonder dat dit de no-claim vermindert of afbreuk doet aan het eigen risico. Statlonw^en - Op basis van de weinig succesvolle Camry heeft Toyota nu een stationwagen ontwikkeld, die tijdens de personenwagen RAI wordt geïntroduceerd. Deze nieuwe Toyota heeft een 4 kleppen motor die specifiek werd ontwikkeld voor zowel rijden met hoge kruissnelheid als voor het rijden van alledag. De Camry komt in de plaats van de huidige 5- deurs Liftback. Regen - Met hulp van de produkten Rain-Jet en Rain-X heeft men minder last van regen die tegen de voorruit van de auto slaat. Wanneer men de ruiten en spiegels met het spul inwrijft wordt het glas zo glad dat de druppels er als het ware vanaf vallen. Ruitewissers zijn daardoor bijna overbodig geworden. Alfa - Alfa Romeo is zover klaar met het nieuwe topmodel, de Alfa 164, dat verwacht mag worden dat de wagen voor het eerst te zien zal zijn tijdens de autotentoonstelling in maart in Geneve. De nieuwe Alfa is de laatste wagen die uit het samenwerkingsverband Saab, Lancia en Fiat wordt gebouwd. Net als de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma wordt de Alfa 164 een wagen met aandrijving op de voorwielen. Onder de motorkap zullen 6-cilindermotoren liggen met een inhoud van 2,5 en 3 liter; het vermogen van deze zespitters ligt tussen de 160 en 190 pk. BMW - BMW heeft voor de tweede helft van dit jaar een verrassing in petto: een stationwagen op basis van de 3-serie. Verwacht wordt dat de 5- deurs stationwagen (een 3-deurs versie volgt later) de sterke 2.5 liter 6- cilinder (171 pk) onder de motorkap krijgt. Omega - De Auto van het Jaar, de Opel Omega, is in Nederland in vijftien verschillende uitvoeringen uitgebracht. Binnenkort wordt het aanbod nog vergroot als de sportieve Omega 3000 verschijnt. Opel heeft voor de tweede maal in drie jaar (na de Opel Kadett) de titel Auto van het Jaar in de wacht gesleept. De Omega doet in geen enkel opzicht meer aan voorganger Rekord denken, een model waarvan er in 33 jaar zeven miljoen zijn verkocht. Ook is de Omega stukken duurder dan de Rekord.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15