Strijd tegen auto's
zonder verzekering
'Bi
va
Onverzekerde auto's
vallen door de mand
Vai
P
WAARBORGFONDS HEEFT 60 MILJOEN NODIG
mt
GENERA
DUITS BI
S2 VRIJDAG 2 JANUAR11?
Verkeersdeelnemers die in de moderne, mobiele
wereld het leven willen behouden moeten over
een dosis verstand, inzicht en kennis van de
verkeersregels beschikken. De onvrijwillige
verkeersdeelnemers, de dieren, ontberen die
eigenschappen en kennis en daardoor sneuvelen
zij massaal op onze wegen.
De computer van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer wordt dit jaar het belangrijkste
wapen van de overheid in de strijd tegen de
automobilisten die hun plichten niet nakomen. Een
lijst van overtreders is zo af te drukken.
De i
Motc
moe
totac
werl
Meti
allei
Rote!
Robe?
basis
hondl
toonc
r
Weg moordend
voor dieren
Door Dick Lammers
Wie dagelijks op de
weg zit, kent ze maar
al te goed, die
Perzische kleedjes op de rijbaan. De
overblijfselen van kleine dieren of
vogels op de weg geplakt. Grote
zoogdieren als honden en
huiskatten, die het niet gehaald
hebben bij het oversteken van
wegen, worden snel weggehaald
door wegbehéerders, maar de
kleintjes worden tot stof vermalen en
door regen weggespoeld of door
meeuwen, kraaien en andere vogels
opgeruimd. Van die opruimers valt
ook weer een aantal als
verkeersslachtoffers die opgeruimd
moeten worden. Voor het dier is de
weg moordend.
Maar het dier op de weg kan ook
voor de mens moordend zijn. Dat op
de rijweg geraakte runderen en
paarden fatale botsingen kunnen
veroorzaken is maar al te duidelijk.
Zo'n dier weegt zeker 500 tot 700
kilo. Komt een dergelijke massa als
obstakel voor een auto, dan is de
botsing haast net zo hevig als die
tegen een even zwaar blok hout.
Gelukkig zijn dergelijke grote
loslopende zoogdieren op de rijweg
hoge uitzondering. Vaker treffen we
op de weg een wat kleiner formaat
hoefdieren aan: herten, reeën en
wilde zwijnen, die in de nog bosrijke
delen van Midden- en Zuid-
Nederland voorkomen.
In bosgebieden vinden we ook de
bekende driehoekige
waarschuwingsborden met het
springende hert-motief: overstekend
groot wild en daaronder aangegeven
over zoveel kilometer. Het bord
waarschuwt niet alleen voor herten,
maar voor alle mogelijke soorten in
het wild levende dieren. Want waar
grote diersoorten leven, mag men
verwachten zeker ook konijnen,
hazen, vossen, egels, eekhoorns en
ook vogels over de weg te zien
huppelen. En dat is dan vaak het
laatste wat zij nog in leven doen.
ZIEKENHUIS
Het Centraal Bureau voor de
Statistiek geeft over 1985 op dat er in
totaal 217 aanrijdingen met
overstekende dieren zijn
geregistreerd. Dat zijn de gevallen
waarin de gevolgen in menselijk en
materieel opzicht zodanig waren dat
ze beschreven werden. De vele
honderden doodgereden honden,
katten, hazen, konijnen, egeltjes,
eenden en andere dieren, bleven
onbeschreven. In hetzellde jaar viel
er een dode bij een botsing met een
overstekend dier en er werden bij
soortgelijke botsingen 237 mensen
gewond, waarvan er 62 in een
ziekenhuis moesten worden
opgenomen. Die botsingen vonden
plaats met allerlei soorten
vervoermiddelen, niet alleen met
auto's.
Tussen 22.00 uur 's avonds en 8.00
uur 's morgens vonden 31
ongevallen met overstekende dieren
plaats. Tussen 8.00 uur en 18.00 uur
145, met als spits veertig botsingen
tussen 10.00 en 12.00 uur. In de
periode 18.00 tot 22.00 uur waren er
52 aanrijdingen en van negen
incidenten is de tijd niet bekend. Bij
de voorgeschreven snelheidslimiet
van lager dan 50 km per uur kwamen
dertien ongelukken met dieren voor.
Bij 50 km snelheidslimiet 129
botsingen en bij maximumsnelheden
tussen 80 en 90 km per uur 70
aanrijdingen. Bij een
snelheidsbeperking tot 100 km
vonden vijf ongevallen plaats.
VERMORZELD
De voorzichtige conclusie mag zijn
dat de meeste aanrijdingen met
overstekende dieren plaats vinden
binnen de bebouwde kom (50 km per
uur) en in de uitlaat-tijd van de
huisdieren 's morgens. Dat in de
nacht de meeste slachtoffers vallen,
zoals vaak wordt aangenomen, blijkt
helemaal niet uit de statistiek 1985:
bij daglicht 162 botsingen, bij
schemer vier en bij duisternis 51
aanrijdingen. Deze cijters gaan
slechts 'bumperhoog'. Het aantal
dierlijke slachtoffers dat onder
wielen werd vermorzeld, zonder
klachten en aangiften van
nabestaanden, is ontelbaar en
onbeschreven.
De meest voorkomende dierlijke
slachtoffers van verkeer zijn in de
steden honden en katten. Buiten de
dichtstbewoonde gebieden scoren
egels heel hoog.
In Denemarken wees een onderzoek
naar slachtoffers onder dieren uit dat
per kilometer autoweg jaarlijks zes
egels de dood vinden. Het aantal
verkeersslachtoffers onder dassen
en vossen wordt in Denemarken op
40.000 geschat. Duitse
Door Eugène Leenders
Het kentekennummer van
mijn Ford is PT-50-YZ. Ik
bestel nieuwe
kentekenplaten (binnen een dag
overal te krijgen) en geef op PT-50-
XZ. De platen gaan op de auto en
vrolijk negeer ik alle
roodlichtcontroles, de
motorrijtuigenbelasting mag net
zovaak fotograferen als ze wil en bij
radarcontroles druk ik het gaspedaal
nog een keer extra in.
Alle aanslagen van Justitie vallen in
de bus bij de bezitter van een auto
met het kenteken PT-50-XZ. Dat gaat
goed totdat bij een domme
aanrijding, buiten mijn schuld om, de
politie proces-verbaal opmaakt. 'U
heeft geen goede kentekenplaten op
de auto'. Ik weet van de prins geen
kwaad. 'Wat zegt u, nou dat is me
nooit opgevallen'. Een vermaning
volgt. 'Zo snel mogelijk nieuwe,
juiste kentekenplaten op de wagen
bevestigen'. Maar, geen proces
verbaal. De wet zegt namelijk dat
iemand opzettelijk valse
kentekenplaten op zijn voertuig moet
hebben, wil er sprake zijn van een
overtreding. En juist dat opzettelijke
is haast niet te bewijzen.
Het is maar een van de vele
voorbeelden hoe de
kentekenregistratie wordt ontdoken.
Met alle gevolgen van dien. Het
Waarborgfonds Motorvoertuigen
schat dat er vele honderdduizenden
in Nederland rondrijden die alleen
benzine voor hun auto betalen en
geen verzekeringspremie en
belasting. De valse kentekenplaat is -
een fenomeen dat nu de kop op
begint te steken. Al veel langer wordt
er gesjoemeld met adressen van
kentekenhouders. Steeds vaker blijkt
het adres van de kentekenhouder
niet te kloppen en nog erger niet
meer te achterhalen. Wordt met zo'n
auto schade gemaakt dan belandt
het dossier bij het Waarborgfonds.
De cijfers spreken voor zich. In 1965
opgericht met een begroting die
enkele tonnen telde. Verleden jaar
54 miljoen gulden uitbetaald aan
schades. De begroting voor 1987 is
naar de minister van Financiën. Men
houdt rekening met de uitbetaling
van 60 miljoen gulden. Keurt de
minister de begroting goed, dan zijn
alle verzekeringsmaatschappijen
verplicht om via een bepaalde
verdeelsleutel die 60 miljoen in de
kas van het Waarborgfonds te
storten.
Dagelijks rijden enkele honderden
automobilisten in Nederland door na
een aanrijding. In verreweg de
meeste gevallen gaat het om de
kleinere parkeerschades. Men komt
terug bij zijn auto op de
parkeerplaats en ontdekt dat er een
flinke kras op de portier zit. Toch
gauw een paar honderd gulden
schade en de dader is spoorloos.
Betaalt het Waarborgfonds deze
schade?
Directeur J. Valk van het fonds: „Ja,
maar. Het moet voor het
Waarborgfonds precies duidelijk zijn
wat er gebeurd is. Dus niet met de
wagen wegrijden en getuigen
zoeken van het voorval. Pas
wanneer iemand duidelijk gezien
heeft wat er gebeurd is, kunnen we
de zaak in behandeling nemen".
Jaarlijks handelt het Waarborgfonds
40.000 claims af. In 30.000 gevallen
volgt uitbetaling van de schade.
Overigens betaalt het tonds alleen bij
schade veroorzaakt door
motorvoertuigen.
UJST
De super-computer van de
Rijksdienst voor het Wegverkeer
wordt dit jaar het belangrijkste
wapen van de overheid in de strijd
tegen de automobilisten die hun
plichten niet nakomen. Het invoeren
van een kenteken levert een schat
van informatie op. Naam van de
auto-eigenaar, moet de auto apk-
gekeurd zijn, is het voertuig
verzekerd en is er belasting voor
betaald. Door de
computerbestanden met elkaar te
vergelijken is de lijst met mogelijke
berekeningen hadden als resultaat
dat jaarlijks meer dan 200.000 hazen
in het verkeer 't haasje worden. En
weer in Denemarken wordt het
aantal vogel-slachtoffers op 125.000
stuks geschat.
In Nederland zullen die aantallen
nauwelijks minder zijn. Zo werd
tussen half maart en midden
augustus langs de autoweg Zeist-
Utrecht vorig jaar bijna een kwart
van de daar broedende merels en
mussen doodgereden. In 1985 werd
onderzoek gedaan naar
verkeersslachtoffers onder reeën.
Resultaat: naar schatting meer dan
tien procent van alle reeën in ons
land wordt slachtoffer van het
verkeer: ongeveer 3.500 doden.
WARMTE
Toch mijden veel dieren de
autowegen niet. In de vroege
morgenuren van voorjaar, zomer en
herfst, als de voorgaande dag
zonnig is geweest, komen duizenden
vogels op de weg zitten om te rusten
en zich te warmen. De rijbaan houdt
warmte langer vast dan de
wegbermen en de landelijke
omgeving. Voor het dier een
aantrekkelijke rustplaats. In de
IJsselmeer-polders kan het daarom
gebeuren dat de automobilist tegen
zonsopgang niet meer dan 20 a 30
overtreders zo af te drukken.
Mogelijk, want er moet bewezen
worden dat het voertuig van de
openbare weg gebruik maakt. Daar
worden de foto's van de
motorrijtuigenbelasting voor
gebruikt. Voorlopig, want er is een
wetswijziging op handen waarbij de
motorrijtuigenbelasting net als de
meeste andere belastingen door een
aanslag wordt geregeld.
Iemand die een auto in zijn bezit
heeft krijgt dan gewoon een aanslag
in zijn brievenbus. Dat zou
fotocontrole overbodig maken. De
werkgroep die deze wetswijziging
voorbereidt heeft tot 1988 de tijd
gekregen.
Adjunct-directeur J. van der
Bruggen van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer: „Tegen die tijd kijken
we wel weer verder. Vergeet niet dat
er ontzettend veel gefotografeerd
wordt. Denk eens aan de fotbwagens
van de politie, de roodlichtcamera's
en de radarcontrole. Dat is zeer
bruikbaar materiaal voor ons".
Overigens is de Rijksdienst van
mening dat het grootste deel van de
'fraude' bij de kentekenregistratie
gewoon uit slordigheid gebeurt.
Mensen die bij de sloper hun auto
dumpen maar vergeten om een
vrijwaringsbewijs te vragen of
mensen die verhuizen en vergeten
de adreswijziging goed te regelen.
Van der Bruggen: „Wanneer wij een
transactie-bevoegdheid krijgen
kunnen we die zogenaamde
'slordige' groep voor onze rekening
nemen. De politie kan zich dan
concentreren op de hardere, zeg
maar criminele kern van
overtreders".
Overigens zijn er in Nederland
tussen de 2.000 en 3.000 officiële en
geregistreerde wetsovertreders. Het
gaat om mensen die uit principe,
meestal geloofsovertuiging,
weigeren om zich te verzekeren. Bij
aanrijdingen betaalt in deze gevallen
het Waarborgfonds uit.
J. Valk: „Maar met deze groep
hebben we de minste moeite. Ze
rijden voorzichtig en staan er op om
schades zelf te betalen. Pas bij grote
ongevallen met enorme §phades
komen wij om de hoek kijken".
km per uur kan rijden, omdat een
zwerm meeuwen bezit van de weg
heeft genomen. Sommige vogels
passen zich ook aan. Spreeuwen zijn
daarvan een goed voorbeeld.
Op de voorruit van een auto, die met
120 km per uur rijdt, vliegen per 100
vierkante centimeter oppervlakte
gemiddeld elf insekten te pletter.
Miljoenen gevleugelde diertjes vallen
op de rijbaan. Voor de spreeuw een
aantrekkelijk hapje dat zonder veel
moeite te verkrijgen is. 's Zomers
zitten spreeuwen dagelijks in groten
getale langs de kant van de snelweg.
Zodra het verkeer luwt rennen ze de
weg op, pikken wat insekten en
rennen of vliegen terug zodra het
verkeer weer aan komt stormen. Ze
kunnen goed snelheid schatten,
want niet vaak zien we doodgereden
spreeuwen langs de weg.
Een vogel met suïcidale neigingen is
de fazant. Dat beest wandelt in de
wegbermen om bij de nadering van
een auto, kopknikkend en verwaand,
over te steken als dat nauwelijks
haalbaar is.
FLITSEND
Er worden wel pogingen gedaan de
wegen te beveiligen voor dieren.
Wildtunnels of -viaducten bij
plaatsen waar groot wild geregeld
van verblijfplaats wisselt. In de weg
Arnhem-Apeldoorn worden twee van
zulke kostbare oversteekplaatsen
gebouwd. Er zijn ook tientallen
dassentunnels geconstrueerd in de
schaarse gebieden waar de das zich
nog heeft kunnen handhaven. Een
niet zo kostbaar hulpmiddel om
dieren van de weg te houden zijn de
'wildspiegels'. Lage paaltjes, waarop
driehoekig glinsterend blik
gemonteerd is, dat flitsend licht de
bosrand in 'schiet' als koplampen
erop schijnen en zo dieren afschrikt.
Het beste voldoen echter de
onderbroken afrasteringen van gaas
langs de weg.
Speciale hulp is er ook voor de met
uitsterven bedreigde padden, die in
sommige streken in voor- en najaar
massaal wegen oversteken. Zo'n
oversteek kost een pad zo'n tien tot
twintig minuten. Snel en zelfs
normaal rijdende auto's maken dan
duizenden slachtoffers. Berekend is
dat bij een verkeersdrukte van 120
voertuigen per uur geen pad de
oversteek haalt. Bij tien voertuigen
per uur sneuvelt dertig procent van
de overstekers en bij zestig auto's m"
per uur negentig procent. Afsluiting
van weggedeelten tijdens de trek,
lage dranghekjes en menselijke hulp
door verzamelen van padden in
dozen en emmers om ze over te
zetten moeten de populatie redden.
Daarvoor komt steeds meer
medewerking.
De dader is
door
gereden.
FOTO
DE STEM/
DICK
DE BOER
Üf
Gegevens
van radar
controles
zijn
waardevol
voorde
Rijksdienst
van het
Wegverkeer.
FOTO DE
STEM/
BEN
STEFFEN
0e Rijksdienst voor het Wegverkeer Is te staat om een lijst te produceren van
automobilisten die wel een kenteken deel 3 hebben ontvangen, maar geen
verzekeringspremie betalen. Verzekeringsmaatschappijen en de Rijksdienst voor het
Wegverkeer schatten dat ruim een half miljoen auto's In Nederland onverzekerd
rondrijden, te totaal zijn er m 1986 5,5 miljoen kentekenbewijzen deet 3 verstrekt.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer kan de lijst produceren nu sinds kort de bestanden
van alle verzekeringsmaatschappijen In Nederiand overgebracht rijn naar de computer te
Veendam. Adjunct-directeur J. van der Bruggen van de dienst verwacht niet dat de politie
massaal de weg opzat gaan om de onverzekerde automobilisten te verbaliseren.
„De politie heeft andere prioriteiten. De namen op de lijst komen overigens niet zomaar
voor een boete In aanmerking. Justitie zal duidelijk gemaakt moeten worden dat het
voertuig ook van de openbare weg gebruik maakte".
Momenteel wordt gestudeerd op de mogelijkheid om de Rijksdienst voor het Wegverkeer
een transactlebevoegdheld te geven. Dat betekent dat ambtenaren van de Rijksdienst
veel werk besparen.
Van der Bruggen; „Op nagenoeg alle politiebureaus In Nederiand is, vla terminals, te een
oogopslag te zien of een auto verzekerd Is, onder welk pollsnummer en bij welke
maatschappij".
van del
Perot t
onmisi
ernstig
grootsl
meetel
Rossf
pakket
effecte
$375r
743 r
onderz
hebbed
rustig tl
ze los&
problen
De zaal
losgebf
Amerikl
Week v
Perot u'
Allereei
onderkt
serieuzi
bedrijfsi
DoorJi
Op het gr
automob
zich de a
ontwikke
belangrij
wereld. E
inspuitsy
ontstekin
blokkeer
meeste a
toeleverir
De auton
divisie va
onderner
ongeveer
omzet ha
miljard D
vijftien gr
West-Dui
plaats bij
de comm
omzetaar
gevolgd d
produktie
In 1887 bi
Robert Be
klanten zi
ontsteken
gasmotor
laagspanr
die in der
werd gem
voorbeeld
van een s
spreken,r
ontstekin
motoren h
omzet uit:
van zo'n 5
De doorbr
in 1897 toe