Strijd tegen auto's zonder verzekering 'Bi va Onverzekerde auto's vallen door de mand Vai P WAARBORGFONDS HEEFT 60 MILJOEN NODIG mt GENERA DUITS BI S2 VRIJDAG 2 JANUAR11? Verkeersdeelnemers die in de moderne, mobiele wereld het leven willen behouden moeten over een dosis verstand, inzicht en kennis van de verkeersregels beschikken. De onvrijwillige verkeersdeelnemers, de dieren, ontberen die eigenschappen en kennis en daardoor sneuvelen zij massaal op onze wegen. De computer van de Rijksdienst voor het Wegverkeer wordt dit jaar het belangrijkste wapen van de overheid in de strijd tegen de automobilisten die hun plichten niet nakomen. Een lijst van overtreders is zo af te drukken. De i Motc moe totac werl Meti allei Rote! Robe? basis hondl toonc r Weg moordend voor dieren Door Dick Lammers Wie dagelijks op de weg zit, kent ze maar al te goed, die Perzische kleedjes op de rijbaan. De overblijfselen van kleine dieren of vogels op de weg geplakt. Grote zoogdieren als honden en huiskatten, die het niet gehaald hebben bij het oversteken van wegen, worden snel weggehaald door wegbehéerders, maar de kleintjes worden tot stof vermalen en door regen weggespoeld of door meeuwen, kraaien en andere vogels opgeruimd. Van die opruimers valt ook weer een aantal als verkeersslachtoffers die opgeruimd moeten worden. Voor het dier is de weg moordend. Maar het dier op de weg kan ook voor de mens moordend zijn. Dat op de rijweg geraakte runderen en paarden fatale botsingen kunnen veroorzaken is maar al te duidelijk. Zo'n dier weegt zeker 500 tot 700 kilo. Komt een dergelijke massa als obstakel voor een auto, dan is de botsing haast net zo hevig als die tegen een even zwaar blok hout. Gelukkig zijn dergelijke grote loslopende zoogdieren op de rijweg hoge uitzondering. Vaker treffen we op de weg een wat kleiner formaat hoefdieren aan: herten, reeën en wilde zwijnen, die in de nog bosrijke delen van Midden- en Zuid- Nederland voorkomen. In bosgebieden vinden we ook de bekende driehoekige waarschuwingsborden met het springende hert-motief: overstekend groot wild en daaronder aangegeven over zoveel kilometer. Het bord waarschuwt niet alleen voor herten, maar voor alle mogelijke soorten in het wild levende dieren. Want waar grote diersoorten leven, mag men verwachten zeker ook konijnen, hazen, vossen, egels, eekhoorns en ook vogels over de weg te zien huppelen. En dat is dan vaak het laatste wat zij nog in leven doen. ZIEKENHUIS Het Centraal Bureau voor de Statistiek geeft over 1985 op dat er in totaal 217 aanrijdingen met overstekende dieren zijn geregistreerd. Dat zijn de gevallen waarin de gevolgen in menselijk en materieel opzicht zodanig waren dat ze beschreven werden. De vele honderden doodgereden honden, katten, hazen, konijnen, egeltjes, eenden en andere dieren, bleven onbeschreven. In hetzellde jaar viel er een dode bij een botsing met een overstekend dier en er werden bij soortgelijke botsingen 237 mensen gewond, waarvan er 62 in een ziekenhuis moesten worden opgenomen. Die botsingen vonden plaats met allerlei soorten vervoermiddelen, niet alleen met auto's. Tussen 22.00 uur 's avonds en 8.00 uur 's morgens vonden 31 ongevallen met overstekende dieren plaats. Tussen 8.00 uur en 18.00 uur 145, met als spits veertig botsingen tussen 10.00 en 12.00 uur. In de periode 18.00 tot 22.00 uur waren er 52 aanrijdingen en van negen incidenten is de tijd niet bekend. Bij de voorgeschreven snelheidslimiet van lager dan 50 km per uur kwamen dertien ongelukken met dieren voor. Bij 50 km snelheidslimiet 129 botsingen en bij maximumsnelheden tussen 80 en 90 km per uur 70 aanrijdingen. Bij een snelheidsbeperking tot 100 km vonden vijf ongevallen plaats. VERMORZELD De voorzichtige conclusie mag zijn dat de meeste aanrijdingen met overstekende dieren plaats vinden binnen de bebouwde kom (50 km per uur) en in de uitlaat-tijd van de huisdieren 's morgens. Dat in de nacht de meeste slachtoffers vallen, zoals vaak wordt aangenomen, blijkt helemaal niet uit de statistiek 1985: bij daglicht 162 botsingen, bij schemer vier en bij duisternis 51 aanrijdingen. Deze cijters gaan slechts 'bumperhoog'. Het aantal dierlijke slachtoffers dat onder wielen werd vermorzeld, zonder klachten en aangiften van nabestaanden, is ontelbaar en onbeschreven. De meest voorkomende dierlijke slachtoffers van verkeer zijn in de steden honden en katten. Buiten de dichtstbewoonde gebieden scoren egels heel hoog. In Denemarken wees een onderzoek naar slachtoffers onder dieren uit dat per kilometer autoweg jaarlijks zes egels de dood vinden. Het aantal verkeersslachtoffers onder dassen en vossen wordt in Denemarken op 40.000 geschat. Duitse Door Eugène Leenders Het kentekennummer van mijn Ford is PT-50-YZ. Ik bestel nieuwe kentekenplaten (binnen een dag overal te krijgen) en geef op PT-50- XZ. De platen gaan op de auto en vrolijk negeer ik alle roodlichtcontroles, de motorrijtuigenbelasting mag net zovaak fotograferen als ze wil en bij radarcontroles druk ik het gaspedaal nog een keer extra in. Alle aanslagen van Justitie vallen in de bus bij de bezitter van een auto met het kenteken PT-50-XZ. Dat gaat goed totdat bij een domme aanrijding, buiten mijn schuld om, de politie proces-verbaal opmaakt. 'U heeft geen goede kentekenplaten op de auto'. Ik weet van de prins geen kwaad. 'Wat zegt u, nou dat is me nooit opgevallen'. Een vermaning volgt. 'Zo snel mogelijk nieuwe, juiste kentekenplaten op de wagen bevestigen'. Maar, geen proces verbaal. De wet zegt namelijk dat iemand opzettelijk valse kentekenplaten op zijn voertuig moet hebben, wil er sprake zijn van een overtreding. En juist dat opzettelijke is haast niet te bewijzen. Het is maar een van de vele voorbeelden hoe de kentekenregistratie wordt ontdoken. Met alle gevolgen van dien. Het Waarborgfonds Motorvoertuigen schat dat er vele honderdduizenden in Nederland rondrijden die alleen benzine voor hun auto betalen en geen verzekeringspremie en belasting. De valse kentekenplaat is - een fenomeen dat nu de kop op begint te steken. Al veel langer wordt er gesjoemeld met adressen van kentekenhouders. Steeds vaker blijkt het adres van de kentekenhouder niet te kloppen en nog erger niet meer te achterhalen. Wordt met zo'n auto schade gemaakt dan belandt het dossier bij het Waarborgfonds. De cijfers spreken voor zich. In 1965 opgericht met een begroting die enkele tonnen telde. Verleden jaar 54 miljoen gulden uitbetaald aan schades. De begroting voor 1987 is naar de minister van Financiën. Men houdt rekening met de uitbetaling van 60 miljoen gulden. Keurt de minister de begroting goed, dan zijn alle verzekeringsmaatschappijen verplicht om via een bepaalde verdeelsleutel die 60 miljoen in de kas van het Waarborgfonds te storten. Dagelijks rijden enkele honderden automobilisten in Nederland door na een aanrijding. In verreweg de meeste gevallen gaat het om de kleinere parkeerschades. Men komt terug bij zijn auto op de parkeerplaats en ontdekt dat er een flinke kras op de portier zit. Toch gauw een paar honderd gulden schade en de dader is spoorloos. Betaalt het Waarborgfonds deze schade? Directeur J. Valk van het fonds: „Ja, maar. Het moet voor het Waarborgfonds precies duidelijk zijn wat er gebeurd is. Dus niet met de wagen wegrijden en getuigen zoeken van het voorval. Pas wanneer iemand duidelijk gezien heeft wat er gebeurd is, kunnen we de zaak in behandeling nemen". Jaarlijks handelt het Waarborgfonds 40.000 claims af. In 30.000 gevallen volgt uitbetaling van de schade. Overigens betaalt het tonds alleen bij schade veroorzaakt door motorvoertuigen. UJST De super-computer van de Rijksdienst voor het Wegverkeer wordt dit jaar het belangrijkste wapen van de overheid in de strijd tegen de automobilisten die hun plichten niet nakomen. Het invoeren van een kenteken levert een schat van informatie op. Naam van de auto-eigenaar, moet de auto apk- gekeurd zijn, is het voertuig verzekerd en is er belasting voor betaald. Door de computerbestanden met elkaar te vergelijken is de lijst met mogelijke berekeningen hadden als resultaat dat jaarlijks meer dan 200.000 hazen in het verkeer 't haasje worden. En weer in Denemarken wordt het aantal vogel-slachtoffers op 125.000 stuks geschat. In Nederland zullen die aantallen nauwelijks minder zijn. Zo werd tussen half maart en midden augustus langs de autoweg Zeist- Utrecht vorig jaar bijna een kwart van de daar broedende merels en mussen doodgereden. In 1985 werd onderzoek gedaan naar verkeersslachtoffers onder reeën. Resultaat: naar schatting meer dan tien procent van alle reeën in ons land wordt slachtoffer van het verkeer: ongeveer 3.500 doden. WARMTE Toch mijden veel dieren de autowegen niet. In de vroege morgenuren van voorjaar, zomer en herfst, als de voorgaande dag zonnig is geweest, komen duizenden vogels op de weg zitten om te rusten en zich te warmen. De rijbaan houdt warmte langer vast dan de wegbermen en de landelijke omgeving. Voor het dier een aantrekkelijke rustplaats. In de IJsselmeer-polders kan het daarom gebeuren dat de automobilist tegen zonsopgang niet meer dan 20 a 30 overtreders zo af te drukken. Mogelijk, want er moet bewezen worden dat het voertuig van de openbare weg gebruik maakt. Daar worden de foto's van de motorrijtuigenbelasting voor gebruikt. Voorlopig, want er is een wetswijziging op handen waarbij de motorrijtuigenbelasting net als de meeste andere belastingen door een aanslag wordt geregeld. Iemand die een auto in zijn bezit heeft krijgt dan gewoon een aanslag in zijn brievenbus. Dat zou fotocontrole overbodig maken. De werkgroep die deze wetswijziging voorbereidt heeft tot 1988 de tijd gekregen. Adjunct-directeur J. van der Bruggen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer: „Tegen die tijd kijken we wel weer verder. Vergeet niet dat er ontzettend veel gefotografeerd wordt. Denk eens aan de fotbwagens van de politie, de roodlichtcamera's en de radarcontrole. Dat is zeer bruikbaar materiaal voor ons". Overigens is de Rijksdienst van mening dat het grootste deel van de 'fraude' bij de kentekenregistratie gewoon uit slordigheid gebeurt. Mensen die bij de sloper hun auto dumpen maar vergeten om een vrijwaringsbewijs te vragen of mensen die verhuizen en vergeten de adreswijziging goed te regelen. Van der Bruggen: „Wanneer wij een transactie-bevoegdheid krijgen kunnen we die zogenaamde 'slordige' groep voor onze rekening nemen. De politie kan zich dan concentreren op de hardere, zeg maar criminele kern van overtreders". Overigens zijn er in Nederland tussen de 2.000 en 3.000 officiële en geregistreerde wetsovertreders. Het gaat om mensen die uit principe, meestal geloofsovertuiging, weigeren om zich te verzekeren. Bij aanrijdingen betaalt in deze gevallen het Waarborgfonds uit. J. Valk: „Maar met deze groep hebben we de minste moeite. Ze rijden voorzichtig en staan er op om schades zelf te betalen. Pas bij grote ongevallen met enorme §phades komen wij om de hoek kijken". km per uur kan rijden, omdat een zwerm meeuwen bezit van de weg heeft genomen. Sommige vogels passen zich ook aan. Spreeuwen zijn daarvan een goed voorbeeld. Op de voorruit van een auto, die met 120 km per uur rijdt, vliegen per 100 vierkante centimeter oppervlakte gemiddeld elf insekten te pletter. Miljoenen gevleugelde diertjes vallen op de rijbaan. Voor de spreeuw een aantrekkelijk hapje dat zonder veel moeite te verkrijgen is. 's Zomers zitten spreeuwen dagelijks in groten getale langs de kant van de snelweg. Zodra het verkeer luwt rennen ze de weg op, pikken wat insekten en rennen of vliegen terug zodra het verkeer weer aan komt stormen. Ze kunnen goed snelheid schatten, want niet vaak zien we doodgereden spreeuwen langs de weg. Een vogel met suïcidale neigingen is de fazant. Dat beest wandelt in de wegbermen om bij de nadering van een auto, kopknikkend en verwaand, over te steken als dat nauwelijks haalbaar is. FLITSEND Er worden wel pogingen gedaan de wegen te beveiligen voor dieren. Wildtunnels of -viaducten bij plaatsen waar groot wild geregeld van verblijfplaats wisselt. In de weg Arnhem-Apeldoorn worden twee van zulke kostbare oversteekplaatsen gebouwd. Er zijn ook tientallen dassentunnels geconstrueerd in de schaarse gebieden waar de das zich nog heeft kunnen handhaven. Een niet zo kostbaar hulpmiddel om dieren van de weg te houden zijn de 'wildspiegels'. Lage paaltjes, waarop driehoekig glinsterend blik gemonteerd is, dat flitsend licht de bosrand in 'schiet' als koplampen erop schijnen en zo dieren afschrikt. Het beste voldoen echter de onderbroken afrasteringen van gaas langs de weg. Speciale hulp is er ook voor de met uitsterven bedreigde padden, die in sommige streken in voor- en najaar massaal wegen oversteken. Zo'n oversteek kost een pad zo'n tien tot twintig minuten. Snel en zelfs normaal rijdende auto's maken dan duizenden slachtoffers. Berekend is dat bij een verkeersdrukte van 120 voertuigen per uur geen pad de oversteek haalt. Bij tien voertuigen per uur sneuvelt dertig procent van de overstekers en bij zestig auto's m" per uur negentig procent. Afsluiting van weggedeelten tijdens de trek, lage dranghekjes en menselijke hulp door verzamelen van padden in dozen en emmers om ze over te zetten moeten de populatie redden. Daarvoor komt steeds meer medewerking. De dader is door gereden. FOTO DE STEM/ DICK DE BOER Üf Gegevens van radar controles zijn waardevol voorde Rijksdienst van het Wegverkeer. FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN 0e Rijksdienst voor het Wegverkeer Is te staat om een lijst te produceren van automobilisten die wel een kenteken deel 3 hebben ontvangen, maar geen verzekeringspremie betalen. Verzekeringsmaatschappijen en de Rijksdienst voor het Wegverkeer schatten dat ruim een half miljoen auto's In Nederland onverzekerd rondrijden, te totaal zijn er m 1986 5,5 miljoen kentekenbewijzen deet 3 verstrekt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer kan de lijst produceren nu sinds kort de bestanden van alle verzekeringsmaatschappijen In Nederiand overgebracht rijn naar de computer te Veendam. Adjunct-directeur J. van der Bruggen van de dienst verwacht niet dat de politie massaal de weg opzat gaan om de onverzekerde automobilisten te verbaliseren. „De politie heeft andere prioriteiten. De namen op de lijst komen overigens niet zomaar voor een boete In aanmerking. Justitie zal duidelijk gemaakt moeten worden dat het voertuig ook van de openbare weg gebruik maakte". Momenteel wordt gestudeerd op de mogelijkheid om de Rijksdienst voor het Wegverkeer een transactlebevoegdheld te geven. Dat betekent dat ambtenaren van de Rijksdienst veel werk besparen. Van der Bruggen; „Op nagenoeg alle politiebureaus In Nederiand is, vla terminals, te een oogopslag te zien of een auto verzekerd Is, onder welk pollsnummer en bij welke maatschappij". van del Perot t onmisi ernstig grootsl meetel Rossf pakket effecte $375r 743 r onderz hebbed rustig tl ze los& problen De zaal losgebf Amerikl Week v Perot u' Allereei onderkt serieuzi bedrijfsi DoorJi Op het gr automob zich de a ontwikke belangrij wereld. E inspuitsy ontstekin blokkeer meeste a toeleverir De auton divisie va onderner ongeveer omzet ha miljard D vijftien gr West-Dui plaats bij de comm omzetaar gevolgd d produktie In 1887 bi Robert Be klanten zi ontsteken gasmotor laagspanr die in der werd gem voorbeeld van een s spreken,r ontstekin motoren h omzet uit: van zo'n 5 De doorbr in 1897 toe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14