EG goed voor
sportvissers?
L
Bidden op matrassen
in jaarbeurscomplex
DE MOTIEVEN VAN DE INGEZONDEN BRIEVENSCHRIJVER
SOCIALI
- WOENSDAG 31 DECEMBER 1986
EXTRA OP WOENSDAG5
PAG|Nj WOENSDAG 31 D
Piet van Gurp (68),
geboortig uit
Nieuw-Vossemeer
maar al een kwart
eeuw woonachtig in
de Bredase Hendrik
Berlagestraat, weet
nog goed wanneer
hij met schrijven be
gonnen is.
Reacties
Buitenland
Effect
HENGEl
RUBRIEK
PAPIER
VOOR UW PEN
MISSION '87 VANAVOND BEËINDIGD
Tolken
Herkomst
Koningin
pleit voor vrede
1 Januari 1987:
omstreden nieu
kerheid. Voor
ringen en de p
veel. De Kam
kabinet opieuw
zen van het mi
uitkeringen. D
lagere sociale p
de inflatiecorr
de loon-en ink
uitkeringen ne
dan vorig jaar.
treden verder
op.
Een service-pa
onze Haagse re
Thom Meens en
ministeries van
gelegenheid en
strekte cijfers.
Tussen haakjes
die welke in 1986
INKOMSTEN-e
T11'
4 Ik loop er soms
dagen mee rond
Oe TelchuIJsen, de Vorstenboschen en de Rombouts, het
zijn enkele van de vele namen die u sinds jaar en dag met
grote regelmaat onder de Ingezonden brieven op deze
pagina ziet staan. Wie zijn dat, die schri|vers van inge
zonden brieven? Huiskamer-Ideologen? Notoire betwe
ters? Onbezoldigde opinion-leaders? Of toch zijn het
toch gewoon aardige lezers, die heel terecht reageren op
het dagelijkse nieuws en wier bijdragen dus een verrij
king betekenen voor de krant?
Wat zijn de drijfveren van de Ingezonden brievenschrij
ver? Wat brengt hem ertoe zijn mening frequent op te
dringen aan een groot publiek? Een gesprek met twee
trouwe medewerkers aan de Stern-rubriek 'Papier voor
uw pen'.
Door Peter Schouten
„De bezetting van de En-
ka. Die blijft in mijn herin
nering gegrift staan. Ik had
een leidinggevende functie
op de textureer-afdeling.
Toen de plannen van het
Akzo-concern bekend wer
den, stond de zaak op zijn
kop. Ik heb meegedaan aan
de bezetting. Je kon ook
moeilijk anders verwachten
van een echte vakbondsman.
Want dét was ik. En dat ben
ik nog".
Zijn stem krijgt weer iets
van dat strijdbare van die
dagen. „Ik bleef in septem
ber '72 een week lang in het
bedrijf, bij mijn maten.
Maar ik vond dat ik méér
moest doen. De buitenwe
reld moest erbij betrokken
worden. Daarom ben ik toen
mijn eerste ingezonden brie
ven gaan schrijven". Piet
van Gurp heeft er sindsdien
misschien wel een paar hon
derd naar de krant ge
stuurd. „Bijna altijd ge
plaatst. Nooit iets veran
derd", zegt hij met onver-
borgen trots. „En ik heb toch
niet meer dan de lagere
school".
Hij legt uit hoe dat moge
lijk is. „De hoofdonderwijzer
had me graag naar de mulo
gestuurd. Dat heeft hij mijn
vader ook gevraagd. Maar
ja, die acht guldens, die ik op
14-jarige leeftijd per week
kon gaan verdienen, die
konden ze bij mij thuis niet
missen. Zo ging dat in die
dagen. Groot gezin, op zon
dag alleen naar de kerk het
goeie pak aan, daarna weer
in de klompen en de 's
weekse broek. Maar ik heb
in de jaren daarna veel bij
geleerd. Ik ben raadslid ge
weest in Vossemeer, een
paar jaar zelfs wethouder,
heb bij de gewestelijke so
ciale school van de KAB veel
cursussen gevolgd. Zo leerde
ik alles over basis-economie,
Piet van Gurp: de massa is apathisch
- FOTO D€ STEM JOHAN VAN GURP
Leon Nelen: een kans om mijn hart te luchten
over bedrijfs-economie, over
de factor kapitaal en de fac
tor arbeid".
Zijn stukjes gaan bijna
altijd, zeg ik hem, over de
sociale rechtvaardigheid.
„Zeg maar over de sociale
ónrechtvaardigheid", verbe
tert hij. „Er is nog een brief
van mij onderweg. Over de
stelselherziening. Die zou
volgens het kabinet nodig
zijn voor de vereenvoudi
ging. Flauwe kul! Laat ze
nou gewoon eerlijk zijn en
toegeven dat het om de be
zuiniging gaat. Ze komen
gewoon aan onze portemon
nee. En daarmee basta. Let
op mijn woorden: het komt
nog zo ver, dat ze met hun
handen niet meer van ons
AOW-tje kunnen afblijven".
Krijgt hij veel reacties op
zijn brieven? „Toch nogal
eens. Vooral van vrienden
en kennissen. Die zijn het
gelukkig dikwijls met mij
eens. Maar er zullen ook
heus wel mensen rondlopen
die zeggen 'Hij moet weer zo
nodig'. De massa is nu een
maal apathisch, laat alles
over zijn kant gaan. Ik vind
echter, dat we steeds voor
onszelf en voor anderen
moeten opkomen. En dan
hoef je niet per se de barri
caden op. Je hoeft niet met
stenen te gooien. Je kunt ook
een ingezonden brief schrij
ven".
Is Piet van Gurp er ook zo
eentje, die op verjaardags
feestjes altijd over politiek
moet discussiëren? „Het valt
wel mee", denkt hij zelf.
„Om de drommel niet Het
gaat er soms fel toe", zegt
zijn vrouw. „Maar wél in het
gezellige", repliceert Van
Gurp zelf weer. „Je hoeft
toch niet altijd Gods water
over Gods akker te laten lo
pen?"
„Dat heb ik ook gedaan,
veel ruzie gemaakt op feest
jes. Maar daar ben ik mee
opgehouden. Niet gezellig",
zegt Leon Nelen (24). Hij
woont aan de Nieuwe Werf
in Kruisland, is lid van de
VVD, oprichter van een Ne
derlandse steungroep voor
de Resistance International
van Eden Pastora. „Pastora
is een voormalig Sandinis-
tisch guerillacommandant,
- FOTO 0E STEM BtCK DE BOER
maar hij heeft Nicaragua
verlaten en is naar Costa
Rica uitgeweken. Let wel,
hij hoort niet bij de aanhan
gers van de voormalige dic
tator Somoza, nóch bij de
Sandinistische dictatuur
van dit moment".
Regelmatige lezers van de
ingezonden brieven in De
Stem wisten het al langer:
de brieven van Leon Nelen
gaan bijna altijd over de
buitenlandse politiek. „Mijn
eerste heb ik een jaar of zes
geleden geschreven naar
aanleiding van een hoofdre
dactioneel commentaar, dat
over de Poolse kwestie ging.
Daarin werden de Ostpoli-
tiek van de SPD, de NAVO,
het Warschau-pact en de
verboden vakbond Solidari
teit op één grote hoop ge
gooid, appels en peren. Dat
vond ik zó ongenuanceerd,
daar heb ik toen op gerea
geerd".
Of het nu Zuid-Afrika is
(„Let op, als het ANC het
daar voor het zeggen krijgt,
hebben we te maken met een
Marxistische dictatuur"), of
Polen, of Nicaragua of Af-
ganistan, Leon Nelen weet
er alles van. En schrijft er
brieven over. Niet alleen
naar kranten, ook naar Ka
merleden en ministers. „De
vrijheid van meningsuiting
is een democratisch recht
Dus oefen ik het uit Vooral
als ik zie, dat die democrati
sche rechten elders op de
wereld beteugeld worden".
„Van den Broek", zegt
Leon Nelen, „heeft laatst
Machel na diens overlijden
een 'strijder voor vrede en
gerechtigheid' genoemd.
Maar hij vergeet wél dat
Mozambique een communis
tische één-partij-staat is. En
dat kan ik niet zo goed rij
men met de begrippen
'vrede en gerechtigheid'.
Zo ontstaan filosofieën
over de wereldpolitiek in
Kruisland, in de klei van de
Westhoek. En ze worden er
op schrift gesteld en ver
spreid. Waarom? „Omdat ik
op die manier mijn hart kan
luchten", zegt Leon Nelen.
„Maar toch ook, omdat ik uit
ben op effect. Ook al merk ik
daar helaas weinig van. Ik
krijg niet veel reacties. Van
andere krantenlezers niet.
Van politici nog veel minder.
Maar ik ga er toch gewoon
mee door. Ik geef de moed
niet op".
Besteedt hij er veel tijd
aan? „Soms ben ik er veel te
snel mee. Dan is mijn brief
al de deur uit, terwijl ik nog
iets had willen verbeteren.
Want je moet zorgvuldig
formuleren. Van de andere
kant: er wordt aan mijn
brieven door de redactie
nooit veel veranderd. Soms
een enkele verandering in de
stijl. Maar mijn betoog blijft
altijd goed overeind".
Piet van Gurp is veel bed
achtzamer. „Dat zal hem wel
i« de leeftijd zitten", lacht
hij. „Ik loop er wel dagen
mee rond. Dan krijgt mijn
betoog langzaam vorm.
Daarna gaat het op een
kladje. Totdat ik het soms
een week later pas in het net
schrijf".
Nelen en Van Gurp, ze
hebben beiden al zeker hon
derden brieven gepubliceerd
gekregen. En ze gaan ermee
door. „Bij leven en welzijn",
tekent Piet van Gurp aan.
„Onderwerpen genoeg.
Neem nou bijvoorbeeld de
kerk Ik ben een gelovig
mens. Maar ik vind wel, dat
de kerk moet inspelen op de
maatschappelijke omstan
digheden van het moment,
wantoestanden aan de kaak
moet stellen. En dat gebeurt
helaas niet. De paus mag
dan wel bidden voor de we
reldvrede en voor de beëin
diging van de vele oorlogen.
Maar dan slaat hij een be
langrijk hoofdstuk over.
Want hij zou zich eerst eens
druk moeten maken over de
sociale onrechtvaardigheid
in de wereld. Want door die
onrechtvaardigheden ont
staan juist de oorlogen".
Van Gurp heeft, zoals
trouwens ook Nelen dat
heeft gedaan, zijn stukjes
allemaal bewaard. Ze zijn
opgeborgen in een grote si
garendoos. Met het opschrift
'Agio. Gouden Oogst.
Het Europese geduvel
in de mazen van het
Visserijbeleid heeft,
naar het zich laat aan
zien ook positieve kan
ten.
Immers doordat de vis
sers minder tong en kabel-
jouw mogen vangen blijft
er meer over voor de sport
vissers! Overdreven? Ik
meen van niet. Wat ver
borgen voor onze ogen op
zee gebeurt, en naar de re
cente berichten over grijze,
zwarte vis, ook op het land,
daar kunnen we slechts
naar raden.
Feit is dat vissers geen
waardevolle vis overboord
zetten, dat hebben ze nooit
gedaan en dat zullen ze
niet doen. Hoop dus voor
sportvissers, ondanks de
moord die voor de overige
•vogelvrije' vissen gewoon
doorgaat
Het wordt tijd beroeps
vissers niet meer te zien als
romantische vrije jongens
met een schip. Keiharde
zakenlieden zijn het Dat
moeten ze zijn om hun mil
joeneninvesteringen terug
te verdienen. Een ding
wordt echter weieens ver
geten, niemand heeft ze
gevróégd dat risico te ne
men.
Vis voor sportvissers dus
straks, want die zijn al
heel wat jaren veel tekort
gekomen op sportvisge-
bied. De laatste tien jaren
zijn de P.K's omhoog en de
vangsten voor de sportvis
sers omlaag gegaan, vooral
kabeljauw, tong en schol
werden schaars.
De komende jaren wordt
de vis beslist nog duurder
dan ze nu al is. Tong is
eigenlijk onfatsoenlijk
prijzig, tarbot evenzo, ka
beljauwfilet doet ook al
zeer in de knip. Alleen ha
ring daalde in prijs.
Vreemd kan men het dan-
ook niet vinden wanneer
zeehengelaars hun vangst
steeds meer gaan waarde
ren. Hoe moeilijk de positie
van sportvisserijbedrijven
daarbij is wordt weieens
vergeten. De af-en-toe vis
ser veronderstelt al snel
dat de schipper altijd in
staat is de goede stekken
op te zoeken.
Dat zoiets een kwestie
van ervaring is (dagelijks
op het water zijn) is duide
lijk en zelfs dan valt het
nog niet mee de opvaren
den ook vis te laten van
gen. Vis die ze graag willen
meenemen, want een zee
vistrip kost geld. Men heeft
een alibi nodig om een der-
gelijk trip thuis waar te
maken
Vis... Bovendien it
zelfgevangen vis, mits dj.
reet schoongemaakt (ka-
beljauw, wijting) erg lek.
ker, omdat die vis vers is.
Vis van de visman is dat,
hoe goed ook verzorgd, zei-
den, al kan een paar
op ijs voor de meeste vis
soorten geen kwaad
Plaatvissen worden na een
dagje in de koeling zells
beter van smaak.
De Oosterschelde heelt
een bewogen tijd achter
zich. Men zou kunnen zeg.
gen dat al heel wat jaren in
troebel water werd gevist
zonder dat dat nu in de re
sultaten merkbaar was. De
verwachting is dat na het
voltooien van de compart
menteringsdammen ko
mend voorjaar de zaak
eindelijk tot rust komt
Vooral vissen die het van
helder water moeten heb
ben (zeebaars, schol, geep,
schar enz.) zullen daar
naar men vermoedt baat
bij hebben.
In hoeverre de pijlerdam
vissoorten zal weerhouden
binnen te trekken is nog
niet duidelijk. De geepi
vangsten geven wel
dat jonge gepen in minder
grote getale aanwezig wa
ren en de schar beduidend
later het Oosterschelde ge
bied binnentrok.
Nu pas komen de schar
ren beter in de vangst, ter
wijl dat meestal uiterlijk
eind oktober het geval zou
moeten zijn. Wellicht dat
een goed begin kan worden
gemaakt in 1987.
Paling zal het grootste
vraagteken worden in het
Oosterscheldegebied, en
hoe de reactie van het Oos-
terscheldemilieu zal zijn
op de in de winter iets la
gere en in de zooier iets ho
gere temperaturen is een
groot vraagteken. DU
voorjaar al zal de binnen
trekkende schol bewijzen
hoe het zit
Door Jan Bouwmans
DE MEERN onder de rook van
Utrecht 'School met de bijbel'
staat er duidelijk boven de in
gang, maar er is geen kind te
bekennen. In het halletje een
wat oudere mevrouw die de
bezoekers lijkt op te vangen.
Mijn vraag kan ik echter niet
afmaken. „Ik versta geen Ne
derlands", onderbreekt ze me
allervriendelijkst in het En
gels. Heel snel blijkt dat dit in
het hele gebouw de voertaal is.
Verder hangt er die typisch
jachtige sfeer, kenmerk van
elk zenuwcentrum van grote
manifestaties.
Voor 'Mission '87' is met uit
zondering van het Beatrixge-
bouw het hele jaarbeurscom
plex in Utrecht afgehuurd. En
niet voor een dagje of twee,
maar voor bijna twee weken.
Het gebeuren zelf is begonnen
27 december en wordt in de
komende (oudejaars)nacht om
01.00 uur gesloten. Op nieuw
jaarsdag zullen dan de onge
veer 10.000 jongeren, die uit
alle hoeken van West-Europa
worden verwacht, weer huis
waarts keren.
De 8000 matrassen waarmee
zalen van 3000 tot 3500 slaap
plaatsen op de grond zijn ge
schapen-jongens en meisjes
gescheiden-, kunnen dan
weer terug naar de rampen-
dienst van het ministerie van
W.V.C. Een bekend merk voor
diepvriesmaaltijden heeft dan
het contract voor levering van
50.000 stuks hopenlijk naar te
vredenheid uitgevoerd en de
bakkers en slagers in Utrecht
hebben een graantje meege
pikt van de bestellingen van
260.000 broodjes en 50.000 kren-
tebollen, beleg hiervoor,
105.000 drankjes, 20.000 sala
des, 30.000 deserts en 50.000
stuks fruit.
Het Utrechtse hotelwezen
heeft dan de revenuen van
1000 gasten binnen. De staf
van 50 man en de ongeveer 600
vrijwilligers van de organisa
tie kunnen dan uitpuffen,
evenals de 70 tolken voor de 11
verschillende talen die naast
de Engelse voertaal in simul-
taanvertaling worden ge
bruikt, en de 14 vertalers voor
schriftelijke stukken.
En dat alles is dan - voor het
begrote kostenbedrag van
ƒ400.000- geweest voor het
jeugdzendingscongres 'Mis
sion '87' van TEMA (The Euro
pean Missionary Association),
een Europese zendingsorgani
satie. Wat is dat voor club?
Gezeten in een hoekje in een
voormalig klaslokaal van de
Meernse school met de bijbel,
waarin aan een tiental bu
reaus drukt wordt getypt en
getelefoneerd in diverse talen,
vertelt woordvoerder Leo
Blokhuis dat TEMA los staat
van welk kerkgenootschap
dan ook.
„Het is een algemene
christelijke beweging die niet
aan enige kerk is gebonden.
Wij zijn ook een Europese or
ganisatie in die zin, dat wij
niet buiten Europa willen ope
reren. Het hoofdkantoor staat
in het Zwitserse Lausanne. De
organisatie functioneert ech
ter via nationale comités. In
alle landen van Noord-, West
en Zuid-Europa plus Joego
slavië is zo'n nationaal comité.
Het Nederlandse comité orga
niseert nu het vierde zen
dingscongres voor jongeren
van 16 tot 30 jaar. De drie eer
dere werden in Lausanne ge
houden, steeds in de laaste
week van het jaar. De eerste
'Mission' werd eind 1975 ge
houden."
Los van elk kerkgenoot
schap wil natuurlijk niet zeg
gen dat TEMA niet in een be
paalde chrsitelijke stroming te
plaatsen is. „Als u ons in een
hokje wilt plaatsen",-de on
dertoon is licht verwijtend-
- „dan moet u ons plaatsen in
de evangelicale bedding, cha
rismatische groepen dus. Maar
dan moet u die bedding wel
breder zien van de heden
daagse vrije groepen. Het
loopt bij ons van de Vrije
Evangelische Gemeenten tot
de Volle Evangeliegemeenten,
de Pinkstergroepen Maar ook
in de gereformeerde kerken en
de christelijk gereformeerde
kerken en hervormde kerk be
staan richtingen die tegenover
ons sympathiek staan. De
echte zware richtingen op de
rechterflank van het protes
tantisme haken ook bij ons af.
Charismatische groepen in de
katholieke kerk voelen weer
wel verwantschap met ons. Ik
weet dat enkele katholieken
uit België aan het congres
deelnemen."
De deelnemers wordt in elk
geval niet naar hun kerkelijke
herkomst gevraagd. Begin de
cember hadden zich ruim 7500
deelnemers aangemeld. Uit
Nederland zelf maar een
kleine 1000. Daarentegen blijkt
de belangstelling uit de katho
lieke landen van Zuid-Europa
overweldigend. Vooral Portu
gal scoort enorm. Exclusief
reiskosten kost het elke deel
nemer ƒ395,-, hoewel er re
ducties en subsidies mogelijk
zijn. Via het project 'Woen-
stijnbloem' is het de organisa
toren bijvoorbeeld gelukt dat
de congreskosten van ruim
2500 arme Zuid- en Oosteuro
peanen worden gesponserd
door rijke Noord- en Westeu
ropeanen. In sommige kerken
worden bovendien collectes
gehouden.
Een mogelijke verklaring
voor de enorme Zuideuropese
interesse is volgens de heer
Blokhuis dat protestantse
groepjes in die katholieke lan
den tegen de verdrukking in
moeten groeien. 'Mission '87' is
een zendingscongres. „TEMA
doet niet zelf aan evangelie
verkondiging. Wij willen jon-
De bedden van de jonge zendelingen in de Utrechtse Jaarbeurshal.
geren slechts motiveren en in
spireren om hun plaats te zoe
ken in de verspreiding van het
evangelie. De feitelijke zen
ding, missie, moet geworteld
zijn in de plaatselijke gemeen
te. Wij wijzen jongeren die
aan zending willen gaan doen,
dan ook altijd terug naar hun
eigen plaatselijke kerk voor
uitvalsbasis."
Jongeren opwekken en sti
muleren: dat was de hele opzet
van het congres. Elke ochtend
was er een plenaire bijeen
komst waarop een spreker een
principeel verhaal of opwek
kingstoespraak zal houden, 's
Middags waren er een veertig
tal verschillende workshops,
waarin onder meer de grote
godsdiensten belicht werden
en verschillende manieren van
zendingswerk, 's Avonds was
er da weer een plenaire bij
eenkomst De 63 inleiders
kwamen uit alle delen van de
wereld. De jongeren konden
zich op de praktijk van de zen
ding oriënteren op een ten
toonstelling waarop 250 Euro
pese zendingsorganisaties zich
presenteerden. Daarnaast
werd het congres elke dag op
geluisterd door 15 gospelar
tiesten en -groepen.
DE kerstboodschap van I
ningin Beatrix was bij»
der onduidelijk. Wat
staat zij nu precies om
vrede, angst en vrijhei
Voor welke onderdanen*
deze toespraak bedoeld, to 't
niet voor de eenvoudif
van geest? De vijand van
vrede is volgens haai
angst Naar onze mening
de onrechtvaardigheid»
der de vijand van de vr«
Vooral de onrechtvaari
heid die onze bestuur*
kenmerkt De armen et
hard pakken en de rijten
machtigen ontzien als
misdaden en leugens bek*
worden.
Kan een land ooit «j
vrede kennen als haar K
stuur verdeeldheid en»
vrede zaait? Ware vrede»
staat alleen maar in'
land met een vols®
rechtvaardig bestuur en
onderdanen die ook naari
rechtigheid streven. M
wordt eerder verooiö'
door onwetendheid dan
dreigingen in de we"
Niets bevordert de anP11
mensen zo dan ze onwea
en dom te houden (denkt
aids!). Angst wordt weS
nomen door de waarhei»
kennen en ernaar te lever*
Hoe de koningin het
grip vrijheid gebruikt P
duister. Vrijheid kan0""
ziens alleen maar onanjf
kelijkheid zijn van nta»®
en krachten die je leve»
heersen. Krachten van»;
tenafzoals in een co®5'
nistisch land waar men»
vrijuit zijn meninf
uiten en krachten van*
nenuit die je geest en h*
beheersen. Als men
zal men ook vrede ke®*
maar dat is niet de**
van deze wereld. Vre»
deze wereld is maar t
vaak de veiligheid dat'8*
een slecht is en elkaar
schermt (de Sodom-®*:
Als de koningin zegt '0*
met ons' kan dit geenJj
rusts telling inhouden
het volk, omdat deze;
spraak niet gebaseerd11
de realiteit
Breda
Pauline Oomen
Adryaniu Roanbout
Soc
De hoogte van het br
jaar niet gewijzigd. Neti
gen in de sociale premiJ
schillen zijn met 1986.1
bale cijfers gegeven on
kunnen zijn als gevolg vJ
23 jaar en ouder
beLgroepl
bel.groep II
beLgroep III
beLgroepIV
22 jaar
21 jaar
20 jaar
19 jaar
17 jaar
16 jaar
15 jaar
Vanaf 1 januari gelden
Totaal Wei
AOW
AWW
AKW
AAW
AWBZ
WA01)
WachtgekQ)
WW
ZW2)
ZFW3)
11,75(11,35)
1.25 1,35)
2,65 3,55) 2.6
6,20 5,70) 62
4,55 425) 4,6
14,40(15,10)
1,06 1,00) 0.6
1,40 2,10) 0,7
6,35 7,00) 5,3
9,80 9,60) 4.9
TOTAAL 59,41(61,00)24,8
1) de premievrije voet 1
2) deze premies ver
opgenomen cijfers zijl
3) Voor mensen met eed
het ziekenfonds verze
over de AOW-uitkeri
dan moet over het mee
Wie meer dan 49.15C
dient, wordt niet tot
ring toegelaten.
Betekenis van de afk<
doms Wet; AWW: Alg
AKWAlgemene Kindei
beidsongeschiktheidswet
Ziektekosten; WAO: Wet
zekering; ZWZiektewet
BEU
De per 1 april 1983 doorg
ging blijft gehandhaafd,
correctie (bijstelling va
volledig toegepast Het te
Percentage
opvo
inko
sc
16 over eerste 9.759
25 over volgende 7.505
32 Wem 14.927 1
42 idem 13.128 1
Wem 20.756 (2
61 Idem 26.642 (2
67 Wem 29.788 (2
70 Wem 109.973(10
72 over elke volgende gulden