EG goed voor sportvissers? L Bidden op matrassen in jaarbeurscomplex DE MOTIEVEN VAN DE INGEZONDEN BRIEVENSCHRIJVER SOCIALI - WOENSDAG 31 DECEMBER 1986 EXTRA OP WOENSDAG5 PAG|Nj WOENSDAG 31 D Piet van Gurp (68), geboortig uit Nieuw-Vossemeer maar al een kwart eeuw woonachtig in de Bredase Hendrik Berlagestraat, weet nog goed wanneer hij met schrijven be gonnen is. Reacties Buitenland Effect HENGEl RUBRIEK PAPIER VOOR UW PEN MISSION '87 VANAVOND BEËINDIGD Tolken Herkomst Koningin pleit voor vrede 1 Januari 1987: omstreden nieu kerheid. Voor ringen en de p veel. De Kam kabinet opieuw zen van het mi uitkeringen. D lagere sociale p de inflatiecorr de loon-en ink uitkeringen ne dan vorig jaar. treden verder op. Een service-pa onze Haagse re Thom Meens en ministeries van gelegenheid en strekte cijfers. Tussen haakjes die welke in 1986 INKOMSTEN-e T11' 4 Ik loop er soms dagen mee rond Oe TelchuIJsen, de Vorstenboschen en de Rombouts, het zijn enkele van de vele namen die u sinds jaar en dag met grote regelmaat onder de Ingezonden brieven op deze pagina ziet staan. Wie zijn dat, die schri|vers van inge zonden brieven? Huiskamer-Ideologen? Notoire betwe ters? Onbezoldigde opinion-leaders? Of toch zijn het toch gewoon aardige lezers, die heel terecht reageren op het dagelijkse nieuws en wier bijdragen dus een verrij king betekenen voor de krant? Wat zijn de drijfveren van de Ingezonden brievenschrij ver? Wat brengt hem ertoe zijn mening frequent op te dringen aan een groot publiek? Een gesprek met twee trouwe medewerkers aan de Stern-rubriek 'Papier voor uw pen'. Door Peter Schouten „De bezetting van de En- ka. Die blijft in mijn herin nering gegrift staan. Ik had een leidinggevende functie op de textureer-afdeling. Toen de plannen van het Akzo-concern bekend wer den, stond de zaak op zijn kop. Ik heb meegedaan aan de bezetting. Je kon ook moeilijk anders verwachten van een echte vakbondsman. Want dét was ik. En dat ben ik nog". Zijn stem krijgt weer iets van dat strijdbare van die dagen. „Ik bleef in septem ber '72 een week lang in het bedrijf, bij mijn maten. Maar ik vond dat ik méér moest doen. De buitenwe reld moest erbij betrokken worden. Daarom ben ik toen mijn eerste ingezonden brie ven gaan schrijven". Piet van Gurp heeft er sindsdien misschien wel een paar hon derd naar de krant ge stuurd. „Bijna altijd ge plaatst. Nooit iets veran derd", zegt hij met onver- borgen trots. „En ik heb toch niet meer dan de lagere school". Hij legt uit hoe dat moge lijk is. „De hoofdonderwijzer had me graag naar de mulo gestuurd. Dat heeft hij mijn vader ook gevraagd. Maar ja, die acht guldens, die ik op 14-jarige leeftijd per week kon gaan verdienen, die konden ze bij mij thuis niet missen. Zo ging dat in die dagen. Groot gezin, op zon dag alleen naar de kerk het goeie pak aan, daarna weer in de klompen en de 's weekse broek. Maar ik heb in de jaren daarna veel bij geleerd. Ik ben raadslid ge weest in Vossemeer, een paar jaar zelfs wethouder, heb bij de gewestelijke so ciale school van de KAB veel cursussen gevolgd. Zo leerde ik alles over basis-economie, Piet van Gurp: de massa is apathisch - FOTO D€ STEM JOHAN VAN GURP Leon Nelen: een kans om mijn hart te luchten over bedrijfs-economie, over de factor kapitaal en de fac tor arbeid". Zijn stukjes gaan bijna altijd, zeg ik hem, over de sociale rechtvaardigheid. „Zeg maar over de sociale ónrechtvaardigheid", verbe tert hij. „Er is nog een brief van mij onderweg. Over de stelselherziening. Die zou volgens het kabinet nodig zijn voor de vereenvoudi ging. Flauwe kul! Laat ze nou gewoon eerlijk zijn en toegeven dat het om de be zuiniging gaat. Ze komen gewoon aan onze portemon nee. En daarmee basta. Let op mijn woorden: het komt nog zo ver, dat ze met hun handen niet meer van ons AOW-tje kunnen afblijven". Krijgt hij veel reacties op zijn brieven? „Toch nogal eens. Vooral van vrienden en kennissen. Die zijn het gelukkig dikwijls met mij eens. Maar er zullen ook heus wel mensen rondlopen die zeggen 'Hij moet weer zo nodig'. De massa is nu een maal apathisch, laat alles over zijn kant gaan. Ik vind echter, dat we steeds voor onszelf en voor anderen moeten opkomen. En dan hoef je niet per se de barri caden op. Je hoeft niet met stenen te gooien. Je kunt ook een ingezonden brief schrij ven". Is Piet van Gurp er ook zo eentje, die op verjaardags feestjes altijd over politiek moet discussiëren? „Het valt wel mee", denkt hij zelf. „Om de drommel niet Het gaat er soms fel toe", zegt zijn vrouw. „Maar wél in het gezellige", repliceert Van Gurp zelf weer. „Je hoeft toch niet altijd Gods water over Gods akker te laten lo pen?" „Dat heb ik ook gedaan, veel ruzie gemaakt op feest jes. Maar daar ben ik mee opgehouden. Niet gezellig", zegt Leon Nelen (24). Hij woont aan de Nieuwe Werf in Kruisland, is lid van de VVD, oprichter van een Ne derlandse steungroep voor de Resistance International van Eden Pastora. „Pastora is een voormalig Sandinis- tisch guerillacommandant, - FOTO 0E STEM BtCK DE BOER maar hij heeft Nicaragua verlaten en is naar Costa Rica uitgeweken. Let wel, hij hoort niet bij de aanhan gers van de voormalige dic tator Somoza, nóch bij de Sandinistische dictatuur van dit moment". Regelmatige lezers van de ingezonden brieven in De Stem wisten het al langer: de brieven van Leon Nelen gaan bijna altijd over de buitenlandse politiek. „Mijn eerste heb ik een jaar of zes geleden geschreven naar aanleiding van een hoofdre dactioneel commentaar, dat over de Poolse kwestie ging. Daarin werden de Ostpoli- tiek van de SPD, de NAVO, het Warschau-pact en de verboden vakbond Solidari teit op één grote hoop ge gooid, appels en peren. Dat vond ik zó ongenuanceerd, daar heb ik toen op gerea geerd". Of het nu Zuid-Afrika is („Let op, als het ANC het daar voor het zeggen krijgt, hebben we te maken met een Marxistische dictatuur"), of Polen, of Nicaragua of Af- ganistan, Leon Nelen weet er alles van. En schrijft er brieven over. Niet alleen naar kranten, ook naar Ka merleden en ministers. „De vrijheid van meningsuiting is een democratisch recht Dus oefen ik het uit Vooral als ik zie, dat die democrati sche rechten elders op de wereld beteugeld worden". „Van den Broek", zegt Leon Nelen, „heeft laatst Machel na diens overlijden een 'strijder voor vrede en gerechtigheid' genoemd. Maar hij vergeet wél dat Mozambique een communis tische één-partij-staat is. En dat kan ik niet zo goed rij men met de begrippen 'vrede en gerechtigheid'. Zo ontstaan filosofieën over de wereldpolitiek in Kruisland, in de klei van de Westhoek. En ze worden er op schrift gesteld en ver spreid. Waarom? „Omdat ik op die manier mijn hart kan luchten", zegt Leon Nelen. „Maar toch ook, omdat ik uit ben op effect. Ook al merk ik daar helaas weinig van. Ik krijg niet veel reacties. Van andere krantenlezers niet. Van politici nog veel minder. Maar ik ga er toch gewoon mee door. Ik geef de moed niet op". Besteedt hij er veel tijd aan? „Soms ben ik er veel te snel mee. Dan is mijn brief al de deur uit, terwijl ik nog iets had willen verbeteren. Want je moet zorgvuldig formuleren. Van de andere kant: er wordt aan mijn brieven door de redactie nooit veel veranderd. Soms een enkele verandering in de stijl. Maar mijn betoog blijft altijd goed overeind". Piet van Gurp is veel bed achtzamer. „Dat zal hem wel i« de leeftijd zitten", lacht hij. „Ik loop er wel dagen mee rond. Dan krijgt mijn betoog langzaam vorm. Daarna gaat het op een kladje. Totdat ik het soms een week later pas in het net schrijf". Nelen en Van Gurp, ze hebben beiden al zeker hon derden brieven gepubliceerd gekregen. En ze gaan ermee door. „Bij leven en welzijn", tekent Piet van Gurp aan. „Onderwerpen genoeg. Neem nou bijvoorbeeld de kerk Ik ben een gelovig mens. Maar ik vind wel, dat de kerk moet inspelen op de maatschappelijke omstan digheden van het moment, wantoestanden aan de kaak moet stellen. En dat gebeurt helaas niet. De paus mag dan wel bidden voor de we reldvrede en voor de beëin diging van de vele oorlogen. Maar dan slaat hij een be langrijk hoofdstuk over. Want hij zou zich eerst eens druk moeten maken over de sociale onrechtvaardigheid in de wereld. Want door die onrechtvaardigheden ont staan juist de oorlogen". Van Gurp heeft, zoals trouwens ook Nelen dat heeft gedaan, zijn stukjes allemaal bewaard. Ze zijn opgeborgen in een grote si garendoos. Met het opschrift 'Agio. Gouden Oogst. Het Europese geduvel in de mazen van het Visserijbeleid heeft, naar het zich laat aan zien ook positieve kan ten. Immers doordat de vis sers minder tong en kabel- jouw mogen vangen blijft er meer over voor de sport vissers! Overdreven? Ik meen van niet. Wat ver borgen voor onze ogen op zee gebeurt, en naar de re cente berichten over grijze, zwarte vis, ook op het land, daar kunnen we slechts naar raden. Feit is dat vissers geen waardevolle vis overboord zetten, dat hebben ze nooit gedaan en dat zullen ze niet doen. Hoop dus voor sportvissers, ondanks de moord die voor de overige •vogelvrije' vissen gewoon doorgaat Het wordt tijd beroeps vissers niet meer te zien als romantische vrije jongens met een schip. Keiharde zakenlieden zijn het Dat moeten ze zijn om hun mil joeneninvesteringen terug te verdienen. Een ding wordt echter weieens ver geten, niemand heeft ze gevróégd dat risico te ne men. Vis voor sportvissers dus straks, want die zijn al heel wat jaren veel tekort gekomen op sportvisge- bied. De laatste tien jaren zijn de P.K's omhoog en de vangsten voor de sportvis sers omlaag gegaan, vooral kabeljauw, tong en schol werden schaars. De komende jaren wordt de vis beslist nog duurder dan ze nu al is. Tong is eigenlijk onfatsoenlijk prijzig, tarbot evenzo, ka beljauwfilet doet ook al zeer in de knip. Alleen ha ring daalde in prijs. Vreemd kan men het dan- ook niet vinden wanneer zeehengelaars hun vangst steeds meer gaan waarde ren. Hoe moeilijk de positie van sportvisserijbedrijven daarbij is wordt weieens vergeten. De af-en-toe vis ser veronderstelt al snel dat de schipper altijd in staat is de goede stekken op te zoeken. Dat zoiets een kwestie van ervaring is (dagelijks op het water zijn) is duide lijk en zelfs dan valt het nog niet mee de opvaren den ook vis te laten van gen. Vis die ze graag willen meenemen, want een zee vistrip kost geld. Men heeft een alibi nodig om een der- gelijk trip thuis waar te maken Vis... Bovendien it zelfgevangen vis, mits dj. reet schoongemaakt (ka- beljauw, wijting) erg lek. ker, omdat die vis vers is. Vis van de visman is dat, hoe goed ook verzorgd, zei- den, al kan een paar op ijs voor de meeste vis soorten geen kwaad Plaatvissen worden na een dagje in de koeling zells beter van smaak. De Oosterschelde heelt een bewogen tijd achter zich. Men zou kunnen zeg. gen dat al heel wat jaren in troebel water werd gevist zonder dat dat nu in de re sultaten merkbaar was. De verwachting is dat na het voltooien van de compart menteringsdammen ko mend voorjaar de zaak eindelijk tot rust komt Vooral vissen die het van helder water moeten heb ben (zeebaars, schol, geep, schar enz.) zullen daar naar men vermoedt baat bij hebben. In hoeverre de pijlerdam vissoorten zal weerhouden binnen te trekken is nog niet duidelijk. De geepi vangsten geven wel dat jonge gepen in minder grote getale aanwezig wa ren en de schar beduidend later het Oosterschelde ge bied binnentrok. Nu pas komen de schar ren beter in de vangst, ter wijl dat meestal uiterlijk eind oktober het geval zou moeten zijn. Wellicht dat een goed begin kan worden gemaakt in 1987. Paling zal het grootste vraagteken worden in het Oosterscheldegebied, en hoe de reactie van het Oos- terscheldemilieu zal zijn op de in de winter iets la gere en in de zooier iets ho gere temperaturen is een groot vraagteken. DU voorjaar al zal de binnen trekkende schol bewijzen hoe het zit Door Jan Bouwmans DE MEERN onder de rook van Utrecht 'School met de bijbel' staat er duidelijk boven de in gang, maar er is geen kind te bekennen. In het halletje een wat oudere mevrouw die de bezoekers lijkt op te vangen. Mijn vraag kan ik echter niet afmaken. „Ik versta geen Ne derlands", onderbreekt ze me allervriendelijkst in het En gels. Heel snel blijkt dat dit in het hele gebouw de voertaal is. Verder hangt er die typisch jachtige sfeer, kenmerk van elk zenuwcentrum van grote manifestaties. Voor 'Mission '87' is met uit zondering van het Beatrixge- bouw het hele jaarbeurscom plex in Utrecht afgehuurd. En niet voor een dagje of twee, maar voor bijna twee weken. Het gebeuren zelf is begonnen 27 december en wordt in de komende (oudejaars)nacht om 01.00 uur gesloten. Op nieuw jaarsdag zullen dan de onge veer 10.000 jongeren, die uit alle hoeken van West-Europa worden verwacht, weer huis waarts keren. De 8000 matrassen waarmee zalen van 3000 tot 3500 slaap plaatsen op de grond zijn ge schapen-jongens en meisjes gescheiden-, kunnen dan weer terug naar de rampen- dienst van het ministerie van W.V.C. Een bekend merk voor diepvriesmaaltijden heeft dan het contract voor levering van 50.000 stuks hopenlijk naar te vredenheid uitgevoerd en de bakkers en slagers in Utrecht hebben een graantje meege pikt van de bestellingen van 260.000 broodjes en 50.000 kren- tebollen, beleg hiervoor, 105.000 drankjes, 20.000 sala des, 30.000 deserts en 50.000 stuks fruit. Het Utrechtse hotelwezen heeft dan de revenuen van 1000 gasten binnen. De staf van 50 man en de ongeveer 600 vrijwilligers van de organisa tie kunnen dan uitpuffen, evenals de 70 tolken voor de 11 verschillende talen die naast de Engelse voertaal in simul- taanvertaling worden ge bruikt, en de 14 vertalers voor schriftelijke stukken. En dat alles is dan - voor het begrote kostenbedrag van ƒ400.000- geweest voor het jeugdzendingscongres 'Mis sion '87' van TEMA (The Euro pean Missionary Association), een Europese zendingsorgani satie. Wat is dat voor club? Gezeten in een hoekje in een voormalig klaslokaal van de Meernse school met de bijbel, waarin aan een tiental bu reaus drukt wordt getypt en getelefoneerd in diverse talen, vertelt woordvoerder Leo Blokhuis dat TEMA los staat van welk kerkgenootschap dan ook. „Het is een algemene christelijke beweging die niet aan enige kerk is gebonden. Wij zijn ook een Europese or ganisatie in die zin, dat wij niet buiten Europa willen ope reren. Het hoofdkantoor staat in het Zwitserse Lausanne. De organisatie functioneert ech ter via nationale comités. In alle landen van Noord-, West en Zuid-Europa plus Joego slavië is zo'n nationaal comité. Het Nederlandse comité orga niseert nu het vierde zen dingscongres voor jongeren van 16 tot 30 jaar. De drie eer dere werden in Lausanne ge houden, steeds in de laaste week van het jaar. De eerste 'Mission' werd eind 1975 ge houden." Los van elk kerkgenoot schap wil natuurlijk niet zeg gen dat TEMA niet in een be paalde chrsitelijke stroming te plaatsen is. „Als u ons in een hokje wilt plaatsen",-de on dertoon is licht verwijtend- - „dan moet u ons plaatsen in de evangelicale bedding, cha rismatische groepen dus. Maar dan moet u die bedding wel breder zien van de heden daagse vrije groepen. Het loopt bij ons van de Vrije Evangelische Gemeenten tot de Volle Evangeliegemeenten, de Pinkstergroepen Maar ook in de gereformeerde kerken en de christelijk gereformeerde kerken en hervormde kerk be staan richtingen die tegenover ons sympathiek staan. De echte zware richtingen op de rechterflank van het protes tantisme haken ook bij ons af. Charismatische groepen in de katholieke kerk voelen weer wel verwantschap met ons. Ik weet dat enkele katholieken uit België aan het congres deelnemen." De deelnemers wordt in elk geval niet naar hun kerkelijke herkomst gevraagd. Begin de cember hadden zich ruim 7500 deelnemers aangemeld. Uit Nederland zelf maar een kleine 1000. Daarentegen blijkt de belangstelling uit de katho lieke landen van Zuid-Europa overweldigend. Vooral Portu gal scoort enorm. Exclusief reiskosten kost het elke deel nemer ƒ395,-, hoewel er re ducties en subsidies mogelijk zijn. Via het project 'Woen- stijnbloem' is het de organisa toren bijvoorbeeld gelukt dat de congreskosten van ruim 2500 arme Zuid- en Oosteuro peanen worden gesponserd door rijke Noord- en Westeu ropeanen. In sommige kerken worden bovendien collectes gehouden. Een mogelijke verklaring voor de enorme Zuideuropese interesse is volgens de heer Blokhuis dat protestantse groepjes in die katholieke lan den tegen de verdrukking in moeten groeien. 'Mission '87' is een zendingscongres. „TEMA doet niet zelf aan evangelie verkondiging. Wij willen jon- De bedden van de jonge zendelingen in de Utrechtse Jaarbeurshal. geren slechts motiveren en in spireren om hun plaats te zoe ken in de verspreiding van het evangelie. De feitelijke zen ding, missie, moet geworteld zijn in de plaatselijke gemeen te. Wij wijzen jongeren die aan zending willen gaan doen, dan ook altijd terug naar hun eigen plaatselijke kerk voor uitvalsbasis." Jongeren opwekken en sti muleren: dat was de hele opzet van het congres. Elke ochtend was er een plenaire bijeen komst waarop een spreker een principeel verhaal of opwek kingstoespraak zal houden, 's Middags waren er een veertig tal verschillende workshops, waarin onder meer de grote godsdiensten belicht werden en verschillende manieren van zendingswerk, 's Avonds was er da weer een plenaire bij eenkomst De 63 inleiders kwamen uit alle delen van de wereld. De jongeren konden zich op de praktijk van de zen ding oriënteren op een ten toonstelling waarop 250 Euro pese zendingsorganisaties zich presenteerden. Daarnaast werd het congres elke dag op geluisterd door 15 gospelar tiesten en -groepen. DE kerstboodschap van I ningin Beatrix was bij» der onduidelijk. Wat staat zij nu precies om vrede, angst en vrijhei Voor welke onderdanen* deze toespraak bedoeld, to 't niet voor de eenvoudif van geest? De vijand van vrede is volgens haai angst Naar onze mening de onrechtvaardigheid» der de vijand van de vr« Vooral de onrechtvaari heid die onze bestuur* kenmerkt De armen et hard pakken en de rijten machtigen ontzien als misdaden en leugens bek* worden. Kan een land ooit «j vrede kennen als haar K stuur verdeeldheid en» vrede zaait? Ware vrede» staat alleen maar in' land met een vols® rechtvaardig bestuur en onderdanen die ook naari rechtigheid streven. M wordt eerder verooiö' door onwetendheid dan dreigingen in de we" Niets bevordert de anP11 mensen zo dan ze onwea en dom te houden (denkt aids!). Angst wordt weS nomen door de waarhei» kennen en ernaar te lever* Hoe de koningin het grip vrijheid gebruikt P duister. Vrijheid kan0"" ziens alleen maar onanjf kelijkheid zijn van nta»® en krachten die je leve» heersen. Krachten van»; tenafzoals in een co®5' nistisch land waar men» vrijuit zijn meninf uiten en krachten van* nenuit die je geest en h* beheersen. Als men zal men ook vrede ke®* maar dat is niet de** van deze wereld. Vre» deze wereld is maar t vaak de veiligheid dat'8* een slecht is en elkaar schermt (de Sodom-®*: Als de koningin zegt '0* met ons' kan dit geenJj rusts telling inhouden het volk, omdat deze; spraak niet gebaseerd11 de realiteit Breda Pauline Oomen Adryaniu Roanbout Soc De hoogte van het br jaar niet gewijzigd. Neti gen in de sociale premiJ schillen zijn met 1986.1 bale cijfers gegeven on kunnen zijn als gevolg vJ 23 jaar en ouder beLgroepl bel.groep II beLgroep III beLgroepIV 22 jaar 21 jaar 20 jaar 19 jaar 17 jaar 16 jaar 15 jaar Vanaf 1 januari gelden Totaal Wei AOW AWW AKW AAW AWBZ WA01) WachtgekQ) WW ZW2) ZFW3) 11,75(11,35) 1.25 1,35) 2,65 3,55) 2.6 6,20 5,70) 62 4,55 425) 4,6 14,40(15,10) 1,06 1,00) 0.6 1,40 2,10) 0,7 6,35 7,00) 5,3 9,80 9,60) 4.9 TOTAAL 59,41(61,00)24,8 1) de premievrije voet 1 2) deze premies ver opgenomen cijfers zijl 3) Voor mensen met eed het ziekenfonds verze over de AOW-uitkeri dan moet over het mee Wie meer dan 49.15C dient, wordt niet tot ring toegelaten. Betekenis van de afk< doms Wet; AWW: Alg AKWAlgemene Kindei beidsongeschiktheidswet Ziektekosten; WAO: Wet zekering; ZWZiektewet BEU De per 1 april 1983 doorg ging blijft gehandhaafd, correctie (bijstelling va volledig toegepast Het te Percentage opvo inko sc 16 over eerste 9.759 25 over volgende 7.505 32 Wem 14.927 1 42 idem 13.128 1 Wem 20.756 (2 61 Idem 26.642 (2 67 Wem 29.788 (2 70 Wem 109.973(10 72 over elke volgende gulden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4